AEROVISIÓ BCN Document de Consulta de Trànsit Aeri Informe trimestral Juliol 2020 Aerovisió BCN AEROVISIÓ BCN és una visió general del trànsit d’arribada de passatgers aeris a Barcelona. Inclou un anàlisi històric del passatge real i de capacitat establerta a Barcelona mitjançant certs indicadors clau. Addicionalment s'inclouen les reserves realitzades per volar els propers mesos. ÍNDEX DE CONTINGUTS 1. Introducció 2. Anàlisi dels mercats clau 3. Reflexions finals 3 INTRODUCCIÓ Indicadors a avaluar El present informe, d’actualització trimestral, s’estructura al voltant de tres pilars principals, que seran analitzats per cadascun dels mercats clau: Oferta de Nivell de Indicadors seients reserves històrics Volum de seients oferts Volum de reserves Evolució de diferents per les companyies realitzades per volar els indicadors històrics per aèries per volar els propers mesos, mercat: volum de pròxims mesos, comparat amb el mateix passatgers anuals, focalitzat als mercats període de l’any volum de business, punt objecte d’anàlisi. anterior. de venda del bitllet i estacionalitat. 4 INTRODUCCIÓ Metodologia A continuació es detallen les fonts d’informació i la metodologia per l’extracció de dades: Oferta de Nivell de Indicadors seients reserves històrics Període analitzat: Període analitzat: Període analitzat: Volum de seients oferts a Volum de reserves S’analitza la seva evolució data setmana de 8 de juny realitzades a data de maig pel període 2015-2020. 2020, per volar durant la 2020, per volar els temporada d’estiu 2020 següents mesos de l’any. (abril-octubre). Font d’informació: Font d’informació Font d’informació: 5 ÍNDEX DE CONTINGUTS 1. Introducció 2. Anàlisi dels mercats clau 3. Reflexions finals 6 CONTEXT MUNDIAL 7 Context Mundial La crisis del COVID-19 ha estat una situació sense precedents pel sector aeri. Després dels mesos de març, abril i maig sense pràcticament operacions, a partir de finals de juny s’ha començat a veure una recuperació de l’activitat. Factors destacats Globals Oferta actual de connectivitat S’està recuperant l’activitat, a nivell global hi A partir de l’1 de juliol s’ha produït un punt ha una reducció del -55% a 6 de juliol 2020 d’inflexió amb augment d’oferta de vols i respecte la mateixa setmana de l’any passat; a seients, després de l’obertura parcial de Espanya hi ha una reducció del -69%, una fronteres i la suspensió de l’estat d’alarma. dada molt positiva en comparació al juny, i Easyjet, Ryanair i Vueling com a principals similar a Itàlia, França i Alemanya (font: OAG). aerolínies estan oferint entre el 40-80% de les Regne Unit segueix per darrera (-83%). places per juliol-agost, respecte l’any passat. Els grans mercats intercontinentals estan una Enquesta IATA: Mentre que gairebé la meitat mica millor que Europa (respecte 2019): Xina - dels enquestats (45%) ha indicat que tornaria 23%, EUA -53%, Japó -40%, Índia -64%. a viatjar en pocs mesos després de la Els grans grups aeronàutics amb dependència disminució de la pandèmia, aquesta és una de vols de llarga distància estan molt més caiguda significativa en comparació al 61% afectats que els que només tenen curt i mig registrat en l'enquesta d'abril. radi. 8 CONTEXT MUNDIAL En la majoria de països, el nombre d’operacions ha disminuït a nivells mai vistos per sobre de -55% respecte l’any anterior a nivell global. 9 (dades a 06/07/2020, Font: OAG) Barcelona té menys freqüències al juliol (-51%), però ha recuperat bona part de les destinacions europees i domèstiques. La recuperació de rutes de llarga distància encara queda lluny. La manca de connectivitat de llarga distància està molt lligat a l’evolució financera d’aquestes companyies aèries, que estan més impactades. 10 11 12 ALEMANYA • Recuperació del mercat estiu 2020 • -74% de reserves • Punt de venda 60% Alemanya • Mercat dominat per Lufthansa i Vueling 13 ▹ La capacitat de seients es recupera als nivells de l’any anterior a partir del juliol i agost. ▹ Aquestes dades s’han de prendre en cautela ja que les aerolínies estan re-programant la seva previsió per l'estiu i poden canviar a dues setmanes vista, depenent de com evoluciona la crisi sanitària provocada pel Covid-19. 14 ▹ Les principals connexions se centren des dels principals hubs alemanys de Frankfurt i Munic. ▹ En general, totes les ciutats més importants redueixen l’oferta cap a BCN respecte 2019 entre un 30-40%. ▹ Lufthansa i Vueling dominen el mercat alemany i en menor mesura Eurowings. 15 ▹ El volum de reserves pels propers mesos ha decaigut un 74% respecte al volum de reserves que hi havia en anys anteriors, coincidint tant a nivell Espanya com a nivell Barcelona. ▹ Frankfurt i Múnic continuen destacant per sobre de la resta de ciutats d’origen. 16 ▹ Els passatgers d’arribada el 2019 van mostrar un ▹ Les xifres mostraven un cert creixement durant gener creixement en dues xifres del +10,5% respecte l’any i febrer d’aquest any, fins a l’arribada de la crisi anterior, arribant a 1,81 milions de passatgers. sanitària al març del 2020. 17 ▹ Business: el percentatge de passatgers business ha estat força reduït en els últims anys. ▹ Estacionalitat: és un mercat que no mostra una estacionalitat molt pronunciada. ▹ Punt de venda: El mercat alemany clarament domina el punt de venda (60%). 18 FRANÇA • Recuperació del mercat estiu 2020 • -82% de reserves • Punt de venda igualat • Mercat dominat per Vueling 19 ▹ L’oferta de seients es recupera a partir del juliol de 2020, amb un volum similar al de l’any anterior en les mateixes dates. ▹ Durant els mesos de confinament, pràcticament no hi ha hagut oferta de seients entre França i Barcelona (reducció entre -88% i -97%). 20 ▹ Els principals orígens són Paris, que acapara més del 50% d’oferta de places per aquest estiu, seguits de Niça i l’aeroport de Mulhouse/Basel a la frontera Alemanya/França/Suïssa. ▹ En general, totes les ciutats més importants redueixen l’oferta cap a BCN respecte 2019 entre un 30-40%. ▹ El mercat francès està dominat per Vueling amb un share del 55%, seguit d’Easyet amb un 24%. 21 ▹ El 2020, les reserves han caigut a nivells mínims amb una pèrdua del -82% de reserves respecte al mateix mes d’observació de l’any passat. ▹ Reserves molt concentrades a París, des d’algun dels seus aeroports (CDG, ORY). 22 ▹ En els últims anys, el mercat francès ha mostrat una ▹ A l’inici del 2020, mostrava un lleuger creixement maduresa elevada amb creixements interanuals respecte l’any anterior. d'una xifra, tot i que amb tendència negativa. 23 ▹ Business: El mercat business es manté per sota de l’1%. ▹ Estacionalitat: Mostra una estacionalitat de maig a octubre. ▹ Punt de venda: el punt de venda és superior a França (52%). 24 ITÀLIA • Recuperació del mercat estiu 2020 • -85% de reserves • Punt de venda igualat • Mercat dominat per Vueling 25 ▹ L’oferta de seients des d'Itàlia amb destinació Barcelona ha estat aturada durant els primers mesos de la temporada d’estiu (abril-juny). ▹ Es preveu una recuperació de l’oferta a nivells semblants als de l’any anterior, a partir del juliol i durant la resta de la temporada d’estiu. 26 ▹ Els principals orígens de les places durant la temporada d’estiu són Milà i Roma, amb un share superior al 25%. ▹ En general, totes les ciutats més importants redueixen l’oferta cap a BCN respecte 2019 entre un 30-40%. ▹ El mercat Italià està dominat per Vueling amb un 60% de share, seguida de Ryanair i Easyjet, amb un 20% i 9% respectivament. 27 ▹ El volum de reserves a mes de juny del 2020 respecte l’any anterior ha caigut un -85% tant a Barcelona com a la resta de l’Estat. ▹ La principal ciutat amb reserves aquest any és Roma, des d’algun dels seus aeroports (FCO, CIA). 28 ▹ El mercat italià ha crescut a un ritme del 7-8% en els ▹ Durant la pandèmia del Covid-19, a causa de la últims anys. prohibició de volar entre els dos països, es va reduir totalment el tràfic. 29 ▹ Business: el tràfic business és totalment residual. ▹ Estacionalitat: és un mercat estacional amb dos pics al maig i a l’agost. ▹ Punt de venda: el punt de venda està molt repartit entre Espanya i Itàlia. 30 PAÏSOS BAIXOS • Recuperació del mercat estiu 2020 • -70% de reserves • Mercat centrat a Amsterdam • Mercat repartit entre KLM, Vueling i Transavia. 31 ▹ L’oferta de places es recupera a partir del juliol, amb un volum de places similar al de l’estiu del 2019. ▹ Durant els mesos de confinament, pràcticament no hi ha hagut oferta de seients entre Holanda i Barcelona (reducció entre -88% i -91%). 32 ▹ El mercat holandès està molt concentrat a l’aeroport d’Amsterdam-Schiphol (84%). ▹ Les 3 ciutats redueixen l’oferta cap a BCN al voltant del -35%, respecte el mateix període de 2019. ▹ Les principals companyies estan repartides entre KLM, Transavia i Vueling, amb aproximadament un 25-30% cadascuna. 33 ▹ El volum de reserves ha caigut un -70% respecte l’any passat a la mateixa època. ▹ La tendència cap a la destinació BCN i a Espanya és similar. ▹ La ciutat d'origen del mercat holandès és principalment Amsterdam (AMS), on gairebé el 98% de les reserves del país s’han fet per volar des d’aquest aeroport. 34 ▹ El 2019 va presentar un decreixement en ▹ En els primers mesos del 2020, abans de la pandèmia, contraposició a la tendència a l’alça dels últims anys. es van registrar creixements positius. 35 ▹ Business: el mercat business és força reduït. ▹ Estacionalitat: presenta una alta estacionalitat entre maig i octubre. ▹ Punt de venda: el punt de venda està un 52% a Països Baixos i un 37% a Espanya. 36 REGNE UNIT • Recuperació del mercat estiu 2020 • -68% de reserves • Punt de venda dominat pel Regne Unit • Mercat repartit entre Esayjet, Ryanair i Vueling 37 ▹ L’oferta de places es recupera a partir de l’agost, amb un volum de places similar al de l’estiu del 2019. ▹ Durant els mesos de confinament, pràcticament no hi ha hagut oferta de seients entre Regne Unit i Barcelona (reducció entre -85% i -96%). 38 ▹ La principal ciutat d’origen és Londres (amb un dels seus 5 aeroports), que concentra més del 60% d’oferta de places per aquest estiu. Altres orígens com Manchester i Liverpool disposen d’entre el 5% i 10% d’oferta. ▹ En general, totes les ciutats redueixen l’oferta cap a BCN respecte 2019 entre un 30-40%. ▹ El mercat britànic està liderat per Easyjet (36%), seguida de Ryanair i Vueling (ambdues amb un 21-22% de quota de mercat). 39 ▹ El volum de reserves a BCN ha caigut un -68% respecte el mateix període de l’any anterior. ▹ La tendència cap a la destinació BCN i a Espanya és similar. ▹ L’origen Londres concentra amb diferència la major part de les reserves (des d’algun dels seus 5 aeroports), tot i que la major part de les ciutats retrocedeixen al voltant d’un -60%. 40 ▹ L'any 2019, els passatgers provinents des del Regne ▹ Durant els dos primers mesos del 2020, el creixement Unit van experimentar un creixement del +4,1% interanual va ser moderat (entre 5%-8%). respecte l’any anterior, invertint la tendència de ▹ Seguint la tendència mundial, a partir del març, decreixement dels dos anys anteriors. degut a les restriccions de la crisi sanitària, va començar el retrocés (-22%), que es va consolidar a l’abril amb reduccions històriques de més del -95%. 41 ▹ Business: mercat business poc rellevant (<1% els darrers anys), en línia amb els mercats europeus. ▹ Estacionalitat: corbes similars els darrers 5 anys. Es produeix una important estacionalitat, comparant la temporada d’estiu (abril-octubre) amb la d’hivern (novembre-març). ▹ Punt de venda: mercat anglès (58%) més emissor que 42 l’espanyol (36%). ESTATS UNITS • Recuperació del mercat més lenta • -77% de reserves • Punt de venda dominat pels EUA • Classe business important 12% 43 ▹ Durant els mesos de confinament, no hi ha hagut oferta de seients entre USA i Barcelona (reducció del -100%). ▹ A partir del juliol i agost, es preveu un increment de capacitat, tot i que força lluny dels nivells de l’any 2019. ▹ Al ser vols intercontinentals, la recuperació d'aquest mercat, serà molt més lenta que en el cas dels mercats europeus. 44 ▹ La principal ciutat d’origen és Nova York (amb un dels seus 3 aeroports), que concentra el 37% de places per aquest estiu. Altres orígens (Chicago, San Francisco i Los Angeles) disposen d’entre el 13% i 20% d’oferta. ▹ Nova York és la ciutat que més pateix la crisi (-66%), tot i que altres ciutats com Miami (amb 58.000 places l’any 2019) pràcticament ha reduït l’oferta un -100%. ▹ Norwegian ha cancel·lat la totalitat de la seva operativa intercontinental des de BCN. Aquest fet tindrà un gran impacte negatiu en la connectivitat USA- BCN a curt-mig termini. 45 ▹ El volum de reserves a BCN ha caigut un -77% respecte el mateix període de l’any anterior. ▹ La tendència cap a la destinació BCN i a Espanya és similar. ▹ Tot i que Nova York és la ciutat d’origen més important, el volum de reserves des d’altres ciutats està bastant repartit (San Francisco, Miami, Los Angeles, Chicago). 46 ▹ Els passatgers nord-americans han tingut un ▹ El creixement interanual dels mesos de gener i febrer espectacular creixement de dues xifres els darrers 5 de 2020 va ser moderat (2-3%). anys, tot i que el 2019 aquest creixement (+16,7%) es va alentir respecte 2018 (+24,7%). ▹ A partir del març, degut a les restriccions de la crisi sanitària, va començar el retrocés (-32%). ▹ L’impacte a partir de l’abril no va ser tant dràstic (-72%) en comparació a altres orígens europeus, ja que l’expansió de la pandèmia en aquest continent 47 va ser posterior. ▹ Business: mercat business en línia amb els mercats intercontinentals (10-12% els darrers anys). ▹ Estacionalitat: corbes similars els darrers 5 anys. Es produeix una important estacionalitat, diferenciant la temporada d’estiu (abril-octubre) amb la d’hivern (novembre-març). ▹ Punt de venda: mercat nord-americà (71%) molt més 48 emissor que l’espanyol (22%). JAPÓ • No hi ha ruta directa • -84% de reserves • Punt de venda dominat pel Japó • Classe business important 11% 49 ▹ Actualment no hi ha oferta de vols directes entre Barcelona i Japó. ▹ Actualment no hi ha oferta de vols directes entre Barcelona i Japó. 50 ▹ El volum de reserves a BCN ha caigut un -84% respecte el mateix període de l’any anterior. Considerant el conjunt d’Espanya, el retrocés ha sigut del -81%. ▹ El pic de reserves habitual de l’agost pràcticament desapareix, tot i que és el període amb més volum de reserves. ▹ Malgrat la situació de retrocés general, Tòquio continua essent la ciutat més rellevant amb gran diferència respecte a la segona (Osaka). 51 ▹ Els passatgers japonesos van tenir una evolució ▹ El mes de gener del 2020, es va experimentar un moderada fins 2018 (creixements del 2-3%). No creixement interanual moderat (+5%). obstant, el 2019 el creixement es va disparar fins el ▹ En canvi, al febrer aquest creixement va +27%. desaparèixer, segurament perquè es començava a notar l’impacte del Covid-19 en el mercat d'origen asiàtic, abans que a països d’altres continents. ▹ A partir de març, el retrocés ha seguit la tendència mundial. 52 ▹ Business: mercat business en línia amb els mercats intercontinentals (10-11% els darrers anys). ▹ Estacionalitat: corbes similars els darrers 5 anys. No es veu una diferència clara entre estiu i hivern, tot i que es produeix repetidament un pic molt rellevant a l’agost. ▹ Punt de venda: mercat japonès (61%) molt més 53 emissor que l’espanyol (15%). XINA • Recuperació de l’oferta lenta. • -89% de reserves • Classe business important 12% 54 ▹ Durant els mesos de confinament, no hi ha hagut oferta de seients entre Xina i Barcelona (reducció del -100%). ▹ A partir del juliol i agost, es preveu un increment de capacitat, tot i que força lluny dels nivells de l’any 2019. ▹ Al ser vols intercontinentals, la recuperació d'aquest mercat, serà molt més lenta que en el cas dels mercats europeus. 55 ▹ Les ciutats d’origen principals són Hong Kong i Pequín (50% i 47% de share, respectivament). ▹ Es redueix l’oferta des d’aquestes ciutats entre el -45% i -55%. En canvi Xangai redueix pràcticament la seva oferta el 100%. ▹ El mercat xinès està operat al 50% entre per Cathay Pacific (Hong Kong) i Air China (Pequín i Xangai). 56 ▹ El volum de reserves a BCN ha caigut un -89% respecte el mateix període de l’any anterior. Considerant el conjunt d’Espanya, el retrocés ha sigut del -87%. ▹ Degut al retrocés d’aquest any, el volum de reserves des de les diferents ciutats xineses s’ha igualat en termes relatius, tot i que continuen destacant Hong Kong i Xangai per sobre de la resta. 57 ▹ Els passatgers xinesos han tingut una evolució ▹ Degut l'avançament de l'any nou xinès al mes de important i en continu creixement des de 2015. El gener, el mercat xinès va registrar un increment del 2019 no va ser una excepció, i va continuar la +34% interanual durant el primer mes de l'any. tendència a l’alça, amb un +13% d’increment. ▹ A partir del febrer, un mes abans que els mercats europeus, ja es va produir un retrocés de quasi el -50% de viatgers xinesos cap a BCN. ▹ Els següents mesos aquesta tendència negativa s’ha mantingut, arribant al -86% a l’abril. 58 ▹ Business: mercat business en línia amb els mercats intercontinentals (10-12% els darrers anys). ▹ Estacionalitat: corbes similars els darrers 5 anys. Es produeixen dos pics importants tots els anys, situats els mesos de febrer i setembre. ▹ Punt de venda: el mercat xinès (46%) és més emissor que l’espanyol (38%). 59 ÍNDEX DE CONTINGUTS 1. Introducció 2. Anàlisi dels mercats clau 3. Reflexions finals 60 REFLEXIONS FINALS ▹ FIABILITAT DE LES DADES: S’ha de tenir precaució amb les dades mostrades pel juliol i agost. En una situació normal, la programació d’estiu definitiva pateix pocs canvis a partir del febrer de l’any en curs. No obstant, des del començament de la crisi, les companyies estan processant canvis de programació de vols pràcticament cada setmana. La flexibilització de la normativa dels slots (franges horàries) a nivell mundial provoca que les companyies conservin els seus drets de franges horàries de cara a l’any vinent, tot i el volum de canvis i cancel·lacions de vols aquest estiu. Per tant, són lliures de fer canvis sense posar en risc el programa d’estiu 2021. Aquesta flexibilitat de moment no està autoritzada per l’hivern 2020-2021. Les companyies no cancel·len vols amb més de 30 dies d’antelació en general perquè tenen reserves fetes en aquests vols (encara que siguin poques) i estan obligats a retornar els diners. Per tant esperen al màxim abans de cancel·lar vols per veure com poder resoldre la situació amb el menor impacte econòmic. ▹ EUROPA: Després de l’obertura de fronteres a nivell UE, hem vist un punt inflexió en les programacions de les companyies a partir de l’1 de juliol, és a dir, hi ha un increment molt significatiu i definitiu de l’oferta de vols i seients. A partir del juliol, la majoria de companyies han apostat per una oferta de places optimista. Easyjet, Ryanair i Vueling, com a principals transportistes de Barcelona en volum, han confirmat públicament que estan oferint entre el 40%-80% de les places per la punta de l’estiu. Això és una gran notícia ja que dona les opcions necessàries als consumidors. 61 REFLEXIONS FINALS ▹ MERCAT INTERCONTINENTAL: La caiguda dràstica de l’oferta a nivell intercontinental directe i la impossibilitat de viatjar provoquen que no s’observi una recuperació clara segurament fins l’estiu de 2021. A data d’aquest informe, les companyies estan operant llarga distància solament per motius de càrrega aèria i per passatgers amb motivacions essencials de viatge: Turkish Airlines, Etihad, Emirates (15Jul), Qatar Airways i Singapore Airlines. ▹ Per una altra banda, la UE intenta fer una obertura a països tercers d’una forma coordinada, cosa prou complicada. S'ha fet una recomanació d'obertura de fronteres a una quinzena de països de fora de l'espai Schengen a partir de l'01/07 i que s'actualitzarà amb nous països en funció de la seva situació epidemiològica. Brasil, EUA i Rússia són 3 dels països que a curt termini no tindran mobilitat de viatge amb la UE. ▹ SENSIBILITAT DE PREUS: En una situació on no hi ha competència en moltes rutes i poques freqüències, tot i el restabliment de molts destins, els preus per volar a Barcelona poden ser molt més cars que abans. No obstant s’han observat ofertes agressives de preus per estimular la demanda per part de les companyies baix cost. Malgrat tot, els operadors tenen nivells de pèrdues històriques i intenten sobreviure i no baixar els preus en un marc de menor competència. Això pot afectar el consumidor d’oci, sensible al preu, i sobretot al passatger de darrer moment, que realitzava viatges curts i impulsius. ▹ En general, tenim notícies d’esperança: que si la demanda de passatgers els mesos de juliol, agost i setembre respon a l’oferta de les companyies, la recuperació de cara a l’hivern pot ser més fàcil. No obstant, cal recordar que la situació de les companyies aèries és molt delicada i l’hivern pot ser molt crític. Per tant, l’escenari més probable ara mateix és el d’una certa recuperació a l’estiu i força mesos o anys per recuperar els nivells de passatgers de 2019. 62 63 GRÀCIES! www.gpa.aero Avda. Diagonal 452 08006 Barcelona Tel. +34 934 169 429 Jaume Adrover David Tomàs Director General Senior Consultant Javier Enebral Senior Consultant