Junta Arbitral de Consum   LAUDE: 163/2018 Vista la controvèrsia plantejada en l’assumpte esmentat, la part reclamant manifesta que va comprar dos canapès que li varen ser lliurats sense tenir les mides que havia contractat, realitzat simultàniament un contracte de finançament el dia de la formalització de la compravenda, sol·licitant la substitució dels canapès de conformitat a les mesures sol·licitades. La part reclamada manifesta que es varen subministrar els canapès de conformitat a la comanda realitzada per la part reclamant, afegint que accepta efectuar el canvi sol·licitat, previ pagament addicional de 240€. FETS I AL·LEGACIONS La part reclamant manifesta que va comprar dos canapès a l’establiment de la part reclamada, afegint que 21 dies més tard van ser-li entregats uns canapès que no eren els que havia prèviament comprat, indicant que per fer front al cost dels canapès i davant la urgència que li suposava per raons de salut, va signar un contracte de préstec mercantil amb una entitat financera per un import total de 1.228€, contracte que va formalitzat en el mateix establiment de la part reclamada. Assenyala que un cop van fer-li la entrega i els operaris de la part reclamada van venir a muntar els mobles, es va donar compte que els canapès no tenien la mida que prèviament havia indicat a l’establiment, ja que eren de 1,90m i no de 1,80m , i a més feia 80cm d’altura el que li impossibilitava l’accés al llit, remarcant que en el full d’entrega dels mobles va marcar “no conforme” i que no se li va entregar aquell full. També manifesta que efectuada la reclamació a l’establiment, aquest va acceptar efectuar el canvi dels mobles, però sol·licitant que efectues un pagament addicional de 240€, afegint que ja va efectuar el pagament mitjançant el crèdit sol·licitat. Aporta còpia del document de finançament per import total de 1.228€, còpia de carta certificada enviada a la part reclamant de data 11/07/2017, còpia d’albarà número 47, amb segell de la part reclamada, sense cap signatura i fotografies. Sol·licita la substitució dels canapès de conformitat a les mesures sol·licitades.         Junta Arbitral de Consum   La part reclamada manifesta que la part reclamant va comprar dos canapès de les mesures 135x190 i 80x190, tal i com consta a l’albarà que se li va entregar el mateix dia de la compra, afegint que es va realitzar el pagament de la compra mitjançant finançament bancari per un import de 1.228€. També manifesta que es va formalitzar el contracte de finançament davant de la part reclamant i amb la seva firma i acceptació, afegint que entén que si es financen uns productes, és perquè la part reclamant en aquest cas, entén el que està comprant i que es mitjançant l’albarà que la part reclamant accepta el que ha comprat, afegint que si en algun moment hagués mediat error, se li haguessin canviat els productes erronis. Continua exposant de forma detallada les diferents actuacions realitzades en el lliurament dels canapès, afegint la part reclamant reflecteix a l’albarà com marcant “no conforme”, respecte a unes cantoneres que varen ser canviades, solució que es reflexa en el mateix albarà, així com les converses mantingudes amb el comercial que la va atendre, un cop efectuada la reclamació, on la part reclamant li comenta al comercial que la va atendre que, el que li han muntat no és correcte, perquè ella havia sol·licitat un canapè de 1,80m, i l’oferiment de reduir el cost de substitució dels canapès, per un preu final de 240€, atès que no va acceptar l’abonament inicial proposat de 480€. Aporta còpia de document comanda / albarà número 47 i còpia del contracte de préstec de finançament. Sol·licita que la part reclamant aboni la quantitat de 240€, amb caràcter previ a efectuar el canvi del producte lliurat, formalitzant-ho en un albarà signat. AUDIÈNCIA Es va fixar la vista oral per al dia 20 de desembre de 2018, a les 10:00 hores, i es van citar ambdues parts per a la vista, havent tramès a les parts còpia de les reclamacions i al·legacions presentades, amb l’advertiment que a l’acte d’audiència, es podrien presentar les al·legacions i proves que estimessin convenients en defensa dels seus interessos, remarcant que l’audiència es celebrarà encara que alguna de les dues parts no hi comparegui. A l’acte de la vista oral ha comparegut la part reclamant, i la part reclamada         Junta Arbitral de Consum   Comença l’acte de la vista amb la intervenció del president, presenta els integrants de l’òrgan arbitral en aquestes actuacions, fa referència als punts essencials de la controvèrsia i ha transcorregut com a continuació es transcriu: “La part reclamant manifesta que quan va realitzar la compra li varen ensenyar el catàleg, afegint que era clienta habitual de l’establiment i que sempre comprava de la mida de 180 cm, explicant que l’albarà en el que va formular la protesta de la disconformitat en el lliurament no li van donar còpia, afegint que després apareix un altre albarà. La part reclamada manifesta que per resoldre aquest conflicte s’ofereix efectuar el canvi a la mesura especial de 180 cm, afegint que restaria per abonar la quantitat de 240€, que es correspon al 50% del valor del canapè de medi especial, afegint la part reclamada que la part reclamant va dir que el matalàs el va comprar en altre botiga i que després es va donar compte. La part reclamant manifesta que necessitava un llit amb rodes d’1,80m., afegint que l’únic que està encertat és el color. A pregunta del Col·legi arbitral, la part reclamada manifesta que no ha aportat a les presents actuacions arbitrals, còpia del document de comanda inicial signada per la part reclamant per no constar-li que aquest document fos signat per la part reclamant, reiterant que ofereix la substitució, previ pagament de la part reclamant de 240€. En aquest moment, la part reclamant formula la seva pretensió en que es restitueixin els dos canapès amb rodes, per no poder utilitzar la palanca per tenir problemes d’artrosi, i sense tenir que assumir cap cost econòmic”. Aquest Òrgan Arbitral, considerant els fets detallats, les al·legacions formulades i les proves aportades per les parts, així com les manifestacions efectuades a la vista oral, emet els següents: FONAMENTS I. Els poders públics han de garantir la defensa dels consumidors i dels usuaris i han de protegir-ne amb procediments eficaços la seguretat, la salut i els legítims interessos econòmics.         Junta Arbitral de Consum   II. Els drets s'hauran d'exercir conforme a les exigències de la bona fe, principi general de dret, que ha d'informar tot contracte i obliga a un comportament humà objectivament just, lleial, honrat i lògic, en el sentit d'estar en concordança amb les conseqüències de tot pacte lliurement assumit. En les presenta actuacions arbitrals consta acreditat que en data 25/04/2017 es va formalitzar una comanda amb número 47, document aportat on hi consta que es va utilitzar per efectuar anotacions posteriors, consistents en acreditar que el finançament sol·licitat amb número de contracte 201704750279326 va ser abonada a la part reclamant en data 26/04/2017, i signatura de la part reclamant, sense constar acreditada la data de realització de la mateixa, per deixar constància d’haver-se solucionat la incidència de les cantoneres. En aquest sentit, l’únic fet controvertit, és quina part contractual va cometre l’error en la formalització de la comanda inicial, i sense que en consti a les presents actuacions arbitrals comanda inicial signada per la part reclamant. III. L’aplicació de l’equitat en la resolució arbitral, no suposa contravenir el Dret positiu, sinó més aviat atendre a criteris de justícia material, resultant especialment rellevant la justícia del resultat obtingut i la seva coherència amb els principis substantius que han d’inspirar la solució del cas. IV. L’arbitratge és un procediment dotat d’una major flexibilitat que un procés judicial, la qual cosa, no eximeix que, de conformitat al principi de la càrrega de la prova, cada part hagi d’assumir la càrrega de la prova dels fets en els que pretén fonamentar les seves al·legacions i pretensions; de manera que permeti a l’òrgan arbitral sospesar el seu valor probatori, en funció de les circumstàncies de les actuacions i les argumentacions de les parts. Cada part ha de procurar aportar la major quantitat d’elements de judici necessaris i concloents, si bé, serà facultat primordial de l’òrgan arbitral haver de determinar l’admissibilitat, pertinença i la ponderació en la valoració de les proves. Els articles 114 i següents del Reial Decret legislatiu 1/2007, de 16 de novembre que aprova el text refós de la llei General de defensa dels consumidors i usuaris, estableixen les disposicions generals sobre la garantia dels productes de consum, la responsabilitat del venedor i els drets del consumidor i usuari, obligant al venedor a lliurar els bens o productes que siguin conformes         Junta Arbitral de Consum   amb al contracte, responent davant ell de qualsevol falta de conformitat que existeixi en el moment del lliurament del producte. Si be, en cas de manca de conformitat acreditada, el dret del consumidor no és la resolució del contracte de compravenda, sinó a la reparació o substitució del bé a elecció, per raons de costos al venedor que no siguin raonables –article 119 Reial Decret legislatiu 1/2007, de 16 de novembre que aprova el text refós de la llei General de defensa dels consumidors i usuaris. El problema fonamental que es planteja a propòsit de la falta de conformitat, és el relatiu a la seva prova, atès que la conformitat es relaciona amb el lliurament d’un bé conforme a la informació facilitada i segons l’aptitud habitual del bé (article 116.1 Reial Decret legislatiu 1/2007, de 16 de novembre que aprova el text refós de la llei General de defensa dels consumidors i usuaris). En les presents actuacions arbitrals, és un fet controvertit entres les parts, i reiteradament sol·licitant per la part reclamant, que s’aporti còpia del document de comanda inicial i que la part reclamant manifesta haver signat, i on s’especificava les mides que es varen contractar dels canapès objecte de la present controvèrsia. I en aquest sentit, aquest Òrgan arbitral considera que en la relació de consum, les parts que hi intervenen varen establir uns acords mitjançant el document de comanda inicial que atorguen a cada part uns drets i unes obligacions, i es genera una relació que estarà justificada o demostrada a través d’aquesta documentació comercial, que no consta aportada a les presents actuacions arbitrals, i que correspon aportar, de conformitat al principi de la carrega de la prova i la facilitat probatòria, a la part reclamada. El document de comanda, amb el seu número, data i signatures, és un dels documents principals que es generen en processos de compravenda respecte de productes que hagin de produir-se o fabricar-se. Mitjançant la comanda, s’inicia l’operació de compravenda i se’n detalla les mercaderies i les característiques que el client sol·licita al proveïdor, amb descripció detallada de la mercaderia objecte de la compra així com les condicions de compra (model, mides, preus, dates d’entrega, d’entre d’altres), lliurant un exemplar signat per les dues parts, i segellat, al consumidor. El document de comanda, l’albarà de lliurament dels bens i la factura, són els tres documents comercials i mercantils que vinculen al consumidor i al venedor, entenent-se realitzat el         Junta Arbitral de Consum   lliurament, tret de prova en contrari, el dia que figura a la factura o tiquet de compra, o a l'albarà de lliurament corresponent si aquest fos posterior (article 123 Reial Decret legislatiu 1/2007, de 16 de novembre que aprova el text refós de la llei General de defensa dels consumidors i usuaris), respecte als contractes de compravenda de productes i els contractes de subministrament de productes que hagin de produir-se o fabricar-se, és a dir, els que tenen per objecte la producció o fabricació d'un bé moble (article 115 Reial Decret legislatiu 1/2007, de 16 de novembre que aprova el text refós de la llei General de defensa dels consumidors i usuaris). De conformitat als preceptes a què ens hem referit es desprèn que l’aportació del document de comanda del mobiliari sol·licitat es la prova documental principal, que permetria establir si la manca de conformitat és deguda o al consumidor, que va acceptar les mides establertes a la comanda, que és el model lliurat per la fàbrica, i que va servir a la part reclamada per sol·licitar el lliurament del producte al fabricant, acreditant-se la entrega còpia de l’albarà de lliurament corresponent. En aquest sentit, el producte lliurat es correspon amb les mides de l’albarà de lliurament, però no es pot acreditar que el producte lliurat coincideixi amb les mides que la part reclamant va sol·licitar, atès que no consta a les actuacions arbitrals, document inicial signat per les dues parts contractuals (contracte, full de comanda), que és el document contractual que vincula a la part reclamant i a la part reclamada, i que es considera que no ha estat aportat per la part a qui li correspon, la part reclamada. L’Òrgan Arbitral, basant-se en tot allò que s’ha esmentat anteriorment, i atenent a les al·legacions formulades i la documentació aportada que obra a l’expedient, així com de les manifestacions efectuades a l’acte de l’audiència, adopta, per unanimitat, en equitat, al seu bon judici, la següent RESOLUCIO ARBITRAL ESTIMAR la reclamació formulada per la part reclamant, en el sentit que la part reclamada canviï els canapès de la part reclamant per uns de nous, iguals o equivalents, en el termini màxim de 45 dies des de la data de notificació del present laude a la part reclamada. Els costos de la substitució dels canapès aniran a càrrec de l’empresa reclamada, que també retirarà del domicili de la part reclamant, sense cap càrrec, els mobles controvertits.