Junta Arbitral de Consum   LAUDE: 253/2019 Vista la controvèrsia plantejada en l’assumpte esmentat, la part reclamant manifesta que la part reclamada li carrega en factura una quota mensual corresponent a la compra d’un terminal mòbil que assegura que no va arribar a sol·licitar mai i que tampoc va arribar a rebre. La part reclamant sol·licita que es declari que està al corrent de pagaments. La part reclamada manifesta que un cop efectuades les comprovacions oportunes, han anul·lat les quotes del terminal. La part reclamada sol·licita es tingui formulada reconvenció per import de 167,62 €. La controvèrsia que ha de dirimir l’òrgan arbitral es planteja partint dels següents FETS I AL·LEGACIONS: La part reclamant, en el seu escrit inicial, manifesta la seva voluntat d’interposar la present reclamació envers l’operadora reclamada, atès que considera aquesta li carrega en factura una quota mensual corresponent a la compra d’un terminal mòbil que assegura que no va arribar a sol·licitar mai i que tampoc va arribar a rebre. La part reclamant aporta una còpia de l’albarà d’entrega formalitzat per l’empresa de transport SEUR, còpia de la factura de data 6/6/2018, còpia de la factura de data 8/7/2018, còpia del "Formulario de reclamación al equipo de fraude, suplantación de cliente para alta o renovación", formalitzat per la part reclamant en establiment oficial de la companyia reclamada, amb data 21/7/2018, còpia del full de denúncia formalitzada per la part reclamant, cursada des de la USC dels Mossos d’Esquadra i carta de la part reclamada de data 8/10/2018. La part reclamant sol·licita que es declari que està al corrent de pagaments. La part reclamada, en el seu escrit inicial, manifesta que un cop efectuades les comprovacions oportunes i analitzats els fets descrits per la reclamant, amb referència a les quotes relatives al terminal, comunica que les han anul·lat, i afegeix que les dades personals de la part reclamant no han estat incloses en cap fitxer de solvència patrimonial negativa per part de la companyia. La part reclamada aporta còpia de les factures controvertides. La part reclamada sol·licita que es tingui per efectuada la reconvenció per import de 167,62 €, per impagament de les factures emeses amb data 8 de juliol, 8 de setembre, 8 d’octubre i 8 de novembre de 2018. La part reclamant, en escrit de data 8/5/2019, manifesta la seva disconformitat amb les al·legacions presentades per la part reclamada, manifestant que aquestes actuacions s’inicien amb motiu del que considera un frau per la facturació d’un terminal mòbil que assegura no haver sol·licitat ni rebut realment, així com pel que assenyala com a usurpació de les seves dades personals, fet que ha estat reconegut per la part reclamada.         Junta Arbitral de Consum   Seguidament, se subratlla que fins al mes de juliol de 2018 havia efectuat puntualment els pagaments pels serveis oferts per l’operadora reclamada, i afegeix que en el moment en què es va iniciar la problemàtica que ens ocupa va decidir retornar el rebut que se li va girar. Remarca que durant el mes d’agost de 2018 va patir una restricció en la seva línia mòbil, i finalment indica que el 31/8/18 va rebre una trucada de part de l’operadora en la qual se li requeria satisfer el seu deute per un import total de 57,48 €. Afegeix que va fer el pagament immediatament a través de la seva targeta de crèdit. Continua exposant que al dia següent l’operadora li va tallar totalment el servei de la línia mòbil, així com la connexió fixa a internet del seu domicili. Assegura que per aquesta raó es va desplaçar a l’establiment oficial que l’operadora té situat al carrer de Pelai, sense aconseguir-ne cap resultat profitós. Manifesta que des del mes de setembre de 2018 fins a l’actualitat es va veure obligada a sol·licitar una nova línia de telefonia mòbil i afegir-hi connexió d’internet a casa. Per tant, conclou refusant el requeriment que li efectua l’operadora per tal que satisfaci l’import dels rebuts corresponents als mesos posteriors al setembre de 2018, atès que no ha tingut ni utilitzat cap tipus de servei. La part reclamada aporta comprovants dels diferents pagaments realitzats a la part reclamada, mitjançant càrrec en compte i un pagament mitjançant targeta de crèdit, per import de 57,48 €, realitzat amb data 31/8/2018, i còpia dels comprovants bancaris de pagament efectuats a favor d’un altre operador, en les dates que són objecte de controvèrsia. La part reclamada, en escrit de data 20/5/2019, es reitera en les seves al·legacions anteriors i en la reconvenció formulada, per import total coincident en la reconvenció inicial, de 167,62 €. La part reclamada, en escrit de data 26/9/2019, es reitera en les seves al·legacions anteriors i en la reconvenció formulada, per import total coincident en la reconvenció inicial, de 167,62 €. La part reclamada sol·licita es tingui formulada reconvenció per import de 167,62 €. AUDIÈNCIA Es va fixar la vista oral per al dia 14 de novembre de 2019, a les 10.00 hores, i es van citar ambdues parts per a la vista, havent tramès a les parts còpia de les reclamacions i al·legacions presentades, amb l’advertiment que a l’acte d’audiència es podrien presentar les al·legacions i proves que estimessin convenients en defensa dels seus interessos, remarcant que l’audiència se celebraria encara que alguna de les dues parts no hi comparegués. A l’acte de la vista oral hi han comparegut, degudament convocades, la part reclamant, i s’ha produït l’absència de la part reclamada, que ha excusat la seva assistència però ha presentat escrit d’al·legacions.         Junta Arbitral de Consum   Comença l’acte de la vista amb la intervenció del president; presenta els integrants de l’òrgan arbitral en aquestes actuacions, fa referència als punts essencials de la controvèrsia i ha transcorregut com es transcriu a continuació: “La part reclamant manifesta que la part reclamada va anul·lar-li la línia, i manifesta que els problemes es van iniciar per un error que la part reclamada ha reconegut, que no se li va lliurar cap terminal, la qual cosa deixa sense efecte les quotes del terminal. També manifesta que al dia següent de la seva queixa li van tallar la línia, i la van deixar sense servei i sense el seu número de telèfon, que era el de sempre, que per això va migrar a un altre operador, i afegeix que amb data 31/8/2018 va pagar mitjançant targeta de crèdit, l’import que li varen indicar de 57,48 € per liquidar els consums realitzats. A la pregunta de l’òrgan arbitral, la part reclamant manifesta que la seva pretensió és que es reconegui que està al corrent de pagaments”. Es dona per conclosa la vista. Cal esmentar la no compareixença de la part reclamada al tràmit de l’acte de la vista oral, i que, per tant, deixa passar la seva oportunitat de poder al·legar allò que cregués oportú en defensa dels seus interessos, si bé ha presentat les seves al·legacions per escrit. Aquest òrgan arbitral, considerant els fets detallats, les al·legacions formulades i les proves aportades per les parts, així com les manifestacions efectuades per la part compareixent a la vista oral, emet els següents FONAMENTS I. Els poders públics han de garantir la defensa dels consumidors i dels usuaris i han de protegir- ne amb procediments eficaços la seguretat, la salut i els legítims interessos econòmics. II. Les normes jurídiques s’han d’interpretar segons el sentit propi de les seves paraules, en relació amb el context, els antecedents històrics i legislatius, i la realitat social dels temps en què s’han d’aplicar, atenent fonamentalment el seu esperit i finalitat, i cal ponderar l’equitat en l’aplicació de les normes, llevat que la llei permeti expressament que les resolucions puguin descansar de manera exclusiva en l’equitat. III. Els drets s’hauran d’exercir conforme a les exigències de la bona fe, principi general de dret, que ha d’informar tot contracte i obliga a un comportament humà objectivament just, lleial, honrat i lògic, en el sentit d’estar en concordança amb les conseqüències de tot pacte lliurement assumit, qüestió de fet que exigeix cada vegada major atenció delimitativa i de valoració, com a conseqüència de l’aparició de noves activitats, formes i manifestacions socials.         Junta Arbitral de Consum   IV. L’aplicació de l’equitat en la resolució arbitral no suposa contravenir el dret positiu, sinó més aviat atendre criteris de justícia material, i és especialment rellevant la justícia del resultat obtingut i la seva coherència amb els principis substantius que han d’inspirar la solució del cas. V. L’arbitratge és un procediment dotat de més flexibilitat que un procés judicial, la qual cosa no eximeix que, de conformitat amb el principi de la càrrega de la prova, cada part hagi d’assumir la càrrega de la prova dels fets en què pretén fonamentar les seves al·legacions i pretensions; de manera que permeti a l’òrgan arbitral sospesar el seu valor probatori, en funció de les circumstàncies de les actuacions i les argumentacions de les parts. Cada part ha de procurar aportar com més elements de judici necessaris i concloents millor; si bé serà facultat primordial de l’òrgan arbitral haver de determinar l’admissibilitat, la pertinença i la ponderació en la valoració de les proves. En les presents actuacions arbitrals consta acreditat que la part reclamant ha realitzat un pagament mitjançant targeta de crèdit, per import de 57,48 €, amb data 31/8/2018, fet que cal posar en relació amb les manifestacions realitzades per la part reclamant, i comprovar que es tracta de la liquidació efectuada per la part reclamada per donar per extingides les relacions contractuals de les presents actuacions arbitrals. També consta acreditada una relació contractual amb un altre operador, coincident en les dates temporals objecte de controvèrsia. En el mateix sentit, no consta acreditat, tal com correspon a la part reclamada, i de conformitat amb el principi de facilitat probatòria i les regles sobre la distribució de la càrrega de la prova, com aquesta formula reconvenció, en dates 8/10/2018 i 26/9/2019, i els suposats serveis prestats, amb posterioritat a la liquidació realitzada amb data 31/8/2018. En aquest mateix sentit, cal desestimar la reconvenció formulada, atès que en les presents actuacions arbitrals tampoc consten aportades les factures esmentades a l’escrit de la part reclamada de data 26/9/2019, com a fonament del import reconvencional, fet que cal interpretar i integrar de conformitat amb el que estableix l’article 50 del Codi de Comerç i els principis bàsics dels usos de les relacions contractuals i de la bona fe de les relacions contractuals, principis que han de considerar-se sempre des de l’òptica de la reciprocitat de les conductes de les diferents parts que integren en comú una relació jurídica. La seva exigibilitat es projecta sobre les lleialtats d’uns en relació amb els altres, i la inversa, per la qual cosa es considera que l’actuació de la part reclamada en la reconvenció formulada no està d’acord amb els valors ètics de lleialtat i honradesa, ja que no ha donat resposta al que ha manifestat la part reclamant en el seu escrit de data 8/5/2018 i el pagament acreditat —article 2 del Codi de Comerç—. L’òrgan arbitral, en virtut dels fets i fonaments exposats, de les al·legacions presentades que consten a les actuacions així com de les manifestacions efectuades a l’acte de l’audiència per la part reclamant, adopta, en equitat, al seu bon judici, la següent         Junta Arbitral de Consum   RESOLUCIÓ ARBITRAL ESTIMAR la reclamació. DESESTIMAR la reconvenció. La part reclamada notificarà a la part reclamant que es troba al corrent de pagaments que es derivin de la present reclamació. L’operador reclamat donarà de baixa la part reclamant dels fitxers d’incompliment d’obligacions dineràries, en el cas que hi estigués incorporada i la seva incorporació fos derivada d’aquesta reclamació.