Guia de serveis i ajuts a l’habitatge de Barcelona Institut Municipal de l’Habitatge i Rehabilitació Guia de serveis i ajuts a l’habitatge de Barcelona 2018 - 2019 Edició Ajuntament de Barcelona. Àrea de Drets Socials Regidoria d’Habitatge i Rehabilitació / Institut Municipal de l’Habitatge i Rehabilitació de Barcelona / Consorci de l’Habitatge de Barcelona Producció editorial Departament de Comunicació Institut Municipal de l’Habitatge i Rehabilitació de Barcelona Disseny gràfic El Guateque, agència de publicitat www.elguateque.es Gener 2019 Sumari 01. El repte de promoure el dret a l’habitatge 02. Les oficines de l’habitatge 03. Tens problemes per pagar el lloguer? 04. Tens problemes per pagar la hipoteca? 05. Has perdut l’habitatge? 06. T’interessa accedir a l’habitatge públic? 07. Vols llogar el teu habitatge amb garanties? 08. Vols rehabilitar el teu habitatge? 09. Coneixes els teus drets energètics? 10. Què és el cohabitatge? 11. Saps quins són els teus drets i deures en contractes de lloguer? 12. Saps què has de tenir en compte abans de comprar? 01- El repte de promoure el dret a l’habitatge Disposar d’un habitatge digne és un aspecte clau per a la qualitat de vida. A més, gaudir d’un habitatge de manera estable facilita l’arrelament al barri i la participació en el teixit veïnal i associatiu. Tanmateix, tant a Catalunya com a Espanya, la històrica manca d’inversió en polítiques d’habitatge ha fet que el parc públic de lloguer no arribi al 2%, molt per sota de la mitjana europea que se situa al voltant del 15%. Així, després de dècades de foment de l’habitatge com a bé d’inversió i d’impulsar-ne la compra per mitjà d’hipoteques, l’esclat de la bombolla immobiliària el 2007 va provocar que milers de persones fossin desnonades de casa seva. Tot i la situació d’emergència habitacional, les principals reformes legislatives de lleis estatals van tenir com a objectiu escurçar els contractes de lloguer, agilitzar els procediments de desnonament i promoure l’habitatge com a bé d’inversió. Durant els darrers anys, amb els salaris estancats, el preu del lloguer a les grans ciutats ha augmentat de manera desproporcionada i ha deixat les famílies llogateres en una situació de greu indefensió. Tant és així que l’habitatge s’ha convertit en una de les principals preocupacions dels veïns i veïnes de Barcelona. Per aquest motiu, l’Ajuntament de Barcelona va aprovar el Pla pel Dret a l’Habitatge de Barcelona (2016-2025) amb quatre grans eixos d’actuació: 4 Prevenir i atendre Garantir el bon ús de l’habitatge l’emergència habitacional i Per dur a terme polítiques efectives cal l’exclusió residencial disposar d’anàlisis detallades respecte de l’estat de conservació del parc A finals del 2015 es va d’habitatge, l’evolució del lloguer, el crear la Unitat Contra sobreesforç per pagar l’habitatge, etc. l’Exclusió Residencial És per això que des de l’Ajuntament, (UCER) per prevenir i juntament amb l’Àrea Metropolitana de aturar els desnonaments Barcelona, la Diputació de Barcelona i de persones en situació la Generalitat de Catalunya, s’ha creat de vulnerabilitat. Fins a l’Observatori Metropolità de l’Habitatge l’any 2018 aquesta unitat de Barcelona (OHB). ha atès més de 6.500 famílies. El foment de l’ús digne de l’habitatge també consisteix a impedir usos Paral.lelament, 9.300 antisocials de la propietat com els unitats familiars reben habitatges d’ús turístic il.legals, ajuts econòmics per poder l’assetjament immobiliari o els pisos buits fer front al pagament del dels bancs. Amb aquest objectiu, s’ha lloguer, i s’ha impulsat la posat en marxa un equip de disciplina construcció d’allotjaments d’habitatge que ha sancionat més de temporals, els APROP, 5.500 pisos turístics il.legals, i ha obert destinats a col.lectius que diferents procediments sancionadors necessiten allotjament contra entitats financeres que acumulen temporal a l’espera d’un pisos buits, per mala conservació de habitatge definitiu. l’habitatge, per assetjament... 5 Ampliar el parc de lloguer assequible Mantenir, rehabilitar i millorar el parc actual Un dels majors reptes de la ciutat és ampliar l’escàs parc públic de lloguer. És per això Millorar l’interior dels que s’han posat en marxa 72 promocions habitatges és fonamental d’habitatge públic, 4.600 pisos nous que per la salut de les suposen una inversió municipal de més de persones. Mesures com 300 milions d’euros. A aquests habitatges cal la instal.lació d’ascensors sumar els 535 pisos adquirits. Tot plegat amb i el canvi de banyeres per l’objectiu de doblar el parc públic en 6 anys. plats de dutxa reverteix directament en la qualitat La política de construcció i de compra de vida de la gent gran. d’habitatge s’ha combinat amb especials esforços per mobilitzar pisos del mercat En concret, durant el privat cap al lloguer assequible. La Borsa 2018 més de 16.000 d’Habitatge de Lloguer ofereix garanties llars han gaudit d’ajuts al cobrament de la renda i subvencions de públics per millorar fins a 20.000 € per rehabilitar l’habitatge als l’accessibilitat, promoure propietaris que lloguin per sota del preu de l’estalvi energètic i reparar mercat. patologies estructurals. I per impedir que aquestes A aquestes mesures cal afegir-hi la recent millores suposin un modificació urbanística que obliga els increment dels lloguers, promotors privats a destinar un 30% del nou enguany els ajuts s’han habitatge i de les grans rehabilitacions a condicionat al fet d’allargar habitatge de protecció oficial. els contractes de lloguer. 6 Aquestes són algunes de les mesures. Sabem que queda molt per fer per protegir l’accés a un habitatge digne. Entre altres coses, donar a conèixer als veïns i veïnes de Barcelona quins són els seus drets, les prestacions públiques existents i on dirigir-se per fer-les efectives. És per això, que et fem a mans aquesta guia. Aquí hi trobaràs informació útil sobre tots els serveis, ajuts i subvencions que tens a la teva disposició a la xarxa d’oficines de l’habitatge de Barcelona. Les oficines són una porta única a tots els serveis d’habitatge a la ciutat de Barcelona, ja siguin impulsats per l’Ajuntament de Barcelona o el Consorci de l’Habitatge de Barcelona, que està format per la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament. Al llarg de les seves pàgines hi trobaràs dades d’interès tant si ets propietari o propietària com si vius de lloguer, o si vols accedir a l’habitatge públic o a noves formes de convivència, com el cohabitatge, i també els recursos disponibles per fer front a les principals problemàtiques habitacionals així com informació d’interès per exercir els teus drets energètics. Tota aquesta informació, i més, la trobaràs també en línia a la pàgina www.habitatge. barcelona. 7 02- Les oficines de l’habitatge Sabies que a Barcelona hi ha 10 oficines de l’habitatge? Les oficines de l’habitatge són l’espai de Horari trobada entre la ciutadania i els serveis d’atenció al d’habitatge. Aquestes oficines estan públic impulsades pel Consorci de l’Habitatge de Barcelona, que està format per la Generalitat Dilluns, dimarts, de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona. dimecres i divendres A qualsevol de les oficines de l’habitatge – de 8.30 a 14.30 pots dirigir-te a aquella que et quedi més a hores. prop– podràs portar a terme totes aquelles Dijous de 8:30 gestions relacionades amb l’habitatge a la a 18:30 hores, ciutat. ininterrompudament. A les oficines de l’habitatge hi trobaràs Al llarg de l’any els un equip tècnic especialitzat que t’oferirà horaris poden patir atenció i assessorament personalitzats. certs canvis per causes de força major. Consulta el web per saber si hi ha cap canvi o alteració. Per agilitzar la teva atenció recorda demanar cita prèvia www. habitatge.barcelona o del telèfon gratuït d’atenció ciutadana 010. 8 Cada districte de la ciutat disposa d’una oficina de l’habitatge en la qual t’ofereixen diversos serveis, com ara informació sobre els ajuts disponibles, assessorament en matèria legal o serveis de mediació, entre d’altres. Rebràs atenció a qualsevol oficina de la xarxa, però aquí podràs trobar aquella que et quedi més a prop: Oficina de l’habitatge d’Horta-Guinardó Carrer del Llobregós, 175-189 Oficina de l’habitatge de Nou Barris Plaça Major de Nou Barris, 1 Oficina de l’habitatge de Sant Andreu Carrer de Joan Torras, 49 Oficina de l’habitatge de Sant Martí Rambla del Poblenou, 154 Oficina de l’habitatge de l’Eixample Carrer d’Alí Bei, 13-15 Oficina de l’habitatge de Ciutat Vella Plaça de Salvador Seguí, 13 Oficina de l’habitatge de Sants-Montjuïc Carrer d’Antoni de Capmany, 23 Oficina de l’habitatge de les Corts Carrer del Remei, 9 Oficina de l’habitatge de les Corts Carrer del Remei, 9 Oficina de l’habitatge de Sarrià- Sant Gervasi Carrer de Canet, 24 Oficina de l’habitatge de Gràcia Carrer de Francisco Giner, 14 9 03- Tens problemes per pagar el lloguer? Si no pots fer front al cost del teu habitatge de lloguer, tens a la teva A Barcelona, tots els ajuts disposició ajuts i serveis d’atenció per es tramiten a les oficines de evitar el risc d’exclusió residencial. l’habitatge, independentment de l’Administració que els Aquests ajuts estan ideats perquè les atorga. persones en situacions de vulnerabilitat puguin fer front al pagament del lloguer i mantenir així el seu habitatge, i evitar que aquesta situació pugui acabar en un procés de desnonament. Mediació en el lloguer Les persones amb ingressos baixos o moderats poden optar a diversos A banda de sol·licitar tipus d’ajuts, en funció de les seves ajuts, si estàs en risc de circumstàncies. Consulta els ajuts, perdre el teu habitatge terminis i requisits per sol·licitar-los. de lloguer també pots demanar assessorament als serveis de mediació de les oficines de l’habitatge per conèixer i comprendre la situació en què et trobes i també per rebre l’assessorament i l’acompanyament que requereixis. El servei de mediació es desenvolupa entre el propietari (arrendador) i l’inquilí (arrendatari) en aquells casos en què per dificultats econòmiques (impagament, deute, demanda, etc.) l’arrendatari s’exposa a un desnonament. 10 Prestacions derivades Prestacions per al pagament del servei de mediació del lloguer Destinataris: Destinataris: Persones amb dificultats per pagar Persones al corrent del pagament el lloguer i derivades del lloguer però d’un procés de mediació. amb dificultats per pagar-lo. Límit renda familiar: Límit de renda familiar: 2 - 2,5 -3 vegades l’IRSC* 2 - 2,5 - 3 vegades l’IRSC*, en funció del col·lectiu. en funció del col·lectiu. Lloguer mensual màxim: Lloguer mensual màxim: 750 €. 900 €. Administració que atorga l’ajut: Administració que atorga l’ajut: Agència de l’Habitatge de Catalunya. Consorci de l’Habitatge de Barcelona. Prestacions per al paga- Subvencions per al pagament ment de deutes del lloguer del lloguer Destinataris: Destinataris: Persones amb deutes d e Persones al corrent del mensualitats del lloguer provocats pagament del lloguer però per circumstàncies sobrevingudes, amb dificultats per pagar-lo. com per exemple la pèrdua de la feina. Límit de renda familiar: 2,8 vegades l’IRSC*. Límit de renda familiar: 2 - 2,5 - 3 vegades l’IRSC*, Lloguer mensual màxim: en funció del col·lectiu. 600 € (900 € per a famílies nombroses) Lloguer mensual màxim: 750 €. Administració que atorga l’ajut: Agència de l’Habitatge de Catalunya Administració que atorga l’ajut: / Ministerio de Fomento. Agència de l’Habitatge de Catalunya. *Indicador de renda de suficiència (IRSC). El darrer valor vigent d’aquest indicador és de 569,12 euros mensuals i 7.967,73 euros anuals. 11 04- Tens problemes per pagar la hipoteca? Tens problemes per assumir les quotes de la hipoteca o has acumulat un deute pendent Els ajuts al pagament per causes sobrevingudes? del deute de la hipoteca tenen la finalitat d’ajudar En aquest cas, existeix un ajut amb l’objectiu les persones en d’evitar la pèrdua de l’habitatge arran de situació de vulnerabilitat l’impagament de quotes o del deute acumulat a conservar el seu de la teva hipoteca per circumstàncies habitatge habitual. inesperades. És important que rebis l’atenció i informació pertinents per tal d’evitar una situació extrema com la de perdre l’habitatge principal. 12 Prestacions per al pagament de deutes de la hipoteca Pots demanar aquest ajut sempre que Assessorament sobre compleixis amb els requisits. Aquests el deute hipotecari marquen que les persones sol·licitants han de viure a Barcelona i estar en risc de perdre Si estàs en risc de perdre la seva residència habitual per impagament l’habitatge per dificultats de les quotes de la hipoteca. Els requisits econòmiques i necessites i paràmetres principals d’aquest ajut són: assessorament sobre la hipoteca o mediació amb el Destinataris: banc, passa per l’oficina de Persones amb deutes de quotes de la l’habitatge del teu districte hipoteca provocats per circumstàncies per sol·licitar el servei sobrevingudes Ofideute. Aquest servei t’ofereix Límit de renda familiar: informació i propicia la 2 - 2,5 - 3 vegades l’IRSC*, en funció resolució dels conflictes del col·lectiu. entre la ciutadania i les entitats financeres. La seva Quota mensual màxima: finalitat és evitar la utilització 900 €. de vies de recuperació del deute agressives i el risc de Administració que atorga l’ajut: desnonament. Agència de l’Habitatge de Catalunya. L’Ofideute és una eina adreçada a les persones i famílies hipotecades en risc de perdre la residència habitual, però també a les persones avaladores de préstecs amb garantia hipotecària que, per motiu d’impagament, estiguin en *Indicador de renda de suficiència (IRSC). risc de perdre l’habitatge El darrer valor vigent d’aquest indicador és de principal. 569,12 euros mensuals i 7.967,73 euros anuals. 13 05- Has perdut l’habitatge? Les persones que han perdut l’habitatge o que es troben en risc de perdre’l tenen a Tots els serveis tenen la seva disposició un servei d’assistència el propòsit d’evitar i mediació que té l’objectiu de prevenir l’exclusió residencial els desnonaments i també d’aturar-los. I, de les persones que quan això no resulta possible, procura als han perdut el seu afectats un reallotjament digne. habitatge. Des de les oficines de l’habitatge es treballa transversalment amb equips provinents de diversos serveis municipals per acompanyar, assessorar i informar les persones per pal·liar tant com sigui possible els efectes d’aquestes situacions. 14 Prevenció Des de les oficines de l’habitatge s’implementen Reallotjament diversos serveis de mediació i actuació que tenen per objectiu prevenir els desnonaments. Així, Si estàs en procés de diversos equips especialitzats i coordinats amb desnonament, pots la resta de serveis municipals com els serveis adreçar-te a una de les socials, actuen per fer tasques de mediació i oficines de l’habitatge i acompanyament en aquells processos en els quals demanar ajuda. Existeixen hi ha persones en risc d’acabar en un llançament. serveis i ajudes per a les persones afectades per Així, aquests equips impulsen un servei que promoure un reallotjament inclou la negociació amb les persones o entitats digne als habitatges per a propietàries de l’immoble, la coordinació dels emergència social o també equips municipals implicats i la gestió de les al mercat privat, mitjançant mesures necessàries per reduir els efectes que ajuts al pagament del pot tenir la pèrdua de l’habitatge, si finalment lloguer. aquesta es produeix. A qualsevol oficina de l’habitatge trobaràs l’assessorament i L’ajut per la pèrdua de l’habitatge l’acompanyament necessaris. Però, en cas Hi ha un ajut específic per donar suport a d’urgència, hi ha disponible aquelles persones que es troben en un procés de el Centre d’Urgències i desnonament. Aquestes són les dades principals Emergències de Barcelona de la prestació, que es pot tramitar a les oficines de (CUESB), al telèfon gratuït l’habitatge de Barcelona: 900 703 030. Destinataris: Persones que han perdut l’habitatge com a El centre compta amb conseqüència d’un procés de desnonament o un equip especialitzat d’execució hipotecària i que són titulars d’un contracte que t’atendrà en cas de de lloguer o estan cercant habitatge. necessitar un allotjament provisional d’urgència. Límit de renda familiar: 2 - 2,5 - 3 vegades l’IRSC*, en funció del col·lectiu. Quota mensual màxima: *Indicador de renda de suficiència 750 €. (IRSC). El darrer valor vigent d’aquest Administració que atorga l’ajut: indicador és de 569,12 euros Agència de l’Habitatge de Catalunya. mensuals i 7.967,73 euros anuals. 15 06- T’interessa accedir a l’habitatge públic? Barcelona compta amb un parc d’habitatges públics construïts amb qualitat i que tenen un El parc públic preu de lloguer social, o sigui per sota del preu d’habitatges respon a de mercat. la voluntat de promoure habitatges de qualitat L’ens encarregat de construir i gestionar a baix preu per facilitar aquests habitatges a la ciutat és l’Institut l’accés a l’habitatge per Municipal de l’Habitatge i Rehabilitació de a tothom. Barcelona (IMHAB). Informa’t del parc públic existent i del procediment regulat per sol·licitar un habitatge d’aquestes característiques. Primer pas: la inscripció al Registre de Sol·licitants Per optar a un habitatge de protecció oficial a la ciutat és necessari inscriure’s prèviament al Registre de Sol·licitants d’Habitatge de Protecció Oficial de Barcelona. Demana cita prèvia per ser atès a la teva oficina de l’habitatge més propera i informar-te de les condicions i procés de registre. Aquest registre té un caràcter permanent, i s’hi pot inscriure qualsevol ciutadà de Barcelona, en qualsevol moment, i a través de qualsevol dels canals que es posen a la seva disposició. Una vegada inscrites, les persones sol·licitants que compleixin els requisits podran participar en els processos d’adjudicació. 16 Quins tipus d’habitatge públic hi ha? Habitatges de lloguer, dividits en dos grans grups: • Habitatge amb serveis per a persones grans: destinats a majors de 65 anys a qui se’ls ofereix una llar segura, adaptada, confortable i integrada a la ciutat. S’hi ofereixen tots els serveis i cures que la gent gran necessita: servei especialitzat les 24 hores, atenció directa i personal al centre i teleassistència. • Lloguer públic: en règim de lloguer, s’adreça a totes les persones o unitats de convivència en situació de necessitat d’habitatge. Per accedir a alguna d’aquestes adjudicacions cal estar inscrit al Registre de Sol·licitants d’Habitatges i complir els requisits que s’hi estipulen. Dret de superfície: als habitatges amb dret de superfície es transmet la propietat de l’edifici per un període determinat –que s’especifica quan es constitueix el dret–, però no la del sòl. Després d’aquest període, la propietat torna a l’Administració pública. Promocions destinades a afectats urbanístics: són habitatges de lloguer o de venda destinats a les persones o unitats de convivència afectades per remodelacions o reordenacions urbanístiques destinades a millorar la ciutat. Promocions d’adjudicació directa de promotor: es tracta d’immobles que han quedat vacants després dels processos d’adjudicació i es traslladen als promotors, que s’encarreguen de comercialitzar- los i adjudicar-los. 17 07- Vols llogar el teu habitatge amb garanties? La Borsa d’Habitatge de Lloguer ofereix garanties a les persones propietàries i permet Vols accedir que els llogaters puguin accedir a un habitatge a un pis de privat a un preu assequible. la Borsa de Lloguer? Si vols donar- te d’alta com a demandant Motius per incloure un habitatge d’habitatge a la a la Borsa Borsa de Lloguer de Barcelona, Tenir totes les garanties: pots adreçar-te a qualsevol de • Garantia en el cobrament, amb un seguiment les oficines de específic perquè sempre percebis la renda del l’habitatge. lloguer. Per a qualsevol consulta, els • Cobertura de l’habitatge amb una assegurança llogaters d’un multirisc de la llar. habitatge contractat amb Gaudir de subvencions i altres avantatges: la mediació de les borses • Rebràs un incentiu per la inclusió de l’habitatge poden presentar a la Borsa: de 1.500 € si el pis que tens està una instància o buit o, en el cas d’habitatges llogats, d’una escrit a qualsevol quantitat equivalent al deute de lloguer acumulat de les oficines amb un màxim de 6.000 €. En ambdós casos, d’habitatge. condicionats a la signatura del contracte de lloguer i també subjectes a la convocatòria pertinent. • Podràs rehabilitar el teu pis amb una subvenció de fins a un màxim de 20.000 €, prèvia valoració tècnica de l’habitatge i per a contractes de 5 anys de durada. Condicionat a la signatura del contracte i subjecte a convocatòria. 18 • Obtindràs una subvenció del 50 % de la quota líquida de l’IBI durant els anys de vigència del lloguer, prèvia sol·licitud anual. • Comptar amb totes les facilitats per fer els tràmits. • Gaudiràs d’una assegurança de defensa jurídica, així com d’un servei d’assessorament jurídic. • Tindràs accés a un servei d’assessorament tècnic i a la tramitació de la cèdula d’habitabilitat (CH) i el certificat d’eficiència energètica (CEE), excepte taxes, condicionat a la signatura del contracte de lloguer. • Atendrem constantment el bon funcionament del lloguer i proporcionarem mediació entre les parts en cas que sigui necessari. 19 08- Vols rehabilitar el teu habitatge? Si vols rehabilitar el teu habitatge consulta els ajuts a la rehabilitació que promouen Els requisits, la quantia la reforma de l’interior dels habitatges, la dels ajuts i els terminis rehabilitació de l’estructura global de l’edifici de sol·licitud i les mesures d’eficiència energètica, amb l’objectiu de millorar el benestar i la qualitat es poden consultar a les de vida de les persones. oficines de l’habitatge i al web www.habitatge. Perquè viure en un habitatge en bones barcelona condicions repercuteix positivament en la nostra salut. Els habitatges que es poden beneficiar dels Si els habitatges es ajuts a la rehabilitació han de ser residències troben buits i sense ús habituals i permanents. En el cas dels residencial, els ajuts edificis, un 70% de la superfície (exclosa la s’atorgaran només planta baixa) ha d’estar destinada a habitatge amb el habitual. A més, han d’haver estat construïts compromís d’incloure abans del 1993, excepte en casos d’obres l’habitatge a la Borsa de millora d’accessibilitat o actuacions d’Habitatge de Lloguer d’eficiència energètica i generació d’energia. de Barcelona un cop rehabilitats. 20 Ajuts a la rehabilitació energètica Aquests ajuts poden ser demanats per les persones propietàries i Aquesta convocatòria d’ajuts promou per les persones llogateres amb actuacions per fomentar l’eficiència el consentiment del propietari o la energètica als edificis. propietària, amb la condició que es tracti d’unitats familiars que no superin El percentatge de la subvenció varia en els 25.000 euros d’ingressos anuals funció del tipus d’obra, però es financen actuacions com aquestes: Ajuts a la rehabilitació d’edificis • Generació d’energia renovable amb per a comunitats plaques solars tèrmiques o fotovoltaiques. • Centralització d’instal·lacions i substitució Per contribuir a fer els espais comuns de serveis de subministrament per altres més accessibles, eficients i saludables, sistemes més eficients. existeixen ajuts per dur a terme • Actuacions de millora energètica global rehabilitacions en aquests casos: (aïllament, auditories energètiques). • Actuacions sobre façanes, cobertes i • Patologies estructurals que puguin terrats, mitgeres i celoberts. afectar la seguretat de l’edifici. • Obres no estructurals a façanes, Ajuts a la rehabilitació d’interiors patis, celoberts, cobertes, mitgeres, escales, vestíbuls... La rehabilitació de l’interior dels habitatges • Obres de millora de l’accessibilitat és clau per dignificar l’habitatge. Existeixen (instal·lació d’ascensors i plataformes subvencions a obres com les següents: elevadores, supressió dels desnivells, adequació de portes i passadissos, • Adaptació de la mobilitat interior de construcció de rampes...). l’habitatge (supressió de barreres • Eliminació de materials obsolets o en arquitectòniques, instal·lació d’aparells mal estat a les xarxes de sanejament, elevadors, canvi de banyeres per dutxes...). aigua, electricitat o gas, unificació • Millores de sostenibilitat (aïllament de d’antenes, reordenació dels aparells l’habitatge, canvi de tancaments...). d’aire condicionat o instal·lacions • Instal·lació de subministraments (xarxes contra incendis. d’aigua, electricitat o gas). • Millora del mobiliari de banys i cuina als habitatges que s’incorporin a la Borsa d’Habitatge de Lloguer. 21 09- Coneixes els teus drets energètics? Si tens dificultats econòmiques per pagar les factures d’electricitat, aigua i gas, o bé no pots mantenir una temperatura adequada a casa teva a l’hivern i a l’estiu, adreça’t al punt d’assessorament energètic (PAE) del teu districte. Aquí, hi trobaràs l’atenció necessària perquè puguis exercir els teus drets energètics. A través dels punts d’assessorament energètic, l’Ajuntament de Barcelona ofereix la informació, l’atenció i l’assessorament necessaris per defensar els drets energètics de la ciutadania i evitar que les companyies tallin els serveis de subministrament a persones en situació de vulnerabilitat econòmica. 22 Adreça’t als punts d’assessora- On els pots trobar ment energètic en aquests casos: PAE Nou Barris • Has rebut un avís d’impagament. Si Centre Cívic Zona Nord. has rebut un avís d’impagament i no Carrer de Vallcivera, 14 pots assumir el cost de la factura, al punt d’assessorament energètic del teu PAE Nou Barris districte s’hi avaluarà la teva situació i es Casal de Barri Verdum. posaran en marxa els procediments per Carrer de Luz Casanova, 4 evitar que aquesta empitjori. PAE Ciutat Vella • Has rebut un avís de tall de Oficina de l’habitatge de Ciutat Vella. subministrament. Els serveis d’atenció Plaça de Salvador Seguí, 13 de l’Ajuntament avaluaran la teva situació i evitaran que s’efectuï el tall del servei PAE Eixample mentre duri el procés. Un cop verificat Oficina de l’habitatge de l’Eixample. el risc d’exclusió residencial, s’elaborarà Carrer d’Alí Bei, 13-15 l’informe de suspensió de qualsevol ordre d’interrupció del subministrament. PAE Sant Martí Oficina de l’habitatge de Sant Martí. • Has patit un tall de subministrament. Rambla del Poblenou, 154 T’ajudaran a restablir el servei i a tramitar la sol·licitud de l’informe que acreditarà PAE Horta-Guinardó la situació d’exclusió residencial i que Espai Llobregós. obliga les empreses de subministrament Carrer del Llobregós, 107 a mantenir el servei. PAE Gràcia Altres serveis Oficina de l’habitatge de Gràcia. Carrer de Francisco Giner, 14 També pots demanar orientació als punts d’assessorament energètic si necessites PAE Sant Andreu ajuda per fer gestions amb les companyies Oficina de l’habitatge de Sant Andreu. de subministrament o amb les sol·licituds Carrer de Joan Torras, 49 de prestacions, si vols informació sobre els serveis i les tarifes que tens contractades PAE Les Corts i Sarrià-Sant Gervasi i si vols rebre orientació per millorar Oficina de l’habitatge de les Corts. l’eficiència energètica de casa teva. Carrer del Remei, 9 PAE Sants-Montjuïc Oficina de l’habitatge de Sants. Carrer d’Antoni de Capmany, 23 23 10- Què és el cohabitatge? Sabies que existeix una modalitat de promoure habitatge de manera col·lectiva El cohabitatge ajuda a compartint la gestió dels espais comuns? evitar l’especulació, ja L’essència del cohabitatge és l’associació que les cooperatives de persones en una cooperativa que els no tenen ànim de permet accedir a un habitatge digne, lucre. A més, si és assequible i de gestió col·laborativa el cas d’un sòl cedit d’espais comuns. La cooperativa construeix per l’Ajuntament de o rehabilita un edifici, del qual serà Barcelona, aquest mai propietària, sobre un solar que pot ser deixa de ser públic. propi, cedit per un tercer, o bé de titularitat pública, que l’Ajuntament de Barcelona li cedeix a preu baix. Per donar suport a aquesta fórmula d’habitatge, l’Ajuntament va convocar un concurs públic de solars municipals adreçat a cooperatives amb projectes de cohabitatge. Les propostes havien de preveure criteris ambientals estrictes, espais per promoure la vida en comunitat, l’ús compartit d’infraestructures bàsiques i la corresponsabilitat dels usuaris en la gestió de l’edifici. Com a resultat d’aquest concurs, ja hi ha quatre promocions de cohabitatge en construcció en solars municipals de Barcelona. 24 Un model alternatiu El cohabitatge fomenta el treball en xarxa entre l’Ajuntament, les cooperatives i la banca ètica per aportar solucions i finançament que permetin l’accés a l’habitatge. També, és un model que afavoreix l’arrelament al barri a través de la gestió comunitària de tots els veïns i veïnes de l’immoble. I a més, ajuda a teixir una nova forma de tinença que permet concebre l’habitatge com un bé no especulatiu. Per què el model de cohabitatge? • Et permet accedir a un habitatge digne a un preu inferior al del mercat a través d’una inversió inicial i les consegüents quotes mensuals. • T’ofereix més seguretat, ja que mantindràs l’habitatge durant un llarg període de temps sense grans modificacions de la quota mensual. • En aquestes comunitats de veïns i de veïnes no existeixen persones propietàries de l’habitatge, sinó persones sòcies que viuen en un règim semblant al del lloguer indefinit. • Viuràs en un entorn comunitari amb qui compartiràs interessos i espais comuns gestionats conjuntament. 25 11- Saps quins són els drets i deu- res en contractes de lloguer? Si estàs buscant un habitatge de lloguer és preferible que t’informis dels teus drets i Consulta al web deures, i que tinguis en compte una sèrie de d’habitatge www. consells bàsics. habitatge.barcelona tots els drets i deures que regulen la relació Abans de llogar un habitatge és entre persones recomanable que tinguis en compte l’estat propietàries i persones de l’habitatge, cal fer una revisió a fons i llogateres, així com verificar que l’immoble respon a les teves altres consells bàsics necessitats. Revisa l’estat dels mobles i els a l’hora de llogar un electrodomèstics i també les instal·lacions habitatge d’aigua, gas i electricitat. Abans de prendre una decisió sobre el teu futur habitatge intenta conèixer l’entorn de l’edifici: el transport públic o les zones verdes poden ser determinants. 26 En qualsevol procés de lloguer, cal tenir Serveis bàsics en compte: Cal esbrinar si els serveis bàsics (llum, Cèdula d’habitabilitat aigua i gas) estan donats d’alta. Tot i que moltes vegades només cal gestionar un És indispensable certificar que el canvi de titularitat dels contractes (que pis escollit disposa de la cèdula sol ser gratuït) la normativa no obliga al d’habitabilitat corresponent, és a dir, el propietari a donar d’alta els serveis. Si t’has document que atorga la Generalitat de d’encarregar de contractar-los, convé que Catalunya i que garanteix que l’habitatge t’informis sobre el cost i el temps d’espera està en condicions de ser habitat. en la tramitació. És imprescindible per donar d’alta el subministrament d’aigua, de gas i d’electricitat. Drets i deures Tant el llogater com el propietari estan El contracte de lloguer subjectes a uns drets i deures que regulen les seves obligacions. Cal conèixer-los, Abans de signar un contracte de lloguer ja que implica, per exemple, que els llegeix-lo amb atenció i no l’acceptis propietaris han de rebre la fiança com si hi ha alguna cosa que no et queda a garantia que et tornaran l’habitatge clara: consulta els teus dubtes abans de en bones condicions o els llogaters han comprometre’t. Si el pis es lloga entre de recuperar-la quan acabi el contracte, diverses persones, és recomanable que sempre que no hi hagi desperfectes a totes constin al contracte com a titulars. l’habitatge. 27 12- Saps què has de tenir en compte abans de comprar? Comprar un pis és una decisió transcendental. Per això, abans de fer efectiva la compra és necessari que tinguis en compte diversos factors. Per triar l’habitatge que millor s’adapta a les teves circumstàncies hauràs de tenir en compte la localització, el preu, les dimensions, la distribució, l’orientació, l’aïllament tèrmic, la lluminositat, la contaminació acústica, etc. Per conèixer el preu orientatiu de referència pots consultar l’índex de preu de referència de la Generalitat de Catalunya. Per acabar de fer la tria, és imprescindible que facis una revisió a fons tant del pis com de la finca per comprovar-ne l’estat. Un dels aspectes dels quals s’ha de tenir més cura, especialment en els pisos de segona mà, són les instal·lacions d’aigua, llum i gas. 28 Abans de comprar un habitatge, has de tenir Saps quina documentació en compte: necessites i quins pagaments has de fer? Comprovar la propietat Visita el web www.habitatge. Per verificar que la persona que ven el pis n’és barcelona si vols informació el legítim propietari, cal consultar el Registre detallada sobre quins documents de la Propietat, en el qual el nom i els necessites i de quines despeses cognoms del propietari del pis han de coincidir t’has de fer càrrec per comprar o amb les dades de la persona que el ven. vendre un pis nou o de segona mà, i altres consells i recomanacions Comprovar la qualificació urbanística abans de comprar un habitatge. La qualificació urbanística d’un habitatge és fonamental, ja que pot limitar l’execució d’obres i, fins i tot, impossibilitar l’obtenció d’una hipoteca. Per saber la qualificació urbanística d’una finca has de demanar cita al Departament de Documentació i Informació Urbanística de l’Ajuntament. Càrregues i pagaments Tant en el cas d’un habitatge nou com en un de segona mà, hi ha diverses càrregues i pagaments que el comprador ha d’assumir. Per exemple, el preu de l’habitatge, l’IVA, les despeses generades de la hipoteca, la inscripció al Registre de la Propietat, entre d’altres. Comunitat de propietaris Pots sol·licitar tant els estatuts com el certificat del secretari de la comunitat per esbrinar si el venedor està al corrent del pagament de les quotes de la comunitat i per conèixer les despeses de manteniment, les possibles limitacions d’ús a l’interior de l’habitatge i el règim pel qual es regeixen els elements i els espais comuns. 29 Xarxa d’Oficines de l’habitatge Demana cita prèvia Ciutat Vella Trucant gratuïtament al 010 Plaça de Salvador Seguí, 13 o bé a través del web www.habitatge.barcelona L’Eixample Carrer d’Alí Bei, 13-15 Horaris Sants-Montjuïc Carrer d’Antoni Capmany, 23 Dilluns, dimarts, dimecres i divendres: 8:30 - 14:30 h Les Corts Carrer del Remei, 9 Dijous: 8:30 - 18:30 h Sarrià-Sant Gervasi Al llarg de l’any els horaris poden patir Carrer de Canet, 24 certs canvis per causes de força major. Gràcia Consulta el web per saber si hi ha cap Carrer de Francisco Giner, 14 canvi o alteració. Horta-Guinardó Carrer del Llobregós, 175 Nou Barris Plaça Major de Nou Barris, 1 Sant Andreu Carrer de Joan Torras, 49 Sant Martí Rambla del Poblenou, 154