Comissió de Seguiment del Pressupost Municipal 2018 Tercera reunió de treball Data: 14 de novembre de 2017 Hora: de 17:30 h a 19:30 h Lloc: Sala 3, entresòl Ajuntament de Barcelona Persones assistents:  Paz Cano, Persones d’especial rellevància ciutadana  Inma González, Registre ciutadà  Joan Vidal, Associació Mas Guinardó  Mireia Recio, Foment del treball Nacional  Enrique Delgado, Taula d'Entitas del Serrià  Juanjo Casado, UGT  Josep Vilalta, UB  Marisa López, CCOO Ajuntament de Barcelona:  Elena Herranz, Departament de Transversalitat de Gènere-CIRD  Estel Cruselles, Departament de Transversalitat de Gènere-CIRD  Blai Martí, Departament de Transversalitat de Gènere -CIRD  Blanca Moreno, Suport metodològic al Consell de Ciutat Documentació facilitada:  Acta 2017-11-07 GT Pressupostos-2  Guia per a emplenar la fitxa de memòria de programa amb perspectiva de gènere Síntesis de la sessió de treball: Dóna la benvinguda na Blanca Moreno, i reparteix la documentació. Explica que en aquesta sessió comptarem amb personal de l’Ajuntament de Barcelona, concretament del departament de Transversalitat de gènere que ens explicaran l’avançament de la incorporació de la perspectiva de gènere al pressupost municipal. S’aprova l’acta anterior amb l’esmena enviada per correu electrònic de na Paz Cano, sobre l’IBI. 1 1. Anàlisi del pressupost municipal amb perspectiva de gènere El pressupost municipal és una oportunitat per a l’equitat social i de gènere, ja que la manera de distribuir els recursos, possibilita realitzar polítiques que no siguin neutres perquè tenen impacte sobre dones i homes. Es parteix del marc programàtic: del PAM, de la Mesura de Govern per la Transversalitat de Gènere i del Pla per la Justícia de Gènere. A nivell organitzatiu, participen, la Direcció de Pressupostos i Política Fiscal, la Regidoria de Feminismes i LGTBI i el Departament de Transversalitat de Gènere – CIRD i es parteix de l’informe preliminar del 2016. Es marquen dos objectius centrals, que són, Quins programes tenen impacte de gènere positiu, negatiu i neutre? I quin pressupost es destina als programes d’impacte positiu, negatiu i neutre? A nivell de metodologia, es continua amb el Grup Motor, es realitza formació a personal tècnic i es fa separació de l’anàlisi per capítols de despesa. En l’anàlisi actual se centren en 3 capítols pressupostaris, el Capítol 1, el Capítol 2 i el Capítol 4, aquests dos últims, mantenint la mateixa estructura metodològica. A nivell de capítol 1 s’analitza la distribució de la despesa per sexes i la bretxa salarial de gènere. També s’intenta analitzar els Serveis externalitzats, relatiu a les subcontractacions, sobretot del servei de neteja. De tota manera, es troben en unes dificultats grans ja que no tota la despesa és destinada a personal, sinó a altres partides (material, logística, etc.) i és complicat extreure conclusions. Els passos a seguir són continuar integrant, de manera progressiva, dins de les clàusules socials, la bretxa salarial a les empreses subcontractades. Els Capítols 2 i 4, mantenen la mateixa estructura de treball: Selecció de programes, Fitxa de programa amb perspectiva de gènere, trobades bilaterals, distribució i recollida de fitxes i anàlisi d’impacte de gènere. S’analitzen 31 programes, que suposen el 26% del total i representen 480 M€ 40% del total del pressupost. També s’estudien 6 Programes d’Horta-Guinardó, que representen el 30% del total. En aquests moments es troba en la fase de tancament de l’informe, a l’espera de rebre les fitxes dels serveis per finalitzar l’impacte del gènere als pressupostos municipals. Properament podran fer la presentació de resultats. Es conclou que el repte es troba en analitzar la despesa executada que, si consoliden la metodologia de treball, podria ser pel pressupost del 2019 i que la cultura avaluativa i de recollida de dades i indicadors, encara, es troba molt 2 incipient i això suposa un fre en l’anàlisi dels pressupostos amb perspectiva de gènere. Finalment, es recomana que es visiti el web de la Jornada d’economia feminista, del 6 d’abril de 2016, per saber més sobre els pressupostos amb perspectiva de gènere. 2. Estructura dictamen Pressupostos municipals i Ordenances fiscals, 2018 Es debat sobre l’estructura del proper dictamen en quant la informació de què es disposa i sobretot, del procés en què es troba actualment l’elaboració dels pressupostos i OOFF de l’Ajuntament de Barcelona. En aquest sentit, es proposa que totes les reflexions i recomanacions del dictamen del passat any, es recullin i s’emplaça, al govern municipal a respondre en quina mesura han estat incorporades. S’informa que en la propera reunió del grup de treball, la direcció de pressupostos donarà compte de l’estat final i que seria convenient, poder preparar els dubtes o consideracions a fer per tal d’optimitzar la propera reunió. Finalment, es planteja el cas del pagament d’unes taxes, concretament del Decret 112, sobre les llicències i autoritzacions d’espectacles públics dins de les pròpies instal·lacions de les entitats i associacions i es sol·licita una explicació de les raons d’aplicar aquest decret. S'acorda: Preguntar a la Gerència de Presidència i Economia, amb còpia al Comissionat de Participació les següents consultes:  De les reflexions finals del Dictamen de l'any passat, quines han estat aplicades durant el procés d'elaboració dels pressupostos i OOFF del 2018?  Què s'espera del Dictamen d'aquest any?  Què pot aportar el Consell de Ciutat als pressupostos municipals i OOFF del 2018?  Tots els grups municipals han rebut en temps i forma tota la documentació? S'està negociant amb tots els grups per tal de poder aprovar-los?  La documentació que han fet arribar des de la Direcció de pressupostos, es pot enviar al grup de treball?  Revisar el cas que es planteja des de l'Associació asturiana sobre el Decret 112 i les sobre taxes per a que tot el grup ho conegui i se li pugui donar resposta a aquesta situació. 3 Demanar els documents per correu electrònic:  Mapa de la revisió cadastral  Les respostes als dubtes plantejats a la segona reunió, per escrit, que ens van facilitar des de la Direcció de pressupostos  Demanar al departament de Transversalitat la presentació dels pressupostos amb perspectiva de gènere. Es dóna per finalitzada la reunió i la propera sessió serà dia 21 a les 17:30 h. a la Sala 3, entresòl Ajuntament de Barcelona. 4