Comissió de Seguiment del Pressupost Municipal 2018 Primera reunió de treball Data: 26 de octubre de 2017 Hora: de 18:30 h a 20:30 h Lloc: Sala 3, entresòl Ajuntament Persones assistents:  Marisa López, CCOO  Maria Rubio, Consell Municipal del Poble Gitano de Barcelona (CMPG)  Inma González, Registre ciutadà  Montse Morera, CAB  Mireia Recio, Foment del Treball Nacional  Albert Recio, FAVB  Juanjo Casado, UGT Ajuntament de Barcelona:  Jordi Ayala, Gerència de Presidència i Economia  Fernando Pindado, Comissionat de Participació  Carlos Vives, Director de Pressupostos i Política Fiscal  Josep Manel Medrano, Direcció de Planificació Estratègica i Fiscal  Enric Perea, Oficina de Management i Pressupost Executiu  Raúl Fontanet, Responsable de l’Oficina de Management i Pressupost Executiu  Blanca Moreno, Suport metodològic al Consell de Ciutat  Jose Cabrero, Suport metodològic al Consell de Ciutat Documentació facilitada:  Document de premsa Pressupostos 2018 / 10/10/2017  Ordenances fiscals, 2018. Projecte. Principals modificacions. 17/10/2017 Síntesis de la sessió de treball: Dóna la benvinguda en Fernando Pindado, Comissionat de Participació. Seguidament inicia la sessió de treball el Gerent de Presidència i Economia Jordi Ayala. Explica com s'estructuraran els tempos i esdeveniments en relació a l'aprovació dels pressupostos. Comenta que les xifres poden variar perquè estan supeditades a l'aprovació per part dels grups polítics i que es preveu que es tracti en comissió política el 13 de novembre i que després comenci un període 1 d'exposició pública i al·legacions, sobre el 22 de desembre. Seguidament, passa a comentar l'estat de la proposta de pressupostos, 2018. El pressupost total de l'Ajuntament per al 2018 ascendeix a 2.739,5 milions d'euros. Es fa referència a la pujada de l'IRPF i com, no obstant això, es retallen les aportacions que es donen a l'Ajuntament. El volum previst d'ingressos no financers és de 2.525,4 milions d'euros (M€), dels quals 2.542,8M€ corresponen a ingressos corrents i 39,6 M€ són ingressos de capital i suposa un augment del 2,3 % respecte a aquest exercici. Augmenten els impostos directes amb una variació del 3,4% (1,9% de pujada del valor cadastral). El primer any hi haurà un retall en l'IBI. Hi ha un increment del pressupost inicial (despeses corrents i de capital) de 327,8 M€ entre el 2015 i el 2018, la previsió és un 3'7% més per al 2018 respecte a aquest any. Es pregunta en què districte ha baixat l'IBI. Es demanen les dades. Respecte a les despeses corrents, existeix un increment de 269 milions d'euros respecte al 2015 i amb previsió del 2018. L'increment per polítiques és especialment notable en Serveis socials i promoció social, transport públic, i habitatge i urbanisme, segueixen cultura i participació, marcant prioritats de govern. Es fa referència a la regla de despesa1 i que l'increment es degut a que el 2015/2016 es va amortitzar deute. El 2018 les despeses corrents es destinaran, en primer lloc a medi ambient i serveis generals, dels que destaca el servei de neteja. Concretament es destinarà 408,8 milions d'euros (16%) del pressupost pel 2018 i suposa un increment de 16,8 milions respecte al 2015 (7,6 milions més que aquest any). Es pregunta si els plans d'ocupació i l'estratègia d'inclusió sorgeixen d'aquestes partides, referint-se concretament a "polítiques de promoció econòmica i ocupació" (74,8 milions d'euros). S'explica que aquests programes els porta Barcelona Activa i que una gran part de la partida econòmica es finança pel SOC i llavors no queda reflectida aquí. Es parla de les competències de la Generalitat i es comenta que a vegades l'Ajuntament ha de suplir les mancances en les aportacions, s'esmenta el cas dels menjadors escolars. Es destinarà 328,7 milions d'euros (15%) del pressupost a Serveis socials i promoció social que suposa un increment de 73,9 milions respecte al 2015 (8 milions més respecte a aquest any). 1 La regla de despesa consisteix en que la variació de despesa computable de l'administració central, de les comunitats autònomes i de les corporacions locals no podrà superar la taxa de referència de creixement del PIB de mitjà termini de l'economia espanyola. 2 Respecte al transport públic, gran part dels 175,1 milions d'euros del pressupost del 2018 es destinarà directament a l’ATM, ja que hi haurà una reorganització de la xarxa d'autobusos per donar cobertura específica a tots els barris i facilitar la mobilitat a totes les àrees. S'explica que hi ha un increment de 41,7 milions d'euros respecte al 2015 dels quals 22M€ són increment respecte a l'any passat. Es demana els criteris globals de la nova xarxa d'autobusos. A habitatge i urbanisme es destinarà 133,5 milions d'euros (6%) del pressupost del 2018 que suposa un increment de 35,1 milions respecte al 2015 (14,1 milions més que aquest any). Es comenta que hi ha aproximadament uns 50 milions d'euros d'inversió no contemplats en els pressupostos que pertanyen al Patronat d'Habitatge. Es destinarà 145,6 milions d'euros a cultura (7%) del pressupost del 2018, que suposa un increment de 21,9 milions respecte a 2015 (1,6 respecte a aquest any). Es comenta que aquest pressupost no és només per l'ICUB i que s'intenta incrementar la part que es gestiona directament a districtes. Respecte a participació i atenció ciutadana, es destinarà 66,1 milions d'euros (3%) del pressupost pel 2018, el qual suposa un increment de 20,9 milions respecte al 2015 (11,2 milions més respecte a aquest any). Aquesta partida inclou l'OAC i la multiconsulta que es portarà a terme en 2019. Es parla de les despeses de capital (inversions). Les principals en ordre d'impacte són: 1) La inversió destinada a ATM. 2) La incorporació de recursos humans a l'administració (1000 contractes en un any amb una dotació pressupostaria de 13 milions d'euros). 3) El Pla de Barris (7 milions). 4) El contracte amb la Generalitat. 5) Concessions a districtes (s'explica que s'ha de pagar l’IVA). 6) Fons FEDER. 7) La multiconsulta. S'assenyala que les inversions s'han fet de manera quantiosa però molt dispersa amb la finalitat d'arribar a diferents zones de la ciutat. També s'assenyala que aquest és un pressupost equilibrat i que no genera dèficit. En cas de superàvit es faran inversions sostenibles i en cas d'arribar a un extrem es faria un Pla Econòmic Financer (PEF). Es passa a comentar les ordenances fiscals. Les principals modificacions són: Respecte a l'IBI es modifica la bonificació a famílies nombroses per vincular-ho a renda en compte de al valor cadastral. Es fa una bonificació del 95% als immobles destinats a lloguer social. Respecte al IIVTNU (plusvàlua) es fa una ampliació de la bonificació del 95% a favor dels hereus. 3 Pel que fa a les taxes de serveis generals des del consell es fa la recomanació de què aquestes referents a l'ocupació de la via pública es destinen directament al districte afectat. Respecte a l'estacionament, es modifica les tarifes d'àrea blava i verda per no residents passant de 4 a 2 zones i establint un component fix més d'un de variable que tindrà a veure amb les característiques contaminants del vehicle. S'incrementa la tarifa de Zona bus (Sagrada Família i Parc Güell) i s'incorpora una nova a la Font Màgica. Finalment, s’exposa que, en properes reunions, es debati sobre la incorporació de les recomanacions dels dictàmens de Pressupostos i Ordenances Fiscals d’anys anteriors, donat que no s’ha donat resposta a les propostes plantejades des del Consell de Ciutat per part de l’equip municipal; bàsicament, poder participar en la confecció dels pressupostos i no únicament poder debatre sobre pressupostos ja elaborats. S'acorda: Demanar els dos documents per correu electrònic:  Document de premsa Pressupostos 2018 / 10/10/2017  Ordenances fiscals, 2018. Projecte. Principals modificacions. 17/10/2017 Preguntes concretes per la Direcció de Pressupostos i Política Fiscal:  Mapa de la revisió cadastral per valorar de quina manera i districtes baixa o es manté  Quins ´son els criteris globals de la política d’increment del transport urbà?  Sobre el pressupost destinat a recursos humans. Quina és la xifra concreta, 1.000 llocs de treball o 1.000 contractes de treball? Si és la segona opció, quantes persones inclou?  Els capítols i subcapítols dels pressupost  Sobre les subvencions de la convocatòria de ciutat, hi ha alguna alteració que hagi fet variar el temps de cobrament?  El calendari definitiu del procés d’exposició pública i aprovació de les ordenances fiscals 4 Calendari i nombre de sessions:  El grup de treball sol·licita avançar les reunions a les 17h o 17.30h  Es va decidir que caldrien 4 sessions més de treball, en total 5: Sessió Temàtica de treball 1. Exposició sobre orientació del pressupost i OOFF, 2018 (realitzada) 2.  Avançament dels pressupostos amb perspectiva de gènere, 2018.  Impacte dels pressupostos participatius 3. Anàlisi pressupostos i ordenances fiscals (en funció de la informació que ja tenim, més la que es demana a la direcció de pressupostos) 4. Proposta d’estructura de Dictamen i debat 5. Consens final del Dictamen Pressupostos municipals i Ordenances Fiscals, 2018 Proposta de dates:  Les pròximes reunions seran el 7, 14, 21 i 27 de novembre a les 17:30 h 5