Seguiment de l’impacte del Covid-19 en l’activitat turística Novena entrega, 24 d’abril de 2020 1 Seguiment de l’impacte del Covid-19 en l’activitat turística 24 d’abril de 2020 Índex 1. Destacats ............................................................................................................................... 3 2. Context del Covid-19 ............................................................................................................. 4 3. Mercat aeri ............................................................................................................................ 5 3.1. Demanda a l’Aeroport de Barcelona .................................................................................. 5 3.2. Capacitat aèria mundial ..................................................................................................... 6 4. Situació del mercat turístic.................................................................................................... 8 4.1. Mercats emissors ............................................................................................................... 8 4.2. Mercat receptor ............................................................................................................... 10 5. Perspectives de futur sobre la recuperació de l’activitat .................................................... 14 5.1. Creuers ............................................................................................................................. 14 5.2. Sector MICE ...................................................................................................................... 15 5.3. Oficines de Turisme .......................................................................................................... 15 5.4. DMMO .............................................................................................................................. 16 6. Impacte socioeconòmic....................................................................................................... 17 6.1. Barcelona ciutat ............................................................................................................... 17 6.2. Catalunya .......................................................................................................................... 18 2 Seguiment de l’impacte del Covid-19 en l’activitat turística 24 d’abril de 2020 1. Destacats 1- Alemanya lidera a Europa el registre de recuperats per Covid-19 i comença el procés de desconfinament desescalat, mentre que als Estats Units, els infectats segueixen augmentant a un ritme elevat. 2- La demanda internacional aèria a Barcelona per les properes setmanes cau entre el -70% i el -90% i la intercontinental se situa en el -65,3% aquest estiu. 3- Quan acabi el desconfinament, 4 de cada 10 espanyols preveu fer una escapada o marxar de vacances. D’aquests, 8 de cada 10 es quedaran a l’Estat Espanyol. 1 de cada 4 catalans, visitarà Catalunya. 4- La tendència de viatges dels diferents mercats emissors és molt similar, amb un especial interès pel turisme domèstic i en família, destinacions de platja i relax on la seguretat estigui garantida. Les reserves a última hora augmentaran, el pressupost disminuirà i es valorarà especialment la flexibilitat en les polítiques de cancel·lació. 5- El Port de Barcelona va perdre un -76,9% de passatgers de creuers el mes de març, mentre que als establiments hotelers de Catalunya es va registrar un -68,6% de turistes i un -65,6% de pernoctacions. L’ocupació en places es va situar en el 27,0% (-25,4pp). 6- La maduresa en les reserves de l’allotjament a Barcelona pels propers mesos continua baixa i la ràtio de cancel·lació segueix augmentant lentament setmana rere setmana. 7- Les previsions d’Exceltur pel 2020 empitjoren i dibuixen un escenari amb un -81,4% del PIB turístic a Espanya. 8- Tant el sector MICE com el de creuers tenen esperances de recuperar certa activitat l’últim trimestre de l’any, tot i que estan expectants davant les possibles restriccions i normatives que se’ls puguin aplicar. Per aquest motius ja focalitzen els seus esforços al 2021. 9- Les DMMO comencen a planificar l’escenari post-Covid-19, en que la prioritat serà garantir la seguretat dels visitants a les destinacions. En un primer moment, el target serà el resident, seguit del turista de proximitat i domèstic. Es farà una promoció que apel·li als valors, principis i emocions. La col·laboració entre el sector público-privat i la sostenibilitat tindran més importància que mai. 10- L’impacte de la crisi a les llars catalanes es comença a fer palès. Un 43% de catalans està preocupat pel seu futur laboral i es comencen a replantejar les pautes de consum. 11- A Barcelona, l’atur al sector turístic augmenta a un major ritme que a la resta de sectors. 3 Seguiment de l’impacte del Covid-19 en l’activitat turística 24 d’abril de 2020 2. Context del Covid-19 El nombre d’infectats acumulats a nivell mundial supera els 2,7 milions, dels quals més d’una quarta part ja estan recuperats. Els Estats Units és el país amb més casos registrats amb gairebé 900.000 infectats i un 9,3% de recuperats. A Europa els països amb més casos acumulats són: - Espanya continua essent l’estat amb més casos (213.000), però amb un percentatge de recuperats superior al de la mitjana global (41,9%). - Itàlia frega els 190.000 casos, però té una taxa de recuperats força inferior (30,3%). - França, amb gairebé 160.000 d’infectats és el tercer país europeu en nombre de casos acumulats i registra un 26,8% de recuperats. - Alemanya, ha acumulat 153.000 casos i ja té una taxa del 69,7% de recuperats. Per aquest motiu, ja han començat les mesures de desconfinament. - Al Regne Unit, amb gairebé 140.000 casos, té el percentatge de recuperats més baix dels països amb més casos (0,5%). Segueixen incrementant-se els casos actius registrats a l’hemisferi sud, sobretot a Amèrica del Sud. Aquest és el mapa de casos actius: Font: Center for Systems Science and Engineering (CSSE) at Johns Hopkins University (JHU) 4 Seguiment de l’impacte del Covid-19 en l’activitat turística 24 d’abril de 2020 3. Mercat aeri 3.1. Demanda a l’Aeroport de Barcelona Les arribades de passatgers internacionals durant la segona setmana d’abril a Catalunya1, segons dades de Forwardkeys van ser un -94,9% inferiors a les de la mateixa setmana de l’any anterior. En els últims 12 mesos, el nombre ha disminuït un -13,1% i, des de principis d’any, un -49,5%. 06/04 al 12/04 Var.% Share Total Int'l 2.621 -94,9% 100,0% Selected SM 2.559 -94,7% 97,6% Europe 607 -96,9% 23,2% Asia 456 -94,7% 17,4% LATAM 497 -92,4% 19,0% North America 971 -91,7% 37,0% MIDE 28 -97,7% 1,1% Others 62 -98,2% 2,4% Font: ACT a partir de Forwardkeys Quant a la situació de les reserves futures per a les pròximes setmanes a Catalunya1, amb dades extretes el 13/04/2020, la reducció mitjana de reserves en vols internacionals es mou entre el -71,0% i el -87,3%, essent la pèrdua menor, com més llunyana és la data de viatge. Cal tenir en compte la demora en la cancel·lació dels viatges atenent a l’esperança dels turistes que finalment podrà fer el viatge, juntament amb la modificació real de la capacitat a quatre setmanes vista. Del 27/04 al 03/05 Del 4 al 10/05 De l'11 al 17/05 Del 18 al 24/05 Total Int'l -87,3% -79,5% -76,9% -71,0% Selected SM -87,0% -79,2% -76,4% -70,6% Europe -86,3% -76,9% -74,4% -70,8% Asia -90,5% -88,1% -88,7% -85,7% LATAM -82,8% -65,9% -63,7% -62,1% North America -86,6% -82,4% -77,6% -66,4% MIDE -95,5% -83,5% -87,9% -28,2% Others -92,2% -85,6% -84,6% -79,5% Font: ACT a partir de Forwardkeys Finalment, pel que fa a demanda intercontinental a l’estiu, destacar que totes les ciutats europees tenen una perspectiva similar pel juny, juliol i agost de 2020, amb pèrdues que se situen entre el -50% i el -65%. 1 Al voltant del 95% de la quota de Catalunya correspon a l’aeroport de Barcelona -El Prat Josep Tarradellas 5 Seguiment de l’impacte del Covid-19 en l’activitat turística 24 d’abril de 2020 Font: Forwardkeys 3.2. Capacitat aèria mundial Continuen les restriccions per viatjar a nivell mundial i, en especial dins d’Europa. Font: Forwardkeys Conseqüentment i segons OAG, aquesta setmana del 20/04, la capacitat aèria a nivell mundial s’ha reduït un -66,0% de mitjana. Espanya lidera la reducció de vols amb un -95,1%, seguida de Hong Kong (-94,5%). Cal destacar que a Itàlia, la reducció ha disminuït respecte la setmana passada en -9pp i que a Xina, durant 6 Seguiment de l’impacte del Covid-19 en l’activitat turística 24 d’abril de 2020 les últimes setmanes, s’ha estabilitzat i se situa ara en un -81,2%. Per altra banda, els Estats Units segueixen perdent capacitat aèria setmana rere setmana (-60,8%). Font: OAG 7 Seguiment de l’impacte del Covid-19 en l’activitat turística 24 d’abril de 2020 4. Situació del mercat turístic 4.1. Mercats emissors Líneas comunes a tots els mercats emissors Turespaña ha realitzat una sèrie d’informes dels mercats emissors2 amb una anàlisi de l’estat de la connectivitat aèria amb Espanya, la situació en que es troben els TTOO i AAVV emissores, el que es transmet en premsa sobre els viatges a Espanya, les possibles tendències quant a viatges per a cadascun d’ells, entre d’altres. En línies generals, es confirma que les tendències de viatge per aquest any seran: - Augment del turisme en família o independent, en detriment dels grans grups - Els destins s’escolliran en funció de la seguretat que ofereixin i la qualitat del sistema sanitari. - Destins més propers al lloc de residència i disminució del pressupost de viatge causat també per una reducció del poder adquisitiu - Tendència a quedar-se al país de residència: alguns països estan aplicant quarantenes preventives de 14 dies a aquells que tornin de l’exterior. - Augment del cotxe com a transport d’arribada - Augment de la compra d’experiències online i de la contractació directa per possible desaparició d’algunes AAVV - Augment de les reserves a última hora - Consumidor més sensible a les polítiques de cancel·lació flexibles i a possibles ofertes - El turisme de luxe resistirà bé la situació si es garanteix la seguretat. - Els sectors de MICE i de creuers seran els que rebran un major impacte. Espanya Segons una enquesta duta a terme per GESOP per a l’ACT entre el 6 i el 10 d’abril per conèixer la intenció de viatge dels espanyols: - Quan acabi el confinament, només 4 de cada 10 afirma que probablement o segur farà una escapada o anirà de vacances aquest estiu. - D’aquests, 8 de cada 10 asseguren que aquestes escapades o vacances seran dins de l’Estat espanyol, mentre que només 1 de cada 10 afirma que serà a l’estranger. 2 https://www.tourspain.es/es-es/Conozcanos/Paginas/NotasPrensa.aspx 8 Seguiment de l’impacte del Covid-19 en l’activitat turística 24 d’abril de 2020 - Dels enquestats catalans que declaren voler visitar l’Estat espanyol, un 24,0% tindria intenció de restar a Catalunya, mentre que els que voldrien visitar altres comunitats, preferirien, per aquest ordre, Andalusia (10,7%), Galícia (7,2%) o el País Basc (6,8%). - Pel que fa a la destinació escollida pels residents a altres comunitats autònomes, els destins preferits serien: Andalusia (22,9%), Galícia (10,1%) i Astúries (8,2%). Catalunya se situaria en la 7ª posició (4,8%). Estats Units En una enquesta realitzada per Destination Analysts entre el 13/03 i el 20/04 en relació al sentiment de viatge dels estatunidencs, s’han extret les següents conclusions: - La percepció de seguretat per a realitzar certes activitats relacionades amb el lleure és molt baixa, especialment pernoctar en un hotel, anar a un restaurant, visitar atraccions, viatjar en avió o viatjar en un creuer. El percentatge d’enquestats que creuen que aquestes activitats són segures o molt segures no supera, en molts casos, el 10%. - Els estatunidencs no estan especialment interessats en conèixer noves destinacions de viatge (aquesta qüestió ha rebut una puntuació de 5 en una escala del 0 al 10). - 1 de cada 3 estaria més interessat en viatjar en els propers 3 mesos a si se’ls oferissin descomptes en els diferents serveis turístics. El segment millennial seria més sensible a aquest fet. - Després del confinament, les activitats que més es duran a terme seran: anar a un restaurant amb amics (40,9%) i sortir amb amics (39,6%). Pel que fa a activitats turístiques, només un 22,5% aniran de viatge, un 7,7% declaren voler anar a un parc d’atraccions i un 5,7% a un museu. - Al voltant de 7 de cada 10 estatunidencs han declarat que desitgen sortir i tornar a viatjar. - Un 44,5% no creu que la situació provocada pel Covid-19 estigui solucionada abans de les vacances d’estiu i 3 de cada 4 declaren que això ha afectat als seus plans de viatge. De fet s’han cancel·lat un 70,3% de viatges, sobretot per maig i juny. No obstant, un 51,2% creu que viatjarà a la tardor i s’han incrementat els plans de viatge pel setembre. - Un 50,8% dels estatunidencs declara que escolliran destins domèstics enlloc de llarga distància. Aquest percentatge ha anat incrementant des de que va començar l’estudi (+7,4pp). - A la pregunta “quines activitats voldràs dur a terme en el teu primer viatge?”, els termes més mencionats han estat “platja”, “família”, “relax” i “parc”. 9 Seguiment de l’impacte del Covid-19 en l’activitat turística 24 d’abril de 2020 - Un 36,5% afirma que no viatjarà fins que no hi hagi una vacuna. Sorprenentment, el segment de millennials és el més sensible a aquest fet (43,2%). - Un 76,5% creu que els controls obligatoris de salut als aeroports són positius, mentre que el 61,2% pensa que aquest tipus de mesures incrementa la seva confiança en viatjar. 4.2. Mercat receptor Destinació Barcelona Port de Barcelona Aquesta setmana s’han fet públiques les dades de l’activitat al Port de Barcelona durant el mes de març. La disminució de passatgers es va situar en el -67.6% de mitjana, tot i que la diferència entre la pèrdua de passatgers de creuers (-76,9%) i la dels passatgers de línies regulars (-54,8%) va ser notable. Font: Port de Barcelona Les companyies de creuers es troben ara completament paralitzades, per tant, s’espera que l’activitat del mes d’abril sigui nul·la a Barcelona. Allotjament Les dades sobre Establiments Hotelers publicades per INE el 23/04 per a Catalunya mostren el gran impacte que ha experimentat l’activitat turística durant el mes de març. Han caigut tant el nombre de turistes (-68,6%) com el de pernoctacions (-65,6%), de la mateixa manera que ho han fet els graus d’ocupació (-30,7pp en habitacions i -25,4pp en places). 10 Seguiment de l’impacte del Covid-19 en l’activitat turística 24 d’abril de 2020 El tancament dels Establiments Hotelers (-22,8% a Catalunya) i la impossibilitat de rebre les dades sobre l’Enquesta d’Ocupació per part d’un gran nombre d’hotels ha provocat que no es puguin publicar dades amb un estàndard mínim de qualitat d’oferta i demanda d’allotjament a nivell provincial o punt turístic. Evolució de la demanda en Grau d'ocupació dels Establiments Hotelers a Catalunya Establiments Hotelers a Catalunya (%) 3.196.073 62,8 52,4 1.362.327 32,1 1.101.240 27,0 428.357 Turistes Pernoctacions Ocupació en habitacions Ocupació en places març 2019 març 2020 març 2019 març 2020 Oferta d'Establiments Hotelers a Catalunya 194.616 131.305 94.587 64.424 Número d'habitacions Número de places estimades estimades març 2019 març 2020 Font: Elaboració pròpia a partir d’INE Pel que fa a la demanda futura, les dades setmanals de l’ACT a partir de l’anàlisi de les reserves realitzades a diferents plataformes, mostren que l’estat de les reserves d’allotjament a Barcelona es manté pràcticament estable d’una setmana per l’altra i registra pocs creixements per a les setmanes d’estada 20 (de l’11 de maig al 18 de maig) a la 52 (del 21 al 27 de desembre). En els següents gràfics es pot observar com la maduresa per la primavera se situa, de mitjana, per sobre del 20%, mentre que en els mesos d’estiu, es troba entre el 10 i el 16%. Pels mesos de tardor, aquesta descendeix per sota del 10%. 11 Seguiment de l’impacte del Covid-19 en l’activitat turística 24 d’abril de 2020 Font: Elaboració pròpia a partir de l’ACT, a través de Top Tourism Marketing Pel que fa a la ràtio de cancel·lació, en general, també ha crescut d’una setmana per l’altra, sobretot pel mes de maig. En canvi, la ràtio pels darrers mesos de l’any ha disminuït. Mes d’estada A data 23/03 A data 30/03 A data 06/04 A data 13/04 Maig 40,4% 45,1% 49,9% 56,5% Juny 28,8% 33,9% 35,4% 38,7% Juliol 27,9% 29,0% 30,2% 31,8% Agost 28,0% 28,1% 29,9% 32,1% Setembre 22,5% 22,6% 24,3% 25,5% Octubre 30,5% 33,9% 34,4% 34,3% Novembre 36,7% 30,0% 29,4% 30,5% Desembre 18,4% 23,7% 26,7% 23,1% Font: Elaboració pròpia a partir de l’ACT, a través de Top Tourism Marketing 12 Seguiment de l’impacte del Covid-19 en l’activitat turística 24 d’abril de 2020 La distribució de les ràtios per països es manté igual (per sota o per sobre de la mitjana), tot i que el global hagi pujat 1,7pp respecte el darrer informe. Pràcticament tots els països europeus registren ràtios inferiors a la mitjana global (barres verdes). Per contra, la majoria de països amb ràtios superiors són intercontinentals (barres vermelles). Ràtio de cancel·lació per països a data 13/04 Font: Elaboració pròpia a partir de l’ACT, a través de Top Tourism Marketing 13 31,5% 57,3% 65,6% 40,0% 32,1% 52,4% 71,1% 24,2% 56,1% 31,1% 42,9% 23,0% 40,0% 64,6% 72,6% 38,2% 59,1% 46,3% 37,0% 36,4% 59,3% 33,3% 33,6% 34,3% 48,0% 48,0% Seguiment de l’impacte del Covid-19 en l’activitat turística 24 d’abril de 2020 5. Perspectives de futur sobre la recuperació de l’activitat Exceltur ha actualitzat les seves previsions de recuperació i ha dibuixat un escenari més pessimista que el de la setmana anterior, motivat per l’anunci del Govern Espanyol de mantenir l’estat d’alarma dues setmanes més i tornar a una nova normalitat de forma lenta i esglaonada a partir d’aleshores. El sector turístic seria l’últim en aixecar les restriccions, cap a finals de 2020, i seria en aquell moment en el que la demanda començaria a recuperar-se, ja que la majoria de viatges a Espanya es fan en transport compartit (avió o tren), tant a península com a les illes. En aquest nou escenari, el PIB turístic a Espanya cauria fins a un -81,4% el 2020 respecte el 2019. Font: Exceltur 5.1. Creuers En un webinar organitzat per Turisme de Barcelona el 21/043, es va esmentar que es preveu que l’activitat de creuers a Barcelona torni el mes de juliol, però la data es pot anar posposant si no s’aixequen les restriccions de viatge per part dels diferents països. Per aquest motiu, molts operadors que la temporada 2020 al Mediterrani està perduda, i es reprendrà la normalització progressiva al 2021 però amb volums menors als d’abans de la crisi. 3 Veure resum del webinar: http://newsletter.barcelonaturisme.com/Publicacions/BarcelonaShares/n031/Resum.pdf 14 Seguiment de l’impacte del Covid-19 en l’activitat turística 24 d’abril de 2020 Per altra banda, caldrà veure en quines condicions es permet retornar a l’activitat, ja que és previsible que s’imposin limitacions en el nombre de passatgers i mesures de seguretat estrictes dins de les naus i per embarcar. Es preveu que els creuers petits siguin els que s’adaptin millor a aquesta situació. Per altra banda, cal tenir en compte que demogràficament bona part dels passatgers són sèniors, el col·lectiu més vulnerable al Covid-19, per tant, és probable que viatgi menys fins que les condicions per a viatjar novament millorin o hi hagi una vacuna. 5.2. Sector MICE El sector de venues i turisme de reunions a Barcelona, de la mateixa manera que el de congressos, està experimentant cancel·lacions i modificacions: els esdeveniments més petits s’estan anul·lant i els més grans s’estan posposant a l’últim trimestre de l’any, 2021 o fins i tot 2022. Molts no tenen data definitiva. Els venues declaren que davant d’aquesta situació els clients no volen formalitzar contractes i que es denota una crisi de confiança. La paralització del sector es nota en tota la cadena productiva, incloent les empreses de transports, hostesses d’esdeveniments i restauració i càtering que han hagut d’aplicar ERTO i també estan rebent cancel·lacions i modificacions. En el cas de les empreses de transport i restaurants, estan preocupats per les mesures que s’imposin en relació a les capacitats màximes permeses quan es pugui reprendre l’activitat, ja que determinaran la viabilitat econòmica dels seus negocis. 5.3. Oficines de Turisme En un webinar dut a terme per a l’ECM el 22/04, l’ACT feia un repàs de l’actualitat de les oficines de turisme a Europa (actualment estan tancades, excepte a Suècia) i s’introduïa com seria el “nou normal” en aquest servei. Partint de la base que el model de les oficines de turisme ja estava en procés de replantejament abans del Covid-19, aquesta crisi provocarà una acceleració en el canvi en aquests espais per tal d’adaptar-se a les noves necessitats que tindran els visitants: - Es preveu una major arribada en cotxe i tren: possibilitat d’obrir oficines pop-up i traslladar informadors al carrer que tinguin la flexibilitat d’anar allà on es trobi el turista en cada moment. - Augmentar l’assistència online 15 Seguiment de l’impacte del Covid-19 en l’activitat turística 24 d’abril de 2020 - Creació i augment de productes per a residents (staycation) com a conseqüència de l’augment del turisme local. - Digitalització de la informació - Millora en la sostenibilitat de la gestió de les oficines de turisme 5.4. DMMO En un webinar organitzat per Hosteltur el 17/04 en que hi participaven responsables de les DMMO de Madrid, València i Barcelona com a destins urbans, es va posar de manifest que la col·laboració entre les diferents destinacions serà de vital importància per superar aquesta crisi. Tots els intervinents van coincidir que per poder promoure les seves destinacions, abans hauran de transmetre una imatge de confiança i seguretat. S’hauran de crear protocols i requisits sanitaris normatius (per part de les administracions) i autoregulacions del propi sector. Els hotelers de Madrid estan creant el certificat “Hoteles COVID free”, que consisteix en un protocol comú, amb mesures que garanteixin la seguretat als clients i treballadors dels hotels. Quant als públics objectiu als que s’hauran de dirigir: - Primera fase: se centraran en els residents de les pròpies ciutats, per incentivar el consum local i recuperar l’activitat dels negocis que han estat aturats durant setmanes i mesos. Des de València, s’està treballant en adaptar la seva “Tourist Card” als residents, amb descomptes en comerç, gastronomia, cultura, oci, etc. - Segona fase: el turista nacional i proper serà el que pugui arribar abans mentre no s’aixequin les restriccions internacionals i aèries. - Tercera fase: en funció de l’aixecament de les restriccions, el turisme internacional s’anirà recuperant, probablement primer per carretera i després en avió per dins d’Europa. Els mercats intercontinentals seran els últims en tornar. Finalment, per a la recuperació del sector, es va coincidir en els següents aspectes clau: - Seguretat que pugui aportar la destinació - Confiança als desplaçaments - Generar un model de turisme sostenible - Col·laboració públic-privada - Estratègies de màrqueting més social basat en valors, principis, emocions, etc., en contraposició al màrqueting més consumista. 16 Seguiment de l’impacte del Covid-19 en l’activitat turística 24 d’abril de 2020 6. Impacte socioeconòmic 6.1. Barcelona ciutat - En una enquesta realitzada per l’Ajuntament de Barcelona als seus ciutadans del 06/04 al 16/04, 7 de cada 10 treballadors van declarar que la seva empresa no havia pres cap mesura o canvi en relació al seu contracte. Per contra, 1 de cada 4 va declarar que se li havia aplicat una regulació temporal i menys d’un 5% havia estat acomiadat o li havia finalitzat el contracte. Més de la meitat dels enquestats (54,3%) creu que la crisi del Covid-19 podrà afectar negativament la seva feina, ja sigui amb una reducció dels encàrrecs, acomiadament o no renovació del contracte o tancament del negoci. Aquest percentatge ha anat en augment des de que es va iniciar l’enquesta. 1 de cada 3 entrevistats creu que el problema més important que cal abordar en aquesta crisi és l’economia. - A la ciutat de Barcelona, l’atur del sector turístic, el març de 2020 s’ha incrementat un 16,6%, valor molt superior a l’increment de l’atur del conjunt de sectors econòmics (7,3%). El mes de març es van signar 6.842 contractes de treball del sector turístic (-63% respecte al març de 2019). Els contractes indefinits han patit una davallada de -37,1% i els temporals encara més intensa, de -67%, fet que ha suposat un augment en la proporció de contractes indefinits amb relació als temporals. El 23% dels contractes que es van signar al sector turístic van ser indefinits, la dada més alta de la sèrie. Els serveis d’allotjament són els que han registrat la caiguda més gran, d’un -79,8%. L’11,1% dels contractes de treball signats a la ciutat al mes de març van correspondre al sector turístic. Taxa Taxa Valor variació variació Valor Març acumulat interanual acumulada Mercat de treball a Barcelona ciutat 2020 any (%) (%) Contractes de treball sector Turisme (CCAE 55,56,79) 6.842 37.828 -63,0% -24,7% Indefinits 1.575 5.923 -37,1% -13,6% Temporals 5.267 31.905 -67,0% -26,4% Atur registrat sector Turisme (CCAE 55,56,79) 10.369 16,6% Font: Ajuntament de Barcelona a partir de Ministerio de Trabajo 17 Seguiment de l’impacte del Covid-19 en l’activitat turística 24 d’abril de 2020 6.2. Catalunya - A Catalunya, segons una enquesta realitzada pel Gabinet Ceres4 del 9 al 14 d’abril de 2020, 4 de cada 10 entrevistats afirmen que tenen i tindran dificultats per pagar despeses i 2 de cada 10, que ara mateix no en tenen, però que preveuen tenir-ne en un futur. Font: Gabinet Ceres Això es traduirà en canvis en el patró de despeses. Proporcionalment, augmentarà la despesa en alimentació i l’energia i baixaran les activitats d’oci i restauració. També s’aturaran altres despeses previstes abans de la crisi com anar de vacances (-45%), comprar un cotxe o un habitatge. Un 43% estan preocupats o bastant preocupats pel seu futur laboral. - A nivell turístic, a Catalunya, les dades d’ocupació de l’INE en establiments hotelers del mes de març ja mostren l’impacte de la crisi al sector, amb una reducció dràstica de personal (-38,6%) que es veurà incrementada el mes d’abril. Personal empleat en Establiments Hotelers a Catalunya 27.409 16.821 Nombre de treballadors març 2019 març 2020 Font: Elaboració pròpia a partir d’INE 4 http://www.gabinetceres.com/ca/post/informe-panel-covid-19-onada-1 18 Seguiment de l’impacte del Covid-19 en l’activitat turística 24 d’abril de 2020 info@observatoriturisme.barcelona https://www.observatoriturisme.barcelona