Secretaria General COMISSIÓ DE PRESIDÈNCIA, DRETS DE CIUTADANIA, PARTICIPACIÓ I SEGURETAT I PREVENCIÓ Sessió extraordinària d’11 de maig de 2020 A sala virtual, amb pantalla central de control de la Sala Lluís Companys de la Casa Consistorial de la Ciutat de Barcelona, l’11 de maig de 2020, s’hi reuneix la COMISSIÓ DE PRESIDÈNCIA, DRETS DE CIUTADANIA, PARTICIPACIÓ I SEGURETAT I PREVENCIÓ en sessió extraordinària, sota la presidència de l’Im. Sr. Regidor Albert Batlle Bastardas. Hi concorren les Imes. Sres. i els Ims. Srs.: Jordi Martí Grau, Laia Bonet Rull, Montserrat Ballarín Espuña, Elisenda Alamany i Gutiérrez, Jordi Coronas i Martorell, Gemma Sendra i Planas, Max Zañartu i Plaza, Jordi Martí Galbis, Francina Vila i Valls, M. Luz Guilarte Sánchez, Josep Bou Vila i Manuel Valls Galfetti, assistits per l’assessor a jurídica, la Sra. Anna Martori Salichs, que actua per delegació del secretari general i que certifica. També hi és present l’Im. Sr. Francisco Sierra López. Excusen la seva absència els Ims. Srs.: Marc Serra Solé, Eloi Badia Casas i Jordi Rabassa Massons. La sessió no presencial va ser convocada i es celebra en virtut del que disposa l’article 46.3 de la Llei 7/985, de 2 d’abril, reguladora de les Bases del Règim Local, segons redacció donada pel Reial Decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s’adopten mesures urgents complementàries en l’àmbit social i econòmic per fer front a la COVID-19. La Secretària delegada constata l’efectiva connexió per via telemàtica de tots els assistents a la sessió mitjançant el sistema de videoconferència gestionat des de la referida sala virtual i acredita la seva identitat, així com l’existència de quòrum legal. La presidència obre la sessió a les 11.00 h. Compareixença del Govern municipal Dels Grups Municipals Esquerra Republicana, Junts per Catalunya, Ciutadans, Partit Popular i Barcelona pel Canvi: Única. – (M1923/751) Que comparegui el responsable del Govern Municipal per donar compte dels procediments seguits pel consistori de cara a l’organització del concert col·lectiu “Ens en sortirem”, que finalment s’ha suspès, tot detallant quin organisme de l’Ajuntament va ser el responsable de fer la contractació o el conveni d’aquest esdeveniment, quins procediments es van seguir per dur-lo a terme, així com el detall de les despeses previstes del concert i l’accés dels grups municipals a l’expedient CCM 6/20 EXT Presidencia 1/12 d’aquest contracte. El Sr. MARTÍ GRAU explica que es tractava d’un concert als terrats amb la participació de més de 20 artistes, però aclareix que també era una producció audiovisual de 2 hores de durada que havia de reflectir el confinament de Barcelona i projectar la ciutat en aquests moments difícils. Especifica que esmenta la doble dimensió perquè li sembla que situa la magnitud del projecte que es volia tirar endavant i que estava plantejat. Anuncia que aportarà alguns elements respecte de les dues grans qüestions que han acompanyat el debat al voltant d’aquest projecte que finalment no es va dur a terme. El primer element és sobre l’oportunitat i el moment d’un esdeveniment d’aquesta naturalesa, en què hi ha opinions diferents, totes respectables, però al Govern li va semblar que havia arribat el moment de l’emergència en què es podia pensar un acte d’acompanyament per a totes les persones que havien perdut algun ésser estimat i alhora llançar un missatge d’esperança cap al futur. Manifesta que la impossibilitat de realitzar encara un acte en un dels espais simbòlics de la ciutat presencialment obligava a imaginar un altre format, però amb la mateixa intenció, de manera que la proposta de la gent d’El Terrat va semblar adequada: músics de tots els estils i generacions als terrats de Barcelona com a localització principal i la ciutat com a teló de fons de la proposta. Diu que aquests eren els ingredients bàsics del projecte, però que defensar-lo sense veure’n el resultat no és gens fàcil, malgrat que els 3 elements eren i són essencialment barcelonins. A continuació, anuncia que aportarà 4 elements que li semblen prou rellevants. Primer element: no s’ha signat res, de manera que no s’ha gastat ni es gastarà un euro públic en aquest concert fallit. Aclareix que ho diu perquè es pot especular sobre com s’hauria fet i sobre quin hauria estat el pressupost, però insisteix que ni la Comissió de Govern ni ningú havia pres encara cap acord formal. Segon element: la velocitat i la rapidesa en la gestació de la proposta. Explica que des de la primera idea a la cancel·lació van passar no més de 2 setmanes i que tot va ser molt ràpid: primer, es va imaginar un concert en directe a 15 terrats; després, es va passar a un format mixt, amb terrats en directe i altres pregravats, i finalment, gairebé el mateix dia de la presentació, es va acordar que tot fos gravat per facilitar- ho tècnicament. Apunta que el compromís definitiu amb la productora per part de l’ajuntament va ser que assumirien un màxim de 200.00 euros i que ells havien d’enviar un pressupost detallat per acabar de tancar el conveni. Tercer element: la productora era El Terrat Mediapro, perquè el projecte era seu: la idea dels concerts, la llista d’artistes, l’escaleta de l’acte i la mateixa implicació de l’empresa, que des del primer moment es va comprometre a no cobrar un euro directament per la seva feina, sinó que només demanaven que l’ajuntament es fes càrrec de les despeses indispensables per fer realitat el projecte: el pagament dels gairebé 100 tècnics, els honoraris –rebaixats, això sí– dels músics i el lloguer del material necessari –drons, etc., per a les imatges. Així mateix, comenta que el compromís era fer una coproducció assumint les despeses a mitges per cobrir costos sense cap benefici per a la productora. Quart element: la fórmula jurídica que s’havia previst era la d’un conveni. Ressalta aquesta fórmula jurídica perquè obliga sempre a justificar amb factures concretes els diners que es perceben i ha de quedar clara l’aportació que hi fan la productora i CCM 6/20 EXT Presidencia 2/12 l’ajuntament, en què l’ajuntament fixava un màxim de la seva aportació, però per fer- la efectiva insisteix que calia documentar les despeses totals del projecte. Reitera que, com saben, això va quedar estroncat perquè la polèmica va ofegar la iniciativa i poc temps després d’haver-se anunciat es va anul·lar. Apunta que segurament la rapidesa i velocitat hi van jugar en contra, potser també el moment o la manera de comunicar-ho, però espera que la ciutat trobi la manera d’insuflar esperança cap al futur en uns moments en què Barcelona la necessita més que mai. El Sr. CORONAS considera que al Sr. Martí Grau li toca fer un paperot que sap que li agrada, que és el de fer de fusible de l’alcaldessa. Pensa que l’alcaldessa els ha mentit i no ha donat les explicacions on toca. Opina que si l’alcaldessa era bona per presentar el projecte també ho hauria de ser per ser en aquesta sessió donant explicacions, no a laSexta, com ho va fer el dia anterior. Insisteix que hauria de donar explicacions als grups i a la ciutadania en aquesta Comissió i retre comptes en lloc d’amagar-se darrere d’un reglament municipal i d’un regidor –el Sr. Martí Grau– que la cobreix. Destaca, irònicament, que aquest és el sentit i el respecte que té l’alcaldessa per la democràcia de la institució, a la qual cosa ja té els grups acostumats. Diu que això li fa pensar que potser hi ha més coses que no saben sobre aquest tema. Apunta que aquesta manera tan emocional de justificar-ho tot per part de l’alcaldessa i de defugir la responsabilitat d’anar a donar les explicacions en aquesta sessió també el fa pensar malament. Constata que l’alcaldessa només apareix amb el logotip de l’Ajuntament de Barcelona al darrere quan ha de lluir, però no ho fa mai quan ha de donar explicacions. Considera que no era una idea bonica, que no era el moment ni tampoc la manera, ja que era massa aviat i hi havia massa ego personal de l’alcaldessa, com sempre, amb aquest excés de personalisme al qual els té acostumats. Considera que el Govern confon la cultura amb l’espectacle, ja que si volien ajudar el sector cultural ho haurien d’haver fet comptant amb ells, i no utilitzant-los per al seu benefici personal. Així mateix, destaca que el Govern municipal ho ha fet fins i tot obviant i deixant de banda l’Institut de Cultura de Barcelona i organitzant-ho tot des del mateix Gabinet d’Alcaldia, cosa que indica de manera molt clara quin era l’objectiu que perseguien, que no era el benefici del món de la cultura, sinó el del mateix Govern. Recorda que van ser els mateixos artistes els que van renunciar a participar-hi quan es van assabentar de la realitat d’aquest projecte. Per tant, remarca que darrere de tot això hi ha una qüestió de formes i de constatació, una vegada més, de quin és l’exercici de mal govern al qual sovint el Govern municipal els té acostumats. Així doncs, es queixa que els van amagar el cost del projecte i que, fins i tot el dia que va sortir a la premsa que això costava 200.000 euros, el Govern no va dir la veritat, és a dir, que com a mínim costava 500.000 euros i que l’ajuntament va aprofitar el decret d’alarma per fer un dedazo, quan el decret només hauria de servir per contractar béns i serveis per lluitar contra l’emergència sanitària i social, però mai en benefici de la imatge del Govern i de l’alcaldessa. Es pregunta com el regidor de Presidència va dir que la Comissió de Govern no havia pres cap decisió, quan fins i tot està publicat al butlletí la decisió que va prendre i que habilitava el Sr. Martí Grau per signar aquest conveni. Considera que el més greu de tot és que això el Govern ho fa en un context en què es parla del futur del pressupost, un futur negre per la davallada d’ingressos municipals, CCM 6/20 EXT Presidencia 3/12 i en un context de patiment de la ciutadania, de patiments pels efectes directes en la salut de les persones i patiment pels efectes dramàtics en l’economia i en la butxaca de les famílies, que encara no saben ni quan acabarà ni com se’n sortiran. Recorda que això mateix ho va dir el dia anterior l’alcaldessa quan va anar a laSexta, ja que li agraden més les càmeres de televisió que les cambres institucionals per explicar-se. Comenta que l’alcaldessa va dir el dia anterior que els serveis socials s’estan a punt de col·lapsar, de manera que aquesta és la realitat que cal afrontar. Per tant, indica que, darrere de tota aquesta excusa emocional que el Govern vol posar i aquestes bones intencions, cal assumir responsabilitats, perquè s’han pensat que l’Ajuntament de Barcelona és el seu cortijo, que poden fer el que volen, quan volen, perquè malauradament també entenen la política com un espectacle. Constata que durant aquests dies han invertit més temps a competir en rodes de premsa entre regidors que a treballar amb els grups de l’oposició per resoldre els problemes reals, que són aquells que afecten els seus conciutadans. Considera que si al Govern li quedés un bri de dignitat farien autocrítica, reflexionarien sobre tot el que ha passat, demanarien perdó i es preguntarien si amb aquesta actitud també estan habilitats en el futur per gestionar un sol euro públic. Així doncs, demana menys optimisme, menys emoció a les excuses i més assumir responsabilitats, perquè la ciutadania no mereix cap altra cosa. El Sr. MARTÍ GALBIS comenta que el Grup de JxCat va demanar la compareixença de l’alcaldessa en aquesta Comissió per rebre explicacions sobre el concert cancel·lat que s’havia de celebrar el 9 de maig a balcons i terrasses, concert que va ser anunciat a so de bombo i platerets per la mateixa alcaldessa el dia 30 d’abril. Remarca al president que ha demanat i continua demanant que sigui l’alcaldessa Colau la que doni la cara i les explicacions pertinents en aquesta Comissió, ja que la seva absència, a parer del Grup de JxCat, és un menyspreu a l’oposició i també a la ciutadania que representen. Expressa, doncs, la queixa formal del seu grup i lamenta la seva covardia política. Destaca que Ada Colau va tenir temps el dia anterior per anar a laSexta a ser entrevistada, però que, en canvi, no té temps ni voluntat per donar explicacions en aquesta sessió de l’Ajuntament de Barcelona. Creu, doncs, que això és una vergonya. Considera que el concert dels balcons és una altra demostració de vanitat de l’alcaldessa. Afegeix que pocs dies enrere la Sra. Colau també va haver de fer marxa enrere en la seva voluntat de ser l’estrella d’un programa a Betevé amb nens i nenes de Barcelona. Recorda que l’1 de maig es van començar a donar les primeres baixes dels artistes convidats al concert, que denuncien sentir-se enganyats perquè se’ls explica que és un acte benèfic i solidari i se’ls ofereixen uns honoraris simbòlics davant dels 200.000 euros destinats a la realització del concert, segons paraules literals de l’alcaldessa Colau. Recorda que s’intenta salvar el projecte in extremis, però que, tot i així, el 3 de maig es cancel·la el concert. El Grup de JxCat esperava, doncs, una certa dosi d’humilitat, d’autocrítica i de sinceritat, però ja veu que el Govern és incapaç d’assumir les seves pròpies responsabilitats. També retreu que es menystingués l’associació Coincidències, entitat amb una llarga trajectòria en l’organització d’espectacles musicals als balcons i terrats. Destaca que el que havia de ser una gran oportunitat per a la CULTURA, en CCM 6/20 EXT Presidencia 4/12 uns moments molt difícils per a un sector que està precaritzat, ha esdevingut un greuge inadmissible. A continuació, indica que el Govern ha anunciat un ajut extraordinari d’1 milió d’euros per a la cultura de base, però que en volien gastar 250.000 en un sol concert que en costava 500.000. Recorda que el mateix dia que el Sr. Martí Grau anunciava als grups de l’oposició que l’ajuntament deixava d’ingressar 300 milions d’euros per la crisi de la COVID-19 els diuen que han d’organitzar i gastar 500.000 euros en un concert. Remarca que la Sra. Colau es volia gastar 250.000 euros en un concert quan el Govern municipal encara deu molts diners de les subvencions de l’any 2019 a les entitats culturals dels barris. Pel que fa al sistema de contractació del concert, comenta que van conèixer per l’acta de la Comissió de Govern del 30 d’abril que es va acordar aprovar un conveni amb una subvenció directa de 250.000 euros. Remarca que eren 250.000 i no 200.000 com ha dit el regidor de Presidència. Destaca, doncs, que Ada Colau va mentir quan va dir que el cost del concert era de 200.000 euros, perquè el cost era de 500.000 euros i ho sabien. Insisteix que Ada Colau va mentir i es va contradir en les entrevistes que va concedir a RAC1 i a Catalunya Ràdio perquè va dir que era una iniciativa de l’ajuntament i després va dir que tot estava en mans de les productores. Recorda que Ada Colau va dir que volia fer un regal a Barcelona, però en el fons creu que el que volia era fer-se un homenatge. Tot seguit, comenta que el pressupost anual de l’ajuntament per Càritas són 200.000 euros i se’n volien gastar 250.000 per un concert per a la pandèmia. Indica que el pressupost anual per a les indústries culturals de la ciutat és de 518.000 euros i volien fer un concert que iguala aquest import. En tot cas, agraeix el coratge dels artistes i també l’interès de la productora per intentar tirar endavant un projecte que era fallit precisament per l’egolatria de la mateixa alcaldessa. Així mateix, vol demanar explicacions sobre els criteris utilitzats per determinar l’interès públic del concert, esquivant la concurrència pública que justifiqui l’atorgament de la subvenció de 250.000 euros via conveni. Pensa que no poden permetre que l’estat d’alarma sigui una patent de cors per a contractacions que podrien semblar irregulars. Acaba afirmant, molt a pesar seu, que aquest episodi ha minat la confiança en el Govern en uns moments en què es necessita diàleg, unitat i consens per refer els comptes municipals del 2020 i encara també amb consens els del 2021 i sortir junts de la crisi de la COVID-19. Se sent enganyat i pensa que la gent ha de poder confiar en les institucions, però que aquest exemple és molt poc edificant. Considera que el Govern ha demostrat una gran manca d’empatia amb els que pateixen i una preocupant insensibilitat social per la gent que està patint en aquesta crisi. Opina, doncs, que el Govern haurà d’assumir responsabilitats i ha de fer un gir de 180 graus en la seva actitud política, però també, i molt especialment en aquests moments, en el seu capteniment ètic si volen comptar amb ells. La Sra. GUILARTE comenta que la nit anterior l’alcaldessa va desplegar la vocació artística que té per a la televisió per intentar blanquejar aquest fiasco, però no en CCM 6/20 EXT Presidencia 5/12 aquesta sessió per donar la cara davant l’oposició, que és on ho hauria de fer, ja que llavors li agafa el pànic escènic i s’amaga. Recorda que la nit anterior l’alcaldessa deia que estava disposada a donar totes les explicacions, de manera que es pregunta on és. Constata que la Sra. Colau fa 2 mesos que no accepta ni una pregunta sobre la seva gestió, malgrat que és una de les crisis més greus que patirà Barcelona i que hi ha un 30% més de famílies de Barcelona que necessiten ajuda per menjar, amb els funcionaris municipals reclamant-li material de protecció i tests i amb un 90% dels treballadors del sector cultural que ja està molt precaritzat per aquest abandonament que han patit de totes les administracions i que es quedaran sense ajudes, segons el que ha anunciat el Govern de Sánchez, perquè no entren en aquests packs. Destaca que, tanmateix, a l’alcaldessa li sobren temps i diners per muntar-se el seu propi homenatge propagandístic, que a sobre diu que és per ajudar la gent de la cultura. Pregunta si l’alcaldessa està equiparant una subvenció a dit de 250.000 euros al seu amic milionari, el dels paradisos fiscals, el Sr. Roures, a un acte de suport al sector cultural. Remarca que el mateix sector ha reconegut que els han enganyat i que per això s’han negat a participar-hi. Per tant, demana que el Sr. Martí Grau respongui, en absència de l’alcaldessa per pànic escènic, a quines són les raons d’excepcionalitat amb què el Govern municipal volia justificar aquesta subvenció a dit, directa, a Mediapro, perquè ho han fet sense concurrència, sense publicitat i amb total opacitat. També vol saber per què el Govern decideix subvencionar el 50% del cost si finalment Mediapro va comunicar que en podria haver assumit el 100%. Respon ella mateixa que en aquest fiasco, quan s’ha destapat, ni Colau ni el Sr. Collboni no estaven disposats a renunciar a la propaganda d’un acte tan mediàtic amb primeres espases de la música, però es queixa que, en canvi, no van a la sessió de la Comissió a donar la cara. Demana que no menteixin i que reconeguin que aquest expedient de conveni ja estava iniciat i que hi havia voluntat de fer la despesa. Tanmateix, creu que el Govern no ha dit el cost real, i per això vol que el Govern el digui. Demana que el Govern no segueixi desprestigiant aquest ajuntament, ni vulnerant els drets de l’oposició, ni pretenent enganyar tota la ciutadania. El Sr. BOU dona les gràcies al Sr. Martí Grau per ser a la sessió, tot i que de fet qui hi hauria de ser és la protagonista, la senyora alcaldessa, que és qui va començar això i ho havia d’acabar. Si bé és cert que el concert no es va produir, afirma que també és cert el costum que té aquest ajuntament de regar amb diners públics els amics una vegada i una altra. Recorda que el 30 d’abril Ada Colau va anunciar en solitari, com és la seva manera normal d’actuar, un concert solidari que se celebraria el 9 de maig i en què, mitjançant un fals directe i en format programa de televisió, participarien més d’una vintena d’artistes des de diferents terrats de Barcelona i que es faria, segons les paraules de l’alcaldessa, un regal per a la ciutat. Destaca que, a partir d’aquí, tot ha estat confusió sobre els més de 200.000 o 250.000 o 500.000 euros de cost previst per dur a terme aquest concert, sent un dels motius més esmentats el que estava relacionat amb el caixet dels artistes i si estaven inclosos o no en aquests diners. CCM 6/20 EXT Presidencia 6/12 Per això assisteix a aquesta Comissió amb dubtes i incerteses que el pas dels dies i els diferents aclariments de les parts implicades, i especialment l’Ajuntament de Barcelona, no han aconseguit dissipar, tot i que és veritat que té algunes certeses respecte a tot el que ha passat. La primera és denunciar un intent d’apropiació, malgrat que no dubta de les bones intencions amb aquest concert. En aquest sentit, recorda que durant aquest confinament s’han dut a terme alguns concerts solidaris de transcendència mundial, però pensa que no és admissible que un concert com aquest el capitalitzés i se n’apropiés l’alcaldessa, pagant-lo amb fons públics. Considera que cal tenir en compte que la iniciativa, tot i que després es va transformar en un esdeveniment privat de les productores d’El Terrat i Mediapro, estava capitanejada per l’alcaldessa, i insisteix que estava sufragada amb fons públics. Ara bé, remarca que no es tracta de fer un linxament ni que això es prengui com un oportunisme polític, com va dir en un comunicat la senyora alcaldessa a Facebook, sinó que es tracta de donar un cop de mà, fer un sacrifici com l’estan fent les famílies, els joves, els autònoms i les pimes. Pensa que tothom s’ha d’ajustar el cinturó i justificar cada euro que es gasta. Es pregunta si era una actuació solidària o hi estaven inclosos els caixets dels artistes, com diu El Terrat. Diu que això el remet a la segona certesa, i és que no era el moment idoni per al concert. El Grup del PP no està en contra de fer un concert d’aquest tipus amb participació de privats i que no costés ni un duro a les arques municipals, però es pregunta si ha de ser en aquest moment. Recorda que el Grup del PP ho ha criticat en l’àmbit nacional i ho fa en aquesta sessió, i és que considera immoral la manera com el Govern central i les seves extensions mediàtiques estan infantilitzant la societat, tractant de minimitzar els aspectes més negatius de la pandèmia, els morts. A continuació, considera que si la Sra. Colau de veritat vol retre homenatge a les víctimes de la pandèmia hauria de declarar dol oficial. Finalment, com a tercera certesa, destaca que s’han afavorit, com de costum, els amics, ja que es va acudir al procediment d’urgència a contractar els amics de l’alcaldessa fins que a les xarxes socials li van censurar que si tant volia defensar el teixit cultural de la ciutat a qui hauria d’haver trucat és a l’associació Coincidències, que és un referent a la ciutat en organització d’actuacions musicals. En definitiva, considera que sense transparència no es pot tirar endavant i que cal intentar abandonar aquesta actitud que posa en dubte la confiança de la ciutat i el Govern de l’ajuntament. El Sr. VALLS entén que es vulgui fer un acte per als barcelonins, però pensa que no era el moment, sobretot quan el país encara no ha fet un acte de dol oficial. Remarca, com han fet altres, que l’alcaldessa era el dia anterior a laSexta. Per tant, creu que la seva responsabilitat era ser en aquesta sessió, i que el fet de no ser-hi és una falta de respecte als grups de l’oposició, a la ciutadania i és una forma de frivolitat, cosa que és greu. En canvi, dona les gràcies al Sr. Martí Grau per ser a la sessió. Comenta que la intenció del Govern municipal era atorgar a Mediapro una subvenció de concessió directa amb caràcter excepcional recollida en un conveni. Indica que la subvenció era de 250.000 euros, la meitat d’un suposat cost total d’un projecte de 500.000 euros. No coneix com han intentat justificar les raons d’interès públic per concedir directament aquesta subvenció. CCM 6/20 EXT Presidencia 7/12 A més de les preguntes que ja s’han fet, vol fer-ne algunes més. Com pretenia justificar el Govern municipal la impossibilitat de fer un concurs? Quines raons d’interès públic són aquestes que van contra l’interès públic? Què diuen els informes preceptius? De quina partida pressupostària havien de sortir els 250.000 euros? Com es va comprovar la correcció del pressupost de 500.000 euros? A més d’aquestes preguntes que han fet tots els grups de l’oposició, manifesta que hi ha altres preguntes, com ara la relació del Govern municipal amb Mediapro. En primer lloc, parla de Betevé, ja que la cessió dels treballadors de Betevé, antena local filial de Mediapro, ha estat declarada nul·la. Vol saber quina repercussió econòmica i quin cost ha tingut per a l’ajuntament aquesta mala praxi en què apareix una empresa del grup Mediapro. En segon lloc, diu que, segons han informat alguns mitjans, l’ajuntament ha hagut de revisar el concurs guanyat per Mediapro Cloud per a la provisió d’infraestructures de tecnologies de la informació i de la comunicació i serveis professionals associats. Sembla que la manera de prestar el servei ha esdevingut obsoleta i que per això l’ajuntament ha hagut de convocar un nou concurs. Demana si poden explicar què va motivar la necessitat de convocar un nou concurs, quina repercussió econòmica suposarà per als altres comptes de l’ajuntament i si l’ajuntament atribueix alguna responsabilitat a Mediapro Cloud. En tercer lloc, pel que fa als deutes de Mediapro, apunta que la història sobre la solvència de Mediapro ha donat a l’ajuntament més d’alguna sorpresa negativa. Especifica que es refereix en particular al cas de Mediacomplex. Vol saber si està justificat que, amb les males experiències que l’ajuntament ha viscut amb Mediapro, es continuï contractant amb les empreses d’aquest grup. En quart lloc, vol parlar de paradisos fiscals. Comenta que l’Ajuntament de Barcelona ha declarat la seva voluntat de no tenir relació jurídica amb empreses que directament o mitjançant empreses pantalla o filials desviïn fons a països considerats paradisos fiscals amb la intenció d’evadir les seves obligacions tributàries. Constata que en aquest cas hi ha una relació amb una empresa que s’ha reconegut que ha tingut un paradís fiscal a Panamà. En cinquè lloc, destaca l’opacitat del Govern municipal. Recorda que 3 mesos enrere el Grup de Barcelona pel Canvi va demanar formalment accés a l’expedient de l’adjudicació de l’Illa Sibèria. Indica que el Govern municipal té 1 mes per donar accés a la informació, però constata que han passat 3 mesos i no ho ha fet. Vol saber per què el Govern municipal no ha respectat el protocol de resposta davant la petició formulada 3 mesos enrere pel Grup de Barcelona pel Canvi. Aclareix que fa aquestes preguntes perquè després d’aquest contracte a dit amb Mediapro ja hi ha una llarga història de la relació del Govern municipal amb Mediapro, i això també li preocupa, de manera que cal posar-ho en aquesta sessió. Espera, doncs, respostes del Govern. El Sr. MARTÍ GRAU manifesta que només es referirà a les qüestions concretes i que en el darrer torn potser farà alguna qüestió més valorativa. En primer lloc, sobre la crítica generalitzada que han fet els grups sobre el fet que l’alcaldessa no sigui la persona que comparegui, recorda que mai un alcalde ha comparegut, perquè no està previst fer-ho d’aquesta manera, en una comissió de plenari. Li sembla que l’alcaldessa respon a totes les demandes sempre que es fan en els llocs i en l’espai on està previst fer-ho. Indica que, evidentment, hi ha hagut CCM 6/20 EXT Presidencia 8/12 successos com aquest al llarg de la història municipal. Aclareix que això és una compareixença del Govern per donar explicacions i que ell és membre d’aquest Govern. En segon lloc, diu que algú ha donat a entendre que la Comissió de Govern va aprovar coses. Respon que la Comissió de Govern no va aprovar res. Demana que els regidors es llegeixin bé el paper que el dia anterior va córrer, que explica un acord i a darrere diu «retirat», molt abans que esclatés tota la polèmica, precisament perquè el projecte anava evolucionant i encara s’havia de fer una volta més sobre de quina manera s’havia de centrar el conveni. Diu que s’havia obert la possibilitat que s’aprovés un conveni en una comissió de govern, però que aquell punt va quedar retirat i en l’acta, com sempre passa, es fa esment dels punts que s’incorporen i també dels que són retirats. Per això, indica que el cost per a l’ajuntament haurien estat 200.000 euros, perquè el Govern explica les darreres converses amb la productora i els acords que s’havien anat prenent, tota vegada que el concert havia anat evolucionant cap a una producció audiovisual gravada. Constata que alguns han acusat el Govern de fer servir el decret d’emergència per contractar, però respon que no és així, ja que el conveni està previst quan es fa una cosa en què hi ha diverses entitats que hi aporten i hi posen recursos. Explica que es va triar fer el conveni amb El Terrat Mediapro perquè aquesta productora, des del primer moment, va estar disposada a posar tota la seva capacitat de producció i els costos que això significa i només demanaven que l’ajuntament es fes càrrec d’una part de les factures. Comenta que, a més, el conveni obliga que per justificar la despesa s’han de lliurar totes les factures pagades, de manera que no hi ha instrument més garantista que un conveni per establir una relació en un projecte com aquest. Tot seguit, indica que el Sr. Valls ha abocat una sèrie d’acusacions cap a Mediapro. Diu que no defensarà Mediapro perquè li sembla que no li pertoca, però creu que tots els dubtes que té el Sr. Valls sobre aquesta empresa els hauria de fer arribar a ells i si de cas s’hauria de discutir la relació que té Mediapro amb l’Ajuntament de Barcelona no amb aquest Govern, sinó fa molts anys. Apunta que els contractes sobre Betevé venen de dècades en què aquesta productora ha tingut vinculació o ha gestionat concursos que ha guanyat sobre Betevé. Pel que fa al projecte de Mediacomplex, puntualitza que és de primers de l’any 2000. Diu que si cal un dia es pot fer una sessió sobre això, ja que li sembla que no era l’abast del que avui havien de parlar. Respecte al que alguns han dit sobre que no era el moment idoni i demanaven una autocrítica, reconeix que probablement tenen raó, tal com ha dit a l’inici de la seva intervenció anterior. Quant a l’acusació d’arrogància que el Sr. Coronas feia al Govern, respon que de cap manera, ja que quan un vol fer una cosa i l’ha d’acabar suspenent no hi ha cap arrogància, però tampoc no accepta que es diguin falsedats, atès que han explicat amb tota la transparència quin era el moment en què es va decidir anul·lar aquest concert. Diu que la polèmica és coneguda per tothom. Especifica que no estan satisfets que una proposta que engega el Govern no es pugui fer, però creu que la ciutat ha de poder celebrar i enviar missatges d’esperança. Li sembla que amb aquestes paraules recull exactament el sentir de les primeres amb què s’ha dirigit als grups. CCM 6/20 EXT Presidencia 9/12 El Sr. CORONAS diu que no recorda haver fet servir la paraula arrogància, tot i que la intervenció del regidor de Presidència ho pugui reflectir. Té la sensació que, com que és una cosa que no s’ha fet, no cal donar explicacions, perquè el Govern diu que les explicacions ja s’han fet públiques abans o que la Sra. Colau ja les ha dit a la televisió. Remarca que són en una comissió formal de l’ajuntament que ha demanat unes explicacions detallades. Diu que si el Govern no tenia prou temps hauria d’haver ofert més temps a tothom i s’hauria pogut explicar amb més detall. Diu que cal que quedi clar que això no acaba aquí, perquè vol tenir accés a tot l’expedient, s’hagi retirat o no. Afegeix que vol veure l’informe jurídic que avalava aquest conveni i quins eren els arguments pels quals es podia fer per una raó d’excepcionalitat i d’interès general, i també si existeix un informe d’intervenció. Vol saber si el Govern ha fet bé les coses, perquè intueix que, si l’alcaldessa no va a la sessió a donar la cara, és perquè no s’han fet bé les coses. Pensa que cal assumir responsabilitats, anar més enllà de l’autocrítica i fer una reflexió profunda sobre quin comportament han tingut en aquesta qüestió. El Sr. MARTÍ GALBIS dona les gràcies al Sr. Martí Grau per les explicacions. Destaca, però, que no hi ha cap impediment, cap ordenança ni cap norma que impedeixi a la senyora alcaldessa o al senyor alcalde comparèixer en una comissió plenària per donar explicacions. Finalment, recorda al regidor de Presidència que des del mes de febrer l’alcaldessa no respon a l’oposició, cosa que no és acceptable. La Sra. GUILARTE constata que l’alcaldessa pot anar a la sessió si vol i li dona la gana; el que passa és que no ho té previst perquè seria donar explicacions de les no poques males pràctiques en contractació que el Govern sempre fa, al límit de la legalitat. El Grup de Cs ha presentat propostes en aquest sentit en aquesta Comissió i en la Comissió d’Economia i Hisenda moltes vegades i, tanmateix, el Govern no vol donar explicacions i hi voten en contra, perquè són dedazos. Destaca que el Govern municipal continua fent aquests dedazos de manera absolutament reprovable. Pel que fa a aquest dedazo dels balcons, indica que el Govern ha fet servir un procediment de contractació que només està previst per raons excepcionals, d’interès públic econòmic, però no d’interès d’un magnat de la tele ni de l’estrella convidada que acostuma a ser la Sra. Colau; o per raons d’interès social o humanitari. Pregunta si el Govern realment pretenia equiparar moralment la seva propaganda a aquest nivell. Recorda que n’han sol·licitat l’expedient, que estava iniciat, i els informes que ho justifiquen. Demana que el Govern no s’ompli tant la boca de parlar de cultura, sinó que apostin per ella de veritat. Indica que Catalunya està en els mateixos nivells d’inversió en cultura que el 2010, un 1% en els pressupostos aprovats per la Generalitat enguany. Afegeix que a Barcelona ha anat caient fins a entrar en xifres negatives de creixement els darrers anys, mentre que és un 5% del PIB de la ciutat. Comenta que la inversió en ajudes directes per a les arts escèniques i la música del Govern municipal, sumant les aportacions que fan tant l’ajuntament com l’ICUB, és d’un 1,94%. Diu que el que necessita el sector és un pla de rescat previ amb més de CCM 6/20 EXT Presidencia 10/12 60 mesures com el que el Grup de Cs els ha presentat, com ara reduir les taxes municipals i incrementar les bonificacions que estan relacionades amb activitats dels diferents espais culturals, per frenar aquest degoteig constant de pèrdua o de tancament de sales a la ciutat. A continuació, demana que, a més, el Govern no els retiri les subvencions, perquè evidentment s’han hagut d’ajornar esdeveniments, sinó que mantinguin el 100% per a quan es reprenguin, i als que han hagut d’avançar una despesa que els avancin aquella proporció de la subvenció o que declarin béns culturals d’interès local les sales de gran tradició artística a Barcelona, que també haurien de ser patrimoni protegit. En definitiva, constata que el Sr. Martí Grau sempre diu que tenen models molt diferents, cosa que és certa, però afegeix que també els valors, els principis i sobretot les prioritats; indica que el model dels dedazos, l’opacitat i l’autocomplaença és el del Govern. El Sr. BOU dona les gràcies al Sr. Martí Grau, que considera un fusible trifàsic de 400 ampers. Destaca que hi ha un senyal molt important. Remarca que el regidor de Presidència sempre esgota el temps i li agrada xerrar i explicar-se, però que en aquesta sessió té una altra posició, ja que hi ha alguna cosa que no acaba de funcionar bé i el Sr. Martí Grau sap perfectament que s’han equivocat. Considera que no es pot gastar. Recorda que el regidor de Presidència ha dit que el concert no s’ha fet perquè no han pogut, però el Grup del PP creu que no s’ha de gastar d’aquesta manera. Indica que l’única despesa i ajuda, que serà molt necessària, haurà de ser per als més necessitats de Barcelona, perquè hi haurà situacions molt difícils. Considera que caldria ajudar les pimes en comptes d’ajudar Mediapro. Finalment, pensa que és important que el Govern compti amb l’oposició i vagin junts per fer camí. El Sr. VALLS constata, en primer lloc, que no s’han fet bé les coses. En segon lloc, manifesta que estan vivint un moment particular, en què, a més, es busquen pactes, de manera que la presència de l’alcaldessa era útil en aquesta sessió perquè estan en un moment extraordinari. En tercer lloc, anuncia al Sr. Martí Grau que continuarà amb les seves preguntes sobre Mediapro, perquè el Govern ha donat moltes lliçons sobre les relacions amb l’IBEX. Recorda, doncs, al regidor de Presidència que Mediapro va admetre el 2018 haver utilitzat almenys un paradís fiscal, Panamà. Diu que la Fiscalia del Districte Est de Nova York també vincula Mediapro amb comptes oberts en paradisos fiscals. Pregunta, doncs, respecte al que estan discutint per què l’ajuntament no compleix amb el seu protocol de no contractar empreses que operen en paradisos fiscals i continua tenint relacions comercials, contractuals i directes, com s’ha vist en aquest assumpte, amb Mediapro. Diu que això és una pregunta clara, directa, que va vinculada al tema que estan discutint en aquesta sessió. Demana, doncs, veritat i transparència, ja que és imprescindible per a la confiança que necessiten per a les pròximes setmanes si volen enfrontar junts la crisi sanitària i econòmica. CCM 6/20 EXT Presidencia 11/12 El Sr. MARTÍ GRAU respon al Sr. Valls que els ha dit la veritat. Li sap greu el to del Sr. Valls i fins i tot que vingui d’ell, que acusi el Govern municipal de relacions amb les grans empreses. Diu que fa una mica de basarda escoltar el regidor del Grup de Barcelona pel Canvi. El Sr. VALLS interromp per preguntar quines empreses, si és Mediapro. Demana al regidor de Presidència que digui les empreses. El Sr. MARTÍ GRAU pregunta si han de convertir això en un diàleg tavernari. El PRESIDENT diu que té la paraula el Sr. Martí Grau per acabar. El Sr. MARTÍ GRAU vol fer una triple reflexió. Creu que ha parlat de manera continguda, reconeixent fins i tot elements que segurament el Govern no va saber explicar o encertar de la manera més exacta. Considera, però, que no es pot convertir això en categoria. Li diu a la Sra. Guilarte que el Govern municipal gasta més del 5% en despesa cultural, més de 150 milions l’any, mentre la Generalitat no arriba ni a l’1%. Afegeix que bona part d’aquests diners van a la cultura de base i van a fomentar el desenvolupament cultural de la base cultural de la ciutat, com el Govern ha anat explicant. En segon lloc, recorda que, davant de l’emergència de la COVID, aquest mateix ajuntament ha gastat més de 14 milions d’euros ampliant hospitals, donant suport a les residències, donant suport social i fent un pacte amb la conselleria de Salut pel desconfinament. Demana, doncs, que no es faci de l’anècdota categoria. En tercer lloc, constata que s’ha parlat de minar confiances. Manifesta que tornarà a estar sempre disposat a dialogar i a arribar acords, amb la transparència màxima, ensenyant-ho tot, però que quan al Govern un acte se li queda als dits els grups no li poden demanar que expliqui tot un expedient que no està fet, perquè encara no s’havia acordat res, és a dir, que és impossible, perquè no existeix. Diu que seria mentir posar més papers i més documentació que la que en realitat s’ha fet. Proposa parlar-ne tant com calgui, en tots els formats que vulguin, però espera que els grups no utilitzin això per escapar-se de la responsabilitat que tenen tots, que és fer anar la ciutat endavant en un dels pitjors moments de la seva història. El Sr. CORONAS diu que per responsabilitat volen l’expedient. ES DONA PER TRACTADA. No havent-hi altres assumptes per tractar, la Presidència aixeca la sessió a les 11.40 hores. CCM 6/20 EXT Presidencia 12/12