ACTA COMISSIÓ PRESSUPOSTOS I ORDENANCES FISCALS, 2017: Sisena reunió de treball DATA: 29 de novembre de 2016 HORA: de 18:30 a 20:30h LlOC: Sala Lluís Companys, Ajuntament de Barcelona Persones assistents Consell d’Associacions de Barcelona (CAB) Miquel Aragón en substitució de Montserrat Morera Institucions més Significatives de la Ciutat Albert Recio (FAVB) Persones d’Especial Rellevància Paz Cano Registre Ciutadà Inma Gonzalez Fitxer general d’Entitats Ciutadanes Joan Vidal (Associació Musicocultural del Mas Guinardó) Grups Municipals Montserrat Ballarín, Partit Socialista de Catalunya Germán Prado, Assessor Ciutadans Ajuntament de Barcelona Orland Blasco, Secretari Consell de Ciutat Blanca Moreno, Suport Metodològic de la Comissió Míriam Esteve, Suport a la Secretaria tècnica del Consell de Ciutat 1 Lliurament de material a les persones assistents: - Dictamen Provisional - Notes de Premsa de Convergència i Unió - Document de les intervencions dels partits a la Comissió d’Economia i Hisenda per l’aprovació del projecte de pressupost 2017. Principals aspectes tractats: Síntesi de les intervencions: Orland Blasco Explica que Convergència i Unió ja va enviar les respostes per escrit, que són les dues notes de premsa, i indica que Barcelona en Comú i el Partit Socialista de Catalunya ho enviaran el dijous d’aquesta setmana. D’altra banda, exposa que s’han recollit per escrit les intervencions dels grups municipals a la Comissió d’Economia i Hisenda. Informa que la sessió d’avui constarà de tres parts: 1. Preguntar als partits per què hi ha hagut falta de diàleg i els motius del posicionament a favor i en contra. 2. Seguir el document que conté el debat polític on apareixen les intervencions dels grups municipals. 3. Repàs del dictamen provisional Exposa que amb el tema de l’Audiència es va dir que s’havia de fer igualment per la possibilitat d’implementar la qüestió de confiança. Montserrat Ballarín Exposa que aquests pressupostos indiquen una situació financera molt bona, de fet, afegeix que tots els indicadors són molt positius. Informa que aquest pressupost és fruit d’un pacte de govern que vol ser un punt de partida perquè prioritza la inversió social. D’altra banda, apunta que eren crítics en què la inversió s’hagués localitzat al centre de Barcelona. Afegeix que en l’àmbit de la cultura hi ha hagut un creixement important, de fet, l’àrea d’Empresa, Cultura i Innovació ofereix suport a la emprenedoria, la gestió del turisme i el suport al comerç de proximitat. Indica que es vol que es faci cultura als barris sobretot els que estan més llunyans del centre. A continuació, comenta que es van reunir amb els grups de l’oposició abans de la Comissió d’Economia i Hisenda però que aquests van fer poques propostes. 2 Anna Balletbó Explica que està d’acord en créixer un 4,4% perquè opina que al haver-hi suficiència econòmica es pot fer el que es consideri independentment del que marqui la llei Montoro. Montserrat Ballarín Exposa que la llei Montoro té base en el reglament europeu i apunta que, encara que es compleixin els indicadors, aquesta llei posa un topall i afegeix que si es realitza un Pla Econòmic i Financer, com és el cas, s’ha de demanar permís a la Generalitat. Marisa López Pregunta si l’oposició ha presentat propostes. Com a ciutadania és té la sensació que els grups de l’oposició no tenen propostes per aportar i que el govern té la responsabilitat d’apropar posicionaments amb els altres grups municipals. Germán Prado Indica que, en la primera negociació de modificació pressupostària, a dia d’avui encara no tenen resposta d’allò que van presentar per arribar a un consens. Comenta que, en el projecte de pressupost 2017, va entrar el Partit Socialista al govern i que van demanar el llibre verd però no el van presentar fins divendres. Explica que aquest cop tenien propostes concretes però que Barcelona en Comú no els ha trucat i afegeix que sentien que ja tenien clar que el pressupost s’aprovaria per qüestió de confiança. Albert Recio Apunta que el 90% de les propostes reflectides al document on consten les intervencions realitzades a la comissió d’Economia i Hisenda, no són serioses. A continuació, exposa que, per exemple, Ciutadans apunta que les inversions d’aquest pressupost han disminuït però la visió de la Federació de Veïns i Veïnes de Barcelona és que en realitat s’han fet inversions pel tema turístic bàsicament. Inma Gonzalez Indica que està d’acord amb l’Albert que es desaprofita el tema de les inversions i afegeix que tots els grups municipals coincideixen amb la falta de diàleg. Miquel Aragón Explica que s’haurien d’explicar els motius d’aquesta manca de negociació. Apunta que s’hauria d’elaborar un informe que recollís la gent que s’ha reunit i els debats que s’han posat sobre la taula. 3 Albert Recio Apunta que el govern hauria de fer un esforç per anticipar el pressupost. Miquel Aragón Indica que vers l’aprovació dels pressupostos hi ha posicionaments en referència a la política espanyola i catalana. Anna Balletbó Explica que els partits polítics fan del pressupost un tema central del posicionament partidista. De fet, apunta que la confrontació ideològica s’observa precisament aquí. Seguidament, proposa posar un topall per garantir els terminis de presentació del pressupost perquè en aquest punt si que es pot incidir i, a més, hauria de ser una recomanació que tots els partits haurien de subscriure. Miquel Aragón Proposa que els pressupostos es podrien discutir amb la ciutadania als consells de participació abans de la seva aprovació. Marisa López Apunta que abans de presentar el pressupost s’haurien de reunir amb les principals organitzacions i que aquestes propostes tinguessin en compte les prioritats de la ciutadania. Jordi Vidal Manifesta que els pressupostos s’han de fer de baix a dalt i que, d’alguna manera, això ja s’ha posat en marxa amb el Decidim i els pressupostos participatius. Montserrat Ballarín Manifesta que està d’acord en mantenir un diàleg amb antelació però que els pressupostos és un tema complicat i que s’ha de tenir la idea de ciutat, i per tant, d’equilibri. Apunta que és un moment complicat perquè políticament es creuen moltes variables com la vella i la nova política a la ciutat de Barcelona. D’altra banda, comenta que li sembla bona idea la d’establir uns topalls i que cadascú tingués ja marcades les coses que prioritza. Pel que fa al tema de les inversions, en aquests moments es generarà un superàvit pressupostari però perquè no s’han pogut executar les inversions del mes de maig i apunta que això fa que no s’arribi a temps. De fet, indica que ara ha sortit una llei que obliga a fer publicitat dels concursos públics de menys de 12.000 euros i que això també té un impacte en la falta de puntualitat. 4 Inma Gonzalez Indica que s’ha de fer ús de les eines i la tecnologia per educar a la ciutadania i explicar-li com, quan i per què participar. Germán Prado Explica que cal més temps per realitzar l’anàlisi dels pressupostos tot i que això apunta que ha passat tota la vida. Exposa que es podrien marcar uns terminis més humans i poder compartir coneixements amb els tècnics de l’Ajuntament i les empreses municipals deixant a un costat les diferències amb l’equip de govern. A continuació, repassa alguns punts de la justificació pel que fa al posicionament vers el projecte de pressupost: 1. Apunta a la manca de diàleg 2. Indica que hi ha una falta de concreció d’uns 160 milions d’euros, altres gestos diversos d’uns 26 milions i 87 milions d’altres. De fet, apunta que l’interventor va exposar que calia concretar-lo més. 3. Exposa que hi ha un Pla d’Economia Social però no hi ha concreció per exemple en referència al tema de BCN Activa. 4. Comenta que s’han d’explicar les implicacions que tindran aquests nous llocs de treball 5. Destaca que el PIM (Pla d’Inversions Municipal) representa el 15 o 16% del pressupost i que encara no es té un PIM de mandat. 6. Indica que no hi ha un model o projecte de pressupost definitiu i clar Montserrat Ballarín Apunta que el PIM dels quatre anys és de 1.756 milions d’euros. Miquel Aragón Comparteix els punts que han treballat amb la CAB: - respecte a les OOFF afegir les que continuen pendents, del dictamen de l'any passat:  sobre el mecenatge (promoure incentius fiscals municipals al mecenatge per part d'empreses, comerços, etc. a les entitats no lucratives)  exempció per a les entitats sense finalitat lucrativa de taxes per a la sol·licitud de llicències municipals per activitats, taxes d’escombraries, etc. 5  També estudiar bonificacions en l'IVA cultural de les entitats sense ànim de lucre (crec que ERC en el seu programa electoral tenia una proposta semblant a la de l'IBI, és a dir, fer algun retorn en forma de subvenció) Pel que fa més referència a pressupostos i sobretot en el capítol de subvencions a entitats sense ànim de lucre des del CAB proposem:  separar en aquest capítol les empreses de les entitats sense ànim de lucre  establir convenis plurianuals amb les entitats sense ànim de lucre  afavorir l'arrelament al barri, i per tant les subvencions de districte en relació a les de ciutat. Marisa López Lliura una còpia a cada assistent amb les aportacions que des de CCOO han preparat per incorporar a les reflexions finals del Dictamen. Finalitza la reunió informant que s’enviarà per correu electrònic la proposta final de Dictamen per tal que pugui ser revisada i esmenada fins el dilluns dia 5 de desembre. 6