GASETA MUNICIPAL 15 d’abril del 2020 CSV: 96c5-ec63-c66a-db59 Disposicions generals – Decrets de l'Alcaldia DECRET D’ALCALDIA, de 14 d’abril de 2020, pel qual s’estableixen mesures i criteris addicionals en matèria patrimonial amb ocasió de l’impacte econòmic i social per la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19. Decret. 1 Mitjançant el Decret d’Alcaldia de 17 de març de 2020, sobre afectacions en la contractació del sector públic municipal amb ocasió de la declaració d’estat d’alarma per la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, aprovada pel Decret 463/2020, de 14 de març, s’han establert determinades mesures a implementar en els expedients de contractació en curs i els contractes del sector públic vigents, amb independència del seu objecte, tipologia contractual i naturalesa administrativa o privada. L’objectiu d’aquest decret és que no es paralitzi cap contracte, llevat que sigui absolutament impossible per l’Administració municipal i el sector públic evitar-ne la paralització, fent-lo compatible amb les disposicions vigents i, en especial, la declaració de l’estat d’alarma, permetent la continuïtat dels contractes sempre que això sigui possible i garantint l’estabilitat laboral. El Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per a fer front a l’impacte econòmic i social del COVID-19, en el seu article 34, ha establert amb rang legal mesures per evitar els efectes negatius sobre l'ocupació, la viabilitat empresarial i els contractes públics, impedint la seva resolució per part de totes les entitats que integren el sector públic municipal, i evitar que el COVID-19 i les mesures adoptades per les diferents administracions tinguin un impacte estructural negatiu sobre aquesta part del teixit productiu. En les properes setmanes moltes empreses, associacions, entitats i particulars s’enfrontaran a importants tensions de liquiditat derivades d’una caiguda de la seva activitat procedents tant d’una menor demanda com de la interrupció de la producció, com ara per falta de subministraments o per rescissió de determinats contractes. Amb tot, el paràgraf 1) de l’article 2.3 del Decret d’Alcaldia de 17 de març de 2020 exclou expressament del seu àmbit d’aplicació els negocis i contractes a què es refereix la secció 2a del capítol I del títol preliminar de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, com ara les autoritzacions i concessions sobre béns de domini públic municipal. Per tant, davant la ràpida propagació del COVID-19 s’han d’establir mesures i criteris addicionals en matèria patrimonial municipal per a la protecció adequada dels interessos públics que l’Ajuntament de Barcelona ha de protegir. Aquestes mesures i criteris s’orienten a reforçar la protecció de les persones treballadores, les famílies i els col·lectius vulnerables i a donar suport a la continuïtat en l’activitat productiva i associativa en el manteniment de l’ocupació per contribuir a l’apaivagament dels efectes negatius d’aquest situació transitòria i excepcional. 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 15 d’abril del 2020 CSV: 96c5-ec63-c66a-db59 D’altra banda, i pel que fa als arrendaments, el Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel que s’adopten mesures urgents complementàries en l’àmbit social i econòmic per fer front al COVID-19, aborda també un paquet de mesures que permetin respondre a la situació de vulnerabilitat en la que puguin incórrer els arrendataris d’habitatge habitual, com a conseqüència de circumstàncies sobrevingudes degudes a la crisi sanitària del COVID-19, especialment per aquells que ja s’esforçaven per pagar les rendes, però també per aquells que sense estar prèviament en aquesta situació, es trobin ara per les circumstàncies esmentades. Així mateix, malgrat que no hi hagi previsions i exigències específiques al respecte en el Reial decret llei 11/2020 sobre arrendament amb ús diferent a habitatge, s’opta per aplicar a les persones titulars de contractes d’arrendament de locals amb activitats comercials o socials el mateix criteri que als arrendataris d’habitatge, atesa la impossibilitat material de desenvolupar les activitats que els són pròpies i els perjudicis que això els comporta. 2 Aquest decret s’estructura en set articles, tres disposicions addicionals i una disposició final. L’article 1 comprèn l’objecte d’aquest decret, que se centra en les mesures i els criteris addicionals a l’aplicació del Decret d’Alcaldia de 17 de març de 2020 sobre les afectacions en matèria patrimonial municipal amb ocasió de la declaració d'estat d'alarma per la situació de crisi sanitària. L’article 2 estableix l’àmbit d’aplicació subjectiu, coincident amb el del Decret d’Alcaldia de 17 de març de 2020, però destaca l’àmbit objectiu, de manera positiva, concernit als negocis jurídics que tenen per objecte la utilització de béns municipals de naturalesa demanial o patrimonial, i de manera negativa excloent als contractes del sector públic, en la definició donada per la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, i els arrendaments per l'ús d'habitatge gestionats per l'Institut Municipal de l'Habitatge i la Rehabilitació de Barcelona, així com aquells ens del grup municipal que ja disposin d’una normativa pròpia aplicable als efectes del COVID-19. L’article 3 es refereix a les mesures en les concessions d’ús privatiu, especialment referides a la suspensió del pagament del cànon durant els mesos d’abril, maig i juny, i la reducció proporcional del cànon en funció de si es desenvolupa una activitat que ha hagut de tancar per l’estat d’alarma. L’article 4 estableix les mesures en les cessions d’ús i les autoritzacions d’ús privatiu d’espais i béns municipals, especialment referides a la suspensió del seu preu durant els mesos d’abril, maig i juny si es merita mensualment o trimestralment, i la reducció proporcional del cànon en funció de si es desenvolupa una activitat que ha hagut de tancar per l’estat d’alarma. L’article 5 estableix les mesures en els arrendaments i els sotsarrendaments de locals per l’ús diferent a l’habitatge especialment referides a la suspensió del seu preu durant els mesos d’abril, maig, juny i juliol, i la reducció proporcional de la quota en funció de si es desenvolupa una activitat que ha hagut de tancar per l’estat d’alarma. Tant si es desenvolupa una activitat essencial com no essencial, s’arbitra la possibilitat de modificar les condicions econòmiques del contracte. 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 15 d’abril del 2020 CSV: 96c5-ec63-c66a-db59 L’article 6 estableix les mesures en els arrendaments per ús d’habitatge gestionats per la Direcció de Patrimoni, adaptant-les del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel que s’adopten mesures urgents complementàries en l’àmbit social i econòmic per fer front al COVID-19, especialment referides a la suspensió del seu preu durant els mesos d’abril, maig, juny i juliol. S’hi preveu la possibilitat de modificar les condicions econòmiques del contracte quan s’acrediti la dificultat d’afrontar el pagament de la renda. L’article 7 es refereix a les mesures en els drets de superfície, especialment referides a la suspensió del pagament del preu durant els mesos d’abril, maig i juny, i la reducció proporcional del cànon en funció de si es desenvolupa una activitat que ha hagut de tancar per l’estat d’alarma. La disposició addicional primera persegueix l’objectiu de facilitar a les entitats i associacions la tramitació de les peticions de renovació de les cessions i autoritzacions d’ús privatiu que afecten als locals municipals que utilitzen com a espai per realitzar les seves activitats, i prorroga aquelles autoritzacions el venciment de les quals es produeixi durant la vigència de l’estat d’alarma. La disposició addicional segona fa una remissió al Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel que s’adopten mesures urgents complementàries en l’àmbit social i econòmic per fer front al COVID-19, pel tractament dels arrendaments per a ús diferent d’habitatge subscrits a l’empara de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d’arrendaments urbans. La disposició addicional tercera habilita al gerent de Pressupostos i Hisenda a gestionar les consultes i propostes en matèria patrimonial que les gerències municipals li adrecin. Per últim, la disposició final estableix l’entrada en vigor immediata del decret i la vigència. 3 Aquest decret respon als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, com exigeix la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Així, es dona compliment dels principis de necessitat i eficàcia atès l’interès general en què es fonamenten les mesures i criteris que s’estableixen, i aquest decret és l’instrument més immediat per a garantir la seva consecució. La norma és conforme amb el principi de proporcionalitat, ja que conté la regulació imprescindible per a la consecució dels objectius prèviament mencionats. Igualment, s’ajusta al principi de seguretat jurídica, i és coherent amb la resta de l’ordenament jurídic. Pel que fa al principi de transparència, la norma està exempta dels tràmits de consulta pública, audiència i informació pública que no són aplicables a la tramitació i aprovació d’aquest decret quan concorren raons greus d’interès públic que ho justifiquen. Per últim, en relació amb el principi d’eficiència, en aquest decret s’ha procurat que la norma generi les menors càrregues administratives per a la ciutadania. Per tot això, en ús de les atribucions conferides pels articles 26 i 13.1, lletres a), h) i l), de la Carta municipal de Barcelona, en relació a la direcció del govern i l’administració municipals i l’impuls i la direcció dels serveis i les obres municipals, a la direcció superior de tot el personal municipal i la prefectura de la Guàrdia Urbana, així com a l’adopció de les mesures necessàries i adequades en el cas de catàstrofe o d’infortuni públic, o de risc greu d’aquests, 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 15 d’abril del 2020 CSV: 96c5-ec63-c66a-db59 Disposo Article 1. Objecte Aquest decret té per objecte establir les mesures i els criteris addicionals a l’aplicació del Decret d’Alcaldia de 17 de març de 2020 sobre les afectacions en matèria patrimonial municipal amb ocasió de la declaració d'estat d'alarma per la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, amb les adaptacions derivades de l’aprovació del Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per a fer front a l’impacte econòmic i social del COVID-19. Article 2. Àmbit d’aplicació 1. Aquest decret és d’aplicació a l’Ajuntament de Barcelona i als organismes autònoms i les entitats publiques empresarials municipals, les societats mercantils de capital íntegrament o parcialment municipal i també els consorcis, les fundacions i les associacions adscrites a l’Ajuntament relacionades en l’enllaç següent, si atorguen drets de caire patrimonial: https://ajuntament.barcelona.cat/entitats/sites/default/files/organitzacio_ens_dependents_ca.pdf. També és d’aplicació a terceres persones, individuals o jurídiques, públiques o privades, en la mesura que tenen atorgats drets de caire patrimonial. 2. Aquest decret és d’aplicació als negocis jurídics que tenen per objecte la utilització de béns municipals de naturalesa demanial o patrimonial, per part de terceres persones, de conformitat amb la legislació reguladora del patrimoni de les administracions públiques. 3. Aquest decret no és d’aplicació: a) Als contractes regulats per la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, és a dir, als contractes públics d’obres, de concessió d’obres, de concessió de serveis, de subministraments i de serveis, amb independència del tipus d’expedient de contractació utilitzat o el procediment d’adjudicació. b) A la gestió cívica, regulada pel Decret de la Comissió de Govern de 9 de maig de 2019, pel qual s’aprova el model de bases de la gestió cívica d’equipaments, per activitats i serveis municipals de l’Ajuntament de Barcelona (procediment de pública concurrència). c) Als contractes d’arrendaments per l'ús d'habitatge i locals de baixos gestionats per l'Institut Municipal de l'Habitatge i la Rehabilitació de Barcelona. d) Als organismes autònoms i les entitats publiques empresarials municipals, les societats mercantils de capital íntegrament o parcialment municipal i també els consorcis, les fundacions i les associacions adscrites a l’Ajuntament, detallats a l’apartat primer d’aquest article, quan disposin d’una regulació pròpia sobre l’afectació del COVID-19 en els drets de caire patrimonial que atorguin. 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 15 d’abril del 2020 CSV: 96c5-ec63-c66a-db59 Article 3. Mesures en les concessions d’ús privatiu 1. S’estableix la suspensió del pagament del cànon de les concessions d’ús privatiu de domini públic municipal durant els mesos d’abril, maig i juny de 2020. En aquells casos en què la persona concessionària desenvolupi una activitat que hagi estat suspesa, d’acord amb la normativa dictada amb motiu de la declaració de l’estat d’alarma, o de les seves pròrrogues, s’ha de reduir l’import suspès en proporció als dies d’obligat cessament d’activitat. 2. Un cop finalitzada la vigència de l’estat d’alarma, declarat pel Reial decret 463/2020, o de les seves pròrrogues, l’Ajuntament ha d’avaluar la possibilitat de modificar les condicions econòmiques de la concessió prèvia sol·licitud per part de la persona concessionària, acompanyada de la documentació que permeti acreditar una davallada d’ingressos pel descens de l’activitat, el seu tancament o qualsevol altra circumstància motivada pels efectes derivats de l'estat d'alarma que dificulti afrontar el pagament del cànon. 3. L'Ajuntament de Barcelona ha de prorratejar d'ofici l'import del cànon corresponent a les tres mensualitats suspeses en els rebuts a liquidar fins el 31 de desembre de 2020: a) a partir del mes de juliol de 2020, i fins el 31 de desembre de 2020, si les persones concessionàries no sol·liciten la modificació de les condicions econòmiques de la concessió; o b) a partir del mes següent a la resolució corresponent, i fins el 31 de desembre de 2020, si la sol·licitud és desestimada. No obstant l’anterior, si la concessió finalitza abans del 31 de desembre de 2020, cal reajustar el prorrateig als mesos que restin per finalitzar. Article 4. Mesures en les cessions d’ús i les autoritzacions d’ús privatiu 1. S’estableix la suspensió del pagament del preu de les cessions i autoritzacions d’ús privatiu d’espais i béns municipals durant els mesos d’abril, maig i juny de 2020, en els casos en què el preu o el cànon es merita mensualment o trimestral. 2. En cas que el preu o el cànon es meriti anualment o semestral es manté el seu cobrament en el mes pactat en cada cas. No obstant l’anterior, si el pagament s’ha de produir durant la vigència de l’estat d’alarma, incloses les seves pròrrogues, o coincideix amb els mesos de d’abril, maig o juny de 2020, el cobrament es trasllada al mes de setembre de 2020. 3. En aquells casos en què la persona cessionària o titular d’autorització d’ús desenvolupi una activitat que hagi estat suspesa, d’acord amb la normativa dictada amb motiu de la declaració de l’estat d’alarma, o de les seves pròrrogues, s’ha de reduir l’import suspès en proporció als dies d’obligat cessament d’activitat. 4. Un cop finalitzada la vigència de l’estat d’alarma, l’Ajuntament ha d’avaluar la possibilitat de modificar les condicions econòmiques de les cessions i autoritzacions d'ús privatiu, prèvia 5 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 15 d’abril del 2020 CSV: 96c5-ec63-c66a-db59 una sol·licitud per part de la persona cessionària o autoritzada, acompanyada de la documentació que permeti acreditar la davallada d’ingressos pel descens de l’activitat, el seu tancament o qualsevol altra circumstància motivada pels efectes derivats de l'estat d'alarma que dificulti afrontar el pagament del preu o cànon. A partir de juliol de 2020, l'Ajuntament ha de prorratejar d’ofici l’import corresponent a les tres mensualitats suspeses en els rebuts a liquidar fins el 31 de desembre de 2020, si les persones cessionàries o autoritzades per l’ús privatiu del domini públic no sol·liciten la modificació de les condicions econòmiques de la cessió o autorització. Article 5. Mesures en els arrendaments i sotsarrendaments de locals per l’ús diferent a l’habitatge 1. S’estableix la suspensió del pagament del preu durant els mesos d’abril, maig i juny de 2020 en els arrendaments i sotsarrendaments per l'ús diferent a l'habitatge. En aquells casos en què la persona arrendatària o subarrendatària desenvolupi una activitat que hagi estat suspesa, d’acord amb la normativa dictada amb motiu de la declaració de l’estat d’alarma, o de les seves pròrrogues, s’ha de reduir l’import suspès en proporció als dies d’obligat cessament d’activitat. 2. Un cop finalitzada la vigència de l’estat d’alarma, l’Ajuntament ha d’avaluar la possibilitat de modificar les condicions econòmiques de l’arrendament o del sotsarrendament de locals per l’ús diferent a l’habitatge en els casos en què es desenvolupin activitats considerades tant essencials com no essencials, prèvia una sol·licitud per part de la persona arrendatària o sotsarrendatària, acompanyada de la documentació que permeti acreditar la davallada d’ingressos pel descens de l’activitat, el seu tancament o qualsevol altra circumstància motivada pels efectes derivats de l'estat d'alarma que dificulti afrontar el pagament de la renda. 3. L'Ajuntament de Barcelona ha de prorratejar d'ofici l'import del lloguer corresponent a les tres mensualitats suspeses en els rebuts a liquidar fins el 31 de desembre de 2020: a) a partir del mes de juliol de 2020, i fins el 31 de desembre de 2020, si les persones arrendatàries no sol·liciten la modificació de les condicions econòmiques del lloguer; o b) a partir del mes següent a la resolució corresponent, i fins el 31 de desembre de 2020, si la sol·licitud és desestimada. No obstant l’anterior, si l’arrendament finalitza abans del 31 de desembre de 2020 , cal reajustar el prorrateig als mesos que restin per finalitzar. Article 6. Mesures en els arrendaments per ús d’habitatge gestionats per la Direcció de Patrimoni 1. S’estableix la suspensió del pagament del preu dels arrendaments per ús d’habitatge gestionats per la Direcció de Patrimoni durant els mesos d’abril, maig, juny i juliol de 2020. 6 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 15 d’abril del 2020 CSV: 96c5-ec63-c66a-db59 El pagament dels imports d’aquestes mensualitats a què s’aplica la suspensió s’ha d’abonar prorratejat en els següents trenta sis mesos, entre els mesos d’agost de 2020 i juliol de 2023, ambdós inclosos, i sempre dins del termini al llarg del qual continuï la vigència del contracte de lloguer o de qualsevol de les seves pròrrogues. 2. Un cop finalitzada la vigència de l’estat d’alarma, l’Ajuntament ha d’avaluar la possibilitat de modificar les condicions econòmiques de l’arrendament per ús d’habitatge prèvia una sol·licitud per part de la persona arrendatària, acompanyada de la documentació que permeti acreditar les circumstàncies motivades pels efectes derivats de l'estat d'alarma que dificulten afrontar el pagament de la renda. Article 7. Mesures en els drets de superfície 1. S’estableix la suspensió del pagament del preu dels drets reals de superfície durant els mesos d’abril, maig i juny de 2020. En aquells casos en què la persona superficiària desenvolupi una activitat que hagi estat suspesa, d’acord amb la normativa dictada amb motiu de la declaració de l’estat d’alarma, o de les seves pròrrogues, s’ha de reduir l’import suspès en proporció als dies d’obligat cessament d’activitat. 2. Un cop finalitzada la vigència de l’estat d’alarma, l’Ajuntament ha d’avaluar la possibilitat de modificar les condicions econòmiques del contracte de dret de superfície, prèvia una sol·licitud per part de la persona superficiària, acompanyada de la documentació que permeti acreditar de la davallada d’ingressos pel descens de l’activitat, el seu tancament o qualsevol altra circumstància motivada pels efectes derivats de l'estat d'alarma que dificulti afrontar el pagament del preu. 3. L'Ajuntament de Barcelona ha de prorratejar d'ofici l'import del preu corresponent a les tres mensualitats suspeses en virtut de l’apartat 1 en els rebuts a liquidar abans del 31 de desembre de 2020 : a) a partir del mes de juliol de 2020, i fins el 31 de desembre de 2020, si les persones superficiàries no sol·liciten la modificació de les condicions econòmiques del dret real de superfície; o b) a partir del mes següent a la resolució corresponent, i fins el 31 de desembre de 2020, si la sol·licitud és desestimada. No obstant l’anterior, si el dret de superfície finalitza abans del 31 de desembre de 2020, cal reajustar el prorrateig als mesos que restin per finalitzar. Disposició addicional primera. Tramitació de peticions a la Taula de Patrimoni Ciutadà La Taula de Patrimoni Ciutadà ha de seguir en funcionament de manera virtual durant la vigència de l’estat d'alarma, incloses les seves pròrrogues. No obstant això, les persones titulars de cessions o autoritzacions d'ús privatiu de béns municipals la vigència de les quals finalitza durant aquest període poden presentar la documentació corresponent a la seva 7 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 15 d’abril del 2020 CSV: 96c5-ec63-c66a-db59 renovació a la Taula de Patrimoni Ciutadà fins el 31 de juliol de 2020, i en aquest cas s’entén que resten prorrogades automàticament fins el dia 1 d'octubre de 2020. Disposició addicional segona. Mesures en els arrendaments per ús d’habitatge gestionats per la Direcció de Patrimoni En tot allò no previst en el present Decret respecte els arrendaments per ús d'habitatge gestionats per la Direcció de Patrimoni, adscrita a la Gerència de Pressupostos i Hisenda, resulta d'aplicació el Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per fer front al COVID-19, en el cas que la persona arrendatària es trobi en situació de vulnerabilitat econòmica, tal i com resta definit en el propi Reial decret llei. Disposició addicional tercera. Habilitació al gerent de Pressupostos i Hisenda Les gerències municipals poden elevar al gerent d’Àrea de Pressupostos i Hisenda les consultes i propostes en matèria patrimonial que considerin necessàries, perquè siguin objecte de tractament específic, prèvia l’emissió si s’escau dels informes corresponents. Disposició final única. Entrada en vigor i vigència 1. Aquest Decret entra en vigor el dia de la seva publicació en la Gaseta Municipal de Barcelona. S’ha de fer també una publicació en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, així com en el web municipal i en el de les entitats del sector públic municipal 2. Les mesures previstes en aquest decret mantenen la seva vigència durant els terminis i tràmits que s’hi estableixen. No obstant l’anterior, prèvia avaluació de la situació, l’Alcaldia pot procedir a prorrogar-ne la vigència o a adoptar les noves mesures que siguin precises. 3. S’ha de donar compte d’aquest decret al Consell Municipal. Barcelona, 14 d’abril de 2020. L’alcaldessa, Ada Colau Ballano. 8 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007