» Nota de Premsa 27 de maig de 2020 56 empreses turístiques de Barcelona reben la distinció Biosphere en sostenibilitat del turisme » El Compromís per a la Sostenibilitat Turística Barcelona Biosphere distingeix bones practiques de les empreses reconegudes envers el medi ambient, la cultura, les condicions laborals, l’equitat de gènere i el retorn social i econòmic del sector turístic » Amb aquestes 56, ja són 106 les empreses del sector a Barcelona reconegudes com a entitats Biosphere, i 80 empreses més han iniciat el procés per sumar-s’hi en els propers mesos » Creix l’interès del compromís per la sostenibilitat i per la distinció Biosphere en el context Covid-19, i segons una enquesta entre les empreses turístiques participants, el 93% mantenen el compromís o aprofitaran per accelerar el compliment de la distinció Biosphere Un total de 56 empreses turístiques de la ciutat han obtingut avui la distinció Biosphere, en un acte de reconeixement a la seva adhesió al Compromís amb la Sostenibilitat Turística de la ciutat, amb la participació del regidor de Turisme i Indústries creatives, Xavier Marcé, el president de Turisme de Barcelona, Eduard Torres, i la vicepresidenta de la Cambra de Comerç de Barcelona, Mónica Roca. El Compromís per a la Sostenibilitat Turística Barcelona Biosphere (CSTBB) reconeix aquells operadors turístics que aposten per una gestió responsable i respectuosa amb el medi ambient, la cultura, les condicions laborals, l’equitat de gènere i el retorn social i econòmic. El procés d’implantació per a l’adhesió al CSTBB es realitza sota el paraigües de la marca Biosphere, atesa la condició de Barcelona de destinació certificada, i per tant, amb capacitat per impulsar el distintiu Compromís (Committed Entity). El regidor de Turisme i Indústries creatives, Xavier Marcé, ha destacat el compromís de les empreses en un moment "que exigeix que la gestió turística hi estigui implicada al més alt nivell" i ha agraït la implicació de les entitats participants "per intentar fer una lectura en la línia de l’oportunitat de valorar encara més el pes específic que ha de tenir la sostenibilitat en l’activitat turística". Marcé ha posat en valor l'esforç de les empreses distingides i ha dit que "la sostenibilitat i la implicació en la gestió responsable i respextuosa amb el medi ambient, les condicions laborals, l'equitat de gènere i la cultura és el camí que vol prendre el turisme en aquesta ciutat". www.barcelona.cat/premsa 1 Per al president de Turisme de Barcelona, Eduard Torres, “aquest és un àmbit en què a partir d’ara ja no serà de voluntarisme, sinó que ens hi haurem d’abocar tots plegats per excel·lir i ser referents en turisme”. “Amb aquesta crisi, tenim la oportunitat de guanyar el relat del turisme i sortir-ne reforçats si anem a buscar un turisme responsable, de valor afegit. En promoció i màrqueting treballarem per un turisme de qualitat, però, també des del sector haurem d’avançar en aquesta direcció per reduir les externalitats negatives perquè aquest turisme repercuteixi positivament en un model sostenible i sostingut”. Les empreses distingides avui són AB Grupo de Azafatas, AETHNIC, Albadalejo AV Solutions, Apartments Barcelona YouStylish.com, Autocares Canals, Autocares Congosto, B Hotel, Babyboo, Bardet, Bicis en ruta, Bodegues Sumarroca, Cap a mar, Centre Europeu de Barcelona, Circuit de Barcelona-Catalunya, Cloud5 Barcelona, El Tianguis, Factor 3 Events, Grupo RIC. Hotel 1898, Hotel Arc La Rambla, Hotel Arts, Hotel Barcelona 1898, Hotel Soho Barcelona, Hotels &Human Group, Jam Hostel Barcelona, Kiribatis, Midtown Apartments, Merca Stay, Moka Restaurant, Oceanogami, Open Print, Park Güell, Restaurant La Font de Prades, Servicios de Alquiler Inclusivo, Sondevela, Tarannà Viatges amb Sentit, The Corner Hotel, This is med, Toni Pons (Argenteria i Boters), Travel Advisors Guild, Twentytú Hi Tech Hostel, Unit Elements, Vanwoow, Viatges Tuareg, i Gallery Hotel. L’objectiu de millora contínua que impulsen les empreses i serveis turístics s’assoleix amb la correcta implantació dels Manuals de Bones Pràctiques, i la definició i consecució d’un Pla de Millora obligatori anual, que ha d’incloure com a mínim tres millores en matèria de sostenibilitat. Un 93% d’empreses segueixen treballant per la distinció Biosphere malgrat el Covid-19 Una enquesta realitzada per analitzar l’impacte del Coronavirus a les entitats vinculades al Compromís per a la Sostenibilitat Turística Barcelona Biosphere mostra que la crisi derivada del Covid-19 ha causat una aturada o fre important en l’activitat del sector: el 68% de les entitats participants havia realitzat un ERTO, i un 71% havia aturat les activitats completament. Tot i així, de les entitats que han donat resposta al qüestionari, el 69% ha manifestat la seva voluntat de continuar amb l’adhesió i un 24% diuen tenir la intenció d’accelerar el procés, tenint un volum total de respostes afirmatives en relació a la seva continuïtat al Compromís del 93%. www.barcelona.cat/premsa 2 Biosphere, impulsada i tutelada per l’Ajuntament, a través de Turisme de Barcelona L’Ajuntament de Barcelona, a través del Consorci de Turisme de Barcelona i en col·laboració amb la Cambra de Comerç, impulsa l’estratègia del Compromís per a la Sostenibilitat Turística Barcelona Biosphere per estendre la sostenibilitat turística als establiments, serveis, productes i equipaments de la destinació, promovent que els operadors turístics de la ciutat incorporin els criteris i les bones pràctiques en matèria de sostenibilitat econòmica, social i ambiental. L’adhesió va adreçada a agències de viatges, allotjaments turístics, comerços minoristes, guies turístics, empreses organitzadores d’esdeveniments MICE, museus o espais visitables, oficines d’informació turística, palaus de congressos i convencions, restaurants, transport turístic, organitzadors d’experiències, platges, associacions professionals, etc. En marxa des del 2019 Al 2019, 205 empreses es van adherir al Compromís per a la Sostenibilitat Turística Barcelona Biosphere, de les quals, la majoria pertanyen al sector d’allotjament. SEGMENTACIÓ PER SECTORS 70 59 60 45 50 40 30 23 15 16 15 20 14 8 5 10 3 2 0 www.barcelona.cat/premsa 3 Per territoris, predominen les entitats ubicades als districtes tradicionalment amb més afluència de visitants. SEGMENTACIÓ PER DISTRICTES 70 60 58 60 50 40 30 18 18 15 20 11 6 9 10 10 0 0 0 Les empreses adherides al Compromís han de complir anualment una sèrie de fases i accions que les portin a superar els requisits de sostenibilitat corresponents, inclosos en els Manuals de Bones Pràctiques. Cada empresa compta amb un manual adient al seu subsector d’activitat i rep formació i acompanyament en tot el procés. Donada la situació derivada de la COVID19, i per tal de no aturar el procés, s’estan programant les sessions formatives en format online, amb un alt interès de les empreses per participar-hi. L’adhesió al Compromís per a la Sostenibilitat Turística de Barcelona és compatible i complementari amb altres accions que les entitats desenvolupen o poden implementar (certificacions, distintius…) i es cobreix mitjançant l’impost turístic, esdevenint així gratuïta per a les empreses i entitats. º www.barcelona.cat/premsa 4