COMISSIÓ PERMANENT DEL CONSELL DE CIUTAT Acta de la sessió del 16 de desembre del 2009 S’inicia la sessió a les 19.10 hores. Presideix la sessió el Sr. Ramon Nicolau. Assistents Sr. Antoni Navarro, Sr. Enric Estrenjer, Sra. Elisenda Rius, Sr. Emilio Ruiz, Sr. Pau González, Sra. Roser Vallhonesta, Sra. Glòria Martin, Sra. Muntsa Villanueva, Sr. Joaquim Forn, Sra. Ester Capella, Sra. Maria Pilar Díaz, Sr. Enric Canet, Sr. Jordi Gras, Sra. Eulàlia Perarnau, Sr. Carles Aledo. També hi assisteixen Sr. Orland Blasco, de la Secretaria del Consell de Ciutat. Sr. Alfons Stinus, de Momentum. Sra. Elisa Stinus, de Momentum. Assistits per la Sra. Maria Jose Calvo, secretària del Consell de Ciutat. S’excusen Sr. Alejandro Goñi. Sessió realitzada a la Sala Tapissos de l’Ajuntament de Barcelona. Ordre del dia 1. Aprovació de l’acta de la sessió anterior. 2. Presentació i debat de la proposta de dictamen sobre el grau de compliment del PAM a mig mandat. 3. Reflexions sobre el Plenari de Pressupostos i Ordenances Fiscals del passat 19 de novembre. 4. Altres assumptes. 1. Aprovació de l’acta de la sessió anterior El Sr. Ramon Nicolau, president delegat de la Comissió, atesa l’absència de comentaris sobre l’acta de la sessió anterior, la dóna per aprovada. 2. Presentació i debat de la proposta de dictamen sobre el grau de compliment del PAM a mig mandat El Sr. Ramon Nicolau comenta que, tenint en compte el nombre de membres de la Comissió que han fet arribar les seves aportacions virtualment a la Secretaria (8 persones han enviat comentaris: 6 per correu electrònic i 2 a través de l’espai virtual), proposa continuar treballant en la proposta de dictamen per tal d’aportar una mirada veritablement col·lectiva, i centrar l’atenció en si el PAM se segueix o no, més que no pas en els indicadors que falten. En aquest sentit, es valorarà si cal fer una altra sessió presencial per acabar d’aprofundir en el debat. Tot seguit es presenta l’estructura de la proposta-esborrany de dictamen; s’exposa la part introductòria sobre els comentaris generals i s’inicia el debat. El Sr. Enric Canet diu que cal insistir en els punts del PAM més rellevants, posant l’èmfasi en els aspectes importants, més que no pas en aquells que només són interessants. El Sr. Antoni Navarro destaca la dificultat que suposa trobar els diferents temes en l’Informe de seguiment i avaluació elaborat per l’Ajuntament. Considera que és més senzill fer el seguiment a partir de les 945 mesures i no pas creant propostes noves. A més, és important veure què s’ha fet en cada tema i què queda per fer, veure el valor del que s’ha executat i quin percentatge representa sobre el total, i destacar les prioritats en comptes dels aspectes secundaris. La Sra. Elisenda Rius comenta que valorar el seguiment del PAM és una tasca complexa, i que potser caldria establir comissions per àrees/àmbits, ja que fer el seguiment d’una manera global és complicat. La Sra. Pilar Díaz felicita la Secretaria per la part introductòria de la proposta- esborrany de dictamen, ja que recull les percepcions adequades. Comenta la dificultat que presenta l’Informe de seguiment i avaluació elaborat per l’Ajuntament, atès que està dividit en eixos (part qualitativa) i mesures (part quantitativa); en concret, no és fàcil valorar els avenços a partir de la part qualitativa. Cal replantejar com fer el seguiment del PAM. 2 El Sr. Emilio Ruiz creu que caldria canviar el tipus de presentació de l’informe de seguiment; per poder trobar la informació fàcilment, s’haurien d’exposar els indicadors en funció dels eixos (en lloc de les gerències). La Sra. Muntsa Villanueva observa que és difícil valorar la part qualitativa; si es disposés de més temps per al debat, potser es podria fer millor. El Sr. Enric Estrenjer comenta que cal un sistema de seguiment més senzill. La Sra. Pilar Díaz valora molt positivament el fet d’avaluar el PAM, però s’hauria de fer amb un document més àgil per poder-lo treballar. La Sra. Elisenda Rius afirma que tothom hi està d’acord: cal oferir més facilitats per fer el seguiment. Comenta que l’informe està molt enfocat a les gerències. El Sr. Ramon Nicolau explica que l’equip encarregat de fer el seguiment del PAM ha tingut dificultats per captar la informació necessària. Comenta que potser caldria referenciar la part qualitativa establint vincles amb als indicadors. Tenint en compte que l’informe clau és el que s’elaborarà al final de mandat, es podria refer l’informe actual o bé plantejar els canvis de cara al tercer informe. Potser es podria treballar més per grups de treball entre els membres de la Comissió Permanent, sabent que per als continguts específics és millor establir relacions bilaterals. Val la pena celebrar una sessió el gener amb l’equip encarregat de fer el seguiment del PAM per donar a conèixer les dificultats. La Sra. Ester Capella creu que cal exigir indicadors rigorosos i posar ordre en les gerències perquè la informació sigui més fluïda, ja que l’Administració té l’obligació de subministrar dades. Diu que l’informe és benintencionat, però poc clar. El Sr. Enric Canet comenta que caldria fer aportacions sobre tots els apartats del PAM des de la Comissió Permanent, dividint la feina per reduir el temps de dedicació i identificant els àmbits no coberts. El Sr. Enric Estrenjer diu que calen indicadors més entenedors, que es puguin llegir i interpretar correctament. La Sra. Maria Jose Calvo opina que no cal crear més comissions; considera que el debat és més ric quan es fa presencialment al voltant d’una taula, encara que comporti més dedicació de temps per part de la Comissió Permanent. Segurament el debat on- line no ha estat una opció adequada. La Sra. Pilar Díaz diu que, de cara al tercer any (ara no cal canviar l’informe actual), la Comissió Permanent es podria reunir cada tres mesos al llarg de l’any per debatre sobre el PAM. Afegeix que si es van avançant els documents via internet, els membres de la Comissió poden anar col·laborant amb els tècnics de l’Ajuntament. El Sr. Ramon Nicolau està d’acord amb el fet que caldria fer unes tres reunions a l’any, i que caldria convidar-hi l’equip encarregat de fer el seguiment del PAM. La Sra. Muntsa Villanueva diu que és important cobrir tots els àmbits, perquè alguns no estan coberts. La Sra. Pilar Díaz comenta que cal organitzar-se per àmbits i establir responsables, perquè hi ha 12 persones que no han fet cap aportació. 3 El Sr. Enric Canet afirma que en cas que quedin àmbits no coberts, es podria recórrer a persones expertes del plenari. La Sra. Pilar Díaz assenyala que si es treballa per eixos transversals, es poden escapar alguns àmbits. El Sr. Antoni Navarro demana que s’especifiquin les sigles emprades (no tothom coneix totes les entitats ni consells que hi ha). El Sr. Ramon Nicolau diu que la Secretaria organitzarà la feina a fer a partir dels comentaris recollits. 3. Reflexions sobre el Plenari de Pressupostos i Ordenances Fiscals del passat 19 de novembre El Sr. Ramon Nicolau explica que s’ha afegit aquest punt en l’ordre del dia a proposta del Sr. Alejandro Goñi, el Sr. Enric Estrenjer i la Sra. Elisenda Rius, que consideren que cal fer una reflexió, perquè hi havia la percepció que havia estat una sessió molt de «tràmit», i que la documentació es va rebre amb un temps molt ajustat. El Sr. Enric Estrenjer comenta que van assistir poques persones al plenari, que el debat va ser fluix, amb molt poques intervencions, i que cal veure què es pot fer de cara a l’any vinent. La Sra. Elisenda Rius diu que amb anterioritat al plenari, en la reunió de la Comissió de Pressupostos, es va comentar que seria interessant fer comparacions amb els anys anteriors, aspecte que no es va tenir en compte (si no es pot fer, cal dir-ho). A més, el document presentat era pobre (és simptomàtic el fet que cap entitat fes cap pregunta), i que caldria plantejar un debat més interessant i pedagògic, que generi motivació. A més, vol remarcar que esta dolguda, perquè el temps que la Comissió de Pressupostos va dedicar a la millora de la presentació no va servir per res; no es va tenir en compte cap recomanació. El Sr. Ramon Nicolau respon que les apreciacions es transmetran al tinent d’alcalde d’Hisenda per al proper any. La Sra. Elisenda Rius aprofita per preguntar com ha quedat el pressupost del Consell de Ciutat, i especifica que 190.000 euros representen una quantitat a la qual no es pot renunciar. La Sra. Maria Jose Calvo respon que encara no s’ha formalitzat el pacte respecte al pressupost, i que és irrenunciable mantenir la xifra de l’any passat. El Sr. Enric Estrenjer fa referència a la petició d’informació sobre la Guàrdia Urbana que va fer en el plenari, i sobre la qual va rebre una resposta poc satisfactòria. Vol saber, pel que fa a la previsió de contractar mil guàrdies urbans nous en quatre anys, quin va ser el creixement net el 2008 amb relació al 2007. La Sra. Pilar Díaz posa l’èmfasi en la necessitat de vigilar els aspectes relacionats amb el civisme per part de la Guàrdia Urbana (per exemple, de vegades es troben bicicletes llençades al carrer). El Sr. Ramon Nicolau respon que s’ha parlat del tema amb la Comissió de Civisme, i que s’estudiarà des de la Regidoria de Mobilitat i Prevenció. Explica que quan es 4 cometen actes incívics, cal documentar-los. A més, quant al tema de la Guàrdia Urbana, diu que la qüestió de fons recau en arribar a un equilibri entre els mossos i els guàrdies urbans. El Sr. Joaquim Forn comenta que es produeixen altes, i també baixes, respecte a la Guàrdia Urbana, i que les baixes es poden preveure, però com que no es preveuen, no es pot arribar als mil agents; les convocatòries són de 180 places, però no es cobreixen totes. El Sr. Ramon Nicolau explica que a partir de certa edat els guàrdies exerceixen una segona activitat, menys dura que la feina que fan al carrer. L’increment respecte als mossos es començarà a notar el 2011. S’està avançant en la tecnificació professional, la qual cosa incrementa la productivitat dels guàrdies. El Sr. Enric Estrenjer adverteix que el 2010 pot ser un any conflictiu, ja que l’actual context de crisi afecta especialment els temes de carrer. El Sr. Enric Canet comenta que s’ha fet un esforç en determinats indrets, com ara en educadors i altres agents al Raval, tot i que falten mediadors. El Sr. Antoni Navarro diu que es va donar poca informació en el plenari (a més, es va enviar massa tard), i que cal dir què volem de cara a l’any vinent. El Sr. Pau González diu que, si es pot fer, seria important lligar el pressupost de cada any a les mesures del PAM. El Sr. Ramon Nicolau respon que s’ha de poder fer, i que caldrà veure el grau de perfecció. La Sra. Maria Jose Calvo comenta la nova legislació a escala estatal sobre el canvi de partides. La Sra. Pilar Díaz diu que li agradaria saber quantes persones amb discapacitat treballen a l’Ajuntament de Barcelona per veure si es compleix el percentatge establert. La Sra. Gloria Martin comenta que el seu grup també ha demanat aquesta informació i que estan pendents de rebre’n la resposta. El Sr. Ramon Nicolau respon que es demanarà la informació, a partir de la plantilla de llocs que poden ocupar les persones amb discapacitat (descomptant bombers i guàrdia urbana). 4. Altres assumptes EL Sr. Enric Canet informa que ha enviat un correu electrònic amb la proposta de candidatura al Síndic de Greuges. El Sr. Ramon Nicolau recorda que només les associacions poden fer propostes; que cal respectar el termini establert per enviar-les i que, de moment, se n’han rebut unes onze. Explica el procediment per escollir el síndic/sindica, que ha de sortir del consens dels cinc grups polítics, i que, atès que hi haurà una memòria participativa, es farà arribar al Consell de Ciutat. 5 El Sr. Enric Estrenjer aprofita per comentar que falta omplir les tres vacants respecte a les persones d’especial rellevància del Consell de Ciutat, i també respecte al Registre de Ciutadans. El Sr. Enric Canet comenta els aspectes relacionats amb la renovació del Consell Municipal d’Associacions. Li sorprèn que no hi hagi cap candidat de l’àmbit de la joventut. El Sr. Pau González respon que les entitats juvenils ja són al Consell de Ciutat, i que cal preguntar-se per què no participen en el Consell d’Associacions. La Sra. Pilar Díaz diu que sobre el procés de renovació del CMAB, poques entitats voten, i que cal actualitzar la base de dades de les entitats que treballen a la ciutat. Finalitzat el debat i no havent-hi més temes per tractar, el president tanca la sessió a les 20.50 hores. Certifica la secretària del Consell de Ciutat. 6