ACTA COMISSIÓ DE TREBALL: segona reunió Data: 18 desembre 2013 Hora: 19.00 Lloc: Sala Lluis Companys Persones assistents Presideix la comissió: Albert Claret ( Consell de la Joventut i vicepresident primer) Consell Sectorials Enric Francès, ( Consell Municipal d’Associacions de Barcelona, vicepresident del CMAB) Consells ciutadans: Jordi Gras, ( Consell ciutadà de Sant Martí) Fitxer General d’Entitats: Eulalia Perarnau ( Associació Sants, Hostrafrancs i la Bordeta) Registre Ciutadà: Enric Estrenger Persones d’especial rellevància: Rosa Romeu Grups Municipals Mari Carmen Fernández ( PSC) Jordi Clausells ( ICV-euia) Eduard Thió ( UpB) S’ excusen: Roser Vallhonesta ( Consell Ciutadà d’ Horta Guinardó), Enric Estrenjer, Miqui Aragó i Alfons Tiñena (CAB),Josep Maria Soler ( FAVB), Carlos Aledo, Núria Paricio ( Tot Raval) Berta Clemente, Secretaria del Consell de Ciutat Orland Blasco, Tècnic del Consell de Ciutat 1 Lliurament de material en format digital a les persones assistents el dia 3 de desembre  Carta municipal  Normativa dels Consells de barri  Reglament de Govern Obert i Participació ciutadana de Premià de Mar  Informe Associacions de Barcelona i la participació en els afers municipals  Acta de la passada permanent Lliurament de material en paper a la reunió  Acta de la passada reunió  Presentació per treballar el Projecte de les Normes Reguladores de Participació  Proposta de Reglament amb els canvis marcats S’inicia la reunió amb el lliurament de la documentació Breu síntesi de les intervencions:  Es fan diverses esmenes concretes que s’han incorporat a la presentació  Resum d’intervencions El Sr. Enric Francès comenta que sovint passa que a l’audiència pública no hi ha un segon torn, pel que el ciutadà pregunta, se li respon, de vegades no de manera satisfactòria o prou aclaridora i quan el ciutadà vol tornar a parlar no se li permet, valora que això afecta a la participació. El Sr. Eduard Thió diu que quan a l’Audiència hi ha moltes intervencions costa molt fer un segon torn, però que quan les respostes són poc satisfactòries la conseqüència és que la mateixa gent vingui cada vegada, per tant és un cercle viciós, està d’acord a que caldria treballar per a un segon torn. La Sr. Rosa Romeu expressa que estaria bé parlar dels deures de l’Administració, quin termini està obligat a complir l’Ajuntament quan un ciutadà fa una petició o expressa una queixa? El Sr. Enric Estrenger valora que administració oberta també passa per això i posa un exemple concret: quan un ciutadà o ciutadana presenta una instància, el propi paper hauria d’ expressar el compromís respecte el termini temporal que l’Ajuntament assumeix per respondre. Respecte a la mediació, el Sr. Albert Claret expressa que surt molt poc a les normes i que en canvi és una eina útil que de fet s’està fent servir, quan en un territori uns veïns no estan d’acord amb una reforma urbanística i es decideix fer una taula, a la pràctica s’està fent una mediació. El Sr. Jordi Clausells valora que existeix tot un seguit de ciutadania que no participa d’associacions i consells i que cal mirar com incorporem les noves formes de participar en la proposta normativa. També vol afegir que caldria mirar què fem amb el plenari de la ciutat, ja que als districtes els ciutadans poden participar i a ciutat no 2 En aquest moment s’obre un seguit de reflexions sobre aquest tema tema.  Aquestes reflexions que ara recullo i que formaran part del dictamen més desenvolupades i que tenien consens: Tots els espais participatius han de possibilitar que la ciutadania respongui, és a dir, un segon torn de replica dels ciutadans. Cal incorporar la obligatorietat de que les respostes siguin concretes i en cas de que no es pugui respondre en aquell moment el compromís de fer-ho el més aviat possible. Cal desenvolupar més el concepte de mediació a les normes i per tant incorporar aspectes dels que recull la mesura de govern d’ordenació i criteris comuns de les intervencions amb estratègies de mediació comunitària a l’Ajuntament de Barcelona. Quan a les normes es recull el dret a ser informada que té la ciutadania cal incorporar principis de govern obert i transparència, cal que l’ajuntament respongui però també cal que ho faci amb qualitat, d’aquesta manera es fomentarà la coresponsabilitat cívica. A nivell operatiu, s’acorda:  Validar la presentació del projecte NRPC  Fer una presentació similar pels districtes  Es donar marcat els canvis sobre la proposta normativa de districtes  Treballar en incorporar conceptes de govern obert 3