PLA DE TREBALL 2017 Planificació estratègica Elaborar el Pla estratègic CEB 2017-2021 en què s’estableixi un pla de treball que permeti construir durant l’any 2017 el conjunt de prioritats, plans, programes i actuacions que han de permetre avançar en l’èxit educatiu i la millora dels nivells d’equitat i excel·lència. Al mateix temps, definir el model de gestió del CEB. El punt de partida serà l’actualització dels compromisos del consorci amb els principis de proximitat, eficàcia i territorialitat, la cooperació entre les administracions consorciades. Planificar la participació de la comunitat educativa en la definició del Pla estratègic del CEB.  Integració de centres Treballar una proposta de full ruta per fer possible la integració dels centres municipals a la xarxa de serveis públics de la Generalitat, amb la participació i el màxim consens de tots els actors implicats (docents, direccions, sindicats, administracions i famílies). Model de governança del CEB Establir els mecanismes per a la contribució de les direccions a les juntes territorials de ciutat i la participació al comitè de direcció ampliat. Dissenyar un sistema àgil de consulta a les direccions de centres en temes d’especial rellevància. Consultar i consensuar aspectes rellevants, com ara la política educativa en comissió de la junta de direccions. Incorporar les direccions a les comissions de treball de les diferents àrees. 1 PLA DE TREBALL 2017 Model de planificació i avaluació de la gestió Dissenyar i posar en marxa un quadre de comandament que permeti consolidar el model de gestió basat en instruments: planificació (pla estratègic i plans d’actuació anuals); gestió per processos (mapa de processos i sistemes d’informació) i quadre de comandament. L’objectiu d’aquest quadre de comandament és l’establiment dels indicadors crítics, rellevants i estratègics per fer un seguiment de l’actuació del CEB, retre comptes periòdicament i donar suport a la presa de decisions. Direccions de centres Dissenyar i posar en marxa un curs de formació de direccions de centres. Impulsar la creació en un futur proper d’una bossa de persones amb formació i capacitació, com a possibles candidates a la direcció de centres. Establir processos per a la descoberta i la gestió de talent directiu. Impulsar i consolidar la cultura de gestió del CEB. Integrar aquesta oferta formativa en la gestió de la selecció de direccions i determinar els criteris que cal tenir en compte per a la renovació de les direccions al final del seu mandat. Revisar i proposar millores en les convocatòries de direccions de centres, garantint la presència del CEB en el procés. Gestionar la incorporació i la sortida de la funció de direcció, i establir l’acompanyament en tots els processos. Servei d’assessorament i suport a la direcció en la gestió dels conflictes i els expedients contradictoris i disciplinaris. 2 PLA DE TREBALL 2017 Gabinet de Gerència Servei d’atenció a les demandes d’informació, queixes i suggeriments Elaborar un model de gestió que doni resposta sistematitzada, àgil i transparent a les reclamacions, les queixes, les demandes d’informació i els suggeriments i agraïments de la ciutadania en matèria d’educació. Proposar actuacions de millora a les diferents unitats de l’organització.  Internacionalització del CEB Augmentar la presència del CEB en iniciatives internacionals amb l’objectiu d’incrementar el lideratge i el protagonisme internacional de Barcelona en matèria educativa. Coordinar les actuacions del CEB amb les polítiques municipals en matèria de ciutats educadores. Comunicació Elaborar el Pla de comunicació del CEB. Adequar l’estructura web a les necessitats de la comunitat educativa. Ampliar la informació sobre cada centre al web (projecte educatiu, quotes…). Donar suport a l’organització d’esdeveniments dels centres i serveis del CEB. Reformular la campanya de comunicació de la preinscripció 2017-2018. Fer una campanya de màrqueting de l’oferta formativa de FP, ensenyaments artístics i idiomes, mitjançant l’adequació del web i la nova proposta d’estand al Saló de l’Ensenyament. Sistema d’informació de base de l’educació a la ciutat Definir i implantar eines i metodologies per analitzar població, preinscripció i matrícula, i revisar les zones d’escolarització, amb l’objectiu de garantir l’equilibri entre demanda i oferta (mapa) a cada zona i orientar correctament la planificació de l’oferta educativa. 3 PLA DE TREBALL 2017 Direcció d’Acció Educativa Atenció a la diversitat Revisar els processos de gestió i coordinació dels recursos i diferents perfils professionals adreçats a l’atenció a la diversitat. Revisar el transport de l’alumnat amb NEE. Revisar el perfil i els criteris d’adjudicació del monitoratge. Implantar noves USEE i IFE (itineraris formatius específics, per a alumnat amb NEE associades a discapacitats lleus o moderades). Revisar el model de servei de l’EAP per a la millora de l’atenció a la diversitat i la inclusió.  Inclusió Crear un grup de treball amb els centres d’educació especial per tal d’establir possibilitats d’actuar com a centres de recursos específics. Salut mental Identificar les actuacions i programes que s’estan duent a terme de treball en xarxa als diferents territoris. Avançar en els protocols d’actuació en casos d’alt risc. A partir d’aquí, generalitzar les bones pràctiques per fer-les extensives a la ciutat. Tenint en compte l’augment de dotació de les USEE, planificar el model d’implementació d’USEE específiques en suport terapèutic. 4 PLA DE TREBALL 2017 Direcció d’Acció Educativa Protocols d’actuació en situacions de risc i emergència Revisar la difusió dels diferents protocols al web del CEB. Difondre recursos, protocols, formació i assessorament directe als diferents agents i serveis del territori, amb mesures de prevenció, detecció i suport per a les situacions d’assetjament escolar, dirigit a docents, alumnes i famílies. Actualitzar i adaptar a la ciutat el protocol de maltractament de manera coordinada amb els diferents agents (salut, serveis socials, cossos de seguretat…). Unificar, actualitzar i adaptar els protocols existents en l’àmbit de la seguretat i la convivència als centres. Consolidar el protocol en situacions d’emergència. Fer el recull del protocols de risc sanitari. Orientació Definir el Pla d’orientació, els objectius, els eixos, les actuacions, el cronograma d’implementació i els indicadors i el procediment d’avaluació. Aquest pla actua des de primària fins a l’ensenyament postobligatori (incloent-hi ensenyament d’adults). Elaborar el mapa de recursos d’orientació. Revisar les actuacions del Pla Jove per adaptar-les als requeriments del Pla d’orientació. 5 PLA DE TREBALL 2017 Direcció d’Acció Educativa Model de gestió territorial del CEB Fer el seguiment de l’avaluació dels plans educatius de districte. Donar suport i acompanyament als centres en la gestió autònoma. Articular i acompanyar la participació del Pla estratègic d’educació. Participar en la planificació i gestió de l’escolarització. Representar el CEB en els òrgans de participació del territori. Donar suport al treball en xarxa dels centres. Pla de barris Desplegar les mesures previstes al Pla de barris i els projectes d’educació tractor de transformació del territori. Són en procés d’execució Trinitat Nova, El Besòs i el Maresme, El Bon Pastor i Baró de Viver, i en estudi la resta de projectes inclosos al Pla de barris. Desplegar el projecte d’escoles enriquides. Programació de l’oferta educativa 2017-2018 Elaborar els plans d’actuació i metodologies específiques per garantir l’èxit de les actuacions que concreten les línies estratègiques de planificació. Dissenyar l’oferta educativa de P3 i avançar cap a un model que doni respostes a les necessitats de la població. 6 PLA DE TREBALL 2017 Direcció d’Acció Educativa Centres educatius a temps complet Desplegar el projecte Institut a Temps Complet als instituts de màxima complexitat, amb l’objectiu de millorar els resultats educatius de l’alumnat a través de l’estratègia de promoure el menjador escolar. Formació de personal docent Revisar el Pla de formació de zona, a partir de la incorporació dels PFZ de districte, l’oferta del Departament d’Ensenyament, l’oferta de l’IMEB i l’oferta externa homologada. A partir del curs 2017-2018, adequar l’oferta a les línies prioritàries del Pla estratègic d’educació, donant resposta als perfils específics estructurals i cobrint tots els ensenyaments i àmbits. Prioritzar la formació en centre i els seminaris de coordinació de zona. Oferir una formació pròpia en el curs d’interins i de directors que s’incorporen a la funció directiva. Dissenyar una formació pròpia per al PAS, i els tècnics dels serveis educatius. Incrementar el pressupost per assolir qualitat en els espais formatius. Centres formadors Revisar el model actual de selecció de centre formador docent i tutories per a alumnes del grau de mestre i del màster de secundària, per tal de poder oferir espais formatius de qualitat, bon modelatge i un seguiment acurat de les competències docents. 7 PLA DE TREBALL 2017 Direcció d’Acció Educativa Programes educatius específics per a un aprenentatge competencial Revisar els programes en l’àmbit del plurilinguisme i la internacionalització, l’aplicació de les tecnologies per a l'aprenentatge i el coneixement (TAC), l’impuls a la recerca, l’impuls a les arts com a eina d’aprenentatge, l’educació emocional i la convivència, la relació de l’escola amb l’entorn, d’acord amb els nous paradigmes de l’aprenentatge. Desplegar el nou programa de l’Èxit-Anglès. Reestructuració dels centres de recursos pedagògics (CRP) Treballar una proposta de full ruta per fer possible la integració del personal municipal dels CRP i avançar cap a un model de servei basat en l’especialització temàtica. Programa Eines per al Canvi Desplegar el programa de suport a la innovació fonamentat en els set principis bàsics de l’aprenentatge i amb una orientació enfocada cap a l’equitat, l’èxit educatiu, la progressivitat, la sostenibilitat i una manera rigorosa i exigent d’avaluar els resultats. Planificar la incorporació progressiva de centres amb un programa estructurat sobre la base de mentories, constitució de xarxes d’intercanvi de base territorial, conferències i treball autònom dels centres. 8 PLA DE TREBALL 2017 Direcció d’Acció Educativa Treball en xarxa per a la innovació Constituir xarxes per al canvi pedagògic i innovació amb base territorial, en què conflueixi el treball del programa Eines per al Canvi, amb altres iniciatives de centre i/o xarxes educatives, per tal que la innovació no esdevingui element de segregació. Centres de formació d’adults Revisar el mapa de formació d’adults i l’adequació del perfil del professorat. Implementar les 20 noves dotacions d’aules d’informàtica i acompanyar els centres en les accions del Fons Social Europeu. Crear una comissió de treball per potenciar la innovació i l’intercanvi d’experiències intercentres i, conjuntament amb les EOI, afavorir el pas de l’alumnat de llengües a cursos superiors de les EOI. Escoles oficials d’idiomes (EOI) Crear una comissió de treball per revisar i redistribuir l’oferta educativa per adequar-la a la demanda dels diferents territoris i reflexionar sobre l’aprenentatge de les llengües al segle XXI 9 PLA DE TREBALL 2017 Direcció d’Acció Educativa Formació professional Redissenyar el mapa de la FP, incrementant l’oferta i potenciant la generació de centres de referència en totes les famílies professionals. Assessorar els centres en la programació de nous projectes de formació professional en la modalitat dual. Definir el projecte d’Espais Professionalitzadors a l’Institut Rambla Prim i Cristòfol Colom. Ensenyaments postobligatoris Redisseny organitzatiu per donar resposta als centres i estudis postobligatoris verticalitzant en aquest cas els àmbits de treball: planificació, escolarització, innovació, formació, suport i gestió. 10 PLA DE TREBALL 2017 Direcció d’Equipaments Educatius Noves construccions Elaborar els treballs d’estudi i viabilitat per fer efectius els nous projectes i la gestió posterior de tot el procés constructiu fins al lliurament dels equipaments als equips directius. Estudi de diferents nous emplaçaments (Institut Viladomat, Institut Maria Espinalt, Institut Martí i Pous, nova seu de DEIÀ), ampliació de diverses escoles d’una línia, etc. Presentació d’un nou protocol per al disseny, la construcció i la gestió integral dels nous equipaments modulars. Estudi per a la incorporació de nous espais per als equipaments educatius (escoles bressol, primària i secundària), així com els espais exteriors dels patis. Definició del projecte dels espais professionalitzadors. Reforma, ampliació i millora (RAM) dels equipaments existents Establir un nou procediment de gestió de les obres de reforma, ampliació i millora dels equipaments existents. Seleccionar actuacions tenint en compte auditories externes i la participació del centre. Planificar obres compatibles amb l’activitat lectiva, per eixamplar el període d’actuació. Nou procediment per pintar periòdicament cada 6 anys els equipaments. Establir un model de gestió remota de les instal·lacions dels equipaments educatius per tal de millorar el confort dels centres i l’estalvi energètic. Adaptació gradual a la normativa dels equipaments educatius. 11 PLA DE TREBALL 2017 Direcció d’Equipaments Educatius Gestió del manteniment i serveis general dels centres Implementar un nou model de gestió dels serveis generals, el manteniment i la neteja basat en la programació i la planificació de les tasques i minimitzant les emergències o imprevisibles. Implementar el manteniment bàsic i el manteniment preventiu, i minimitzar el manteniment correctiu. Millorar els sistemes de detecció, informació i actuació d’incidències als centres. Incorporar sistemes d’avaluació i control de qualitat dels processos. Implantar un nou model de gestió del mobiliari i l’equipament dels centres, a partir d’un catàleg de productes més complet i actual. 12 PLA DE TREBALL 2017 Direcció de Recursos Corporatius  Igualtat de gènere Elaborar i acordar un pla d’igualtat que promogui els canvis perquè les dones i els homes que treballen al CEB puguin desenvolupar les seves carreres professionals i capacitats personals sense cap discriminació per raó de gènere. De manera específica: a) augmentar la presència equilibrada entre dones i homes, b) equilibrar la presència de dones i homes en llocs de direcció; c) garantir l’equitat de gènere en les retribucions; d) integrar la conciliació de la vida laboral i personal en la cultura organitzativa; e) definir i posar en pràctica els criteris sobre comunicació i llenguatge inclusiu; i f) garantir un entorn segur i saludable i eliminar o disminuir els riscos, amb perspectiva de gènere. Gestió de la cobertura de vacants i substitucions Revisar els processos de funcionament i gestió de les borses de treball per tal de poder donar una proposta que permeti garantir perfils adequats i reduir terminis de gestió. Equips docents adequats al projecte educatiu Treballar una proposta de full ruta per fer possible un entorn de treball ajustat als requeriments dels centres: fer un acompanyament en la definició i la identificació del perfils més adequats, millorant el procés de selecció d’aquests perfils específics i vinculant-lo a l’oferta de formació, i plantejar d’eixamplar la presència dels docents al centre en període sense alumnes. 13 PLA DE TREBALL 2017 Direcció de Recursos Corporatius Personal d’administració i servei (PAS) Elaborar un pla de formació adreçat al personal d’administració i servei per tal d’enfortir les seves competències i estructurar un model de referència per a tot aquest col·lectiu en matèria d’homologació i normalització de funcions, tasques i processos. Gestió autònoma de centres Elaborar un programa de suport i assessorament als centres i serveis educatius en l’àmbit de la gestió administrativa, transparència, LOPD, gestió documental, i també al projecte de nou model de TIC, especialment en la implantació de les noves aplicacions de gestió (Esfer@, RALC, etc.). Aquest programa inclourà els objectius, la metodologia de treball i la periodicitat. La seva finalitat és donar suport a les competències i capacitats del centres i dels equips de direcció en l’àmbit de la gestió econòmica, l’apoderament i la millora de la gestió, la gestió del coneixement i l’extensió i la posada en comú de les auditories econòmiques, i l’establiment d’un banc de bones pràctiques. Guia de contractació pública social Revisar els processos de contractació pública del CEB per tal d’avançar en la implantació de mesures d’inclusió social, garantia de drets socials i laborals, criteris de responsabilitat social mínimes exigibles a les empreses i les entitats licitadores, com, per exemple, estabilitat en l’ocupació, retribucions equitatives, prioritats a col·lectius específics, com ara els aturats, o en situació d’exclusió social. 14 PLA DE TREBALL 2017 Direcció d’Atenció a la Comunitat Educativa Gestió documental Implantar l’expedient electrònic, el tractament documental i el mapa de sèries. Atenció als usuaris Ampliar els espais i els punts d’atenció presencial, racionalitzar el model d’atenció i simplificar els tràmits presencials. Impulsar l’atenció i la tramitació telemàtica, i potenciar el web com a eina de tramitació. Redissenyar el servei d’atenció telefònica. 15 PLA DE TREBALL 2017 Direcció d’Atenció a la Comunitat Educativa Ajuts de menjador Revisar i millorar els sistemes d’informació per tal de simplificar la gestió del procés, tant pel que fa a les famílies com als centres educatius i les unitats gestores. Pla director de processos i sistemes Identificar i documentar tots els processos de treball dels centres i serveis educatius, i els sistemes d’informació i aplicacions. Fer propostes de millora dels processos i els sistemes d’informació que tenen caràcter crític com a resultat del seu impacte social, estratègic o volumètric. Analitzar els processos crítics que estan pendents de la primera fase: gestió de recursos humans, projectes d’obres de rehabilitació, ampliacions i millores (RAM), gestió de beques i ajuts; implementació de les millores recollides en l’anàlisi de la primera fase; i mòduls d’administració electrònica. Elaborar aquest treball incorporant-hi les dimensions de transparència i LOPD. Preinscripció i matriculació Dur a terme la reenginyeria del procés de preinscripció i matriculació amb l’objectiu de simplificar- lo i fer-lo més transparent i automatitzat, incloent-hi la gestió de la matrícula viva i el rol i el funcionament de les comissions d’escolarització, i prenent en consideració el procés de l’alumnat amb NEE. . 16