ACTA COMISSIÓ PRESSUPOSTOS I ORDENANCES FISCALS, 2017: Primera reunió de treball DATA: 18 d’octubre de 2016 HORA: de 19:00 a 20:00h LLOC: Sala Lluis Companys, Pl. Sant Miquel, Ajuntament de Barcelona Persones assistents Vice-presidències Alex Goñi (PIMEC-Comerç) Institucions més Significatives de la Ciutat Albert Recio (Federació de veïns i veïnes de Barcelona) Carme Panchón (Universitat de Barcelona) Vicenç Tarrats (Comissions Obreres) Persones d’Especial Rellevància Anna Balletbó Paz Cano Registre Ciutadà Inma Gonzàlez Fitxer general d’Entitats Ciutadanes Joan Vidal (Associació Musicocultural del Mas Guinardó) Grups Polítics Municipals Berta Clemente (CiU) Orland Blasco, Secretaria tècnica del Consell de Ciutat Blanca Moreno, Suport Metodològic de la Comissió Míriam Esteve, Suport a la Secretaria tècnica del Consell de Ciutat 1 Lliurament de material a les persones assistents: - Participants al grup de treball de Pressupostos i Ordenances fiscals - Calendari previst de les sessions de treball - Presentació Ordenances fiscals 2017 - Dictamen sobre les Ordenances fiscals i els Pressupostos Prorrogats, 2016 - Dossier de Premsa del nou web Pressupost Obert Principals aspectes tractats: S’inicia la reunió amb el lliurament de la documentació. Síntesi de les intervencions: Orland Blasco  Explica el procediment de treball del grup i facilita la documentació  Fa una proposta de calendari del grup de treball que constarà de 6 sessions inclosa aquesta per fer una reserva de dates: o 25 d’octubre o 8 de novembre o 15 de novembre o 17 de novembre o 29 de novembre Totes les sessions de treball començaran a les 18.30h i se celebraran a la Sala Lluis Companys, Pl. Sant Miquel, Ajuntament de Barcelona i al Passeig Sant Joan, 75, de Barcelona. Albert Recio Informa que després de valorar el nou web municipal de pressupostos, no es pot comparar aquest pressupost amb el del 2017. També exposa que no només es tracta de pressupost sinó també és important l’execució d’aquest. Fa una valoració positiva ja que en aquesta pàgina apareixen les empreses proveïdores, és a dir, a qui es paga però no el concepte: el per què es paga. També manifesta que han homogeneïtzat les partides i que cal desglossar-les i detallar-les més, per poder realitzar una anàlisi exhaustiva. Proposa la recomanació que caldria que es facilités l’increment real en un quadre de comparacions per partides pressupostàries. Per tant, considera que el web de pressupost obert està molt enfocat a la transparència, i no tant per seguir el pressupost municipal. 2 Inma Gonzàlez Exposa que el web de pressupostos és molt didàctic i molt gràfic però dificulta el fet de fer una analítica de les dades, és a dir, que falta una explicació dels canvis bàsics que s’han produït. També que la comparativa de les dades en un mateix gràfic d’una partida al llarg dels anys no hi és. A més, manca el tancament de la liquidació pressupostària. Tot i així, cal tenir en compte que els últims pressupostos són prorrogats. Afegeix que falta vinculació interna entre el web de pressupostos i el web de Transparència perquè les dos tenen les mateixes dades en alguns apartats. Seria necessari poder disposar de la informació a través de fulls de càlcul, de manera que es poguessin comparar fàcilment les dades. Vicenç Tarrats Reflexiona que l’impacte de la política passa per la capacitat d’anàlisi. Així, el del 2015 està complert però el pressupost de 2016 apareix fins al setembre, 3 trimestres. També exposa que l’objectiu d’aquest Grup de Treball és analitzar les principals inversions que s’han realitzat i a on, a més, d’identificar quines han estat les polítiques socials per poder fer, finalment, recomanacions. Blanca Moreno Considera que s’ha de tenir en compte que al web de pressupostos s’ha fet un esforç didàctic i que és necessari el vincle entre els dos webs, perquè ofereixen mirades complementàries de l’estat actual i de l’històric dels pressupostos. Alejandro Goñi Clarifica que, al seu entendre, aquests pressupostos s’han de mirar políticament. És a dir, la intenció del conjunt de les partides econòmiques. Paz Cano Considera que es necessiten les Actes de tancament de les partides de les liquidacions del 2015 i del 2016. 3 Anna Balletbó Fa constar que manca una memòria pressupostària. També que cada ordenança fiscal (OOFF) hauria d’anar vinculada a un càlcul aproximat de les variacions que poden acabar repercutint a nivell d’ingressos. És a dir, els percentatges dels increments i les reduccions què acaben significant, així com el nombre global de persones que es poden beneficiar. També assenyala que s’ha de trobar el mecanisme per fer el seguiment pressupostari anual, per tal d’identificar els possibles desviaments concrets i analitzar-los abans de finals d’any; qüestió que pot quedar recollida a l’apartat de Recomanacions del proper Dictamen d’aquest Grup de Treball. Carme Panchón Recorda que l’any passat al grup de treball del Consell de Ciutat d’Ordenances Fiscals, des de la FOCAT es va fer una bona proposta per tenir en compte la renda baixa de les persones grans i la rebaixa de l’IBI i més en aquell casos en què els ingressos per lloguer, anessin destinats al pagament del centre residencial. Afegeix que s’ha de fer el seguiment dels ajuts perquè és important esbrinar quina previsió tenen a l’actualitat i quin impacte amb la ciutadania han tingut. Orland Basco Informa que aquesta proposta ja va quedar inclosa a través del descompte del 50% de l’IBI. L’IBI no es pot rebaixar, aquest descompte entra com a subvenció. Berta Clemente Facilita una lectura complementària entre els dos webs, mostrant que el conjunt de la informació hi és, tot i que hi estigui ubicada en dos llocs diferents. Orland Blasco Assenyala que totes les qüestions plantejades podran ser resoltes en les properes sessions de treball, ja que aniran acompanyades del personal de l’Ajuntament que ha treballat tant les OOFF com el pressupost. S’acorda que la propera reunió serà el dimarts dia 25 d’octubre, a les 18.30h al Passeig de Sant Joan 75, 8a. planta, de l’Ajuntament de Barcelona. 4