Junta Arbitral de Consum   LAUDE: 241/2019 Vista la controvèrsia plantejada en l’assumpte esmentat, la part reclamant manifesta que la part reclamada li ha vingut facturant de manera indeguda per uns serveis telefònics, tot i haver-se-li bloquejat la línia, quan ja havien cancel·lat la línia i l'obligació de permanència ja havia acabat, afegint que va intentar donar-se de baixa del servei de manera temporal, petició no va ser atesa. La part reclamant sol·licita que es declari que esta al corrent de pagament i no ser inclosa en cap registre de morositat. La part reclamada manifesta que no disposa del servei de suspensió temporal del servei, afegint que es va bloquejar la línia per impagament, així com que la línia es va donar de baixa el 09/01/2017. La part reclamada sol·licita que es tingui per efectuada reconvenció per import de 100€. La controvèrsia que ha de dirimir l’Òrgan Arbitral es planteja partint dels següents FETS I AL·LEGACIONS: La part reclamant, en el seu escrit inicial, manifesta la seva voluntat d'interposar una reclamació envers la part reclamada, atès que, considera que aquesta li ha vingut facturant de manera indeguda per uns serveis telefònics, tot i haver-se-li cancel·lat la línia, afegint que estava pagant a l'operadora reclamada una quota mensual per l'adquisició d'un terminal, que segons assegura li va ser sostret als 15 dies de la seva compra. També manifesta que durant el mes de gener de 2016, va intentar donar-se de baixa del servei de manera temporal, ja que es trobava en situació de desocupació, però l'agent que li va atendre li va indicar que la seva petició no podia ser atesa. Per aquest motiu se li ha continuat cobrant la quota de tarifa establerta, encara que estigués bloquejat el servei, raó per la qual la companyia li reclama el pagament de 480€ a través d'una empresa de recobrament. Assenyala que se li han facturat els mesos que van des de novembre de 2016 a març de 2017, quan ja havien cancel·lat la línia i l'obligació de permanència ja havia acabat. La part reclamant aporta còpia de carta certificada enviada a la part reclamada, còpia de les "Condicions Generals de prestació del servei telefònic mòbil de contracte", còpia del contracte d'alta del servei amb l'operadora reclamada, còpia de la factura de data 1 de març de 2017, còpia de l’escrit de la part reclamada de data 06/06/2018, on efectua reclamació per import de 230€, i còpia de les factures de dates 01/01/2017 i 1/02/2017. La part reclamant sol·licita que es declari que esta al corrent de pagament i no ser inclosa en cap registre de morositat. La part reclamada, en escrit de data 05/11/2018, manifesta que ha optat expressament a que l'arbitratge només pugui ser resolt en dret, excloent-se la seva resolució en equitat, afegint que desestima la mateixa pel fet que amb data 18 de maig de 2018 va presentar davant la Junta Nacional Arbitral de Consum la seva Oferta pública de sotmetiment a arbitratge de consum, havent exclòs d'aquest sistema les reclamacions efectuades amb intent de mediació previ per   Junta Arbitral de Consum   part de l'òrgan arbitral, fets ocorreguts amb una anterioritat superior un any i discrepàncies en factures amb antiguitat superior a 6 mesos. No s’efectua aportació de documentació addicional, i manifesta que queden a l’espera de la citació per l’acte de l’audiència. La part reclamada, en escrit de data 20/09/2019, manifesta que no disposa del servei de suspensió temporal del servei, afegint que l’import es correspon al període en el que la part reclamant tenia la possibilitat de rebre trucades i que es va bloquejar la línia per no haver-se pagat la factura del mes d’agost de 2016, ni les posteriors i que com figura a la clàusula 14 del contracte, aquest s’extingeix després de tres mesos seguits de mora del pagament. Que la línia es va donar de baixa el 09/01/2017. S’assenyala que s’ha comprovat que en data 04/02/2015, el titular va adquirir un terminal, assumint un compromís de permanència de 24 mesos, a causa del descompte de 75€, realitzat per l'operadora reclamada per la compra del terminal, un pagament a terminis per import de 15 €/mes, durant un període de 24 mesos i un pagament final de 200 €. Es ressenya que, al no acomplir el compromís de permanència aparellat al descompte realitzat en l'equip de telecomunicacions en la línia mòbil, correspon al reclamant retornar a la companyia reclamada la part proporcional del citat descompte, així com les quotes pendents de pagament del terminal tal com consta en les Condicions Generals del Servei de Post pagament, que adjunten al seu escrit. La part reclamada aporta còpia de les Condicions Generals de prestació del servei telefònic mòbil de contracte, copia de la factura de data 01/03/2017, per un import de 202€ i còpia del contracte d'alta del servei amb l'operadora reclamada. La part reclamada sol·licita que es tingui per efectuada reconvenció per import de 100€. AUDIÈNCIA Es va fixar la vista oral per al dia 7 de novembre de 2019, a les 09:20 hores, i es van citar ambdues parts per a la vista, havent tramès a les parts còpia de les reclamacions i al·legacions presentades, amb l’advertiment que a l’acte d’audiència es podrien presentar les al·legacions i proves que estimessin convenients en defensa dels seus interessos, remarcant que l’audiència se celebraria encara que alguna de les dues parts no hi comparegués. A l’acte de la vista oral, no ha comparegut la part reclamant, i amb l’absència de la part reclamada, que ha excusat la seva assistència i ha presentat escrit d’al·legacions. Comença l’acte de la vista amb la intervenció del president, fa referència als punts essencials en controvèrsia, i dona per conclosa l’audiència.   Junta Arbitral de Consum   Aquest Òrgan Arbitral, considerant els fets detallats, les al·legacions formulades i les proves aportades per les parts, que consten a les presents actuacions, emet els següents FONAMENTS I. Els poders públics han de garantir la defensa dels consumidors i dels usuaris i han de protegir- ne amb procediments eficaços la seguretat, la salut i els legítims interessos econòmics. Els usuaris dels serveis de telecomunicacions veuen protegits els seus drets mitjançant la Carta de Drets aprovada pel Reial decret 899/2009, de 22 de maig, i les normes sectorials específiques, especialment les que tenen relació directa amb productes o serveis d’ús o consum bàsic i necessari, d’ús comú i generalitzat. II. Les normes jurídiques s’han d’interpretar segons el sentit propi de les seves paraules, en relació amb el context, antecedents històrics i legislatius, i la realitat social dels temps en què han de ser aplicades, atenent fonamentalment al seu esperit i finalitat, i cal ponderar l’equitat en la aplicació de les normes, llevat que la llei permeti expressament que les resolucions puguin descansar de manera exclusiva en l’equitat. III. L’aplicació de l’equitat en la resolució arbitral no suposa contravenir el Dret positiu, sinó més aviat atendre a criteris de justícia material, resultant especialment rellevant la justícia del resultat obtingut i la seva coherència amb els principis substantius que han d’inspirar la solució del cas. En les presents actuacions arbitrals, la part reclamada ha optat, de conformitat a la seva Oferta pública de sotmetiment a l’arbitratge, que aquest solament pugui ser resolt en dret, excloent sotmetre’s a resolució arbitral en equitat. IV. L’arbitratge és un procediment dotat d’una major flexibilitat que un procés judicial, la qual cosa, no eximeix que, de conformitat al principi de la càrrega de la prova, cada part hagi d’assumir la càrrega de la prova dels fets en què pretén fonamentar les seves al·legacions i pretensions; de manera que permeti a l’òrgan arbitral sospesar el seu valor probatori, en funció de les circumstàncies de les actuacions i de les argumentacions de les parts. Cada part ha de procurar aportar la major quantitat d’elements de judici necessaris i concloents, si bé, serà facultat primordial de l’òrgan arbitral haver de determinar l’admissibilitat, pertinença i la ponderació en la valoració de les proves. En les presents actuacions arbitrals consta acreditat, de conformitat a la proba documental aportada, que la part reclamant va enviat correu certificat a la part reclamada, en data 29/11/2017, sense que en consti a les actuacions que la part reclamada en dones resposta, actuació que a criteri d’aquest Òrgan arbitral, infringeix els principis basics dels usos de les relacions contractuals i de la bona fe de les relacions contractuals, principis que han de considerar-se sempre des de l’òptica de la reciprocitat de les conductes de les diferents parts que integren en comú una relació jurídica i la seva exigibilitat es projecta sobre les lleialtats d’uns en relació als altres, i la inversa, considerant-se que aquesta inactivitat no està d’acord amb els valors ètics de lleialtat i honradesa –article 2 del Codi de Comerç.   Junta Arbitral de Consum   En aquest mateix sentit, la part reclamada manifesta que la línia va ser donada de baixa en data 9/01/2017, havent manifestat inicialment manca de conveni vàlid, i efectuant en data 20/09/2019, reconvenció per import de 100€, fets que cal posar en relació a allò establert a l’article 1256 del Codi Civil, i la carga de la prova, la facilitat probatòria i la prova practicada. En les presents actuacions arbitrals la part reclamada ha manifestat que va procedir a bloquejar la línia, ates que la part reclamant no va abonar la factura d’agost de 2016 ni les posteriors, fets que es donen per acreditats, i que cal posar en relació a la factura aportada de data 01/03/2017, l’import pendent de pagament, el seu concepte i l’import reconvencional; essent l’únic motiu de controvèrsia, de conformitat al contingut de l’escrit de la part reclamant enviat per correu certificat a la part reclamada, del que no en consta resposta, que la part reclamada ha facturat de manera incorrecta per serveis no prestats, corresponent a l’operador reclamat, de conformitat a la normativa sectorial aplicable, acreditar la qualitat de la facturació realitzada; evitant que de la seva mala praxis, se’n derivi despeses per al consumidor. La decisió del consumidor s'ha de basar en una informació veraç; variable significativa en l'elecció del consumidor, atès que no es pot presumir una elecció racional sense informació contrastada, que no s'ha de confondre amb engany. S’ha d’evitar induir a error al consumidor sobre un producte, servei o facturació concreta, considerant una greu irregularitat la reconvenció efectuada, i no atendre la petició realitzada de la part reclamant de revisar la facturació realitzada per serveis no rebuts, i per tant no utilitzats, omissió en la verificació de la facturació, que va provocar una baixa definitiva dels serveis, inactivitat de verificació dels serveis de facturació que no reuneix les exigències de qualitat i garantia que li es exigible a l’operador reclamat. L’Òrgan Arbitral, en virtut dels fets i fonaments exposats, de les al·legacions presentades que consten a les actuacions arbitrals, adopta, en dret, la següent RESOLUCIÓ ARBITRAL ESTIMAR la reclamació en el sentit que la part reclamada no ha acreditat, de conformitat a les regles de la distribució de la càrrega de la prova i del principi de facilitat probatòria, haver-se realitzat una facturació per serveis realment prestats. DESESTIMAR la reconvenció formulada. La part reclamada notificarà a la part reclamant que es troba al corrent de pagaments, i que se’n derivi de la present reclamació. L’operador reclamat donarà de baixa dels fitxers d’incompliment d’obligacions dineràries a la part reclamant, en el cas que aquesta hi estigués incorporada i la seva incorporació fos derivada d’aquesta reclamació.