GASETA MUNICIPAL 5 d’agost del 2020 CSV: 5dfc-3884-c88b-ef23 Disposicions generals – Decrets de l'Alcaldia DECRET D'ALCALDIA de 31 de juliol de 2020, pel qual s’estableix una mesura excepcional en relació amb la liquidació de preus públics dels serveis de recollida de residus comercials i industrials assimilables als municipals, amb ocasió de l’impacte econòmic i social de la crisi sanitària ocasionada amb la COVID-19. Decret. Atès el moment excepcional provocat pel virus SARS-CoV-2, el Reial decret 463/2020, de 14 de març, va declarar l'estat d'alarma, per un període de 15 dies naturals, amb suspensió de l'obertura al públic dels locals i establiments comercials minoristes, a excepció dels establiments comercials minoristes d'alimentació, begudes, productes i béns de primera necessitat. L'estat d'alarma, prorrogat fins en sis ocasions, va durar des del 14 de març fins les 00.00 hores del 21 de juny, de conformitat amb el Reial decret 555/2020, de 5 de juny, i en conseqüència la gran part de les activitats econòmiques de la ciutat han romàs obligatòriament tancades al públic durant una part important d'aquest període. Les necessàries mesures de contenció de l'estat d'alarma han tingut un impacte econòmic i social molt rellevant i han obligat a tancar gran part del comerç minorista i de proximitat, amb les conseqüents pèrdues de rendes pels treballadors, així com per les diferents empreses, autònoms i sectors. Per pal·liar els efectes de la paralització econòmica provocada durant l'estat d'alarma, el Decret d'Alcaldia de 26 de març de 2020, va modificar el calendari de pagaments del 2020, disposant respecte del preu públic per la prestació del servei de recollida de residus sòlids comercials assimilables als municipals, que es descomptaria de les quotes el període corresponent al temps que els establiments obligats al pagament haguessin estat tancats obligatòriament per la declaració de l'estat d'alarma. El Consell de Ministres, el 28 d'abril de 2020, va aprovar el Pla per a la transició a una nova normalitat, amb l'objectiu de començar la recuperació social i econòmica, per mitjà de l'aixecament gradual de les mesures restrictives establertes pel Reial decret 463/2020 per a contenir l'expansió de la pandèmia. Però s'ha evidenciat que aquesta situació excepcional ha derivat en un greu debilitament de les activitats econòmiques, no només de les tancades imperativament per la declaració de l'estat d'alarma, sinó també de les que van romandre obertes, per prestar serveis essencials, degut a les mesures excepcionals d'aforament i distanciament social que han hagut d'adoptar, i quan ha finalitzat l'estat d'alarma la represa de les activitats s'ha hagut de fer amb les limitacions que la nova normalitat ha determinat, amb normes de seguretat sanitària que impedeixen el normal desenvolupament de l'activitat econòmica. 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 5 d’agost del 2020 CSV: 5dfc-3884-c88b-ef23 Un indicador evident de la caiguda de l'activitat econòmica és la corresponent a la recollida de residus, així al mes de març de 2020 la recollida de residus comercials ha disminuït un 46% respecte el mateix mes del 2019, a l'abril s'ha reduït en un 73% respecte el mes d'abril de 2019 i al maig la reducció ha estat d'un 70%. Les dificultats que travessa la nostra economia exigeixen una concentració d'esforços per a reactivar l'economia, recolzar la creació d'ocupació i la inversió, per així aconseguir un creixement robust i sostenible. Procedeix definir eines i recursos que ajudin a pal·liar la greu dificultat econòmica i el que representa les pèrdues de llocs de treball pel tancament d'establiments i reducció dràstica de l'activitat. Les conseqüències negatives de caràcter econòmic i social obliguen a reactivar i impulsar mesures al més aviat possible. En aquest sentit, l'Ajuntament de Barcelona considera que, d'acord amb l'article 44.2 del Text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, que empara perquè, quan existeixin raons socials, benèfiques, culturals o d'interès públic que així ho aconsellin, l'entitat podrà fixar preus públics per sota del cost del servei, resulta necessari adoptar una mesura que permeti no liquidar la quota dels preus públics de recollida de residus sòlids comercials i industrials assimilables als municipals de 2020 durant el període de la durada de l'estat d'alarma, des del 14 de març, fins el 21 de juny. Ara bé, la mesura prevista pel Decret d'Alcaldia de 26 de març de 2020 de descomptar del preu públic del servei de recollida selectiva de residus comercials i industrials assimilables als municipals de forma exclusiva als establiments que han romàs tancats obligatòriament durant el període d'alarma, es demostra insuficient per aconseguir l'objectiu de reforçar la protecció a les persones treballadores, les famílies i els col·lectius vulnerables i donar suport a la continuïtat en l'activitat productiva i el manteniment de l'ocupació, ja que, en realitat tots els establiments han sofert els efectes de l'estat d'alarma originat per la pandèmia de la COVID- 19. Per aquest motiu l'Ajuntament considera que procedeix aplicar la mesura a tots els generadors classificats com a mínims, petits, mitjans i importants amb independència de si aquests han romàs obligatòriament tancats o no, en aquest període. Tanmateix, no resulta adient l'aplicació de la mesura als classificats com a grans generadors, ja que per aquests obligats, el preu públic no es determina indiciàriament sinó en funció dels bujols diaris recollits de les diferents fraccions selectives. Per tant, el propi sistema de liquidació del preu públic pels bujols de residus efectivament produïts redueix o fa innecessària la liquidació, en cas de reducció o cessament de l'activitat. El present decret s'estructura en 2 articles i una disposició final que fixa l'entrada de vigor. L'article 1 estableix que el decret té per objecte l'establiment d'una mesura excepcional en matèria de liquidació de preus públics de recollida de residus comercials i industrials assimilables als municipals, amb ocasió de l'impacte econòmic i social de la crisi sanitària ocasionada amb la COVID-19. L'article 2 regula la mesura a aplicar que consisteix en la no liquidació de la quota corresponent als preus durant el període de vigència de l'estat d'alarma per als obligats al 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 5 d’agost del 2020 CSV: 5dfc-3884-c88b-ef23 pagament que estiguin classificats com a mínims, petits, mitjans i importants generadors de residus, per tant, amb independència que aquests hagin romàs oberts o tancats. Aquest decret respon als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, com exigeix la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Així, es dona compliment als principis de necessitat i eficàcia atès l'interès general en què es fonamenten les mesures i criteris que s'estableixen, i aquest decret és l'instrument més immediat per a garantir la seva consecució. La norma és conforme amb el principi de proporcionalitat, ja que conté la regulació imprescindible per a la consecució dels objectius prèviament mencionats. Igualment, s'ajusta al principi de seguretat jurídica, i és coherent amb la resta de l'ordenament jurídic. Pel que fa al principi de transparència, la norma està exempta dels tràmits de consulta pública, audiència i informació pública que no són aplicables a la tramitació i aprovació d'aquest decret quan concorren raons greus d'interès públic que ho justifiquen. Per últim, en relació amb el principi d'eficiència, en aquest decret s'ha procurat que la norma generi les menors càrregues administratives per a la ciutadania. Per tot això, en ús de les atribucions conferides pels articles 26 i 13.1, lletres a), h) i l), de la Carta municipal de Barcelona, en relació a la direcció del govern i l'administració municipals, així com a l'adopció de les mesures necessàries i adequades en el cas de catàstrofe o d'infortuni públic, o de risc greu d'aquests, Disposo, Article 1. Objecte El present Decret té per objecte establir una mesura excepcional en relació amb la liquidació de preus públics dels serveis de recollida de residus comercials i industrials assimilables als municipals, amb ocasió de l'impacte econòmic i social de la crisi sanitària ocasionada amb la COVID-19. Article 2. Mesura adoptada en la liquidació dels preus públics de recollida de residus durant la vigència de l'estat d'alarma L'Ajuntament no ha de procedir a la liquidació de la quota corresponent als preus públics de recollida selectiva de residus comercials i industrials assimilables als municipals durant el període de vigència de l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, en concret des del 14 de març fins les 00.00 hores del 21 de juny de 2020, per als obligats al pagament que estiguin classificats com a generadors mínims, petits, mitjans i importants. Disposició final. Entrada en vigor 1. Aquest Decret entra en vigor a l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona. També ha de ser objecte d'una publicació en la Gaseta Municipal de Barcelona així com en el web municipal. 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 5 d’agost del 2020 CSV: 5dfc-3884-c88b-ef23 2. Les mesures previstes en aquest decret mantenen la seva vigència durant els terminis i tràmits que s'hi estableixen. No obstant l'anterior, prèvia avaluació de la situació, l'Alcaldia pot procedir a prorrogar-ne la vigència o a adoptar les noves mesures que siguin precises. 3. Aquest decret ha de ser ratificat per la Comissió de Govern, i així mateix s'ha donar compte al Plenari del Consell Municipal, en la primera la primera sessió que celebrin ambdós òrgans. Barcelona, 31 de juliol de 2020. L’alcaldessa, Ada Colau Ballano. 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007