Junta Arbitral de Consum   LAUDE: 252/2019 Vista la controvèrsia plantejada en l’assumpte esmentat, la part reclamant manifesta que va signar un contracte amb l’operadora reclamada, el qual incloïa, entre altres coses, la compra d’un terminal mòbil que, segons assegura, no se li va arribar a entregar mai; tot i que l’operadora reclamada continua cobrant-l’hi en la factura mensual. La part reclamant sol·licita que se li lliuri el terminal, o el seu valor econòmic, i que es desestimi la reconvenció formulada. La part reclamada manifesta que el terminal objecte de controvèrsia els consta com lliurat pel servei de missatgeria corresponent, a l’adreça de la part reclamant. La part reclamada sol·licita que es tingui per efectuada la reconvenció per import de 626,20 €. La controvèrsia que ha de dirimir l’òrgan arbitral es planteja partint dels següents FETS I AL·LEGACIONS: La part reclamant, en el seu escrit inicial, manifesta la seva voluntat d’interposar la present reclamació envers l’operadora reclamada, atès que considera que aquesta ha faltat als compromisos contractuals acordats en el moment de signatura del contracte. Segons detalla a continuació la part reclamant, manifesta que va signar un contracte amb l’operadora reclamada, el qual incloïa, entre altres coses, la compra d’un terminal mòbil que, segons assegura, no se li va arribar a entregar mai; tot i que l’operadora reclamada continua cobrant-li en la factura mensual. La part reclamant aporta una còpia de la declaració responsable quant a consideració de “microempresa”, còpia de l’albarà d’entrega formalitzat per l’empresa de transport aliena a les presents actuacions arbitrals, del terminal objecte de controvèrsia, amb conformitat de rebuda no reconeguda per la part reclamant com a pròpia, còpia del full de denúncia davant dels Mossos d’Esquadra, amb data 11/7/2018, còpia de diverses comunicacions intercanviades entre les parts contràries en relació amb la controvèrsia que ens ocupa, còpia de carta certificada enviada a la part reclamada, que li va ser lliurada el dia 26/06/2018, còpia de l’oferta comercial rebuda i còpia de factures. La part reclamant sol·licita que se li lliuri el terminal, o el seu valor econòmic, i que es desestimi la reconvenció formulada. La part reclamada, en el seu escrit inicial, manifesta que un cop efectuades les gestions oportunes i verificats els fets que la reclamant descrivia en la seva reclamació inicial, es reitera en la informació facilitada amb anterioritat, per la qual, tal com es pot verificar en l’albarà de lliurament que adjunten al seu escrit, el terminal Apple iPhone7 32GB Black els consta com lliurat pel servit de missatgeria corresponent, amb data 13/4/2018, a l’adreça de la part reclamant. La part reclamada aporta còpia de l’albarà d’entrega formalitzat per l’empresa de transport.         Junta Arbitral de Consum   La part reclamada manifesta que no és procedent realitzar un nou enviament. La part reclamant manifesta la seva disconformitat amb les al·legacions presentades per la part reclamada, manifestant que recorda a la part reclamada que des d’un inici la seva reclamació s’ha motivat en el fet que l’albarà que justifica el suposat lliurament de l’aparell porta una signatura que no reconeix com la seva, i per tant la considera fraudulenta. Seguidament, es ressenya que, al seu entendre, hauria de ser responsabilitat de l’operadora reclamada proporcionar un avís de rebuda creïble. Subratlla que, en aquest context, hauria d’especificar-se en el citat avís la indicació del DNI/NIE del receptor, juntament amb la signatura com a prova afegida que realment la persona que el rep és qui el signa. A continuació assenyala que, en la seva opinió, va ser el missatger encarregat del lliurament qui va falsificar la seva signatura en l’albarà de lliurament per després desviar-lo. Conclou que la seva reclamació es dirigeix en aquest sentit; reclamant a l’operadora que o bé presenta un avís de rebuda inequívoc o bé li faci arribar un altre terminal, i afegeix que reitera la seva pretensió d’exigir que la part reclamada aporti prova fefaent que permeti corroborar fefaentment el lliurament del terminal a la seva persona, en cas contrari insisteix que s’ha de reclamar l’enviament d’un terminal nou. La part reclamada, en escrit de data 24/9/2019, es reitera en les seves al·legacions anteriors, indicant que es pot verificar en l’albarà de lliurament que adjunten al seu escrit que el terminal Apple iPhone7 32GB Black els consta com lliurat pel servei de missatgeria corresponent, i afegeix que per aquest motiu consideren que no és procedent fer un nou enviament. La part reclamada sol·licita que es tingui per efectuada la reconvenció per import de 626,20 €, per quotes i consums de serveis de la part reclamant, segons factures emeses entre desembre del 2018 i agost del 2019. AUDIÈNCIA Es va fixar la vista oral per al dia 14 de novembre de 2019, a les 9.40 hores, i es van citar ambdues parts per a la vista, havent tramès a les parts còpia de les reclamacions i al·legacions presentades, amb l’advertiment que a l’acte d’audiència es podrien presentar les al·legacions i proves que estimessin convenients en defensa dels seus interessos, remarcant que l’audiència se celebraria encara que alguna de les dues parts no hi comparegués. A l’acte de la vista oral hi han comparegut, degudament convocades, la part reclamant, que ha estat representada pel senyor JESPER RASMUSSEN, amb absència de la part reclamada, que ha excusat la seva assistència però ha presentat escrit d’al·legacions. Comença l’acte de la vista amb la intervenció del president; presenta els integrants de l’òrgan arbitral en aquestes actuacions, fa referència als punts essencials de la controvèrsia i ha transcorregut com es transcriu a continuació:         Junta Arbitral de Consum   “La part reclamant manifesta que va adquirir un terminal mòbil, i afegeix que la part reclamada no li ha lliurat, que mai li ha estat entregat, i manifesta amb contundència que la signatura del suposat albarà de lliurament no és la seva. Hi afegeix que a l’albarà hi havia imprès el número de NIE, i que considera que no hauria de ser així, ja que considera que el lliurador del paquet ha de fer que el destinatari s’identifiqui mitjançant la seva documentació, i en cas que el destinatari acrediti la seva identitat, el lliurador ompli l’albarà de lliurament. També manifesta que és autònom, que és una microempresa i n’és l’únic treballador, i afegeix que la part reclamada no ha aportat cap prova del suposat deute que se li reclama. A la pregunta de l’òrgan arbitral, la part reclamant manifesta que no reconeix com a seva la signatura que consta al suposat albarà de lliurament, i afegeix que és cert que a les diligències policials amb data 11/07/2018 va establir el valor del terminal objecte de controvèrsia en 522,72 €. També manifesta que en el seu operador actual només es permet recollir el telèfon en una botiga física, i manifesta que considera que aquest sistema de lliurament és més garantista, ja que el producte no és susceptible de desaparèixer. A la pregunta de l’òrgan arbitral, la part reclamant manifesta que la diferència entre l’import reconvencionat i el valor del terminal no lliurat no pot correspondre en cap cas a consums, i aporta una còpia de l’últim pagament realitzat, mitjançant domiciliació bancària, amb data 25/04/2019 i per import de 134,57 €. Reitera que va abonar totes les factures i afegeix que la part reclamada no ha aportat cap prova d’aquest suposat deute. La part reclamant manifesta que la seva pretensió és que li lliurin el terminal, o el seu valor econòmic, i que no reconeix la reconvenció, i afegeix que no té cap deute amb la part reclamada, perquè no hi ha factures que el justifiquin, i demana també que es declari que està al corrent de pagament”. Es dona per conclosa la vista. Cal esmentar la no compareixença de la part reclamada al tràmit de l’acte de la vista oral, i que, per tant, deixa passar la seva oportunitat de poder al·legar allò que cregués oportú en defensa dels seus interessos, si bé ha presentat les seves al·legacions per escrit. Aquest òrgan arbitral, considerant els fets detallats, les al·legacions formulades i les proves aportades per les parts, així com les manifestacions efectuades per la part compareixent a la vista oral, emet els següents FONAMENTS I. Els poders públics han de garantir la defensa dels consumidors i dels usuaris i han de protegir-ne amb procediments eficaços la seguretat, la salut i els legítims interessos econòmics. II. Les normes jurídiques s’han d’interpretar segons el sentit propi de les seves paraules, en relació amb el context, els antecedents històrics i legislatius, i la realitat social dels temps en         Junta Arbitral de Consum   què s’han d’aplicar, atenent fonamentalment el seu esperit i finalitat, i cal ponderar l’equitat en l’aplicació de les normes, llevat que la llei permeti expressament que les resolucions puguin descansar de manera exclusiva en l’equitat. III. Els drets s’hauran d’exercir de conformitat amb les exigències de la bona fe, principi general de dret, que ha d’informar de tot contracte i obliga a un comportament humà objectivament just, lleial, honrat i lògic, en el sentit d’estar en concordança amb les conseqüències de tot pacte lliurement assumit, qüestió de fet que exigeix cada vegada major atenció delimitativa i de valoració, com a conseqüència de l’aparició de noves activitats, formes i manifestacions socials. IV. L’aplicació de l’equitat en la resolució arbitral no suposa contravenir el dret positiu, sinó més aviat atendre criteris de justícia material, i és especialment rellevant la justícia del resultat obtingut i la seva coherència amb els principis substantius que han d’inspirar la solució del cas. V. L’arbitratge és un procediment dotat de més flexibilitat que un procés judicial, la qual cosa no eximeix que, de conformitat amb el principi de la càrrega de la prova, cada part hagi d’assumir la càrrega de la prova dels fets en què pretén fonamentar les seves al·legacions i pretensions; de manera que permeti a l’òrgan arbitral sospesar el seu valor probatori, en funció de les circumstàncies de les actuacions i les argumentacions de les parts. Cada part ha de procurar aportar com més elements de judici necessaris i concloents millor; si bé serà facultat primordial de l’òrgan arbitral haver de determinar l’admissibilitat, la pertinença i la ponderació en la valoració de les proves. En les presents actuacions arbitrals no consta acreditat que la part reclamada complís amb les seves obligacions contractuals, trencant l’obligació de custòdia de l’enviament realitzat, manifestant que es va realitzar el lliurament el dia 13/4/2018 a la direcció facilitada per la part reclamant, fet que cal posar en relació amb allò que manifesta la part reclamant, que posa en qüestió l’actuació professional realitzada per un tercer, en qualitat de mandatari de la part reclamada i contractat per efectuar aquest lliurament, i la seva manca en observar la mínima diligència i perícia en el lliurament, fet que consta acreditat en no requerir la identificació del seu receptor, amb les seves respectives dades d’identificació personal, que no consten incorporades en la seva totalitat i en el moment del lliurament, en el document mercantil acreditatiu del lliurament i idoni per verificar i anotar aquestes dades de caràcter personal. En el mateix sentit, no consta acreditat, tal com correspon a la part reclamada, i de conformitat amb el principi de facilitat probatòria i les regles sobre la distribució de la càrrega de la prova, cap prova de les actuacions realitzades davant del seu proveïdor contractat per realitzar aquest suposat lliurament, i la resposta que n’ha donat a aquest òrgan arbitral és que considera que el suposat lliurament no s’ha realitzat a la part reclamant. En aquest mateix sentit, cal desestimar la reconvenció formulada, atès que en les presents actuacions arbitrals tampoc consten aportades les factures esmentades a l’escrit de la part reclamada de data 24/9/2019, com a fonament del import reconvencional, fet que cal interpretar i integrar de conformitat amb el que estableix l’article 50 del Codi de Comerç i els principis         Junta Arbitral de Consum   bàsics dels usos de les relacions contractuals i de la bona fe de les relacions contractuals, principis que han de considerar-se sempre des de l’òptica de la reciprocitat de les conductes de les diferents parts que integren en comú una relació jurídica. La seva exigibilitat es projecta sobre les lleialtats d’uns en relació amb els altres, i la inversa, per la qual cosa es considera que l’actuació de la part reclamada en la reconvenció formulada no està d’acord amb els valors ètics de lleialtat i honradesa, ja que no ha donat resposta al que ha manifestat inicialment — article 2 del Codi de Comerç—. L’òrgan arbitral, en virtut dels fets i fonaments exposats, de les al·legacions presentades que consten a les actuacions així com de les manifestacions efectuades a l’acte de l’audiència per la part reclamant, adopta, en equitat, al seu bon judici, la següent RESOLUCIÓ ARBITRAL ESTIMAR la reclamació reconeixent el dret de la part reclamant a que li sigui lliurat al seu domicili i de forma gratuïta un terminal IPHONE 7, 32G, o categoria similar o superior. La part reclamada lliurarà el terminal mencionat, en el termini màxim de 10 dies, i sense cap tipus de despesa, al domicili de la part reclamant. DESESTIMAR la reconvenció. La part reclamada notificarà a la part reclamant que es troba al corrent de pagaments que es derivin de la present reclamació. L’operador reclamat donarà de baixa la part reclamant dels fitxers d’incompliment d’obligacions dineràries, en el cas que hi estigués incorporada i la seva incorporació fos derivada d’aquesta reclamació.