Transició Digital i Teletreball a l’Ajuntament de Barcelona durant la crisi de la Covid-19 20 de Maig de 2020 Índex 1. Estratègia de resposta TIC a la covid-19 2. Actuacions habilitadores del teletreball 3. Noves eines per al teletreball 4. Adequació dels sistemes 5. Principals indicadors de la connexió en remot 6. Gestió de la Ciberseguretat 7. Enquesta: Grau de satisfacció dels usuaris 8. Properes passes Annex 1: Cronologia de fites rellevants Annex 2: Els valors de l’IMI davant la crisi 2 1. Estratègia de resposta TIC a la covid-19 L’actual situació sobrevinguda de crisi sanitària global ha comportat que l’Ajuntament de Barcelona prengui mesures contundents per donar-hi resposta. En aquest sentit, en la vessant tecnològica, es va plantejar una estratègia de resposta enfocada als següents pilars: 01 Garantir la prestació dels serveis essencials i imprescindibles per a la ciutadania, vetllant perquè els professionals municipals disposin d’eines de lloc de treball i teletreball 02 Donar cobertura a la resposta sanitària mitjançant plans de contingència, proveint les eines necessàries i dissenyant els protocols de continuïtat dels sistemes d’informació Reforçar l’atenció a la ciutadania, flexibilitzant la tramitació i garantint la disponibilitat i l’ús de l’Oficina Virtual de Tràmits, el telèfon gratuït 010 i les xarxes socials municipals 03 Donar continuïtat als altres serveis públics que presta l’Ajuntament, garantint que tots els serveis no essencials es puguin continuar desenvolupant en modalitat de teletreball 04 3 1. Estratègia de resposta TICa la covid-19 A continuació es detallen els objectius marcats per l’IMI en aquesta direcció: 1) Aconseguir que el 100% del personal de serveis essencials tingui capacitat de teletreballar 2) Donar suport tècnic al personal essencial en el territori 3) Dotar de portàtils i estacions de treball per teletreballar 4) Reforçar les comunicacions i les xarxa d'accés de l’Ajuntament per connectar-se a través d’estació personal o corporativa 5) Incrementar la capacitat en les plataformes corporatives de teletreball. 6) Donar suport a les instal·lacions municipals per donar resposta a les emergències sociosanitàries de la Covid-19 7) Donar suport a la Gestió dels Cossos d’emergència (GU, Bombers, Serveis Socials) 8) Suport a l’atenció no presencial a la ciutadania 9) Donar eines per a la celebració telemàtica de Plens Municipals, Plens de districte, Comissions, Consells Rectors, actes del pacte de Ciutat, etc. 10) Donar suport a la gestió interna adequant la tramitació administrativa: signatura, contractació, facturació, Tresoreria, llicències municipals, elaboració nòmina, etc. 4 1. Estratègia de resposta TIC a la covid-19 Àmbits de les actuacions realitzades Un cop decretat l’estat d’alarma, l’IMI va prendre un seguit de mesures per poder garantir el teletreball als treballadors de l’Ajuntament. Aquestes mesures donen resposta en els àmbits següents: Connexió segura des de la xarxa internet per facilitar l’accés en teletreball Equip de treball i material Alta a serveis d’accés remot (POVI, Pulse, etc.) per Desplegament d’ordinadors portàtils corporatius pels assegurar una connexió segura a la xarxa i servidors de treballadors que ho necessitin l’Ajuntament Teletreball Garantir la capacitat de treballar des de casa adequant el lloc de treball amb seguretat Gestió del canvi i eines de Altres serveis treball col·laboratives Cobertura de l’hospital de campanya, reforç dels Disposició d’aplicacions que promoguin i facilitin serveis de suport a certs equips, actuacions de millora el treball en equip i col·laboratiu, així com la de la ciberseguretat, etc. provisió de guies i material divulgatiu per facilitar la seva adopció 5 2. Actuacions habilitadores del teletreball Tecnologies de connexió remota: descripció Els treballadors de l’Ajuntament de Barcelona disposen de diverses aplicacions o espais corporatius als quals s’hi pot accedir des de fora de la xarxa corporativa, com el correu corporatiu, la intranet corporativa o l’espai de treball col·laboratiu. Per altra banda, hi ha aplicacions o espais corporatius que no disposen d’accés des de fora de la xarxa corporativa. Per connectar-s’hi de forma remota, al llarg de l’estat d’alarma s’han posat a la disposició dels treballadors segons necessitats i casuístiques de cada cas, cinc alternatives de connexió basades en xarxes privades virtuals: P U L S E S’utilitza per establir una connexió segura (VPN) amb la xarxa corporativa des d’un portàtil corporatiu. Una vegada connectat (usuari i contrasenya), a tots els efectes l’estació disposa d’accés a la xarxa corporativa i pot fer servir pràcticament tots els serveis que ja té instal·lats al portàtil. P O V I S’utilitza per recrear l’entorn de treball de l’usuari en un ordinador personal no corporativa. L’usuari que s’hi connecta amb les seves credencials disposa d’una rèplica de tots els programes que utilitza a la seva estació corporativa de la feina, sense pràcticament canvis, inclòs l’escriptori. R e m o t e A P P Servei alternatiu que funciona sobre la mateixa plataforma POVI. S’utilitza per facilitar l’accés a una aplicació o servei des de qualsevol estació personal no corporativa. Aquest accés està securitzat mitjançant certificat digital. En total es disposa de 89 serveis i una solució específica per a l’àmbit de Presidència i Economia. V S S L Servei alternatiu que funciona sobre la mateixa plataforma Pulse. S’utilitza per facilitar l’accés a una aplicació o servei corporatiu des de qualsevol navegador web extern. Des de l’inici de l’estat d’alarma s’han definit i posat en marxa 14 serveis VSSL. G E T A c c e s s Accés originalment pensat per a aplicacions específiques de les empreses col·laboradores de l’Ajuntament que s’ha repensat per cobrir les necessitats pròpies del treballadors municipals. S’està utilitzant en diverses gerències com la Gerència de Drets Socials i a la Gerència d’Urbanisme, Ecologia Urbana, Infraestructures i Mobilitat. 6 2. Actuacions habilitadores del teletreball A l’inici de la crisi, el treball a distància tenia una implantació a la nostra organització molt baixa. Un indicador d’això és que la principal eina d’accés (el servei Pulse) disposava d’un llicenciament de només 200 accessos simultanis. Les actuacions que es detallen a continuació expliquen el conjunt d’accions desenvolupades per arribar a les 6.000 connexions diàries, i en augment, que tenim a data de l’emissió d’aquest document: 1) Ampliacions de les plataformes d’accés en teletreball • La plataforma Pulse, inicialment amb una capacitat per 200 connexions simultànies es va ampliar a 700 en una primera actuació i a 2.500 a la setmana d’haver començat la crisi • La plataforma POVI, solució que es feia servir majoritàriament a l’IMI per a l’accés remot de les seves contractes de desenvolupament va passar d’una capacitat inicial amb un màxim teòric de 1.000 connexions, a l’actual, que admet 3.000 usuaris • La solució Get Accés, mètode d’accés que s’estava migrant cap a les dues anteriors, es va reconfigurar fins a tenir una capacitat actual aproximada de 1.000 usuaris 200 usuaris concurrents inici +1.150 % 2.500 usuaris concurrents VSSL 1.000 usuaris concurrents inici +200 % 3.000 usuaris concurrents RemoteAPP 300 usuaris concurrents inici +233,33% 1.000 usuaris concurrents GetAcess 7 2. Actuacions habilitadores del teletreball S’ha donat d’alta a usuaris/es a les plataformes POVI, Pulse, SSL, GetAccess i RemoteApp per assegurar la connexió 2) Identificació dels treballadors que requereixen connexió en remot  Mitjançant els responsables de l’IMI assignats a cada àrea, dins del Pla de Contingència de l’IMI, es recull el llistat de professionals que requereixen accés en teletreball i s’assignen a alguns dels serveis existents 3) Gestió de les altes  Des de l’IMI es prepara un equip d’emergència per ajudar a donar d’alta als usuaris als diferents serveis disponibles: • POVI • PULSE • RemoteApp • SSL • GetAccess 4) Lliurament de certificats i altes  S’estableixen els requeriments de seguretat necessaris per minimitzar l'exposició dels sistemes d’informació corporatius a Ciberatacs i es prepara un operatiu especial d’enviament als usuaris des certificats, claus i material necessari per a poder portar a terme la instal·lació de l’aplicació i la configuració del servei 5) Suport telemàtic per a incidències i dubtes  Es dona suport a l’usuari/a per a que pugui instal·lar-se correctament l’accés remot i garantir la seva connexió 8 2. Actuacions habilitadores del teletreball Principals actuacions 6) Adquisició i assignació de nous equips portàtils S’ha creat un protocol per facilitar els ordinadors portàtils corporatius per als treballadors que ho necessitin 1) Identificació dels treballadors que requereixen portàtil  Les Àrees i Gerències indiquen a través d’un formulari les seves necessitats de portàtils 2) Planificació de les entregues  Des de l’IMI es prepara la planificació d’entregues a partir del llistat de peticions 3) Maquetació dels portàtils  Els equips es maqueten a l’IMI i s’envien a cada ubicació definida pel seu lliurament 4) Subministrament del portàtil  En la ubicació definida, es realitza la càrrega del perfil per part de l’usuari final amb acompanyament d’un tutor 5) Suport telemàtic per incidències i dubtes  El tutor té la responsabilitat de supervisar i donar suport a la persona usuària per: 1) Connectar-se amb el seu usuari i clau de pas corporativa per tal que es carregui el seu perfil al portàtil nou mentre està connectat a la xarxa corporativa 2) Comprovar que s’han carregat bé les aplicacions i el Pulse al portàtil 3) Desconnectar el portàtil de la xarxa corporativa i connectar-lo per la xarxa wifi Mobile 4) Comprovar que el Pulse i les aplicacions funcionin 9 2. Actuacions habilitadores del teletreball Des de l’inici de l’estat d’alarma, s’ha atès un total de 573 peticions de portàtils. A continuació es presenten els principa ls indicadors i la classificació dels portàtils entregats per Àrees/Gerències. Increment del 47,75% Usuaris de l’Aj. BCN amb portàtil Usuaris de Aj. BCN amb portàtil corporatiu abans de la crisi: 1200 573 corporatiu entregat des de l’inici de l’estat d’Alarma Distribució per Àrea/Gerència dels portàtils totals entregats durant l’estat d’alarma IMH 105 010 80 Districtes 62 Recursos 62 Ecologia Urbana 60 Drets Socials 36 IMI 30 Economia i Presidència 29 RRHH 22 Seguretat i prevenció 21 Àrea Agenda 2030 19 Cultura i Educació 11 IMEB 10 Pressupostos i Hisenda 9 Consell Tributari 8 ICUB 7 10 2. Actuacions habilitadores del teletreball 7) Guies d’ús Des de l’IMI es faciliten guies d’ús i manuals per guiar a l’usuari/a en la instal·lació de les aplicacions S’han dissenyat diverses guies i material de suport per facilitar l’adaptació al teletreball  Guia de recursos de teletreball  Guia d’establiment de connexions segures  Guia d’ús de Pulse (per a la connexió segura a través de VPN)  Guia d’ús de POVI (per a la creació de l’escriptori virtual)  Guia d’ús de webex (per a la realització de videoconferències)  I d’altres guies per facilitar el teletreball Tot i que el suport ha estat ben valorat, veure punt 7 d’aquest document, hi ha un cert marge de millora en la formació i ús de les eines de teletreball, i es proposa: - En el procés d'elaboració dels manuals i/o guies d'ús de les eines, testejar la seva comprensió agafant una mostra de persones usuàries finals perquè els validin abans de publicar-los. - Creació d'un espai de FAQ'S a l'espai de l'IMI a la intranet i enllaçar-la amb l'espai que l'Ajuntament ha creat durant l'emergència sanitària de la COVID- 19 a la intranet. - Incorporació d'una eina de gestió de coneixement per tal de superar el 63% de persones que consideren que han rebut un bon suport i assistència. 11 2. Actuacions habilitadores del teletreball El resultat de les actuacions anteriors ha permès disposar d’un entorn de teletreball amb la volumetria següent: 7.288 1.212 Usuaris/àries únics/ques de l’Aj. BCN Portàtils de l’Aj. BCN amb serveis de teletreball definits Abans de la crisi teletreball definits 2.453 573 Usuaris/àries d’empreses i contractes Nous dispositius col·laboradores de l’Ajuntament 9.741 1.785 Usuaris/àries capacitats/des per accedir al Portàtils en funcionament sistema de teletreball 12 3. Noves eines per al teletreball Per possibilitar el treball a distància, a més d’habilitar l’accés amb seguretat als sistemes d’informació des de l’exterior, s’han desenvolupat una sèrie de canvis en el funcionament dels Sistemes d’Informació corporatius i s’han afegit eines específiques que milloressin la coordinació entre les diferents àrees de l’Ajuntament. Les actuacions més rellevants, agrupades per gerències o àrees, han estat les següents: Impuls per la utilització de les plataformes col·laboratives i solucions de videoconferència Webex  Plataforma corporativa per la realització de videoconferències. També s’està treballant en el desplegament d’una solució per a la gestió d’esdeveniments d’alta concurrència i una eina per facilitar la formació a distància. HumHub Es tracta d’un software de xarxa social gratuït i de codi obert que proporciona un kit d’eines fàcils d’utilitzar per a facilitar el treball en equips via una xarxa social corporativa: compartició de documents, tasques, comentaris, etc Localret MeetProporciona un servei de videoconferència basat en el programari de codi obert Jitsi Meet proporcionat pel consorci Localret. El servei permet la retransmissió dels plens en directe utilitzant la plataforma YouTube. 13 3. Noves eines per al teletreball Indicadors del servei de videoconferència (fins 11/5/2020) Total Site 162 sales personals 30 sales institucionals Setmana del 04/05/20 Dilluns 4 Dimarts 5 Dimecres 6 Dijous 7 Divendres 8 Dissabte 9 Diumenge 10 Dilluns 11 Nombre reunions: 115 139 133 154 145 14 9 172 Total minuts: 8.025 9.620 8.799 9.321 8740 196 231 9.401 Total participants: 896 1022 871 857 1032 24 13 838 Nombre màxim de sales comunes ocupades 11 22 17 22 20 0 0 17 concurrents: 14 4. Adequació de sistemes i aplicacions Per possibilitar el treball a distància, a més d’habilitar l’accés amb seguretat als sistemes d’informació des de l’exterior, s’han desenvolupat una sèrie de canvis en el funcionament dels Sistemes d’Informació corporatius i s’han afegit eines específiques que milloressin la coordinació entre les diferents àrees de l’Ajuntament. Les actuacions més rellevants, agrupades per gerències o àrees, han estat les següents: Gerència Municipal / Gerència de Coordinació Territorial i Gerència de Recursos Proximitat Es van realitzar els plenaris dels 10 districtes en format no presencial: • Canvis en el sistema de Gestió del Padró (certificats amb signatura d’òrgan): el 5, 6 i 7 de maig: els ciutadans han pogut tramitar els certificats de convivència o de residència sense necessitat de certificat digital. • Es va utilitzar la plataforma Localret Meet • Habilitació de mecanismes alternatius i excepcionals en el sistema de padró • L ’acte es va retransmetre en directe per streaming a través dels per tramitar alguns expedients (alta per naixement, baixa per defunció). canals de YouTube dels districtes • Sessions dels òrgans polítics en format telemàtic. • La participació del ciutadans i entitats es va dur a terme adaptant • Canvis en el sistema Copérnico per flexibilitzar la forma de treballar i permetre l’aplicació IRIS que habitualment es fa servir per a recollir les la signatura als assessors. queixes i suggeriments dels ciutadans • Registre, tramitació i seguiment dels temes arribats al Gabinet d’alcaldia. • Expedients electrònic: S’ha treballat en un sistema per poder enviar en format • Dimarts 05/05: 2 plenaris electrònic els expedients administratius que són requerits pel Tribunal Català • Sarrià – San Gervasi de Contractes del Sector Públic (TCCSP) o que són part d’un expedient • Gràcia contenciós. • Dimecres 06/05: 2 plenaris • Notificacions electròniques: s’ha donat accés als secretaris delegats al sistema • Les Corts d’eNotificacions de l’Ajuntament. • Nou Barris • Canvis en el sistema de subvencions de convocatòries: permetre realitzar els • Dijous 07/05: 6 plenaris pagaments després de les resolucions provisionals sense esperar que finalitzi • Sants – Montjuic el període d’al·legacions. També, s’ha flexibilitzat la presentació de • Horta – Guinardó justificacions. • Sant Andreu • Ciutat Vella • Sant Martí • Eixample 15 4. Adequació de sistemes i aplicacions Recull d’actuacions més rellevants Gerència de Pressupostos i Hisenda Les actuacions dutes a terme per part de l’equip de Comptabilitat del SAP ECOFIN han contribuït a facilitar el treball a distància de l’Ajuntament i les societats del grup municipal presents al SAP ECOFIN a través de: • Substitució del paper per tramitacions telemàtiques. • Augment de la seguretat i integritat de la documentació, així com de la seguretat jurídica. • Reducció dels terminis de realització dels procediments. • Reducció de costos dels procediments . • Contribució al creixement professional dels usuaris, que accedeixen fàcilment als procediments i són autònoms a l’hora de fer les tasques. • Interacció en remot dels actors participants en els processos, sense necessitat d’haver de disposar d’una estació corporativa, centralitzant la interacció en un únic punt (SAP ECOFIN). Actuacions específiques per als expedients Actuacions específiques • Simplificació/adaptació del circuit de tramitació electrònica de • Creació dels circuits per a la tramitació i distribució de la corresponent guia de factures tramitació de: • Nòmina Ajuntament: relació d’ordenació de pagaments • Contractes d’emergència electrònica • Suspensió del contracte i possible indemnització • Relació d’ordenació de pagaments electrònics als ens (IMI, CBB) • Suspensió de les concessions i possible indemnització • Tramitació electrònica de les dietes dels Consellers de Districtes • S’ha habilitat un nou tràmit per als contractes antics (no electrònics) • Han creat un automatisme per lligar dos expedients d’assentaments (no electrònics) 16 4. Adequació de sistemes i aplicacions Recull d’actuacions més rellevants Gerència d’Àrea d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica S’han portat a terme les següents actuacions als instituts: Institut Municipal de Mercats de Barcelona (IMMB) Institut Municipal d'Hisenda de Barcelona (IMH) L’activitat de les oficines de l’IMMB pràcticament no s’ha vist afectada per la S’ha implementat els canvis en les mesures fiscals a través de la solució SAP situació: TRM: • Disposició de 23 portàtils pels usuaris: • Canvis en els processos comuns necessaris (ampliacions de termini, • Lliurament de 18 nous amb PULSE canvis de data, paralització, etc) • Disposició de 5 ja existents amb RemoteApp • Rebuts Ajuntament • Padrons fiscals • Els usuaris que estan treballant amb equips particulars utilitzen • Liquidacions RemoteApp • Executiva • Embargaments • Prescripció de tributs • Ajornaments i fraccionaments • Sancions • Prescripció de sancions en voluntària (no ITs) • Càrrega de respostes i TEU 17 4. Adequació de sistemes i aplicacions Recull d’actuacions més rellevants Gerència d'Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i Gerència de Seguretat i Prevenció LGTBI • Campanya vacances estiu: minimitzar la necessitat de backoffice per • Habilitació d’una planta de l’edifici Pi i Sunyer per la operació d’aprovisionament introduir sol·licituds al sistema de campanya de vacances d’estiu. de portàtils • Ajuts infància 0-16: s’està creant un procés automàtic per reavaluar • Dotació d’eines per realitzar teleconferències a les sales de reunió les sol·licituds atorgades l’exercici anterior, estalviant temps al • Creació d’una Sala de backup de la sala d’emergències de la GUB i SPEIS del ciutadà i eliminant la necessitat de backoffice carrer Lleida: • Atenció als Centres de Serveis Socials i Centres d’Atenció a la • 14 llocs per GUB Infància (EAIA): adequar la configuració de les aplicacions pel que fa • 6 llocs per SPEIS al registre de dades de les persones usuàries i a la gestió de les • Processos administratius facilitats per les eines de teletreball: seves cites • Validació de factures acumulades • Actualització contínua de contagiats i decessos: creació d’un procés • Contractació dels temes de despesa corrent automàtic per a incorporar aquesta informació. • Generació i repartició dels informes i quadres de comandament • Reactivació dels casos pendents i prescripció de nous casos • Tramitació de la certificació de les obres i els treballs supervisats pel d’Atenció Domiciliària: Adequació de les aplicacions per tal de poder departament aplicar automàticament criteris de priorització i ordenar la llista • Restabliment del sistema de gestió de reparacions de vehicles de la GUB i d’espera que s’estima tenir dels casos pendents d’atenció SPEIS domiciliària (SAD i Teleassistència) per quan es reactivin les noves • Replanificació dels horaris i dies de treball de la GUB i SPEIS (3.500 treballadors) altes amb l’eina COOPER 18 4. Adequació de sistemes i aplicacions Recull d’actuacions més rellevants Gerència Agenda 2030, Transició Digital, Esports i Coordinació Territorial i Gerència d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat Metropolitana - Suspensió de totes les obres privades i indicacions associades al • IRIS com a mitjà segur d’intercanvi de documentació amb el ciutadà: compliment de les mesures de seguretat COVID • S’ha adaptat d’urgència IRIS per poder realitzar telemàticament sense - S’identifiquen les obres en curs o que poden estar duent- certificat digital la tramitació de peticions de certificats se a terme i es realitza un mailing massiu a tots els d’empadronament. implicats per comunicar la suspensió. • S’ha desenvolupat i posat en producció un mecanisme segur i amb - Deshabil·litació de totes les consultes a la informació traçabilitat per intercanviar de forma bidireccional documentació entre d'habitatges d’ús turístic. ciutadania i Ajuntament. - Tractament de les ampliacions de terrasses quan Barcelona • Atenció 010 en remot: entri en Fase 1 (en tractament). • El servei 010 es va declarar com a servei essencial, per tant, es van - Adaptacions accessos a programari estudiar les alternatives per poder continuar donant el servei (accés - INCA Barcelona: Es facilita accés en mode consulta a tots remot via POVI, VPN SSL, VPN Pulse, etc.). Es va escollir l’entrega de els usuaris que tenen permisos de lectura de diversos portàtils corporatius amb Pulse. àmbits mitjançant • 80 usuaris treballant simultàniament des dels seus domicilis atenent - ITeC: S’ha sol•licitat a l’ITeC que durant el confinament, trucades telefòniques, es preveu tenir 40 habilitats més properament. ens cedeixi l’ús de llicències per accedir a la seva plataforma d’Internet - Administració electrònica - Digitalització: Avaluació de solucions parcials que donin cobertura i suport al procediment d’administració electrònica: 19 4. Adequació de sistemes i aplicacions Recull d’actuacions més rellevants Projecte pavelló/residències salut Objectius Adequació de la xarxa de fibra òptica/ethernet 1. Assegurar el funcionament de les xarxes de comunicació electròniques: • Als pavellons adaptats per acollir pacients amb Covid-19 • A les oficines tècniques dels projectes pavelló salut i residències salut Adequació de la xarxa sense fils 2. Garantir un lloc de treball adequat: • A les oficines tècniques dels projectes pavelló salut i residències salut Distribució de terminals informàtics (ordinadors, tauletes, mòbils) Material de donacions CISCO/NASCO/SIRT Huawei Vodafone • 10 estacions de treball • 35 mòdem 4G: • 40 SIM amb 60 GB de dades • 2 pantalles per a videoconferència CX80 • 20 Pavelló Salut Vall d’Hebron • 20 SIM Vall d’Hebron (Vall d’Hebron) • 15 stock Pavelló Salut Pere Virgili • 20 SIM en stock • 50 tauletes wifi • Pavelló Salut Mar 20 5. Principals indicadors de la connexió en remot Principals indicadors d’evolució de la connexió via Pulse Indicadors de connexió mitjançant PULSE (fins 11/05) 21 5. Principals indicadors de la connexió en remot Principals indicadors d’evolució de la connexió via POVI : Indicadors de connexió mitjançant POVI (fins 12/05) Usuaris únics per dia 2000 1800 1600 1400 1200 1000 800 600 400 200 0 Nombre total usuaris únics connectats dia 12 1,784 Nombre usuaris RemoteApp 974 Nombre usuaris escriptori personal 799 22 18-mar. 19-mar. 20-mar. 21-mar. 22-mar. 23-mar. 24-mar. 25-mar. 26-mar. 27-mar. 28-mar. 29-mar. 30-mar. 31-mar. 1-abr. 2-abr. 3-abr. 4-abr. 5-abr. 6-abr. 7-abr. 8-abr. 9-abr. 10-abr. 11-abr. 12-abr. 13-abr. 14-abr. 15-abr. 16-abr. 17-abr. 18-abr. 19-abr. 20-abr. 21-abr. 22-abr. 23-abr. 24-abr. 25-abr. 26-abr. 27-abr. 28-abr. 29-abr. 30-abr. 1-may. 2-may. 3-may. 4-may. 5-may. 6-may. 7-may. 8-may. 9-may. 10-may. 11-may. 12-may. 5. Principals indicadors de la connexió en remot Principals indicadors de GetAccess Indicadors de connexió mitjançant GetAccess (fins 12/05) Get Acces Accessos únics 800 700 600 500 400 300 200 100 0 Accessos únics Linear (Accessos únics) 23 01/03/2020 03/03/2020 05/03/2020 07/03/2020 09/03/2020 11/03/2020 13/03/2020 15/03/2020 17/03/2020 19/03/2020 21/03/2020 23/03/2020 25/03/2020 27/03/2020 29/03/2020 31/03/2020 02/04/2020 04/04/2020 06/04/2020 08/04/2020 10/04/2020 12/04/2020 14/04/2020 16/04/2020 18/04/2020 20/04/2020 22/04/2020 24/04/2020 26/04/2020 28/04/2020 30/04/2020 02/05/2020 04/05/2020 06/05/2020 08/05/2020 10/05/2020 12/05/2020 6. Gestió de la Ciberseguretat L’accés massiu des de l’exterior als Sistemes d’Informació corporatius ha suposat un repte a nivell de seguretat, de manera que s’han hagut de desenvolupar un seguit d’actuacions orientades a adequar-se a nou entorn S’han portat a terme les actuacions següents Vigilància activa d’accessos remots Tractament de Riscos derivats del teletreball • Reforçament dels serveis de ciberseguretat • Identificació i gestió de riscos per aplicar mesures mitigadores per detectar atacs • Elaboració d’informes de riscos per les gerències • Tractament específic de correu electrònic en • Serveis Socials front a Phishings i alertes específiques de • Obres i Autòritas COVID • Portal de tràmits: gestionar la baixada de nivell de tràmits • Vigilància específica i monitorització en front a • Revisions de seguretat de tecnologies i/o configuracions de seguretat (aplicacions de comportaments anòmals dels accessos videoconferència, guia protecció de les POVI, etc.) remots • Actuacions massives d’alta i autoritzacions d’usuaris a aplicatius i serveis d’accessos remots • Indicadors d’accessos a la xarxa corporativa • Definició de nous procediments per agilitzar peticions d’accessos remots Tasques de conscienciació Comitè de Seguretat • Guies de Bones pràctiques i de requeriments tècnics per garantir la • Sessió específica del comitè de Seguretat per avaluar i prendre decisions seguretat de la informació amb teletreball / Ajuntament Informa envers a riscos derivats de la situació excepcional del COVID19 en • Actuacions de conscienciació en relació al Teletreball: Banners a la matèria de ciberseguretat. Intranet 24 7. Enquesta: Grau de satisfacció dels usuaris Univers Per tal de conèixer la percepció dels treballadors i treballadores de l’Ajuntament de Barcelona sobre l’ús de les eines de teletreball es va dur a terme una enquesta. Aquesta va obtenir un total de 1746 respostes. La principal valoració ha estat per l’eina PULSE. La informació obtinguda de l’enquesta s’ha recollit i s’està treballant per establir plans de millora en aquells elements que ho necessitin. A continuació es presenten les dades globals de l’enquesta de serveis remots: Nombre de respostes rebudes De les respostes obtingudes, es dedueix que el servei més ben valorat és el Pulse, que proporciona una experiència més propera al treball presencial a les dependències municipals. Per contra, el VPN SSL, que té un disseny més pensat per donar accés a aplicacions concretes, és el que té més recorregut de millora 25 7. Enquesta: Grau de satisfacció dels usuaris 26 7. Enquesta: Grau de satisfacció dels usuaris 27 7. Enquesta: Grau de satisfacció dels usuaris 28 7. Enquesta: Grau de satisfacció dels usuaris 29 7. Enquesta: Grau de satisfacció dels usuaris 30 7. Enquesta: Grau de satisfacció dels usuaris Grau de satisfacció dels usuaris de la gestió del canvi i eines col.laboratives En l’enquesta de satisfacció que es va fer als treballadors i treballadores de l’Ajuntament de Barcelona, també se’ls va preguntar sobre el servei de videoconferència Webex. A continuació es mostren els principals resultats, els quals han permès concloure que el servei assoleix les necessitats de les persones usuàries però que s’està duent a terme un pla d’acció de gestió del canvi per donar a conèixer millor el funcionament de l’eina i els seus manuals d’ús. Nivell de complexitat per utilitzar el servei Nivell satisfacció amb el servei de videoconferències (1 “Gens senzill” i 5 “Molt senzill”) (1 “Gens senzill” i 5 “Molt senzill”) La mitjana es situa al 3, amb 1.22 de desviació mitjana La mitjana es situa al 2.72, amb 1.192 de desviació mitjana 3/5 2,7/5 Com a iniciatives de millora es proposa: • Habilitar les sales personals de videoconferència Webex • Implementar la integració amb Outlook • Tenir un servei de suport, que incorpori la creació de manuals de sales personals • Donar cobertura a d'altres necessitats detectades (formació a distància, desenvolupament d’esdeveniments amb retransmissió en streaming, entre d'altres) 31 7. Enquesta: Grau de satisfacció dels usuaris Grau de satisfacció dels usuaris a l’atenció de dubtes i incidències (SAU) Finalment, en l’enquesta es preguntava als treballadors i treballadores si consideraven que havien rebut un suport satisfactori al moment de resoldre dubtes i incidències relacionades amb les eines d’accés remot. En termes generals, s’ha valorat positivament el suport i assistència independentment del servei d’accés remot. A continuació es presenten els resultats d’aquesta part de l’enquesta: Usuaris que consideren satisfactori el suport i assistència rebut per resoldre les seves incidències o dubtes 64% La valoració general es situa al 3,77 amb una desviació estàndard d’1.15. 32 8. Contractació d’emergència Pressupost per a la contractació d’emergència a l’IMI Per tal de dur a terme les actuacions en resposta de la covid-19, l’Institut Municipal d’Informàtica ha realitzat les següents contractacions d’emergència: 1.423.720 € Inversions (capítol Despeses 6) corrents i serveis Pressupost de la contractació d’emergència (capítol 2) 288.655 € 1.135.065 € 49K € 54K € 55K € 85K € 193K € 211K € 579K € Suport incidències Reforç servei Suport extra tutors Llicències Pulse Subministrament POVI completa 520 portàtils seguretat POVI Principals partides Dades a 08/05/20 33 10. Properes passes Un nou concepte de Lloc de Treball L’alerta sociosanitària i el necessari confinament de la població per combatre la pandèmia ha significat, des del punt de vista de l’organització del treball a l’Ajuntament, un canvi sobtat cap a la digitalització forçosa de l’activitat municipal Aquest canvi representa un impuls significatiu en el procés de Transició Digital que l’Ajuntament ja havia començat a treballar en la creació d’un equip de treball per a la valoració, adequació i implantació de nous models de gestió i organització del treball que permetin treure el màxim partit de les noves tecnologies per facilitar la conciliació laboral i un millor ús del temps Cal ara aprofitar la inèrcia generada durant la crisi, per accelerar un projecte que va més enllà del concepte de teletreball i requerirà d’actuacions en quatre nivells ben diferenciats: • L’adequació de la normativa en matèria de Recursos Humans que faciliti aquesta nova organització de la feina • La capacitació de les treballadores i treballadors municipals, i en especial del comandament per evolucionar cap a un model basat en la delegació, el treball en equips polivalents i adaptatius i la gestió per objectius • La creació d’un nou entorn de treball digital que incorpori la Gestió del Canvi per a l'adopció de noves formes de treballar i proporcioni les eines necessàries per a cadascun dels diferents perfils existents a l’organització • El desenvolupament tecnològic necessari per acompanyar la transició, aportant eines innovadores basades en les noves tecnologies 34 10. Properes passes Un nou concepte de Lloc de Treball 35 Gràcies per la vostra col·laboració! Annex 1: Cronologia de fites rellevants Fites rellevants aconseguides A continuació es mostren les fites aconseguides per part de l’IMI des del moment en què es va decretar l’estat d’alarma: S2: 23/03 – 29/03 • Plataformes disponibles: • POVI • Ampliació capacitat plataforma PULSE a 2500 usuaris • Webex (videoconferència) – 4.000 minuts i 464 participants 15/03 • Nous serveis: 14 VSSL, 89 RemoteApp, 1 servidor dedicat a Presidència i Hisenda • Elaboració i posada en marxa del Pla de • Connexió de >4.600 usuaris/es (800 de Drets Socials i altres) Contingència • Aprovisionament dels primers 100 portàtils • 20% personal IMI treballant presencialment • Atencions al territori: 700 consultes i 200 incidències en serveis essencials • Posada en marxa del centre de coordinació del projecte Pavelló-Salut S1: 16/03 – 22/03 S3: 30/03 – 05/04 • Reducció presència en oficines al mínim • Connexió de 5.596 usuaris/es • Plataformes disponibles: • Centenars de certificats de connexió emesos • POVI – 1.459 usuaris/es configurats • Accés via VSSL a 23 aplicacions • PULSE – 283 usuaris/es configurats • Videoconferència 5.000-6.000 minuts i 700 participants • GetAccess – 800 usuaris/es configurats • Tasques de suport als pavellons de salut • 3.000 connexions diàries • Capacitat de connexió de correu web i intranet 100% personal de l’Ajuntament 37 14/03 Annex 1: Cronologia de fites rellevants Fites rellevants aconseguides A continuació es mostren les fites aconseguides per part de l’IMI des del moment en què es va decretar l’estat d’alarma: S8: 04/05 – 10/05 • Millora de la emissió de píndoles informatives a l’Ajuntament en format breu de l’ús de les eines S6: 20/04 – 26/04 informàtiques • Decret del 24/04: directrius per a la • 1.746 respostes rebudes a les enquestes S4: 06/04 – 12/04 redacció i remissió a l’Ajuntament • Desenvolupament amb èxit dels 10 Plenaris de • Posada en marxa i instal·lació d’ampliacions dels Plans de Restabliment dels Districtes en modalitat virtual: plataforma POVI: Serveis • 2 dimarts 05/05 • Es triplica la capacitat d’usuaris • Lliurament portàtils a ritme de 32 • 2 dimecres 06/05 • Maquetació de més de 400 portàtils portàtils al dia • 6 dijous 07/05 S5: 13/04 – 19/04 S7: 27/04 – 03/05 • Repartiment 80 portàtils perquè • Organització i suport en l’acte Pacte de Ciutat, del 28/04 els professionals de l’atenció presidit per l’Alcaldessa i el primer Tinent d’Alcalde telefònica del 010 puguin • 67 connexions per videoconferència realitzar teletreball • 50 connexions per streaming • Continuació d’alta usuaris/es en • Elaboració del Pla de Restabliment dels Serveis teletreball • Finalització del repartiment de portàtils, 573 portàtils repartits • Plenari Municipal en modalitat virtual (29/04) 38 Annex 2: Els valors de l’IMI davant la crisi L’activitat de l’IMI i l’acompliment dels seus objectius per proporcionar serveis tecnològics a l’Ajuntament, ha estat sempre caracteritzada pel sentiment de servei públic i la seva proximitat a l’Ajuntament. Davant de la situació de pandèmia actual, els treballadors i treballadores de l’IMI han hagut d’adaptar les seves funcions i reajustar les seves tasques per tal de donar resposta al repte i fer front a la crisi. Creativitat Proximitat Capacitat d’innovació i aportació de solucions Orientació a client i coneixement de les imaginatives i efectives per fer front a l’estat diferents àrees i gerències de l’Ajuntament d’excepció de Barcelona Agilitat Compromís Velocitat en la resposta, aportant solucions de Capacitat de treball i dedicació del forma àgil per tal de donar resposta en el personal per tal d’adreçar la situació moment requerit sobrevinguda Adaptabilitat Responsabilitat Flexibilitat per adaptar-se enfront a Vocació de servei públic, orientat a donar totes les situacions i escenaris canviants i eines possibles pera a que els treballadors complexos, mantenint un nivell de municipals puguin servir a la ciutadania prestació dels serveis òptim 39