Comissió Permanent Acta de la sessió del 18 d’octubre del 2011 Sota la presidència del Sr. Carles Agustí, Comissionat de Participació Ciutadana i Associacionisme, s’inicia la sessió a les 19.25 hores, a la Sala Lluís Companys de l’Ajuntament de Barcelona. Assistents Sr. Pau González, president del Consell de Joventut de Barcelona (CJB) i vicepresident primer del Consell de Ciutat; Sr. Alejandro Goñi, president de PIMEC-Comerç i vicepresident segon del Consell de Ciutat; Sra. Roser Vallhonesta, en representació del Consell Ciutadà d’Horta-Guinardó; Sra. Pilar Díaz, en representació del Consell Rector de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMD); Sr. Antonio Navarro, en representació del Consell Assessor de la Gent Gran; Sr. Enric Canet, en representació del Casal d’Infants del Raval; Sra. Eulàlia Perarnau, en representació del Secretariat de Sants, Hostafrancs i la Bordeta; Sr. Enric Francés, en representació del Consell de les Associacions de Barcelona i en substitució de la Sra. Montse Balaguer; Sr. Enric Estrenjer, de l’apartat de Persones d’Especial Rellevància Ciutadana; Sra. Elisenda Rius, de l’apartat de Persones d’Especial Rellevància Ciutadana; Sr. Carles Aledo, de l’apartat de Persones del Registre Ciutadà; Sr. Emilio Ruiz, de l’apartat de Persones del Registre Ciutadà; Sr. Guillem Espriu, en representació del PSC; Sr. Joaquim Mestres, del Grup d’IV-EUiA; Sr. Eduard Thió, en representació d’UpB i en substitució del Sr. Jordi Portabella. Assistits per la Sra. Berta Clemente, secretària del Consell de Ciutat. S’excusen Sra. Yolanda Españo, de la Federació d’Associacions de Pares i Mares d’Alumnes de Catalunya (FAPAC). Sr. Jordi Gras Mateu, de la Federació d‘Entitats del Clot-Camp de l’Arpa, en representació del Consell Ciutadà del Districte de Sant Martí. Sra. Gloria Martín, en representació del PP. Sr. Joaquim Forn, en representació de CIU. 1    Ordre del dia 1. Aprovació de l’acta de la sessió anterior. 2. Valoració del plenari del 4 d’octubre. 3. Seguiment d’acords. 4. Retorn de la síntesi de propostes de futur. 5. Pla de treball de les comissions del PAM i de Pressupostos. 6. Renovació del Consell de Ciutat i modificació del reglament. 7. Taula «Barcelona Creixement». 8. Altres assumptes.   1. Aprovació de l’acta de la sessió anterior S’aprova l’acta de la sessió anterior, amb l’esmena de la Sra. Pilar Díaz referent a la seva intervenció sobre el tema del PAM i les recomanacions fetes en els dictàmens, així com l’esmena del Sr. Guillem Espriu, que ja està recollida en l’acta lliurada. 2. Valoració del plenari del 4 d’octubre El Comissionat obre un torn de valoració sobre el plenari. El Sr. Alejandro Goñi demana la valoració de l’alcalde. El Sr. Pau González recalca que allò que ens ha de preocupar és millorar les comissions, perquè si aquestes milloren, milloraran el plenari. La Sra. Elisenda Rius assenyala la necessitat que participin més persones dels plenaris en les comissions. El Sr. Enric Estrenjer diu que el Sr. Carreras, de la UB, va participar en el pla de turisme. El Sr. Alejandro Goñi explica que cal animar les universitats, que a Turisme va anar molt bé, i que hi ha moltes associacions que no van ni a comissions de treball ni a plenaris. El Sr. Enric Canet diu que cada persona ve d’un lloc, i que es pot treballar en el si de les associacions. El Sr. Pau González hi està d’acord, però puntualitza que depèn del sector que es representi, i posa com a exemple un consell ciutadà, pots parlar pel teu, però és més difícil que ho facis en nom dels deu consells ciutadans de distircte. La Sra. Pilar Díaz diu que, en total, les entitats que assisteixen als plenaris no passen de seixanta. El Sr. Carles Agustí comenta que si el Consell de Ciutat vol presència, cal que a les comissions hi hagi gent. 2    El Sr. Enric Canet assenyala que si el tema és interessant, la gent hi assisteix. El Sr. Alejandro Goñi diu que una cosa és el plenari i una altra les comissions. El Sr. Pau González explica que el treball es fa a les comissions; quan arriba als plenaris, la feina ja està feta. El Sr. Enric Canet comenta que es podrien debatre temes a la web per tal de dinamitzar el plenari. Es constitueix un grup de treball format pel Sr. Orland Blasco, la Sra. Berta Clemente, el Sr. Pau Gonzàlez i el Sr. Jordi Gras per tractar d’aquest tema. El Sr. Enric Estrenjer també diu que cal enviar més correus electrònics als membres del plenari, que han de rebre més coses, que haurien d’opinar a la web, etc. El Sr. Enric Canet suggereix obrir grups de debat a la web. El Sr. Orland Blasco explica que aquest suggeriment ja es va fer en els temes del vídeo i del Pla Director de Participació Ciutadana, i que la participació va ser mínima. 3. Seguiment d’acords El Sr. Carles Agustí exposa que a partir d’ara, segons es va acordar a la darrera Comissió Permanent, les actes inclouran un darrer apartat d’acords i de compromisos, i procedeix a fer-ne un repàs. 4. Retorn de la síntesi de propostes de futur El Sr. Carles Agustí diu que vol repassar tot el document i que, en general, com a govern, estan d’acord amb tot, excepte pel que fa a dos punts. El Sr. Alejandro Goñi diu que s’hauria de començar pels punts amb els quals no s’està d’acord; el Sr. Pau González diu que s’hauria de fer al revés. Finalment, es comença pel principi. Es repassen tots punts:  Aprofitar el debat anual de l’estat de la ciutat per fer la proposta d’agenda temàtica pròpia i de propostes de l’estructura municipal. El Sr. Carles Agustí comenta que no té clar què vol dir això. La Sra. Elisenda Rius i el Sr. Pau González expliquen que fa referència al fet que es puguin tractar els temes en les comissions o en els plenaris de ciutat.  Informar el Consell de Ciutat dels dictàmens i les propostes que facin els consells de participació, per mitjà dels seus representants al plenari o per correu electrònic als membres del Consell. 3    El Sr. Carles Agustí assenyala que li sembla bé, però que s’hauria de vehicular i difondre a través de la Secretaria del Consell de Ciutat. El Sr. Antoni Navarro diu que hi ha consells ciutadans que funcionen. El Sr. Carles Agustí diu que alguns no funcionen, que cal veure què passa i com se soluciona.  Simplificació dels òrgans de participació municipal. El Sr. Carles Agustí diu que ja s’està treballant en aquesta línia, reorganitzant el cartipàs per simplificar els òrgans, i que tots els grups polítics hi estan d’acord.  La possibilitat de crear una figura de portaveu pròpia. El Sr. Carles Agustí diu que això queda a criteri del Consell de Ciutat. El Sr. Alejandro Goñi comenta que aquest és un tema recurrent, i que caldria decidir si és un portaveu per parlar amb la premsa o si només és un portaveu intern. El Sr. Carles Agustí diu que ell tenia clar que era un portaveu de tipus intern, i que en tot cas en el reglament es podrà concretar aquests temes. El Sr. Antoni Navarro diu que ell pensa en un portaveu per a temes concrets, quan calgui transmetre alguna cosa. El Sr. Carles Agustí assenyala que cal parlar amb els partits polítics. El Sr. Joaquim Mestre diu que els dictàmens van a l’expedient, i que es podria posar els expedients a la carpeta de les comissions. El Sr. Joaquim Mestre comenta que es pot enviar per mail. El Sr. Orland Blasco diu que l’origen de tot plegat era, justament, visualitzar la feina que fa el Consell de Ciutat La Sra. Elisenda Rius diu que moltes vegades el dictamen cau en oblit i que no es rep cap resposta. El Sr. Joaquim Mestre diu que el temps al plenari és molt limitat; per això proposa que es faci una tramesa per correu electrònic i que els partits facin retorn. El Sr. Guillem Espriu diu que és veritat que el temps és molt limitat.  Garantir el suport tècnic en totes les comissions de treball que faci el Consell de Ciutat.  Garantir els recursos necessaris perquè el Consell de Ciutat pugui exercir com a màxim òrgan participatiu de la ciutat. El Sr. Carles Agustí diu que hi està d’acord, però que vol recordar el principi d’austeritat que impera en totes les administracions, i que caldrà veure com es fan aquests suports; hi ha temes, com ara el PAM o els 4    pressupostos, que són complexos, i temes que pot resoldre el mateix equip del Consell de Ciutat, on ell s’inclou. La Sra. Elisenda Rius diu que potser es podria comptar amb funcionaris municipals de suport. El Sr. Guillem Espriu diu que depèn del tema, que tots no som experts en tot, i que potser hi haurà temes en què, atesa la seva casuística, caldrà que algú que sigui expert en el tema doni un cop de mà, i posa com a exemple el cas d’urbanisme. El Sr. Alejandro Goñí demana que se separi la partida del Consell de Ciutat. El Sr. Orland Blasco i el Sr. Guillem Espriu comenten que això ja està així actualment: hi ha un codi funcional del Consell de Ciutat des de l’any 2010, que es el 92.406. La Sra. Elisenda Rius comenta que potser es podria reduir en certes coses, com ara en el lloguer de pantalles o en altres aspectes de logística que requereixen molts diners.  Reforçar el paper de les entitats de segon i de tercer grau. El Sr. Carles Agustí diu que, com a govern municipal, s’està d’acord amb la proposta de potenciar les entitats de primer grau. El Sr. Enric Canet diu que celebra que es defensin les de primer grau. La Sra. Pilar Díaz diu que ella també creu que cal defensar les entitats de primer grau, perquè són de ciutat i fan ciutat. El Sr. Pau González diu que el discurs d’una entitat més gran és més ric, i que cal potenciar la vertebració de les entitats i de les federacions.  Actualització mes coherent i rigorosa de les persones que no participen en el Consell de Ciutat. El Sr. Alejandro Goñi diu que això és complicat i que no es pot fer fora ningú. El Sr. Enric Estrenjer comenta que aquest darrer plenari va ser un èxit: hi van assistir nou persones del Registre Ciutadà. 5. Pla de treball de les comissions del PAM i de Pressupostos La Sra. Berta Clemente procedeix a explicar el pla de treball del PAM i de Pressupostos; comenta que en el cas del PAM es faran dues sessions per al dictamen inicial del procés participatiu, i que cap al desembre o després de Nadal es faran les altres. Pel que fa al tema de pressupostos, comenta que el temps serà un factor decisiu: tot quedarà molt condensat entre que s’aprovin fins que s’hagi de 5    fer el dictamen; tota la logística està muntada perquè tan bon punt es disposi del pressupost es pugui començar a treballar. El Sr. Joaquim Mestre explica que el tema de pressupostos anirà lent, perquè no s’aprovaran fins a mitjans de novembre i, a més, diu que espera que fins que no s’aprovin en comissió no es treballin en cap grup de treball del Consell de Ciutat La Sra. Elisenda Rius proposa que es comenci per les ordenances. La Sra. Elisenda Rius demana que el document que es va elaborar sobre el PAM es traspassi als que actualment estiguin treballant el tema del PAM. El Sr. Orland Blasco explica que ja es va traspassar l’any passat, i que, per tant, ja el tenen. El Sr. Enric Canet demana paritat en els grups de treball. 6. Renovació del Consell de Ciutat i modificació del reglament El Sr. Alejandro Goñi suggereix que primer es creï una comissió per treballar i actualitzar els possibles canvis en el reglament, incloent-hi parlar de les dues vicepresidències, aspecte que no consta al reglament. Es proposa ampliar els aspectes a treballar per part de la Comissió de Millora de Plenaris i de Dinamització afegint el tema de la revisió del Reglament. El Sr. Alejandro Goñi demana ser a la comissió quan es treballi el reglament. El Sr. Orland Blasco explica que seria bo resoldre aquests temes abans d’encarar la renovació, que es podria fer el segon trimestre de l’any 2012. El Sr. Carles Agustí diu que aquesta Comissió podria treballar el desembre i portar la proposta de canvi de reglament i de mesures de millora de funcionament del plenari perquè s’aprovi l’any vinent i desprès poder fer el procés de renovació. 7. Taula «Barcelona Creixement» La Sra. Berta Clemente exposa el tema de «Barcelona Creixement»: la proposta de promoció econòmica és que el Consell de Ciutat s’incorpori com a membre de la taula. La taula ja es va reunir el juliol; es tornarà a reunir el divendres, 21 d’octubre, a les 10.00 hores, al Saló de Cent, i es tornarà a reunir el mes de març. Mentrestant, una oficina de gestió anirà treballant i fent propostes sobre els cinc eixos que recull el document. El Sr. Enric Canet demana paritat; diu que només un 12 % dels membres de la taula «Barcelona Creixement» són dones. El Sr. Alejandro Goñi demana que se li faci retorn a l’alcalde de la carta que va rebre i en què se’l convida a la taula. 6    La Sra. Elisenda Rius pregunta si tothom que assisteix als grups de treball són tècnics, perquè ella ha vist que també hi poden assistir entitats. La Sra. Berta Clemente respon que sí, però que es tracta de persones amb molts coneixements tècnics; si hi va algú d’una entitat o d’una universitat és perquè el perfil és l’idoni, a causa dels seus coneixements o de la seva experiència en un tema concret. Per consens general, es vota que el Sr. Alejandro Goñi sigui el representant del Consell de Ciutat a la taula «Barcelona Creixement». 8. Altres assumptes El Sr. Alejandro Goñi demana que els membres del Consell de Ciutat rebin convocatòries d’actes de l’Ajuntament, com ara de presentacions de llibres, perquè això també influeix en el respecte i consideració cap a les persones del Consell de Ciutat. El Sr. Pau González demana que el Consell de Ciutat es vinculi amb el CMAB per al seguiment del Pla Director. El Sr. Enric Estrenjer diu que vol fer una pregunta. Sempre s’ha dit que al Consell de Ciutat hi ha molta feina, i ell ha vist a internet que la Sra. Berta Clemente té responsabilitats dins de Gràcia; vol saber si deixarà de ser consellera municipal, o no, i si podrà compaginar la feina. El Sr. Carles Agustí respon que de la mateixa manera que hi ha gent que té aficions o que col·labora en temes diversos o en diferents entitats i té la seva feina, ella també, i que això no influeix en el seu rendiment: ella fa la seva jornada laboral al Consell de Ciutat. La Sra. Berta Clemente diu que volia intervenir per dir el mateix: ara fa la seva feina igual que la feia abans. La Sra. Berta Clemente recorda que caldrà pensar quins temes vol tractar el Consell de Ciutat, i el Sr. Carlos Aledo diu que ell va proposar treballar el tema del silenci administratiu; el Sr. Orland Blasco assenyala que ja es va elaborar un document sobre aquest tema. No havent-hi més temes per tractar, el Sr. Carles Agustí dóna per finalitzada la sessió a les 21.00 hores.         7    Seguiment d’acords     ACORDS  Informar el Consell de Ciutat dels dictàmens i les propostes que els altres consells enviïn per correu electrònic als membres del Consell de Ciutat, mitjançant la Secretaria del Consell.  Dotar el Consell de Ciutat dels recursos necessaris, sempre que això sigui possible i d’acord amb els principis d’austeritat econòmica.  Treballar amb els partits de quina manera fer el retorn dels dictàmens al Consell.  Fer un traspàs adequat a l' equip redactor del PAM del document elaborat a l'anterior mandat pel CC:  Que el Sr. Alejandro Goñi sigui el representant del Consell de Ciutat a la taula «Barcelona Creixement».  Crear un grup de treball reduït, per tal de renovar el reglament, i que aquest grup també faci propostes de visualització de la web i de dinamització de plenaris. 8