ACTA Reunió Seguiment Pressupostos 2018 Data: 20 de setembre de 2018 Hora: 18:00h- 20:00h Lloc: Ajuntament de Barcelona, pl. Sant Miquel, 4. Entresol SALA 3 Assistents Persones Convidades Jordi Ayala Gerent de Presidència i Economia Alexandre Masllorens Primera Tinència d´Alcaldia Carlos Vivas Urieta Director de Pressupostos i Política Fiscal Enrique Perea Direcció de Serveis del Pressupostos Raül Fontanet Direcció de Planificació Estratègica i Fiscalita Grups Municipals Jordi Castellana ERC Carles Campdepadrós C’s Institucions Mes Significatives Alejandro Goñi PIMEC Marisa Lopez CCOO Juanjo Casado UGT Enrique Delgado Taula d’Entitas del Serrià Fitxer General d’Entitas Joan Vidal Associació Mas Guinardo Persones de Renom Ciutadà Anna Balletbó Registre Ciutadà Inma González Ajuntament de Barcelona Fernando Pindado Comissionat de Participació Andreu Parera Secretaria del Consell de Ciutat Alba Guerrero Suport Secretaria del Consell de Ciutat Miriam Esteve Suport tècnic Consultoria MIT S’excusa: Montserrat Morera, Mireia Recio, Albert Recio, Alfons Barti i Maria Rubia. Documentació lliurada • Anàlisis econòmica 2016-2019, Ajuntament de Barcelona Ordre del dia 1. Seguiment pressupostos 2018 Principals idees 1.1. Intervenció del ponent Jordi Ayala. A partir dels fets ocorreguts el dia 1 d’octubre de 2017 l’ajuntament de Barcelona va elaborar un informe intern per analitzar els possibles escenaris de futur i com aquests podrien afectar als pressupostos municipals. Aquest informe va ser filtrat i va generar interpretacions errònies. Presenta l’informe “Anàlisi Econòmica 2016-2019” (juliol 2018). En la gestió del període s’han observat els objectius financers:  Estabilitat pressupostària: dèficit 0  Sostenibilitat: Deute financer per sota del 60% d’ingressos  Capacitat d’Inversió: estalvi brut de 15% sobre els ingressos  Liquiditat: pagament a 30 dies als proveïdors En relació a la previsió de tancament 2018 es preveuen uns ingressos de 2.643 milions d’euros. Comparativament amb anys anteriors 2015-2018 s’observa un increment constant passant dels 2.392 milions (2015) fins arribar als 2.643 milions (2018). A partir de l’any 2019 aquesta tendència a l’alça canvia, passant a una previsió a la baixa de 2.616 milions. Un dels elements que més influència han tingut en l’evolució dels pressuposts són les “plusvàlues”. Actualment s’està pendent d’una sentència del Tribunal Constitucional sobre si s’han de retornar els imports percebuts de les “minusvàlues”. Es calcula que si aquesta sentència es produeix, durant el 2019 s’hauran de retornar 30 milions d’euros. Un altre element important a destacar positivament, és la nota de ràting que les empreses de qualificació del deute SP (A- perspectiva positiva), FITCH (A- perspectiva estable) i Moody’s (Baa1 (perspectiva estable) li utorguen a l’ajuntament de Barcelona. Es destaca que l’increment acumulat en els pressupostos durant el període 2015-2019 ascendeix a 858 milions d’euros. Finalment, es destaca els tres eixos principals a on s’ha invertit aquest increment dels pressupostos. Aquests són:  Millora en el conveni laboral dels/les treballadors/es municipals.  Increment en la despesa social (més de 100 milions d’euros anuals)  Increment en la inversió en transport públic Alexandre Masllorens. Explica que l’administració local segueix com l’any 1977, és a dir, participa en un 12% de les despeses del conjunt de l’estat tot i l’augment a l’ajuntament de les competències en matèria social. Afegeix que les comunitats autònomes i els ajuntaments contribueixen a la reducció del dèficit de l’estat però alhora no reben més ingressos per part d’aquest últim, que actualment es troba en creixement, per fer front a les competències d’atenció a la ciutadania que tenen els ajuntaments. 1.2. Torn obert de paraules i preguntes. Pregunta 1. Tenint en compte la bona situació econòmica de l’ajuntament de Barcelona com es possible que fins el mes d’agost encara no estiguessin aprovades les partides pressupostàries per les ajudes socials al lloguer, per la donació de pisos o habitacions buits i per la rehabilitació dels pisos? Resposta. En aquest moment no es disposa d’informació suficient per poder respondre. Pregunta 2. Es demana que es clarifiqui perquè la columna de PMH està buida ? Resposta. Es clarifica que es tracta d’un òrgan que ha modificat la seva base jurídica. Actualment, es tracta de l’Institut Municipal d’Habitatge i Rehabilitació i per tant s’ha de diferenciar. Acords 1. Traslladar les conclusions i els materials de la sessió d’avui als/les membres de la Permanent del Consell de Ciutat i als/les del Grup de Treball de Seguiment dels Pressupostos 2018 2. Es donarà resposta per escrit a la pregunta 1 sobre les ajudes pel lloguer. Es tanca la sessió.