Secretaria General L’alcaldessa, en data 8 d’abril de 202, ha adoptat la següent resolució: Mitjançant el Decret d’Alcaldia de 17 de març de 2020, sobre afectacions en la contractació del sector públic municipal amb ocasió de la declaració d’estat d’alarma per la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 (GMB 17-3-2020), s’han establert determinades mesures a implementar en els expedients de contractació en curs i en els contractes vigents, afectats per la declaració de l’estat d’alarma, amb independència del seu objecte, tipologia contractual i naturalesa administrativa o privada. El Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per a fer front a l’impacte econòmic i social del COVID-19 (BOE 18-3-2020), en el seu article 34, va establir les mesures per evitar els efectes negatius produïts per la suspensió dels contractes sobre l'ocupació, la viabilitat empresarial, impedint sempre que sigui possible la seva resolució per part de totes les entitats que integren el sector públic municipal, i evitar que el COVID-19 i les mesures adoptades per les diferents administracions tinguessin un impacte estructural negatiu sobre aquesta part del teixit productiu. Per Decret d’Alcaldia de 23 de març de 2020 s’han adoptat mesures aplicables als contractes públics celebrats per aquest Ajuntament i el seu sector públic d’acord amb la normativa exposada. En el mateix sentit, la Generalitat de Catalunya ha aprovat el Decret llei 8/2020, de 24 de març, de modificació parcial del Decret llei 7/2020, de 17 de març, de mesures urgents en matèria de contractació pública, de salut i gestió de residus sanitaris, de transparència, de transport públic i en matèria tributària i econòmica, i d'adopció d'altres mesures complementàries. Recentment, per mitjà del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, de mesures urgents complementàries en l’àmbit social i econòmic per a fer front al COVID-19 (BOE 1-4-2020), s’han aprovat mesures urgents complementaries i s’han modificat l’article 34 del Reial decret llei 8/2020, relatiu a disposicions sobre contractació del sector públic, i l’article 29.4 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l’ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, cosa que justifica procedir a modificar el Decret d’Alcaldia de data 23 de març de 2020 per adaptar-lo al nou marc normatiu. Aquest decret respon als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, com exigeix la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Així, es dona compliment als principis de necessitat i eficàcia atès l’interès general en què es fonamenten les mesures i criteris que s’estableixen, i aquest decret és l’instrument més immediat per a garantir la seva consecució. La norma és conforme amb el principi de proporcionalitat, ja que conté la regulació imprescindible per a la consecució dels objectius prèviament mencionats. Igualment, s’ajusta al principi de seguretat jurídica, i és coherent amb la resta de l’ordenament jurídic. Pel que fa al principi de transparència, 1 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-4-2020 CVE 2020010144 Pàg. 1-7 https://bop.diba.cat A Secretaria General la norma està exempta dels tràmits de consulta pública, audiència i informació pública que no són aplicables a la tramitació i aprovació d’aquest decret quan concorren raons greus d’interès públic que ho justifiquen. Per últim, en relació amb el principi d’eficiència, en aquest decret s’ha procurat que la norma generi les menors càrregues administratives per a la ciutadania. Per tot això, en ús de les atribucions conferides pels articles 26 i 13.1, lletres a), h) i l), de la Carta municipal de Barcelona, en relació a la direcció del govern i l’administració municipals i l’impuls i la direcció dels serveis i les obres municipals, a la direcció superior de tot el personal municipal i la prefectura de la Guàrdia Urbana, així com a l’adopció de les mesures necessàries i adequades en el cas de catàstrofe o d’infortuni públic, o de risc greu d’aquests, D I S P O S O Article 1. Modificació del Decret d’Alcaldia de 23 de març de 2020 Es modifiquen l’apartat 2 de l’article 2; el títol, l’apartat 1 i les lletres a, c i d de l’apartat 3 de l’article 8; la disposició addicional primera i la disposició addicional tercera del Decret d’Alcaldia de 23 de març de 2020, pel qual s’estableixen mesures i criteris addicionals en la contractació del sector públic municipal amb ocasió de l’impacte econòmic i social per la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, amb efectes des de la seva entrada en vigor, en el termes que segueixen. U. Es modifica el preàmbul del Decret d’Alcaldia de 23 de març de 2020 en els apartats que s’indiquen i amb la redacció següent: 1. En l’apartat 2, es modifica el paràgraf primer, que passa a tenir aquesta redacció: «Aquest decret s’estructura en tres capítols, disset articles, sis disposicions addicionals, una disposició final i dos annexos.» 2. En l’apartat 2, en relació a l’article 8, es modifica el paràgraf corresponent, que passa a tenir aquesta redacció: «L’article 8 regula el règim dels contractes de concessió de serveis i de concessió d’obra pública i els de gestió de serveis públics en les modalitats de gestió interessada i concert, que tenen característiques pròpies. El règim general és la tramitació del restabliment de l’equilibri econòmic de la concessió, tanmateix, els concessionaris o contractistes poden sol·licitar de forma alternativa el reconeixement de la indemnització en aplicació de l’establert amb caràcter general en aquest Decret per als contractes de serveis i subministraments de prestació successiva.». 3. En l’apartat 2, en relació a les disposicions de la part final, es modifica el paràgraf corresponent, que resta redactat així: 2 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-4-2020 CVE 2020010144 Pàg. 2-7 https://bop.diba.cat A Secretaria General «En la disposició addicional primera es preveu un règim excepcional d’indemnitzacions i de pagaments a compte en contractes suspesos amb persones treballadores vinculades amb permís retribuït. En la disposició addicional segona s’habilita al gerent d’Àrea d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica per atendre les consultes i propostes en matèria de contractació que les diferents gerències demandin. La disposició addicional tercera conté regles sobre la disposició de crèdit per atendre les obligacions derivades del reconeixement d’indemnitzacions. La disposició addicional quarta es refereix als criteris i models dirigits als òrgans gestors en matèria de tramitació d’emergència, que es despleguen a l’annex 2. En la disposició addicional cinquena s’inclou en el conceptes de despeses salarials les cotitzacions a la Seguretat Social corresponents al personal adscrit a l'execució de les prestacions que siguin objecte de suspensió. La disposició addicional sisena fa referència a la suspensió dels contractes de neteja, manteniment preventius o correctius, serveis de seguretat, subministraments d’aigua, electricitat i serveis de telefonia i anàlegs a edificis o instal·lacions municipals. I per últim, la disposició final decreta l’entrada en vigor immediata del decret en funció de les circumstàncies especials derivades de la crisi sanitària.» Dos. Es modifica l’apartat 2 de l’article 2 del Decret d’Alcaldia de 23 de març de 2020, que passa a tenir la redacció següent: «2. Aquest decret és d’aplicació exclusiva als contractes públics, siguin de naturalesa administrativa o privada, d’obres, concessió d’obres, concessió de serveis, subministraments i serveis, així com als de gestió de serveis públics en les modalitats de gestió interessada i concert que encara estiguin vigents, celebrats per l’Ajuntament i qualsevol de les entitats del seu sector públic esmentades a l’apartat 1, amb independència del tipus d’expedient de contractació utilitzat o el procediment d’adjudicació. En conseqüència, també estan inclosos els contractes que tinguin, si s’escau, la condició de menors o els contractes adjudicats en virtut d’un acord marc (contractes basats o derivats).». Tres. Es modifica l’article 8 del Decret d’Alcaldia de 23 de març de 2020 en aquests termes: 1. El títol de l’article 8 passa a ser el següent. «Article 8. Contractes de concessió de serveis, concessió d’obra pública i de gestió de serveis públics en les modalitats de gestió interessada i concert». 2. Es dona nova redacció a l’apartat 1 de l’article 8 en aquest sentit: «S’inclouen els contractes de concessió de serveis i concessió d’obra pública, i també els de gestió de serveis públics en les modalitats de gestió interessada i concert, sotmesos a la LCSP o a la legislació anterior, l’execució dels quals esdevingui impossible com a conseqüència del COVID-19 o les mesures adoptades per l'Estat, les comunitats autònomes o l'Administració local per a combatre'l.» 3. Es dona nova redacció al paràgraf inicial i a la lletra a de l’apartat 3 de l’article 8 en aquest sentit: 3 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-4-2020 CVE 2020010144 Pàg. 3-7 https://bop.diba.cat A Secretaria General «3. Sol·licituds i tramitació en el cas de suspensió a. Els concessionaris, o contractistes si s’escau, tenen dret al restabliment de l’equilibri econòmic de la concessió de conformitat amb l’article 34.4 del Reial decret llei 8/2020, de 17 de març. Tanmateix, poden sol·licitar de forma alternativa el reconeixement de la indemnització en aplicació de l’establert amb caràcter general en aquest Decret per als contractes de serveis i subministraments de prestació successiva, amb les particularitats que s’indiquen en els apartats següents. En especial, resulta aplicable l’exigència de la formalització d’un acta conforme a allò disposat a l’article 6.2.». 4. Es dona nova redacció a la lletra b de l’apartat 3 de l’article 8, que resta redactada així: «b. El concessionari, o contractista si s’escau, ha de presentar una sol·licitud acompanyada de la documentació següent: 1) Relació de les persones directament vinculades a l’execució del contracte, amb indicació de la seva jornada, modalitat de contracte i dedicació total o parcial al contracte amb data anterior al dia 14 de març de 2020. 2) Relació de despeses salarials de les persones esmentades al paràgraf 1), i també relació de despeses salarials corresponents al mateix termini de l’exercici anterior. 3) Relació de despeses diferents de les compreses en el paràgraf 2) corresponents al termini de suspensió, i també relació de despeses corresponents al mateix termini de suspensió de l’exercici anterior. 4) Relació dels ingressos no produïts durant el termini de suspensió, i també relació dels ingressos corresponents al mateix termini de suspensió de l’exercici anterior.» 5. Es dona nova redacció al primer paràgraf de la lletra c de l’apartat 3 de l’article 8, en el sentit següent: «c. La persona responsable del contracte ha de quantificar el dany i ha de proposar a l’òrgan de contractació les mesures que corresponguin, en funció de les circumstàncies del cas, entre les que es detallen a continuació. Les mesures que es poden adoptar de forma singular o cumulativa són les següents:» 6. Es dona nova redacció a la lletra d de l’apartat 3 de l’article 8, que resta així com segueix: «d. Considerant la situació d’estat d’alarma i les seves conseqüències, es poden establir pagaments immediats a compte i per l’import de les despeses salarials una vegada presentada la petició d’indemnització per part del concessionari, o contractista 4 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-4-2020 CVE 2020010144 Pàg. 4-7 https://bop.diba.cat A Secretaria General si s’escau, condicionats a la liquidació que resulti un cop examinada tota la documentació aportada o, si s’escau, la liquidació definitiva del contracte a la seva finalització. En aquest cas, l’informe tècnic de quantificació de l’import a indemnitzar ha d’indicar i acreditar que la mesura per restablir l’equilibri del contracte no contempla en cap cas l’increment de benefici industrial a favor del concessionari. Els pagaments a compte regulats en aquest apartat no són d’aplicació per aquells contractes que contemplin el pagament per part del contractista d’un cànon mínim anual igual o superior a 500.000 € (IVA exclòs) i no rebin cap subvenció a l’explotació.». Quatre. Es modifica la disposició addicional primera del Decret d’Alcaldia de 23 de març de 2020, que passa a tenir aquesta redacció: «Disposició addicional primera. Règim excepcional d’indemnitzacions i de pagaments a compte en contractes suspesos amb persones treballadores vinculades amb permís retribuït Quan per raó de les circumstàncies específiques d’un contracte en què s’hagi decretat la suspensió no resulti adequada l’aplicació del règim d’indemnització de les despeses salarials previst en aquest decret i l’empresa contractista sol·liciti l’aplicació de l’expedient de regulació temporal d’ocupació previst en el Reial decret llei 8/2020, podrà sol·licitar la indemnització, com a despeses salarials, per les millores o complements abonats al personal adscrit a l’execució ordinària del contracte en data 14 de març de 2020 fins al límit del 100% del salari net fixat en el contracte laboral. En tot cas, aquesta previsió resta condicionada al compliment de les garanties laborals previstes en el Reial decret llei 11/2020 esmentat i en la resta de legislació laboral d’aplicació i, en especial, en allò que es refereix al manteniment dels contractes. Els adjudicataris de contractes d’obres, concessions de serveis, concessions d’obres, serveis i subministraments, així com de gestió de serveis públics en les modalitats de gestió interessada i concert, que es trobin suspesos, total o parcialment, que hagin facilitat a les persones treballadores adscrites al contracte suspès un règim de permís retribuït recuperable poden presentar la facturació dels treballs que corresponen a aquests contractes en relació amb les persones treballadores adscrites que gaudeixin d’aquest permís. El pagament d’aquestes factures té la consideració de pagaments a compte i comporta que el contractista haurà d’executar les prestacions suspeses amb aquell mateix personal una vegada finalitzat l’estat d’alarma, sense possibilitat d’emetre cap facturació per aquestes prestacions.» Cinc. Es modifica la disposició addicional tercera del Decret d’Alcaldia de 23 de març de 2020, que passa a tenir aquesta redacció: «Disposició addicional tercera. Imputacions pressupostàries per atendre obligacions derivades del reconeixement d’indemnitzacions i abonaments a compte 5 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-4-2020 CVE 2020010144 Pàg. 5-7 https://bop.diba.cat A Secretaria General Totes les indemnitzacions i abonaments a compte que en l’aplicació d’aquest decret s’hagin de satisfer han d’anar amb càrrec al crèdit disponible de cada unitat orgànica o ens. En el cas que el crèdit disponible no pugui cobrir les eventuals indemnitzacions, abonaments i posterior execució i/o pròrroga dels contractes, una vegada finalitzat l’estat d’alarma, s’haurà de dotar del crèdit adequat i suficient.». Article 2. Addicions al Decret d’Alcaldia de 23 de març de 2020 S’afegeixen dues noves disposicions addicionals, la cinquena i la sisena, al Decret d’Alcaldia de 23 de març de 2020, pel qual s’estableixen mesures i criteris addicionals en la contractació del sector públic municipal amb ocasió de l’impacte econòmic i social per la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, en el termes que segueixen. U. La redacció de la disposició addicional cinquena que s’afegeix és la següent: «Disposició addicional cinquena. Cotitzacions salarials Als efectes del càlcul de les indemnitzacions previstes en aquest decret, els conceptes de despeses salarials inclouen les cotitzacions a la Seguretat Social corresponents al personal adscrit a l'execució de les prestacions que siguin objecte de suspensió.» Dos. La redacció de la disposició addicional sisena que s’afegeix és la següent: «Disposició Addicional sisena. Suspensió dels contractes de neteja, manteniment preventius o correctius, serveis de seguretat, subministraments d’aigua, electricitat i serveis de telefonia i anàlegs a edificis o instal·lacions municipals En el cas que com a mesura preventiva per combatre el COVID-19 es decideixi tancar totalment o parcialment algun dels edificis o instal·lacions, de manera que esdevingui impossible l’execució total o parcial dels contractes de neteja, manteniment, serveis de seguretat o altres vinculats als edificis o instal·lacions, es poden suspendre total o parcialment aquests contractes des de la data del tancament total o parcial de l’edifici o la instal·lació fins a la seva reobertura. Pel què fa als tràmits i els efectes indemnitzatoris de la suspensió total o parcial s’ha d’aplicar el règim establert als articles 4 i 6, en funció de si es tracta d'una suspensió parcial o total.» Disposició addicional. Autorització per la publicació d’un text únic S’autoritza al secretari general de Ajuntament de Barcelona a què procedeixi a publicar en la Gaseta Municipal de Barcelona i en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona un text únic del Decret d’Alcaldia de 23 de març de 2020 que incorpori les modificacions i addicions que s’aproven en aquest decret. També s’ha de publicar en el web municipal i en el de les entitats del sector públic municipal. 6 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-4-2020 CVE 2020010144 Pàg. 6-7 https://bop.diba.cat A Secretaria General Disposició final. Eficàcia, publicació i inscripció El present decret entra en vigor el dia de la seva publicació en la Gaseta Municipal de Barcelona i resta vigent mentre ho sigui l’estat d’alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, o les seves pròrrogues. S’ha de fer una publicació en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona i també en el web municipal i en el de les entitats del sector públic municipal per a general coneixement i efectes. Barcelona, 8 d’abril de 2020 El Secretari General, Jordi Cases Pallarès 7 Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-4-2020 CVE 2020010144 Pàg. 7-7 https://bop.diba.cat A