COMISSIÓ PERMANENT DEL CONSELL DE CIUTAT Dimecres 14 d’abril de 2010 Acta de la sessió del 14 d’abril del 2010 S’inicia la sessió a les 19.10 hores. Presideix la sessió el Sr. Ramon Nicolau. Assistents Sra. Elisenda Rius, Sr. Emilio Ruiz, Sra. Marta Cots, Sra. Roser Vallhonesta, Sra. Maria Pilar Díaz, Sr. Enric Canet, Sr. Carles Aledo, Sr. Alejandro Goñi, Sra. Gloria Martin, Sr. Jordi Gras, Sr. Carlos Aledo, Sr. Enric Estrenjer, Sra. Eulàlia Perarnau. També hi assisteixen Sr. Orland Blasco, de la Secretaria del Consell de Ciutat. Assistits per la Sra. Maria Jose Calvo, secretària del Consell de Ciutat. S’excusen Sr. Joaquim Forn, Sra. Ester Capella, Sr. Ricard Gomà, Sr. Antonio Navarro, Sra. Muntsa Villanueva. Sessió realitzada a la Sala Lluís Companys de l’Ajuntament de Barcelona. 1 Ordre del dia 1. Aprovació de l’acta de la sessió anterior. 2. Valoració del plenari extraordinari del 25 de març del 2010. 3. Informació sobre els plenaris pendents del 2010. 4. Proposta del Sr. Miquel Àngel Fraile durant el plenari del 26 de gener. 5. Actualitat de les Comissions de Turisme, de la Diagonal i de Participació. 6. Altres assumptes. 1. Aprovació de l’acta de la sessió anterior S’aprova l’acta de la sessió anterior, amb la correcció de la Sra. Eulàlia Perarnau, la qual constava com a assistent, però no hi va poder assistir. 2. Valoració del plenari extraordinari del 25 de març del 2010 El Sr. Ramon Nicolau explica que la urgència amb què es va convocar el plenari i es va concretar la data va exigir celebrar-lo en un espai alternatiu al Saló de Cent, ja que aquest feia temps que estava destinat a l’acte dels Premis Maria Canals, que tenen una certa tradició a la ciutat. Quant al desenvolupament de la sessió i als seus continguts, valora la riquesa del plenari, amb unes intervencions molt completes, riques i extenses, i destaca la seva unanimitat a l’hora de valorar el contingut del dictamen. El Sr. Alejandro Goñi diu que si bé és cert que la convocatòria es va comunicar amb molta urgència, també s’ha de dir que hi va faltar molta gent, i que va ser una sort que es fes a la capella de Santa Àgata, perquè si s’hagués fet al Saló de Cent s’hagués vist molt buit. Considera que alguns plenaris han estat molt decebedors quant a la participació, i que caldria parlar amb la gent que no hi va anar i reflexionar sobre aquesta qüestió. Afegeix que tenen temps per pensar-hi, però que és un fet que cal tenir en compte i que s’ha d’anar treballant. La Sra. Maria Jose Calvo puntualitza que el nombre màxim d’assistents va ser de 48, del total de 90 persones que ara formen el Consell de Ciutat, sense comptar les que s’han donat de baixa de l’apartat de Persones Rellevants i del Registre Ciutadà, ni els consells que han de nomenar un representant. El Sr. Carlos Aledo comparteix la sensació de buit i pensa que la manca de gent pot donar la impressió que tot estava «dit i beneït». Considera que cal més compromís per part d’alguns membres del Consell. El Sr. Jordi Gras explica que potser cal incitar a la participació, amb informació que arribi a tots els membres del Consell, no tan sols a les persones més actives que participen en diverses comissions. Diu que cal que circuli la informació i proposa que les actes de la Permanent s’enviïn a tothom. 2 El Sr. Orland Blasco comenta que per a aquesta qüestió s’havia previst el butlletí mensual, que constava en el Pla de Comunicació que es va aprovar el 2008. Explica que van amb una mica de retard, però que esperen poder-hi comptar ben aviat. El Sr. Enric Canet diu que és possible que el poc temps de previsió de l’última convocatòria influís en la baixa assistència, però que cal veure que alguns sectors falten tot sovint, sobretot en l’àmbit de les persones rellevants, i que a vegades es fan intervencions molt llargues. Considera que cal fer un debat seriós sobre les sessions plenàries i potenciar el debat. Proposa enviar mensualment preguntes d’interès sobre els temes que s’estiguin treballant. El Sr. Ramon Nicolau pensa que caldria limitar el temps de les intervencions, però atès que els plenaris els presideix l’alcalde, aquest paper l’hauria de fer una altra persona, que també podria assumir el paper de moderadora, explicar a l’inici de cada plenari les limitacions de temps i fer que les sessions tinguin un ritme més dinàmic. Diu que ell no tindria cap inconvenient a fer de moderador. La Sra. Eulàlia Perarnau opina que es pot limitar el temps, o bé demanar que abans es presenti la intervenció per escrit. Això facilitaria que les intervencions siguin més sintètiques. La Sra. Maria Jose Calvo diu que es compromet a portar a la propera sessió de la Comissió Permanent unes taules estadístiques de l’assistència a plenaris i de la participació en comissions. Això els permetrà tenir una aproximació real de quins són els sectors o les persones que menys assisteixen als plenaris i a les comissions. També facilitarà identificar les persones que no formen part de cap comissió; es podria considerar la possibilitat de mantenir-les més informades perquè sàpiguen què es fa i en vegin els resultats. El Sr. Alejandro Goñi diu que amb les dades que es facilitaran a la propera Comissió es podran mesurar millor les accions que cal prendre. Demana no precipitar-se. Ell ha iniciat el debat, però no pretén que avui mateix es formulin unes propostes definitives i s’acabi la discussió. S’acorda continuar parlant d’aquesta qüestió a la propera sessió, amb les estadístiques d’assistència al davant. 3. Informació sobre els plenaris pendents del 2010 La Sra. Maria Jose Calvo informa del calendari de plenaris per a aquest any 2010. Al Plenari del mes de juliol està previst aprovar el dictamen final de la Diagonal, el de Turisme —si hi són a temps—, i el dictamen definitiu del Pla director de participació. Desprès de l’estiu està previst fer-ne dos: un a l’octubre i l’altre al novembre; un per tractar del tema de pressupostos, de cara a anar amb temps i poder-lo treballar prèviament perquè no es repeteixi un plenari de pressupostos i d’ordenances com el de l’any passat, que es va 3 valorar molt negativament. Tot això és provisional, perquè l’Alcaldia encara no ha ratificat les dates. El que sí està força clar és el plenari de l’estat de la ciutat, que es faria pels volts del 7 de gener. El Sr. Ramon Nicolau considera que el plenari de pressupostos és molt millorable; a més a més, l’any passat no va ajudar gaire el fet que l’aprovació provisional fos molt tardana, cosa que va perjudicar la presentació al Consell de Ciutat. Considera que arribar a aconseguir els resultats de l’any 2008 ja seria una fita mínima prou important. El Sr. Enric Estrenjer demana que en el plenari de l’estat de la ciutat el temps d’intervenció sigui efectiu, i diu que la data del 7 de gener li sembla bé. S’acorda, a proposta del Sr. Alejandro Goñi, crear una comissió de seguiment dels pressupostos. 4. Proposta del Sr. Miquel Àngel Fraile durant el plenari del 26 de gener La Sra. Maria Jose Calvo explica que el passat 26 de gener, el Sr. Miquel Àngel Fraile va proposar que en cada sessió plenària, per tal que els membres del plenari es coneguin millor, s’expliqui el pla de treball de dues o tres de les institucions, entitats o òrgans de participació del mateix. El Sr. Jordi Gras diu que la proposta té a veure amb coses que ja han parlat en el segon ordre del dia i que tenen relació amb la millora de la informació. Explica que no és partidari que a les sessions plenàries s’ampliïn uns continguts fixos, perquè el plenari és un espai de deliberació i de debat, i no creu que això ajudi a fer més àgil el format. La manca d’informació es pot solucionar a través del correu electrònic en el proper butlletí mensual que es vol posar en marxa. S’acorda no assumir la proposta, però sí assolir els objectius que planteja el Sr. Fraile mitjançant altres mecanismes i utilitzant el butlletí informatiu mensual. 5. Actualitat de les comissions de Turisme, de la Diagonal i de Participació Comissió de Turisme El Sr. Alejandro Goñi explica que la reunió que es va fer a la Sala de Juntes del Rectoral de la Universitat de Barcelona va ser fruit dels dubtes que havien sorgit quant al treball que havia de fer la Comissió durant 4 aquesta segona fase, i de l’última reunió de la Comissió amb la presència del Sr. Enric Truñó. Informa que es va debatre la manera de treballar del Pla estratègic, o el dubte que podia generar la metodologia de treball emprada. Es va dir que a la primera fase la Comissió havia pogut fer la seva feina, encara que amb dificultats, però que a la fase actual això no seria possible. La Comissió de Treball va acordar enviar una carta al Sr. Enric Truñó per fer-li saber les decisions adoptades: no fer el pla de treball previst inicialment —que comportava fer propostes d’actuació concretes sobre turisme—, perquè s’havia valorat que no era feina de la Comissió, i tornar- se a trobar un cop el Pla estratègic de turisme hagués lliurat l’esborrany del Pla a finals de juny, per tal de valorar el contingut i elaborar el Dictamen corresponent. Comissió de la Diagonal El Sr. Ramon Nicolau informa de l’estat actual del tema de la Diagonal i el paper que ha anat tenint la Comissió de Treball del Consell de Ciutat. Diu que en l’última reunió de la Comissió es va explicar el Pla de mitjans i de la campanya sobre la consulta, i la ubicació dels 108 llocs de votació presencial. Diu que a la campanya cada opció s’identifica amb una foto. El Sr. Alejandro Goñi Informa i llegeix el correu electrònic que ha rebut de la Sra. Àngels Esteller portaveu del Grup Municipal Popular en el que senyala el seu interès per disposar del Pla de Comunicació i del Pla de Mitjans de la campanya per la consulta sobre la Diagonal que diu ja va demanar a la sessió de la Comissió de Treball del 23 de març, i reitera la seva proposta, acceptada per la Comissió, de validar els continguts publicitaris de la campanya amb suficient antelació. Informa també sobre la Mesa de Seguiment i Garanties de la Consulta de la Diagonal i sobre la seguretat de la votació, a més de comentar l’informe positiu dels serveis jurídics sobre la idoneïtat de la campanya, en resposta a la demanda feta per Convergència i Unió en carta al president de la Mesa, en què es queixava que la campanya dóna a l’opció «C» un tractament diferent del que dóna a les opcions «A» i «B», i demana que això es corregeixi. Opina que hi ha una certa desinformació; que a la gent li preocupa el tema de la mobilitat, i que aquests neguits s’estan transmeten de boca en boca. Creu que les informacions que cada dia dóna l’Ajuntament no estan prou coordinades, i demana coherència amb les explicacions de les tres propostes, sobretot pel que fa a la «C», ja que queda poc clara: entre el rebuig a fer alguna cosa i l’oposició a les dues opcions; s’hauria d’explicar bé el significat de l’opció «C». També li preocupa el «moviment» polític que hi ha al voltant del tema. Diu que no acaba d’entendre què està passant, 5 perquè tots els grups polítics, cadascú amb el seu criteri, havien inclòs la reforma de la Diagonal en els seus programes. Al Sr. Enric Estrenjer li preocupa el fet que la gent no acabi d’entendre les tres opcions, i veu una oposició important a la reforma entre les persones amb les quals ha parlat. El Sr. Carlos Aledo demana millorar la informació de la Consulta, i que quedin clares les tres opcions: l’«A», la «B» i la «C». La Sra. Elisenda Rius diu que es genera confusió entre les dues opcions de transformació i les tres opcions de votació. La gent no entén si hi ha dues o tres opcions, i aquestes confusions no afavoreixen la participació. Creu que l’èxit de la consulta depèn que es comuniqui bé el tema de la mobilitat. El Sr. Ramon Nicolau preveu una propera reunió de la Comissió de la Diagonal entre el 20 i el 23 d’abril, però hi ha dificultats per trobar un lloc a la Casa Gran en dates properes al Dia de Sant Jordi. La Sra. Pilar Díaz proposa que la reunió de la Comissió de la Diagonal es faci aviat, però que no sigui el 27 ni el 28, perquè ella serà fora i no hi podria assistir. El Sr. Alejandro Goñi proposa fer la propera reunió de la Comissió de la Diagonal el proper 22 d’abril, a la seu del PIMEC. Coincidiria amb el dia en què prèviament s’hauria trobat la Comissió de Garanties, i així podria informar del que s’hagués parlat. S’acorda preveure aquesta propera reunió i que la secretaria del Consell de Ciutat demani una sala formalment. Comissió del Pla Director de Participació El Sr. Ramon Nicolau informa de les negociacions i del procés de recollida de les esmenes de la Comissió a l’esborrany del Pla. Diu que en aquests moments està negociant amb els cinc partits per arribar a un acord, i que mantindrà informada del tema a la Comissió Permanent. Espera poder acabar les negociacions el proper mes de maig. La Comissió té previst trobar-se el proper 1 de juny per analitzar el nou esborrany, que recollirà totes les esmenes i els acords que s’hagin treballat. No havent-hi més temes per tractar, es tanca la sessió a les 21.00 hores. Certifica 6 La secretària del Consell de Ciutat 7