COMISSIÓ PERMANENT Acta de la sessió del 14 d’octubre del 2010 Sota la presidència de la Sra. MARTA COTS, vicepresidenta primera del Consell de Ciutat, s’inicia la sessió a les 19.05 hores a la Sala Lluís Companys de l’Ajuntament de Barcelona. Assistents Sr. ALEJANDRO GOÑI, vicepresident segon; Sra. PILAR DÍAZ, representant del Consell Rector de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMD); Sr. MIQUEL ÀNGEL ARAGON, representant del Consell d’Associacions de Barcelona (CAB); Sr. ENRIC CANET, representant del Casal d’Infants del Raval; Sra. EULÀLIA PERARNAU, representant del Secretariat d’Entitats de Sants, Hostafrancs i la Bordeta; Sra. ELISENDA RIUS, de l’apartat de Persones d’Especial Rellevància Ciutadana; Sr. ENRIC ESTRENJER, de l’apartat de Persones d’Especial Rellevància Ciutadana; Sr. EMILIO RUIZ, de l’apartat de Persones del Registre Ciutadà; Sr. CARLOS ALEDO, de l’apartat de Persones del Registre Ciutadà; Sr. JORDI GRAS, representant del Consell Ciutadà del Districte de Sant Martí; Sra. MUNTSA VILLANUEVA, de la Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya (FAPAC); Sr. JOAQUIM FORN, representant del grup municipal de Convergència i Unió (CiU). S’excusen Sr. Ricard Gomà, Sra. Ester Capella, Sr. Antonio Navarro, Sra. Roser Vallhonesta. Assistits per la Sra. MARIA JOSE CALVO, secretària del Consell de Ciutat. 1 Ordre del dia 1. Aprovació de l'acta de la sessió anterior. 2. Informació de les comissions de treball: Usos del Temps, Carta de Ciutadania, Pressupostos Generals i Ordenances Fiscals 2011. 3. Pla Director Municipal de Participació. 4. Proposta de treball i estudi de la traçabilitat del Consell de Ciutat. 5. Comissió de Seguiment del PAM 2008-2011. 6. Valoració de la Mercè 2010. 7. Altres assumptes. 1. Aprovació de l’acta de la sessió anterior La Sra. Villanueva diu que va assistir a la sessió anterior, però que a l’acta hi figura com a excusada i demana que es corregeixi. S’aprova l’acta amb la correcció sol·licitada. 2. Informació de les comissions de treball: Usos del Temps, Carta de Ciutadania, Pressupostos Generals i Ordenances Fiscals 2011 La Sra. Marta Cots informa de la constitució de la Comissió d’Usos del temps, així com del treball que s’està fent. Explica que és una Comissió a la qual hi assisteixen cares noves del Consell de Ciutat, i que preveu acabar la seva feina i elaborar un dictamen el gener o febrer de l’any 2011. També informa de la Comissió de la Carta de Ciutadania. Explica que els grups polítics municipals se li han adreçat com a presidenta de la Comissió per manifestar que els partits polítics no assistiran a aquesta Comissió per tal de no interferir, ja que tots ells van ser membres de la Comissió Política redactora del text. Informa que la Comissió s’ha reunit dues vegades i que des del principi comparteix amb la Permanent el desacord amb el procediment emprat per demanar la participació del Consell de Ciutat. És partidària de demanar als grups polítics que assisteixin a l’última sessió de treball de la Comissió perquè puguin conèixer el contingut del Dictamen abans de la seva aprovació. El Sr. Alejandro Goñi, membre de la Comissió de Treball de la Carta, opina que els drets i deures de la ciutadania es poden abordar des de moltes visions. Creu que la Comissió no pot fer grans aportacions, i que primer de tot caldrà aclarir molts elements de l’articulat que no queden prou definits. Informa que, paral·lelament, les entitats a les quals representen els membres de la Comissió també faran al·legacions formals al text dins del període d’informació pública que finalitza el 30 d’octubre. La Sra. Maria Pilar Díaz, també membre de la Comissió de Treball, recorda que tampoc no hi ha gaire temps per treballar-ho, i li preocupa especialment si l’Ajuntament tindrà en consideració les aportacions al contingut de la Carta que pugui fer el Consell de Ciutat. 2 Tot seguit, el Sr. Alejandro Goñi explica la feina que està fent la Comissió de Pressupostos Generals i Ordenances Fiscals. Lamenta que ahir, mentre la Comissió estava reunida preparant el pla de treball, una vegada més, l’Ajuntament estava presentant en roda de premsa els documents que s’han aprovat inicialment i que la Comissió ha de treballar per elaborar el dictamen corresponent. Informa que està previst fer una Permanent extraordinària ampliada el 27 d’octubre, on el primer tinent Sr. J. William Carnes i la regidora Sra. Montserrat Ballarin informaran del contingut dels documents aprovats inicialment. A la sessió es podran fer preguntes concretes o aclariments, i es pretén que la informació rebuda ajudi a elaborar el dictamen. També informa que aquest any s’ha disposat de més documentació que altres anys, com ara les liquidacions de pressupost del 2009 i del 2010, i alguns documents sobre la implicació en els pressupostos de la retallada pressupostaria del canvi de prioritats de principis del mes de maig d’aquest any. El Sr. Orland Blasco comenta que la documentació aportada a la reunió conté un recull de premsa de la presentació pública de la versió inicial dels pressupostos. 3. Pla Director Municipal de Participació La Sra. Maria Jose Calvo informa que el Pla es va aprovar en el plenari municipal de l’1 d’octubre. A la Sra. Marta Cots li preocupa si en el Pla aprovat en el plenari municipal hi figura algun canvi al text dictaminat pel Consell de Ciutat, i demana que l’Ajuntament n’informi a la Comissió Permanent. El Sr. Enric Canet demana si, en concret, ha desaparegut l’atribució de la Direcció de Participació d’«exercir la Secretaria del Consell de Ciutat», tal com sembla ser que constava en el document aprovat pel plenari municipal i no pas en el document dictaminat pel Consell de Ciutat. La secretària diu que està fent les gestions oportunes i que els mantindrà informats. El Sr. Alejandro Goñi explica que la Sra. Marta Cots i ell van assistir al plenari en què es va aprovar el Pla i on es va agrair la tasca feta des del Consell de Ciutat. El Sr. Mikel Àngel Aragon pregunta si la versió definitiva és la que van veure a la Comissió. Diu que el Sr. Enric Francès estava fent un seguiment del document per veure si hi havia alguns canvis o no respecte a l’esborrany definitiu. 3 La Sra. Maria Jose Calvo assenyala que a la carpeta hi ha el document fet pel Sr. Enric Francès, on surten totes les accions que impliquen el Consell de Ciutat en el seguiment i avaluació del PDMPC. 4. Proposta de treball i estudi de la traçabilitat del Consell de Ciutat La Sra. Maria Jose Calvo explica la proposta per fer aquesta anàlisi, la qual es duria a terme a partir del vistiplau de la Comissió Permanent i fins al mes de març del 2011. Diu que els objectius inclourien, d’una banda, veure com s’ha complert el full de ruta que es va establir l’any 2008 amb el Document de Rol, i, de l’altra, avaluar l’impacte dels dictàmens en les polítiques de l’Ajuntament. El treball s’iniciaria amb una recerca de la documentació que genera el Consell, i continuaria amb una sèrie d’entrevistes a responsables de la participació municipal i a persones membres de les diverses comissions de treball. Per acabar, es faria un grup de discussió amb totes les persones participants de la Comissió de Rol de l’any 2008. Proposa fer l’encàrrec a la Fundació Desenvolupament Comunitari, a la qual s’ha demanat la proposta que es presenta, ja que s’ha valorat molt positivament la feina que va dur a terme el mateix equip quan va donar suport metodològic i tècnic al Document Estratègic de Rol del Consell de Ciutat que va definir la nova etapa del Consell. La Sra. Elisenda Rius diu que la proposta li sembla bé, però suggereix alguns matisos, sobretot respecte les persones a les quals s’ha d’entrevistar. Creu que s’ha de comptar amb les persones que hi ha ara, però també amb d’altres que van participar en la primera etapa i que ara no són al Consell de Ciutat. Explica que cal completar el llistat de comissions, ja que alguna no hi està reflectida. El Sr. Enric Estrenjer assenyala que no hi surten les comissions de pressupostos i de comunicació, i que s’hi haurien d’afegir. El Sr. Alejandro Goñi diu que, en general, li sembla bé, però que considera que les entrevistes a responsables de la participació se centren molt en l’equip de govern. Creu que caldria fer-ne també, una per cada grup polític municipal. També se suggereix la possibilitat de demanar que en el qüestionari de la propera Enquesta Omnibus municipal s’incorporin algunes preguntes que permetin determinar el grau de coneixement que té la ciutadania barcelonina sobre el Consell de Ciutat. La Sra. Maria Jose Calvo recull els suggeriments per traspassar-los a l’equip redactor. S’aprova la proposta amb els suggeriments esmentats. 4 5. Comissió de Seguiment del PAM 2008-2011 Des de la Secretaria del Consell s’explica l’última reunió amb els responsables municipals del PAM, sembla que es torna a reactivar aquest tema després dels canvis polítics que han hagut a l’Ajuntament. Es constata que hi ha possibilitats de treballar el tema amb la documentació de l’altra vegada i, sobretot, amb la documentació que pot ajudar a fer una valoració de les fitxes on s’inclou un relat de com està el tema, així com els diversos indicadors que afecten cada mesura. Es proposa crear aquesta comissió a partir del gener del 2011. La Sra. Pilar Díaz exposa que es va acordar que els responsables tècnics anirien a una reunió de la Permanent del Consell de Ciutat, per tal de veure quins canvis o noves orientacions suggerides per persones de la Permanent es podien assumir, i que no es crearia tan tard la comissió que té per objecte analitzar el PAM fins a finals de mandat. El Sr. Enric Estrenjer explica que si no s’avança més en el tema dels indicadors, no sap si es podrà treballar. La Sra. Maria Jose Calvo explica que no haver creat aquesta comissió fins ara potser és un error de la Secretaria del Consell, però és cert que part del retard és conseqüència de no haver rebut la nova documentació per fer el seguiment corresponent, i d’altres prioritats que ha assumit el Consell de Ciutat, com ara la feina que s’està fent en la Comissió de la Carta de Ciutadania i l’impuls per fer, per primera vegada, un dictamen de pressupostos i ordenances fiscals que s’està duent a terme amb la Comissió creada per aquest efecte. La Sra. Pilar Díaz comenta que el tema dels indicadors ha de quedar resolt, i que cal veure si les aportacions que es van fer s’assumeixen per part de les persones responsables. El Sr. Orland Blasco explica que generar moltes expectatives perquè s’assumeixin canvis d’indicadors és poc realista. Es pot insistir en els altres acords que es van adoptar, però que pretendre fer canvis dels indicadors del PAM a finals de mandat li sembla que és poc assumible. El Sr. Alejandro Goñi lamenta que no s’hagi pogut aconseguir lligar el PAM amb els pressupostos. El Sr. Miki Aragon pensa que els consells municipals sectorials haurien d’aprofitar el seguiment del PAM per detectar el grau d’acompliment del PAM amb relació al tema objecte de cada consell. 5 6. Valoració de la Mercè El Sr. Orland Blasco explica els resultats d’aquest any. Diu que han estat molt millor que les participacions anteriors, segons constaten les xifres que es presenten: més de deu mil persones van passar per l’estand. El dia en què hi van passar més persones va ser el de la Mercè, primer dia de la 15a Mostra d’Associacions a la plaça de Catalunya. El Sr. Jordi Gras diu que aquest any l’estand es veia, i que és cert que hi va haver visitants. El Sr. Alejandro Goñi valora l’estand molt positivament. La Sra. Maria Jose Calvo assenyala que la reserva d’espai per fer un debat a l’auditori es va anul·lar, i que és un tema sobre el qual s’ha de reflexionar; sobretot, cal parlar de la capacitat del Consell per organitzar actes paral·lels al propi estand. El Sr. Miki Aragon suggereix que el proper any l’estand permeti passar el vídeo del Consell, i que a la vegada es faci servir com a auditori per facilitar l’organització d’activitats paral·leles. La Sra. Muntsa Villanueva diu que amb les xifres presentades es pot fer una valoració positiva de la presència del Consell de Ciutat a la Mercè. 8. Altres assumptes El Sr. Alejandro Goñi demana que consti en acta el seu disgust i reprovació a les declaracions sobre la visita del Papa a Barcelona que va fer el tinent d’alcalde Sr. Ricard Gomà a la revista Barcelona Informació. La Sra. Marta Cots informa que, definitivament, no assistirà cap membre de la Permanent al Congrés de Vitòria sobre consells socials. S’ha observat que al programa no està previst l’espai per participar-hi de manera adequada i no es justifiquen les despeses en un moment com aquest. Es manté la participació del regidor Sr. Ramón Nicolau en representació de l’alcalde de Barcelona. El Sr. Miki Aragon convida la Permanent, el dia 22 d’octubre, a la sessió inaugural del II Congrés d’Associacions de Barcelona. Explica que el procés congressual treballarà al voltant de tres temes d’especial interès per a les associacions: reconeixement, finançament i espais. Reitera la demanda de suport del Consell de Ciutat en tot aquest procés, i informa que el procés congressual finalitzarà el més de maig del 2011 amb la presentació de les conclusions i propostes als grups polítics municipals, abans de les eleccions municipals. 6 La Sra. Marta Cots demana que consti en acta el seu malestar perquè últimament ha hagut de presidir diverses sessions de la Permanent. Considera que aquesta no és la seva funció, per la qual cosa sol·licita la presència d’algun responsable polític del govern de la ciutat i que aquesta persona n’assumeixi la presidència. El Sr. Alejandro Goñi diu que té la sensació que estan desemparats políticament, i que és fonamental que els responsables polítics es creguin el Consell de Ciutat . Diu que, a partir del canvi de regidories, està fallant la presidència política a la Permanent. El Sr. Enric Canet coincideix amb la necessitat d’assegurar la presidència política de la Permanent, perquè tenen la sensació de desinterès o de manca de credibilitat per part del govern municipal amb relació a les tasques del Consell de Ciutat. També creu que tots els grups han d’expressar el seu plantejament, i considera que si el tema no s’aclareix, s’haurà de plantejar a la sessió plenària del Consell del 22 de novembre. El Sr. Jordi Gras també està d’acord amb el fet que sembla que no es valora la feina que estan fent. Creu que caldria preguntar als representants dels grups polítics municipals com valoren el treball del Consell de Ciutat al plenari i a la Permanent, per tal de relacionar les respostes de cadascú amb les seves actituds. La Sra. Maria Pilar Díaz diu que a la primera etapa el problema era que el paper del Consell de Ciutat no estava clar, però que, ara, la crisi és de manca de reconeixement de la feina que s’està fent a les comissions de treball, a la Permanent i al plenari del Consell de Ciutat. El Sr. Miki Aragon creu que després del procés de transformació de la Diagonal, la participació deixa de ser un eix estratègic de la política municipal. La Sra. Muntsa Villanueva pensa que aquest no és únicament un problema amb el Consell de Ciutat, sinó que també és un problema amb la resta de consells de participació ciutadana. El regidor Sr. Joaquim Forn diu que ell creu en el Consell de Ciutat, que està encantat de participar-hi, però que intenta no intervenir gaire i escoltar. Diu que el 2007 ell no era membre del Consell, però que creu que hi ha coses positives i coses a millorar, i que ara seria un error engegar-ho tot a rodar, perquè s’han fet moltes coses. Diu que està d’acord amb què cal plantejar la qüestió i proposa demanar una reunió de la Permanent amb l’alcalde. El Sr. Jordi Gras opina que cal conèixer el grau de suport. La Sra. Elisenda Rius i el Sr. Emilio Ruiz creuen que caldria fer una reflexió en aquest sentit en el plenari del Consell. La Sra. Maria Pilar Díaz vol que quedi ben clara la satisfacció de tothom de participar i treballar en aquest òrgan. 7 S’acorda demanar una reunió amb l’alcalde per plantejar aquestes qüestions. No havent-hi més intervencions, la presidenta dóna per finalitzada la sessió a les 21.10 hores. Certifica la sessió la secretària del Consell de Ciutat. 8