Mercat congressual Destinació Barcelona Resum executiu 2019 Observatori del Turisme a Barcelona: ciutat i regió Març, 2020 Mercat Congressual Destinació Barcelona. Resum executiu 2019 Març 2020 Índex 1. Congressos ........................................................................................................... 3 2. Congressistes ........................................................................................................ 3 2.1. Característiques dels congressistes................................................................ 3 2.2. Despesa dels congressistes ........................................................................... 4 2.3. Valoracions dels congressistes sobre els serveis i els equipaments ............... 5 2.4. Valoracions dels congressistes sobre la ciutat ................................................ 5 3. Presidents dels congressos ................................................................................... 6 3.1. Elecció de la ciutat, finançament i llegat del congrés ...................................... 6 3.2. Valoracions dels presidents ............................................................................ 6 Metodologia .................................................................................................................. 8 2 Mercat Congressual Destinació Barcelona. Resum executiu 2019 Març 2020 1. Congressos Sector d’adscripció del congrés: mèdic-sanitari (32,8%), científic (16,6%), econòmic – comercial (15,4%), universitari – acadèmic (13,5%), tecnològic (10,0%). Àmbit territorial del congrés: 80,7% internacional (a Barcelona ciutat 83,3% i a la resta del territori 68,2%). Durada mitjana dels congressos: a la Destinació Barcelona, la durada mitjana es va situar en 3,19 dies. La mitjana de la ciutat de Barcelona fou de 3,13 dies i la de la resta de ciutats de 3,43 dies. No obstant, l’estada mitjana dels congressistes va ser superior a la ciutat que a la resta de la Destinació Barcelona, amb una prolongació mitjana de 2,12 dies en el primer cas i d’1,23, en el segon cas. Temporalitat anual dels congressos: mentre que a la ciutat de Barcelona, l’època amb més congressos va ser la primavera (17,4% al juny i 14,7% al maig), en la resta de ciutats de Barcelona regió, la concentració de congressos va ser més intensa a la tardor (27,3% entre setembre, octubre i novembre). Seu del congrés: 36,3% en universitats o hospitals, 24,6% en hotels, 12,9% en Palaus de Congressos, 10,6% a la Fira i 7,8% en auditoris. Cal indicar que fora de Barcelona ciutat, quasi bé la meitat (46,5%) es van celebrar en hotels Nombre de participants: en el conjunt de la Destinació Barcelona, la mitjana de delegats per congrés va ser de 1.563,60 participants. Mitjana que es va veure pressionada pels 1.729,75 participants dels congressos de Barcelona ciutat, mentre a la resta de la Destinació Barcelona, la mitjana va ser de 534,46 delegats. 2. Congressistes 2.1. Característiques dels congressistes Origen: en el conjunt de la Destinació Barcelona, els congressistes internacionals (78,2%) foren molt superiors als de l’Estat espanyol. Aquesta proporció baixa, lleugerament, situant-se en el 75,9% en els congressos celebrats fora de la ciutat de Barcelona. Gènere i edat: el 66,3% dels congressistes van ser homes i el 33,7% dones. Més de la meitat dels congressistes (58,2%) es situaren a la franja d’edat d’entre 31 i 45 anys. Fora de la ciutat de Barcelona la participació de les dones és superior i la concentració per franges d’edat no és tan intensa, en benefici –relatiu- dels congressistes menors de 30 anys. 3 Mercat Congressual Destinació Barcelona. Resum executiu 2019 Març 2020 Transport utilitzat fins la ciutat on es celebrà el congrés: el mitjà de transport més utilitzat va ser l’avió (79,1%) pel conjunt de la Destinació Barcelona, tot i que als congressos de Barcelona regió, aquest percentatge va ser més reduït (76,9%), registrant-se, enguany, una major presència del vehicle particular (14,7%). Coneixement de la ciutat: la majoria (61,8%) dels congressistes que han participat, durant el 2019, en els congressos coneixien la ciutat on es celebrà aquest. Percentatge que a la ciutat de Barcelona augmenta fins el 68,9% (amb una mitjana de visites anteriors de 4,81) i en la resta de ciutats disminueix fins el 36,2% (amb una mitjana de visites anteriors de 2,65). El coneixement de la ciutat, obviant les variables evidents (extensió, situació, densitat, ...) és un dels temes que necessita més reflexió i aquesta hauria d’incloure: la transferència de coneixement i l’ampliació del concepte de ciutat (més enllà de l’aparença). Motivació de participació: l’interès professional (92,3%) va destacar per sobre del comercial (7,4%), tot i que a Barcelona regió, l’interès professional disminueix al 85,3% en benefici –relatiu- de l’interès comercial. Acompanyants: el 69,5% dels congressistes van venir acompanyats (en el 2018 el 65,8%) Percentatge que a la ciutat de Barcelona augmenta al 72,8% (que venen acompanyats d’una mitjana d’1,39 persones) i a les ciutats de la resta del territori baixa al 57,8% (que venen acompanyats d’una mitjana d’1,43 persones). Viatges addicionals: un 27,8% dels congressistes va aprofitar l’assistència als congressos per realitzar altres viatges abans o després d’aquest. Només un 9,1% d’aquests viatges es van realitzar per Catalunya, mentre que el 76,0% van ser a la resta d’Europa i un 32,2% per a Espanya. Inscripció i reserves: més de la meitat dels congressistes (56,4%) va fer la inscripció al congrés i la reserva d’allotjament entre 1 i 3 mesos abans de la celebració del congrés. 9 de cada 10, ho van fer a través de l’empresa o entitat per la qual treballaven. 2.2. Despesa dels congressistes La despesa dels congressistes, tant l’associada directament al congrés (viatge, allotjament, inscripció), com a l’activitat durant la seva estada a la ciutat, és molt variable quant a import i quant a distribució, no obstant, en el següent quadre s’expressen les mitjanes estimades. 4 Mercat Congressual Destinació Barcelona. Resum executiu 2019 Març 2020 Destinació Barcelona Barcelona Barcelona Ciutat Regió Quota d’inscripció 775,06€ 859,95€ 477,944€ Viatge 320,04€ 327,56€ 299,22€ Allotjament 158,04€/dia 327,56€/dia 112,18€/dia Despesa diària 120,22€/dia 128,43€/dia 91,33€/dia El 86,6% dels congressistes participà en el congrés amb la totalitat del fee assumit per tercers – normalment l’organització per a la qual treballen-. A la ciutat de Barcelona aquest percentatge augmenta fins el 90,4% i en la resta de ciutats disminueix fins el 74,1%. 2.3. Valoracions dels congressistes sobre els serveis i els equipaments Valoració de l’allotjament: el 82,2% dels congressistes es van allotjar en hotels, essent els de 4* els que més es van emprar (57,3%). La valoració dels hotels va obtenir una mitjana de 4,34 (en una escala d’1 a 5). La professionalitat del personal, el tracte dispensat per aquest i el respecte al medi ambient obtingueren les valoracions més altes (4,35), a continuació es situaren els serveis (4,34) i la relació qualitat/preu (4,32). Valoració de les instal·lacions i els serveis de les seus dels congressos: els serveis estan valorats amb un 4,25, lleugerament per sota de les instal·lacions valorades amb 4,24. Ambdós blocs estan més ben valorats que la localització i la connectivitat de la seu que en el 2019 obté un 4,05 i que tradicionalment rebia una valoració més alta. Valoració de l’organització dels congressos: l’organització global del congrés, el programa científic, el procés d’inscripció i el màrqueting i informació són els elements més ben valorats (4,33). Per altra banda, quant la valoració dels aspectes sobre sostenibilitat i responsabilitat social es valorà la seva presència en el congrés amb un 4,45 (l’any 2018 ho foren amb 4,27). 2.4. Valoracions dels congressistes sobre la ciutat Un 94,0% dels congressistes afirmà que va visitar la ciutat -específicament- on es va desenvolupar el congrés (en el 2018 el 88,4%). 5 Mercat Congressual Destinació Barcelona. Resum executiu 2019 Març 2020 La valoració de l’oferta d’aquestes ciutats va ser positiva, destacant, la valoració de transport públic (4,33 metro, 4,24 taxi i 4,22 autobús). L’oferta de restauració va rebre una valoració de 4,23, i la comercial d’un 4,14. Pel que fa a la valoració de la ciutat en sí, la mitjana global de la Destinació Barcelona es va situar en un 4,47 (l’any 2018 fou de 4,46), les millors valoracions foren per l’oferta cultural i l’oferta arquitectònica-monumental (4,59, respectivament), l’oferta d’oci i entreteniment (4,57), les infraestructures i els accessos (4,53) i el caràcter i amabilitat dels ciutadans (4,52). Les valoracions més baixes foren per la contaminació atmosfèrica (4,32) i la contaminació acústica (4,31). 3. Presidents dels congressos 3.1. Elecció de la ciutat, finançament i llegat del congrés Elecció de la ciutat com a seu del congrés: en un 60,8% dels congressos, la proposta i la decisió de celebrar el congrés a la ciutat es va prendre el mateix any. El motiu principal pels presidents internacionals va ser per l’atractiu de la ciutat del congrés (30,0%), mentre que pels presidents nacionals, el motiu va ser que el congrés sempre es realitzava en aquella ciutat (41,2%). El 60,2% dels organitzadors, no es va considerar cap altra ciutat alternativa. Finançament del congrés: les principals fonts de finançament van ser les quotes d’inscripció (60,1%), els patrocinadors (20,5%) i les subvencions (12,1%). El comportament del finançament és força diferenciat, en el territori (tipus de congrés), serveixi de mostra que mentre als congressos de Barcelona ciutat, els patrocinadors aporten el 23,1% a la resta de ciutats aporten el 8,0%, tanmateix mentre en aquestes les subvencions aporten el 24,1% a Barcelona són el 9,2%. L’estimació de la mitjana ponderada de la quota d’inscripció per la seva recurrència en els congressos es va situar en els 240,54€ (a la ciutat de Barcelona, 271,02€ i a les ciutats de la regió, 205,91€). Llegat del congrés: segons els presidents, en un 49,0% dels casos, les organitzacions van dur a terme accions per facilitar un llegat concret a la ciutat. D’aquests, el llegat es va traduir en: avenços científics, tecnològics o d’altre tipus (48,9%), accions amb escoles, universitats, etc. (40,4%) i beneficis per la comunitat (40,4%). 3.2. Valoracions dels presidents Valoració dels serveis del BCB: el 60,8% dels presidents consultats coneixia els serveis del BCB (en el 2018 el 50,0%). D’aquests, un 21,4% els va utilitzar abans o durant el congrés i els va valorar amb un 4,29 sobre 5, destacant l’actitud i professionalitat del personal (amb un 4,63 i 4,61, respectivament). 6 Mercat Congressual Destinació Barcelona. Resum executiu 2019 Març 2020 Valoració dels serveis de l’organitzador del congrés: un 71,9% dels congressos van utilitzar els serveis d’un OPC i/o AAVV i aquests van rebre una valoració de 4,48 i de 4,39 (sobre 5), respectivament. Valoració dels serveis de la seu del congrés: els presidents van valorar aquests serveis amb una mitjana de 4,38, destacant la professionalitat del personal (4,51), l’actitud del personal (4,47) i els serveis durant el congrés (4,47). Amb les valoracions més baixes es troben: la relació qualitat/preu i el càtering, ambdues amb un 4,21. Valoració dels serveis d’allotjament: aquestes valoracions van ser les més moderades, amb una mitjana de 4,08 sobre 5, on l’actitud del personal, va continuar essent l’aspecte millor valorat (4,27) i la relació qualitat-preu, el pitjor (3,59). Valoració dels serveis de transport: les companyies d’autocar van ser les més ben valorades (4,21), seguides del transport aeri (4,00), el transport públic (4,00) i els taxis (3,67). Valoració general sobre el congrés: la valoració general dels congressos va ser d’un 4,34 sobre 5. L’aspecte millor valorat va ser la professionalitat del personal (4,57) i el menys valorat, el respecte al medi ambient (3,87). Valoració de les polítiques mediambientals i de responsabilitat social: segons els presidents consultats, el 55,9% dels congressos (50,6% a la ciutat de Barcelona i 81,3% a la resta) van aplicar polítiques medi ambientals i un 23,4% (22,1% a la ciutat de Barcelona i un 29,4% a la resta) van aplicar polítiques de responsabilitat social. Valoració general sobre la ciutat: la valoració general de les ciutats del conjunt de la Destinació Barcelona va ser d’un 4,22 sobre 5. Les distintes relacions qualitat/preu, en el conjunt de la Destinació Barcelona van obtenir valoracions moderades (3,42 a l’oferta hotelera, 3,83 a l’oferta comercial i 3,99 a l’oferta de restauració). Disposició d’organitzar un altre congrés a la ciutat: un 94,6% dels presidents entrevistats organitzarien en un futur un altre congrés a la mateixa ciutat (el 93,5% de la ciutat de Barcelona i el 100,0% de la resta de ciutats). 7 Mercat Congressual Destinació Barcelona. Resum executiu 2019 Març 2020 Metodologia Font estudi: Informe del mercat congressual Província de Barcelona 2019 (BCF Consultors, 2020). Mostra estudi: 531 congressistes (415 a Barcelona i 116 a la resta de Destinació Barcelona), 97 presidents (80 a Barcelona i 17 a la resta de Destinació Barcelona) i 31 congressos amb un total de 124.747 participants. Estudi ciutat de Barcelona: 25a. Edició Estudi Destinació Barcelona: 2a. Edició Àrees geogràfiques: 8