EMEF19 ENQUESTA DE MOBILITAT EN DIA FEINER M B I T D L’ À E L S I SA T E A T M N A > L A M E L O O B R C I L I T A L I R O P O T A N E T A D M ET BA G R A T D E T E M O B N I L I IA T EMEF19 ENQUESTA DE MOBILITAT EN DIA FEINER 1. DADES BÀSIQUES 3. MODE DE TRANSPORT A continuació es mostren els principals resultats sobre la mobilitat en dia feiner de la població de 16 anys i més resident La població resident al SIMMB es mou principalment amb mitjans de mobilitat activa (46,7 %), seguit pel vehicle privat a l’àmbit del Sistema Integrat de Mobilitat Metropolitana de Barcelona (SIMMB), per a l’any 2019. (36,1 %) i el transport públic, que engloba el 17,2 % dels desplaçaments en dia laborable. La informació recollida fa referència als desplaçaments duts a terme el darrer dia feiner abans de fer l’enquesta. A la mobilitat activa destaquen els desplaçaments fets caminant (95,8 %) i al vehicle privat els desplaçaments en cotxe (86,1 %). En transport públic, l’autobús és el més utilitzat, seguit de prop pel metro (35,8 % i 33,5 %, respectivament). 4.749.821 persones residents a l’àmbit del SIMMB Mobilitat activa Autobús 3.310.335 35,8 % 19.259.471 desplaçaments en dia feiner 17,2 % 9.002.781 A peu95,8 % Metro Cotxe 4,05 desplaçaments/persona en dia feiner 46,7 % Transport públic 33,5 % 86,0 % 6.946.355 36,1 % Modes ferroviaris Bicicleta 3,3 % Vehicle privat VMP Patinet, segway 25,9 %o altres ginys 0,8 % Moto 10,4 % Un desplaçament es correspon amb un únic motiu i pot tenir una o més etapes dutes a terme amb modes de transport diferents. Cadira de rodes Altres Furgoneta/camió Una etapa és cadascun dels trajectes que es duen a terme en un desplaçament, quan aquest es fa combinant diversos o scooter 0,1 % 4,8 % 3,6 % mitjans de transport. 1. DADES BÀSIQUES 4. MODE DE TRANSPORT: ANÀLISI PER ÀMBITS DEL SIMMB Població sense mobilitat Població amb mobilitat Població amb 8 desplaçaments La mobilitat en vehicle privat augmenta a mesura que l’àmbit de residència s’allunya de Barcelona, en detriment de la mobilitat activa i del (7,0 %) (93,0 %) laborals diaris o més (1,5 %) transport públic. Els barcelonins i les barcelonines utilitzen el transport públic en el 27,7 % dels desplaçaments, mentre que els residents a la res-ta del RMB el fan servir en el 9,3 % dels seus desplaçaments en dia feiner i, en el cas de les persones residents a la resta del SIMMB, en el 3,9 %. 330.980 persones 4.418.841 persones 70.738 persones 9.002.781 3.310.335 6.946.355 0 desplaçaments 19.259.471 desplaçaments 1.008.035 desplaçaments Total SIMMB in labore 46,7 % 17,2 % 36,1 % 21.664.438 etapes 722.737 70.779 1.035.328Resta SIMMB 39,5 % 3,9 % 56,6 % Aquest grup inclou les persones que no van Aquest grup comprèn la població per a la qual l’acció 8.280.044 3.239.557 5.911.027 fer cap desplaçament durant el dia anterior de desplaçar-se és un element clau de la seva ocupació: Total RMB 47,5 % 18,6 % 33,9 % a l’entrevista. taxistes, missatgers, transportistes, comercials, tècnics, 2.699.824 591.571 3.047.509 serveis d’urgències i emergències, etc. Resta RMB 42,6 % 9,3 % 48,1 % Mobilitat activa Les dades que es presenten a continuació se centren en els 19,3 milions de Total AMB 5.580.219 2.647.986 2.863.518 50,3 % 23,9 % 25,8 % desplaçaments de la població, excloent-ne els desplaçaments in labore. Segona corona AMB 547.805 157.304 590.958 Transport públic42,3 % 12,1 % 45,6 % Total de la primera corona 5.032.414 2.490.682 2.272.560 51,4 % 25,4 % 23,2 % 2. MOTIU DEL DESPLAÇAMENT Resta de la primera corona 1.983.278 916.551 1.213.613 Vehicle privat48,2 % 22,3 % 29,5 % Barcelona 3.049.136 1.574.131 1.058.947 La mobilitat personal (39,2 %, 7,6 M de desplaçaments al dia) és superior a la mobilitat ocupacional (19,3 %, 3,7 M de 53,7 % 27,7 % 18,6 % desplaçaments al dia). La resta de desplaçaments són els de tornada al domicili (41,4 %, 8 M de desplaçaments al dia). 0 % 10% 20 % 30% 40 % 50% 60 % 70% 80 % 90% 100 % Els motius principals per moure’s són el treball, acompanyar / tenir cura de persones, les compres quotidianes i l’oci. El treball i l’oci assoleixen percentatges més elevats entre els homes; les compres i acompanyar / tenir cura de persones, 5. MODE DE TRANSPORT: ANÀLISI PER GÈNERE en canvi, entre les dones. Les dones es desplacen més per motius personals que els homes. Caminar és la manera més habitual de moure’s per les persones residents al SIMMB (44,8 %), seguit del cotxe (31,0 %). HOMES DONES TOTAL Les dones es desplacen en major proporció que els homes caminant (48,9 % i 40,4 %, respectivament) i en transport públic (19,7 % enfront del 14,5 %). En canvi, els homes ho fan en major mesura en vehicle privat (42,2 % enfront del 30,3 %). Motiu del desplaçament Desplaçaments % Desplaçaments % Desplaçaments % HOMES DONES TOTAL Treball i gestions de treball 1.738.539 18,6 % 1.415.490 14,3 % 3.154.029 16,4 % Estudis 282.481 3,0 % 287.899 2,9 % 570.380 3,0 % Mitjà de transport Desplaçaments % Desplaçaments % Desplaçaments % Mobilitat ocupacional 2.021.020 21,6 % 1.703.389 17,2 % 3.724.409 19,3 % Caminant 3.777.547 40,4 % 4.846.152 48,9 % 8.623.699 44,8 % Compres quotidianes 737.216 7,9 % 1.019.797 10,3 % 1.757.013 9,1 % Bicicleta 217.061 2,3 % 79.755 0,8 % 296.816 1,5 % Compres no quotidianes 103.874 1,1 % 144.308 1,5 % 248.182 1,3 % Cadira de rodes o scooter .. .. .. .. 11.462 0,1 % VMP (patinet, segway o altres ginys) 47.428 0,5 % 23.376 0,2 % 70.803 0,4 % Metge/hospital 125.092 1,3 % 239,865 2,4 % 364.958 1,9 % Total de la mobilitat activa 4.048.284 43,3 % 4.954.497 50,0 % 9.002.781 46,7 % Visita a un amic o amiga / familiar 236.284 2,5 % 317.960 3,2 % 554.244 2,9 % Autobús 421.286 4,5 % 764.049 7,7 % 1.185.336 6,2 % Acompanyar / tenir cura de persones 781.277 8,4 % 1.155.989 11,7 % 1.937.266 10,1 % Metro 473.096 5,1 % 635.603 6,4 % 1.108.699 5,8 % Gestions personals 259.678 2,8 % 251.340 2,5 % 511.018 2,7 % Altres mitjans ferroviaris (FGC, Rodalies Renfe, tramvia) 379.198 4,1 % 479.753 4,8 % 858.952 4,5 % Oci (espectacles, cinema, restaurants, esports) 766.260 8,2 % 652.206 6,6 % 1.418.466 7,4 % Resta del transport públic 81.336 0,9 % 76.014 0,8 % 157.349 0,8 % Sense destinació fixa / passejar 399.718 4,3 % 355.065 3,6 % 754.783 3,9 % Total del transport públic 1.354.916 14,5 % 1.955.420 19,7 % 3.310.335 17,2 % Cotxe 3.165.864 33,9 % 2.805.693 28,3 % 5.971.557 31,0 % Altres desplaçaments 5.412 0,1 % 6.656 0,1 % 12.068 0,1 % Moto 542.716 5,8 % 178.953 1,8 % 721.669 3,7 % Mobilitat personal 3.414.812 36,5 % 4.143.186 41,8 % 7.557.998 39,2 % Furgoneta/camió 234.516 2,5 % 18.613 0,2 % 253.129 1,3 % Tornada a casa o domicili 3.910.464 41,8 % 4.066.600 41,0 % 7.977.064 41,4 % Total del vehicle privat 3.943.096 42,2 % 3.003.259 30,3 % 6.946.355 36,1 % Total de l’SIMMB 9.346.295 100,0 % 9.913.176 100,0 % 19.259.471 100,0 % Total de l’SIMMB 9.346.295 100,0 % 9.913.176 100,0 % 19.259.471 100,0 % EMEF19 ENQUESTA DE MOBILITAT EN DIA FEINER 6. MOTIU DEL DESPLAÇAMENT I MODE DE TRANSPORT 9. FLUXOS SEGONS ELS ÀMBITS DEL SIMMB En els desplaçaments per motiu de feina o d’estudis (mobilitat ocupacional) la població utilitza sobretot mitjans motorit- Partint de la perspectiva d’àmbits metropolitans, zats, entre els quals és majoritari el vehicle privat (49,4 %). els desplaçaments al SIMMB es classifiquen en: Classes de fluxos Desplaçaments % En els desplaçaments per motius personals, en canvi, el mode més utilitzat és la mobilitat activa (58,1 %), seguida del • I nterns:* Interns 15.886.044 82,5 % vehicle privat (30,3 %) i del transport públic (11,6 %). 15,9 milions de desplaçaments, que representen el 82,5 %. Connexions internes 2.945.670 15,3 % • Connexions internes:** Gairebé 3 milions de desplaçaments, que representen el 15,3 %. Connexions exteriors 427.757 2,2 % 30,3 % 29,6 % Vehicle privat i desplaçaments externs 49,4 % 48,0 % • C onnexions exteriors i desplaçaments externs:*** 11,6 % 12,2 % 427.757 desplaçaments, que representen el 2,2 %. Total 19.259.471 100,0 % Transport públic * Interns: Barcelona-Barcelona, resta de la primera corona-Resta de la primera corona, Resta AMB-Resta AMB, Resta RMB-Resta RMB, Resta SIMMB-Resta SIMMB. 27,5 % 58,1 % 29,9 % 58,3 % ** Connexions internes: Barcelona-Resta de la primera corona, Barcelona-Resta AMB, Barcelona-Resta RMB, Barcelona-Resta SIMMB, Resta de la primera corona-Resta AMB, Resta de la primera corona-Resta RMB, Resta de la primera corona-Resta SIMMB, Resta RMB-Resta SIMMB, Resta AMB-Resta RMB, Resta AMB-Resta SIMMB. 23,1 % 22,1 % *** Connexions exteriors i desplaçaments externs: Barcelona-Fora SIMMB, Resta de la primera corona-Fora SIMMB, Resta AMB-Fora SIMMB, Resta RMB-Fora SIMMB, Resta SIMMB-Fora Mobilitat activa SIMMB, Fora SIMMB-Fora SIMMB. Mobilitat Mobilitat Tornada a casa Tornada a casa ocupacional personal ocupacional personal 10. FLUXOS INTERNS I ENTRE ÀMBITS DEL SIMMB 7. DISTRIBUCIÓ HORÀRIA DELS DESPLAÇAMENTS 31 12 49 96 41 El 90 % dels desplaçaments en dia feiner tenen lloc entre les set del matí i les nou del vespre. Fluxos interns de l’RMB Fluxos deconnexió amb la Fora SIMMB199 La franja horària punta del matí es registra entre les set i les deu, amb el 18,5 % dels desplaçaments, mentre que la franja resta del SIMMB ifora del SIMMB horària punta de la tarda és entre les quatre i les nou del vespre, amb el 37,6 % dels desplaçaments. 357 283 547 Es registra una franja horària punta molt marcada al matí, entre les set i les nou, per motius ocupacionals, mentre que la torna- Resta RMB 5.179 da queda repartida en dues franges: entre les dues del migdia i les tres de la tarda, i entre les sis i les set de la tarda. 200 256 16 28 58 88 La mobilitat personal ocupa una franja horària de matí-migdia molt extensa, entre les vuit del matí i la una del migdia, i Resta AMB Resta SIMMB1.113 852 1.630 una franja de tarda entre les quatre i les vuit. Barcelona 5.220 1800 1.713 Resta de la primera corona 1600 1.543 3.005 1.434 Motiu 1.400 1.357 personal1.280 1.230 1.268 1.200 1.171 1.117 Tornada per 1.069 1.073 motiu personal Resta RMB 973 1.021 9971.000 Motiu ocupacional Les relacions origen-destinació en què hi ha més desplaça- Resta AMB 800 707 Tornada per ments són, per ordre, internes a Barcelona (5.220) , les internes 600 motiu ocupacional de la resta de l’RMB (5.179), les internes a la resta de la primera Barcelona 400 351 365 Total corona (3.005), internes a la resta del SIMMB (1.630) i Barcelona 212 200 169 – resta de la primera corona (1.113). Resta de la primera corona 97 40 24 19 29 0 Nota: Nota: Desplaçaments expressats en milers. desplaçaments expressats en milers. 11. RÀTIO PÚBLIC/PRIVAT SEGONS ELS ÀMBITS DEL SIMMB 8. DURADA MITJANA PERCEBUDA DELS DESPLAÇAMENTS Fluxos interns de l’RMB Fluxos de connexió amb la La durada mitjana percebuda per les persones residents al SIMMB pel que fa als desplaçaments fets en dia feiner és de 21,6 minuts. resta del SIMMB i fora del SIMMB La durada dels desplaçaments intermunicipals (32,1 minuts) gairebé duplica la dels que es fan dins dels municipis (16,2 minuts). Fora SIMMB12/100 Els desplaçaments en què la població inverteix més temps són els que es fan amb transport públic (38,1 minuts), seguits dels que es fan en vehicle privat (21,4 minuts) i dels de mobilitat activa (15,8 minuts). Resta RMB La diferència s’amplia encara més segons la classe de recorregut dels desplaçaments. Així, els desplaçaments de menys durada 8/100 són intramunicipals en vehicle privat (12,5 minuts) i els de més durada són els que es fan amb transport públic i de caràcter Resta AMB Resta SIMMB intermunicipal (50,1 minuts). 13/100 4/100 Barcelona 40 40 192/100 Classe de Durada 35 35 desplaçament Mode de transport mitjana (min) Resta de la primera corona 42/100 30 30 Intramunicipal Mobilitat activa 15,1 25 21,6 25 21,6 Transport públic 27,1 20 20 Vehicle privat 12,5 Resta RMB 15 15 Total 16,2 Les relacions origen-destinació en què hi ha més desplaça- Resta AMB 10 32,1 16,2 10 15,8 38,1 21,4 ments en transport públic que en vehicle privat són les inter-Intermunicipal Mobilitat activa 23,0 nes de Barcelona (192/100) i les de Barcelona - resta de la Barcelona 5 5 Transport públic 50,1 primera corona (140/100). 0 0 Vehicle privat 27,0 Resta de la primera corona Intermunicipals Intramunicipals Mobilitat Transport Vehicle activa públic privat Total 32,1 Nota: desplaçaments en transport públic per cada cent desplaçaments en vehicle privat. De 0 a 1h D’1 a 2h De 2 a 3h De 3 a 4h De 4 a 5h De 5 a 6h De 6 a 7h De 7 a 8h De 8 a 9h De 9 a 10h De 10 a 11h D’11 a 12h De 12 a 13h De 13 a 14h De 14 a 15h De 15 a 16h De 16 a 17h De 17 a 18h De 18 a 19h De 19 a 20h De 20 a 21h De 21 a 22h De 22 a 23h De 23 a 24h 18/100 26/100 21/100 140/100 89/100 80/100 14/100 20/100 62/100 12/100 66/100 63/100 11/100 16/100 18/100 EMEF19 ENQUESTA DE MOBILITAT EN DIA FEINER 12. AUTOCONTENCIÓ MUNICIPAL SEGONS ÀMBITS TERRITORIALS: ANÀLISI PER GÈNERE 14. ANÀLISI COMARCAL: MODALITATS DE TRANSPORT L’autocontenció municipal varia segons els àmbits territorials: la ciutat de Barcelona és el territori amb una autocontenció municipal superior (88,2 %), molt per sobre dels valors de la resta d’àmbits. L’Alt Penedès 147.484 18.546 204.33839,8 % 5,0 % 55,2 % L’autocontenció municipal és superior entre les dones en tots els àmbits territorials analitzats. L’Anoia 197.376 26.619 203.12046,2 % 6,2 % 47,6 % 247.536 25.746 374.586 Àmbit territorial de residència AUTOCONTENCIÓ MUNICIPAL El Bages 38,2 % 4,0 % 57,8 % El Baix Llobregat 1.198.254 426.845 1.052.440 HOMES DONES TOTAL 44,8 % 15,9 % 39,3 % El Barcelonès 4.100.980 2.126.738 1.542.938Barcelona 85,9 % 90,2 % 88,2 % 52,8 % 27,4 % 19,9 % Resta de la primera corona 58,0 % 65,3 % 61,8 % El Berguedà 54.680 2.978 82.05939,1 % 2,1 % 58,7 % Primera corona 74,2 % 79,8 % 77,1 % El Garraf 242.007 52.097 200.166 Resta AMB 58,0 % 61,3 % 59,7 % 49,0 % 10,5 % 40,5 % AMB 72,2 % 77,7 % 75,1 % El Maresme 733.898 104.746 787.44045,1 % 6,4 % 48,4 % Resta RMB 56,9 % 68,6 % 62,8 % El Moianès 15.515 2.277 27.67934,1 % 5,0 % 60,9 % RMB 66,6 % 68,6 % 70,6 % Osona 207.631 13.158 347.884 Mobilitat activaResta SIMMB 57,4 % 68,8 % 63,2 % 36,5 % 2,3 % 61,2 % SIMMB 65,7 % 73,9 % 69,9 % El Vallès Occidental 1.317.020 413.775 1.372.14142,4 % 13,3 % 44,2 % Transport públic El Vallès Oriental 540.402 96.811 751.56438,9 % 7,0 % 54,1 % 13. DESPLAÇAMENTS INTERMUNICIPALS: MOTIU Total 9.002.781 3.310.335 6.946.35546,7 % 17,2 % 36,1 % Vehicle privat Tal com s’ha vist, per al global de desplaçaments, la mobilitat personal (39,2 %) predomina respecte de l’ocupacional (19,3 %). 0 % 20 % 40 % 60 % 80 % 100 % Per contra, si només s’analitzen els desplaçaments intermunicipals, predomina la mobilitat per motius de feina o d’estudis (31,9 %) respecte de la personal (26,2 %) en gairebé tots els fluxos metropolitans. L’excepció es registra en les relacions in- termunicipals intracorona, en què pràcticament s’iguala el pes de la mobilitat personal amb el de la mobilitat ocupacional. 15. ANÀLISI COMARCAL: MOBILITAT 16. ANÀLISI COMARCAL: PRINCIPALS INTERNA O AUTOCONTENCIÓ DESPLAÇAMENTS INTERCOMARCALS FLUX MOBILITAT MOBILITAT TORNADA Origen OCUPACIONAL PERSONAL A CASA TOTAL Destinació Del total de desplaçaments fets per les persones residents Les relacions de més magnitud es registren entre el Bar- Barcelona Resta de la primera corona 33,9 % 23,7 % 42,4 % 100,0 % a l‘SIMMB en dia feiner, el 83,3 % té l’origen i la destinació celonès i el Baix Llobregat (725 milers de desplaçaments), a la mateixa comarca de residència. entre el Barcelonès i el Vallès Occidental (481 milers de Resta AMB 37,8 % 22,1 % 40,2 % 100,0 % Les comarques que presenten un grau més elevat d’autocon- desplaçaments), i entre el Barcelonès i el Maresme (208 Resta RMB 40,2 % 17,1 % 42,7 % 100,0 % tenció són el Barcelonès (89,6 %), Osona (88,7 %) i el Bages milers de desplaçaments). Resta SIMMB 32,8 % 17,0 % 50,1 % 100,0 % (88,3 %); la comarca amb menys grau d’autocontenció és el Les relacions amb el Barcelonès són les relacions principals Resta de la primera corona Resta de la primera corona 26,0 % 33,0 % 40,9 % 100,0 % Moianès (59,6 %). per a les comarques de l’Anoia, del Baix Llobregat, el Gar- raf, el Maresme, el Vallès Occidental i el Vallès Oriental. Resta AMB 34,3 % 24,5 % 41,3 % 100,0 % La relació intercomarcal principal de les persones residents a Resta RMB 34,9 % 22,1 % 43,0 % 100,0 % l’Alt Penedes és amb el Baix Llobregat; del Bages és amb el Resta SIMMB 32,2 % 26,4 % 41,4 % 100,0 % Vallès Occidental; del Berguedà és amb el Bages; del Moia- Resta AMB Resta AMB 27,6 % 29,7 % 42,7 % 100,0 % nès és amb Osona i d’Osona és amb el Barcelonès (amb poc més de 17 mil desplaçaments diaris). Resta RMB 36,6 % 24,0 % 39,4 % 100,0 % Resta RMB Resta RMB 28,5 % 30,5 % 40,9 % 100,0 % El Berguedà 111 El Berguedà Resta SIMMB 33,9 % 21,6 % 44,5 % 100,0 % (79,5 %) Osona Fora SIMMB 31,4 % 25,6 % 42,9 % 100,0 % 505(88,7 %) Osona RESTA SIMMB Resta SIMMB 27,2 % 31,2 % 41,6 % 100,0 % El Bages El Moianès Fora SIMMB 33,0 % 19,6 % 47,4 % 100,0 % 572 27 El Bages El Moianès (88,3 %) Total SIMMB 31,9 % 26,2 % 41,9 % 100,0 % (59,6 %) El Vallès Oriental 23 147 1.061 El Vallès L’Anoia El Vallès Oriental 61 350 (76,4 %) Occidental El Maresme 31L’Anoia 28 El Vallès 14. ANÀLISI COMARCAL: MODALITATS DE TRANSPORT (81,9 %) 2.535 1.237 22 Occidental 167 26481 El Maresme(81,7 %) (76,1 %) 23 208 L’Alt Penedès El Baix 25 121 291 Llobregat El BarcelonèsEl Barcelonès és la comarca amb un comportament de la mobilitat més diferent de la resta, ja que la mobilitat que es fa amb El Baix(78,6 %) 1.999 6.961 L’Alt Penedès 26 El Barcelonès Llobregat modes sostenibles (mobilitat activa i transport públic) arriba fins al 80,1 % del conjunt dels desplaçaments. (74,7 %) (89,6 %) Nota: milers de desplaçaments de les persones residents amb origen i El Garraf 23 De manera menys acusada que el Barcelonès, el Baix Llobregat, el Garraf i el Vallès Occidental també tenen un comportament sos- destinació a la comarca (% respecte Nota: desplaçaments expressats 390 45del total de desplaçaments de les El Garraf 725 en milers. Només s’han considerat tenible. Les persones residents a Osona són les que fan servir més el vehicle privat (61,2 %), seguides de les del Moianès (60,9 %). (78,9 %) persones residents a la comarca). fluxos > 20.000 desplaçaments/dia. EMEF19 ENQUESTA DE MOBILITAT EN DIA FEINER 17. MOBILITAT A L’AMB: MOTIU DEL DESPLAÇAMENT 21. MOBILITAT PER EDAT I PER GÈNERE Els desplaçaments per motius personals (incloent-hi Desplaçaments de connexió Desplaçaments interns1,38 milions 10,65 milions HOMES (desplaçaments/dia) la tornada a casa) en els fluxos interns a l’AMB són Mobilitat Mobilitat Tornada majoritaris i representen el 68,8 % dels desplaça- Mobilitat ocupacional 5 Gènere Edat ocupacional personal a casa Total ments. Pel que fa als desplaçaments de connexió, 17,4 % 12,4 % Mobilitat personal De 16 a 29 anys 27,2 % 29,3 % 43,5 % 100,0 % els més destacats són els que es fan per motius ocu- 419,3 % 36,9 % 18,8 % 40,2 % Tornada a casa personal Homes De 30 a 64 anys 25,9 % 33,4 % 40,6 % 100,0 % pacionals (62,9 %). Tornada a casa 26,4 % 3 De 65 anys i més 2,2 % 53,3 % 44,5 % 100,0 %28,6 % ocupacional Total 21,6 % 36,5 % 41,8 % 100,0 % 2 3,7 4,2 3,9 De 16 a 29 anys 26,5 % 31,2 % 42,3 % 100,0 % 18. MOBILITAT A L’AMB: DISTRIBUCIÓ MODAL 1 Dones De 30 a 64 anys 20,2 % 39,8 % 40,0 % 100,0 % 0 De 65 anys i més 1,2 % 55,6 % 43,2 % 100,0 % La mobilitat activa (caminar, anar en bicicleta o en Desplaçaments de connexió Desplaçaments interns1,38 milions 10,65 milions De 16 a 29 anys De 30 a 64 anys De 65 anys i més Total 18,2 % 40,6 % 41,2 % 100,0 % vehicle de mobilitat personal) és el mode que es fa servir principalment per a moure’s a l’interior de l’AMB (52,4 %). Els desplaçaments en vehicle privat i 1,6 % 23,5 % Mobilitat activa DONES (desplaçaments/dia) en transport públic són molt similars. 29,9 % Mobilitat Transport Vehicle 52,4 % Transport públic 5 Gènere Edat activa públic privat Total En les connexions, els modes actius són modes de trans- 68,5 % 24,1 % Vehicle privat port residuals, mentre que l’ús del vehicle privat és ma- De 16 a 29 anys 39,1 % 28,0 % 32,9 % 100,0 %4 joritari (68,5 %). L’ús del transport públic és del 30,0 %. Homes De 30 a 64 anys 39,1 % 11,8 % 49,0 % 100,0 % 3 De 65 anys i més 61,0 % 11,5 % 27,5 % 100,0 % Interns Connexió Total 3,9 4,4 3,4 Total 43,3 % 14,5 % 42,2 % 100,0 % Mode Desplaçaments % Desplaçaments % Desplaçaments % 2 De 16 a 29 anys 40,2 % 34,8 % 25,0 % 100,0 % Mobilitat activa 5.577.230 52,4 % 21.519 1,6 % 5.598.749 46,6 % 1 Dones De 30 a 64 anys 47,5 % 17,2 % 35,3 % 100,0 % Transport públic 2.566.355 24,1 % 413.426 29,9 % 2.979.781 24,8 % De 65 anys i més 64,6 % 16,0 % 19,3 % 100,0 % Vehicle privat 2.502.238 23,5 % 946.219 68,5 % 3.448.457 28,7 % 0 De 16 a 29 anys De 30 a 64 anys De 65 anys i més Total 48,3 % 17,1 % 34,6 % 100,0 % Total 10.645.823 100,0 % 1.381.165 100,0 % 12.026.987 100,0 % 19. MOBILITAT A BARCELONA CIUTAT: MOTIU DEL DESPLAÇAMENT 22. MOBILITAT SEGONS LA SITUACIÓ PROFESSIONAL Pel que fa als desplaçaments de connexió, predomina Desplaçaments de connexió Desplaçaments interns la mobilitat ocupacional, amb el 35,7 % dels despla- 2,02 milions 5,22 milions Les persones jubilades, les pensionistes i les estudiants presenten una mitjana de desplaçaments diaris inferior a la resta. Mobilitat ocupacional çaments, mentre que, pel que fa als desplaçaments Les persones jubilades, les pensionistes, les persones dedicades a les tasques de la llar i les persones que estan a l’atur es interns, predomina la mobilitat personal, amb el 41,8 % Mobilitat personal21,4 % 16,8 % desplacen més per motius personals, mentre que les persones estudiants i les ocupades efectuen més desplaçaments per dels desplaçaments. 28,8 %41,8 % Tornada a casa personal motius ocupacionals (feina o estudis). 26,1 % 35,7 % Tornada a casa 18,3 % ocupacional La població activa ocupada empra sobretot el vehicle privat. La mobilitat a peu i en bicicleta és majoritària entre la resta 11,1 % de col·lectius. Destaca l’ús del transport públic entre els i les estudiants. Desplaçaments/dia Mobilitat Mobilitat Tornada Situació professional ocupacional personal a casa Total 20. MOBILITAT A BARCELONA CIUTAT: DISTRIBUCIÓ MODAL 5 Persona activa ocupada 27,9 % 32,0 % 40,1 % 100,0 % 4 Persona activa a l’atur 4,4 % 52,4 % 43,2 % 100,0 % Quant als desplaçaments amb origen i destinació Bar- Desplaçaments de connexió Desplaçaments interns Persona jubilada o pensionista 0,8 % 55,4 % 43,8 % 100,0 % celona ciutat, són majoritaris els desplaçaments a peu, 2,02 milions 5,22 milions 3 en bicicleta i en vehicle de mobilitat personal (59,5 %). Tasques de la llar 0,6 % 57,2 % 42,2 % 100,0 % La quota d’ús del transport públic se situa en el 26,7 %. 4,4 % 13,9 % Mobilitat activa 2 Persona estudiant 30,0 % 26,1 % 43,9 % 100,0 %4,3 3,9 3,7 4,2 3,5 Pel que fa als fluxos de connexió, l’ús del transport públic Transport públic46,0 % 49,6 % Total 19,3 % 39,2 % 41,4 % 100,0 %26,7 % 59,5 % engloba quasi la meitat dels desplaçaments (49,6 %). Vehicle privat 1 Mobilitat Transport Transport 0 Situació professional activa públic privat Total Interns Connexió Total Persona Persona Persona Tasques Persona activa activa jubilada o de la llar estudiant Persona activa ocupada 38,8 % 17,1 % 44,1 % 100,0 % Mode Desplaçaments % Desplaçaments % Desplaçaments % ocupada a l’atur pensionista Persona activa a l’atur 62,1 % 16,9 % 21,1 % 100,0 % Mobilitat activa 3.105.859 59,5 % 89.304 4,4 % 3.195.162 44,1 % Persona jubilada o pensionista 63,2 % 13,5 % 23,4 % 100,0 % Transport públic 1.391.280 26,7 % 1.004.611 49,6 % 2.395.891 33,1 % Tasques de la llar 60,8 % 10,5 % 28,7 % 100,0 % Vehicle privat 723.169 13,9 % 930.015 46,0 % 1.653.184 22,8 % Persona estudiant 40,0 % 39,6 % 20,5 % 100,0 % Total 5.220.308 100,0 % 2.023.929 100,0 % 7.244.237 100,0 % Total 46,7 % 17,2 % 36,1 % 100,0 % EMEF19 ENQUESTA DE MOBILITAT EN DIA FEINER 23. ÚS SUBJECTIU DELS MODES DE TRANSPORT 26. PERCEPCIÓ DE SEGURETAT AL TRANSPORT PÚBLIC S’ha demanat a les persones entrevistades residents al SIMMB sobre la percepció 0,1 % Les persones residents al SIMMB han valorat fins a quin punt són freqüents diferents situacions en el transport públic. de l’ús de tres modes de transport: 4,3 % Les dones consideren que totes les situacions preguntades succeeixen més freqüentment que els homes. • Mobilitat activa (a peu, en bicicleta, en patinet, en plataforma de manillar i altres ginys). ÀMBITS TERRITORIALS • Transport públic (autobús, metro i altres ferroviaris). Fins a quin punt són • Vehicle privat (cotxe conductor/acompanyant, moto conductor/acompanyant i 64,1 % 31,5 % Usa tres modes freqüents al transport públic Barcelona Resta 1a Total 1a Resta Total Resta Total Resta Total corona corona AMB AMB RMB RMB SIMMB SIMMB furgoneta/camió). Usa dos modes Robatoris (de bossa, Home 6,5 6,5 6,5 5,8 6,4 5,6 6,1 5,3 6,1 La major part de la població utilitza de manera habitual dos o tres modes de Usa un mode cartera, mòbil, etc.) Dona 7,5 7,5 7,5 6,7 7,4 6,4 7,1 6,0 7,0Total 7,0 7,0 7,0 6,2 6,9 6,0 6,6 5,7 6,5 transport (95,6 %). Dins d’aquest grup, la majoria es considera usuària de tres No n’usa cap modes de transport (64,1 %). Comentaris o gestos Home 4,2 4,6 4,4 4,4 4,4 4,2 4,3 4,2 4,3 sexuals no desitjats Dona 5,1 5,6 5,3 5,1 5,3 5,2 5,2 5,2 5,2 Total 4,7 5,1 4,8 4,8 4,8 4,7 4,8 4,7 4,8 24. VALORACIONS DELS MITJANS DE TRANSPORT Fregaments, Home 3,9 4,2 4,0 4,2 4,0 3,8 4,0 3,8 3,9acostaments sexuals Dona 4,9 5,3 5,1 4,9 5,0 4,9 5,0 4,9 5,0 no desitjats Total 4,4 4,8 4,6 4,6 4,6 4,4 4,5 4,3 4,5 Per al total de població usuària dels mitjans de transport (les persones que els utilitzen a vegades, sovint, quasi sempre o Home 2,6 2,9 2,7 2,9 2,7 2,6 2,7 2,6 2,7 sempre), les valoracions mitjanes més elevades són per a anar a peu (8,3), la bicicleta (8,2) i la moto o el ciclomotor (8,1). Agressions sexuals,violacions Dona 3,5 4,1 3,7 3,7 3,7 3,8 3,8 3,6 3,7Els transports públics més ben valorats són el tramvia (7,4) i els FGC (7,3). Total 3,1 3,5 3,3 3,3 3,3 3,2 3,2 3,1 3,2 La valoració dels mitjans de transport varia segons l’ús que se’n fa. En conjunt, les persones que afirmen que utilitzen amb Altres agressions Home 4,6 5,1 4,8 4,8 4,8 4,6 4,7 4,5 4,7 més freqüència un determinat mitjà de transport, més puntuació li atorguen. físiques o verbals Dona 5,5 5,9 5,7 5,5 5,7 5,5 5,6 5,1 5,6(no sexuals) Total 5,1 5,5 5,3 5,2 5,3 5,1 5,2 4,8 5,2 Freqüència de 0 (no passa mai) a 10 (passa contínuament) Mitjà de transport Nota mitjana A peu 8,3 + 10 8,3 8,2 8,1 Bicicleta 8,2 9 7,8 7,0 Les persones usuàries del transport públic han valorat positivament la seguretat que li proporciona diferents aspectes com: Moto/ciclomotor 8,1 8 • La presencia de conductors, de personal laboral i de vigilància (7,2); 7 Cotxe 7,8 6 • Els dispositius de seguretat (6,7); Patinet, plataforma de manillar i altres ginys 7,5 5 • La neteja, el bon estat de les instal·lacions i dels vehicles (6,8). Tramvia 7,5 4 FGC 7,3 Les dones usuàries de tots els àmbits territorials valoren tots els aspectes amb una millor puntuació que els homes, parti-3 Bus urbà de Barcelona (TB) 7,0 cularment la presència de personal a les instal·lacions.2 Metro 6,9 1 ÀMBITS TERRITORIALS Bus interurbà 6,8 0 Seguretat que li proporciona Resta 1a Total 1a Resta Total Resta Total Resta Total Taxi / vehicle de transport amb persona conductora 6,7 al transport públic BarcelonaA peu Bicicleta Moto Cotxe Transport corona corona AMB AMB RMB RMB SIMMB SIMMB Bus urbà d’altres municipis 6,7 públic La presència de con- Home 6,6 7,2 6,9 6,8 6,9 6,9 6,9 6,8 6,9 Renfe regional / mitja distància 6,6 ductors, de personal A vegades Sovint Quasi sempre / sempre Total Dona 7,4 7,7 7,5 7,2 7,5 7,4 7,5 7,3 7,4laboral i de vigilància Total 7,1 7,5 7,2 7,1 7,2 7,1 7,2 7,1 7,2 Rodalies Renfe 6,3 - Els dispositius de Home 6,2 6,9 6,5 6,4 6,5 6,6 6,5 6,4 6,5 seguretat (càmares, Dona 6,6 7,0 6,8 6,8 6,8 6,9 6,8 6,9 6,8 25. CONDICIONS METEOROLÒGIQUES EN ELS HÀBITS DE LA MOBILITAT intèrfons, etc.) Total 6,4 7,0 6,7 6,6 6,7 6,8 6,7 6,7 6,7 La neteja, el bon Home 6,7 6,9 6,8 6,8 6,8 6,7 6,8 6,8 6,8 El 26,3 % de les persones enquestades modifiquen el mitjà de transport que utilitzen per anar a la feina/a estudiar a causa estat de les instal·la- Dona 6,7 7,1 6,8 6,7 6,8 6,9 6,8 7,0 6,9 de les condicions meteorològiques. Gairebé l’1 % no realitza el desplaçament. cions i dels vehicles Total 6,7 7,0 6,8 6,8 6,8 6,8 6,8 6,9 6,8 Valoració de 0 (gens) a 10 (moltíssima) ÀMBITS TERRITORIALS Canvi de mitjà de transport per a anar a la feina/estudiar Barcelona Resta 1a Total 1a Resta Total Resta Total Resta Totalcorona corona AMB AMB RMB RMB SIMMB SIMMB Un 24,3 % de les dones usuàries de transport públic eviten sempre o quasi sempre viatjar soles (8,0 % els homes). En canvi, el 84 % dels homes no eviten mai o quasi mai viatjar sols (52 % les dones). Sí 34,1 % 28,2 % 31,6 % 21,9 % 30,4 % 21,7 % 27,3 % 16,8 % 26,3 % Les persones residents a Barcelona declaren evitar viatjar sol/a en menor percentatge que la resta. No 65,2 % 71,1 % 67,7 % 77,2 % 68,8 % 77,4 % 71,9 % 82,0 % 72,8 % • Les diferències entre les barcelonines i les residents en la resta d’àmbits, és de l’ordre de 10 pp inferior en el primer cas. No faig el desplaçament 0,8 % 0,8 % 0,8 % 0,9 % 0,8 % 0,8 % 0,8 % 1,1 % 0,8 % ÀMBITS TERRITORIALS Amb quina freqüència evita Gairebé el 28 % de les persones enquestades modifiquen el mitjà de transport que utilitzen pels desplaçaments personals viatjar sol/a Barcelona Resta 1a Total 1a Resta Total Resta Total Resta Totalcorona corona AMB AMB RMB RMB SIMMB SIMMB a causa de les condicions meteorològiques. El 3,3 % dels enquestats no realitza el desplaçament. Home 86,2 % 80,7 % 83,9 % 84,5 % 83,9 % 84,1 % 84,0 % 84,1 % 84,0 % ÀMBITS TERRITORIALS Mai/Quasi mai Dona 57,4 % 47,4 % 53,4 % 49,9 % 53,1 % 50,3 % 52,3 % 49,4 % 52,1 % Canvi de mitjà de transport Total 70,3 % 62,8 % 67,3 % 66,3 % 67,2 % 65,7 % 66,8 % 65,0 % 66,7 % en desplaçaments personals Barcelona Resta 1a Total 1a Resta Total Resta Total Resta Totalcorona corona AMB AMB RMB RMB SIMMB SIMMB Home 7,9 % 8,6 % 8,2 % 7,6 % 8,2 % 7,6 % 8,0 % 8,5 % 8,0 %A vegades/sovint Dona 24,1 % 22,7 % 23,5 % 24,5 % 23,6 % 23,7 % 23,7 % 21,7 % 23,6 % Total 16,8 % 16,2 % 16,6 % 16,5 % 16,6 % 16,4 % 16,5 % 15,8 % 16,5 % Sí 32,4 % 25,3 % 29,4 % 25,8 % 29,0 % 27,0 % 28,3 % 24,6 % 27,9 % Home 5,9 % 10,7 % 7,9 % 8,0 % 7,9 % 8,3 % 8,0 % 7,3 % 8,0 % No 64,2 % 71,2 % 67,2 % 71,0 % 67,6 % 69,9 % 68,4 % 71,6 % 68,7 % Quasi sempre/sempre Dona 18,5 % 29,9 % 23,1 % 25,6 % 23,3 % 26,0 % 24,1 % 28,9 % 24,3 % No faig el desplaçament 3,4 % 3,5 % 3,4 % 3,2 % 3,4 % 3,1 % 3,3 % 3,8 % 3,3 % Total 12,8 % 21,0 % 16,2 % 17,2 % 16,3 % 17,9 % 16,7 % 19,2 % 16,9 % 7,3 8,4 8,7 7,7 8,8 9,1 7,3 8,4 8,9 7,4 7,7 8,1 6,6 7,1 7,3 FITXA TÈCNICA Univers Persones residents a l’àmbit territorial de l’SIMMB de Barcelona, incloent-hi el Berguedà, de setze anys i més. Mostra Mostreig estratificat polietàpic. Extracció prèvia i aleatòria de la mostra del Registre de Població de Catalunya. Amb una confiança del 95,5 % i sota el supòsit de màxima indeterminació (p = q = 0,5), l’error màxim és ± 1,0 % per a les persones residents al conjunt de l’SIMMB. Part de la mostra d’aquesta edició és panell (col·laboració durant tres anys consecutius). Recollida d’informació Entrevista telefònica amb la metodologia CATI (8.029), entrevista autoadmisnistrada per Internet amb la metodologia CAWI (2.077). Treball de camp Gabinet d’Estudis Socials i Opinió Pública, SL (GESOP). Període de les enquestes (incloent retrucades) Del 26 de setembre al 25 de novembre de 2019. Ponderació A partir del padró municipal de l’1 de gener de 2019. Equip investigador Supervisió del treball de camp, codificació i processament de les dades, i anàlisi dels resultats a càrrec de l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB). Criteri general de publicació de dades En la publicació de resultats s’ha tingut en compte les exigències de precisió que estableix l’Eurostat i que ha adoptat l’Idescat. Les dades són fiables i es poden publicar quan l’estimació de la cel·la té un mínim de 20 observacions mostrals i la taula té un mínim del 60 % de les cel·les amb valors vàlids. Les cel·les o dades no publicables es marquen amb «..». Zones metropolitanes Mostra Error Barcelona 2.200 2,1 % Resta de la primera corona 1.758 2,4 % Total de la primera corona 3.958 1,6 % Resta AMB 1.207 2,9 % Resta SIMMB Fora SIMMB Total AMB 5.165 1,4 % Resta RMB 2.941 1,8 % Total RMB 8.106 1,1 % Resta RMB Resta SIMMB 2.000 2,2 % Total SIMMB 10.106 1,0 % Resta AMB Resta de la primera corona Barcelona