Consell de Ciutat Pl. Sant Jaume, 1, 2ª planta 08002 Barcelona Telèfon 93 402 75 14 / 73 96 Fax 93 402 73 83 E-mail: conselldeciutat@mail.bcn.es Web: www.bcn.es/conselldeciutat COMISSIÓ PERMANENT DEL CONSELL DE CIUTAT Resum de la sessió de 11 de juliol de 2006 Assistència: Jordi Hereu Boher, regidor de Participació Ciutadana, president de la Comissió. Fabian Mohedano Morales i Alejandro Goñi Febrer, vice-presidents. Pilar Vallugera Balaña, Ricard Gomà Carmona, Joana Ortega Alemany i Albert Villagrasa Gil en representació dels partits polítics. Antoni Navarro Monteys, Jordi Gras Mateu, David Prujà Carceles, Roser Vallhonesta Molins, Enric Estrenjer Mortes, Mª Assumpció Vilà Planes i Joan Manel Parisi. Carme Blasi, Secretaria Tècnica del Consell de Ciutat. Excusen l’assistència: Pere Alcober Solanas, Rosa Gil Garcia, Mª Angels Serrano Aguilera i Miquel Àngel Fraile Villagrasa. Sessió realitzada a la sala Tapissos de l’Ajuntament, de 19:00h a 20:00h. Ordre del dia: 1. Presentació i salutació del nou regidor de participació, Sr. Jordi Hereu 2. Aprovació de l’acta de la sessió anterior 3. Preparació del Plenari de 17 de juliol. Ordre del dia del Plenari: 1. Aprovació de l’acta de la sessió anterior 2. La Barcelona dels Barris, procés participatiu 3. Informació sobre el projecte de Carta de Drets i Deures 4. Precs i preguntes 4. Precs i preguntes El regidor Jordi Hereu inicia la sessió presentant-se com a nou responsable de participació ciutadana, manifestant el seu compromís per continuar construint conjuntament una ciutat oberta i participativa, tot entenent la participació com la manera d'elaborar polítiques públiques amb i per la ciutadania. Es posa a disposició dels representants per iniciar trobades mes personalitzades per intercanvi i coneixements de cadascuna de les entitats i col·lectius que representen. Acta Comissió Permanent de 11/07/06 - Pàgina 1 de 7 Consell de Ciutat Pl. Sant Jaume, 1, 2ª planta 08002 Barcelona Telèfon 93 402 75 14 / 73 96 Fax 93 402 73 83 E-mail: conselldeciutat@mail.bcn.es Web: www.bcn.es/conselldeciutat 1. La Barcelona del barris, procés participatiu La secretaria del Consell contextualitza la propera intervenció explicant que La Barcelona del barris és un projecte que ha estat presentat a la Comissió Permanent en dues ocasions, inicialment informant que s’endegava el projecte constituint una comissió d’experts i posteriorment el passat 26 d’abril, explicant el contingut del projecte i acordant la tramesa de documentació a tots els membres del plenari del Consell de Ciutat per tal d’iniciar amb aquest el procés participatiu. Documentació tramesa el 26 de maig de 2006: - Text de presentació - El barri, espai de convivència urbana, proximitat i participació - Barris i Zones Estadístiques - Mapes El regidor Jordi Hereu dóna la paraula a la Sra. Iolanda Collboni, membre de la Ponència elaboradora del projecte, que en nom de la regidora Assumpta Escarp explicarà el procés participatiu. Excusa l’absència de la regidora Escarp, responsable política del projecte. Ara farà un any i mig es van iniciar els treballs de La Barcelona dels Barris amb el convenciment que un dels aspectes essencials per assegurar una qualitat de convivència passa per l’enfortiment del barri com espai de proximitat i participació. Una vegada presentada la primera proposta del projecte per part de la Comissió d’Experts, des de principis del mes de maig i fins el proper dia 15 de juliol, es du a terme el procés participatiu adreçat al moviment associatiu i a la ciutadania. • El projecte es va presentar a finals de 2004 i és a gener de 2005 quan s’inicien els contactes amb les entitats (Taula de Participació FAVB i Assemblea CJB, 24 de gener, a Cotxeres) • El dia 7 de març, es constitueix la Ponència formada per la Comissió d’Experts i Expertes (17), representants dels grups municipals, la Secretaria Tècnica i presidida per l’Alcalde. • Des d’aquella reunió i fins el mes de maig, la Comissió d’Experts/es va treballar també en un grup específic sobre delimitacions, que va concloure en una primera proposta que són els 4 documents que van rebre per correu ordinari a través de la Secretaria del Consell de Ciutat. Acta Comissió Permanent de 11/07/06 - Pàgina 2 de 7 Consell de Ciutat Pl. Sant Jaume, 1, 2ª planta 08002 Barcelona Telèfon 93 402 75 14 / 73 96 Fax 93 402 73 83 E-mail: conselldeciutat@mail.bcn.es Web: www.bcn.es/conselldeciutat Des que es va enllestir la proposta per part de la Comissió d’Experts s’han desenvolupat nombroses accions en paral·lel a l’inici del procés a través dels següents mitjans: - Les butlletes inserides en el Barcelona Informació del mes de maig - L’apartat de participació a través del web. - Les butlletes que acompanyen a les exposicions dels districtes. - S’ha utilitzat el Registre Ciutadà de la Regidoria de Participació. Quant a reunions i jornades, en dades quantitatives, a data 30 de juny, s’han realitzat: • FAVB - 3 reunions de la Taula de Participació - Una jornada a la qual hi van assistir 22 associacions veïnals. Una de les demandes immediates a les que es va donar resposta, és que es va enviar tota la documentació per correu ordinari a totes les associacions membres (110). • Reunions específiques amb AAVV: - Baró de Viver - La Clota - Hostafrancs • 29 reunions internes amb els equips directius dels districtes • S’ha presentat als districtes amb la participació d’entitats i ciutadania individual mitjançant 11 jornades específiques, 1 Audiència Pública, 3 Consells ciutadans i 2 consells sectorials. Referent a les aportacions i la devolució • Quant a la participació a través de les butlletes, n’hem rebut un total de 1715, (1819 fins ahir a la tarda) 135 aportacions a través del web i 8 per registre. Així, comptabilitzem un total aproximat de 1858 aportacions a falta de recollir les butlletes de les exposicions dels districtes i de finalitzar el termini del procés. • De totes les aportacions realitzades, se’n farà un retorn - en una primera fase- de resposta genèrica o personalitzada segons el cas i - en una segona fase- amb el resultat final del projecte. Calendari d’actuacions: el procés administratiu Una vegada la Ponència hagi elaborat el primer informe sobre delimitacions i denominacions, funcions i dotacions, amb les aportacions i suggeriments rebuts al llarg del procés, s’iniciarà el procés reglat a través dels mecanismes previstos a les Normes Reguladores de Funcionament dels Districtes, en les Normes Reguladores de Participació Ciutadana i en el Reglament Orgànic Municipal. Quant al procés administratiu, en la darrera reunió dels grups municipals es va posar sobre la taula el tema de les reformes futures de les Normes Reguladores de Acta Comissió Permanent de 11/07/06 - Pàgina 3 de 7 Consell de Ciutat Pl. Sant Jaume, 1, 2ª planta 08002 Barcelona Telèfon 93 402 75 14 / 73 96 Fax 93 402 73 83 E-mail: conselldeciutat@mail.bcn.es Web: www.bcn.es/conselldeciutat Funcionament dels Districtes, i dels diversos reglaments dels districtes, per tal d’abordar les necessitats sorgides des de la seva aplicació. Així doncs, el procés administratiu que s’endega seguirà el següent calendari: • Amb la Comissió de Govern del dia 5 de juliol, es va donar inici al període formal de suggeriments per part dels Grups Municipals (30 dies, per tant fins el dia 5 de setembre). • També la presentació en el marc del Plenari del Consell de Ciutat, forma part d’aquest procés donat que en l’article 18 de les NRPC sobre Atribucions, s’especifica que aquest òrgan ha de “conèixer i debatre els grans projectes de l’Ajuntament”. • El setembre, i amb les aportacions dels grups municipals, la Comissió d’Experts farà l’informe final i es convocarà la reunió de la Ponència (composada pels experts i expertes, i els representants dels grups municipals) per tal de donar el vist-i-plau als documents fruit del procés complert de participació i esmenes, i aquest es presentaria en les comissions de govern dels districtes. • A principis del mes d’octubre, doncs, el projecte ja podria passar pels plenaris de districte per tal que aprovessin les delimitacions i denominacions dels barris, acord que després comportarà els tràmits pertinents per a la modificació dels reglaments corresponents. • Arribaríem d’aquesta manera al Plenari de finals del mes d’octubre, a on es ratificaria el projecte per part de l’Ajuntament. Posteriorment hi hauria la revisió general i modificació dels Reglaments de Districte i de les Normes. S’obre un torn de paraules La Sra. Joana Ortega, com a regidora del grup mpal. de CiU, demana si al document enviat als grup municipals es poden incorporar les aportacions del procés participatiu. Insisteix en treballar un document el màxim tancat i enriquit amb els suggeriments de la ciutadania. Demana rebre-ho abans que finalitzi el termini d’al·legacions dels grups polítics. El Sr. Alberto Villagrasa, regidor del grup mpal. del PP agraeix l’exposició detallada del procés però manifesta que no s’especifica el % que s’incorporarà de les aportacions rebudes al document. Se suma a la demanda de la Sra. Ortega per poder presentar les al·legacions del seu grup mpal. El Sr. Enric Estrenjer demana si el tema de La Barcelona del barris es tractarà en dues sessions plenàries del Consell de Ciutat. Acta Comissió Permanent de 11/07/06 - Pàgina 4 de 7 Consell de Ciutat Pl. Sant Jaume, 1, 2ª planta 08002 Barcelona Telèfon 93 402 75 14 / 73 96 Fax 93 402 73 83 E-mail: conselldeciutat@mail.bcn.es Web: www.bcn.es/conselldeciutat El regidor Hereu demana que per la presentació en la sessió plenària s’elabori un gràfic del procés participatiu i les fases restants del procés administratiu. Es dóna resposta al torn de paraules indicant que es farà arribar a la ponència la petició del grups de CiU i PP, tot informant que hi ha altres canals d’informació com la comissió del grups polítics i representants d’aquests a la pròpia ponència els quals treballen les aportacions recollides amb reunions de periodicitat intensa. Quant a les convocatòries del Consell de Ciutat, el proper dia 17 es presentarà el projecte i el procés participatiu amb el debat corresponent i, eventualment, en un proper plenari es donaria comptes del document definitiu, estudiant en aquesta comissió la manera de presentar-ho. 2. Informació sobre el projecte de Carta de Drets i Deures La Sra. Pilar Vallugera, regidora de Dona i Drets Civils, explica el desenvolupament de la Carta de Drets i deures de la ciutadania, així com el que haurà de ser el seu procés participatiu. A partir de l’encàrrec de l’Alcalde a la Síndica de Greuges, en la seva presa de possessió, i tenint com a referents la Carta Europea de Salvaguarda dels Drets Humans a la Ciutat i l’aplicació de l’Ordenança de mesures per fomentar i garantir la convivència ciutadana, que en les seves disposicions finals contempla que l’Ajuntament recollirà, en una carta, els drets i deures dels ciutadans/nes i els donarà a conèixer al conjunt de la ciutadania i a les persones que són a Barcelona, s’inicia la confecció d’un primer esborrany. En aquest s’ha partit de tres documents provinents de les estructures municipals o de garantia de drets que té l’Ajuntament de Barcelona. - La Sindicatura de Greuges de Barcelona - Els serveis jurídics de l’Ajuntament - La Regidoria de Dona i Drets Civils S’ha constituït una comissió amb els grups municipals, en què s’acordà refondre en un sol text les diferents propostes presentades. Aquest text refós, junt amb els criteris per a la seva articulació i desenvolupament presentats als grups de l’oposició, constituiran el text base obert que ha de ser sotmès a participació de la ciutadania per obtenir una proposta final de Carta. Acta Comissió Permanent de 11/07/06 - Pàgina 5 de 7 Consell de Ciutat Pl. Sant Jaume, 1, 2ª planta 08002 Barcelona Telèfon 93 402 75 14 / 73 96 Fax 93 402 73 83 E-mail: conselldeciutat@mail.bcn.es Web: www.bcn.es/conselldeciutat Es parteix d’una estructura marc per tal que el resultat final sigui coherent amb les normes de rang superior, nacionals i internacionals, que emmarquen aquest treball. Així, s’estructurarà de manera que drets i deures es desenvolupin en cada articulat de manera conjunta per tal de tenir una visió més integrada. D’altra banda, en la redacció d’aquesta Carta es parteix d’un criteri rector quant a claredat, síntesi i concreció. Al llarg del procés, caldrà definir el grau de concreció en la formulació de drets i deures. Quant al procés participatiu, cal remarcar que el que es facilitarà serà un text obert que s’enriquirà amb les aportacions tant de les entitats com de la ciutadania individual. En aquest sentit està previst inicialment: Tret de sortida, la presentació del text base al plenari del Juliol 2006. Consell de Ciutat Presentació en els Consells Sectorials de Ciutat (els que de Setembre 2006. manera més especifica treballin aquesta temàtica) Presentació territorial a cadascun dels districtes Setembre/Octubre Butlletes inserides en la revista Barcelona Informació Setembre Audiència pública amb jornada prèvia de treball adreçada Desembre als i les ciutadanes que vulguin accedir-hi. Retorn al Consell de Ciutat abans de l’aprovació definitiva. Desembre 2006 El Sr. Prujà manifesta la por de les associacions a què només es regulin el deures i no el drets. Provoca susceptibilitats en el sector associatiu. Per tant demana que, més enllà del procés participatiu, el qual sembla extens, hi hagi una interlocució directa amb les associacions relacionades amb els drets humans i altres que s’han manifestat molt actives en aquesta temàtica, per exemple SOS Racisme, CJB... així com especifica la necessitat de consensuar un tractament igualitari en totes i cadascuna de les matèries a tractar, no pot ser que hi hagin situacions tractades a nivell general i altres en que s’arribi a nivells de concreció exhaustiu. El Sr. Navarro explica que el Consell Assessor de la Gent Gran té aprovat un document sobre drets i llibertats de les persones grans amb dependència. En aquest sentit proposa: seria bo que s’assumeixi el contingut d’aquells documents que hagin estat elaborats amb la participació de les persones implicades. El regidor Sr. Gomà afegeix en aquesta direcció que una de les peces seria la participació dels consells aportant al procés els diversos acords de cada àmbit i/o sector. Acta Comissió Permanent de 11/07/06 - Pàgina 6 de 7 Consell de Ciutat Pl. Sant Jaume, 1, 2ª planta 08002 Barcelona Telèfon 93 402 75 14 / 73 96 Fax 93 402 73 83 E-mail: conselldeciutat@mail.bcn.es Web: www.bcn.es/conselldeciutat Tant la Sra. Vallugera com el Sr. Hereu especifiquen que la Carta de Drets i Deures es un element totalment independent de l’ordenança, que no s’hi subsumeix i que l’encàrrec a la Sindica es previ a l’elaboració de la mateixa. El Sr. Hereu demana posar els processos en esquemes gràfics, d’on venim i què queda per fer en els dos àmbits. 3. Preparació del Plenari de 17 de juliol Un cop parlats els principals punts en l’ordre del dia del Plenari i per finalitzar la reunió, es repassa la metodologia i desenvolupament de les sessions plenàries. Des de la secretaria es demana no carregar l’ordre del dia i calcular una previsió de dues hores. Si no és la presentació d’un document extens i complex, els ponents tindran quinze minuts d’exposició, sempre i quan hi hagi documentació complementaria. Els membres de la permanent reiteren que el moderador limiti les intervencions repetitives i evitar contra-rèpliques. S’acorda sempre que sigui possible, acotar el temps de les intervencions en 2 ó 3 minuts per intervenció. Finalitza la reunió a les 20:00h. Acta Comissió Permanent de 11/07/06 - Pàgina 7 de 7