Regidoria – Districte de Sant Andreu Informe de la regidora monogràfic COVID19 Agraïments Al personal del districte per la seva ràpida resposta i adaptació a la nova manera de treballar, segurament amb condicions complicades de teletreball, garantint la conciliació, la cura de les persones a càrrec i el benestar emocional. A les entitats i empreses gestores d’equipaments per la seva rapidesa de canvi de funcionament i per no oblidar el seu objectiu de servei públic als nostres barris. Per seguir oferint programació de qualitat i sobretot com a primera trinxera acompanyant i ajudant a veïns i veïnes. Als grups de l’oposició per la seva mà estesa i la seva crítica constructiva quan ha calgut. A la taula de direcció del districte i especialment a la nostra gerent, la Maria, per haver compaginat aquesta gerència amb el lideratge de l’oficina de coordinació de l’estat de les residències de la nostra ciutat. Després en parlarem. A les entitats de tota la vida i a les noves xarxes de suport mutu per haver vertebrat una gran resposta comunitària a tots els barris del districte demostrant que és precisament aquesta la seva gran riquesa. Als serveis de neteja que han vetllat tan bé com han pogut perquè els nostres carrers estiguessin nets i a veïns i veïnes, que en una gran majoria han seguit estrictament les normes de confinament dictades per les administracions. També al personal sanitari i de les residències de persones grans, així com la resta de serveis bàsics. A les persones que seguiu aquest plenari atípic virtualment i a les que heu demanat intervenir al final de la sessió. I un record a totes les persones que patiu les conseqüències econòmiques de tota aquesta crisi, que en són moltes. Finalment un record per totes les persones que han perdut familiars i amistats aquests dies. Entrant en matèria, vull destacar la resposta ràpida de l’ajuntament, avançant-se més dues setmanes al decret d’estat d’alarma amb la creació del comitè de seguiment a finals de febrer. Des del Districte de Sant Andreu ens hem multiplicat a nivell tècnic i des de l’equip de govern per estar alerta del que passava als nostres barris, aprofitant unes magnífiques xarxes d’entitats que aquests dies s’han fet encara més fortes i que ens han permès diagnosticar, en bona mesura, les principals inquietuds i problemes. Regidoria – Districte de Sant Andreu L’equip de govern ha estat en contacte periòdic amb les entitats i equipaments de cada barri i cada àrea, rebent aportacions ciutadanes i traslladant-les a les instàncies oportunes per tenir present totes les realitats i poder-hi donar resposta. A nivell de districte de seguida es va aplicar el pla de contingència oportú, tancant els equipaments en un primer moment i la pràctica totalitat d’edificis municipals, posteriorment, amb el Decret d’estat d’alarma. Es van deixar oberts els serveis essencials i en horari reduït, com el centre de serveis socials de Sant Andreu i la Guàrdia Urbana. Acció social D’entre les prioritats d’aquests dies els col·lectius vulnerables i especialment les nostres persones grans han requerit especialment la nostra atenció. A Serveis Socials, malgrat les estrictes condicions sanitàries, s’ha treballat per garantir poder donar resposta a aquelles persones que ho necessiten. Des del 16 de març i fins el darrer cap de setmana s’han atès a 2.260 persones i s’han distribuït ajudes econòmiques per un total de vora 230.000€. A nivell de ciutat repartim 7.900 àpats diaris a persones amb situació de vulnerabilitat, i des del menjador de Navas, uns 300 diàriament. També s’està duent a terme el projecte de cistelles per a persones vulnerables de més de 70 anys. Al districte s’han lliurat en un primer enviament una mica més de 600 lots. A finals d’abril s’ha fet un segon enviament prioritzant les derivacions fetes des dels Centres d’Atenció Primària, arribant a unes 850 persones del districte. L’Oficina d’habitatge, malgrat estar tancada, ha seguit funcionant a ple rendiment, especialment garantint els ajuts als lloguers a les persones que ho necessitaven, i fent assessorament per telèfon i correu electrònic. No detallaré els ajuts que hem promogut pel parc públic d’habitatge de la ciutat així com les reivindicacions que hem traslladat al govern de l’estat en aquesta matèria. A nivell de persones grans, vam tancar de bon principi els casals de gent gran municipals i es van reduir els serveis dels habitatges tutelats però s’ha seguit fent contacte constant amb les persones usuàries per poder conèixer la seva situació. Hem hagut de lamentar les morts d’algunes persones que assistien sovint a aquests equipaments. Des d’aquí una abraçada a les seves famílies. Pel que fa residències ha estat un dels temes que més hem hagut de batallar des del primer dia. Ja el primer dilluns de l’estat d’alarma jo mateixa vaig trucar a les residències del districte per conèixer el seu estat i les seves necessitats. En tots els casos les demandes eren les mateixes (manca de personal i material, absència de protocols de confinament, abandonament per part de la Generalitat o el Consorci de Serveis Socials i de Salut). Des del districte vam ser dels primers a donar l’alerta i per aquest motiu pocs dies després es creava l’oficina de coordinació de la qüestió juntament amb les altres administracions competents. Regidoria – Districte de Sant Andreu Des de l’Ajuntament vam donar la veu d’alerta perquè sent una competència de la Generalitat la gestió distava molt de la que la urgència requeria. Com he dit, la nostra gerent, i més de 40 treballadores de l’Ajuntament de Barcelona treballant conjuntament amb les institucions competents, Consorci de Salut, Consorci de Serveis Socials de BCN, Departament de Treball, Afers Socials i Família, ASPB amb la col·laboració imprescindible dels Bombers de Barcelona, van dissenyar els protocols d’actuació, desinfecció, confinament i derivació, a més de poder conèixer diàriament l’estat de les gairebé 300 residències de la ciutat. Aquest centre continuarà treballant els propers mesos i es proposa que sigui la llavor d’un nou model per la governança de les residències de gent gran a la nostra ciutat que unifiqui l’àmbit social i sanitari. Vull destacar el cas de la Casa Asil, on el nombre de persones mortes va ser elevat i va ser dels primers a donar el toc d’alerta. Va ser el primer a nivell de ciutat que va ser desinfectat pels Bombers de Barcelona i el que va fer saltar a la llum la situació de les residències. Dades persones infectades i projecte “Barris en confinament” Des de que es va poder disposar de les dades de persones afectades o amb símptomes del virus es va detectar que en bona mesura els barris amb rendes més baixes tenia un índex de casos més elevats que la resta de la ciutat i especialment dels barris benestants. En el nostre cas destacava la Trinitat Vella i és per això que juntament amb 4 districtes més es va iniciar el projecte de Barris en confinament. S’ha promogut especialment el confinament a la Franja Besòs: plantejant una intervenció específica a través d’un servei de mediació de 6 educadors i educadores que des del 16 de març estan treballant als carres i places sensibilitzant sobre la necessitat de quedar-se a casa. A més, s’han editat i distribuït 750 cartells a les comunitats de veïns i veïnes dels tres barris reforçant aquesta idea. De forma complementària, la Guàrdia Urbana i els Mossos d’ Esquadra segueixen treballant vetllant pel compliment del confinament Educació, infància i joventut Un altre dels col·lectius especialment afectat per la situació de confinament ha estat l’escolar. El seguiment de les classes no és una competència de districte ni tan sols de l’ajuntament però sí que hem estat en contacte freqüent amb el Consorci d’educació per fer seguiment de com es preveia acabar el curs i quines necessitats detectàvem. Des de Pla de Barris i des del Districte s'han distribuït un total de 205 lots per a famílies a nens i nenes amb beques menjador dels barris de la Franja Besòs. Equipaments i serveis per infància: Regidoria – Districte de Sant Andreu En el cas dels infants , els casals infantils han mantingut una relació estable amb les famílies per tal de poder donar recursos i propostes personalitzades per tal de fer més fàcil la vida a casa. També des de l’ Espai Jove s’ha reforçat les accions informatives especialment a nivell acadèmic, per aquells joves que afronten un canvi d’etapa Ara estem treballant en la campanya d'estiu, per tal d'assegurar que aquells infants amb famílies amb problemes socioeconòmics en les circumstàncies actuals puguin optar a la beca per a fer casals, campus o colònies en el cas que la situació permeti que es facin. Salut A nivell de Salut la resposta de l’Ajuntament ha estat espectacular, anant molt més enllà el que les competències marquen i sent especialment imaginatives buscant fórmules per donar resposta a l’emergència. En clau districte va tancar durant unes setmanes el EAP La Sagrera,i el deCasernes va ampliar horari de cap de setmana per donar més servei. Amb la finalitat de reforçar les relacions humanes, detectar situacions d’aïllament o de problemes de salut s’estan fent des del 16 de març unes 1.300 trucades setmanals des dels serveis i equipaments del districte. Quan es detecten problemes es deriven a l’atenció ambulatòria o on convé. No em vull deixar aspectes vinculats a la salut mental que sovint queden en un segon pla i crec que són fonamentals. S’està fent seguiment a molts nivells d’aquesta qüestió oferint assessorament a qui ho necessiti. També és un bon moment per reivindicar la bona feina de la Taula de salut mental del districte que serà més necessària que mai a partir d’ara. Via pública El maig és temps de festes majors al districte i òbviament s’han hagut de suspendre totes, així com moltes altres activitats previstes a la via pública. Encara no sabem en quin escenari o escenaris ens movem i per tant no podem treballar propostes alternatives de cara a la tardor. Tan bon punt puguem concretar avançarem en aquesta qüestió. A nivell de conflictes a la via pública aquests han caigut en picat amb el decret d’estat d’alarma i els cossos policials en bona mesura s’han dedicat a reforçar el confinament i a solucionar conflictes entre particulars que es donen a alguns domicilis. Participació A nivell participatiu vam haver d’aturar els debats del Programa d0actuació del districte previstos per la segona quinzena de març i les convocatòries d’espais de govern i participació oficials del districte. Regidoria – Districte de Sant Andreu Malgrat això, s’han dut a terme o tindrà lloc les properes setmanes: - Sessions informatives: una amb totes les conselleres i consellers, dues amb els portaveus - Sessió “la regidora respon”, prevista pel 21 de maig - Seguiment al Decidim de les propostes veïnals - Hem donat veu i hem ajudat a difondre totes les iniciatives pels diferents canals de Comunicació del districte, que per sort i amb molt d'orgull, en són moltes als diferents barris del districte. Diferents entitats i membres d'associacions han volgut col·laborar en difondre les bones pràctiques durant el confinament i hem pogut difondre les seves veus per les xarxes socials. Què haurem de fer a partir d’ara? Creació d’espais de debat per escoltar-nos, entre grups municipals, però sobretot amb les entitats i altres actors dels nostres barris. És per això que no podem acceptar la proposició de Ciutadans que després discutirem, que per cert no accepta la nostra esmena. Entre tots i totes, però especialment en les pròpies taules socials, haurem de debatre el full de ruta, les urgències i les prioritats. I des de districte ho haurem d’elevar als mateixos espai de discussió que s’establiran a nivell de ciutat. Comerç L’impacte en el comerç, especialment el de proximitat, és i serà molt gran. Ja es van anunciar algunes mesures per part de la regidoria de comerç però caldrà treballar en propostes integrals i imaginatives perquè una de les joies dels nostres barris passi la crisi de la millor manera possible. En aquest cas caldrà una resposta a molts nivells que ja estem treballant de la mà de les entitats de comerciants. S’està en contacte permanen amb les dinamitzadores de les associacions de comerciants i també s’ha fet una reunió amb totes les entitats. D’entre els problemes principals que detectem són els problemes de pagament del lloguer i comissions altes d’alguns bancs al lliurar crèdits ICO. Des del plenari de Sant Andreu i crec que en nom de tots els grups vull agrair la feina feta pels comerciants, pels que han obert en condicions extraordinàries i els que no ho han pogut fer. Itineraris Segurs Des de l’1 de maig la ciutat de Barcelona va tallar un total de 44 carrers, 2 d’ells al districte, per garantir el passeig en condicions dels col·lectius que podien anar sortint d’acord amb les indicacions de desconfinament. En el nostre cas es tracta del carrer Finestrelles i Mare de déu de Lorda, a la Trinitat Vella. Des de la Trini ens arriben bones valoracions de la mesura que ha permès recuperar l’ús veïnal d’uns carrers que ja no el tenien, tal i com ens comentaven algunes persones. Regidoria – Districte de Sant Andreu Aquesta setmana també s’han obert alguns parcs de la ciutat i en el cas del Districte han estat el de la Trinitat Vella, el de la Pegaso i les tres illes interiors dels carrers Cinca i Fernando Pessoa. En tots casos ha estat per millorar les condicions dels passeigs i de les persones que han volgut sortir a fer esport. Cultura Per donar continuïtat a un dels àmbits importants de les nostres vides, hem treballat perquè les diferents iniciatives culturals del territori puguin continuar i siguin visibles. Un dels exemples més exitosos ha estat la celebració de Sant Jordi des de casa amb una programació molt extensa. Els centres cívics van treballar en equip per presentar una proposta conjunta: Sant Jordi des de casa, que ha estat molt ben valorada tan pels equipaments com pel nostre veïnat. Setmanalment fem un recull de les propostes culturals del districte per a fer-ne ressò. També hem procurat seguir fent difusió de les iniciatives culturals que la resta d’equipaments i algunes entitats han pogut seguir fent adaptant-se a la nova realitat. Des d’aquí tot el nostre recolzament a les entitats i equipaments culturals que han estat dels més perjudicats per aquesta crisi i probablement l’allargaran especialment. Procurarem treballar de la mà per poder fer-hi front en la mesura que sigui possible des del districte. Comunicació Per tal de que els veïns i veïnes de Sant Andreu puguin estar informats i rebre totes les facilitats i ajuts que l'Ajuntament a posat al seu abast, hem difós tota la informació al més aviat possible, utilitzant els diferents canals, el butlletí, les xarxes socials, enviant la informació a les entitats i seguiment telefònic sempre que ha estat necessari. Serveis mínims: seguim treballant! A banda de gestionar la magnitud de les urgències fruit de la crisi sanitària les tres direccions del districte han seguit treballant amb tot allò que tant el teletreball com la incertesa han permès durant aquestes gairebé 8 setmanes. L’escenari post COVID19 en bona mesura encara és incert però el que és evident és que caldrà ser imaginatius per donar resposta a les noves necessitats, a unes desigualtats que s’ampliaran. És, però, també el momento idoni per fer canvis profunds en la mobilitat, l’espai públic i la priorització de la ciutat per a les persones. Per aquest motiu es va aprobar al darrer plenari la Mesura de Govern que marcava una mica el full de ruta a seguir. Conclusions Deixeu-me acabar reclamant la voluntat constructiva de tots els grups municipals, tal i com s’està fent a nivell de ciutat, per acordar les prioritats dels propers mesos i treballar en un full de ruta el màxim compartit per tothom. Per part nostra ja ho estem fent però intensificarem la voluntat d’escoltar a tothom i anar trobant solucions a uns problemes que ens molts casos seran força complicats. Regidoria – Districte de Sant Andreu Les nostres línies de treball se centraran en els col·lectius més vulnerables (que aquesta crisi no la paguin els de sempre!), un reforç i enfortiment del comerç de proximitat i l’educació com a garant de la igualtat d’oportunitats.