GASETA MUNICIPAL 21 de maig del 2020 CSV: 183f-1bc4-b1ac-bd4d Disposicions generals – Decrets de l'Alcaldia DECRET D'ALCALDIA, de 21 de maig de 2020, pel qual s'estableixen mesures en matèria de la reobertura de les terrasses i l'ampliació de l'espai públic per destinar-ho a aquesta activitat, amb ocasió de la flexibilització de les restriccions establertes amb la declaració de l'estat d'alarma. Decret. 1. Mitjançant l'aprovació del Reial decret 463/2020, de 14 de març, el Govern de l'Estat va declarar l'estat d'alarma per afrontar la gestió de la crisi sanitària provocada per la pandèmia internacional causada per la COVID-19. L'estat d'alarma, prorrogat fins avui en cinc ocasions, ha comportat l’adopció de diverses mesures de contenció com la de suspendre l’obertura al públic dels establiments comercials. En virtut d'aquesta mesura, tots els establiments d’hostaleria i restauració romanen tancats al públic des del 14 de març de 2020. En aquest marc, en el moment actual s’ha iniciat un procés de reducció gradual de les mesures extraordinàries de restricció de la mobilitat i del contacte social. Per això, el Consell de Ministres, per acord de 28 d'abril de 2020, va aprovar el Pla per a la transició a una nova normalitat, que d'acord amb l’Ordre SND/399/2020, de 9 de maig, per a la flexibilització de determinades restriccions d’àmbit nacional, establertes després de la declaració de l’estat d’alarma en aplicació de la fase 1 del Pla per la transició cap una nova normalitat, comporta la reobertura de les terrasses dels establiments de restauració, alhora que habilita els ajuntaments per atorgar una autorització per incrementar la superfície destinada a terrasses, tot això en les condicions i limitacions que s’hi preveuen. La situació d'excepcionalitat que ha implementat la declaració de l'estat d'alarma ha debilitat de forma greu el sector de la restauració. Precisament, la restauració és un dels sectors estratègics de Barcelona, en la mesura en què és una peça clau de l'activitat econòmica, de la configuració de l'espai urbà i de la integració social de la ciutat: l'hoteleria i la restauració representa el 7,6 % del PIB de la ciutat i dona ocupació a més de 85.000 treballadors, (el 8,8 % del total), i compta amb més de 8.000 empreses que s'hi dediquen i que representen un 11,2 % de les empreses de la ciutat. Dels 9.359 restaurants de la ciutat, més d'un 62% disposen de terrassa. Atesa la greu situació en què es troba el sector de la restauració, cal adoptar mesures extraordinàries que ajudin a pal·liar les dificultats econòmiques que travessa i així evitar les pèrdues de llocs de treball derivades del tancament d'establiments. En concret, la reobertura de les terrasses i l'increment de la superfície destinada a aquesta activitat, amb les condicions i l’adopció de mesures d’higiene i/o prevenció previstes a la citada Ordre SND/399/2020,de 9 de maig, és una opció que amplia el nombre de clients dels establiments i en conseqüència comporta un increment dels ingressos i ajuda a mantenir els llocs de treball del sector. 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de maig del 2020 CSV: 183f-1bc4-b1ac-bd4d Però l'Ajuntament de Barcelona vol impulsar en aquests moments crítics l'activitat econòmica local, en concret, la de restauració. En el marc del més estricte compliment de les mesures higièniques, de prevenció i seguretat vigents, la present disposició té com a finalitat regular durant aquesta situació extraordinària derivada de la crisi sanitària, econòmica i social per la COVID-19 en quines condicions aquests establiments poden disposar amb caràcter excepcional i provisional de l'espai públic destinat a terrasses. En tot moment, aquesta disposició també té com a objectiu garantir el dret de la ciutadania a l'ús general dels espais públics, la mobilitat i l'accessibilitat i per tant, harmonitza i garanteix els diferents usos que conflueixen en els espais públics. Finalment, cal afegir que l'adopció d'aquestes mesures també pretén afavorir la recuperació progressiva de la vida de barri. Per això, els destinataris de la present disposició són els establiments de restauració o assimilats definits a l'Ordenança de terrasses, aprovada per acord del Plenari del Consell Municipal de 20 de desembre de 2013 i modificada per un altre acord del mateix òrgan de 29 de juny de 2018, amb independència que comptin o no amb una llicència de terrasses vigent. La mesura està articulada mitjançant la definició d’un seguit de criteris destinats a delimitar les possibilitats d’ampliació i d'atorgament de noves autoritzacions, que tindran un caràcter excepcional i provisional. 2. D’altra banda, també cal adoptar mesures que ajudin a pal·liar les dificultats econòmiques que afecten al sector del comerç minorista i de proximitat. Aquest és un element vertebrador de la realitat de la ciutat i dels seus barris. Contribueix al seu desenvolupament econòmic i alhora aporta també elements que ajuden a la millora de la mobilitat i a la seguretat, en definitiva a la millora de la vida i de la cohesió social. La crisi provocada per la pandèmia de la COVID-19 ha obligat al cessament de gran part del comerç minorista i de proximitat en un primer moment, i a la represa amb limitacions posteriorment, atès que continuaran vigents normes que impedeixen el normal desenvolupament de l’activitat comercial. Per això cal preveure mesures de foment de l’activitat econòmica. Amb la finalitat de promoure el comerç sedentari i de proximitat es facilitarà la celebració d’esdeveniments comercials en via pública per part del comerç amb botiga física a la ciutat, impulsat des de l’associacionisme comercial, com una de les mesures a implementar. La col·laboració entre el sector públic i privat és essencial perquè, de manera ordenada i complint-se les normatives vigents contra la COVID- 19, en matèria d’higiene, prevenció i seguretat, puguin desenvolupar-se activitats de promoció econòmica dels establiments comercials de la ciutat tot harmonitzant les necessitats sanitàries i els interessos econòmics. 3. Aquest decret s’estructura en dotze (12) articles, dues (2) disposicions addicionals i una disposició final. L’article 1 estableix l’objecte del decret, concretat en l’establiment de mesures especials en matèria de reobertura de les terrasses de restauració i de les condicions i el procediment per a l’ampliació provisional de l’espai lliure d’ús públic ocupat per les terrasses actualment autoritzades i per les que s’hi puguin instal·lar i autoritzar de nou de manera compatible amb l’ús comú general per part de la ciutadania i amb respecte a les condicions de seguretat 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de maig del 2020 CSV: 183f-1bc4-b1ac-bd4d sanitària, tot això en el marc de la flexibilització de les restriccions derivades de la declaració de l’estat d’alarma. L’article 2 es refereix al seu àmbit d’aplicació, concernit als establiments de restauració i assimilats que disposin de llicència d’activitat, amb independència de què comptin o no amb una llicència de terrasses vigent. L’article 3 estableix els criteris d’ubicació de les ampliacions o de les noves autoritzacions de terrasses, les quals s’ha de desenvolupar prioritàriament als espais de calçada confrontants a la vorera, cordons d’aparcament o carrils de circulació, amb l’acompliment de les condicions que s’hi assenyalen, tot i que en circumstàncies especials com ara les places s’estudiaran altres solucions. L’article 4 preveu el règim dels establiments de restauració o assimilats amb llicència de terrasses vigent, els quals poden reobrir en les condicions establertes a les disposicions de les autoritats sanitàries competents, però també poden sol·licitar una ampliació de la superfície de les terrasses. L’article 5 preveu el règim per als establiments de restauració o assimilats que no compten amb llicència de terrasses vigent, els quals poden gaudir, prèvia sol·licitud, d’una autorització d’instal·lació. L’article 6 estableix les condicions de funcionament de les terrasses, especialment per a garantir l’acompliment de les mesures d'higiene, prevenció i seguretat que resultin exigibles d'acord amb la normativa vigent per a lluitar contra l’expansió de la COVID- 19. El règim d’horaris és el que estableix l’Ordenança de terrasses vigent. L’article 7, relatiu a la durada i efectes de les noves autoritzacions i ampliacions, estableix la durada temporal de les autoritzacions fins al 31 de desembre de 2020, amb admissió de pròrrogues en funció de les circumstàncies, i prescriu que les autoritzacions atorgades tenen caràcter excepcional i provisional i no comporten el reconeixement de drets adquirits. L’article 8, relatiu a la creació de l’Equip Tècnic de Terrasses per a la tramitació de noves llicències i ampliacions, configura aquest nou òrgan, amb una composició plural, per a centralitzar els criteris per a la gestió dels procediments electrònics d’atorgament de les autoritzacions i les ampliacions. L’article 9, relatiu al procediment per l’atorgament de noves llicències i d’ampliacions, determina la necessitat de presentar una sol·licitud per a la seva obtenció a través d’un canal electrònic, i configura un procediment àgil per a la seva tramitació i finalització. L’article 10 estableix que la resolució que finalitzi el procediment, en el cas de tenir caràcter estimatori de la sol·licitud atorga una autorització o ampliació de terrassa de caràcter excepcional i provisional. L’article 11 reserva a l’Ajuntament la potestat per a modificar l’ampliació de superfície en circumstàncies motivades. L’article 12 remet a l’Ordenança de terrasses per al règim sancionador aplicable a les autoritzacions i les ampliacions. La disposició addicional primera atribueix competències en matèria de les autoritzacions i ampliacions a la persona titular de la Gerència de l’Àrea d’Ecologia Urbana. La disposició addicional segona, sobre Comerç al Carrer, admet la celebració d’esdeveniments comercials en via pública, els quals s’han d’autoritzar prèvia sol·licitud d’associacions de comerciants o d’entitats de comerç sense ànim de lucre de la ciutat. A més, permet que els districtes municipals puguin autoritzar l’adaptació d’espais contigus als mercats per tal d'harmonitzar i compatibilitzar els diferents usos que hi conflueixen. La disposició addicional tercera regula el procediment de retirada de vehicles i altres béns ubicats en calçada quan l'espai resulti afectat per l'ampliació o autorització d'una terrassa. La disposició final única es refereix a l’entrada en vigor immediata del decret, en funció de les circumstàncies en què es dicta, i a la vigència referida al manteniment de les mesures restrictives d’aforament en funció de la crisi provocada per la COVID-19 i almenys fins el 31 de desembre, tot i que podrà ser objecte de pròrroga en funció de les circumstàncies existents. 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de maig del 2020 CSV: 183f-1bc4-b1ac-bd4d 4. Aquest decret respon als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, com exigeix la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Així, es dona compliment dels principis de necessitat i eficàcia atès l’interès general en què es fonamenten les mesures i criteris que s’estableixen, i aquest decret és l’instrument més immediat per a garantir la seva consecució. La norma és conforme amb el principi de proporcionalitat, ja que conté la regulació imprescindible per a la consecució dels objectius prèviament mencionats. Igualment, s’ajusta al principi de seguretat jurídica, i és coherent amb la resta de l’ordenament jurídic. Pel que fa al principi de transparència, la norma està exempta dels tràmits de consulta pública, audiència i informació pública que no són aplicables a la tramitació i aprovació d’aquest decret quan concorren raons greus d’interès públic que ho justifiquen. Per últim, en relació amb el principi d’eficiència, en aquest decret s’ha procurat que la norma generi les menors càrregues administratives per a la ciutadania. Aquest Decret es dicta als efectes de donar una resposta excepcional i provisional a una situació totalment excepcional i de necessitat urgent derivada d’unes conseqüències econòmiques produïdes per una pandèmia mundial que s’han d’afrontar de manera immediata. A més, la necessitat d’adaptar-se amb immediatesa a l’evolució progressiva de l’anomenada desescalada o transició cap a la nova normalitat exigeix dotar-se de procediments administratius i de criteris d’actuació material a través de la present disposició general. En el procediment d’elaboració d’aquest decret, s’ha comptat amb la participació ciutadana, a través de la Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona, i del sector concernit, a través del Gremi de Restauració de Barcelona. També s’ha debatut dels grups polítics municipals. Per tot això, en ús de les atribucions conferides pels articles 26.e) i 13.1, lletres a), h) i l), de la Carta municipal de Barcelona, en relació a la direcció del govern i l’administració municipals i l’impuls i la direcció dels serveis i les obres municipals, a la direcció superior de tot el personal municipal i la prefectura de la Guàrdia Urbana, així com a l’adopció de les mesures necessàries i adequades en el cas de catàstrofe o d’infortuni públic, o de risc greu d’aquests i a l’aprovació de disposicions de caràcter general dictades, com és notòriament el cas, en situacions excepcionals o de necessitat urgent, Disposo Article 1. Objecte 1. Aquest decret té per objecte establir mesures especials en matèria de reobertura de les terrasses de restauració i de les condicions i el procediment per a l’ampliació provisional de l’espai lliure d’ús públic ocupat per les terrasses actualment autoritzades i per les que s’hi puguin instal·lar i autoritzar de nou de manera compatible amb l’ús comú general per part de la ciutadania i amb respecte a les condicions de seguretat sanitària. 2. Aquest decret s’aprova amb ocasió de la flexibilització de les restriccions establertes després de la declaració de l’estat d’alarma i amb la finalitat de facilitar la recuperació de 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de maig del 2020 CSV: 183f-1bc4-b1ac-bd4d l’activitat econòmica local de restauració per pal·liar els efectes econòmics i socials provocats per la COVID-19. Article 2. Àmbit d’aplicació 1. Aquest decret és d’aplicació als establiments de restauració i assimilats que disposin de llicència d’activitat definits en l'article 5, lletres c i d, de l'Ordenança de terrasses, aprovada per acord del Plenari del Consell Municipal de 20 de desembre de 2013 i modificada per un altre acord del mateix òrgan de 29 de juny de 2018, amb independència que comptin o no amb una llicència de terrasses vigent. 2. Quan es requereixi l'aplicació i la interpretació de l'Ordenança de terrasses s'ha d'efectuar d'acord amb els criteris que regeixen la present disposició. 3. El que estableix aquest decret s’entén sens perjudici del que disposen les normatives sectorials, incloent-hi les ordenances municipals, com ara la normativa sobre espectacles públics i activitats recreatives, la de prevenció i control del medi ambient i la patrimonial. Les determinacions d’aquestes normatives son plenament exigibles encara que no s’hi faci una referència expressa en aquesta disposició. Cal garantir, en especial, les condicions d'accessibilitat en l'espai públic. Article 3. Criteris d'ubicació 1. L'ampliació o l'atorgament de noves autoritzacions s’ha de desenvolupar prioritàriament als espais de calçada confrontants a la vorera, com cordons d'aparcament o carrils de circulació, sempre que es compleixin les següents condicions: 1a. Que no afecti a un carril bici o un carril de transport públic. 2a. Que no impedeixi: a) l'accés a pàrquings i equipaments que tinguin accés per a vehicles. b) l'accés i el pas dels serveis públics de mobilitat, neteja, seguretat i emergències. 3a. Que no dificulti la utilització dels serveis públics, l’ús i el manteniment del mobiliari urbà, la visualització dels senyals de trànsit, ni afecti d’altres elements com els senyals podotàctils dels encaminaments i similars. 2. Quan es proposi ocupar un carril de circulació cal presentar una proposta unitària per a un tram de carrer complert, a través d’una instància de sol·licitud conjunta dels establiments interessats en disposar d’ampliació o nova terrassa. Per contra, cas que es proposi ocupar places d’aparcament no cal projecte unitari per al tram de carrer. 3. L'ampliació o l'atorgament de noves autoritzacions no poden interferir en les necessitats que siguin requerides per altres activitats comercials a l’espai públic com a conseqüència del compliment de distàncies de seguretat sanitària. En especial, quan hi hagi establiments o activitats els clients o persones usuàries de les quals hagin d’esperar en l’espai públic, cal 5 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de maig del 2020 CSV: 183f-1bc4-b1ac-bd4d garantir l’espai lliure suficient per tal que aquesta es desenvolupi en les condicions sanitàries adequades. 4. Cas que no sigui possible la ubicació de la terrassa en calçada, l'Ajuntament ha d'estudiar altres solucions d’ubicació inclús amb la instal·lació d'altres elements diferents als mòduls, garantint l’adequació a les noves circumstàncies de pas per efecte del distanciament. S'entén per mòdul l'associació d'una taula i quatre cadires, com a màxim. En voreres i plataformes úniques cal garantir com a mínim un pas lliure de vianants de 2 metres. En places, els criteris d'ubicació s'han d'ordenar unitàriament per al conjunt de la plaça. Tanmateix, només es pot ampliar la superfície de les terrasses quan l’ocupació total de les terrasses no superi el 50% de la superfície lliure de pas de la plaça, i sempre que els espais lliures resultants tinguin una dimensió i geometria adequades per al gaudi ciutadà. 5. Tant per les ampliacions com les noves autoritzacions, només s’admet com a mobiliari la instal·lació de taules i cadires, a raó de quatre cadires per a cada taula, para-sols (excepte, per raons de seguretat, en el cas d'ocupacions temporals sobre calçada on hi hagi un carril de circulació al costat) i jardineres, quan s’ocupi calçada. 6. Quan s’autoritzi l'ocupació en calçada, l’Ajuntament ha d'instal·lar els elements de separadors amb els carrils de circulació, així com la senyalització que consideri necessaris. El titular de l'establiment té l'obligació de vetllar per a que aquests elements es mantinguin en bon estat de conservació i en les mateixes condicions d'implementació, de manera que ha de comunicar a l'Ajuntament qualsevol desperfecte, canvi d'ubicació o desplaçament, respecte l'estat o la instal·lació inicial. Així mateix l'Ajuntament, en els termes de la Disposició addicional tercera, ha de procedir a retirar els vehicles estacionats en els espais calçada que resultin afectats. Article 4. Establiments de restauració o assimilats amb llicència de terrasses vigent 1. Els establiments de restauració o assimilats que compten amb una llicència de terrasses vigent poden reobrir-les al públic amb el 50% dels mòduls autoritzats en la mateixa superfície i situant-los a una distància de seguretat de 2 metres entre ells, des del moment en què la normativa sanitària ho permeti. En el cas de llicències que disposin d’un nombre imparells de mòduls poden arrodonir la fracció cap a dalt sempre i quan tots els mòduls càpiguen a una distància de seguretat de 2 metres entre ells dins de la superfície atorgada per la llicència inicial. 2. Així mateix, aquests establiments poden sol·licitar l'ampliació de la superfície de les terrasses, d’acord amb aquesta disposició per a instal·lar-hi un màxim de quatre mòduls d’acord amb els criteris d'ubicació establerts a l'article 3 i respectant la distància de seguretat de 2 metres entre mòduls i la resta de requeriments normativament aplicables. 6 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de maig del 2020 CSV: 183f-1bc4-b1ac-bd4d Excepcionalment, quan la terrassa s'ubiqui en calçada, si hi ha suficient espai, l'Ajuntament pot autoritzar la instal·lació d'un màxim de sis mòduls, d’acord amb els criteris d'ubicació establerts a l'article 3 i respectant la distància de seguretat de 2 metres entre mòduls i la resta de requeriments normativament aplicables. Article 5. Establiments de restauració o assimilats que no compten amb llicència de terrasses vigent Els establiments de restauració o assimilats que no compten amb una llicència de terrasses vigent poden sol·licitar l’ocupació de l’espai públic per a instal·lar-hi un màxim de quatre mòduls d'acord amb els criteris d'ubicació establerts a l'article 3 i respectant la distància de seguretat de 2 metres entre mòduls i la resta de requeriments normativament aplicables. Excepcionalment, quan la terrassa s'ubiqui en calçada, si hi ha suficient espai, l'Ajuntament pot autoritzar la instal·lació d'un màxim de sis mòduls, d’acord amb els criteris d'ubicació establerts a l'article 3 i respectant la distància de seguretat de 2 metres entre mòduls i la resta de requeriments normativament aplicables. Article 6. Condicions de funcionament de les terrasses 1. Les persones titulars de les autoritzacions de terrasses han de garantir que el seu funcionament es produeix de conformitat amb les mesures d'higiene, prevenció i seguretat que els resultin exigibles d'acord amb la normativa vigent, incloses les incorporades en l’Ordre SND/399/2020, de 9 de maig, per a la flexibilització de determinades restriccions d’àmbit nacional, establertes després de la declaració de l’estat d’alarma en aplicació de la fase 1 del Pla per la transició cap una nova normalitat, o la normativa que la modifiqui o que resulti aplicable en funció de la fase en què es trobi el municipi. Aquestes mesures passen a formar part de les condicions especials de l’autorització. 2. Els horaris d'obertura es regeixen per allò establert per l'Ordenança de terrasses. Article 7. Durada i efectes de les noves autoritzacions i ampliacions de superfície 1. L’Ajuntament, considerant totes les circumstàncies reals o previsibles, té plena llibertat per atorgar o denegar, i també revocar, les noves autoritzacions. Hi ha de prevaler l’interès general sobre el particular. 2. Les autoritzacions atorgades a l'empara de la present disposició tenen caràcter excepcional i provisional, i no comporten el reconeixement de drets adquirits. 3. La durada d'aquestes autoritzacions és temporal fins el 31 de desembre de 2020 amb possibilitat de prorrogar-se per acord exprés de l’Ajuntament de Barcelona cas que s’apreciïn condicions d’excepcionalitat i emergència sanitària que així ho justifiquin. En tot cas, d'acord amb el seu caràcter excepcional, finalitzaran quan així ho determini l'Ajuntament. 4. Un cop produïda la pèrdua de la seva vigència, les persones titulars de les autoritzacions no tenen dret a exigir cap tipus d'indemnització a l'Ajuntament. 7 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de maig del 2020 CSV: 183f-1bc4-b1ac-bd4d Article 8. Creació de l'Equip Tècnic de Terrasses per a la tramitació de noves autoritzacions i ampliacions 1. Es crea l'Equip Tècnic de Terrasses específic per aquest tipus d’autoritzacions excepcionals, com a òrgan col·legiat adscrit a la Gerència d’Àrea d’Ecologia Urbana, amb la finalitat específica de centralitzar els criteris per a la gestió dels procediments electrònics d'atorgament de les autoritzacions i ampliacions regulades en la present disposició i agilitar- ne la tramitació. 2. L'Equip Tècnic de Terrasses està format per: a) Una persona en representació de l’Institut Municipal del Paisatge Urbà (IMPU), que n’efectua la coordinació i n'exerceix la presidència. b) Una persona en representació de la Gerència de Mobilitat i Infraestructures. c) Una persona en representació de la Gerència de Medi Ambient. d) Una persona en representació de les Gerències dels Districtes. e) Una persona en representació de la Direcció de Comerç, Restauració i Consum. f) Una persona en representació de la Guàrdia Urbana. g) Una persona en representació de l’Institut Municipal de Persones amb Disminució (IMPD). h) Una persona en representació de Barcelona Activa, SA. i) Una persona en representació de l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB). Hi poden participar altres persones per indicació de la Presidència. 3. L’Equip Tècnic de Terrasses ha d'actuar per convocatòria de la Presidència i ha d'informar preceptivament i amb caràcter no vinculant les sol·licituds d'autorització i ampliació. 4. Són funcions pròpies de l'Equip Tècnic de Terrasses: a) Atendre consultes. b) Analitzar tècnicament les sol·licituds. c) Emetre informes tècnics i elevar les corresponents propostes de resolució. Article 9. Procediment per a l'atorgament de noves autoritzacions i d'ampliació 1. Els titulars dels establiments de restauració i assimilats han de presentar la sol·licitud per a l'obtenció de l’autorització o de l'ampliació, via electrònica a través del portal de tràmits de l’Ajuntament de Barcelona, d’acord amb els models de sol·licitud elaborats específicament per 8 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de maig del 2020 CSV: 183f-1bc4-b1ac-bd4d aquest procediment. Les sol·licituds es poden presentar també a través del gremi de restauració de Barcelona, de les associacions de comerciants i dels eixos comercials i també, a l'Oficina d'Atenció a les empreses (OAE) ubicada al carrer Roc Bornat núm. 117, on, presencialment, els interessats poden rebre ajuda per a la a tramitació electrònica. 2. La sol·licitud ha d’anar acompanyada, almenys, d’un plànol o croquis de la superfície de la terrassa on s’indiquin els elements urbans existents i les distàncies entre mòduls i de fotografies de l’àmbit proposat i de l’exterior del local. 3. Un cop rebuda la sol·licitud amb la documentació completa, l’Equip Tècnic de Terrasses ha de verificar el compliment dels requisits establerts per aquest decret i informar i elevar la proposta de resolució a l’òrgan competent. Article 10. Resolució 1. La resolució, cas que tingui caràcter estimatori de la sol·licitud presentada, atorga una autorització o ampliació de terrassa de caràcter excepcional i provisional. L'eficàcia de l'ampliació o l'autorització de terrassa resta supeditada a l'efectiva realització de totes les operacions esmentades a l'article 3.6. 2. L'Ajuntament pot denegar l'atorgament de l’autorització o ampliació si la persona titular de l'establiment ha estat sancionada amb caràcter ferm per l'incompliment de les condicions de la llicència en el termini dels 6 mesos anteriors a la formalització de la sol·licitud. 3.Transcorreguts 15 dies des de la presentació sense que la resolució s’hagi dictat i notificat, la sol·licitud s'entén desestimada. Article 11. Modificacions L’Ajuntament es reserva el dret a modificar o reduir l’ampliació de manera discrecional quan hi hagi circumstàncies degudament motivades. Article 12. Règim sancionador Les autoritzacions i ampliacions de terrasses atorgades en virtut de la present disposició resten sotmeses al règim sancionador regulat per l'Ordenança de terrasses. Disposició addicional primera. Atribució de competències a la Gerència de l'Àrea d'Ecologia Urbana S'atribueix a la Gerència de l'Àrea d'Ecologia Urbana, la facultat d'atorgar o denegar les autoritzacions i ampliacions de terrasses regulades en la present disposició, així com la facultat d'aprovar els models per a sol·licitar-les. Disposició addicional segona. Comerç al Carrer 1. S’admet la celebració d’esdeveniments comercials en via pública per part d’establiments de comerç minorista del municipi de Barcelona en les condicions d’ocupació que es fixin en la llicència corresponent i amb total respecte als requeriments sanitaris, de prevenció i seguretat establerts per l’ordre ministerial d’aplicació en les diferents fases de transició a la nova normalitat i per la resta de normativa d’aplicació. 9 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 21 de maig del 2020 CSV: 183f-1bc4-b1ac-bd4d 2. L’autorització d’aquests esdeveniments pot atorgar-se prèvia sol·licitud d’associacions de comerciants o d’entitats de comerç sense ànim de lucre de la ciutat que promoguin esdeveniments als eixos i zones comercials de la ciutat, que necessàriament han de tenir com a participants a titulars d’establiments comercials de venda o de prestació de serveis sedentaris de l’entorn de l’eix o zona comercial. Per a autoritzar aquests esdeveniments s’han de tenir en compte criteris relacionats amb la incidència del comerç a la zona o carrer on es proposa dur-los a terme. 3. Ateses les especials característiques de les activitats comercials no alimentàries que es desenvolupen en els mercats municipals de la ciutat, l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona pot sol·licitar autorització als Districtes per a adaptar l'espai públic contigu a aquests establiments, utilitzat tradicionalment com espai d’atenció als clients, per tal d'harmonitzar i compatibilitzar els diferents usos que hi conflueixen, amb respecte als requisits d'higiene, prevenció, seguretat i d'altres que resultin exigibles de conformitat amb la normativa vigent. Disposició addicional tercera. Retirada de vehicles i altres béns en calçada 1. Quan es requereixi l'ocupació de la calçada, l'Ajuntament pot procedir a la retirada dels vehicles, cicles i vehicles de mobilitat personal o altres béns que impedeixin la instal·lació dels elements de protecció de les terrasses, la senyalització necessària, així com la instal·lació de tots els elements i mobiliari autoritzats en l'ampliació o autorització de les terrasses. 2. La retirada dels béns afectats requereix un comunicació prèvia mitjançant la instal·lació d'una senyalització provisional amb una anticipació de cinc dies. Prioritàriament, s'ha de desplaçar el bé a un lloc immediat, i cas que això no sigui possible s'ha de procedir a la retirada i dipòsit en el Dipòsit Municipal. La retirada no merita cap tribut municipal. Disposició final única. Entrada en vigor i vigència 1. Aquest Decret entra en vigor, prèvia la seva publicació en la Gaseta Municipal de Barcelona, el dia en què a la ciutat de Barcelona es puguin reobrir les terrasses d'acord amb la normativa sanitària. S’ha de fer també una publicació en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, així com en el web municipal. Tanmateix, als efectes d’afavorir la màxima agilització en l’ordre de tramitació, les sol·licituds per a les autoritzacions o les ampliacions previstes en aquest decret es poden presentar a partir del mateix dia de publicació a la Gaseta Municipal de Barcelona. 2. La present disposició és vigent mentre siguin aplicables als establiments de restauració mesures restrictives d'aforament i, almenys, fins el 31 de desembre de 2020. No obstant l’anterior, prèvia avaluació de la situació i d’apreciar-se condicions d’excepcionalitat i emergència sanitària que així ho justifiquin, l’Alcaldia pot procedir a prorrogar-ne la vigència o a adoptar les noves mesures que siguin precises. 3. S’ha de donar compte d’aquest decret al Consell Municipal per a la seva ratificació. Barcelona, 21 de maig de 2020. L’alcaldessa, Ada Colau Ballano. 10 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007