Junta Arbitral de Consum   LAUDE: 263/2019 Vista la controvèrsia plantejada en l’assumpte esmentat, la part reclamant manifesta que, en el moment de formalització del seu contracte, la part reclamada es va comprometre a efectuar l’entrega d’un terminal amb pagament a terminis mensuals, i afegeix que a data d’avui abona la quota mensual d’un terminal que no li ha estat lliurat. La part reclamant sol·licita el lliurament d’un terminal amb les mateixes característiques acordades. La part reclamada manifesta que el terminal els consta com a lliurat a l’adreça indicada per la part reclamant. La part reclamada sol·licita que es desestimi la reclamació. La controvèrsia que ha de dirimir l’òrgan arbitral es planteja partint dels següents FETS I AL·LEGACIONS: La part reclamant, en el seu escrit inicial, manifesta la seva voluntat d’interposar la present reclamació envers l’operadora reclamada, atès que considera que aquesta ha faltat als compromisos contractuals acordats, en el moment en què va signar el seu contracte de retroportabilitat dels serveis telefònics que aquesta va passar a oferir-li tant per a la línia fixa com per a telefonia mòbil. Tot seguit puntualitza que, en el moment de formalització del seu contracte, la part reclamada es va comprometre a lliurar un terminal de la marca Apple iPhone 8, amb pagament ajornat en 24 terminis mensuals. La part reclamant manifesta que la part reclamada no li ha lliurat el terminal al qual es va comprometre, i afegeix que desconeix la persona que figura en l’albarà presentat, així com que estan abonades totes les quotes mensuals del pagament ajornat. També manifesta que va presentar denúncia policial, i afegeix que, com a conseqüència dels fets exposats, en l’actualitat i fins al mes de novembre de 2020, es veu en l’obligació de satisfer una quota mensual de 24,50 €/mes per un terminal que assegura no haver rebut mai. La part reclamant aporta còpia de la factura de l’objecte controvertit, còpia de l’albarà de lliurament del terminal a un tercer, còpia del full de denúncia interposat davant la comissaria dels Mossos d’Esquadra i carta de la part reclamada de data 24/12/2018. La part reclamant sol·licita el lliurament d’un terminal amb les mateixes característiques acordades. La part reclamada, en el seu escrit inicial, un cop analitzats els fets exposats pel reclamant en el seu escrit, sobre la recepció del terminal enviat per l’operadora reclamada, informa que el terminal els consta com lliurat amb data 17/10/2018 en l’adreça indicada pel reclamant, raó per la qual consideren que no és procedent un nou enviament ni l’anul·lació dels pagaments ajornats d’aquest terminal. La part reclamada aporta còpia de l’albarà de lliurament, on el receptor i la signatura que hi apareixen són una persona diferent de la part reclamant.         Junta Arbitral de Consum   La part reclamada, en escrit de data 2/10/2019, es reitera en les seves al·legacions anteriors, i afegeix que consideren que es verifica en la documentació que adjunta el mateix reclamant, qui disposa tant de l’albarà d’entrega com de la factura que s’adjunta conjuntament amb el citat terminal; raó per la qual consideren que queda provat que es va entregar de manera correcta. La part reclamada sol·licita que es desestimi la reclamació. AUDIÈNCIA Es va fixar la vista oral per al dia 21 de novembre de 2019, a les 10.40 hores, i es van citar ambdues parts per a la vista esmentada, i es va trametre, amb aquesta finalitat, còpia de la reclamació i de les al·legacions a les parts, amb l’advertiment que a l’acte d’audiència es podrien presentar les al·legacions i proves que s’estimessin convenients en defensa dels seus interessos, i que aquesta se celebraria encara que alguna de les dues parts no hi comparegués. Assisteix a l’acte de l’audiència la part reclamant, i s’ha produït l’absència de la part reclamada, que ha excusat la seva assistència i ha presentat escrit d’al·legacions. Comença l’acte de la vista amb la intervenció del president; presenta els integrants de l’òrgan arbitral en aquestes actuacions, fa referència als punts essencials de la controvèrsia i ha transcorregut com es transcriu a continuació: “La part reclamant manifesta que va acceptar una oferta de portabilitat, proposta d’oferta que li van fer mitjançant correu electrònic, i afegeix que aporta una còpia de l’oferta i del document acreditatiu que del dia 15 al 18 d’octubre de 2018, va estar a Milà, documents que s’incorporen a les actuacions. La part reclamant explica que resideix al 3r 4a, que rep les factures electrònicament, i afegeix que va viure en el 2n 1a, i que fa dos anys, cap al novembre del 2017, es va mudar al 3r 4a. Que en aquest darrer habitatge van continuar els serveis amb la part reclamada i que l’instal·lador del mòdem va fer els treballs al pis 3r 4a, i que el servei telefònic es presta en aquest habitatge. La part reclamant també manifesta que al pis on suposadament es va lliurar el terminal hi viu una parella de gent gran, i afegeix que, si se’ls hagués lliurat a ells, l’haurien recollit i li haurien donat, i manifesta que aquests li han dit que ningú va anar a lliurar el terminal al 2n 1a. També manifesta que quan li van fer la instal·lació al seu habitatge actual, va notificar per telèfon l’empresa reclamada, i que després va venir l’instal·lador del mòdem al seu habitatge, el pis 3r 4t. També manifesta que està al corrent dels pagaments amb la part reclamada i que ha abonat totes les quotes mensuals de 24,50 €, per un terminal que no ha rebut”. Es dona per conclosa l’audiència.         Junta Arbitral de Consum   Aquest òrgan arbitral, considerant els fets exposats anteriorment, les al·legacions formulades i les proves aportades per les parts i que consten a les actuacions, emet els següents FONAMENTS I. Els poders públics han de garantir la defensa dels consumidors i dels usuaris i han de protegir- ne amb procediments eficaços la seguretat, la salut i els legítims interessos econòmics. II. Les normes jurídiques han d’interpretar-se segons el sentit propi de les seves paraules, en relació amb el context, antecedents històrics i legislatius, i la realitat social dels temps en què han de ser aplicades, atenent fonamentalment el seu esperit i finalitat, i cal ponderar l’equitat en la aplicació de les normes, llevat que la llei permeti expressament que les resolucions puguin descansar de manera exclusiva en l’equitat. III. Els drets s’hauran d’exercir de conformitat amb les exigències de la bona fe, principi general de dret, que ha d’informar tot contracte i obliga a un comportament humà objectivament just, lleial, honrat i lògic, en el sentit d’estar en concordança amb les conseqüències de tot pacte lliurement assumit, qüestió de fet que exigeix cada vegada més atenció delimitativa i de valoració, com a conseqüència de l’aparició de noves activitats, formes i manifestacions socials. IV. Els usuaris dels serveis de telecomunicacions veuen protegits els seus drets mitjançant la Carta de drets aprovada pel Reial decret 899/2009, de 22 de maig. Les normes sectorials específiques, especialment les que tenen relació directa amb productes o serveis d’ús o consum bàsic i necessari, d’ús comú i generalitzat (serveis de subministrament d’aigua, gas, electricitat i comunicacions, correus, telèfons i altres serveis de telecomunicacions) cal que siguin interpretades i integrades de conformitat amb la legislació general de defensa dels consumidors i usuaris, i avenir-se als principis que s’hi contenen, tant els d’àmbit general estatal com de la normativa autonòmica. Són complementàries d’aquests àmbits normatius, que doten de més garanties els usuaris i consumidors en els processos d’altes, baixes i canvis d’operador, ja que recullen els punts bàsics que han de figurar en els contractes, en garantia de la informació que han de rebre els usuaris, tant en els processos d’alta, com en les contraprestacions que han de rebre a canvi. V. Les obligacions que neixen dels contractes tenen força de llei entre les parts contractants i han de complir-se de conformitat amb els seus pactes, si bé les obligacions poden modificar-se, entre altres motius, modificant-ne l’objecte o les condicions principals. VI. L’arbitratge és un procediment dotat de més flexibilitat que un procés judicial, la qual cosa no eximeix que, de conformitat amb el principi de la càrrega de la prova, cada part hagi d’assumir la càrrega de la prova dels fets en què pretén fonamentar les seves al·legacions i pretensions; de manera que permeti a l’òrgan arbitral sospesar el seu valor probatori, en funció de les circumstàncies de les actuacions i les argumentacions de les parts.         Junta Arbitral de Consum   Cada part processal haurà de procurar aportar com més quantitat d’elements de judici necessaris i concloents millor; si bé serà facultat primordial de l’òrgan arbitral haver de determinar l’admissibilitat, la pertinença i la ponderació en la valoració de les proves. En les presents actuacions arbitrals, l’únic fet controvertit és si la part reclamada va lliurar el terminal a la part reclamant, fet que aquesta nega amb rotunditat. En aquest sentit, no consta acreditat, tal com li correspon a la part reclamada, i de conformitat al principi de facilitat probatòria i les regles sobre la distribució de la càrrega de la prova, cap prova de les actuacions realitzades davant del seu proveïdor contractat per realitzar aquest suposat lliurament, que no s’ha realitzat, i la resposta que n’ha donat a aquest òrgan arbitral. De conformitat amb el contingut de l’albarà de l’empresa 020 LOGISTICS, es confirma que la part reclamant no ha signat la recollida de cap terminal enviat per part de l’operadora reclamada, fets acreditats en les presents actuacions arbitrals, mitjançant el document d’un distribuïdor autoritzat de la part reclamada, actuacions que cal interpretar i integrar de conformitat amb el que estableix l’article 50 del Codi de comerç i els principis bàsics dels usos de les relacions contractuals i de la bona fe de les relacions contractuals, principis que han de considerar-se sempre des de l’òptica de la reciprocitat de les conductes de les diferents parts que integren en comú una relació jurídica. La seva exigibilitat es projecta sobre les lleialtats d’uns en relació amb els altres, i a la inversa, d’acord amb els valors ètics de lleialtat i honradesa, ja que no ha donat resposta al que ha manifestat inicialment la part reclamant en el seu escrit inicial —article 2 del Codi de Comerç—. En les presents actuacions arbitrals no consta acreditat que la part reclamada complís amb les seves obligacions contractuals, la qual cosa trenca l’obligació de custòdia de l’enviament realitzat, i manifesta que un tercer, un proveïdor autoritzat, que actua en el seu nom i representació, va realitzar el lliurament el dia 17/10/2018 a la direcció facilitada per la part reclamant, fet que cal posar en relació amb allò manifestat per la part reclamant, i posa en qüestió l’actuació professional realitzada per aquest tercer, en qualitat de mandatària de la part reclamada i contractat per efectuar aquest lliurament, i que no s’observa la mínima diligència i perícia en el lliurament, fet que consta acreditat en no requerir la identificació del seu receptor, amb les seves respectives dades d’identificació personal, que no consten incorporades a l’albarà de lliurament aportat a les presents actuacions arbitrals, en el qual consten dades personals d’una altra persona física aliena a aquestes actuacions. En el mateix sentit, no consta acreditat, tal com correspon a la part reclamada, i de conformitat amb el principi de facilitat probatòria i les regles sobre la distribució de la càrrega de la prova, cap prova de les actuacions realitzades davant del seu proveïdor contractat per realitzar aquest lliurament, i la resposta que n’ha donat. L’òrgan arbitral, en virtut dels fets i fonaments exposats, de les al·legacions presentades que consten a les actuacions, així com de les manifestacions efectuades per la part reclamant a l’acte de l’audiència, adopta, en equitat, al seu bon judici, la següent         Junta Arbitral de Consum   RESOLUCIÓ ARBITRAL ESTIMAR la reclamació reconeixent el dret de la part reclamant que li sigui lliurat al seu domicili i de manera gratuïta un terminal Apple iPhone 8, o categoria similar o superior. La part reclamada lliurarà el terminal esmentat, en el termini màxim de deu dies, i sense cap tipus de despesa, al domicili de la part reclamant. La part reclamant abonarà les quotes pendents de pagament sobre el terminal objecte de la present controvèrsia.