Memòria 2017 Índex 1. PRESENTACIÓ......................................................................................... 2 2. QUI SOM ................................................................................................ 3 LA NATURALESA I MISSIÓ DE L’INSTITUT INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA DE BARCELONA .......... 3 EL CONSELL DE GOVERN ................................................................................... 4 L’EQUIP ....................................................................................................... 5 3. ACTIVITAT .............................................................................................. 6 QUADRE D’ACTIVITAT EN ESPAIS I RECERQUES PER PROGRAMES ................ 7 EIX 1: CONTRIBUIR A MILLORAR POLÍTIQUES LOCALS PER FER AVANÇAR ELS DRETS DE LA INFÀNCIA I L’ADOLESCÈNCIA: ESPAIS ..................................................................... 9 EIX 2. GENERAR CONEIXEMENT VINCULAT A L’AGENDA PÚBLICA: RECERQUES ................ 13 EIX 3. ENRIQUIR EL DEBAT SOCIAL COMPARTINT CONEIXEMENT: ACTES I CANALS ............ 18 4. INDICADORS D’ACTIVITAT .................................................................... 22 5. SÍNTESI DELS COMPTES ........................................................................ 27 1 1. Presentació Any de començar a collir fruits i de seguir arrelant i sembrant Fer una memòria sempre és un bon exercici per analitzar amb una certa distància la magnitud de la feina feta i poder fer balanç dels esforços com a instrument públic amb la nostra funció singular: acompanyar canvis en les polítiques locals de Barcelona per a, des de i amb la infància i l’adolescència. Després d’un any de transició en què vam engegar, al mateix temps, una etapa institucional (de CIIMU a IIAB), un equip de persones i diversos projectes, el 2017 hem pogut començar a gaudir de la collita. Hem recollit fruits tant en els 15 espais de treball com en les 16 recerques i treballs tècnics, així com en els actes i canals (propis i en mitjans de comunicació) per nodrir el debat social. En totes aquestes actuacions, que agrupem en quatre programes – observatori i governança; benestars; espai públic, joc i ciutadania; i educacions-, hem pogut sembrar i compartir perspectiva de drets de la infància. Hem mobilitzat coneixement amb la voluntat que sigui útil per al debat informat i per a la presa de decisions públiques basades en evidències, sempre amb l’horitzó de fer realitat l’interès superior de l’infant. Per aportar valor i transformar, tant importants són els fruits com els processos de treball i, per això, hem seguit apostant per metodologies participades amb infants, cercant la transversalitat dins l’Ajuntament i treballant de manera col·laborativa amb molts serveis i entitats públiques i socials de Barcelona. Més enllà del balanç molt positiu de collir i plantar, cal parlar també dels obstacles per arrelar: ens trobem en un context de rigidesa administrativa i normativa creixent, canviant i incert, i amb procediments i requeriments poc proporcionats a un consorci de reduïdes dimensions, i això en dificulta l’òptim desenvolupament operatiu com a ens instrumental. El 2018 seguirem recollint, sembrant i treballant el terreny per tal que cada vegada sigui més fèrtil per comprendre i millorar les vides dels nostres nens i nenes, i dels nostres adolescents; perquè en tenen dret i és d’interès col·lectiu. Maria Truñó i Salvadó Directora – Gerenta Institut Infància i Adolescència de Barcelona 2 2. Qui som La naturalesa i missió de l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona (a partir dels Estatuts i del Pla estratègic 2016-2020) CONSORCI PER A BARCELONA (ciutat, metròpoli i i província) Som un consorci adscrit a l’Ajuntament de Barcelona i integrat també per la Diputació de Barcelona, la Universitat de Barcelona i la Universitat Autònoma de Barcelona, regit per un Consell de Govern amb representació de les 4 institucions: INSTRUMENT PÚBLIC PER ACOMPANYAR CANVIS EN ELS DRETS Som un instrument públic dedicat a la gestió del coneixement per acompanyar l’administració local en el seu paper de garantia dels drets d’infants i adolescents i en la transformació de Barcelona perquè sigui més adequada per viure-hi aquesta etapa vital i per créixer amb dignitat i igualtat d’oportunitats. PONT ENTRE CONEIXEMENT I POLÍTICA PÚBLICA Som un pont entre el coneixement i la política pública per millora les vides de les nenes, nens, nois i noies, aportant perspectiva de drets, comptant amb els seus punts de vista propis, i buscant millores concretes en les polítiques locals informades i basades en evidències. LA INFÀNCIA COM A PRIORITAT EN L’ AGENDA Treballem per assolir que el benestar de la infància i l’adolescència ocupin un lloc prioritari en l’agenda pública i que es faci realitat l’exercici progressiu dels seus drets, com a subjectes i com a col·lectiu, i el principi de l’interès superior de l’infant amb inversió i polítiques locals efectives imprescindibles per a la cohesió social. INFANTS COM A AGENTS DE CANVI Treballem perquè es visibilitzi el paper d’infants i adolescents com a ciutadans amb capacitats creixents i com a agents protagonistes de canvi social; i es consideri l’edat dels 0-17 anys com una etapa estratègica del cicle de vida per tal d’aconseguir millores col·lectives presents i futures. 3 El Consell de Govern (a desembre 2017) Presidència Laia Ortiz, Tercera Tinenta d’Alcaldessa i Regidora de l’Àrea de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona. VicePresidència 1a Teresa Maria Fandos, Diputada Delegada de l’Àrea d’Atenció a les Persones de la Diputació de Barcelona VicePresidència 2a Maite Vilalta, Delegada d'Acció Social pel Rector de la Universitat de Barcelona. Vocalies Carmen Andrés, Regidora d’Infància, Joventut i Gent Gran de l’Ajuntament de Barcelona. Miquel Àngel Essomba, Comissionat d’Educació i Universitats de l’Ajuntament de Barcelona Ricard Fernández, Gerent de l’Àrea de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona. Josep Villarreal, Director d’Estratègia i Innovació de l’Àrea de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona. Rafael Homet, Diputat delegat d’Educació. Àrea de Cultura, Educació i Esports de la Diputació de Barcelona. Àngels Ponsa, Coordinadora de l’Àrea d’Atenció a les Persones de la Diputació de Barcelona Josep Muñoz, Gerent de Serveis de Benestar Social de l’Àrea d’Atenció a les Persones de la Diputació de Barcelona. Joan Lluís Bestard, Catedràtic d’Antropologia Social de la Universitat de Barcelona. Joaquim Prats, Catedràtic de Didàctica de la Història de la Universitat de Barcelona. Margarita Arboix, Rectora de la Universitat Autònoma de Barcelona. Anna Cros, Directora de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona. Direcció Maria Truñó, Directora – Gerenta de l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona. Secretaria Ramon Torrents, Departament de Serveis Jurídics, Àrea de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona. Interventoria Joaquim Yepes, Interventor Delegat de l’Ajuntament de Barcelona. 4 L’equip (a desembre 2017) DIRECCIÓ - GERÈNCIA Maria Truñó Directora - Gerenta COORDINACIÓ DE PROJECTES Elena Sintes Laia Pineda Cap de Cap de coneixement projectes EQUIP DE PROJECTES Durant el 2017 també han format part de l’equip de projectes Elena Guim i Pol Maceira com a investigadors, i Natàlia González i Joana Pagès, com a suport a projectes en el Alba Castejón M. J. Corominas Emma Cortés marc Investigadora Investigadora Investigadora d’un Pla d’Ocupació Municipal. col·laboradora doctoranda col·laboradora Marta Curran Enric Saurí Elisa Stinus Investigadora Investigador Investigadora col·laboradora col·laborador col·laboradora SERVEIS GENERALS Durant el 2017 també han format part dels serveis generals, Dolors León, Maria Jesús Alcaraz i Sílvia Garcia (secretaria) i Cristian Díaz, ,com a suport a Mireia Casals Laia Curcoll Ignacio Huertos comunicació en el marc Secretaria Comunicació Comptabilitat d’un Pla d’Ocupació Municipal. 5 3. Activitat En el marc dels àmbits de treball previstos en el Pla Estratègic 2016-2020, durant el 2017 hem treballat en els següents 4 programes: 1) OBSERVATORI i GOVERNANÇA 2) BENESTARS 3) ESPAI PÚBLIC, JOC i CIUTADANIA 4) EDUCACIONS Cada un d’aquests programes genera actuacions en els 3 eixos estratègics de l’Institut:  Eix 1. Contribuir a millorar polítiques locals per fer avançar els drets de la infància i l’adolescència: ESPAIS  ESPAIS DE TREBALL COORDINATS  ESPAIS DE TREBALL PARTICIPATS  Eix 2. Generar coneixement vinculat a l’agenda pública: RECERQUES  TREBALLS TÈCNICS i RECERQUES  Eix 3. Enriquir el debat social compartint coneixement: ACTES i CANALS  SESSIONS DE TREBALL, DEBATS SOCIAL i PRESENTACIONS  DIFUSIÓ PER CANALS PROPIS  GESTIÓ DE MITJANS DE COMUNICACIÓ 6 QUADRE D’ACTIVITAT EN ESPAIS i RECERQUES PER PROGRAMES ESPAIS de TREBALL ROL RECERQUES i TREBALLS TÈCNICS Per encàrrec de En col·laboració amb Àrea de Drets 1. Grup d'igualtat d'oportunitats en la - Dep. Recerca i Coneixement, OBSERVATORI 0-17 BCN: VIDES I DRETS Socials, infància del Consell Municipal de Benestar Drets Socials Aj. BCN INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA Ajuntament de Social de Barcelona CO-COORDINACIÓ Barcelona 2. Focus Infància i Ciutadania 2017-2020. 1) Dades clau d’infància i adolescència de Drets Socials AjBCN. COORDINACIÓ I REDACCIÓ DE Barcelona DIAGNOSI, MARC, REPTES I ACTUACIONS DESTACADES 3. Pla d’adolescència i joventut de - Gabinet Tècnic Programació Barcelona. Drets Socials AjBCN – taula 2) Inici del disseny d’un sistema integral - IERMB d’experts i aportació de dades per diagnosi - d’indicadors infància i adolescència BCN PARTICIPACIÓ 3) Inici de l’explotació en clau d’infància - CRIT (UB) de l’enquesta de serveis socials 4. Estratègia d’Inclusió social i reducció de les desigualtats BCN. Acord Ciutadà per una PARLEN ELS NENS I NENES: BENESTAR BCN Inclusiva PARTICIPACIÓ GRUP MOTOR SUBJECTIU DE LA INFÀNCIA A BARCELONA - Dep. Recerca i Coneixement, 5. Procés Impulsem! de serveis socials. Àrea de Drets Drets Socials Aj. BCN IMSS. PARTICIPACIÓ Socials, - Dep. Promoció Infància, Drets 6. Pla de salut mental de Barcelona 2016- 4) Enquesta de benestar subjectiu a 4.000 Ajuntament de Socials Aj. BCN 2022 – Drets Socials AjBCN . Taula d’infància i infants de 10 a 12 anys (a 50 escoles) Barcelona - Consorci d’Educació BCN adolescència PARTICIPACIÓ - ERQV (UdG) 7. Consell Assessor pel Suport Municipal 5) Tallers participatius i de retorn amb d’Inclusió BCN. Drets Socials AjBCN 2.000 infants PARTICIPACIÓ 8. Projecte europeu Accelerating Change for Social Inclusion (ACSI) – infància en risc. Drets Socials AjBCN – UpSocial. PARTICIPACIÓ 7 BENESTARS OBSERVATORI i GOVERNANÇA 9. Grup transversal d'Espai públic, infància i adolescència de l’Ajuntament de Barcelona BARCELONA DÓNA MOLT DE JOC IMPULS I COORDINACIÓ 10. Del civisme al dret a la ciutat: espai públic 6) Consideracions tècniques a partir de les i convivència. Jornada i debats ciutadans. 40 visites àrees de joc a renovar - Institut Parcs i Jardins Drets Ciutadania AjBCN PARTICIPACIÓ Àrea d’Ecologia, - Foment de ciutat Urbanisme i 11. Grup motor de participació infantil. Dep. 7) Aproximació etnogràfica als usos de les - Àrea Drets de Ciutadania Mobilitat, Promoció infància Drets Socials, AjBCN àrees de joc - Àrea Drets Socials PARTICIPACIÓ Ajuntament de - IMPD 12. Créixer a Barcelona Projecte Tractor de Barcelona 8) Redacció de la proposta de mesura de l’Acord Ciutadà per una BCN Inclusiva. govern cap a una política pública de joc PARTICIPACIÓ 9) Disseny del procés de co-creació amb infants de dos parcs 13. Ponència sobre educació comunitària per 10) INFORME OPORTUNITATS IMEB, Aj BCN - Consorci d’Educació BCN al Pla estratègic del Consorci d’Educació de EDUCATIVES A BARCELONA 2016-2017: - Dep. Joventut, Drets Socials Barcelona COORDINACIÓ publicació, presentació i difusió - Dep. Promoció Infància, Drets Socials Aj. BCN - Fundació BCN FP 14. Procés Impulsem 0-3: educació i petita 11) Avaluació del programa CAMÍ IMEB, Aj. BCN infància. IMEB PARTICIPACIÓ ESCOLAR, ESPAI AMIC 15. Consell Assessor de la Reforma Horària de 12) Avaluació del programa PATIS IMEB, Aj. BCN Catalunya. PARTICIPACIÓ ESCOLARS OBERTS AL BARRI 13) Avaluació del programa AUDIÈNCIA IMEB, Aj. BCN - GREM (UB) PÚBLICA DE NOIS I NOIES 14) Avaluació del programa INSTITUTS A Consorci TEMPS COMPLET d’Educació de Barcelona 15) Anàlisi models espais familiars i procés IMEB + Dep.  pel nou model espai familiar Infància i Famíles, socioeducatiu Drets Socials 16) Eina per a la recollida de dades i IMEB, Aj BCN  anàlisi de perfils socials de les escoles bressol municipals 8 EDUCACIONS ESPAI PÚBLIC, JOC I CIUTADANIA Eix 1: Contribuir a millorar polítiques locals per fer avançar els drets de la infància i l’adolescència: ESPAIS Durant el 2017, l’Institut ha impulsat, coordinat i/o participat en diferents espais de treball periòdics la gran majoria de l’àmbit de la ciutat de Barcelona i convocats per l’Ajuntament o òrgans col·legiats de consulta o participació social. Igualment, hem realitzat diversos assessoraments experts puntuals en el marc de seminaris, jornades o reunions de treball d’administracions públiques i entitats socials on se’ns convida per tal d’aportar expertesa i perspectiva d’infància. ESPAIS DE TREBALL COORDINATS i/o PARTICIPATS 1) OBSERVATORI i GOVERNANÇA Programa que inclou diversos projectes relacionats amb l’obtenció i anàlisi de dades sobre infància i adolescència i sobre els seus drets. En aquesta línia, l’Institut Infància i Adolescència ha format part durant el 2017 de diferents espais de treball, amb diferents rols, en alguns casos coordinant o co-coordinant i en d’altres com a participants amb expertesa en infància i adolescència. 1. GRUP D’IGUALTAT D’OPORTUNITATS EN LA INFÀNCIA DEL CONSELL MUNICIPAL BENESTAR SOCIAL (+) Co-coordinació d’aquest grup de treball del CMBS integrat per entitats socials i serveis municipals per tractar problemàtiques i propostes per reduir les desigualtats d’oportunitats en la infància i l’adolescència. Hem treballat especialment lleure educatiu, participació i polítiques de rendes. 2. FOCUS INFÀNCIA I CIUTADANIA 2017- 2020 Coordinació i redacció de la proposta de diagnosi, marc, reptes i actuacions destacades del Focus Infància i Adolescència 2017-2020 de l’Ajuntament de Barcelona, presentada com a mesura de govern a la comissió plenària de drets socials el 3 de novembre. Focus Infància i ciutadania 2017-2020 3. PLA D’ADOLESCÈNCIA I JOVENTUT DE BARCELONA Participació com a institució membre de la taula d’experts i aportació de dades per a la diagnosi. 9 2) BENESTARS L’àmbit dels benestars de la infància i l’adolescència tracta les polítiques municipals vinculades a garantir que tots els ciutadans de 0-17 anys puguin viure amb dignitat i amb les oportunitats materials i relacionals que els permetin créixer en entorns familiars i afectius enriquidors, saludables i protectors, lliures de pobreses i violències. En aquesta línia, l’Institut Infància i Adolescència ha participat durant el 2017 en diferents espais de treball, per tal d’aportar la perspectiva dels drets dels infants i contribuir a millorar les polítiques locals en aquest sentit. 4. ESTRATÈGIA D’INCLUSIÓ SOCIAL I REDUCCIÓ DE DESIGUALTATS DE BARCELONA 2017-2027 Participació com a membres del grup motor i transversal, en el marc de l’Acord Ciutadà per una Barcelona Inclusiva i contribuint en la construcció dels indicadors. 5. PROCÉS IMPULSEM! DE SERVEIS SOCIALS Participació com a membres del CMBS en aquest procés realitzat per l’Institut Municipal de Serveis Socials per repensar i actualitzar els serveis socials municipals de manera participada. 6. PLA DE SALUT MENTAL BCN 2016-2022 Participació en la taula de treball sobre l’eix prioritari d’infància i adolescència del Pla de salut mental elaborat per Drets Socials de l’Ajuntament de BCN. 7. CONSELL ASSESSOR PEL SUPORT MUNICIPAL D’INCLUSIÓ DE BARCELONA Participació com a membres d’aquest consell que assessora, debat i fa el seguiment de les polítiques de garantia de rendes, en especial, B-mincome, impulsat per Drets Socials de l’Ajuntament de BCN. 8. PROJECTE EUROPEU ACCELERATING CHANGE FOR SOCIAL INCLUSION (ACSI) Participació com a membres del jurat i taula de seminari d’aquest projecte d’UpSocial – Ajuntament de Barcelona, un projecte en què es treballa conjuntament amb ciutats europees de la Xarxa Eurocities per identificar respostes eficaces i escalables pel abordar el repte de la infància en risc. 10 3) ESPAI PÚBLIC, JOC i CIUTADANIA Amb l’objectiu de contribuir a que les polítiques locals reconeguin la perspectiva pròpia de les nenes, nens i adolescents en la construcció conjunta de la ciutat i la tinguin en compte en la presa de decisions des d’una ciutadania quotidiana i activa, l’Institut Infància i Adolescència ha participat en diferents espais de treball. Destaca el Grup transversal d’Espai públic, infància i adolescència, un espai impulsat directament per l’Institut. 9. GRUP TRANSVERSAL D’ESPAI PÚBLIC, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA (+) Impuls i coordinació del Grup transversal de treball dins l’Ajuntament de Barcelona amb responsables municipals de les àrees d’Ecologia Urbanisme i Mobilitat, de Drets Socials i de Drets de Ciutadania, amb l’objectiu de repensar i incorporar millores concretes en l’espai públic en clau d’infància i adolescència. Document de consideracions sobre espai públic amb perspectiva d’infància i adolescència 10. Del civisme al dret a la ciutat: espai públic i convivència Participació en la Jornada i debats ciutadans sobre espai públic i convivència, organitzada per Drets de Ciutadania de l’Ajuntament de Barcelona. 11. Grup motor de participació infantil Participació en aquest grup intern de l’Ajuntament impulsat pel Departament de Promoció d’infància de l’Àrea de Drets Socials. 12. Projecte Tractor Créixer a Barcelona Participació en aquesta línia de treball per a la reducció de la desigualtat d’oportunitats en la infància i l’adolescència, en el marc de l’Acord Ciutadà per a una Barcelona Inclusiva, i l’exploració per territorialitzar-lo als barris de l’eix Besòs. 11 4) EDUCACIONS Durant el 2017, l’Institut Infància i Adolescència ha participat en diferents espais de treball relacionats amb l’educació i les oportunitats educatives dels nens i nenes de la ciutat, amb l’objectiu de contribuir a que les polítiques locals adreçades a promoure serveis educatius assequibles i de qualitat que fomentin la igualtat d’oportunitats en l’educació dins i fora l’escola durant tota l’etapa 0-17 . 13. Ponència sobre educació comunitària Coordinació de la ponència d’educació comunitària dins del treball de definició del Pla estratègic del Consorci d’Educació de Barcelona. 14. Procés Impulsem 0-3 Participació com a membres del grup motor i del Grup de treball sobre diversificació de serveis educatius en el procés liderat per l’Institut Municipal d’Educació (IMEB) de l’Ajuntament de Barcelona 15. Consell Assessor de la Reforma Horària de Catalunya Participació com a membres assessors d’aquest òrgan adscrit a la Generalitat de Catalunya per assessorar el Govern en relació amb polítiques i actuacions que tinguin incidència sobre l’organització i ús del temps de vida quotidiana, entre d’altres, els temps educatius i de cures. 12 Eix 2. Generar coneixement vinculat a l’agenda pública: RECERQUES Durant el 2017 hem treballat en 16 projectes de recerca i treballs tècnics amb l’objectiu de generar i gestionar coneixement vinculat a l’agenda pública i útil per a la presa de decisions de política local. RECERQUES i TREBALLS TÈCNICS 1) OBSERVATORI i GOVERNANAÇA Durant el 2017, arrenca l’OBSERVATORI 0-17 BCN: VIDES I DRETS DE LA INFÀNCIA I L’ADOLESCÈNCIA A LA CIUTAT. Es tracta d’un programa que té per objectiu millorar el coneixement sobre les vides i els drets infants i adolescents a la ciutat per tal que serveixi per a enfortir les polítiques locals que els afecten i avançar en la garantia de l’interès superior de l’infant en les decisions públiques. Dins d’aquest programa, s’han dut a terme diferents projectes durant el 2017, alguns d’ells projectes que donaran els seus fruits el 2018. 1) DADES CLAU SOBRE LA INFÀNCIA I L’ADOLESCÈNCIA A BARCELONA A partir de l’anàlisi de dades feta per a desenvolupar el Focus Infància i Ciutadania 2017-2020, recuperem les principals dades sobre infància a la ciutat de Barcelona i publiquem aquest informe amb dades actualitzades a desembre de 2017. Informe Dades clau sobre la infància i adolescència a Barcelona 2) SISTEMA INTEGRAL D’INDICADORS D’INFÀNCIA Inici del disseny d’un sistema integral d’indicadors de manera col·laborativa amb diversos serveis i institucions públiques per optimitzar dades d’enquestes i de registres ja existents, per tal que puguin orientar millor les polítiques públiques que afecten la infància i l’adolescència. 3) ENQUESTA DE SERVEIS SOCIALS EN CLAU D’INFÀNCIA Inici de l’explotació en clau d’infància de l’enquesta de persones ateses als centres de serveis socials de Barcelona, a partir de la mostra de famílies ateses amb infants. 13 2) BENESTARS El 2017 és l’any en què comença a caminar amb força el programa PARLEN ELS NENS I NENES: EL BENESTAR SUBJECTIU DE LA INFÀNCIA A BARCELONA (+). Aquest programa genera dos projectes importants durant el 2017 que funcionen com a fases d’un programa circular. També enguany es comença a gestar el que serà la tercera fase. 4) ENQUESTA DE BENESTAR SUBJECTIU Enquesta a 4.000 nens i nenes d’entre 10 i 12 anys de Barcelona (gràcies a la participació en el projecte de 52 escoles de la ciutat). Per primera vegada l’Ajuntament pregunta directament als nens i nenes d’aquesta edat (i no als adults amb qui conviuen) sobre el seu benestar en una mostra representativa de ciutat i a partir del qüestionari validat internacionalment Children’s Worlds. Informe de primeres dades Resum executiu Recull de premsa 5) TALLERS PARTICIPATIUS I RETORN AMB ELS INFANTS Disseny i inici dels tallers participatius i de retorn de resultats de l’enquesta tornant a les prop de 50 escoles per treballar amb els infants en la interpretació dels principals resultats i perquè facin propostes de millora del seu benestar per construir la seva Agenda. Guia didàctica pels tallers Recull de premsa 14 3) ESPAI PÚBLIC, JOC I CIUTADANIA Durant el 2017, l’Institut Infància i Adolescència acompanya l’Ajuntament de Barcelona per avançar cap a un model urbà que afavoreixi el dret al joc a la ciutat, que ampliï, millori i diversifiqui les oportunitats de joc a l’espai públic per a la diversitat d’infants i adolescents. Aquest model, s’acaba materialitzant en l’estratègia BARCELONA DÓNA MOLT DE JOC (+) 6) CONSIDERACIONS TÈCNIQUES PER A LA MILLORA D’ÀREES DE JOC A partir d’una observació de 40 àrees de joc de Barcelona pendents de ser renovades, elaborem un document d’orientacions tècniques que ha de servir per inspirar els criteris dels projectistes a l’hora de fer remodelacions d’àrees de joc de la ciutat tenint en compte qüestions relacionades amb el dret al joc a l’espai públic. Orientacions tècniques per a la millora de les àrees de joc a Barcelona 7) APROXIMACIÓ ETNOGRÀFICA ALS USOS DE LES ÀREES DE JOC Realitzem una aproximació etnogràfica a quatre àrees de joc de la ciutat de Barcelona per conèixer quins són els usos de les famílies i infants que les freqüenten, què valoren positivament i què consideren que caldria millorar. L’objectiu és determinar quins són aquells criteris generals que es repeteixen i que puguin servir per valorar altres àrees de joc de la ciutat. Observació etnogràfica d’àrees de joc a Barcelona 8) ESTRATÈGIA BARCELONA DÓNA MOLT DE JOC Hem redactat la proposta inicial de mesura de govern Estratègia Barcelona dóna molt de joc a finals del 2017 que està previst que es presenti al Ple municipal de febrer 2018. Mesura de govern Barcelona dóna molt de joc 9) PROCÉS DE CO-CREACIÓ AMB INFANTS DE DOS PARCS DE LA CIUTAT Inici del disseny el procés de co-creació amb infants per transformar dos parcs de la ciutat en espais lúdics i sistematitzar un model de participació per a espais jugables. Aquest procés es durà a terme entre febrer i juny de 2018. 15 4) EDUCACIONS L’àmbit de l’educació i les oportunitats educatives és el que ha concentrat major nombre de recerques i treballs tècnics durant el 2017, amb l’Informe d’Oportunitats educatives, les avaluacions de diferents programes municipals i projectes relacionats amb la petita infància. 10) INFORME OPORTUNITATS EDUCATIVES A BARCELONA 2016: l’educació de la infància i l’adolescència (+) S’elabora el primer d’una sèrie d’informes per tal de sistematitzar dades sobre educació 0-17 (des de la primera infància a l’educació obligatòria i post obligatòria, incloent pel lleure educatiu) amb l’objectiu de contribuir a identificar els reptes i oferir orientacions per a les polítiques educatives locals. L'informe identifica els 17 reptes de la ciutat en matèria d'educació en la infància i l’adolescència i proposa 16 propostes d'orientació de política local. Informe Resum executiu Article Recull de premsa 11) AVALUACIÓ DEL PROGRAMA ‘CAMÍ ESCOLAR, ESPAI AMIC’ (+) Quins són els objectius dels camins escolars , com funcionen a Barcelona, quina és la situació actual d’aquest programa gestionat per l’IMEB i com es podria millorar el seu funcionament i el seu impacte? Aquestes són algunes de les preguntes que es responen en l’avaluació realitzada on es conclou la importància d’inserir el programa en una estratègia més àmplia per la mobilitat sostenible. Informe Resum executiu Article 12) AVALUACIÓ DEL PROGRAMA ‘PATIS ESCOLARS OBERTS AL BARRI’ (+) Aquest programa municipal gestionat per l’IMEB i que actualment arriba a 69 patis escolars té una implementació força diferent en funció del barri o l’escola i s’han detectat alguns aspectes puntuals de millora en l’avaluació realitzada. Informe Resum executiu Article 16 13) AVALUACIÓ DEL PROGRAMA AUDIÈNCIA PÚBLICA DE NOIS I NOIES (+) Finalitzem l’avaluació d’aquest programa municipal gestionat per l’IMEB amb l’objectiu d’analitzar-ne el seu abast social i, sobretot, treballar propostes de millora, tant a curt com a llarg termini, per tal que tingui més incidència com a instrument de participació d’infants i adolescents. Informe Resum executiu Article 14) AVALUACIÓ DEL PROJECTE ‘INSTITUTS A TEMPS COMPLET’ Duem a terme una avaluació d’aquest projecte del Consorci d’Educació de Barcelona per millorar l’alimentació i el temps educatiu dels adolescents en l’entorn escolar en el seu primer any d’implementació, amb l’objectiu de proporcionar eines i introduir-hi millores prèviament al seu creixement en nous instituts de la ciutat. Avaluació del projecte Instituts a temps complet (no disponible online, document de treball tècnic intern del Consorci d’Educació de Barcelona) 15) ANÀLISI MODELS D’ESPAIS FAMILIARS I PROCÉS PEL NOU MODEL ESPAI FAMILIAR SOCIOEDUCATIU (+) Acompanyem l’Ajuntament de Barcelona en la reflexió sobre el model d’espais familiars municipals com a servei socioeducatiu per a la primera infància. A partir d’una anàlisi de models de diferents ciutats i la identificació de quins són els principals reptes, estratègies i exemples d’actuació per a fer-hi front, elaborem una proposta de model integral, un document de treball tècnic intern de l’Ajuntament. Informe d’anàlisi de casos Article Proposta de model integral d’espais familiars (no disponible online, document de treball tècnic intern de l’Ajuntament) 16) EINA PER A LA RECOLLIDA DE DADES I ANÀLISI DE PERFILS SOCIALS A LES ESCOLES BRESSOL MUNICIPALS Desenvolupament d’una eina tipus qüestionari per a la recollida de dades que permetin conèixer el perfil de les famílies que fan la preinscripció i les que matriculen a les escoles bressols municipals per aprofundir en els perfils socials del servei Proposta de qüestionari (no disponible online, document de treball tècnic intern de l’Ajuntament) 17 Eix 3. Enriquir el debat social compartint coneixement: ACTES i CANALS Durant el 2017, hem organitzat 8 sessions de treball amb un centenar de persones de diferents àmbits per desenvolupar els projectes de manera participada. Així mateix, hem en dut a terme 3 presentacions de resultats i de projectes i realitzat ponències sobre infància, recerca i política pública amb prop d’unes dues-centes persones assistents. Per altra banda, hem intensificat la comunicació, tant a través de la difusió mitjançant els nostres canals propis com enfortint la relació amb els mitjans de comunicació per nodrir el debat informat sobre temes d’infància. En aquest sentit, hem acompanyat l’Ajuntament de Barcelona en la presentació d’informes en dues rodes de premsa i elaborat 4 notes de premsa. Aquestes actuacions han generat més de 80 impactes en els principals mitjans de comunicació de Barcelona i Catalunya. ACTES: sessions de treball, debats socials i presentacions dels projectes  Grup transversal per a la definició d’un model integral d’espais familiars En el marc del procés de definició participada d’una proposta de model integral d’espais familiars socioeducatius municipals per a la primera infància. Barcelona, octubre i novembre 2017 (4 sessions) Participants: unes 30 persones professionals d’educació, serveis socials i salut.  Debats socials en grups focals sobre Oportunitats educatives Tallers participatius per a debatre a partir dels reptes i orientacions de l’informe 2016 per aprofundir en la diagnosi qualitativa i en les propostes per a l’elaboració del següent informe. Barcelona, juny i juliol de 2017 (4 sessions) Participants: 60 persones de l’àmbit de l’educació 18  Presentacions públiques de l’informe Oportunitats educatives a Barcelona 2016: Consell escolar del districte de Gràcia. 3 maig de 2017. Assistents: unes 25 persones Consell educatiu de ciutat. 12 de desembre de 2017. Assistents: unes 40 persones.  Primera Trobada del Comitè de Sociologia de la Infància “Mirades sobre la Infància” Presentació del projecte de recerca Parlen els nens i nenes, el benestar subjectiu de la infància a Barcelona Madrid, 27 d’octubre de 2017 Assistents: 25 persones  Taula d’Infància i Adolescència de Badalona (TIAB) Realització de la Conferència inaugural “Construir plegats una ciutat plena d’oportunitats pels infants i adolescents” en la presentació institucional de l’Ajuntament de Badalona. Badalona, 22 de març 2017 Assistents: unes 80 persones 19 CANALS: difusió en canals propis i gestió amb mitjans de comunicació DIFUSIÓ EN CANALS PROPIS: web, butlletí i twitter Durant el 2017, hem inaugurat un nou canal de comunicació propi: un canal Youtube (que hem fet servir només per la difusió dels vídeos de la Jornada El Dret dels Infants a la Ciutat del desembre de 2016). Però, sobretot, el 2017 ha estat un any per donar impuls als canals de comunicació creats el 2016. WEB BUTLLETÍ TWITTER > Incrementem un 12% les visites > Enviem 10 butlletins electrònics > Augmenta un 60% el al web, en especial al blog sobre infància i polítiques locals a nombre de persones (+154%) i a la mediateca (+30%) 3.618 persones subscriptores de seguidores respecte el 2016 amb més de 16.000 visites. l’administració pública, l’àmbit de arribant a 1.310 (desembre coneixement o l’àmbit social. 2017). > Augmentem molt les publicacions de contingut amb 49 > Consolidem el butlletí com a > Amb una mitjana de 75 notícies (+2%), 28 post al blog canal òptim per fer compartir piulades al mes, aconseguim (+283%), 29 arxius a la mediateca continguts, ja que genera bona més de 34.000 visualitzacions (+60%) i 6 vídeos. part de les visites al web, i un bon nivell d’interacció juntament amb el Twitter. (retuits, likes, clicks a links). > Traduïm la majoria de continguts al castellà (suposen un > Seguim en procés de depuració > Millorem l’estratègia de 15% de les visites). de la base de dades amb una mencions, ús d’etiquetes i reducció d’un 19% de correus campanyes específiques per > Millorem el posicionament en electrònics durant 2017. aconseguir un major impacte. buscadors. > El setembre de 2017 suspenem > Reduïm un 17% les la traducció periòdica del butlletí descàrregues d’arxius, tot i seguir en castellà un cop analitzat l’abast al voltant d’unes 30.000. i capacitats de gestió.  Indicadors 2017:  Indicadors 2017: Total visites: 16.134 Seguidors: 1.310 Visitants únics: 10.131 Seguint: 581 Pàgines vistes: 39.227 Tuits emesos 2017: 923 Pàg. per sessió: 2,4 Temps per sessió: 0:02:17 Mitjanes mensuals: - Nous tuits: 75 - RT: 154 - M’agrada: 208 - Click als links: 215 - Impressions: 34.308 20 GESTIÓ DE MITJANS DE COMUNICACIÓ Durant el 2017, realitzem 2 rodes de premsa acompanyant l’Ajuntament de Barcelona en la presentació dels informes de dos programes duts a terme per l’Institut i encarregats per l’Àrea de Drets Socials. També treballem conjuntament en 3 notes de premsa.  Presentació de l’informe Oportunitats Educatives a Barcelona 2016: l’educació de la infància i l’adolescència a la ciutat. A càrrec de la tinenta de Drets Socials i Presidenta de l’Institut, Laia Ortiz, i de la Directora, Maria Truñó (12 d’abril de 2017)  Presentació de l’informe Primeres dades de l’enquesta de benestar subjectiu e la infància de Barcelona. A càrrec de la Tinenta de Drets Socials i Presidenta de l’Institut, Laia Ortiz, de la Directora, Maria Truñó i de la Coordinadora del projecte, Laia Pineda (13 de novembre de 2017) El resultat d’aquestes i altres gestions amb mitjans són 83 aparicions, és a dir, un creixement d’un 186% respecte l’any anterior, de les quals 5 articles propis i 18 entrevistes. SEGONS TIPUS DE MIJTÀ DE COMUNICACIÓ Ràdio Televisió Premsa Online Total 11 8 14 50 83 5 són articles propis publicats en premsa 18 són entrevistes o contenen declaracions SEGONS PROGRAMA Espai públic, Benestars Educacions Altres Total joc i ciutadania 38 33 6 6 83 SEGONS INICIATIVA A més… Per iniciativa del mitjà 17 Peticions derivades a altres Per iniciativa de l’Institut 66 institucions o persones expertes 5 TOTAL 83 21 4. Indicadors d’activitat INDICADORS D’ACTIVITAT 1 % 2015 2016 2017 diferencial 2016-2017 Eix1. Contribuir a la millora de les polítiques locals: ESPAIS Espai de treball coordinats per l'Institut - 2 5 150,0% Espai de treball participats per l'Institut - 14 10 -28,6% Eix2. Generar coneixement vinculat a l’agenda pública: RECERQUES Recerques i treballs tècnics (oberts i en 2 9 16 77,8% gestació) Col·laboracions institucionals pels - 13 18 38,5% projectes Eix3. Enriquir el debat social compartint coneixement: ACTES i CANALS Actes Número d’actes 4 15 13 -6,7% Assistents 480 795 260 -67,3% Canals de difusió propis 3 3 4 66,7% Web Visites úniques 14.416 16.134 11,9% Visites a pàgines 20.000 38.931 39.227 0,8% Descàrregues - 34.088 28.149 -17,4% Notícies (noves notícies) - 48 49 2,1% Notícies (visites) - 9.415 7.653 -18,7% Blog (nous posts) - 11 28 154,5% Blog (visites) - 1.364 5.226 283,1% Mediateca (noves publicacions) 3 18 29 61,1% Mediateca (visites) 4.044 5.254 29,9% Butlletí Butlletins enviats durant l’any 2 6 10 66,7% Destinataris2 7.285 4.498 3.618 -19,6% Vídeos (youtube) 1 - 6 Twitter (seguidors) - 819 1.310 60,0% Relació amb mitjans de comunicació Notes de premsa enviades - 2 3 50,0% Rodes de premsa - - 2 Impactes detall pàg. següent 4 29 83 186,2% Notes: 1 El gir institucional entre 2015 i 2016 implic a que alguns dels indicadors seguits fins el 2015 no siguin significatius en la nova etapa i que fem el seguiment de l'activitat a través de nous indicadors. Per això molts dels indicadors estan buits en la columna del 2015. 2 Entre el 2015 i el 2016 es fa una depuració important de la base de dades de destinataris de butlletins de l’etapa CIIMU i seguim depurant la base de dades durant el 2017 per garantir la major eficàcia dels enviaments. 22 Llistat d’aparicions per ordre cronològic (amb enllaços) DATA TIPUS MITJÀ MITJÀ 05/01/2017 tv BTV - Verd Entrevista a Maria Truñó sobre el dret dels Primera infants a la ciutat 11/01/2017 premsa Directa Francesco Tonucci: "Que un infant vagi sol a l’escola hauria de ser una expressió de confiança". 12/01/2017 online Ara Criatures Repensar la ciutat amb ull d'infant. 23/03/2017 tv Badalona TV Badalona aprova el pla de treball per saber de quines eines disposa la ciutat per la infància 23/03/2017 ràdio Cerdanyola info Cerdanyola busca llum informativa sobre el millor temps educatiu. 23/03/2017 online Cerdanyola info Cerdanyola busca llum informativa sobre el millor temps educatiu. 30/03/2017 tv Betevé Televisió L’Ajuntament pregunta per primer cop als infants sobre el seu benestar 30/03/2017 ràdio Betevé Ràdio Barcelona es pregunta pel benestar dels seus infants. 31/03/2017 online El Diari de Barcelona enquesta els seus infants per l'educació saber com se senten 03/04/2017 online Diari Ara Barcelona pregunta a 4.000 alumnes sobre el seu benestar. 06/04/2017 tv Betevé Televisió Els professionals dels serveis socials decideixen com millorar l’atenció a l’usuari 12/04/2017 tv TV3 Importants contrastos educatius a Barcelona segons el districte 12/04/2017 tv Betevé Barcelona constata les desigualtats educatives segons el districte 12/04/2017 ràdio RAC1 Presentació de l'informe Oportunitats Educatives 12/04/2017 ràdio Catalunya Ràdio Presentació de l'informe Oportunitats Educatives 12/04/2017 online El Periódico La tasa de escolarización de menores de 3 años en Barcelona es del 42,5%, diez puntos más que en 2006 12/04/2017 online Vilaweb La taxa d’escolarització de menors de 3 anys a Barcelona és del 42,5%, deu punts més que el 2006 12/04/2017 online Lainformacion.co La tasa de escolarización de menores de 3 m años en Barcelona es del 42,5%, diez puntos más que en 2006 12/04/2017 online Directe!cat Un informe de l'Ajuntament de Barcelona detecta grans diferències entre districtes en matèria d'èxit escolar 12/04/2017 online CCMA Un informe de l'Ajuntament de Barcelona detecta grans diferències entre districtes en 23 matèria d'èxit escolar 12/04/2017 online ACN Un informe de l'Ajuntament de Barcelona detecta grans diferències entre districtes en matèria d'èxit escolar 12/04/2017 online CCMA (3/24) De Ciutat Vella a Sarrià, les desigualtats educatives de Barcelona 12/04/2017 online Ara.cat Vuit cops més suspensos a Ciutat Vella que a Sarrià-Sant Gervasi 12/04/2017 online La Vanguardia La ‘brecha educativa’ en Barcelona: las diferencias de éxito escolar entre distritos ricos y pobres 12/04/2017 online El País El fracàs escolar maltracta els districtes més pobres de Barcelona 12/04/2017 online El Periódico Un jove a Ciutat Vella té vuit vegades més risc de fracàs escolar que un de Sarrià 12/04/2017 online Naciodigital.cat El fracàs escolar de Ciutat Vella multiplica per vuit el de Sarrià 12/04/2017 online Europa Press La tasa de escolarización de menores de 3 años en Barcelona es del 42,5%, diez puntos más que en 2006 12/04/2017 online 20 minutos La tasa de escolarización de menores de 3 años en la ciudad de Barcelona es del 42,5% 12/04/2017 online eldigital.barcelon Milloren els resultats educatius, però es a.cat mantenen les desigualtats territorials 13/04/2017 premsa Ara Vuit cops més suspensos a Ciutat Vella que a Sarrià-Sant Gervasi 13/04/2017 premsa El país El fracaso escolar en Ciutat Vella es 8 veces superior al de Sarrià 13/04/2017 premsa El Periódico El fracàs escolar a Ciutat Vella és 8 vegades superior al de Sarrià 13/04/2017 premsa El Punt Avui Hi ha viut cops més suspensos a Ciutat Vella que a Sarrià 13/04/2017 premsa La Razón El fracaso escolar se ensaña con los barrios más pobres de Barcelona 13/04/2017 online La Razón El fracaso escolar se ensaña con los barrios más pobres de Barcelona 15/04/2017 premsa La Vanguardia L'èxit escolar va per barris 06/05/2017 online ElDigital Primera enquesta als nois i a les noies sobre Barcelona el seu benestar 07/05/2017 online Vilaweb Barcelona preguntarà els joves de 10 a 12 anys pel seu benestar a la ciutat 12/05/2017 online El Diari de Política de rendes: on queda la infància? l'Educació 13/05/2017 online eldiario.es Política de rentas: ¿dónde queda la infancia? 16/05/2017 tv InfoK Barcelona pregunta als nens i nenes com estan 01/06/2017 online El Periodico ¿Qué día empieza el cole este septiembre? 07/06/2017 online Educa.barcelona Mirada àmplia, corresponsabilitat i inversió per fer front als 17 reptes educatius de 24 Barcelona 10/06/2017 online Ara Criatures Els reptes educatius de Barcelona 10/06/2017 premsa Ara Criatures Els reptes educatius de Barcelona 19/07/2017 online Social.cat Què passa quan preguntes a 4.000 nois i noies “com estàs?” 30/07/2017 premsa El Periódico Colau vol erradicar de l'ordenança les multes per jugar a pilota 06/08/2017 Online Playground Barcelona jugable: la ciudad quiere que los niños vuelvan a la calle 13/11/2017 online 20 minutos El 27% de los niños barceloneses de 10 a 12 años no están satisfechos con su cuerpo 13/11/2017 online Ara Un terç dels infants d'entre 10 i 12 anys no estan satisfets amb el seu cos 13/11/2017 tv Betevé Els nois d'entre 10 i 12 anys volen més temps lliure i autonomia 13/11/2017 online CCMA Més temps lliure i més autonomia: les demandes dels nens barcelonins 13/11/2017 online El Diari de Més de la meitat dels nens creuen que no l'Educació tenen prou temps lliure 13/11/2017 online El Diario Más de la mitad de los niños barceloneses creen que no tienen suficiente tiempo libre 13/11/2017 online eldigital.cat La primera enquesta a nens i nenes sobre el seu benestar 13/11/2017 online El Periódico Los niños barceloneses valoran su satisfacción con un 9 y tres de cada diez no lo está 13/11/2017 online Europa Press Los niños barceloneses valoran su satisfacción con un 9 y tres de cada diez no lo está 13/11/2017 online Gente Los niños barceloneses valoran su satisfacción con un 9 y tres de cada diez no lo está 13/11/2017 ràdio Cadena Ser Informativo Hora 14 13/11/2017 ràdio Cadena Ser Programa El Balcó (minut 25) 13/11/2017 online La Vanguardia Un 30% de los niños barceloneses no está suficientemente satisfecho 13/11/2017 online Metropoli Abierta Los niños de BCN creen que los adultos no les escuchan 14/11/2017 ràdio Catalunya Ràdio El Matí de Catalunya Ràdio parla dels resultats de l'enquesta 14/11/2017 ràdio La COPE Entrevista a Laia Pineda, coordinadora del projecte Parlen els nens i nenes de Barcelona 14/11/2017 premsa Ara Un terç dels infants d'entre 10 i 12 anys no estan satisfets amb el seu cos 14/11/2017 premsa El País El 27% de los niños de Barcelona no está satisfecho con su cuerpo 14/11/2017 premsa El Periódico La meitat dels nens de BCN demanen més temps lliure 25 14/11/2017 premsa La Razón Tres de cada diez niños entre 10 y 12 años no está satisfecho con su cuerpo 14/11/2017 online El Periódico Estimats Reis Mags: vull més temps lliure i més independència 14/11/2017 online El Punt Avui Un terç dels nens d’entre 10 i 12 anys de Barcelona no està satisfet amb el seu cos 14/11/2017 online Estris.cat Més temps lliure i autonomia personal reclamen els nens i nenes d’entre 10 i 12 anys 15/11/2017 online Social.cat Més temps lliure i més autonomia: la demanda majoritària de més de 4.000 infants barcelonins 17/11/2017 online Educa.barcelona Els camins escolars a la ciutat de Barcelona. Entre límits i avenços 20/11/2017 premsa Diari Ara Les ciutats s’han convertit en entorns “hostils” per al joc dels nens 20/11/2017 online Social.cat Barcelona vol donar veu a la infància i millorar els seus serveis d'atenció 23/11/2017 ràdio RAC1 Barcelona pregunta als nens i nenes per primera vegada (minut 24) 24/11/2017 online Educa.barcelona Propostes per reforçar la participació a l’Audiència pública de Nois i Noies de Barcelona 25/11/2017 online Ara Criatures Menja o no menja? Transtorns alimentaris en infants 28/11/2017 ràdio Betevé Ràdio Un 42 % d’estudiants no està satisfet amb la seva vida escolar 08/12/2017 ràdio Cadena SER Volem menys cotxes i més parcs 26 5. Síntesi dels comptes Tal com es detalla a la taula, el pressupost liquidat el 2017 ha estat de 478.807 euros d’ingressos i de 428.531 euros de despesa. Aquest global suposa un increment del 16% en la despesa i del 30% en els ingressos respecte a l’exercici pressupostari del 2016. En concret, l’augment d’ingressos correspon a encomanes de gestió rebudes, com a mitjà propi de l’Ajuntament de Barcelona, per part de l’Institut Municipal de Parcs i Jardins i de l’Àrea de Drets Socials, així com dos encàrrecs per part del Consorci d’Educació de Barcelona. EVOLUCIÓ D’INGRESSOS I DESPESES Pressupostos liquidats IIAB 2016 i 2017 500.0€0 0,00 400.000,00 300.000,00 200.000,00 100.000,00 0,00 2016 2017 Finançament 368.594,33 478.807,03 Despeses 368.428,07 428.531,15 GRANS CAPÍTOLS DE DESPESES I FONTS D’INGRESSOS € % DESPESES Personal 195.419,57 45,60 Béns i serveis 196.599,48 45,88 Despeses financeres 109,42 0,03 Transferències corrents 34.885,42 8,14 Inversions 1.517,26 0,35 TOTAL 428.531,15 100,00 INGRESSOS Ajuntament de Barcelona 324.477,03 67,77 Diputació de Barcelona 16.075,00 3,36 Institut Municipal d’Educació 90.000,00 18,80 Institut Municipal Parcs i Jardins 36.905,00 7,71 Consorci d’Educació de Barcelona 11.350,00 2,37 TOTAL 478.807,03 100,00 27 Pg. de la Vall d’Hebron, 171 Campus Mundet (UB) Edifici del Teatre 08035 Barcelona T 93 467 54 27 Twitter: @InstInfancia InstitutInfancia.cat 28