Comissió Permanent DATA: 4 de desembre de 2017 HORA: de 18:00h a 20:00h LLOC: Sala Modernista, Ajuntament de Barcelona Persones assistents: Vicepresidències Montserrat Morera (CAB) Alejandro Goñi (PIMEC) Registre Ciutadà Inma González Delfí Cosialls Persones d’Especial Rellevància Laura Rojas Consell Ciutadà de Districte Joan Bordetas (Consell Ciutadà del Districte de l’Eixample) Jordi Gras (Consell Ciutadà del Districte de Sant Martí) Entitats del Fitxer General Àngels Guiteras (ABD) Grups Municipals Joan Rodriguez (PDeCAT) Raimond Blasi (PDeCAT) - està cinc minuts- Inma Berdié (C’s) Trini Capdevila (ERC) Institucions Significatives Vicenç Tarrats (CCOO) Albert Recio (FAVB) Joan Bestard (CJB) Consells Sectorials Enric Francès (CMAB) Joan Martínez (Consell Assessor de la Gent Gran) Ajuntament de Barcelona Fernando Pindado, Comissionat de Participació Manel Punsoda, Director de Democràcia Activa i Descentralització Andreu Parera, Responsable Democràcia Activa i Descentralització Laura Sañé, Secretaria del Consell de Ciutat Miriam Esteve, Suport al Consell de Ciutat 1 1. Lectura i aprovació de l’acta anterior Àlex Goñi Exposa que en l'anterior sessió ordinària de la Comissió Permanent, en la qual no estava present, va enviar un correu electrònic que indicava que ell votava a favor de la proposta de comunicat de la Montserrat Morera si no es modificava el seu contingut i que sols s'abstenia en la votació si s'alterava aquest últim. S’hauria de modificar en l’acta. Raimond Blasi Exposa que a ell li surten 14 vots que s’emeten però que d’assistents només n’hi ha 13. Albert Recio Respon que a la primera votació si que hi era però que a la segona va marxar. 2. Lectura i aprovació de l’acta de la permanent extraordinària. No hi han esmenes. 3. Estat dels grups de treball. 3.1 Pressupostos i OOFF 2018 Albert Recio Explica que aquest any, des de la Direcció de Pressupostos han vingut al grup de treball a explicar el pressupost municipal i les Ordenances Fiscals. El grup no ha entrat a analitzar a fons el pressupost per la seva complexitat amb el temps disponible. Al dictamen hi haurà una part de recomanacions que s’afegiran del passat any. Recorda que s’han convidat als grups polítics perquè expliquin el seu posicionament, de manera presencial o escrita. De moment ni el PP ni la CUP s’han personat. Andreu Parera Exposa que, en el cas de la CUP, des de que va marxar el regidor Sr. Josep Garganté, estem a l’espera de que assignin a una persona representant. En relació als pressupostos també se’ls ha convidat a venir a explicar el seu posicionament però no hem rebut resposta. Albert Recio Planteja que també es demana l’esforç de transparència tot i que s’ha avançat molt al respecte i menciona que van tornar a revisar els 2 pressupostos de gènere i que es demana que s’ampliïn a la resta d’empreses públiques. Explica que en el cas de pressupostos participatius es proposa que es vinculin al PAM i al PIM. Montserrat Morera Comenta que també es va aprofundir en el tema de l’IBI i de l’habitatge. Albert Recio Comenta que al Dictamen hauria de sortir una petita recomanació que l’habitatge i les polítiques socials han de continuar sent prioritàries. Àngels Guiteras Indica que la setmana passada va haver-hi una reunió de la Generalitat concretament de les dues Secretaries Generals, la d’Habitatge i la d’Afers Socials i Família, on tothom estava d’acord en la manca de recursos, tant a nivell social de persones vulnerables com d’atenció especialitzada. Afegeix que va ser una reunió molt positiva. Fernando Pindado Comenta que el treball que s’ha fet com a grup substitueix i millora el contingut de l’Audiència Pública i afegeix que el dictamen s’ha d’enviar demà i que ha de ser el màxim consensuat possible. Per tant, si hi han discrepàncies també s’han de fer constar. Trini Capdevila Agraeix la feina al grup de treball perquè arribar a fer un document com aquest vol dir moltes hores de debat i de reunions. Afegeix que el grup d’ERC, en l’última Comissió d’Economia i Hisenda, va preguntar a en Gerardo Pisarello quin era el superàvit i la resposta va ser de 9.700.000€, on la meitat anaven destinats a habitatge social. Fernando Pindado Exposa els pressupostos públics han de complir amb la Llei d’estabilitat pressupostària, la qual cosa pot limitar invertir tot el superàvit. 3.2 Comunicació i Visibilitat Delfí Cosialls Explica que en tres sessions van arribar a la conclusió que no es tractava de fer una modificació d’eines sinó que el que calia era una estratègia de comunicació i visibilitat. Afegeix que van arribar a la conclusió que l’objectiu final era el de demanar l’elaboració d’un Pla de Comunicació amb suport extern i amb la col·laboració de l’Ajuntament i del Plenari del Consell per acabar de definir-lo. Fa constar que mentrestant s’ha millorat la pàgina web i que de tres empreses que han presentat la seva proposta de treball i pressupost, el grup ja ha triar una per dur a terme el Pla de Comunicació. 3 Fernando Pindado Pregunta quan es tindrà el primer full d’aquest encàrrec. Andreu Parera Explica que es van recollir les propostes de 3 empreses de l’àmbit de la comunicació i que els/les membres del grup de Comunicació i Visibilitat van votar online quina era la que preferien. Finalment va sortir seleccionada l’empresa TWON. Està prevista una primera reunió amb aquesta empresa per tal conèixer la proposta metodològica del pla de comunicació. Laura Rojas Pregunta quin ha estat el criteri d’elecció de l’organització. Andreu Parera Respon que el criteri d’elecció ha estat la qualitat de la proposta i el criteri econòmic i esmenta que hi havia molta disparitat de preus (entre 5.500 euros i 14.500 euros). Laura Rojas Proposa que estaria bé haver fet un concurs amb les Facultats de Comunicació de les Universitats. Fernando Pindado Respon que és difícil per qüestions de facturació. Delfí Cosialls Explica que al Plenari farien el que van fer amb el grup de Desigualtats i Vulnerabilitats i que la presentació seria bàsicament de recomanacions. Fernando Pindado Comenta que és important que al Plenari es faci esment de la utilitat de fer aquests grups de treball de manera autònoma. Andreu Parera Exposa que de cara al plenari seria important poder destacar la necessitat de que s’incorporin persones amb experiència en comunicació de les entitats o associacions del propi Consell de Ciutat. 3.3 Implementació de les noves Normes Inma González Argumenta que van fer una reunió on es va debatre la possibilitat de contemplar una millor incorporació dels nous membres i que van proposar un guió de noves incorporacions amb un procés de documentació i informació. Esmenta que, en el cas de les persones del registre ciutadà, es va proposar el traspàs de coneixement dels anteriors membres a les noves persones, per facilitar l’agilitat de la incorporació. Afegeix que ara s’ha de preparar el contingut en les properes setmanes 4 pel calendari de posada en marxa de les Noves Normes de Participació que tindrà lloc el primer trimestre de l’any vinent. Fernando Pindado Creu que s’ha de fer referència a l’oportunitat de millora de les funcions d’aquest òrgan de participació en el marc del Plenari. Inma González Exposa que s’ha d’aprofitar la coincidència de tenir recursos per fer un Pla de Comunicació amb les Noves Normes ja que això podria millorar la participació i la visibilitat. Montserrat Morera Comenta que va anar molt bé la feina dels tècnics en fer una comparativa entre les antigues i noves normes. Inma González Esmenta que el grup de Comunicació no tenia la darrera versió de les Noves Normes de Participació. Fernando Pindado Comenta que demà s’aprovaran a la Comissió de Presidència algunes modificacions que són bàsicament errors gramaticals i que si tot va bé s’aprovaran al Plenari del 22 de desembre, informa que hi haurà informació pública i Plenari a finals de gener o principis de febrer per disposar d’un document del Reglament ja complert. Andreu Parera Exposa que s’ha de tenir en compte la perspectiva de gènere ja que un estudi recent mostra que actualment tenim un 60% d’homes i un 40 % de dones. Amb la implementació de les noves normes es pot aprofitar per fer un esforç i aconseguir aquesta paritat en clau de gènere. 4. Preparació del Plenari del Consell de Ciutat del 13 de desembre Fernando Pindado Explica que el Plenari serà de dues hores i set minuts i que s’han distribuït les intervencions institucionals de l’Alcaldessa amb les ciutadanes i d’entitats. L’estructura serà, donarà la benvinguda i passar a l’aprovació de les actes, per continuar, amb el dictamen de pressupostos amb dues rondes d’intervencions 20 minuts per als membres no institucionals i 20 minuts per a tots els grups municipals. Els temps per la primera ronda es distribuirà entre el nombre de persones que vulguin intervenir de manera que no es superi el màxim previst. Exposa que per facilitar la votació es donaran tres cartolines -vermella, verda i blanca- quan s’identifiqui cada persona que entra al Plenari. 5 Montserrat Morera Pregunta si en les intervencions no hi haurà la possibilitat de tenir un rellotge a les pantalles que avisi per no haver d’interrompre a la gent. Fernando Pindado Encara no es té aquest sistema tot i que menciona que a les comissions i al Plenari si que hi és però només el veu qui el té davant. Joan Bordetas Demana que quan s’enviïn els dictàmens a la convocatòria s’expliciti que donada la densitat es demanen intervencions curtes. Trini Capdevila Recalca que faria el mateix amb els grups municipals. Fernando Pindado Respon que han estipulat 20 minuts pels grups municipals però que pot passar que els grups municipals no intervinguin sobre el dictamen sinó sobre el funcionament del pressupost. Afegeix que l’Alcaldessa li passarà la paraula a la Montserrat Morera o a l’Àlex Goñi perquè presentin els grups de treball. Primerament el grup d’Implementació de les Noves Normes, on no hi ha votació i no intervindran els grups municipals. Seguidament el grup de Comunicació, on podran intervenir els grups ja que hi ha votació. Seguidament, les Vicepresidències li passaran el testimoni a l’Alcaldessa perquè, al seu torn, li faciliti al Comissionat de Participació per explicar, breument, el sistema de garanties del Reglament i que a partir d’aquí es faran les propostes de les persones que han de formar part de la Comissió Assessora de Processos Participatius i la Comissió d’Empara. Explica que la proposta de noms s’hauria de fer avui. Trini Capdevila Exposa que ells ho voldran fer arribar demà al matí. Fernando Pindado Recorda que els grups municipals proposen dos noms al Plenari Municipal per la Comissió d’Empara. Trini Capdevila Entén que la proposta es feia a la Permanent i que era per la Comissió d’Empara i per la Comissió Assessora. Fernando Pindado Respon que es poden proposar aquí o al Plenari de l’Ajuntament, és a dir, subratlla que les del Plenari de l’Ajuntament s’han de negociar entre els grups municipals i que les d’aquí s’han de negociar entre els membres del Consell de Ciutat. Comenta que per la Comissió d’Empara són dues persones a proposta del Plenari Municipal, dues a proposta del Govern, una a proposta del Consell de Ciutat i una altra a proposta de la Síndica. En canvi, per la Comissió Assessora són dues a proposta del 6 Govern, dues a proposta del Consell de Ciutat i dues a proposta ciutadana, per tant, el Consell de Ciutat ha de pensar dues persones per la Comissió Assessora i una per la Comissió d’Empara. Alejandro Goñi Pregunta si les persones han de ser membres del Consell de Ciutat. Fernando Pindado Indica que no tenen perquè, el que no poden ser són diputats, consellers, o càrrecs eventuals però poden ser externs; de fet, indica que es recomanable. Les persones de la Comissió Assessora han de tenir coneixements dels processos participatius. En canvi, a la Comissió d’Empara, no cal que siguin juristes, el que esdevé molt important és que donin confiança, per saber que si alguna persona presenta una queixa d’alguna vulneració, actuarà amb equitat i coneixement. Enric Francès Explica que hi hauran varies candidatures. Fernando Pindado Respon que al Plenari poden proposar-les també. Montserrat Morera Proposa per la Comissió Assessora l’Enric Canet, que és del Casal dels Infants i membre del plenari i havia estat de la Permanent, i pel Consell d’Empara el Ramón Nicolau, que és de la Federació Catalana del Voluntariat. Àngels Guiteras Pregunta si hi ha cap dona per proposar des del CAB. Fernando Pindado Subratlla que ha d’haver un home i una dona. Albert Recio Pregunta si han de tenir molta feina. Fernando Pindado Contesta que la Comissió Assessora no ha de fer informes de tots els processos de participació, només en aquells casos que hi hagi un cert conflicte. Afegeix que les persones que formin part d’aquests òrgans no poden tenir cap relació contractual, ni professional, ni laboral, ni personal amb l’Ajuntament perquè hi hauria conflicte d’interessos. Montserrat Morera Proposa per la Comissió Assessora la Núria Font que és la presidenta de Lluïsos d’Horta i la Vicepresidenta de la Federació d’Ateneus de Catalunya. 7 Fernando Pindado Explica que la Permanent ha de fer la proposta aquesta setmana, tot i que si es necessita més temps hi ha de límit, fins mitja hora abans del Plenari. Remarca que sobretot el que és important és que les persones proposades vulguin acceptar. Vicenç Tarrats Explica que, de moment, hi ha dues persones proposades per la Comissió Assessora: l’Enric Canet i la Núria Font i una persona per la Comissió d’Empara que és el Ramon Nicolau. Andreu Parera Seria important tenir en compte al paritat de gènere alhora de triar els candidats/es. Laura Rojas Proposa per la Comissió d’Empara a la Paz Cano que està a la Permanent i és advocada i jurista a més de treballar en temes socials. Fernando Pindado Afegeix que el Raimond Blasi ha presentat dues propostes per la Comissió Assessora: Jaume López, professor de la Pompeu Fabra, i a l’Ismael Peña, professor de la UOC, però que encara no sap si els proposa per la Permanent o pel Plenari Municipal. Trini Capdevila Proposa per la Comissió Assessora al Jordi Giró president de la CONFAVC i President de l’Associació de Veïns de la Vila Olímpica. Fernando Pindado Explica que els membres han de tenir una base de les característiques de cada persona i que com més dispersa sigui l’oferta més difícil serà realitzar la votació. Afegeix que si algú dels aquí presents tingués algun tipus de crítica o de problema amb qualsevol d’aquests noms i per facilitar la decisió del Consell de Ciutat es podria fer una selecció tot i que considera que és poc democràtic ja que la decisió l’hauria de prendre el Consell de Ciutat. Jordi Gras Informa que no troba bé que la part política pugui optar pel Ple Municipal i pel Consell de Ciutat i els ciutadans només per una via. Ramon Rodriguez Confirma que el Raimond ha proposat aquests noms perquè els tingués en compte la Permanent però que sinó també seran els mateixos que portarà al Plenari. 8 Joan Martínez El Jordi Giró és una persona molt adient perquè dins el Consell de Ciutat se la presenti com a membre de la part social del Consell de Ciutat. Fernando Pindado Explica que per la Comissió Assessora tindrien la Núria Font, l’Enric Canet i el Jordi Giró proposat pel Joan Martínez i que per la Comissió d’Empara tindrien el Ramon Nicolau i la Paz Cano. Recalca que necessitarien mitja pàgina de CV i pregunta com es faria la votació. Vicenç Tarrats Recorda que si s’ha quedat en que ha de ser un home i una dona per la Comissió Assessora s’hauria de discutir entre dos homes, el Jordi Giró i l’Enric Canet, i en el cas de la Comissió d’Empara, entre un home una dona. Albert Recio Recorda que potser que al Plenari aparegui una altra proposta. Andreu Parera Proposa obrir un període per rebre, a través del correu de ciutat, totes les propostes de candidats/es per a la Comissió Assessora i la Comissió d’Empara. Les propostes dels candidats hauran de recollir qui el proposa, el nom del/la candidat/a i un breu currículum de ½ pàgina. Aquest període serà del 5 al dia 11 de desembre (inclòs). El dia 12 de desembre s’enviarà un correu a tots/es els/les membres del plenari amb els currículums dels candidats/es, per tal de que puguin disposar d’aquesta informació amb 24 hores d’antelació a la votació. Vicenç Tarrats Adverteix que si són molts candidats potser seria millor presentar la papereta amb el nom. Fernando Pindado Respon que si hi han més candidats es prepararà un sistema d’urna. Montserrat Morera Pregunta de quina manera es podria controlar el torn obert de les persones assistents perquè a mesura que avança el debat es van aixecant més mans. Fernando Pindado Respon que a qui li toqui en aquell moment estableixi una primera ronda de mans aixecades pronunciant els noms i una segona ronda fent servir el mateix procediment. Laura Rojas Informa que molta gent s’ha enfadat perquè no ha pogut intervenir i considera que s’hauria de regular perquè poguessin dir alguna cosa. 9 Joan Bordetas Si algú vol parlar que ho indiqui a l’arribar i afegeix que el que interessa es que algú pugui aportar independentment del debat. Fernando Pindado Explica que això es va fer a l’Estat de la Ciutat del passat Plenari i que s’haurà de parlar sobre si posar aquest sistema en marxa de manera ordinària per agilitzar les sessions que es faran més endavant. Joan Bordetas Comenta que s’ha d’avisar que es debatrà estrictament sobre els temes de l’ordre del dia. Afegeix que la carta ha de ser curosa en dir que els temps han de ser respectats de manera escrupolosa per respecte als demés i que, a fi de no poder allargar de forma desmesurada les paraules, aquestes només poden estar basades en l’ordre del dia. Jordi Gras Proposa torn obert d’intervencions amb una ronda i el que quedi que només siguin rèpliques a la intervenció que es produeixi. Jordi Gras Pregunta quin sistema hi haurà per si algú es salta el temps d’intervenció. Trini Capdevila Indica que en els plenaris de districtes els ciutadans, poden intervenir en qualsevol dels punts de l’ordre del dia però que si hi ha un ciutadà que vol parlar de qualsevol altre cosa aquest s’ha de quedar al final del Plenari. Joan Bordetas Explica que si algú té una proposta diferent la Permanent la pot recollir i proposar-la al pròxim Plenari. Laura Rojas Proposa avisar de com funcionaran les condicions del torn de paraula quan s’enviï l’ordre del dia i la convocatòria. Joan Martínez Recorda que la llei 40/2015 assenyala no es pot presentar res una vegada confeccionada l’ordre del dia. Fernando Pindado Respon que si tot l’òrgan està d’acord es pot afegir un ordre del dia. Vicenç Tarrats Indica que la Presidència estableix que hi haurà torns tancats de paraula per cadascun dels grups de treball, no de rèplica ni contrarèplica perquè sinó no s’acabaria mai. 10 Fernando Pindado Recorda que el Consell de Ciutat té una composició nombrosa i no és un espai on es pugui debatre. Informa que s’ha enviat l’ordre del dia i la convocatòria i la idea és enviar demà les actes i els dictàmens i que si algú vol presentar a membres de la Comissió Assessora té temps fins dilluns dia 11 a les 20:00h. Andreu Parera Es recorda que donat que els grups polítics disposen d’un canal propi per a fer arribar les seves propostes de candidats/es, aquests s’abstindran d’utilitzar el canal establert per al consell de ciutat. Reservant d’aquesta manera, aquest canal exclusivament per a la resta de membres del plenari del Consell de Ciutat. 5. Altres informacions Inma González Exposa que en aquesta sessió van demanar si es podia fer un recordatori del Vicente Carballido. Montserrat Morera Indica que ara també s’ha mor la Patricia Gabancho de l’Ateneu Barcelonès i membre del Consell de Ciutat. Andreu Parera Comenta que la mostra de condol pel Sr. Vicente Carballido ja estava contemplat al discurs de l’Alcaldessa i que ara s’afegirà també un record a la Patricia Gabancho. Delfí Cosialls Explica que van acordar entre els membres del registre que es repartirien en dos torns la presència a la Permanent i que, per tant, ara vindran dos persones que els substituiran a partir de la propera Permanent al gener. Joan Martínez Comenta que quan es va reunir el Consell Assessor de la Gent Gran es va parlar de la relació directe amb el Consell de Ciutat i la necessitat de traslladar un parell de qüestions. Informa que han canviat de presidenta i que va tenir lloc la presentació de l’Informe sobre la Renda d’inserció que conté la queixa de les persones grans entorn la desactualització de la Renda Mínima des del 2010. D’altra banda informa de la denúncia de les 5 residències a Barcelona on havien presentat una compareixença al Parlament però que ara fruit del que està succeint, aquest últim està parat i no se sap què passarà amb aquestes residències perquè la ràtio encara no s’ha modificat. Insta a que el propi Consell de Ciutat intervingui en aquest tema. 11 Alejandro Goñi Informa que la Permanent és membre del Consell Assessor de BTV i que estaria bé que aquest fes visualització del Consell de Ciutat. Fernando Pindado Pregunta si algú ha anat alguna vegada a alguna reunió d’aquest Consell Assessor. Albert Recio Respon que ell va estar a una reunió per nomenar a l’Àngel Cases. Joan Bordetes Posteriorment a l’Àngel Cases, indica que ell va assistir al nomenament d’un locutor de ràdio. Fernando Pindado Explica que el Jordi Ayala acaba d’enviar unes correccions de les dades del dictamen. Andreu Parera Especifica que les esmenes no modifiquen el sentit del document simplement matisen algunes dades i les fa més exactes. En relació a això últim, s’acorda que aplicaran els canvis i demà mateix l’enviaran a tothom. D’altra banda, recomana que des de la Presidència es recordi als/les assistents que intervinguin al Plenari que indiquin el seu nom i si s’escau la entitat a la qual pertanyen per dos motius: perquè així queda gravat per a l’acta i també perquè és una forma de que la resta de membres del plenari puguin saber qui parla en aquell moment. Seguidament, esmenta que han fet un càlcul i els surt 14.000 fulles per imprimir per aquest plenari, per tant, proposa només imprimir l’ordre del dia i 4 dictàmens per si algú necessita el paper. S’acorda que s’informarà al Consell de Ciutat que no s’imprimirà res a no ser que un membre ho demani explícitament. Fernando Pindado Informa que la pagina web de BTV indica que aquest consell consultiu s’ha constituït en el si del Consell de Ciutat. Vicenç Tarrats Exposa que l’última vegada que es van reunir va ser quan van avalar el nomenament del Sergi Vicente. Andreu Parera Comenta que es buscarà la documentació en relació a BTV i es parlarà amb l’Orland Blasco. Fernando Pindado Proposa posar-se en contacte amb BTV i parlar-ho a la propera Permanent. 12 ACORDS:  Incloure al dictamen de Pressupostos les esmenes de la Direcció de Pressupostos i la recomanació de l’Albert Recio sobre habitatge.  Introduir l’última versió del document de les Jornades al dictamen de Comunicació i Visibilitat.  Obrir un període per rebre, a través del correu de ciutat, totes les propostes de candidats/es per a la Comissió Assessora i la Comissió d’Empara. Les propostes dels candidats hauran de recollir qui el proposa, el nom del/la candidat/a i un breu currículum de ½ pàgina. Aquest període serà del 5 al dia 11 de desembre (inclòs) a les 20 hores. El dia 12 de desembre s’enviarà un correu a tots/es els/les membres del plenari amb els currículums dels candidats/es.  S’acorda que s’informarà al Consell de Ciutat que no s’imprimirà res pel pròxim Plenari a no ser que un membre ho demani explícitament. 13