Valoració de les actuacions a l’espai públic de Sants-Montjuïc durant les fases de desconfinament Resultats de l’enquesta realitzada a la ciutadania entre el 2 i el 7 de juny de 2020. Taules d’espai públic segur del Districte de Sants-Montjuïc Presentació A continuació es presenten els resultats de l’enquesta de valoració de les actuacions d’adaptació de l’espai públic al Districte de Sants-Montjuïc implementades durant el desconfinament. L’enquesta es va posar a disposició de la ciutadania del 2 al 7 de juny de 2020, per recollir la percepció ciutadana sobre les mesures d’adaptació de l’espai públic per garantir-ne l’ús segur i la mobilitat sostenible en el període de desescalada, i recopilar observacions i propostes per a la seva millora. Aquesta actuació, complementària al treball de les Taules d’espai públic segur del Districte, busca poder implementar en el curt termini les mesures que la ciutadania consideri més prioritàries i que siguin tècnicament viables per reforçar la xarxa d’itineraris segurs a cada barri. Aquestes actuacions, a més de contribuir a fer més fàcil el manteniment de les distàncies de seguretat en aquest període, ens han d’ajudar a avançar en la construcció d’una ciutat més humana, més propera i que posi a les persones al centre. El document presenta en primer lloc els resultats per al conjunt del Districte, i a continuació els desagrega per àmbits de treball: barris de la zona centre del Districte, barri del Poble-sec i barris de la Marina. Qui ha participat? Total districte 357 Enquestes recollides 26,33% 582 Comentaris 24,09% analitzats 19,61% 9,52% 8,40% 5,04% 4,48% 2,52% Valoració de les mesures adoptades Total districte 4. Com valores les mesures adoptades al Districte fins ara per adaptar 5. Com valores el funcionament del tall de carrers al trànsit per fer-los l'espai públic als requeriments de seguretat? itineraris segurs? El 70% de les aportacions valoren les mesures adoptades com Més del 60% de les aportacions valoren el funcionament dels itineraris suficients, adequades o molt adequades segurs com suficient, adequat o molt adequat Priorització de mesures i carrers a incorporar Total districte 7. Ordena aquestes mesures segons la contribució que consideres que 8. Quins dels següents carrers creus que podrien ser objecte d'actuacions tenen en l'ús segur de l'espai públic. com les anteriors? Es considera que les mesures que més contribueixen a l’ús segur de l'espai públic són aquelles relacionades amb el tall de carrers al trànsit. La retirada d’aparcament en superfície és la mesura menys prioritzada. Propostes sobre mobilitat: itineraris segurs i altres. Total districte Llegenda - Itineraris segurs permanents: Propostes de fer accions de pacificació, talls de carrers i ampliació d’espais de vianants de manera permanent (24/7). - Itineraris segurs per franges horàries: Propostes de fer accions de pacificació, talls de carrers i ampliació d’espais de vianants de manera puntual (o per franges horàries o els caps de setmana). - Transport privat: Propostes relacionades amb accions sobre el trànsit i aparcament privat, però sense talls de carrer: zones 30, aparcament motos, etc. - Bicicleta: Propostes en relació a ampliació, segregació o creació de carrils bici. - Altres: Mencions als carrers per incorporar-los als Dels 184 comentaris recollits sobre propostes de mobilitat associables a espais específics del itineraris segurs, sense especificar quines districte la majoria de propostes aposten per l’increment de la xarxa d’itineraris segurs. El carrer de accions es proposen. la Creu Coberta, Hortes i l’av. del Paral·lel concentren la majoria de propostes. Altres comentaris destacats: altres propostes. Total districte Espais infantils 6 Zones de descans/usos quotidians 4 USOS D'ESBARJO Activitats d'entitats del barri 4 Activitats culturals 3 Pràctica d'esport 1 Millora espai públic 7 MILLORA I MANTENIMENT Millora de les voreres 2 Espais verds 2 ALTRES Obrir els parcs 1 Música als parcs 1 ACTIVITATS ECONÒMIQUES Terrasses 3 S’han recollit 34 propostes relacionades amb la millora de l’espai públic derivat dels nous itineraris segurs. S’ ha proposat que aquestes mesures s’utilitzin per nous espais infantils, zones de descans o zones per a activitats de barri. Altres comentaris destacats: altres propostes. Total districte VALORACIONS POSITIVES Suport a les accions 6 No tallar carrers secundaris 8 Altres propostes No tallar carrers 3 Destaquen les propostes d’increment de la No s'ha fet res 3 Cal més neteja 3 vigilància en el compliment de les mesures d’ús VALORACIONS NEGATIVES Aquestes mesures augmenten la contaminació 3 de l’espai públic (50 comentaris) : que les Tornar a la situació anterior quan passi el COVID 1 tanques no es moguin, que la gent respecti els No gastar diners en aquestes coses 1 talls de carrer i els horaris, i altres temes Augment gentrificació 1 d’incivisme derivats dels itineraris segurs. Altres valoracions negatives 1 Més vigilància 50 També s’han recollit propostes per millorar la Terrasses ocupen l'espai públic 4 senyalització dels carrers tancats (23 Patinets incívics INCIVISME 4 comentaris) i sobre la necessitat d’implementar Agents cívics 3 mesures de tancament fixes (5 comentaris). Ciclistes incívics 2 Campanya antipetards 1 Hi ha també un volum de propostes en contra Millorar senyalitació mesures seguretat 23 de les mesures, en relació als impactes que Mantenir les mesures permanentment 13 tenen en l’augment del trànsit, despeses o Sistemes de tancament fixes 5 incomoditats en la circulació amb cotxes (24 No pagar impost circulació 3 Millorar informació 2 comentaris en total). ALTRES PROPOSTES Tenir en comptes els repartidors 1 D’altra banda, destaquen també les propostes Tancament automàtic dels carrers 1 de mantenir aquestes mesures de forma Remurerar el desplaçament en bici a la feina 1 Més arbres 1 permanent (13 comentaris). Deixar les coses com estan 1 Accions sense especificar 1 Els 146 comentaris recollits sobre valoracions genèriques sobre el funcionament dels itineraris segurs en el districte s'han dividits en 4 categories: VALORACIONS POSITIVES, VALORACIONS NEGATIVES, INCIVISME, ALTRES PROPOSTES. Distribució de les respostes per territori Resultats de l’enquesta realitzada a la ciutadania entre el 2 i el 7 de juny de 2020. Taules d’espai públic segur del Districte de Sants-Montjuïc Barris de la zona centre el Poble-sec la Marina 237 Enquestes Enquestes Enquestes recollides 86 recollides 16 recollides Barris de la zona centre de Sants-Montjuïc Resultats de l’enquesta realitzada a la ciutadania entre el 2 i el 7 de juny de 2020. Taules d’espai públic segur del Districte de Sants-Montjuïc Qui ha participat? Barris de la zona centre 237 Enquestes recollides Valoració de les mesures adoptades Barris de la zona centre 4. Com valores les mesures adoptades al Districte fins ara per adaptar 5. Com valores el funcionament del tall de carrers al trànsit per fer-los l'espai públic als requeriments de seguretat? itineraris segurs? Priorització de mesures Barris de la zona centre 7. Ordena aquestes mesures segons la contribució que consideres que tenen en l'ús segur de l'espai públic. Ampliació de la xarxa d'itineraris segurs Barris de la zona centre 8. Quins dels següents carrers creus que podrien ser objecte d'actuacions com les anteriors? Percentatge de suport a la incorporació de cada carrer a la xarxa d'itineraris segurs. 1. Entorns del carrer Creu Coberta al barri de Sants-Badal (Feliu 52% Casanova, Jaume Roig, etc.) 1 3 2. Carrer de Sant Roc (connexió Creu Coberta - la Bordeta - la Font 43% 4 de la Guatlla) 3. Carrer de Sant Nicolau (connexió 2 Hostafrancs - Eixample) 30% 4. Carrer de Mir Geribert (connexió 5 Creu Coberta - la Font de la Guatlla 24% - pl. Espanya) 5. Carrer dels Morabos (connexió interna a la Font de la Guatlla) 10% Propostes sobre mobilitat: itineraris segurs i altres Barris de la zona centre Propostes sobre mobilitat Carrer de Sants + carrer de la Creu Coberta: Mantenir tancament. Segregar un carril bici. Avinguda Madrid: reduir trànsit, Ampliació d’espais per a vianants amb carrils circulació. Gran Via Corts Catalanes: Ampliació d’espais per a vianants amb carrils circulació, carrils bici. Tallar els carrils laterals el cap de setmana. Carrer del Tenor Massini: Pacificació (amb reformes preferentment). Carrer dels Jocs florals: Voreres estretes proposta de tall al transit. Plaça Olivereta: Tallar al trànsit en els carrers laterals i crear una zona de joc segura. Barri del Poble-sec Resultats de l’enquesta realitzada a la ciutadania entre el 2 i el 7 de juny de 2020. Taules d’espai públic segur del Districte de Sants-Montjuïc Valoració de les mesures adoptades el Poble-sec 4. Com valores les mesures adoptades al Districte fins ara per adaptar l'espai públic als requeriments de seguretat? 86 Enquestes recollides 5. Com valores el funcionament del tall de carrers al trànsit per fer-los itineraris segurs? Priorització de mesures el Poble-sec 7. Ordena aquestes mesures segons la contribució que consideres que tenen en l'ús segur de l'espai públic. Ampliació de la xarxa d'itineraris segurs el Poble-sec 8. Quins dels següents carrers creus que podrien ser objecte d'actuacions com les anteriors? Percentatge de suport a la incorporació de cada carrer a la xarxa d'itineraris segurs. 1. Part central del barri (plaça del Setge, carrers de Poeta Cabanyes i 83% de la Bòbila) 2. Part oest del barri (carrer de la 1 Font Honrada) 74% 2 1 1 3 3. Part est del barri (carrer de Palaudàries) 63% Propostes sobre mobilitat: itineraris segurs i altres el Poble-sec Propostes sobre mobilitat Carrer Hortes: tallar al trànsit de forma permanent i potenciar activitats culturals, comunitàries. Av. Paral·lel: ampliar carrils bici, ampliar espai vianant. Tallar per franges horàries (caps de setmana). Parc de Montjuïc: mantenir el tancament durant l’estiu o permanentment. Carrer Lleida: Ampliar espai vianants i reduir trànsit. Carrer Elkano: ampliació de voreres Altres: tancaments carrers + pacificació (temporal i/o permanent). Barris de la Marina Resultats de l’enquesta realitzada a la ciutadania entre el 2 i el 7 de juny de 2020. Taules d’espai públic segur del Districte de Sants-Montjuïc Valoració de les mesures adoptades la Marina 4. Com valores les mesures adoptades al Districte fins ara per adaptar l'espai públic als requeriments de seguretat? 16 Enquestes recollides 5. Com valores el funcionament del tall de carrers al trànsit per fer-los itineraris segurs? Priorització de mesures la Marina 7. Ordena aquestes mesures segons la contribució que consideres que tenen en l'ús segur de l'espai públic. Ampliació de la xarxa d'itineraris segurs la Marina 8. Quins dels següents carrers creus que podrien ser objecte d'actuacions com les anteriors? Percentatge de suport a la incorporació de cada carrer a la xarxa d'itineraris segurs. 1. Carrer dels Alts Forns (potenciació activitat comercial i 69% connexió amb Can Clos) 2. Carrer de la Foneria (pacificació plaça Marina i potenciació activitat 56% comercial entorns del mercat) 2 1 Propostes sobre mobilitat: itineraris segurs i altres la Marina Propostes sobre mobilitat Carrer Alts Forns: Aquest carrer presenta unes voreres estretes, es demana un tall al trànsit o una actuació per ampliar l'espai del vianant. Passeig de la Zona Franca: Tallar per franges horàries (caps de setmana) i crear un carril bici. Parc Montjuïc: El tall del transit afecta als veïns de Carrer foc. Document elaborat en juny de 2020 per la cooperativa Raons per al Districte de Sants-Montjuïc, Ajuntament de Barcelona