Memòria IMPD 2018 Institut Municipal de Persones amb Discapacitat Índex Organització 6 1. Òrgans de govern 7 1.1. Consell Rector 7 1.2. Comissió Executiva 9 2. Organigrama 10 Marc estratègic 12 1. Vida independent i autonomia personal 13 1.1. Suport als serveis a les persones 13 • Lleure 14 • Educació 17 • Esports 18 • Festes 19 • Biblioteques 21 • Teatre i arts escèniques 21 • Museus 22 • Turisme 23 • Serveis socials 24 • Altres serveis 26 Memòria IMPD 2 2018 1.2. Serveis d’atenció precoç 28 • Centres de desenvolupament infantil i atenció precoç (CDIAP) 28 • Xarxa Barcelona per al Desenvolupament Infantil i l’Atenció Precoç 33 1.3. Serveis especialitzats per a persones amb discapacitat 35 • Servei d’Atenció al Públic (SAP) 35 • Equip d’Assessorament Laboral (EAL) 37 • Servei Municipal d’Assistència Personal 44 • Servei Públic de Transport Especial 46 2. Accessibilitat universal 49 2.1. Accessibilitat 49 • Ponència d’Accessibilitat 49 • Pla d’accessibilitat universal de Barcelona 2018-2026 50 • Accessibilitat física a l’espai urbà i edificació 53 • Accessibilitat comunicativa 54 2.2. Mobilitat 55 • Xarxa de transport públic de TMB 55 • Aparcament 56 2.3. Habitatge 57 • Pla d’habitatge 2016-2025 57 Memòria 3 IMPD 2018 3. Participació 58 3.1. Participació 58 • Òrgans de participació als districtes 58 • Acord Ciutadà per una Barcelona Inclusiva 59 3.2. Suport a entitats 61 • Subvencions a projectes d’entitats 61 • Projectes singulars 65 4. Innovació, estudi i avaluació 66 4.1. Recerca i coneixement 66 4.2. Participació en xarxes de ciutats i cooperació 67 • Grup de treball Barrier-free City for All d’Eurocities 67 • Cooperació i atenció a delegacions internacionals 68 • Participació en plans i mesures transversals 69 Activitat institucional 70 1.1. Activitat dels òrgans de govern 71 1.2. Comunicació 72 • Mitjans de comunicació 72 • Internet 72 • Xarxes socials 72 Memòria IMPD 4 2018 • Materials de comunicació 72 • Materials digitals 73 • Organització d’actes i jornades 73 Recursos humans, formació i gestió 75 1.1. Contractació 76 1.2. Gestió d’expedients administratius 76 1.3. Gestió del coneixement 76 1.4. Recursos humans i econòmics 77 Memòria 5 IMPD 2018 Organització Memòria IMPD 6 2018 L’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat de Barcelona (IMPD) és un organisme autònom de l’Ajuntament de Barcelona adscrit a l’Àrea de Drets Socials. L’IMPD té com a missió promoure activitats, programes i serveis per a les persones amb discapacitat i diversitat funcional de Barcelona, mitjançant els equips de treball propis i la col·laboració amb les entitats, per a la millora de la qualitat de vida, l’autonomia personal i la vida independent d’aquestes persones. També té la missió de dissenyar i impulsar les polítiques de promoció de l’accessibilitat als serveis, les activitats i els espais de la ciutat, tant pel que fa a les opcions de desplaçament com pel que fa a la possibilitat de les persones amb discapacitat d’accedir-hi i gaudir-ne, en igualtat de condicions. 1 Òrgans de govern Els òrgans de govern de l’IMPD són el Consell Rector, la Comissió Executiva i la Presidència. 1.1. Consell Rector El Consell Rector està format per deu regidors i regidores i alts càrrecs de l’Ajuntament i per deu representants de les persones amb discapacitat de la ciutat de Barcelona escollits per elecció directa. L’any 2018 ha celebrat dues reunions i ha estat format per les persones següents: Memòria 7 IMPD 2018 Per part de l’Ajuntament • Presidenta: Laia Ortiz Castellví. Tinenta d’alcaldia de Drets Socials. • Vicepresidenta: Mercedes Vidal Lago. Regidora de Mobilitat. • Membres: Carmen Andrés Añón. Regidora del PSC. Maria Magdalena Barceló Verea. Regidora de Cs. Montserrat Benedí i Altés. Regidora d’ERC. Pilar Corcoy Cos. Representant de la CUP. Ricard Fernández Ontiveros. Gerent de l’Àrea de Drets Socials. Glòria Martín Vivas. Representant del PPC. Irma Rognoni Viader. Regidora del PDeCAT-Unió- Demòcrates. Gemma Tarafa Orpinell. Comissionada de Salut i Diversitat Funcional. Representants de les persones amb discapacitat • Discapacitat física: Bertrand de Five Pranger, José Miguel Esteban Lupiáñez, Neus Mora Fernández, M. Carme Riu Pascual, Emilio Suárez Sánchez. • Discapacitat per trastorn mental: Xavier Comín del Castillo, Edgar Vinyals Rojas. • Discapacitat auditiva: Encarna Muñoz Chamorro. • Discapacitat visual: Dolors Luna Santana. • Discapacitat intel·lectual: Montserrat Vilarrasa Monclús. Representants dels treballadors i les treballadores • Centrals sindicals: David Plantada Sagrera (UGT). • Comitè d’empresa: M. Rosa Molins Raboso. • Interventora delegada: Susana Navarro Flores. • Secretari delegat: Antoni Galiano Barajas. • Gerent: Ramon Lamiel Villaró. Memòria IMPD 8 2018 1.2. Comissió Executiva La Comissió Executiva està formada per sis membres designats per l’Ajuntament i els representants de les persones amb discapacitat del Consell Rector. El 2018 s’han celebrat dues reunions i n’han estat membres les persones següents: Per part de l’Ajuntament Gemma Tarafa Orpinell. Comissionada de Salut i Diversitat Funcional. Fèlix Arnal i Bigas. Direcció de Serveis de Mobilitat. Raül Casas Velo. Transports Metropolitans de Barcelona. Rosa Maria Mateu Torres. Institut Municipal d’Habitatge i Rehabilitació. Francisco Ramos. Barcelona Activa Jordi Sánchez Masip. Direcció d’Acció Social. Representants de les persones amb discapacitat • Discapacitat física: Bertrand de Five Pranger, José Miguel Esteban Lupiáñez, Neus Mora Fernández, M. Carme Riu Pascual, Emilio Suárez Sánchez. • Discapacitat per trastorn mental: Xavier Comín del Castillo, Edgar Vinyals Rojas. • Discapacitat auditiva: Encarna Muñoz Chamorro. • Discapacitat visual: Dolors Luna Santana. • Discapacitat intel·lectual: Montserrat Vilarrasa Monclús. Amb veu i sense vot • Interventora delegada: Susana Navarro Flores. • Secretari delegat: Antoni Galiano Barajas. • Gerent: Ramon Lamiel Villaró. Memòria 9 IMPD 2018 2 Organigrama Els serveis i l’activitat de l’IMPD s’ordenen segons els eixos següents: • Administració i personal. S’encarrega de la direcció i execució de la gestió econòmica, administrativa i dels recursos humans de l’IMPD, d’acord amb la normativa i les polítiques municipals específiques. • Promoció i suport. Treballa conjuntament amb diferents departaments municipals, centrals i territorials, assessora i busca respostes a fi que les persones amb discapacitat puguin fer ús dels serveis i gaudir-ne. També fomenta la participació ciutadana i l’associacionisme mitjançant el suport a les entitats de persones amb discapacitat de la ciutat. Té una especial incidència en les línies estratègiques d’accessibilitat física i comunicativa; mobilitat; accés i suport a la llar; atenció social i altres serveis personals; integració educativa i sociolaboral; i participació. • Estratègia i coordinació. S’encarrega de la coordinació l’acció estratègica, planificació i avaluació de l’Institut i direcció de serveis, programes i recursos de vida independent, promoció i suport i d’atenció i assessorament, d’acord amb els objectius d’accessibilitat universal, inclusió, autonomia i reconeixement de drets de les persones amb diversitat funcional. • Planificació i avaluació. Observa la realitat social i les tendències poblacionals de les persones amb discapacitat per preveure els escenaris de futur i les possibles respostes. També controla la producció dels serveis i elabora projectes i noves propostes. Memòria IMPD 10 2018 • Serveis d’atenció i assessorament. Inclou els serveis que donen resposta a les demandes d’informació i assessorament especialitzat. També és responsable de l’Equip d’Assessorament Laboral. • Serveis de Vida Independent. Inclou els equips d’atenció precoç i el programa de vida independent. Gerència Administració Promoció Estratègia general i i suport i coordinació personal Serveis de vida Atenció i Planificació independent assessorament i avaluació Memòria 11 IMPD 2018 Marc estratègic Memòria IMPD 12 2018 El marc estratègic 2016-2019 de l’IMPD estableix quatre àmbits d’actuació que recullen els serveis i les actuacions de l’Institut. Moltes d’aquestes actuacions es porten a terme amb la col·laboració d’altres òrgans i departaments municipals. Els quatre àmbits són els següents: 1. Vida independent i autonomia personal 2. Accessibilitat universal 3. Participació 4. Innovació, estudi i avaluació 1 Vida independent i autonomia personal Aquest àmbit engloba les actuacions destinades a fomentar i facilitar la prestació de serveis i donar suport a les diferents àrees municipals a fi que les persones amb discapacitat puguin viure a la ciutat de la manera més autònoma i independent possible. 1.1. Suport als serveis a les persones L’IMPD treballa amb les àrees municipals de serveis a les persones dels districtes i de ciutat per garantir que les persones amb discapacitat tinguin accés a l’ús i al gaudi dels equipaments i serveis corresponents (lleure, educació, esports, cultura, serveis socials, etc.). Memòria 13 IMPD 2018 Lleure Suport al bany per a persones amb mobilitat reduïda L’IMPD fa el seguiment del servei de suport al bany a la platja, adreçat a les persones amb mobilitat reduïda que no poden accedir a l’aigua de manera autònoma. El servei està disponible a la platja de la Barceloneta, a la platja de la Nova Icària i aquest any també a la platja de Llevant en horari de matí i tarda. No es requereix cap sol·licitud prèvia i es pot gaudir del servei durant els caps de setmana i festius del mes de juny i la segona quinzena de setembre, i tots els dies de la setmana des de l’1 de juliol fins al 15 de setembre. A la zona de banys del Fòrum, l’horari és d’11.00 a 14.00 hores i hi ha un servei de fisioteràpia de dues hores diàries de dilluns a divendres. El servei de suport al bany inclou l’entrada i sortida del mar i també l’assistència en altres moments de l’estada a la platja (dutxa, acompanyament al lavabo, vestuari, mobilització i desplaçament o assistència sociosanitària, entre d’altres). Memòria IMPD 14 2018 L’activitat durant el 2018 ha estat la següent: Indicadors 2018 2017 Persones ateses 4.093 3.478 Intervencions 9.407 7.440 Campanya Vacances d’estiu 2018 L’IMPD ofereix monitors i monitores de suport per garantir la inclusió dels infants i joves amb discapacitat fins a 17 anys en les activitats ordinàries de la Campanya de Vacances d’Estiu. L’IMPD fa la valoració i la gestió de les sol·licituds de monitors de suport i el seguiment de les activitats que disposen de monitoratge de suport. L’any 2018 s’ha incrementat un 2,9% el nombre de nens i nenes que han tingut un monitor o monitora de suport: s’han rebut 694 sol·licituds, de les quals s’ha considerat que era necessari el suport per a 595 infants (dels quals un 73% són nens i un 27% són nenes). L’IMPD ha destinat un total de 641.519,08 euros per a la contractació i la formació dels monitors i les monitores de suport. Nens i nenes a Nens i nenes Torns Torns Dies Districte qui s’ha Cost (€) sol·licitants sol·licitants atorgats coberts atorgat suport Ciutat Vella 51 191 41 140 700 49.387,66 € L’Eixample 58 184 49 151 718 53.977,27 € Sants- 77 258 57 174 862 55.806,50 € Montjuïc Les Corts 40 122 36 105 522 31.388,97 € Sarrià-Sant 36 93 36 90 450 30.825,08 € Gervasi Total 694 2.295 595 1.800 8.900 641.519,08 € Memòria 15 IMPD 2018 Nens i nenes a Nens i nenes Torns Torns Dies Districte qui s’ha Cost (€) sol·licitants sol·licitants atorgats coberts atorgat suport Gràcia 42 132 39 109 544 40.937,58 € Horta- 80 288 75 248 1.197 81.618,94 € Guinardó Nou Barris 75 263 68 211 1.055 85.597,61 € Sant 87 282 70 214 1.056 72.113,24 € Andreu Sant Martí 148 482 124 358 1.796 139.866,23 € Total 694 2.295 595 1.800 8.900 641.519,08 € L’IMPD ha organitzat tres sessions de formació de cinc hores sobre la inclusió dels infants i joves amb discapacitat en l’àmbit del lleure per a 49 monitors i monitores de suport, amb un cost de 1.238,50 euros. Casals especials d’estiu per a infants Per equiparar el cost de les activitats especials al de les activitats ordinàries de la campanya d’estiu, s’ha atorgat un ajut econòmic per un total de 49.564 euros a les entitats que organitzen activitats de lleure per a infants amb discapacitat. Activitats estables de lleure per a infants i joves L’IMPD també ha col·laborat amb les entitats i els equipaments següents per a la inclusió d’infants en les activitats de lleure: • Ciutat Vella: projecte de lleure inclusiu, amb la participació de 55 infants amb discapacitat i formació sobre els trastorns de conducta als monitors/ores i a professionals de l’Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica (EAP); i pla pilot per a la inclusió d’infants i joves amb discapacitat a l’Associació Educativa Integral El Raval. Memòria IMPD 16 2018 “Temps per a tu” Projecte de temps de respir per a famílies i persones cuidadores d’infants, joves i persones adultes amb discapacitat, que ofereix activitats de lleure en espais municipals amb una freqüència quinzenal (14 grups) i setmanal (5 grups). L’any 2018 hi ha hagut un total de 202 participants (64% homes i 36% dones) en 19 grups: • Petita infància (de 0 a 3 anys): participació de 16 infants (12 nens i 4 nenes). • Infància i adolescència (de 4 a 17 anys): 111 participants (70 nois i 41 noies). • Joves i persones adultes (18 anys o més): 75 persones (47 homes i 28 dones). • • • • • • • • Educació Promoció de l’educació inclusiva Coordinació amb el Consorci d’Educació de Barcelona i l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona en relació amb la inclusió a les escoles bressol i les escoles municipals de música. També s’ha treballat amb els equips docents de les escoles d’educació especials per a la prevenció d’abusos sexuals. Seminari d’Educació Inclusiva Col·laboració de l’IMPD en la preparació d’aquesta Memòria 17 IMPD 2018 jornada organitzada pels districtes de Sants-Montjuïc, les Corts i Sarrià-Sant Gervasi. Sensibilització i altres activitats En l’àmbit de ciutat, s’ha treballat per la prevenció de comportaments abusius amb la Xarxa d’escoles per la igualtat i la no-discriminació a la prevenció de comportaments abusius; i també s’ha posat a disposició dels centres escolars accions i recursos per treballar la diversitat afectiva i de gènere. En l’àmbit de districtes, s’ha donat suport a l’organització de diferents activitats als districtes en el terreny educatiu. • Les Corts: formació per als monitors/ores d’activitats esportives i de lleure. Suport a tres escoles especials per a la producció de material de sensibilització (maleta de sensibilització pedagògica). • Sarrià-Sant Gervasi: projecte “Anem a la ludoteca” a l’Espai Familiar El Petit Drac, adreçat a infants amb pluridiscapacitat, i projecte “La Festa dels Sentits”, d’intercanvi d’experiències entre escoles d’educació especial i ordinàries. • Nou Barris: jornades de sensibilització per a sis escoles ordinàries i xerrada a l’AMPA de l’Escola Calderón de la Barca. Col·laboració amb el Centre de Recursos Pedagògics per a les activitats del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat. Esports Programa Barcelona Esport Inclou Assessorament a l’Institut Barcelona Esports (IBE) en el desenvolupament del programa Barcelona Esport Inclou, que promou la pràctica esportiva de qualitat de les persones amb discapacitat. Les funcions desenvolupades s’han centrat en l’atenció i resolució de les demandes de millora i queixes, així com en el mateix desenvolupament del programa. Memòria IMPD 18 2018 Suport a activitats d’esport L’IMPD ha donat suport a la integració de persones amb discapacitat en activitats esportives com la Lliga d’Hoquei Plus a tots els districtes i també en l’organització d’activitats d’esport adaptat als districtes: • Sants-Montjuïc: cursa adaptada en el marc del Cros de Sants, promoció d’activitats esportives conjuntes d’escoles ordinàries i d’escoles d’educació especial i torneig especial d’Hoquei Sants-Montjuïc. • Les Corts: torneig internacional de seleccions del FC Barcelona, torneig del RC Polo i del torneig d’hoquei del districte. • Sarrià-Sant Gervasi: jornada Festa de l’Esport - Junts per Créixer i cursa d’orientació infantil (conjunta amb el districte de les Corts); en les dues activitats hi han participat alumnes d’escoles ordinàries i d’escoles especials. • Horta-Guinardó: jornada Esport per a Tothom, amb la participació d’esportistes paralímpics. • Nou Barris: torneig de futbol sala amb diversos centres ocupacionals i suport per a la participació en el torneig internacional de seleccions del FC Barcelona. Festes Festes de ciutat L’IMPD ha col·laborat amb l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB) per garantir l’accessibilitat de les Festes de la Mercè, la nit de Cap d’Any, la Cavalcada de Reis, els espectacles de llum i Món Llibre. Pel que fa a la promoció de l’accessibilitat a la Mercè, destaquen les intervencions següents: • Revisió de l’accessibilitat física de disset espais, amb atenció als escenaris, els itineraris, els serveis higiènics, els cables d’instal·lacions i les barres de restauració. Memòria 19 IMPD 2018 • Anàlisi de l’accessibilitat comunicativa i propostes de millora per als programes de mà, la pàgina web i l’app de la Mercè. • Programació d’activitats inclusives: quatre actuacions de dansa al parc de la Ciutadella, tres sessions de circ al Castell de Montjuïc, tres actuacions d’urban dance al parc de la Trinitat. També s’ha promogut la programació de tretze activitats inclusives per part d’entitats en el marc de la iniciativa Associa’t a la Festa. A partir de la millora de l’accessibilitat de les Festes de la Mercè, s’ha establert una metodologia que serà comuna als futurs grans esdeveniments i que comprendrà la diagnosi de la situació pel que fa a espais i comunicació, propostes de millora i seguiment de l’execució de les mesures d’accessibilitat portades a terme i l’avaluació d’aquestes mesures. També s’ha elaborat la guia d’organització d’esdeveniments accessibles “Organització d’actes accessibles al carrer. Informacions i recomanacions per als serveis municipals i empreses i entitats organitzadores”. Festes als districtes i als barris S’ha promogut l’accessibilitat i la participació de persones amb discapacitat a les festes majors dels barris i districtes. Destaquen les intervencions següents: Memòria IMPD 20 2018 • Sants-Montjuïc: subtitulació i interpretació en llengua de signes en els actes públics de la Festa Major de Sants. • Gràcia: la Festa Major de Gràcia ha consolidat la programació inclusiva, amb 67 activitats inclusives que han facilitat la participació de tothom. Destaquen els actes amb servei d’interpretació en llengua de signes per a persones amb discapacitat auditiva (pregó i lliurament de premis), les visites audiodescrites als carrers guarnits o l’ús de l’aplicació Wheris, d’audiodescripció per a persones cegues. • Sant Martí: tots els lavabos químics instal·lats a l’espai públic amb motiu de l’organització d’esdeveniments han estat accessibles. També s’ha assessorat i treballat perquè les tarimes disposin de rampes. Biblioteques Col·laboració amb Biblioteques de Barcelona S’ha fet una reformulació del treball amb Biblioteques amb l’objectiu de valorar les necessitats actuals i replantejar el treball dels anys vinents. S’ha organitzat el treball amb la Gerència de Biblioteques i les direccions per establir els objectius comuns d’actuació. Teatre i arts escèniques Mesures d’accessibilitat L’IMPD ha donat suport i assessorament a l’accessibilitat de l’oferta d’arts escèniques de l’àmbit municipal, en coordinació amb l’Institut de Cultura de Barcelona. En concret, s’ha treballat amb el Teatre Lliure, el Festival Grec i el projecte Barcelona Districte Cultural. Pel que fa al teatre infantil accessible, l’IMPD ha donat suport a activitats de sensibilització i ha assessorat en el pla tècnic per millorar l’accessibilitat. Destaquen Memòria 21 IMPD 2018 les activitats d’espectacles infantils i familiars de l’Eixample, el teatre infantil accessible a Sant Andreu i els espectacles infantils i familiars de les Corts. Projecte Apropa Cultura Seguiment del conveni entre l’IMPD i el Consorci de l’Auditori i l’Orquestra per al desenvolupament del projecte Apropa Cultura, al qual es fa una aportació de 73.000 euros i que ofereix un ampli ventall d’espectacles i activitats culturals a preus accessibles per a persones amb discapacitat. Festivals inclusius Suport als festivals següents: Festival Simbiòtic, Festival Inclús, Festival Internacional de Cinema, Festival Visibles i Festival de Cultures Lesbianes. Museus Millora de l’accessibilitat En coordinació amb la Direcció de Patrimoni de l’ICUB, s’ha treballat en els elements següents: • Reial Monestir de Pedralbes: maqueta tàctil del monestir i projecte Guia’m (visites guiades a càrrec de persones amb discapacitat). • Museu del Disseny: accessibilitat en l’exposició permanent “Dissenyes o treballes” i “Disseny per viure”. • Jardí Botànic: incorporació de text de lectura fàcil als plafons informatius. S’ha elaborat el document “Espais expositius accessibles” i s’ha participat en l’organització del 5è Congrés Internacional d’Educació i Accessibilitat a Museus i Patrimoni per al 2018 amb l’ICUB i el Museu Marítim. Memòria IMPD 22 2018 Promoció de l’accessibilitat en l’àmbit dels museus Participació en la taula de treball de Museus i Accessibilitat, juntament amb personal tècnic de la Diputació de Barcelona, l’Agència de Patrimoni Cultural de la Generalitat i Museus de Barcelona. S’han compartit diferents recursos (avaluació del projecte “Un matí d’orquestra” del programa Apropa Cultura, les funcions del tècnic d’accessibilitat del Macba, visita al projecte La Mirada Tàctil del Museu Abelló - Diputació de Barcelona, i el blog Museus i Accessibilitat). Turisme Turisme accessible Col·laboració amb la Direcció de Turisme i el Consorci de Turisme de Barcelona per a l’elaboració del Pla de turisme accessible de Barcelona. L’IMPD ha organitzat la formació “Turisme accessible i atenció al client amb discapacitat” i s’ha participat en la Taula de màrqueting i productes turístics de l’Observatori del Turisme i el Departament d’Empresa i Turisme. Quant a les activitats de turisme als districtes, s’ha col·laborat en les rutes de districte: dues rutes del modernisme de Sant Gervasi, deu rutes al nucli antic i al patrimoni cultural de Pedralbes i les visites al castell de Torre Baró, la Casa de l’Aigua, la seu del Districte de Nou Barris i el Parc Tecnològic. Memòria 23 IMPD 2018 Serveis socials Suport als centres de serveis socials L’IMPD ha organitzat quatre sessions de formació adreçades als professionals de serveis socials, amb informació sobre els drets i les prestacions per a persones amb discapacitat i recursos públics i privats de respir. Servei d’Atenció Residencial Urgent per a Persones amb Discapacitat (SARUPD) L’IMPD ha atès 67 persones en situació d’urgència, de les quals 47 són demandes noves. La intervenció suposa la coordinació amb serveis socials bàsics i especialitzats de l’Ajuntament (CSS, CUESB, SARA, SIS) i dispositius de coordinació amb altres administracions (SESMDI i la Comissió de Casos Complexos). Són demandes de professionals, tant de serveis socials com d’altres administracions que treballen amb persones amb discapacitat i que no tenen accés a una plaça residencial del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya. L’IMPD ha assumit la despesa dels ingressos temporals de 39 persones amb discapacitat en sis centres per un import de 370.771,34 euros, amb una mitjana de 184 dies per persona. En acabar l’any, hi ha catorze persones pendents d’una plaça residencial urgent, s’han derivat quatre casos a altres dispositius i s’han desestimat deu casos, majoritàriament per tractar-se de problemes de salut. Memòria IMPD 24 2018 Banc del Moviment Servei de préstec temporal i solidari de productes de suport per a persones de totes les edats amb discapacitat motriu. En el Banc del Moviment hi col·laboren les entitats Asendi NB i La Llar de l’Esclerosi Múltiple per a la gestió dels dos punts d’atenció, al districte de Nou Barris i de Sants- Montjuïc, respectivament; Nexe Fundació, per al servei de teràpia ocupacional i de tècnic ortopedista, i la Cooperativa Alencop, que s’encarrega de gestionar la recollida a domicili del material, servei que no té cap cost per a la persona usuària. L’activitat de l’any 2018 ha estat la següent: 661 cessions d’ús de material a persones amb discapacitat i 381 donacions de material (84 amb recollida a domicili). El personal ortopedista ha revisat i certificat els 921 productes de suport de què disposa el banc i també ha prestat servei de teràpia ocupacional per a 108 persones, 28 de les quals han estat infants i adolescents. Teleassistència adaptada En el marc de la prova pilot d’adaptació del sistema de teleassistència per a una persona amb sordceguesa, s’ha fet formació per al personal de serveis socials, cos de bombers i personal tècnic de l’empresa contractista. També s’ha elaborat un protocol de funcionament intern, un manual d’ús per a persones usuàries i familiars i material audiovisual sobre els signes que faciliten la comunicació amb les unitats mòbils que van al domicili. Serveis residencials Participació en la taula d’atenció integrada social i sanitària en residències, on arriben els casos d’alta complexitat i que requereixen solució administrativa. La tasca desenvolupada ha permès reordenar recursos i detectar mancances per tal de millorar els serveis destinats a persones amb dependència i discapacitat. Memòria 25 IMPD 2018 Altres serveis L’IMPD ha donat suport a les activitats i els projectes dels àmbits següents. Salut En l’àmbit de ciutat, destaca la col·laboració en els espais i projectes següents: • Comunicados. Pla pilot per a l’atenció mitjançant videoconferència a persones sordes usuàries de la llengua de signes, conjuntament amb el Consorci Sanitari de Barcelona i l’Institut Català de la Salut. Hi han participat tres centres d’atenció primària i el Servei d’Atenció al Públic de l’IMPD. • Salut sexual i reproductiva: participació a l’Estratègia per a la salut sexual i reproductiva, liderada per la Direcció de Salut. A Ciutat Vella també s’ha participat en els projectes de salut següents: participació en les comissions de joves i d’habitatge en la Taula de salut mental de Ciutat Vella. Presentació de la tasca comunitària de la Subcomissió de Salut Mental del Raval en la jornada La Xarxa a Memòria IMPD 26 2018 Debat: Salut Mental i Comunitat, organitzada per la Fundació Congrés Català de Salut Mental. Gent gran. Creació d’una comissió de treball conjunta (personal tècnic de gent gran, de l’IMPD i la direcció dels casals de gent gran Can Fàbregas i Can Castelló, per elaborar propostes de millora dels fullets dels equipaments i de l’accessibilitat comunicativa. Com a resultat, s’ha incorporat el sistema Wheris als díptics que permet millorar l’accessibilitat dels fullets. Cooperació. Col·laboració en el projecte “Cooperem en la diversitat: joves, cooperació internacional i diversitat funcional”, aquest any amb el lema “Què et mou?” i la cerca d’actituds que facilitin sortir de la soledat. També s’ha col·laborat en el projecte següent: Projecte “Espai d’Inclusió de les Corts”. Col·laboració en aquesta iniciativa del Districte, en què s’ha treballat per mantenir i ampliar la xarxa d’agents del districte, per treballar de manera conjunta i col·laborativa l’impuls de projectes que donin resposta a reptes, demandes i necessitats dels col·lectius més vulnerables, sobretot les persones amb discapacitat, fent de les Corts un Territori Socialment Responsable (TSR). S’ha treballat amb els membres de l’Espai d’Inclusió per a l’organització de la jornada anual d’aquest Espai. Memòria 27 IMPD 2018 1.2. Serveis d’atenció precoç Centres de desenvolupament infantil i atenció precoç (CDIAP) L’IMPD gestiona dos centres de desenvolupament infantil i atenció precoç (CDIAP): el CDIAP EIPI Ciutat Vella i el CDIAP EIPI Nou Barris. Es tracta de serveis socials especialitzats concertats que formen part de la xarxa de serveis d’atenció precoç de la Generalitat de Catalunya. Els CDIAP EIPI Ciutat Vella i EIPI Nou Barris atenen nens i nenes fins als sis anys que presenten dificultats i trastorns de desenvolupament, i incideixen en les situacions de risc que puguin provocar-los. S’adrecen a la població infantil i a les seves famílies pel que fa a la prevenció, la detecció, la diagnosi i el tractament. Les famílies han de sol·licitar directament l’atenció, sigui per iniciativa pròpia o bé per derivació dels dispositius de salut, educació o serveis socials. L’atenció que donen els CDIAP és integral i interdisciplinària: l’any 2018 s’han contractat un total Memòria IMPD 28 2018 de 34.153 hores en concepte de professionals de la psicologia, fisioteràpia, logopèdia, treball social, neuropediatria i psicomotricitat. I també de personal d’administració i suport. El 74,6% d’aquests hores (25.486) tenen finançament del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya. El 60% de les hores es dediquen a l’atenció directa als infants i a les seves famílies, i la resta d’hores (40%) es destinen a l’atenció indirecta, és a dir, a tasques de coordinació, elaboració d’informes i registre de dades, entre d’altres. L’atenció directa als infants i a les seves famílies la proporcionen diferents professionals, segons la distribució següent: Hores d’atenció dels professionals d’atenció directa 8% 4% Psicomotricitat 10% Neuropediatria(1.966 h) Treball social (1.046,5 h) (2.669 h) 21% 45% Fisioteràpia Psicologia (5.574 h) (11.768 h) 12% Logopèdia (3.224 h) Memòria 29 IMPD 2018 Aquesta activitat ha permès atendre 1.066 infants (712 nens i 354 nenes), dels quals 429 són casos nous. % Resultats Nens Nenes Total variació anual Nens i nenes 712 354 1.066 16,8% atesos Nous casos 280 149 429 16,9% atesos Baixes 245 110 355 30,5% L’evolució dels infants atesos en els darrers anys ha estat la següent: Nens i nenes atesos. Evolució 2013-2018 1066 1.000 913 900 815 800 774 700 692 600 576 500 429 400 331 340 367316 300 247 200 100 0 2013 2014 2015 2016 2017 2018 Nens i nenes atesos Nous casos atesos Memòria IMPD 30 2018 Intervenció grupal Adreçada a promoure i consolidar millores en el desenvolupament dels infants atesos i les seves famílies. Durant el 2018 han tingut activitat 25 projectes amb un total de 34 grups amb la distribució següent: Persones CDIAP EIPI Ciutat Vella CDIAP EIPI Nou Barris destinatàries • Construcció del cos i infants amb trastorn de la relació i la • Grup d’estimulació de la comunicació (1 grup) comunicació amb infants amb • Cos i alteracions orgàniques (1 grup) trastorn de l’espectre autista (TEA) • Cos i parla (1 grup) o amb risc de patir-lo (2 grups) • Grup de simbolització i relació (2 • Imaginem, sentim... (1 grup) grups) • Psicomotricitat en petit grup d’ajuda Infants • Psicomotricitat amb infants - dificultats emocionals (4 grups) de la Zona Nord de Nou Barris • Psicomotricitat en petit grup d’ajuda (3 grups) i llenguatge (1 grup) • Psicomotricitat en petit grup • Psicomotricitat i necessitats d’ajuda - (continuïtat) (1 grup) educatives especials (1 grup) • Psicomotricitat i infants amb alteracions emocionals (1 grup) • Psicomotricitat i infants amb trastorn de la regulació (1 grup) • Prematurs (1 grup) • Grup de prematurs (2 grups) • Psicomotricitat en família • Psicomotricitat en família (1 grup) Famílies (1 grup) • Teràpia aquàtica amb infants amb amb infants • Teràpia aquàtica amb infants afectació motriu (1 grup) amb trastorn de la relació i la • Teràpia aquàtica amb infants comunicació (2 grups) amb trastorn de la relació i la comunicació (1 grup) Famílies • Alimentació (1 grup) • Benvinguts i benvingudes - acollida (pares, mares (1 grup) • Dansa-moviment-teràpia (1 grup) i persones • Benvinguts i benvingudes - tutores) • Grup de famílies (1 grup) tractament (1 grup) Memòria 31 IMPD 2018 Intervenció comunitària Inclou activitats de prevenció primària i secundària, adreçades a evitar que apareguin trastorns de desenvolupament i a la detecció precoç, i també activitats de participació en les xarxes presents al territori relacionades amb la infància. Tipus CDIAP EIPI Ciutat Vella CDIAP EIPI Nou Barris d’intervenció • Acompanyar des del cos • Acompanyar des del cos Projectes de • L’EIPI amb l’escola • Vincles, Casal del Raval prevenció • Espai Familiar Verdum • Xarxa d’Atenció a Família i • Taula Verdum Famílies Participació Infància • Taula de Salut de Roquetes en xarxes • Xarxa d’Infància del Casc Antic i taules • Taula Infància en Risc Zona (districte) • Xarxa d’Infància del Gòtic Nord En l’àmbit de ciutat, també s’ha participat en el grup de treball d’“Abordatge de les violències sexuals en la infància i l’adolescència a la ciutat de Barcelona”. En l’àmbit de districtes (Ciutat Vella i Nou Barris) s’ha participat en el protocol d’articulació CDIAP-CSMIJ i en les taules de salut mental. El CDIAP EIPI Nou Barris també ha treballat en el protocol d’articulació CDIAP / EAP i en el Grup de treball de violència masclista. Memòria IMPD 32 2018 “Creixem”: model municipal de CDIAP L’any 2018 ha acabat el procés participatiu d’elaboració del model municipal iniciat el 2017. Aquest model defineix els objectius dels CDIAP municipals, i compromet l’IMPD en la definició d’un full de ruta que permeti progressar en aquesta direcció fins a assolir-ne la plena implantació. Defineix també les ràtios de personal necessàries per assolir les prioritats establertes i donar resposta a una demanda creixent i sostinguda en el temps, i estableix criteris d’organització i funcionament coherents amb els objectius definits i amb una atenció de qualitat a infants, famílies i entorn. Xarxa Barcelona per al desenvolupament infantil i l’atenció precoç Xarxa impulsada per l’IMPD, formada pels onze CDIAP de la ciutat de Barcelona i per tres associacions del sector (Associació Catalana d’Atenció Precoç, Unió de Centres d’Atenció Precoç de Catalunya i Nexe Fundació). Té per objectiu impulsar i afavorir la millora de l’atenció pública en l’àmbit de l’atenció precoç als infants de 0 a 6 anys de la ciutat. Les actuacions més destacades de la Xarxa el 2018 han estat les següents: • Dotació de recursos: per tal de promoure l’activitat aquàtica com a activitat terapèutica, s’ha facilitat l’accés a piscines de l’Institut Barcelona Esports a 126 infants (71 nens i 55 nenes) de 9 CDIAP; també s’ha ofert de manera gratuïta el servei de mediació als CDIAP no municipals (100 sol·licituds) i de traducció intercultural (71 sol·licituds). • Impuls de metodologies col·laboratives: col·laboració amb Nexe Fundació per a l’atenció a infants amb pluridiscapacitat, i amb la Fundació Memòria 33 IMPD 2018 d’Osteopatia de Barcelona, per a la realització de tractaments complementaris d’osteopatia (30 infants); amb el Banc del Moviment, per al préstec temporal de material ortopèdic per a 28 infants. • Formació i assessorament als professionals. Formació sobre interculturalitat (sis sessions monogràfiques amb un total de 134 assistents). • Interlocució amb altres serveis d’atenció a la infància. Participació en la Comissió Nadocat, que ha treballat sobre les necessitats dels infants prematurs. Coordinació amb l’Equip d’Atenció d’Especials Necessitats, per a la detecció i prevenció a les escoles bressol de l’IMEB. • Cooperació i suport mutu en metodologies d’intervenció i recerca. Signatura d’un conveni de col·laboració entre l’IMPD i la Universitat de Girona (Laboratori de Vincle Afectiu i Desenvolupament Humà) per al desenvolupament del treball de recerca conjunt per a la creació del Protocol per a l’avaluació de la interacció entre pares/mares i infants i qualitat del vincle afectiu. Memòria IMPD 34 2018 1.3. Serveis especialitzats per a persones amb discapacitat Servei d’Atenció al Públic El Servei d’Atenció al Públic (SAP) de l’IMPD presta els serveis d’informació especialitzada sobre discapacitat, gestió de queixes i suggeriments i tramitació de la targeta del Servei de Transport Especial, de tolerància d’aparcament i les sol·licituds de subvenció de l’impost sobre vehicles de tracció mecànica (IVTM) per a persones amb discapacitat. Informació al públic Atenció telefònica i presencial a les persones amb discapacitat i a les seves famílies, als professionals i a les entitats. També s’ofereix suport a les oficines d’atenció ciutadana (OAC). Ha atès un total de 8.728 persones, un 26% de manera presencial (2.229 persones) i un 74% per telèfon (6.499). Es tracta de sol·licituds d’informació, queixes i suggeriments sobre els temes següents: SAP. Demandes d’informació per àmbit 1% 11% Salut i educació General 37% Targeta 7% aparcament Transport i passi acompanyant 2% Ajudes tècniques 35% Transport 1% especial Habitatge 3% Laboral 3% Serveis socials i ajuts Memòria 35 IMPD 2018 Gestió de queixes i suggeriments (IRIS) Resposta a 1.250 queixes o suggeriments, dels quals destaquen les relacionades amb la sol·licitud o la prestació del servei de transport especial. Tramitacions L’IMPD fa la tramitació de la targeta del Servei Públic de Transport Especial, la targeta de tolerància d’aparcament i les sol·licituds de subvenció de l’IVTM. El nombre de tramitacions ha estat el següent: Variació Tramitacions 2018 2017 (%) Targetes d’aparcament 4.742 4.352 9% (tramitades i atorgades) Targetes del servei de transport especial 3.510 3.212 9% (atorgades) Sol·licituds de subvenció 26 de l’IVTM Subvenció de l’IVTM L’any 2018 no s’ha convocat la subvenció de l’impost sobre vehicles de tracció mecànica, ja que es convoca amb una periodicitat biennal. Memòria IMPD 36 2018 Equip d’Assessorament Laboral L’Equip d’Assessorament Laboral (EAL) és un servei especialitzat en la inserció laboral de les persones amb discapacitat al mercat laboral ordinari, integrat en la línia d’ajuts i subvencions establerts pel Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya. L’activitat de l’EAL durant el 2018 ha tingut els resultats següents: Variació Resultats 2018 2017 (%) Persones ateses al 238 278 -14,4% Servei d’Acollida Inscripcions a cursos 295 317 -6,9% Contractes 303 301 0,7% Persones en itineraris individuals de recerca, 373 325 14,8% formació o inserció Assessoraments legals 191 184 3,8% Servei d’Acollida Acollida i valoració de les actuacions que cal desenvolupar amb l’usuari o usuària, en funció de les necessitats detectades. El 2018 s’han rebut 319 sol·licituds d’atenció (175 homes i 144 dones) i s’han atès 238 persones, de les quals 170 eren primeres demandes. Servei d’acollida Total Homes Dones Persones ateses 238 123 115 Primeres demandes 170 77 93 Memòria 37 IMPD 2018 EAL: Primeres demandes. Evolució 2013-2018 350 300 287 299 249 250 238 200 150 100 50 0 2015 2016 2017 2018 Val a dir que l’equip de l’EAL ha fet mentoria i seguiment dels plans d’ocupació de l’IMPD contractats per fer el pla d’accessibilitat i del projecte de reaprofitament de quioscs, cosa que ha anat en detriment de l’activitat d’acollida. Servei de Formació Promoció de la millora del perfil dels usuaris i usuàries mitjançant l’assessorament i seguiment de la inscripció a cursos, gestió d’una borsa d’ofertes formatives i l’organització d’accions de formació pròpies. L’any 2018 hi ha hagut 163 persones inscrites a accions de formació. Servei de Formació Total Homes Dones Persones informades 235 118 117 sobre ofertes de formació Persones matriculades 163 80 83 Total de matrícules 295 128 167 Accions formatives 20 pròpies Accions formatives 9 externes Memòria IMPD 38 2018 Servei d’Ocupació Suport a la cerca d’ocupació mitjançant la gestió de la borsa d’ofertes de treball i l’assessorament i seguiment de la contractació. Aquest servei ha gestionat un total de 136 ofertes de treball (462 llocs de treball). S’han informat 242 persones de les respectives ofertes d’ocupació i s’han facilitat 303 contractes per a 200 persones. Servei d’Ocupació Total Homes Dones Persones informades 242 142 100 sobre ofertes d’ocupació Persones 200 116 84 contractades Contractes laborals 303 167 136 Pel que fa a la tipologia de contractes, un 87% corresponen a contractes temporals (263 contractes) i un 13% a contractes indefinits (40 contractes). Els contractes aconseguits s’emmarquen en el mercat de treball ordinari (57%, 172 contractes), en centres especials de treball (36%, 110 contractes) i també en l’Administració pública (7%, 21 contractes). Memòria 39 IMPD 2018 Persones contractades per tipus de discapacitat 5% 6% Visual Auditiva 6% Trastorn mental 71% Física 12% Intel·lectual Servei de Suport Elaboració dels itineraris individuals segons les necessitats personals de recerca, formació i inserció; el servei de suport també fa l’acompanyament i seguiment de la persona en l’itinerari d’inserció laboral. L’any 2018 s’han elaborat itineraris per a 373 persones (213 homes i 160 dones), amb un total de 558 actuacions de recerca, formació o inserció. Servei de Suport Total Homes Dones Actuacions de 107 63 44 recerca de feina Actuacions 255 111 144 de formació Actuacions 196 116 80 d’inserció Persones amb 373 213 160 itineraris individuals Memòria IMPD 40 2018 Assessorament legal i administratiu Assessorament destinat a usuaris, familiars d’usuaris i entitats. Han rebut assessorament 169 persones i 22 entitats o professionals. Assessorament legal Total Homes Dones i administratiu Assessoraments 169 95 74 a persones i famílies Assessoraments 22 a entitats i professionals Altres actuacions per a la inserció laboral Cal destacar, a més, les actuacions següents de l’EAL i l’IMPD pel que fa a la inserció laboral de les persones amb discapacitat: – Encàrrec de gestió de Parcs i Jardins de Barcelona Renovació d’aquesta col·laboració per millorar la integració laboral dels treballadors i les treballadores amb discapacitat de la plantilla de Parcs i Jardins. Mitjançant els plans d’atenció i el seguiment individual, s’ha fet seguiment i/o suport a 56 persones amb discapacitat de la plantilla de Parcs i Jardins. Els resultats de l’any 2018 han estat els següents: Actuacions 2018 Treballadors/ores amb seguiment i/o suport 56 Avaluació d’acollida o canvi de destinació 21 L’EAL ha intervingut en 563 ocasions, ja sigui amb actuacions de suport (320) o de seguiment (243). Pel que fa a formació, s’ha donat suport en la preparació d’oposicions (34 sessions). També ha continuat la intervenció grupal fora de l’horari laboral (10 sessions) Memòria 41 IMPD 2018 i s’ha mantingut la coordinació amb el Servei de Vigilància de Salut. – Projecte de quioscs Inici d’un projecte d’autoocupació i pla d’empresa per a l’obertura per part d’una cooperativa de persones amb discapacitat de deu quioscos en desús a diversos districtes. – Xarxa per a la Inclusió Laboral de Barcelona (XIB) L’IMPD impulsa aquesta xarxa que agrupa vuit entitats de l’àmbit de la inserció laboral de les persones amb discapacitat en el mercat ordinari (Associació Catalana per a la Promoció de les Persones Sordes - ACAPPS, Fundació Aura, Fundació ECOM, Fundació Catalana Síndrome de Down - FCSD, Associació Catalana d’Integració i Desenvolupament Humà - ACIDH, Fundació JOIA, Fundació Tres Turons i el mateix EAL). Memòria IMPD 42 2018 Les dades més rellevants de la xarxa XIB per al 2018 són les següents: Xarxa per a la inclusió laboral % 2018 2017 Barcelona (XIB) variació Serveis d’inclusió laboral 8 8 Persones ateses 1.732 1.489 16% Nombre de contractes laborals 961 890 8% Nombre de persones contractades 658 563 17% Empreses contactades 1.438 1.220 18% Persones que han rebut formació 680 628 8% L’actuació més rellevant de la XIB durant el 2018 ha estat la consolidació i desenvolupament del projecte Inclou Futur. • Es tracta d’un servei integral d’assessorament d’acompanyament a la inclusió laboral adreçat a petites i mitjanes empreses, en col·laboració amb PIMEC i Fundació PIMEC. Durant el 2018 s’ha acordat la col·laboració amb deu gremis i un col·legi professional i s’ha fet difusió del projecte en revistes especialitzades i en xarxes socials. Memòria 43 IMPD 2018 Servei Municipal d’Assistència Personal Aquest servei facilita la vida independent de les persones amb discapacitat mitjançant la figura de l’assistent personal, que possibilita a les persones amb discapacitat la realització de les activitats que farien en absència de limitacions funcionals, de manera que n’augmenta l’autonomia i la independència. L’element clau del servei és que el control el té la persona amb discapacitat, que és qui decideix quina entitat o empresa li prestarà el servei, selecciona els o les assistents personals i decideix què faran, de quina manera i en quin moment. L’any 2018 el servei ha proporcionat assistència personal a 56 persones (29 homes i 27 dones), de les quals 53 són persones amb discapacitat física, 2 persones amb sordceguesa i 1 persona amb discapacitat intel·lectual). Al llarg de l’any s’han produït tres baixes i sis altes al servei. L’IMPD ha finançat 99.705,07 hores d’assistència personal. Les entitats i empreses acreditades que donen aquest servei han contractat un total de 254 persones com a assistents o assistentes personals (71 homes i 183 dones). Quant a l’habitatge, hi ha acord d’ús i habitació per a vuit persones que viuen en habitatges individuals a la Vila Olímpica i a Diagonal Mar. També hi ha dues persones en un habitatge compartit al barri de Canyelles. La resta de persones viuen al seu domicili. S’ha portat a terme el procés participatiu d’elaboració de la Proposta de Model del Servei d’Assistència Personal de Barcelona iniciat el novembre del 2017 amb la voluntat política i gerencial d’avançar cap al ple assoliment del dret a “viure de manera independent i a ser inclòs o inclosa en la comunitat” definit a l’article 19 de la Convenció sobre els drets de les persones amb discapacitat. La participació s’ha concretat en els aspectes següents: Memòria IMPD 44 2018 • 13 reunions del grup de treball amb la participació de quatre entitats que gestionen assistents personals (Associació Catalana pro Persones amb Sordceguesa - APSOCECAT, ECOM, Fundació Pere Mitjans i Oficina de Vida Independent - OVI) i dues entitats dels sectors de la discapacitat intel·lectual i de persones amb trastorns mentals, sectors que no han accedit fins ara al servei d’assistència personal (DINCAT i Fundació Serveis Socials Sant Pere Claver). • Tres focus group (reunió de grup) de persones beneficiàries del servei (25 persones participants, 11 dones i 14 homes) i dos focus group de professionals assistents personals. Hi van participar nou assistents personals (7 dones i 2 homes). S’ha creat un habitatge com a pis-pont per a una vida independent per a situacions d’emergència de persones beneficiàries o sol·licitants del servei d’assistència personal sense disponibilitat temporal d’habitatge. Pisos de transició a la vida independent Es tracta de dos habitatges situats a la Casa Bloc que van iniciar l’activitat el mes de setembre del 2018. Tenen per objectiu la millora de l’autonomia personal de persones adultes amb discapacitat intel·lectual. Memòria 45 IMPD 2018 Servei Públic de Transport Especial És un servei complementari al transport públic regular, adreçat a persones amb mobilitat reduïda, que es pot utilitzar quan no hi ha transport públic regular adaptat disponible. És un servei de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l’IMPD, gestionat per l’IMPD i les empreses AMB Informació i TCC - Transports Ciutat Comtal. El servei ha tingut l’activitat que es resumeix a continuació: Població atesa 6.225 persones han fet ús del servei (1.076 usuaris i usuàries de serveis fixos, 5.812 d’esporàdics, dels quals 663 han utilitzat les dues modalitats de serveis). Viatges 347.975 viatges, efectuats en microbús o en serveis de taxi (individual o compartit). Per tipologia de viatges: • Fixos: 180.003 viatges destinats a centres de serveis socials especialitzats, centres de formació reglada, ocupacional o centres esportius i llocs de treball. Un 39% dels viatges es fan en microbús i un 61% en taxi individual o compartit. • Esporàdics: 167.972 viatges amb destinacions diverses (oci, esport, lleure, etc.), efectuats en taxi en el 89% dels casos. Memòria IMPD 46 2018 Servei de Transport Especial 2018 2017 % variació Nombre total d’usuaris/àries 6.225 5.692 9,4% Nombre total de viatges 347.975 348.012 -0,01% Serveis fixos 2018 2017 % variació Nombre d’usuaris/àries 1.076 954 12,8% Nombre de viatges 180.003 172.770 4,2% Serveis esporàdics 2018 2017 % variació Nombre d’usuaris/àries 5.812 5.252 10,7% Nombre de viatges 167.972 175.242 -4,1% Nombre d’usuaris per tipus de viatge (2013-2018) 6.000 5.812 5.275 5.252 5.000 4.7254.542 3.829 4.000 3.000 2.000 1.076 1.000 726 803 881 968 954 0 2013 2014 2015 2016 2017 2018 Usuaris serveis fixos Usuaris serveis esporàdics Memòria 47 IMPD 2018 Evolució anual dels viatges per tipus (2013-2018) 400.000 358.747 350.000 331.710 331.055 348.012 286.714 347.975 300.000 250.000 195.895 174.109 172.908 175.242 167.972 200.000 140.090 180.003172.770 157.601 158.147 162.852 150.000 146.624 100.000 50.000 2013 2014 2015 2016 2017 2018 Fixos Esporàdics Total Nova aplicació Un acord marc de compra pública precomercial amb l’InLab de la Universitat Politècnica de Catalunya ha permès desenvolupar una aplicació tecnològica específica per a la sol·licitud i gestió del transport especial que optimitza l’assignació de taxis adaptats. L’aplicació es posarà en marxa quan s’hagi completat la licitació dels serveis relacionats amb el transport especial. Durant el 2018, l’IMPD ha licitat el nou contracte del servei de transport especial en autobús adaptat de persones amb mobilitat reduïda i ha preparat, conjuntament amb l’AMB, la licitació del servei de transport especial en taxi. Memòria IMPD 48 2018 2 Accessibilitat universal En aquest eix de treball s’articulen un conjunt d’actuacions per avançar en la construcció d’una ciutat sense barreres i per garantir el gaudi de tots els drets de les persones amb discapacitat, que faci possible l’autonomia personal i la vida independent. 2.1. Accessibilitat Ponència d’Accessibilitat Té per funció coordinar les polítiques d’accessibilitat i vetllar per la seva aplicació tècnica en els entorns construïts de la ciutat i en els serveis d’abast municipal. L’IMPD presideix aquesta taula tècnica amb l’objectiu de promoure una visió transversal de l’accessibilitat. Hi participen referents tècnics de diferents àmbits i àrees municipals amb responsabilitat en la gestió dels entorns construïts, serveis i processos de comunicació, com ara Hàbitat Urbà, Mobilitat, Projectes Urbans, Cultura, Esports, Mercats, Barcelona d’Infraestructures Municipals, SA (BIMSA), Barcelona de Serveis Municipals (BSM), Districtes, i Parcs i Jardins, entre d’altres. A l’entorn de la ponència, l’any 2018 han tingut activitat grups de participació temàtics, que han contribuït al debat i la recerca de solucions en diferents aspectes d’accessibilitat. En destaquen els grups dels temes següents: Memòria 49 IMPD 2018 • Plataformes úniques. Amb la participació de dues entitats del sector de la discapacitat visual i de personal tècnic d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, han tingut lloc quatre reunions i s’ha fet una visita d’obra. • Superilles. Producció d’una maqueta tàctil per facilitar la comprensió de la nova organització de l’espai: s’han organitzat tres visites i hi han participat tres entitats. També s’ha fet una visita a les obres de la superilla de Sant Antoni (deu entitats). • Remodelació del carrer Gran de Sant Andreu. Seguiment de les obres i els canvis de sentit, reubicació d’espais i senyalització, amb la participació d’una entitat. Pla d’accessibilitat universal de Barcelona 2018-2026 El Pla d’accessibilitat universal té per objectiu aconseguir una ciutat accessible mitjançant la planificació estratègica i la implantació de millores d’accessibilitat universal i disseny per a tothom, a fi d’aconseguir millorar la qualitat de vida i l’autonomia personal de les persones amb diversitat funcional. Segons estableix la Mesura de govern per a l’elaboració del Pla d’accessibilitat universal 2018- 2026, aquest pla es desenvoluparà en tres fases: 1. Diagnòstic del nivell d’accessibilitat de diferents serveis de la ciutat. 2. Elaboració de solucions tipus per a la millora de l’accessibilitat, amb la participació de persones amb discapacitat. 3. Implantació de les solucions adoptades en coordinació amb les diferents àrees municipals implicades. Memòria IMPD 50 2018 L’any 2018 s’ha dut a terme l’anàlisi de diferents àmbits previstos en la fase de diagnosi. Mitjançat qüestionaris dissenyats per a cada àmbit analitzat, s’ha recollit la informació de l’accessibilitat sobre l’entorn de l’equipament, l’accés al servei, la mobilitat horitzontal, la mobilitat vertical i els espais i serveis higiènics. Els àmbits analitzats han estat els següents: Àmbit analitzat Equipaments Comerç 38 mercats municipals 40 biblioteques públiques Cultura 22 cinemes 53 centres cívics 39 centres de serveis socials bàsics Serveis socials 36 equipaments de serveis socials especialitzats Universitat Politècnica de Catalunya: 38 edificis Educació Universitat de Barcelona: 33 edificis Universitat Pompeu Fabra: 8 edificis 26 centres esportius municipals Esports 40 camps d’esports de districtes Memòria 51 IMPD 2018 Àmbit analitzat Equipaments Atenció i 13 oficines d’atenció a la ciutadania informació 60 pàgines web d’accés a la informació i gestions ciutadana electròniques 53 centres d’atenció primària 24 parcs i jardins 9 platges Turisme i espais 55 hotels de lleure 51 restaurants 39 equipaments diversos (sales de concerts, centres comercials, centres de culte, etc.) S’han analitzat els 25 barris següents: - Ciutat Vella: el Raval i el Gòtic - Eixample: el Fort Pienc, la Sagrada Família i l’Antiga Esquerra de l’Eixample - Sants-Montjuïc: la Marina del Prat Vermell, la Marina de Port, Sants-Badal i Sants - Les Corts: les Corts, la Maternitat i Sant Ramon Via pública - Sarrià-Sant Gervasi: Sarrià, les Tres Torres, Sant Gervasi-la Bonanova - Gràcia: Vallcarca i els Penitents, el Coll i la Salut - Horta-Guinardó: el Guinardó i Sant Genís dels Agudells - Nou Barris: Porta i la Prosperitat - Sant Andreu: el Congrés i els Indians i Navas - Sant Martí: el Camp de l’Arpa del Clot, el Clot La metodologia utilitzada ha consistit en el disseny del qüestionari de recollida de dades, la formació de l’equip de camp (persones contractades amb el Pla d’ocupació de l’IMPD), treball de camp, introducció de dades i control de qualitat i elaboració dels informes per part dels consultors. En l’anàlisi hi han treballat un total de 12 professionals de l’àmbit de l’arquitectura i 39 persones amb discapacitat contractades mitjançant plans d’ocupació l’any 2017 i que han acabat els contractes respectius durant el 2018. Memòria IMPD 52 2018 Accessibilitat física a l’espai urbà i edificació L’IMPD ofereix assessorament per millorar l’accessibilitat física en diferents espais i edificis de la ciutat, amb l’objectiu de garantir l’accés i la utilització dels espais, els edificis, els equipaments i les instal·lacions públiques o de pública concurrència a totes les persones en condicions de màxima autonomia i igualtat. De les intervencions de l’any 2018, caldria destacar-ne les següents: • Àrees de jocs singulars. Assessorament per a la incorporació de criteris d’accessibilitat universal a la resta de criteris, com la jugabilitat en àrees com els jardins de la Indústria, el parc Central de Nou Barris, parc de La Pegaso, plaça d’en Joanic, avinguda Meridiana, plaça de les Glòries Catalanes o els jardins de Celestina Vigneaux. • Presó Model. Intervenció adreçada a possibilitar visites accessibles a l’antic centre penitenciari. • Superilla de Sant Antoni. En coordinació amb Paisatge Urbà, s’ha exposat una maqueta tàctil amb l’objectiu de donar conèixer aquest sistema d’urbanisme. Espais i equipaments de la ciutat L’IMPD ha dut a terme assessorament i seguiment tècnic en matèria d’accessibilitat en 74 projectes bàsics i executius de diferents intervencions, en coordinació amb Barcelona d’Infraestructures Municipals (BIMSA) i altres organismes municipals. L’any 2018 s’ha participat de manera estable en taules temàtiques com la Taula d’elements urbans o el Comitè d’Obres. També s’ha col·laborat en la millora de l’accessibilitat en equipaments i a la via pública dels districtes, conjuntament amb les direccions de serveis de llicències i espai públic. Memòria 53 IMPD 2018 Comerç accessible Projecte de continuïtat amb les universitats UPC i UIC, en el qual s’ha revisat l’accessibilitat de 137 establiments comercials del Casc Antic, Sants- Montjuïc i Horta-Guinardó. S’ha iniciat la coordinació per desplegar el projecte a Sarrià-Sant Gervasi i a Sant Andreu. S’ha fet seguiment del projecte de beacons (balises) als comerços de Creu Coberta i Sants, aparells que informen al mòbil personal a través de Bluetooth sobre l’oferta dels comerços. S’ha fet difusió del funcionament i la utilitat dels beacons per a les persones amb discapacitat visual mitjançant un vídeo accessible als eixos comercials. Accessibilitat comunicativa Col·laboració amb projectes d’accessibilitat en la comunicació dels districtes. L’any 2018 s’ha col·laborat en la millora de l’accessibilitat en la comunicació pel que fa a les activitats i els equipaments: • Ciutat Vella: s’ha iniciat el projecte de millora de l’accessibilitat en la comunicació als centres cívics i casals de joves dels districtes, i s’ha iniciat la intervenció al Casal de Joves Palau Alòs (senyalística i productes de comunicació). • Sants-Montjuïc: instal·lació d’un encaminament podotàctil a la seu del Districte fins al punt d’informació. Al Centre Cívic el Sortidor s’ha instal·lat un bucle magnètic i s’han fet tallers de cuina amb interpretació en llengua de signes. • Horta-Guinardó: s’ha treballat en la millora dels productes de comunicació i, de manera especial, en l’accessibilitat d’actes públics (consells de barri, consells de districte, premis Horta-Guinardó i pregó de la festa major). Memòria IMPD 54 2018 2.2. Mobilitat Xarxa de transport públic de TMB Autobusos • Mesures d’accessibilitat. Tota la flota de la xarxa d’autobusos disposa de vehicles de pis baix i rampa i sistema d’informació a l’usuari (SIU). El 2018 el nombre de pantalles d’informació a l’usuari (PIU) és de 645. Metro • Pel que fa a les mesures d’accessibilitat a la xarxa de metro, la situació l’any 2018 és la següent: Situació Estacions de metro Estacions amb ascensor des del carrer 142 91% fins a les andanes Estacions en obres per 2 1% instal·lar-hi ascensor Estacions amb projecte d’obres per instal·lar-hi 12 8% ascensor Total estacions 156 100% • Col·laboració. L’IMPD i TMB han treballat de manera conjunta en els espais següents: en les comissions d’accessibilitat física al metro i al bus, en el Grup de millora del sistema d’informació a l’usuari, en el projecte de millora de l’accessibilitat al telefèric de Montjuïc, i també s’ha treballat a partir de la diagnosi del Pla d’accessibilitat per definir prioritats en les millores que cal aplicar. Memòria 55 IMPD 2018 • Prova pilot d’accés dels escúters als autobusos i metro. En conveni amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona, la Generalitat de Catalunya, TMB i l’IMPD. La prova pilot té per objectiu establir criteris de seguretat i ús per permetre l’accés dels escúters de mobilitat al transport públic, a fi de poder identificar els aspectes clau en la futura regulació de l’accés dels escúters al transport públic. Fins al desembre del 2018 s’han rebut 128 sol·licituds i s’han aprovat 68 acreditacions. Aparcament Reserves d’aparcament. S’han revisat els criteris tècnics per adequar el disseny de les places reservades als requeriments normatius i s’han definit diferents tipologies d’ubicació. S’ha actualitzat el pla de reserves de Ciutat Vella. Memòria IMPD 56 2018 2.3. Habitatge Pla d’Habitatge 2016-2025 Dins del seguiment del Pla d’habitatge, durant el 2018 s’han adjudicat 59 habitatges a persones amb discapacitat (35 per a persones amb mobilitat reduïda sense adaptacions i 24 habitatges adaptats). Memòria 57 IMPD 2018 3 Participació Recull un conjunt d’actuacions adreçades a fomentar la participació ciutadana de les persones amb discapacitat i a promoure l’associacionisme en aquest sector. 3.1. Participació L’IMPD impulsa la participació de les persones amb discapacitat i de les entitats que les representen en els òrgans de participació i espais de debat de la ciutat. També es promou el disseny inclusiu dels espais, les accions i els processos participatius que s’organitzen des de les diferents àrees de l’Ajuntament. Òrgans de participació als districtes Suport i participació en els òrgans municipals de participació als districtes següents: Districte Òrgans Entitats Reunions Assistents Ciutat Vella 2 12 14 24 L’Eixample 1 6 2 9 Sants-Montjuïc 1 6 2 9 Les Corts 1 23 4 13 Sarrià-Sant Gervasi 3 9 1 7 Memòria IMPD 58 2018 Districte Òrgans Entitats Reunions Assistents Gràcia 5 7 1 15 Horta-Guinardó 2 11 5 25 Nou Barris 1 22 2 22 Sant Andreu 2 12 10 21 Sant Martí 1 3 2 10 Total 19 111 43 155 Acord Ciutadà per una Barcelona Inclusiva L’any 2018 es va iniciar amb el propòsit de constituir la Xarxa d’Accessibilitat i Vida Independent (XAVI) en el marc de l’Acord Ciutadà per una Barcelona Inclusiva. La XAVI s’estructura en els quatre grups següents: • Accessibilitat. S’ha elaborat el document “Recomanacions d’accessibilitat en les àrees de joc infantil”, que preveu mesures d’accessibilitat en àrees de joc, i s’ha presentat. • Habitatge de vida independent. S’ha organitzat la jornada Vida Independent: “1a trobada d’intercanvi d’experiències d’habitatge”, i s’ha elaborat el cens d’habitatge per a la vida independent. • Suport familiar. L’any 2017 el grup de suport a famílies va iniciar una recerca, amb una enquesta, per obtenir el màxim d’informació sobre l’oferta de respir a la ciutat; aquesta recerca ha continuat durant els primers mesos del 2018. • Oci inclusiu. S’ha treballat per millorar l’accessibilitat dels centres cívics, perquè siguin espais de proximitat ciutadana més inclusius tant pel que fa als equipaments com a l’oferta d’activitats. Memòria 59 IMPD 2018 En els quatre grups hi han participat un total de 67 entitats, 131 persones i més de 20 tècnics de l’IMPD, l’ICUB, Acció Comunitària, Pobresa Energètica, Parcs i Jardins, l’Institut Municipal de l’Habitatge i Rehabilitació de Barcelona, el Consorci de Serveis Socials de Barcelona, la Diputació de Barcelona i també de la Universitat Oberta de Catalunya. L’IMPD ha fomentat les xarxes de coproducció de polítiques en què participen diversos actors relacionats amb les polítiques per a la discapacitat a Barcelona no només mitjançant l’Acord Ciutadà, sinó a través de la dinamització de xarxes com la XIB o la xarxa de CDIAP explicades anteriorment. Memòria IMPD 60 2018 3.2. Suport a entitats Subvencions a projectes d’entitats Convocatòria de districtes S’han subvencionat 127 projectes, per un import total de 160.904,38 euros. Projectes Import atorgat % variació Districte subvencionats € import Ciutat Vella 6 14.129,38 -45% Eixample 10 18.575,00 1% Sants-Montjuic 16 15.850,00 -14% Les Corts 17 18.750,00 -24% Sarrià-Sant Gervasi 20 26.000,00 -21% Gràcia 10 10.250,00 33% Horta-Guinardó 18 18.900,00 -14% Nou Barris 3 4.800,00 12% Sant Andreu 6 13.500,00 18% Sant Martí 21 20.150,00 5% Total 127 160.904,38 -13% Memòria 61 IMPD 2018 Projectes amb entitats i convenis L’IMPD ha atorgat suport econòmic a 192 projectes (29% més que l’any anterior) d’un total de 144 entitats de l’àmbit de les persones amb discapacitat per un total d’1.229.500 euros, amb l’objectiu de promoure els àmbits detallats a continuació. Projectes Nombre Import Àmbit amb d’entitats atorgat € subvenció Vida independent 19 17 270.800 Atenció social, complementària 127 89 765.150 dels serveis públics Inserció laboral en el mercat 10 10 74.400 ordinari de treball Lleure inclusiu 36 28 119.150 Total 192 144 1.229.500 Convenis L’any 2018 han estat vigents els convenis amb les entitats i/o amb les administracions següents per un import total de 4.586.124,38 euros. Val a dir que els convenis d’import més elevat són els relatius al transport especial, 2.512.304,10 euros, i els relatius al servei d’assistent personal per a 56 persones, amb un import d’1.387.880,12 euros. Relació de convenis vigents • Amb l’Associació Catalana per a la Promoció de les Persones Sordes (ACAPPS), per a l’execució del projecte “Anem per feina: les persones sordes a l’empresa ordinària. Treball comunitari a Barcelona des del col·lectiu de la discapacitat“, dins el marc de la Xarxa per a la Inclusió Laboral de Barcelona (XIB). Memòria IMPD 62 2018 • Amb l’Associació Catalana d’Integració i Desenvolupament Humà (ACIDH), per a l’execució del projecte “Sumem. Fem xarxa per a la inclusió de les persones amb IL al mercat ordinari de treball. 2017-2018”, dins el marc de la XIB. • Amb la Fundació Privada Projecte Aura, per a l’execució del projecte “Inserció a l’empresa ordinària de persones amb discapacitat intel·lectual amb treball en xarxa amb entitats de Barcelona“, dins el marc de la XIB. • Amb la Fundació Privada ECOM, per a l’execució del projecte “Un pas endavant en la promoció de la inclusió laboral de la persona amb discapacitat física 2017-2018”, dins el marc de la XIB. • Amb la Fundació Privada Els Tres Turons (F3T), per a l’execució del projecte “Servei d’inserció sociolaboral especialitzat en salut mental. Servei d’atenció integral i integrat en el marc de la xarxa Barcelona d’inclusió al mercat”, dins el marc de la XIB. • Amb la fundació privada Fundació Catalana Síndrome de Down (FCSD), per a l’execució del projecte “Treball en xarxa per a la inserció laboral de persones amb discapacitat intel·lectual 2017-2018“, dins el marc de la XIB. • Amb la fundació privada JOIA - Joventut Organitzada i Activa, per a l’execució del projecte “Fem xarxa! Impulsem un mercat laboral inclusiu per a les persones amb discapacitat per trastorn de salut mental”, dins el marc de la XIB. • Amb la Federació d’Associacions Catalanes de Pares i Persones Sordes (Federació ACAPPS) per a l’atorgament d’una subvenció mitjançant concessió directa per al desenvolupament del projecte “Accions per al foment de l’accessibilitat a la comunicació de les persones sordes a la ciutat de Barcelona”. • Amb la Federació ECOM per a l’atorgament d’una subvenció mitjançant concessió directa per al Memòria 63 IMPD 2018 desenvolupament del projecte “Del coneixement al reconeixement. La defensa dels drets civils i socials: un element imprescindible per assolir l’apoderament de les persones amb discapacitat física 2017-2018”. • Amb l’Ajuntament de Barcelona i amb Obertament - Associació catalana per a la lluita contra l’estigma en salut mental, per al desenvolupament del projecte “Lluita contra l’estigma en salut mental a Barcelona”. • Amb l’Ajuntament de Barcelona i el grup empresarial CET10 per desenvolupar un programa de capacitació professional en lleure i esport educatiu per a joves amb discapacitat intel·lectual. • Amb l’Ajuntament i COCARMI, per l’organització del Congrés estatal del CERMI sobre tecnologia i accessibilitat. • Amb Asendi NB en el marc del projecte Banc del Moviment - xarxa solidària de productes de suport de Barcelona. • Amb Nexe Fundació en el marc del projecte Banc del Moviment - xarxa solidària de productes de suport de Barcelona. • Amb la Fundació “La Llar” de l’Afectat d’Esclerosi Múltiple en el marc del projecte Banc del Moviment - xarxa solidària de productes de suport de Barcelona. • Amb el Comitè Català de Representants de Persones amb Discapacitat (COCARMI) i l’Escola Superior de Comerç Internacional de la Universitat Pompeu Fabra (ESCI-UPF), en matèria de drets de les persones amb discapacitat. • Amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona, en polítiques i accions conjuntes sobre els desplaçaments de persones amb mobilitat reduïda del municipi de Barcelona en el període 2016-2019. • Encàrrec de gestió per a la realització de cursos de català per a les persones usuàries de l’EAL. Memòria IMPD 64 2018 Projectes singulars Cessió de parcel·les d’horts a entitats Seguiment de la cessió de 20 parcel·les (18 horts) ubicades a nou districtes de la ciutat. Horts al terrat S’han inaugurat dos horts als terrats dels edificis dels números 7 i 15 del carrer d’Avinyó a la Gerència de Recursos i la Direcció de Justícia Global i Cooperació Internacional. Les entitats adjudicatàries han estat el Taller Sant Jordi i el Centre Ocupacional Sínia. Un dels horts és accessible per a persones amb discapacitat física. També s’ha ampliat l’hort de la seu del Districte de Sants-Montjuïc, en el qual han participat per primera vegada persones amb problemes de salut mental (Fundació JOIA). En total, hi han participat 120 persones amb discapacitat. Es preveu la instal·lació d’un hort al terrat al districte de Gràcia. Memòria 65 IMPD 2018 4 Innovació, estudi i avaluació 4.1. Recerca i coneixement L’any 2018 s’han elaborat dos estudis: “Els salaris i el perfil de les persones amb discapacitat a Barcelona 2016” i “Persones amb reconeixement legal de discapacitat a la ciutat de Barcelona 2017”. També s’han iniciat els estudis següents: • “La vulneració dels drets de les persones diagnosticades amb trastorn mental de la ciutat de Barcelona” • “El greuge econòmic comparatiu de les persones amb discapacitat a la ciutat de Barcelona” • “Instal·lació i seguiment d’horts urbans en la teulada de l’IMPD i la seu del Districte de Sants-Montjuïc”. L’IMPD ha col·laborat en l’estudi “Salut i qualitat de vida de les dones cuidadores de familiars”, elaborat pel Departament de Transversalitat de Gènere, i hi ha facilitat la participació de dones cuidadores d’infants del programa “Temps per a tu”. També s’han presentat les conclusions de l’Informe de consultoria en gestió de la discapacitat en base al Model Bequal. Memòria IMPD 66 2018 4.2. Participació en xarxes de ciutats i cooperació Grup de treball Barrier-free Cities for All d’Eurocities Barcelona és membre de la xarxa de ciutats Eurocities i l’IMPD participa en el grup de treball Barrier-free Cities for All (Ciutats per a tothom sense barreres). Aquest grup té per objectiu l’intercanvi d’experiències sobre accessibilitat i els drets i les necessitats de les persones amb discapacitat. Durant el 2018 ha treballat els sistemes d’informació geogràfica (SIG) i l’accessibilitat a la cultura, entre d’altres temes. També ha participat en les jornades sobre els SIG organitzades per CEREMA (França), amb la participació de diferents municipis i àrees metropolitanes franceses, universitat i empreses emergents. Memòria 67 IMPD 2018 Cooperació i atenció a delegacions internacionals Cooperació En el marc del projecte de cooperació de la Direcció de Justícia Global i Cooperació Internacional, l’IMPD ha actuat com a expert en promoció de l’accessibilitat i la inclusió en el projecte de cooperació Barcelona- Medellín (Colòmbia). Concretament, ha treballat en els projectes de cooperació “Medellín, ciudad accesible” i “Aprendiendo y emprendiendo”, de la Fundació Desenvolupament Comunitari i l’Asociación Antioqueños Unidos, respectivament. En la mateixa línia, ha assessorat la ciutat d’Amman (Jordània) en matèria d’accessibilitat a partir de l’acord de cooperació entre Amman i Barcelona. Atenció a delegacions internacionals L’IMPD ha atès visites de delegacions de la ciutat d’Amman, del Parlament d’Austràlia, de la Secretaria d’Estat per l’Accessibilitat del Canadà i de l’Institut Saint-Simon ARSEAA de Tolosa en el marc del projecte ProspecTsaso. S’ha explicat amb detall el funcionament de l’IMPD i com la ciutat s’adapta a les persones amb discapacitat. Memòria IMPD 68 2018 Participació en plans i mesures transversals Amb l’objectiu d’incorporar la perspectiva de la diversitat funcional, l’IMPD ha participat en diferents taules tècniques per al seguiment i la definició de plans i mesures transversals municipals. Participació en plans i mesures transversals. Participació en els programes i plans municipals transversals amb la finalitat de garantir la incorporació de les necessitats de les persones amb diversitat funcional. A tall d’exemple, l’IMPD ha participat en el seguiment de mesures com ara les següents: Pla de salut mental, Estratègia contra la feminització de la pobresa, Mesura de govern d’economia de les cures, Pacte del temps, Pla de joc, Pla Jove, Pla d’acció per l’ocupació juvenil, Pla d’equipaments i serveis juvenils i Pla de mobilitat. Memòria 69 IMPD 2018 Activitat institucional Memòria IMPD 70 2018 1.1. Activitat dels òrgans de govern • Consell Rector. Ha celebrat dues reunions i s’han tractat els temes següents: nomenament com a membres del Consell Rector de Mercedes Vidal Lago i Gemma Tarafa Orpinell; aprovació dels comptes anuals del 2017, del dimensionament de plantilla i de la plantilla de l’IMPD per al 2019 i del pressupost per al 2019; presentació de la Memòria de l’IMPD; autorització de despeses per al servei de monitoratge, suport en les activitats de lleure de la Campanya de Vacances d’Estiu 2018, el servei de transport especial per al 2017 i la convocatòria general de subvencions per al 2018. • Comissió Executiva. Ha celebrat dues reunions, durant les quals s’ha donat compte de l’execució del pressupost del 2017, s’ha presentat la proposta de pressupost per al 2018 i s’ha informat sobre el Servei d’Atenció Domiciliària. Memòria 71 IMPD 2018 1.2. Comunicació L’IMPD ha estat present en actes públics i a internet a través de les actuacions següents: Mitjans de comunicació L’IMPD ha aparegut en 95 ocasions en mitjans de comunicació. Internet Gestió de les pàgines web Barcelona Accessible (www.bcn.cat/accessible) i de l’IMPD (www.bcn.cat/ imd), amb la publicació de 169 notícies i un total de 200.738 visites. Xarxes socials • Twitter: compte @BCN_Accessible, amb 2.148 seguidors i seguidores, 2.039 mencions i 2.226 likes. • Flickr: 106 fotos en quatre àlbums. Materials de comunicació S’han produït els materials de divulgació següents: • Banc del Moviment: 650 fullets i dos roll-up. • CDIAP: 1.000 tríptics. • EAL: 300 fullets. • Programa “En família”: 20 cartells i 100 fullets. • “Temps per a tu”: 9.500 fullets i un roll-up. • XIB: 500 fullets i un roll-up. Memòria IMPD 72 2018 Materials digitals S’han produït els materials en format electrònic següents: bàner i programa del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat, bàners del Concurs per al disseny de la imatge del Dia Internacional i de la campanya dels drets de les persones amb discapacitat, Memòria 2017, Informe sobre les persones amb discapacitat i guia “Exposicions accessibles” en llengua anglesa. Organització d’actes i jornades Col·laboració en l’organització dels actes i jornades següents: • Lliurament dels premis del primer “Concurs per dissenyar la imatge del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat”. • Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat. Campanya de comunicació per commemorar aquesta jornada. S’ha col·laborat en 49 activitats organitzades per entitats de persones amb discapacitat en tota la ciutat. • Jornada de treball conjunta amb les entitats sota el títol “Garantia del dret de vot i l’accessibilitat en els processos electorals” per recollir les primeres aportacions de les entitats que treballen amb i per als col·lectius de persones amb discapacitat sobre com fer efectiu el dret de vot. Memòria 73 IMPD 2018 • Jornada Vida Independent: “1a trobada d’intercanvi d’experiències d’habitatge”, amb l’objectiu de compartir projectes de vida independent de persones amb diversitat funcional. • 5è Congrés Internacional d’Educació i Accessibilitat a Museus i Patrimoni. Organitzat pel Museu Marítim de Barcelona, l’IMPD, l’ICUB i la Generalitat de Catalunya. Presentació de la publicació “Exposicions accessibles. Criteris per eliminar les barreres de la comunicació i facilitar l’accés als continguts”. • Presentació de la “Guia pràctica per a la defensa dels drets de les persones amb discapacitat física” elaborada per ECOM i l’IMPD. L’IMPD també ha estat present en setze congressos i jornades professionals mitjançant la participació activa i presentacions dels seus professionals. Memòria IMPD 74 2018 Recursos humans, formació i gestió Memòria IMPD 75 2018 1.1. Contractació Incorporació de personal mitjançant nou nomenaments de funcionariat interí, set incorporacions de funcionariat de carrera, dos contractes laborals d’interinitat i un conveni de pràctiques. Quant a les baixes, dues baixes per concurs de personal funcionari de carrera, quatre baixes de funcionariat interí i dues baixes per acabament de contracte laboral. 1.2. Gestió d’expedients administratius 219 expedients administratius de despeses i ingressos. 1.3. Gestió del coneixement L’IMPD organitza formació específica pel personal propi i, alhora, per professionals de les diferents àrees centrals i dels districtes (formació transversal). S’han realitzat un total de 73 accions formatives, amb 187 places i més de 1.500 hores de formació. Accions Places Hores de Tipus de formació formatives ocupades formació Formació específica 6 64 513,5 organitzada per l’IMPD Formació transversal 32 70 588,0 per al personal municipal Formació externa 35 53 488,5 Total 73 187 1.590,0 Memòria 76 IMPD 2018 L’IMPD ha promogut la gestió del coneixement a través de: • Dinamització del coneixement, mitjançant la participació i l’organització de les sessions monogràfiques següents: CO2, Bones pràctiques de l’Àrea de Drets Socials, Institut al dia i Institut a taula. • Supervisió externa per a professionals d’atenció directa (CDIAP, Vida Independent i EAL): 107,5 hores. • Promoció de la formació en els espais de treball en xarxa: XIB (26 hores de formació per a 7 entitats participants), xarxa de CDIAP (17,5 hores, 67 professionals) i XAVI (20 hores, 40 participants). 1.4. Recursos humans i econòmics Per acabar, es detallen els recursos humans i econòmics de què ha disposat l’IMPD durant l’any 2018. Memòria IMPD 77 2018 Liquidació del pressupost 2018: Gerència, Planificació Promoció Atenció i Vida Percentatge Despesa administració Total i avaluació i suport assessorament independent (%) i comunicació Personal 790.550,00 731.232,00 467.358,00 820.814,00 1.133.117,00 3.943.071,00 31,3% Béns corrents i serveis 449.947,00 1.279.337,00 345.132,00 61.553,00 422.250,00 2.558.219,00 20,3% Despeses financeres 156,00 0,00 0,00 0,00 0,00 156,00 0,0% Transferències corrents 80.456,00 1.031.462,00 2.571.110,00 473.917,00 1.658.680,00 5.815.625,00 46,2% Inversió i transferències 0,00 35.180,00 199.432,00 0,00 28.660,00 263.272,00 2,1% de capital Total 1.321.109,00 3.077.211,00 3.583.032,00 1.356.284,00 3.242.707,00 12.580.343,00 100,0% Gerència, Planificació Promoció Atenció i Vida Percentatge Finançament administració Total i avaluació i suport assessorament independent (%) i comunicació Ajuntament 1.262.327 3.017.210 3.560.943 1.304.834 2.375.773 11.521.087,00 91,54% Altres fonts 58.782 0 22.089 51.450 866.935 999.256,00 7,94% Ajustaments 0 60.000 0 5.850 0 65.850,00 0,52% Total 1.321.109 3.077.210 3.583.032 1.362.134 3.242.708 12.586.193 100,00% RESULTAT pressupostari 5.850,00 ajustat 0,00 0,00 0,00 5.850,00 0,00 5.850,00 Recursos humans (a 31 de desembre de 2018) Gerència, Promoció Planificació Atenció i Vida Percentatge Recursos humans coordinació, Total i suport i avaluació assessorament independent (%) administració Tècnic/a superior 3 1 3 3 8 18 26% Tècnic/a mitjà/ana 5 12 2 9 10 38 54% Administratius/ives i tècnics/tècniques 2 1 3 6 9% auxiliars administratius/ ives especials Auxiliar administratiu/ iva i auxiliar 3 4 1 8 11% administratiu/iva especial i subalterns Gerència, Promoció Planificació Atenció i Vida Percentatge coordinació, TOTAL i suport i avaluació assessorament independent (%) administració Personal fix 10 10 2 9 14 45 64% Personal interí 3 3 3 8 8 25 36% Total 13 13 5 17 22 70 Memòria 79 IMPD 2018