L’impacte esp erat de la ZBE Rondes Índex Barcelona Introducció ________________________________________________ 2 La qualitat de l’aire i l’impacte en salut a Barcelona ________ 3 La Zona de Baixes Emisions (ZBE) Rondes Barcelona ______ 5 Les ZBE en la millora de la qualitat de l’aire ________________ 6 L’impacte esperat de la ZBE Rondes Barcelona ____________ 7 Avaluació de l’impacte de la ZBE Rondes Barcelona _______ 9 Membres del grup de treball _____________________________ 10 1 Introducció La qualitat de l’aire i l’impacte en La ZBE Rondes Barcelona es va implantar a gener del 2020 salut a Barcelona amb l’objectiu de millorar la qualitat de l’aire i protegir la Barcelona té nivells massa alts de partícules (PM10 i PM2,5) i salut de la ciutadania. Com a mesura de salut pública, és de NO2, amb un clar impacte negatiu sobre la salut, necessari avaluar el grau d’efectivitat de la ZBE en la millora especialment en malalties cardiovasculars i respiratòries, de la qualitat de l’aire al cap d’un temps de la seva incloent el càncer de pulmó. implantació. La contaminació de l’aire exterior en general i les partícules Des de l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) s’ha en suspensió i el sutge del dièsel en particular, són de fet liderat la formació d’un Grup de treball que s’encarregarà carcinògens de Grup 1 1. d’aquesta avaluació. A part de l’ASPB, el grup està format per representants de les administracions implicades L’Agència de Salut Pública de Barcelona estima que a (Ajuntament de Barcelona, Generalitat de Catalunya i l’Àrea Barcelona l’any 2018 hi va haver aproximadament 350 Metropolitana de Barcelona (AMB)), l’Agència de Salut morts atribuïbles a la superació dels valors guia de l’OMS Pública de Catalunya i científics experts en contaminació de per partícules PM2.5. Si es té en compte també l’exposició a l’aire, la salut ambiental i la mobilitat (Institut de Diagnòstic l’NO2, aquesta xifra augmenta a més de 1.000 morts 2 Ambiental i Estudis de l’Aigua (IDAEA-CSIC), Institut de Salut anuals . Global (ISGlobal) i Universitat Politècnica de Catalunya (UPC)) – veure membres del grup al final del document. Aquest document elaborat durant la implantació de la ZBE Rondes Barcelona, presenta un relat del Grup de treball sobre quin és l’impacte que es pot esperar de la ZBE sobre la qualitat de l’aire i la salut, segons les dades i l’evidència de la que es disposa actualment. 2 3 S’estima que a Barcelona el 60% dels nivells de NO2 i el 20% La Zona de Baixes Emisions (ZBE) dels nivells de partícules provenen del trànsit 3. Els nivells de partícules a la ciutat, i en menor mesura de NO , tenen Rondes Barcelona 2 una tendència a la baixa durant les últimes dues dècades, La Zona de Baixes Emissions (ZBE) àmbit Rondes de degut, en part, a les millores tecnològiques dels vehicles Barcelona des de l’1 de gener de 2020 prohibeix l’accés dels que cada vegada emeten menys contaminants. vehicles més contaminants (sense etiqueta ambiental de la La qualitat de l’aire també ve influenciada per les DGT) de 7 a 20h, de dilluns a divendres feiners, en una àrea condicions meteorològiques (dies de pluja, vent, etc.), de on viuen gairebé 2 milions de persones. manera que la concentració mitjana anual de contaminants L’objectiu és reduir les emissions de contaminants oscil•la de l’ordre d’uns 5 μg/m³ en el cas de l’NO2. provinents del trànsit viari i així millorar la qualitat de l’aire. És important destacar que durant el primer any (2020) hi ha una moratòria pels vehicles professionals i que les sancions per infracció s’aplicaran a partir de l’abril de 2020. 4 5 Les ZBE en la millora de la L’impacte esperat de la ZBE qualitat de l’aire Rondes Barcelona Les revisions científiques sobre l’efectivitat de les ZBE en la L’impacte previst de la ZBE sobre la qualitat de l’aire a millora de la qualitat de l’aire en altres ciutats europees ha Barcelona ha estat recentment modelat per un estudi de estat diversa, depenent de molts factors com el tipus de Barcelona Regional. 5 Segons les dades de l’informe, vehicles o l’àrea afectada per la ZBE 4 Segons aquests s’espera que la ZBE contribueixi a disminuir la concentració estudis, a les ciutats on les ZBE han restringit tant els de NO2 a Barcelona aproximadament en un 3% (1 μg/m³) vehicles pesants com els turismes, s’ha detectat una durant el primer any de moratòria als vehicles lleugera millora en els nivells de NO2. professionals i en un 7% (3 μg/m³) a partir del 2021 quan ja no hi hagi la moratòria. Es destaca que les variacions en la meteorologia, els efectes d’altres polítiques simultànies i la renovació normal L’impacte de la ZBE en les partícules PM2,5 no ha estat del parc circulant poden emmascarar l’efecte de les ZBE modelat, però estimem que serà menor que per NO2. El sobre la qualitat de l’aire. sutge (traçat pel black carbon) és un altre contaminant que no ha estat modelat per Barcelona, però que s’espera que la ZBE en redueixi més els nivells que per l’NO2 o les partícules, segons l’experiència d’altres ciutats.4 El sutge és un contaminant molt lligat al trànsit i amb un clar impacte negatiu en salut.1 Un turisme dièsel EURO 1 en bones condicions de manteniment emet 180 mg/km de sutge, mentre que els equivalents EURO 5 i 6 (des de 2009) n’emeten 5 mg/km. Segons l’Agència de Salut Pública de Barcelona, la disminució d’1 μg/m³ en la mitjana anual de NO2 6 7 representaria evitar aproximadament el 0,4% de la Avaluació de l’impacte de la ZBE mortalitat natural, el que a la ciutat de Barcelona suposaria al voltant de 60 morts anuals. Petites millores en la qualitat Rondes Barcelona de l’aire tenen un impacte en salut rellevant atès que tota L’Agència de Salut Pública de Barcelona, en col•laboració la població respira aquest aire i, per tant, està exposada amb la resta d’administracions implicades (Ajuntament de involuntàriament als contaminants. Barcelona, Generalitat de Catalunya i l’Àrea Metropolitana de Barcelona ) i investigadors del IDAEA-CSIC, ISGlobal i S’espera que la ZBE Rondes Barcelona redueixi els nivells UPC, avaluaran l’impacte de la ZBE Rondes Barcelona en el de NO2 a la zona afectada, sobretot a partir del 2021 quan parc circulant, les emissions, la qualitat de l’aire i la salut. s’acabi la moratòria als vehicles professionals. Aquesta millora de la qualitat de l’aire que respiren 2 milions de És important destacar que l’impacte de la ZBE no es persones tindrà un impacte positiu sobre la seva salut. podrà deduir directament de l’observació dels nivells Tot i així, la millora de la qualitat de l’aire no serà suficient dels contaminants a les estacions de mesura a curt per complir la normativa europea de NO2 ni per assolir els termini, ja que aquests depenen també de la nivells de partícules recomanats per l’OMS, pel que meteorologia i d’altres tendències que s’haguéssin caldran més mesures per reduir la contaminació de l’aire i produit independentment de l’aplicació de la ZBE, com per exemple la renovació normal del parc circulant. Així doncs, l’impacte de la ZBE s’avaluarà tant en base a les comparacions de tendències de nivells dels contaminants, i d'altres traçadors de les emissions del trànsit, dintre i fora de la ZBE (estacions i mesures de control), com en la mesura del canvi real del parc circulant (quants vehicles antics i més contaminants han deixat de circular) i el càlcul de la disminució de les emissions. 8 9 Membres del grup de treball Agència Salut Pública de Barcelona (ASPB) Marc Rico, Laia Font, Anna Gómez, Carme Borrell Departament de Qualitat Ambiental. Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana - Ajuntament de Barcelona Jordi Remírez, Arantxa Millas, Cristina Castells Mobilitat i Infraestructures -Ecologia Urbana - Ajuntament de Barcelona Maíta Fernández Qualitat de l’aire. Departament de Territori i Sostenibilitat. Generalitat de Catalunya Eva Pérez, Isabel Hernandez Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) Marc Iglesias, Carles Conill Agència de Salut Pública de Catalunya Xavier Llebaria, Irene Corbella Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l’Aigua – Consell Superior d’Investigació Científica ( IDAEA-CSIC) Fúlvio Amato, Xavier Querol ©2020 Agència de Salut Pública de Barcelona Institut Salut Global (ISGlobal) Tots els drets reservats. No es permet la reproducció total ni parcial Xavier Basagaña, Natalie Mueller de las imatges o textos d’aquesta publicació sense prèvia autorització. https:// www.aspb.cat/impacte-ZBE-rondes-barcelona Univesitat Politècnica de Catalunya (UPC) Francesc Robusté l’Impacte esperat de la ZBE Rondes Barcelona de l’Agència de Salut Pública de Barcelona està subjecta a una llicència de: Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0 Internacional de Creative Commons Els permisos addicionals als d'aquesta llicència es poden trobar a: www.aspb.cat/ 10 11 Referències 1 Organització Mundial de la Salut 2012 i 2016. Monografies IARC sobre avaluació del risk carcinogen per als humans. Diesel and gasoline engine exhaust and nitorarenes. Vol 105. https://monographs.iarc.fr/wp- content/uploads/2018/06/mono105.pdf. Particulate matter in outdoor air pollution. Vol 109. https://publications.iarc.fr/538 2 Rico M, Font L, Arimon J, Marí M, Gómez A, Informe qualitat de l’aire de Barcelona, 2018. Agència de Salut Pública de Barcelona. https://www.aspb.cat/wp- content/uploads/2019/09/Informe_qualitat-aire-2018.pdf 3 Ajuntament de Barcelona, 2015. Pla de millora de la qualitat de l’aire de Barcelona 2015-2018. 4 Claire Holman, Roy Harrison, Xavier Querol. Review of the efficacy of low emission zones to improve urban air quality in European cities. Atmospheric Environment Volume 111, June 2015, Pages 161-169. 5 Barcelona Regional, desembre 2019. Informe dels resultats del balanç d’emissions i la modelització de la qualitat de l’aire de la Zona de Baixes Emissions de Barcelona i municipis propers. Connectem www.aspb.cat 12