GASETA MUNICIPAL 20 de maig del 2020 CSV: feee-5598-2839-6ab6 Disposicions generals – Decrets de l’Alcaldia DECRET D'ALCALDIA de 19 de maig de 2020, pel qual es disposa la rehabilitació dels terminis per a la tramitació dels procediments administratius d’autorització o altra forma d’intervenció per a l’execució de les obres i l’inici de les activitats a la ciutat de Barcelona, i s’adopten criteris per prioritzar la tramitació dels expedients d’obres i activitats. Decret. L’11 de març de 2020 l’Organització Mundial de la Salut va declarar pandèmia mundial la situació d’emergència sanitària ocasionada pel brot epidèmic de COVID-19. La ràpida i extraordinària propagació dels coronavirus SARS-CoV-2, causant de la malaltia COVID-19, va provocar l’aprovació del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l’estat d’alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, modificat pel Reial decret 465/2020, de 17 de març, en el qual es contenen mesures de protecció bàsiques per evitar la propagació del virus per contagi consistents en la distància social entre persones, higiene, restriccions en el desplaçament i d’altres que incideixen en tots els aspectes de l’activitat econòmica. La disposició addicional tercera del Reial decret 463/2020 ha establert la suspensió dels terminis per a la tramitació dels procediments de les entitats del sector públic, en el benentès que el còmput dels terminis es reprendrà en el moment en què perdi vigència el Reial decret o, si s’escau, les seves pròrrogues. Així mateix, la mateixa disposició addicional tercera, en el seu apartat 4, estableix que les entitats del sector públic poden acordar motivadament la continuació d’aquells procediments administratius que estiguin referits a situacions estretament vinculades als fets justificatius de l’estat d’alarma o siguin indispensables per a la protecció de l’interès general o per al funcionament bàsic dels serveis. Aquesta disposició addicional, en el seu apartat 3, també permet que l’òrgan competent, mitjançant resolució motivada, pugui acordar les mesures d’ordenació i instrucció que siguin estrictament necessàries per evitar perjudicis greus en els drets i interessos de les persones interessades en el procediment sempre que aquestes manifestin la seva conformitat. Amb tot, l’article 6 del Reial decret 463/2020, de 14 de març, manté per a cada Administració la competència que li atorga la legislació vigent en la gestió ordinària dels seus serveis per a adoptar les mesures que estimi necessàries en el marc de les ordres directes de l’autoritat competent als efectes de l’estat d’alarma i sense perjudici d’allò establert als articles 4 i 5 de l’esmentat Reial Decret. L’Ajuntament de Barcelona, en virtut del seu règim especial, té competències en matèria de salut pública, d’acord amb l’article 102 de la Carta municipal de Barcelona, aprovada per la Llei 22/1998, de 30 de desembre i els articles 55 i concordants de la Llei 18/2009, del 22 d'octubre, de salut pública. A més, l'article 140 de la Carta municipal de Barcelona estableix que l'Ajuntament de Barcelona ha de potenciar la participació de tots els ciutadans en la reducció dels riscs que la mateixa societat genera i en les tasques 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 20 de maig del 2020 CSV: feee-5598-2839-6ab6 preventives d'emergències, per a augmentar la coresponsabilitat social, i impulsar el desenvolupament de programes de cultura de l'autoprotecció en la població i en les activitats econòmiques i socials. Un cop estabilitzada la corba de morts i contagis del coronavirus, el país ha entrat en una nova etapa en la lluita contra la COVID-19, cosa que ha permès establir un pla de flexibilització en les mesures restrictives adoptades arran de la declaració d’estat d’alarma, l’anomenada desescalada. L’Estat ha previst un escenari dividit en quatre fases, de fase 0 a fase 3, que ha de ser gradual i adaptable als canvis d’orientació necessaris en funció de les dades epidemiològiques i de l’impacte de les mesures adoptades. Las activitats permeses en cada fase van augmentant alhora que es flexibilitzen gradualment les restriccions en la mobilitat de les persones, les relacions socials i en la realització d’activitats econòmiques. Així mateix, l’Ajuntament de Barcelona està treballant en els plans de restabliment dels serveis municipals que s’ha de ccompassar al retorn progressiu de les activitats a la ciutat. En aquests moments, si bé no s’ha superat la pandèmia i per tant l’alerta sanitària continua vigent, certament la situació ha millorat. En aquest nou context i en aplicació de la disposició addicional tercera del Reial decret 463/2020, cal buscar un equilibri entre l’interès públic en la protecció de la salut i l’interès públic en la reactivació de l’activitat econòmica. En aquest sentit, és innegable l’interès públic per reactivar l’activitat econòmica amb l’objectiu de combatre els efectes de la crisi econòmica derivada de la COVID-19, i a més és un interès coincident amb les mesures de flexibilització gradual de les activitats econòmiques en les diferents fases de la desescalada. Des de la perspectiva de l’Ajuntament de Barcelona, l’interès públic per reactivar l’activitat econòmica passa per disposar la continuació dels procediments administratius d’atorgament dels títols habilitants per a l’execució de les obres i l’exercici de les activitats a la ciutat. D’aquesta manera, els promotors de les obres i les activitats i els ciutadans en general podran reprendre la tramitació dels procediments que havien quedat suspesos en un moment de màxima alerta on es va justificar per motius sanitaris la paralització del país i de la seva economia. D’altra banda, es considera adient adoptar criteris per prioritzar la tramitació i resolució dels procediments que es continuaran tramitant - com permet l’article 71.2 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques - en funció de la naturalesa de l’obra o l’activitat i la seva relació amb el funcionament de determinats serveis de la ciutat i la seva capacitat per satisfer determinades necessitats de la població en un moment de profunda crisi econòmica i social. La priorització es fa seguint criteris d’afavorir el desenvolupament prioritari de determinats serveis bàsics a la ciutat, que s’identifiquen, especialment, en determinats tipus d’equipaments públics vinculats amb necessitats ciutadanes de component social i assistencial, sanitari i científic. En el context de la crisi actual es considera essencial prioritzar aquestes necessitats de la ciutadania. D’altra banda, l’Ajuntament de Barcelona entén que un dels impactes majors de la crisi sanitària, social i econòmica sobre un ampli percentatge de la ciutadania barcelonina recaurà 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 20 de maig del 2020 CSV: feee-5598-2839-6ab6 en les dificultats per mantenir l’habitatge i la capacitat per seguir pagant el preu de l’habitatge, en un context de paràlisi econòmica i aturada de l’activitat laboral obligades per l’emergència sanitària i la subsegüent restricció de la mobilitat i l’activitat social i econòmica com mai abans havia passat, i que afectarà a una gran part de la població. Preocupa especialment que es pugui perdre un bé i un dret tan bàsic i fonamental com és l’habitatge. Per tant, l’objectiu final és mitigar l’impacte econòmic, sanitari i social negatiu derivat de la declaració de l’estat d’alarma i actuar per augmentar el parc d’habitatge de protecció oficial de la ciutat. En conseqüència, s’orienta l’actuació dels diferents òrgans gestors municipals en el compliment de les disposicions, tant legals com municipals en l’àmbit dels procediments d’atorgament dels títols habilitants per a l’execució d’obres i l’exercici d’activitats. El conjunt dels poders públics, i més en època de crisi, tenen l’obligació de fer front a l’emergència amb mesures efectives que compensin la davallada del conjunt del sistema i remoguin els obstacles per garantir les condicions d’igualtat de la ciutadania i la cohesió social, en aplicació dels principis rectors previstos en la Constitució espanyola i l’Estatut d’Autonomia de Catalunya. Per tot l’anterior, en ús de les atribucions conferides pels articles 26 i 13.1, lletres a, h i l, de la Carta municipal, relatives a la direcció del govern i l’administració municipals, a la direcció superior de tot el personal municipal i a la prefectura de la Guàrdia Urbana, així com a l’adopció, en cas de catàstrofe o infortuni o risc greu d’aquests, de les mesures necessàries i adequades, i en ús de l’atribució conferida per l’article 13.1.p de la Carta municipal, en relació amb l’article 21.1.q de la Llei 7/1985, de 2 de abril, reguladora de les bases del règim local, relativa a l’atorgament de llicències, Disposo, Primer. Objecte del Decret L’objecte del Decret és: 1. Disposar la rehabilitació dels terminis dels procediments d’autorització o altra forma d’intervenció per a l’execució d’obres i l’inici d’activitats a la ciutat de Barcelona, que havien restat suspesos en aplicació de la suspensió dels termes i terminis dels procediments de les entitats del sector públic acordada per la disposició addicional tercera del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l’estat d’alarma per a la gestió de la crisi sanitària ocasionada pel COVID-19. 2. Establir criteris per prioritzar l’admissió, tramitació i resolució dels procediments administratius relatius a les sol·licituds per a l’execució d’obres i l’inici d’activitats, que haguessin quedat suspeses. Així mateix, els criteris de priorització s’aplicaran als procediments administratius d’atorgament dels títols habilitants o altra forma d’intervenció per a l’execució de les obres i l’exercici de les activitats a la ciutat que es presentin a partir de la vigència d’aquest Decret. 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 20 de maig del 2020 CSV: feee-5598-2839-6ab6 Segon. Àmbit objectiu i subjectiu El present decret afecta a tots els procediments d’autorització o altra forma d’intervenció per a l’execució de les obres i l’inici de les activitats a la ciutat de Barcelona, tant els tramitats per la Direcció de Serveis de Llicències de la Gerència d’Urbanisme de l’Àrea d’Ecologia Urbana, com els tramitats pels deu districtes de la ciutat. Tercer. Criteris de priorització dels procediments 1. Sense perjudici de l’acompliment de les condicions i mesures que en cada moment siguin vigents en virtut dels acords de l’autoritat competent, amb fonament en la justificació expressada en els antecedents del present decret als efectes del compliment de l’article 71.2 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu de les administracions públiques, es prioritzarà l’admissió, tramitació i resolució dels procediments que tinguin com a objecte títols habilitants d’obres i activitats relatius a: 1. Habitatge de protecció oficial. Edificis sencers. 2. Habitatge lliure que incorpori habitatge de protecció oficial. 3. Equipaments públics, destinats a qualsevol d’aquests usos: a. Sanitari. b. Científic. c. Docent. d. Mercats/logística. Abastament. 2. Els expedients relatius a aquests procediments es tramitaran amb preferència a la resta i amb independència de l’ordre d’incoació, atesa la concurrència dels motius explicitats en el present decret. Quart. Vigència Aquest Decret tindrà vigència des de la seva signatura, sense perjudici de la seva publicació a la Gaseta Municipal de Barcelona, al Butlletí Oficial de la Província i al web municipal. El decret es dicta en el marc de la suspensió de termes i terminis dels procediments de les entitats del sector públic establerta per la disposició addicional tercera del Reial decret 463/2020, de 14 març, i per aquest motiu és d’aplicació mentre es mantingui la vigència de l’estat d’alarma, i durant el període denominat de “nova normalitat” fins a 31 de desembre de 2020, sense perjudici que en funció de les circumstàncies existents es pugui ampliar més enllà d’aquella data. Disposició final. Es donarà compte al Plenari del Consell Municipal, en els termes previstos a l’article 13.1.l) de la Carta Municipal de Barcelona. Barcelona, 19 de maig de 2020. L’alcaldessa, Ada Colau Ballano. 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007