GASETA MUNICIPAL 24 d’abril del 2020 CSV: 2011-e8e0-4af0-735a Disposicions generals – Decrets de l’Alcaldia DECRET D'ALCALDIA de 24 d’abril de 2020, sobre mesures addicionals de prevenció, de protecció i organitzatives en la prestació dels serveis municipals durant el perllongament de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19. Decret. 1. L’extraordinària propagació del coronavirus SARS-CoV-2 (causant de la malaltia COVID-19) ha comportat no només la declaració per part de l’Organització Mundial de la Salut d’una situació de pandèmia i la reacció per part de diferents estats del nostre entorn, sinó també la declaració de l’estat d’alarma per part del Govern de l’Estat, mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel que es declara l’estat d’alarma per a la gestió de la situació de crisis sanitària ocasionada pel COVID-19, parcialment modificat pel Reial decret 465/2020, de 17 de març. La vigència de l'estat d'alarma ha estat prorrogada fins el 9 de maig de 2020 (Reial decret 476/2020, de 27 de març, Reial decret 487/2020, de 10 d’abril, i per acord del Congrés dels Diputats, reunit en sessió de 22 d’abril 2020). Durant la vigència de l’estat d’alarma, s’han aprovat diverses normes estatals dirigides a ordenar l'aplicació de les mesures que s'han considerat necessàries per a protegir les persones del risc de contagi, per atendre les que són especialment vulnerables, per a garantir la prestació de serveis sanitaris i socials essencials, així com per a vetllar per les empreses i les persones treballadores que es vegin afectades en els aspectes econòmic i productiu. La intensitat o severitat de les mesures adoptades ha variat en funció de la situació la crisi sanitària, i s’ha incidit en diferents àmbits, d’acord amb les directrius de les persones expertes en epidemiologia: en la restricció de la llibertat de circulació de les persones, en la contenció d’activitats empresarials i comercials i en la limitació d’altres activitats per raó d’aforament de persones. Cal destacar especialment el Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per a fer front a l’impacte econòmic i social de la COVID 19, i el Reial decret llei 10/2020 de 29 de març, pel qual es regula un permís retribuït recuperable per a les persones treballadores per compte aliè que no prestin serveis essencials en el context de la lluita contra la COVID-19. En l’àmbit de l’Ajuntament de Barcelona, aquesta situació d’excepcionalitat creada per la crisi sanitària ha suposat també l’adopció d’un seguit de mesures de prevenció, de protecció i organitzatives orientades a la garantia de la prestació dels serveis declarats essencials, des de la perspectiva, però, de la preservació de la salut dels empleats i les empleades municipals, que van començar amb la Instrucció de la gerent municipal de 12 de març de 2020 i van continuar amb el Decret d’Alcaldia de 14 de març de 2020, d'establiment de mesures preventives, de protecció i organitzatives amb motiu del virus COVID-19, aprovat amb la finalitat de salvaguardar la protecció de la salut i de garantir simultàniament l’adequada prestació dels serveis públics municipals que resultin imprescindibles per a la ciutadania, i amb els objectius de vetllar en tot moment per a la salut i el benestar de totes 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 d’abril del 2020 CSV: 2011-e8e0-4af0-735a les persones treballadores de l’organització, de col·laborar amb les indicacions de les autoritats sanitàries en prendre tota mesura que col·labori a frenar la propagació de la COVID-19, de garantir el funcionament i la prestació de tots els serveis considerats essencials, de col·laborar amb les tasques i indicacions dels cossos d’emergència i de les indicacions que estableixi el Comitè de Coordinació i Seguiment del COVID-19 i el pla bàsic d’emergències, de vetllar per la preservació del caràcter de servei públic de les actuacions de tot el personal de l’Ajuntament i el seu grup i d’aplicar en l’actuació municipal els principis de màxima eficiència, eficàcia i coordinació als efectes de reduir al màxim l’impacte del virus i les seves conseqüències en la ciutadania. Aquest Decret estableix que correspon a cada gerència determinar quins serveis són considerats essencials, així com també el seu contingut i abast i dimensionar els efectius personals necessaris perquè puguin ser prestats amb garanties i amb criteris de seguretat. Amb coherència amb el Reial decret 8/2020, de 17 de març, el Decret municipal estableix que tots els serveis que són considerats no essencials s’han de desenvolupar en la modalitat de treball a distància, i conté previsions específiques pel que fa a les obres i serveis municipals, els serveis d’atenció al públic, els procediments administratius, el protocol d’actuacions per a la seguretat de les persones treballadores municipals, la celebració de reunions, les activitats de formació, els processos selectius, els viatges i el Comitè de Coordinació i Seguiment de l’Evolució del Covid-19. Una de les mesures aprovades amb l’objectiu de contenir el contagi de la malaltia és la previsió de sistemes de treball a distància. Així, el Reial decret llei 8/2020 ha establert el caràcter preferent del treball a distància, mesura que ha estat prorrogada més enllà de la finalització de l’estat d’alarma en els termes de l’article 15 Reial Decret Llei 15/2020, de 21 de abril. D’altra banda, el dia 9 d’abril de 2020 va finalitzar l’efecte del permís retribuït recuperable de caràcter obligatori per a les persones treballadores per compte aliena que no presten serveis essencials, que va ser implantat a partir del 30 de març pel Reial decret llei 10/2020, amb l’objectiu de limitar al màxim la mobilitat de la ciutadania. L’objecte del present Decret és tan adequar les mesures i directrius aprovades respecte de l’organització municipal, com aprovar-ne de noves que siguin necessàries, en funció de l’evolució de la situació sanitària i de les noves circumstàncies que es van produint, en una crisi dinàmica, per estadis, com la que ens trobem, per continuar lluitant d’una manera eficaç contra la propagació de la pandèmia i reduir els riscos sanitaris per al personal municipal i la resta de la ciutadania. Cal assumir, seguint les indicacions dels experts, que pot haver-hi, alhora, mesures de contenció derivades de l’estat d’alarma com mesures que permetin la prestació parcial de determinats serveis municipals. La Carta municipal de Barcelona, a través del seu article 140, empara l’actuació municipal en potenciar la participació de tots els ciutadans en la reducció dels riscs que la mateixa societat genera i en les tasques preventives d'emergències, per a augmentar la coresponsabilitat social. 2. Aquest Decret consta de setze articles, dues disposicions addicionals i dues disposicions finals. 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 d’abril del 2020 CSV: 2011-e8e0-4af0-735a En la part articulada, com ja feia el Decret de 14 de març de 2020, es fixa l’àmbit d’aplicació al personal que presta serveis en l’Ajuntament de Barcelona però també en les entitats del grup municipal que s’hi relacionen. S’estableixen mesures sobre els plans de contingència, durant la vigència de l’estat d’alarma, i es regulen també els plans de restabliment de serveis, que s’han d’adoptar per cada gerència i s’han d’activar quan ho determini el Comitè de Coordinació i Seguiment de l’Evolució del Covid-19, d’acord amb els criteris establerts. Se segueix establint que les persones treballadores han de desenvolupar les seves tasques preferentment mitjançant treball a distància, en modalitat no presencial, sempre que això sigui possible durant l’estat d’alarma, i s’estableixen sengles protocols d’actuació per a persones potencialment contagiades amb COVID-19 o confinades com a mesura preventiva i per al personal inclòs en grups vulnerables a la malaltia. Es facilita l’adopció de mesures de flexibilització per al personal que tingui persones al seu càrrec i es vegin afectades pel tancament dels centres educatius o centres d’atenció a persones a càrrec, mentre es mantingui aquest tancament. També s’hi fa referència a la possibilitat de mobilitzar el personal per donar compliment als plans esmentats, a la forma de celebració de les reunions de treball, al manteniment de la suspensió de les activitats de formació i de la celebració de les proves selectives amb concurrència massiva, a la limitació dels viatges laborals i al Comitè de Coordinació i Seguiment de l’Evolució del Covid-19. En la disposició addicional, s’estableixen mesures sobre la coordinació de les activitats empresarials lligades a les empreses adjudicatàries de contractes del sector municipal. La disposició final primera manté la vigència de disposicions municipals anteriors en tot allò que no contradigui el que estableix aquest decret i la disposició final segona estableix l’entrada en vigor immediata del decret el dia de la seva publicació oficial, en atenció a la necessitat de no ajornar la seva eficàcia en funció de la situació extraordinària generada per la crisi sanitària. Per últim, l’annex relaciona les mesures de prevenció i protecció de les persones usuàries dels serveis i de les persones que hi treballen que s’han de contemplar en l’elaboració dels plans de restabliment de serveis previstos a l’article 6. 3. Aquest decret respon als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, com exigeix la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Així, es dona compliment als principis de necessitat i eficàcia atès l’interès general en què es fonamenten les mesures i criteris que s’estableixen, i aquest decret és l’instrument més immediat per a garantir la seva consecució. La norma és conforme amb el principi de proporcionalitat, ja que conté la regulació imprescindible per a la consecució dels objectius prèviament mencionats. Igualment, s’ajusta al principi de seguretat jurídica, i és coherent amb la resta de l’ordenament jurídic. Pel que fa al principi de transparència, la norma està exempta dels tràmits de consulta pública, audiència i informació pública que no són aplicables a la tramitació i aprovació d’aquest decret quan concorren raons greus d’interès públic que ho justifiquen. Per últim, en relació amb el principi d’eficiència, en aquest decret s’ha procurat que la norma generi les menors càrregues administratives per a la ciutadania. 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 d’abril del 2020 CSV: 2011-e8e0-4af0-735a Per tot això, en ús de les atribucions conferides per la Carta municipal de Barcelona en l’article 26, sobre la potestat normativa atribuïda a l’Alcaldia, i l’article 13.1, lletres a), h) i l), relatives a la direcció del govern i administració municipals, a la direcció superior de tot el personal municipal i a la prefectura de la Guàrdia Urbana, així com a l’adopció, en cas de catàstrofe o infortuni o risc greu d’aquests, de les mesures necessàries i adequades. Disposo, Article 1. Objecte i principi rector 1. És objecte d’aquest Decret l’adopció de mesures addicionals de prevenció, de protecció i organitzatives en l’àmbit de la prestació dels serveis i activitats municipals aplicables durant el perllongament de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, en funció dels diferents estadis de la pandèmia i de la intensitat de les mesures adoptades per les administracions competents. 2. És principi rector d’aquest decret assumir que en aquests estadis es pugui mantenir de manera total o parcial la vigència de les mesures que s’hi fixen, de tal forma que es pugui permetre la prestació presencial d’altres serveis a més dels declarats essencials, inclosa la mobilitat en els termes en què està actualment permesa o amb les ampliacions que s’acordin. Els equipaments, els serveis i les activitats en l’àmbit dels serveis municipals podran romandre totalment o parcialment suspesos en aquests estadis. 3. En aquest decret s’estableixen mesures de prevenció, protecció i organitzatives davant la COVID-19 de general observança, sense perjudici de les mesures específiques que es puguin adoptar en supòsits especials, prèvia comunicació i validació per part del Comitè de Coordinació i Seguiment de l’Evolució del Covid-19. Article 2. Àmbit d’aplicació 1. Aquest decret és d’aplicació a les persones que presten serveis a l’Ajuntament de Barcelona i a les entitats del grup municipal: organismes autònoms, entitats públiques empresarials i societats mercantils de capital íntegrament o majoritàriament municipal, i també consorcis, fundacions i associacions, adscrites a l’Ajuntament de Barcelona relacionades en l’enllaç: https://ajuntament.barcelona.cat/entitats/sites/default/files/organitzacio_ens_dependents_ca.pdf També és d’aplicació al personal de l’Agència de Salut Pública de Barcelona i del Consorci de Turisme de Barcelona. 2. Aquest decret és d’aplicació a la ciutadania en tant que usuària i destinatària dels serveis i les activitats municipals. Article 3. Activitat durant l’estat d’alarma 1. Mentre estigui vigent la declaració d’estat d’alarma, incloses les seves pròrrogues, el personal al servei de l’Ajuntament de Barcelona i les entitats del grup municipal relacionades 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 d’abril del 2020 CSV: 2011-e8e0-4af0-735a a l’article 2 ha de desenvolupar les seves tasques preferentment en la modalitat de treball a distància, sempre que això sigui possible per les característiques d’aquestes i en funció de les mesures sanitàries o de mobilitat vigents en cada moment, llevat que es disposi una altra cosa per autoritat o òrgan competent. 2. El que preveu l’apartat 1 no és aplicable: a) Al personal que estigui destinat en serveis declarats essencials, relacionats a l’apartat quart del Decret d’Alcaldia de 14 de març de 2020, d'establiment de mesures preventives, de protecció i organitzatives amb motiu del virus COVID-19. b) Al personal que es trobi de baixa per incapacitat temporal o, si s’escau, que tingui el seu contracte suspès per causa legalment prevista. 3. Quan la situació d’estat d’alarma impliqui també la limitació d’activitats en els serveis essencials, la seva prestació s’ha de dur a terme d’acord amb allò que prevegin els plans de contingència de cada gerència. 4. Quan, encara que estigui vigent l’estat d’alarma, es permeti la prestació d’altres serveis a més dels essencials però es mantinguin certes mesures de restricció de la mobilitat o altres limitacions de tipus sanitari o d’altre ordre, cada gerència ha de reconsiderar la forma de prestació dels serveis mitjançant els plans de restabliment dels serveis. Tots els plans de restabliment dels serveis s’activen i finalitzen quan ho determini el Comitè de Coordinació i Seguiment de l’Evolució del Covid-19. Article 4. Represa de l’activitat ordinària 1. L’Ajuntament de Barcelona pot acordar reprendre l’activitat dels serveis i l’obertura dels equipaments municipals d’acord amb allò que disposin en cada moment la normativa vigent i les autoritats sanitàries. 2. L’activitat lectiva presencial a les escoles bressol i als centres educatius municipals s’ha de produir en el moment i en els termes que ho estableixi l'autoritat educativa. Article 5. Plans de contingència 1. En la situació prevista en l’article 3.3, cada gerència municipal, de sector o de districte, i de les entitats del grup municipal a què s’aplica aquest Decret, ha de mantenir actualitzats els plans de contingència elaborats d’acord amb l’apartat cinquè del Decret d’Alcaldia de 14 de març de 2020. 2. Aquests plans de contingència han de determinar quins són els serveis essencials del seu àmbit d’aplicació i quins d’aquests serveis s’han de prestar de forma presencial. 3. Les actualitzacions dels plans s’han de comunicar a la Gerència de Recursos de l’Ajuntament de Barcelona, i són validades pel Comitè de Coordinació i Seguiment de l’Evolució del Covid-19. 5 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 d’abril del 2020 CSV: 2011-e8e0-4af0-735a Article 6. Plans de restabliment de serveis 1. En la situació prevista a l’article 3.4, cada gerència municipal, de sector o de districte, i de les entitats del grup municipal a què s’aplica aquest Decret, ha d’adoptar un pla de restabliment de serveis, que s’ha d’activar quan ho determini el Comitè de Coordinació i Seguiment de l’Evolució del Covid-19. 2. Aquests plans han de contemplar les mesures específiques del seu àmbit, d’acord amb allò establert en aquest Decret i, en concret, tenint en compte els criteris següents: a) En general, els serveis s’han de prestar preferentment per canals telemàtics, no presencials. Cada gerència ha d’identificar quins serveis no es poden prestar de forma telemàtica, segons les seves característiques i ha de contemplar sistemes de prestació alternatius que minimitzin l’afluència presencial de persones usuàries, com ara pot ser la cita prèvia o la comunicació i/o informació telefònica o per mitjans telemàtics, entre altres. b) Per aquells serveis que per la seva naturalesa o característiques requereixen de ser prestats de forma presencial, els plans de restabliment han de contemplar: 1r L’establiment de condicions de prestació del servei. Per tal d’evitar l’afluència massiva de persones i/o minimitzar-ne el temps de concurrència presencial, els plans poden contemplar mesures com per exemple l’obertura parcial, les formes de centralització o de redistribució territorial, la prestació alterna en equipaments de la mateixa tipologia, o qualsevol altra mesura que respongui a aquesta finalitat. 2n L’adopció de mesures de prevenció i protecció personal. Les mesures s’han d’adreçar tant a les persones usuàries del servei com a les persones que hi treballen, i poden consistir en equips de protecció, criteris d’aforament, criteris de neteja i desinfecció o les que es considerin necessàries d’entre les relacionades a l’annex d’aquest decret i sense perjudici de les altres mesures específiques que calgui adoptar en funció de la singularitat de l’activitat o servei i en concordança amb allò que estableixin les autoritats sanitàries. 3r La disposició de sistemes de torns i de redistribució de personal. Aquestes mesures tenen com a finalitat garantir la continuïtat en la prestació del servei. Es recomana, sempre que sigui possible, l’establiment de tres equips per servei amb prestació presencial alterna en períodes de tres setmanes (primera setmana presencial, i les dues següents a distància). 4t L’adopció de mesures de reducció al mínim de la mobilitat de persones usuàries i personal municipal en la prestació dels serveis. 5è La previsió d’un pla de comunicació interna que acompanyi el restabliment dels serveis. 6 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 d’abril del 2020 CSV: 2011-e8e0-4af0-735a c) Els serveis d’atenció al públic han de romandre tancats fins a l'aixecament de les restriccions. En el moment de la reobertura s’han de seguir els criteris establerts en les lletres a i b d’aquest apartat. d) Els serveis que impliquen presència en domicilis o que suposin contacte amb persones fora de les dependències municipals s’han de restringir a l'estrictament necessari. Cal que cada gerència identifiqui quines són aquestes situacions i adopti les mesures de prevenció i protecció que determini el Servei de Prevenció de Riscos Laborals. 3. Cada gerència ha de lliurar a la Gerència de Recursos de l’Ajuntament de Barcelona els plans de restabliment del servei en un termini de tres dies comptats des de la publicació d’aquest Decret a la Gaseta municipal de Barcelona. Les actualitzacions dels plans s’han de comunicar a la Gerència de Recursos de l’Ajuntament de Barcelona, i són validades pel Comitè de Coordinació i Seguiment de l’Evolució del Covid- 19. Article 7. Preferència per desenvolupar les tasques en la modalitat de treball a distància Els plans de contingència i de restabliment de serveis han de contemplar el treball a distància com a modalitat de treball preferent, sempre que això sigui possible per les característiques d’aquestes i en funció de les mesures sanitàries o de mobilitat vigents en cada moment. Article 8. Protocol d’actuacions per a persones potencialment contagiades amb el coronavirus o confinades com a mesura preventiva 1. El personal inclòs en l’àmbit d’aplicació de l’article 2 que presenti símptomes de febre, tos o sensació de dificultat per respirar es considera als efectes d’aquest Decret com a cas de possible contagi del coronavirus SARS-CoV-2 i està obligat a: 1r Restar al seu domicili i abstenir-se d’anar a treballar. 2n Posar-se en contacte telefònicament amb el seu Centre d’Atenció Primària (CAP), excepte en caps de setmana, que ha de trucar al telèfon 061 CatSalut Respon - Sistema d'Emergències Mèdiques. Els i les professionals de la sanitat, després de fer la valoració oportuna, han de donar les indicacions que corresponguin. 3r Comunicar immediatament la situació al seu comandament directe i a la persona referent de Recursos Humans de la seva Gerència. 2. A la vista de la comunicació referida al paràgraf 3r de l’apartat 1, la persona referent de Recursos Humans de la Gerència: 1r N’ha d’informar al Servei de Vigilància de la Salut del Servei de Prevenció de Riscos Laborals, per correu electrònic adreçat a serveideprevencio@bcn.cat. 2n Ha de recollir la informació de les persones amb les quals ha estat en contacte a l’entorn laboral la persona amb símptomes. Per un principi de precaució, en el cas de que aquests contactes s’hagin produït per un temps superior als quinze minuts a una distància 7 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 d’abril del 2020 CSV: 2011-e8e0-4af0-735a inferior a dos (2) metres, la persona referent de Recursos Humans ha comunicar a aquestes persones que han de romandre preventivament al seu domicili i han de desenvolupar el seu treball a distància, mentre es fa l’estudi definitiu a través del personal mèdic de vigilància de la salut. 3r Ha de sol·licitar de manera immediata la desinfecció del lloc de treball de la persona amb símptomes i ha de garantir que l’equip de treball i el seu entorn és coneixedor de l’episodi. 3. El personal mèdic del Servei de Vigilància de la Salut ha de fer l’estudi de contactes d’acord amb els criteris de salut pública. 4. En els casos que procedeixi l’aïllament domiciliari, el personal mèdic del Servei de Vigilància de la Salut ha d’elaborar un informe en el qual s’acrediti la indicació d’incapacitat temporal. Aquest informe ha de ser lliurat a la persona treballadora concernida i al Servei de Prevenció de Riscos Laborals del seu ens, per tal que el personal mèdic del Sistema públic de Salut emeti el comunicat de baixa corresponent. 5. Quan el possible contagi, o el confinament com a mesura preventiva, pugui derivar de contactes externs a l’entorn de treball, la persona afectada ha de: 1r Comunicar-ho al seu comandament directe i a la persona referent de Recursos Humans de la seva Gerència. 2n Posar-se en contacte amb el seu Centre d’Atenció Primària (CAP) i seguir les seves indicacions; si se li expedeix el comunicat de baixa mèdica, l’ha de presentar al seu departament de personal, i el pot avançar per correu electrònic. 6. Cap de les situacions contemplades en els apartats anterior no descomptaran del complement de productivitat i assistència abonat en forma de paga anual. Article 9. Protocol per al personal inclòs en grups vulnerables 1. El personal inclòs en l’àmbit d’aplicació que formi part d’algun dels grups vulnerables ha de comunicar-ho al Servei de Vigilància de la Salut, el qual ha de seguir el protocol vigent en cada moment. Prioritàriament aquestes persones han de prestar serveis de manera no presencial i en cas que no sigui possible, s’han d’adoptar les mesures que corresponguin d’acord amb la valoració de vigilància de la salut. Mentre no es disposi de la valoració del Servei de Vigilància de la Salut, les persones incloses en aquests grups han de prestar serveis en la modalitat de treball a distància exclusivament. 2. En la data d’aprovació d’aquest decret, els grups que tenen més risc de desenvolupar la malaltia greu per COVID-19 són les persones que tenen: − malalties cardiovasculars i hipertensió arterial − diabetis 8 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 d’abril del 2020 CSV: 2011-e8e0-4af0-735a − malalties pulmonars cròniques − càncer en fase de tractament actiu − immunodeficiència − embaràs − més de 60 anys. 3. Els grups vulnerables a la COVID-19 són els establerts en cada moment pel Ministeri de Sanitat. Article 10. Mesures per al personal amb persones al seu càrrec afectades pel tancament de centres educatius o d’atenció a persones a càrrec Els plans de restabliment dels serveis han de considerar mesures de flexibilitat per al personal inclòs en l’àmbit d’aplicació que tingui persones al seu càrrec i es vegin afectades pel tancament dels centres educatius o centres d’atenció a persones a càrrec, mentre es mantingui aquest tancament, tant per als casos de treball presencial com a distància i sense subjecció a la normativa vigent en matèria de jornada i horaris. Aquestes mesures de flexibilitat, no obstant, es poden veure restringides en el cas dels serveis essencials. Article 11. Mobilització del personal Per tal de garantir la prestació i el funcionament correcte dels serveis municipals, l’Ajuntament pot disposar i mobilitzar el personal que sigui necessari per donar compliment als dimensionaments d’efectius que es determinin en els plans de restabliment de serveis dissenyats per les diferents gerències municipals. Article 12. Reunions de treball 1. Les reunions de treball s’han de celebrar preferentment per mitjans telemàtics, mitjançant videoconferència o trucada telefònica, realitzades a través de qualsevol dispositiu, com ara ordinador, telèfon mòbil o tauleta tàctil. 2. Les reunions presencials s’han de limitar a les estrictament necessàries. Els plans de restabliment de servei han de determinar la tipologia de reunions que requereixen presència física. En tot cas, cal acomplir les mesures preventives recollides en els plans i garantir una distància entre les persones assistents no inferior a dos (2) metres. Article 13. Formació 1. Es mantenen suspeses totes les activitats de formació interna de caràcter presencial, organitzades per la Gerència de Persones i Desenvolupament Organitzatiu i per la resta de Gerències o entitats incloses en l’àmbit d’aplicació aquest Decret. 9 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 d’abril del 2020 CSV: 2011-e8e0-4af0-735a 2. Així mateix, el personal al qual s’aplica aquest decret no ha d’assistir a cap activitat formativa externa autoritzada per l’Ajuntament o alguna de les entitats del grup municipal relacionades en l’article 2. Article 14. Processos selectius de personal La celebració de les proves selectives amb concurrència de persones participants de tots els processos de selecció i de provisió de llocs de treball es podrà dur a terme d’acord amb les recomanacions sanitàries vigents en cada moment. Article 15. Viatges Es manté la limitació dels viatges del personal municipal per raó del seu càrrec o desenvolupament de les seves tasques segons allò establert a la Instrucció 1/2020, d’11 de març, de la Gerent municipal relativa a la limitació dels trasllats fora de Catalunya del personal al servei de l’Ajuntament de Barcelona i de les entitats dependents. Article 16. Comitè de Coordinació i Seguiment de l’Evolució del Covid-19 El Comitè de Coordinació i Seguiment de l’Evolució del Covid-19, creat pel Decret d’Alcaldia de 14 de març de 2020, és l’òrgan encarregat de validar els plans de contingències i els plans de restabliment de serveis així com de les seves eventuals revisions, i també de la resta de funcions atribuïdes per aquest decret. El Comitè també és l’òrgan responsable de la coordinació entre els diferents òrgans competents en l’aplicació d’aquest decret. Disposició addicional primera. Coordinació d’activitats empresarials Les empreses adjudicatàries de contractes del sector municipal han d’adoptar les mesures adequades per a la protecció de la seguretat i salut laboral del personal que tingui adscrit a l’execució d’aquells contractes, d’acord amb la normativa d’aplicació i tenint en compte les mesures establertes en aquest decret. Disposició addicional segona. Informació als òrgans de representació sindical i de representació en matèria de seguretat i salut laboral S’ha d’informar als òrgans de representació sindical dels plans de contingència i els plans de restabliment de serveis, i als òrgans de participació i consulta en matèria de seguretat i salut laboral de la resta de mesures que s’adoptin en el marc del present decret. Disposició final primera. Vigència de disposicions anteriors Mantenen la seva vigència la Instrucció de la gerent municipal de 12 de març de 2020, sobre mesures preventives, de protecció i organitzatives d’aplicació al personal al servei de l’Ajuntament de Barcelona amb motiu del virus COVID-19, i el Decret d’Alcaldia de 14 de març de 2020, d'establiment de mesures preventives, de protecció i organitzatives amb motiu del virus COVID-19 en allò que no contradigui o resulti inaplicable amb les mesures establertes en aquest decret. 10 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 d’abril del 2020 CSV: 2011-e8e0-4af0-735a Disposició final segona. Entrada en vigor 1. Aquest Decret entra en vigor el dia de la seva publicació a la Gaseta municipal de Barcelona i té vigència indefinida fins a la seva derogació, revisió o modificació segons l’evolució de la situació epidemiològica i d’acord amb les instruccions o directrius de l’autoritat sanitària. Així mateix, s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, i també en el web municipal i en el de les entitats del sector públic municipal. 2. Aquest Decret també s’ha de publicar al lloc web de l’Ajuntament de Barcelona i de les entitats del grup municipal incloses en l’article 2. En tot cas, s’ha de publicar a la seu electrònica municipal. 3. S’ha de donar compte d’aquest Decret al Consell Municipal. Barcelona, 24 d’abril de 2020. L’alcaldessa Ada Colau Ballano. 11 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 d’abril del 2020 CSV: 2011-e8e0-4af0-735a ANNEX. Mesures de prevenció i protecció de les persones usuàries dels serveis i de les persones que hi treballen Les mesures de prevenció i protecció de les persones usuàries dels serveis i de les persones que hi treballen que s’han de contemplar en l’elaboració dels plans de restabliment de serveis previstos a l’article 6 són les que es detallen en aquest annex segons els apartats següents: 1. Mesures preventives segons risc d’exposició 2. Mesures genèriques d’higiene personal 3. Mesures ambientals de caràcter general 4. Mesures preventives de caràcter organitzatiu 5. Mesures de prevenció col·lectiva 6. Organització d’espais comuns dels edificis 7. Informació 8. Neteja d’espais 9. Equips de protecció individual (EPI) 1. MESURES PREVENTIVES SEGONS RISC D’EXPOSICIÓ En aquesta taula de mesures preventives segons risc d’exposició s’indiquen les tasques que pot dur a terme el personal municipal i el seu nivell de risc d’exposició i d’acord amb els criteris continguts en el document del Ministeri de Sanitat «Nota interpretativa de los escenarios de riesgo de exposición establecidos en el procedimiento de actuación para los servicios de prevención de riesgos laborales frente a la exposición al nuevo coronavirus (SARS-COV-2)». Cal tenir en compte que un mateix lloc de treball pot estar inclòs a diferents grups d’exposició, segons la tasca que realitzi: 12 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 d’abril del 2020 CSV: 2011-e8e0-4af0-735a Nivell Tipus de tasca Mesures preventives d’exposició Risc  Sanitària (inclòs suport)  Mesures genèriques d’higiene personal (vegeu apartat 2)  Cura domiciliària  Minimitzar el nombre de personal exposat.  Ús dels EPI segons tasca a realitzar (guants, mascareta i roba de protecció i ulleres o pantalla)  Ús de gel hidroalcohòlic  Proporcionar mascareta a la persona atesa/simptomàtica.  SPEIS (tasca sanitària i de  Es regeixen pels procediments específics d’SPEIS. suport) Baix risc  Atenció al públic en lloc estàtic  Mesures genèriques d’higiene personal (vegeu apartat 2)  Mesures de protecció col·lectiva (vegeu apartat 5)  Fer ús de guants en cas de manipular documentació de tercers (vegeu apartat 9)  Fer ús de mascaretes en cas d’haver d’abandonar les proteccions col·lectives (vegeu apartat 9)  Seguretat i Prevenció en serveis Es regeixen pels procediments específics de GUB i operatius (GUB i SPEIS) SPEIS. Baixa  Administrativa Mesures genèriques d’higiene personal (vegeu probabilitat apartat 2).  Atenció al públic sense lloc A més de les indicades per les tasques estàtic administratives anteriors:  Rentar-se les mans després de cada atenció amb aigua i sabó; si no és possible, amb gel hidroalcohòlic.  En cas de trobar-se en una situació de manca de cooperació per part d’una persona simptomàtica, fer ús de guants i mascareta. (veure apartat 9)  El gel hidroalcohòlic ha de complir les característiques següents: - Complir la norma UNE 14476 - Tenir registre de l’AEMPS (Agencia Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris) 13 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 d’abril del 2020 CSV: 2011-e8e0-4af0-735a Nivell Tipus de tasca Mesures preventives d’exposició  Recepció/Manipulació de correu A més de les indicades a la filera anterior: físic  Deixar el correu en quarantena o desinfectar-lo mitjançant polvorització d’alcohol.  Utilitzar guants i mascareta.  Seguretat i prevenció en serveis Es regeixen pels procediments específics de GUB i operatius (GUB i SPEIS) SPEIS. 2. MESURES GENÈRIQUES D’HIGIENE PERSONAL És imprescindible seguir les mesures d’higiene personal tenint en compte aquestes consideracions: − Rentar-se les mans freqüentment amb aigua i sabó, com a mesura principal de prevenció i control de la infecció. − Mantenir una distància social mínima de 2 metres. − Tapar-se la boca i el nas amb mocadors d’un sol ús en tossir i esternudar i llançar-los després a les escombraries (preferiblement galleda amb tapa i pedal); o amb la cara interna del colze i cal rentar-se les mans de seguida. − Evitar tocar-se el nas, ulls i boca, sobretot després de tocar objectes de tercers. − Rentar-se les mans en arribar del carrer als edificis municipals. − No saludar donant la mà ni de cap manera que impliqui contacte físic. − Un cop s’hagi entrat a l’edifici, realitzar rentat de mans correcte i de manera freqüent amb aigua i sabó. − Evitar sempre que sigui possible fer servir estris de companys (per exemple capturar trucades des del telèfon propi enlloc de despenjar el del company/a). − Evitar manipular documentació de les persones usuàries (per exemple que les persones usuàries mostrin DNI però sense tocar-lo ...); si és estrictament necessari s’utilitzaran guants. Mesures específiques en els desplaçaments in itinere/in mission: − Si es fa servir vehicle privat compartit, només hi pot haver una persona per filera de seients. − Fer servir mascareta per l’ús del transport públic. − Fer cues ordenades per l’accés a transport públic, mantenint la distància de seguretat . 14 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 d’abril del 2020 CSV: 2011-e8e0-4af0-735a 3. MESURES AMBIENTALS DE CARÀCTER GENERAL − Ventilar l’espai de treball mantenint les finestres obertes durant un mínim de 15 minuts diaris, preferentment a l’inici, a meitat i al final de la jornada laboral, en aquells llocs en els quals sigui possible, sempre garantint la seguretat dels espais de treball i que quedin tancades en finalitzar la jornada laboral. − Els diferents serveis tècnics han de garantir que els sistemes de ventilació forçada estiguin en correcte funcionament per tal de tenir unes ventilacions adequades dels espais de treball. − Reforçar la neteja de superfícies comunes, concentrant esforços en espais i superfícies d’ús més intensiu. − Assegurar la neteja i desinfecció dels filtres dels sistemes de climatització. 4. MESURES PREVENTIVES DE CARÀCTER ORGANITZATIU − Garantir el manteniment de la distància de seguretat de 2 metres entre persones en totes direccions, modificant si és necessari la distribució dels espais. − Reduir les visites de terceres persones a les mínimes imprescindibles. o Minimitzar el personal extern que ha d’accedir als equipaments municipals. o Caldrà que aquest personal segueixi les mateixes pautes que s’han indicat pel personal municipal. o Se’ls informarà de la limitació d’accés als offices, lavabos i ascensors. − Cal utilitzar guants per gestionar el correu intern o correu postal i per la manipulació de paquets. Així mateix, s’ha d’evitar sempre que sigui possible l’enviament de documents en paper que s’han de substituir per documents escanejats. − Els paquets o correu físic que calgui necessàriament traslladar s’han de sotmetre en la destinació a una quarantena de 3 dies, d’acord amb el criteri de prevenció de riscos laborals, o a una desinfecció amb polvorització d’alcohol. 5. MESURES DE PREVENCIÓ COL·LECTIVA S’ubicaran a les zones d’atenció al públic dispensadors amb solucions hidroalcohòliques, repartits als taulells. Es recomana disposar d’un nombre suficient, atenent les característiques dels espais i de la seva ocupació i garantir-ne el reompliment. En aquelles dependències d’atenció al públic estàtica (sistemàtica o puntual) cal tenir en compte les següents consideracions: − Les taules/taulells d’atenció al públic requereixen de mampares per prestar el seu servei: o alçada de 2 m des del terra. 15 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 d’abril del 2020 CSV: 2011-e8e0-4af0-735a o ample de 70-80 cm d’ample o obertura per documents màxim 20 cm d’alçada − Cal disposar d'hidrogel per a les persones usuàries als taulells. − L’aforament màxim ha de permetre complir amb el requisit de la distància social de seguretat de 2 metres. − Habilitar mecanismes de control d’accés a les entrades dels edificis. Aquest control d’accés ha de garantir el compliment estricte de l’aforament màxim calculat per aquesta situació extraordinària. − Quan sigui d’aplicació, s’han d’establir les mesures per organitzar a les persones usuàries que s’hagin de quedar a l’exterior de l’edifici en espera d’accedir-hi quan ho permeti l’aforament. Tot el públic, inclòs el que espera a l’exterior de l’edifici, ha de guardar rigorosament la distància de seguretat de 2 metres. − Cal informar clarament a les persones usuàries sobre les mesures organitzatives i sobre l’obligació de cooperar en el seu compliment. 6. ORGANITZACIÓ D’ESPAIS COMUNS DELS EDIFICIS − S’han de mantenir tancats els offices i cuines dels diferents edificis fins al mes d’octubre de 2020, quan es revisarà la seva eventual reobertura i en quines condicions. També cal evitar la concurrència de persones en espais de descans com sales amb cafeteres o màquines expenedores. − Cal garantir la distància de seguretat a les zones de rentamans dels lavabos. − L’ús dels ascensors ha de quedar limitat a una persona per viatge. − S’han de limitar els moviments dins els edificis municipals al mínim imprescindible. − En passadissos, escales i zones de pas d’amplada superior al 1,80 m s’han d’establir dues zones diferenciades, indicant el sentit per circular-hi. * − Si aquestes zones de pas no poden estar separades entre sí 2 m, el personal ha d’evitar sempre que possible creuar-se entre sí, indicant el sentit per circular-hi. * − Als edificis que disposin de dues escales cal establir-ne una de pujada i una altra de baixada, i senyalitzar-ho clarament. * − Als edificis que disposin de dues portes d’accés, cal establir-ne una d’entrada i una altra de sortida, i senyalitzar-ho clarament * * Totes aquestes mesures no seran d’aplicació en cas d’emergència. Si es dona una situació d’emergència les vies d’evacuació s’han de servir de la manera prevista als plans d’evacuació. Les barreres que es posin no poden obstaculitzar en cap cas sortides d’emergència ni l’accés a elles. 16 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 d’abril del 2020 CSV: 2011-e8e0-4af0-735a 7. INFORMACIÓ El Servei de Prevenció de riscos laborals ha d’unificar la informació relativa a les mesures de protecció i recomanacions bàsiques d’higiene que cal fer visibles a les diferents dependències municipals. 8. NETEJA D’ESPAIS − Eliminar, en la mesura que sigui possible, els objectes que siguin difícils de netejar. Minimitzar material a sobre de les taules (exemple: posar objectes personals o d’escriptori als calaixos). − Neteja i desinfecció dels espais de treball: o Ordinària: S’ha de realitzar la neteja diària ordinària dels espais de treball, de les oficines i vehicles en general en horari de tarda (finalització de la jornada) o en cada canvi de torn quan es facin servir de forma rotativa. S’ha de realitzar la neteja i la desinfecció amb la següent freqüència: - zones comunes edificis: diàriament (baranes escales, poms portes,...) - llocs rotatius: quan es faci canvi de torn. La neteja i la desinfecció s’han de realitzar amb productes que garanteixin les dues funcions. Per tant, han de garantir una neteja a través de detergents tensioactius i una desinfecció amb productes que tinguin la finalitat viricida i que estiguin correctament registrats. Els lleixius també es poden utilitzar, malgrat no figurin en aquests Registres a través d’una dilució. Hi ha evidència que els coronavirus s’inactiven en contacte amb una solució d’hipoclorit sòdic a una concentració al 0,5% durant 1 minut o bé al 0,1 % durant 5 minuts. Aquestes solucions de lleixius s’han de preparar fora de les zones de treball com a mesura de seguretat. S’ha d’intensificar la neteja i desinfecció dels següents punts: Interruptors i timbres (aparell electrònic), manetes i poms de portes, finestres, armaris i arxivadors, botoneres dels ascensors (aparell electrònic), baranes i passamans, d’escales i ascensors, taulells i mostradors, taules, cadires, especialment en les zones d’espera, ordinadors, sobretot teclats i ratolins, telèfons, grapadores i altres utensilis d’oficina, comandaments a distància, aixetes, lavabos, màquines expenedores, fotocopiadores, altres superfícies o punts de contacte freqüent. o Reforç: cal realitzar la neteja de reforç en diferent moments de la jornada laboral. Les zones i punts on cal intensificar la neteja i desinfecció són espais i elements compartits per més d’una persona, com per exemple: interruptors i timbres, manetes i poms de portes, finestres, armaris i arxivadors, botoneres dels ascensors, baranes i passamans, d’escales i ascensors, taulells i mostradors, comandaments a distància, aixetes, 17 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 d’abril del 2020 CSV: 2011-e8e0-4af0-735a lavabos, màquines expenedores, fotocopiadores, altres superfícies o punts de contacte freqüent. o Actuació en espais ocupats per persones amb simptomatologia compatible o amb confirmació de COVID19: S’han de realitzar desinfeccions dels espais de treball amb caràcter d’urgència a través de sistemes de polvorització, nebulització i desinfeccions manuals intensives. Depenent de cada espai o necessitats d’utilització s’ha d’acordar una solució i/o una altra. És necessari aïllar el contenidor on la persona amb simptomatologia hagi dipositat mocadors o altres productes usats. La bossa d’escombraries s’ha d’extraure i col·locar- la en una segona bossa d’escombraries, amb tanca, i dipositar-la en la fracció resta (rebuig). 9. EQUIPS DE PROTECCIÓ INDIVIDUAL (EPI) En la taula de l’apartat 1, es fa menció dels EPIs que cal fer servir segons la tasca que s’hagi de realitzar. S’haurà de tenir suficient estoc en funció de l’ús previst en cada departament. Els models d’EPIS que caldrà fer servir seran els següents: Grau de protecció requerit Normes UNE d’aplicació Protecció Mascareta FFP2 o superior (o CE + organisme de control respiratòria quirúrgica1/alternatives2) UNE- EN 149 (mascareta auto filtrant) UNE-EN 143 (filtres de partícules) UNE-EN 140 (mascaretes) D’un sol ús o reutilitzables segons indicacions del fabricant Mascaretes auto filtrants contra NIOSH USA: N95,P95,R95 partícules2 (Certificació UE FFP2). N99,P99,R99,N100,P100 i R100 (Certificació UE FFP3) 1 Mascareta quirúrgica si no es disposa de mascareta FFP2 o equivalent 2 S’accepten aquestes especificacions de manera temporal mentre duri la situació d’excepcionalitat (estat d’alarma) i es considera que tenen un nivell de protecció equiparable a les mascaretes FFP2 i FFP3 segons norma europea EN 149:2001+A1:2009 18 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 d’abril del 2020 CSV: 2011-e8e0-4af0-735a Grau de protecció requerit Normes UNE d’aplicació KN 95 Xina: Les que tinguin aplicada la norma GB2626 Protecció de mans Guants d’un sol ús3 CE+ organisme de control Pictograma contra risc biològic UNE-EN ISO 374-5 (Requisits guants microorganismes) Roba de protecció Granotes o bates, maniguets CE + organisme control UNE-EN 14126 (Roba de protecció biològica) Protecció ocular Ulleres (protecció mínima 3) o CE + UNE-EN 166 pantalla 3 Preferiblement de nitril o vinil. 19 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007