Secretaria General COMISSIÓ DE PRESIDÈNCIA, DRETS DE CIUTADANIA, PARTICIPACIÓ I SEGURETAT I PREVENCIÓ SESSIÓ ORDINÀRIA DE 17 DE JUNY DE 2020 ORDRE DEL DIA I) Aprovació de l’acta de la sessió anterior Sessió ordinària 20 de maig de 2020 II) Part Informativa a) Despatx d'ofici b) Mesures de govern c) Informes d) Compareixences Govern municipal Del Grup Municipal Esquerra Republicana: 1. – (M1923/954) Que comparegui la persona responsable del Govern municipal per tal d’informar sobre quina és la diversitat actual en la composició de la plantilla de l’Ajuntament de Barcelona en matèria d’origen migratori, així com de les mesures preses fins a dia d’avui i de les previstes per fomentar que la plantilla de l’Ajuntament i dels organismes públics i empreses municipals reflecteixin la diversitat existent en la nostra societat. III) Propostes a dictaminar a) Ratificacions b) Propostes d'acord 2. – (222/2020) MODIFICAR l’annex 2 de l’acord del Consell Plenari del 21 de desembre de 2018 sobre l’aprovació de la Relació inicial de Llocs de Treball, tal i com es detalla als annexos. PUBLICAR aquest acord i els seus annexos a la Gaseta Municipal i al web municipal. IV) Part decisòria / Executiva a) Ratificacions b) Propostes d'acord 3. – (1020/18 - 18003968L10) RATIFICAR la resolució, adoptada pel Gerent de Recursos el 16 de març de 2020 i amb efectes des d'aquella data, relativa a la retenció de les CCM 7/20 Presidencia 1/6 quantitats degudes per aquest Consistori com a conseqüència del serveis prestats per part de l’empresa, Tempo Facility Services, SLU amb NIF B66226234, en el marc del contracte 18003968L10, que té per objecte l’execució del servei de neteja i recollida selectiva dels edificis i locals municipals adscrits als diferents Districtes i Gerències de l’Ajuntament de Barcelona, amb mesures de contractació pública sostenible (Lot 10: Districte de Sant Martí); en virtut del que preveu l’article 130.6 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, una vegada acreditada la falta de pagament dels salaris del personal subrogat durant el període d’execució del contracte segons escrit presentat pels representants dels treballadors el 10 de març de 2020 que s'incorpora a l'expedient; i mentre no s’acrediti el seu abonament o no existeixi resolució relativa al seu destí. 4. – (1020/18 (18003968L10)) DESESTIMAR el recurs de reposició interposat pel Sr. Antonio Morera Vallejo, en representació de l’empresa Millenium Insurance Company, LTD, contra l’acord del 27 de febrer de 2020 adoptat per la Comissió de Govern, facultada per aquest acte en virtut de l'acord de Comissió de Presidència, Drets de Ciutadania, Participació i Seguretat i Prevenció adoptat en sessió ordinària del 19 de febrer de 2020 que actua com a òrgan de contractació, relatiu a la resolució per incompliment culpable de l’adjudicatari del contracte núm. 18003968L10, que té per objecte l’execució del servei de neteja i recollida selectiva dels edificis i locals municipals adscrits als diferents Districtes i Gerències de l’Ajuntament de Barcelona, amb mesures de contractació pública sostenible (Lot 10: Districte de Sant Martí), atesa la improcedència d’acceptar les al·legacions efectuades per l’empresa relatives a la nul·litat de l’esmentat acord, en virtut del que preveu l’article 47.1. a) de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en no donar-se les circumstàncies necessàries per justificar l’existència de la situació d’indefensió al·legada en relació al tràmit d’audiència atorgat a l’empresa al procediment de resolució contractual que permeti entendre afectada la validesa de l’acord adoptat i, en conseqüència, la de les obligacions generades pel mateix envers la recurrent en virtut del que preveu l’article 110 apartat d) i el 213 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, tal com s’exposa a l’informe jurídic que s’incorpora a l’expedient i que serveix de motivació al present acord. c) Proposicions V) Part d'impuls i control a) Proposicions / Declaracions de Grup Del Grup Municipal Esquerra Republicana: 5. – (M1923/955) La Comissió de Presidència, Drets de Ciutadania, Participació, Seguretat i Prevenció acorda crear, en virtut del que disposen els articles 109 i següents del Reglament Orgànic Municipal, un grup de treball per tal de treballar en la modificació de l’actual ROM amb l’objectiu de millorar la qualitat democràtica de la institució. I que aquest grup elevi la proposta de modificació del projecte normatiu per a la seva aprovació. CCM 7/20 Presidencia 2/6 Del Grup Municipal Junts per Catalunya: 6. – (M1923/953) La Comissió de Presidència, Drets de Ciutadania, Participació, Seguretat i Prevenció acorda que el Govern Municipal, tot tenint en compte l’experiència i els resultats del Pla de Xoc per la convivència de Ciutat Vella del maig del 2018, treballi amb consens veïnal, social i polític per tal de trobar noves estratègies per donar solucions a la triple crisi social, d’inseguretat i de convivència que està vivint el districte de Ciutat Vella. Que els sistemes de protecció social del districte es reforcin i cerquin noves sinèrgies amb les entitats socials que treballen al districte i els diversos cossos de seguretat. Que es treballi per a promocionar les patrulles mixtes de membres de la Guàrdia Urbana i Mossos d’Esquadra, tot afiançant la col·laboració entre aquests dos cossos de seguretat, així com que es retorni a les patrulles mixtes dins del Metro de Barcelona. Que es cerqui una nova manera de denunciar específicament la presència de narcopisos i els diferents punts de venda de droga de manera ràpida i segura per als veïns tal i com ja passa en les denúncies sobre possibles pisos turístics il·legals. Del Grup Municipal Ciutadans: 7. – (M1923/982) La Comissió de Presidència, Drets de Ciutadania, Participació i Seguretat i Prevenció acorda: 1.- La publicació de la relació de la contractació menor de l'Ajuntament de Barcelona i de les seves empreses municipals durant els quinze dies posteriors a la finalització de cada trimestre. 2.- La reserva de la contractació menor per aquells casos en què existeixi una situació puntual i l'ús de procediments oberts, com el procediment obert simplificat sumari o obert simplificat, en la resta de prestacions que tinguin caràcter recurrent. 3.- La pràctica desaparició de les autoritzacions de despesa genèriques i les bestretes de caixa fixa, limitant el seu ús a situacions molt puntuals i amb caràcter residual. 4.- La no invitació a participar en la contractació directa a empreses que estan sent investigades per corrupció en matèria de contractació pública. Del Grup Municipal Partit Popular: 8. – (M1923/978) La Comissió de Presidència, Drets de Ciutadania, Participació, Seguretat i Prevenció acorda que des de la Gerència de l'Àrea Agenda 2030 de Transició digital i Esports, es faci un informe que comprengui la totalitat de procediments, sol·licituds, autoritzacions o llicències que poden sol·licitar els ciutadans, empreses o entitats en tots els àmbits i àrees del grup Ajuntament de Barcelona amb l'itinerari que segueixen aquests procediments i el temps de duració d'aquests desglossat per àrees o districtes, com a primer pas per a una transició digital i efectiva. Del Grup Municipal Barcelona pel canvi: 9. – (M1923/965) La Comissió de Presidència, Drets de Ciutadania, Participació, Seguretat i Prevenció acorda: 1.- Reiterar el reconeixement que el dret de la ciutadania a participar en assumptes públics, implica, al ora, en relació als assumptes públics CCM 7/20 Presidencia 3/6 municipals, que els regidors i les regidores tinguin accés a la documentació i dades que estiguin en poder de la Corporació a la qual pertanyen. 2.-Instar el Govern municipal a adoptar les mesures administratives i normatives adients per tal de garantir a tots els membres del Consistori el dret d’accés automàtic i directe als expedients de tots els assumptes inclosos als ordres del dia de tots els òrgans col·legiats de govern, des del moment de la seva convocatòria. 3.- Aplicar el termini de 5 dies establert a l’article 12.5 del ROM en la tramitació de les sol·licituds d’accés a la informació presentades per les persones electes de l’Ajuntament, sens perjudici que s’apliqui el termini d’un mes establert a la legislació de transparència, accés a la informació i bon govern a les sol·licituds d’accés a la informació presentades per la ciutadania. 4.- I lliurar amb caràcter immediat als membres electes sol·licitants la informació estimada per silenci administratiu el passat mes de febrer i qualsevol altra informació sol·licitada per altres membres electes que hagi estat concedida per silenci administratiu fins a la data d’avui. b) Proposicions amb contingut de Declaració institucional c) Precs Del Grup Municipal Junts per Catalunya: 10. – (M1923/950) Que de forma prèvia a portar a aprovació la modificació prevista del Pla Director de Serveis de Prevenció i Extinció d’Incendis i Salvaments (SPEIS) s’informi i es negociï amb els representants sindicals del cos i amb els grups municipals les modificacions a realitzar. 11. – (M1923/952) Que l’Ajuntament de Barcelona destini l’antiga seu del Consell Comarcal del Barcelonès a crear un nou equipament per a la Guàrdia Urbana de Ciutat Vella per tal de poder-hi instal·lar diversos operatius que ja no tenen cabuda a l’actual seu de les Rambles i així poder donar un millor servei a la ciutadania. Del Grup Municipal Ciutadans: 12. – (M1923/963) Que el Govern municipal porti a terme un pla específic per a l'eradicació dels robatoris amb violència de rellotges a la nostra ciutat, en el qual es doti de més personal i mitjans a la Guàrdia Urbana de Barcelona. Del Grup Municipal Partit Popular: 13. – (M1923/980) Instar al govern municipal a què les decisions referides a matèries que afectin els interessos metropolitans es prenguin en coordinació amb la resta d'Alcaldes de l'àrea metropolitana. Del Grup Municipal Barcelona pel canvi: 14. – (M1923/966) Que el govern municipal prepari una relació de les empreses que hagin fet contribucions significatives per pal·liar els efectes de la crisi a Barcelona, i que a la propera sessió de la Comissió de Presidència, Drets de Ciutadania, Participació i CCM 7/20 Presidencia 4/6 Seguretat i Prevenció s’aprovi una declaració d’agraïment del Consell Municipal a totes aquestes empreses, i que l’Ajuntament li doni difusió a través dels mitjans de comunicació. d) Preguntes Del Grup Municipal Esquerra Republicana: 15. – (M1923/957) Quin és el capteniment del Govern municipal respecte el Pla Estratègic del Zoo Barcelona, tant pel que fa a calendaris com pel que fa a l'Ordenança? 16. – (M1923/956) En quin punt es troba el procés dels pressupostos participatius, quin cronograma seguirà, ara que ja estem avançant en les fases de la desescalada, i en quina situació queda el pressupost de 75 milions d’euros que estaven previstos per a inversions als barris? Del Grup Municipal Ciutadans: 17. – (M1923/962) Quin és el capteniment del Govern municipal respecte de la possible investigació judicial pel nomenament del Cap de la Guàrdia Urbana de Barcelona de la Sra. Alcaldessa i la seva opinió pels fets que s'imputen? Del Grup Municipal Partit Popular: 18. – (M1923/979) Quin és l’import de les subvencions directes que l’Ajuntament a concedit l’any 2019, i quins són els criteris que s’ an seguit per a la seva concessió, detallat per beneficiaris i imports? Del Grup Municipal Barcelona pel canvi: 19. – (M1923/967) Quins han estat les col·laboracions i intercanvis amb altres grans ciutats europees, directes o a través d’Eurocities, durant la crisi sanitària i quins estan previstos per a la fase de recuperació econòmica i social. En quins grups de treball i en quins debats impulsats per Eurocities s’ a implicat l’Ajuntament de Barcelona. I quins progressos s’ an assolit en la reclamació d’accés directe de les ciutats als recursos financers de la Unió Europea. e) Seguiment Proposicions / Declaracions de Grup Del Grup Municipal Junts per Catalunya: 20. – (M1923/951) Que se’ns informi sobre l’estat de compliment de la proposició (M1923/819) aprovada a la Comissió de Presidència, Drets de Ciutadania, Participació i Seguretat, de 20 de maig de 2020 amb el contingut següent: La Comissió de Presidència, Drets de Ciutadania, Participació i Seguretat i Prevenció acorda: - Que l’Ajuntament de Barcelona faciliti els Plans de Contingència, acompanyats de les avaluacions de riscos de cada lloc de treball i les mesures preventives corresponents, CCM 7/20 Presidencia 5/6 als representants de la Junta de personal i el Comitè d’empresa de l’Ajuntament de Barcelona. - Que l’Ajuntament de Barcelona negociï aquests Plans de Contingència amb els representants sindicals de la Junta de personal i el Comitè d’empresa de l’Ajuntament de Barcelona. - Que es facin estudis de l’ús del transport públic en els trajectes casa-feina-casa dels treballadors i treballadores municipals.- Que es facin les adaptacions de les funcions dels llocs de treball que siguin necessàries, negociant tant el possible teletreball del personal municipal com les necessitats i seguretat dels treballadors que s’ agin d’anar reincorporant físicament als seus llocs de treball, i que aquestes es negociïn amb els representants de la Junta de personal i el Comitè d’empresa de l’Ajuntament de Barcelona. Del Grup Municipal Ciutadans: 21. – (M1923/964) Que el Govern municipal informi de l'estat d'execució del prec acceptat a la Comissió d'octubre de 2019 amb el contingut següent: Que el Govern municipal dugui a terme les mesures oportunes per tal que les dones tinguin representació en els alts comandaments de la Guàrdia Urbana de Barcelona. VI) Mocions VII) Declaracions Institucionals CCM 7/20 Presidencia 6/6