Junta Arbitral de Consum   LAUDE: 264/2019 Vista la controvèrsia plantejada en l’assumpte esmentat, la part reclamant manifesta que la part reclamada va modificar les condicions contractuals, raó per la qual va decidir cursar la seva baixa del servei, i afegeix que en la darrera factura s’han incorporat càrrecs en concepte de penalització i gestió, que considerà indeguts. També manifesta que va enviar una carta certificada a la part reclamada, i que aquesta no li ha enviat cap resposta. La part reclamant sol·licita que es desestimi la reclamació de la part reclamada dels conceptes de penalització i gestió, i s’estimi abonar el deute pendent de 464 € mitjançant les quotes mensuals que es van acordar en el moment de la contractació. La part reclamada manifesta que es van notificar correctament i amb una antelació d’un mes les condicions i tarifes a la part reclamant d’acord amb la normativa aplicable, raó per la qual consideren que els càrrecs aplicats en les factures són correctes íntegrament. La part reclamada sol·licita que es tingui per efectuada reconvenció per import de 631,34 €. La controvèrsia que ha de dirimir l’òrgan arbitral es planteja partint dels següents FETS I AL·LEGACIONS: La part reclamant, en el seu escrit inicial, manifesta la seva voluntat d’interposar la present reclamació envers l’operadora reclamada, atès que considera que la part reclamada va modificar les condicions contractuals sense avís previ, raó per la qual va decidir cursar la seva baixa del servei, i afegeix que en la darrera factura s’han incorporat càrrecs en concepte de penalització i gestió, que considera indeguts. També manifesta que va enviar una carta certificada a la part reclamada, i que aquesta no li ha enviat cap resposta. La part reclamant aporta còpia de la carta enviada i impressió de pantalla de localitzador de trameses, emès des del web de la companyia postal. La part reclamant sol·licita que es desestimi la reclamació de la part reclamada dels conceptes de penalització i gestió, i s’estimi abonar el deute pendent de 464 € mitjançant les quotes mensuals que es van acordar en el moment de la contractació. La part reclamada, en el seu escrit inicial, manifesta que les condicions de contracte en el seu apartat de “Modificació del contracte” s’exposa que el contracte podrà ser modificat per la companyia prèvia comunicació al client amb un mes d’antelació mitjançant MMS, SMS, correu electrònic o un altre mitjà de comunicació individualitzada disponible quan es produeixi un canvi en el servei, en les seves condicions, tarifes o en la normativa aplicable. A més de la comunicació per qualsevol dels mitjans esmentats, l’operadora publicarà el canvi a la seva pàgina web www.vodafone.es. Indica que, en qualsevol cas, el client podrà resoldre anticipadament el contracte sense cap cost de cancel·lació per aquest concepte en cas que no estigui d’acord amb la modificació. Afegeix que, en cas que el client continuï utilitzant el servei una vegada entrat en vigor el canvi de tarifes, es dona per entès que hi estava d’acord.         Junta Arbitral de Consum   Indica que, segons les condicions del contracte de venda a terminis del terminal adquirit en aquesta modalitat, s’informa que: la companyia podrà exigir al client el pagament de tots els terminis pendents d’abonament (i) en cas d’impagament o demora en el pagament per part del client de dues (2) quotes mensuals o de l’última d’elles, (ii) en cas que el client causés baixa en el/els servei/s associat/s al/als dispositiu/s amb pagament a terminis abans de la finalització del període de vigència del contracte actual de venda a terminis, (iii) en cas que el/els servei/s del Client associat/s al/als dispositiu/s amb pagament a terminis sigui/n objecte d’un canvi de titular (iv) en cas que la/es línia/es del client associades al/als dispositius/s amb pagament a terminis sigui/n migrada/es a un servei prepagament. Per aquesta raó, consideren que els càrrecs aplicats a les factures són correctes íntegrament. La part reclamada sol·licita que es tingui per efectuada reconvenció per import de 631,34 €. La part reclamant, en escrit de data 25/7/2019, manifesta la seva disconformitat amb les al·legacions presentades per la part reclamada, tot indicant que entén que el contracte de permanència va quedar sense efecte a causa de la pujada il·legal de tarifa aplicada, atès que no se li va comunicar oportunament per cap mitjà i que no va respectar les condicions subscrites en el moment de la contractació del servei. Per altra banda, assenyala que l’operadora reclamada, en la seva resposta a la Junta Arbitral de Consum, vulnera la Llei de protecció de dades, atès que adjunta erròniament una factura corresponent a un altre client. A continuació es reitera que, amb data 6/9/2017, va enviar una carta certificada a la reclamada, de la qual afirma que mai ha rebut resposta. La part reclamada, en escrit registrat de data 30/7/2019, manifesta que la part reclamant, amb data 18/10/2016, va acceptar les condicions de contractació sota l’epígraf “Contracte de Servei de Comunicació a través de Fibra òptica Particulars”, en el qual s’especifica que aquesta contractació està subjecta a una permanència de 12 mesos per un import màxim de 240 € (del qual adjunten contracte per a la seva comprovació), i afegeix que la part reclamant va acceptar l’adquisició del terminal sota la modalitat de pagament a terminis per un import total de 696 €, dividit en 24 quotes de 29 €. La part reclamada sol·licita que es tingui per efectuada reconvenció per import de 631,34 €. La part reclamada, en escrit de data 1/10/2019, manifesta que es reitera en les seves al·legacions anteriors, i afegeix que l’article 9.3 de la Carta de drets de l’usuari dels serveis de comunicacions electròniques i les condicions generals del contracte del client permet a l’operadora fer modificacions en els seus contractes, i n’ha d’informar els seus clients amb una antelació mínima d’un mes. Així mateix, tots dos textos preveuen el dret del client a donar-se de baixa sense cap cost de cancel·lació per aquest concepte, en cas que no estigués d’acord amb la modificació comunicada. Seguidament, s’informa que el reclamant disposava de 30 dies des que va rebre la comunicació amb les modificacions de la seva tarifa per donar-se de baixa sense que se li apliqués, en aquest cas, el compromís en tarifa que tingués consignat.         Junta Arbitral de Consum   Es constata que en els contractes formalitzats de manera presencial pel reclamant en distribuïdor autoritzat de l’operadora en data 18/10/2016 (i dels quals s’adjunta còpia) s’especifica clarament, en la clàusula 18 de les Condicions generals i particulars dels serveis de comunicacions mòbils postpagament de particulars. També s’indica a la clàusula 21 de les Condicions generals del servei de comunicacions a través de fibra òptica de particulars aquesta possibilitat de modificació de tarifes. La part reclamada aporta còpia de factura amb nom i NIF que no es correspon amb la part reclamant, còpia dels contractes i annexos, còpia de venda a terminis d’un terminal, amb un total de 24 quotes i un import de cada quota de 29 €, i còpia de les factures de dates 22/3/2017 i 22/7/2017, amb el detall de serveis i altres pagaments que s’hi contenen, i un import total de 750,40 €. La part reclamada sol·licita que es tingui per efectuada reconvenció per import de 631,34 €. AUDIÈNCIA Es va fixar la vista oral per al dia 21 de novembre de 2019, a les 12.00 hores, i es van citar ambdues parts per a la vista esmentada, i es va trametre, amb aquesta finalitat, còpia de la reclamació i de les al·legacions a les parts, amb l’advertiment que a l’acte d’audiència es podrien presentar les al·legacions i proves que s’estimessin convenients en defensa dels seus interessos, i que aquesta se celebraria encara que alguna de les dues parts no hi comparegués. A l’acte de la vista oral ha comparegut la part reclamant, i s’ha produït l’absència de la part reclamada, que ha excusat la assistència i ha presentat escrit d’al·legacions. Un cop el secretari de l’òrgan arbitral ha llegit el resum de les actuacions, les parts compareixents es ratifiquen en la prova documental proposada, que consta a l’expedient, i fan les manifestacions següents, tant per iniciativa pròpia com per resposta a les preguntes formulades per l’òrgan arbitral: “La part reclamant manifesta que va enviar una carta certificada a la part reclamada, en la qual manifestava la seva voluntat de donar-se de baixa, i en la qual acceptava pagar el deute pendent a terminis, però que no va obtenir cap resposta, i afegeix que es va donar de baixa dels serveis el dia 14/7/2017. La part reclamant també manifesta que no accepta abonar els càrrecs de penalització i despeses de gestió, i afegeix que li quedaven 16 quotes pendents de pagar per un import de 29 €. També manifesta que li van apujar les tarifes en un context en què va recaure una sanció econòmica a la reclamada en el mes de març per pràctiques abusives”. Aquest òrgan arbitral, considerant els fets exposats anteriorment, les al·legacions formulades i les proves aportades per les parts i que consten a les actuacions, emet els següents         Junta Arbitral de Consum   FONAMENTS I. Els poders públics han de garantir la defensa dels consumidors i dels usuaris i han de protegir- ne amb procediments eficaços la seguretat, la salut i els legítims interessos econòmics. II. L’aplicació de l’equitat en la resolució arbitral no suposa contravenir el dret positiu, sinó més aviat atendre criteris de justícia material, i és especialment rellevant la justícia del resultat obtingut i la seva coherència amb els principis substantius que han d’inspirar la solució del cas. III. Els usuaris dels serveis de telecomunicacions veuen protegits els seus drets mitjançant la Carta de drets aprovada pel Reial decret 899/2009, de 22 de maig. Les normes sectorials específiques, especialment les que tenen relació directa amb productes o serveis d’ús o consum bàsic i necessari, d’ús comú i generalitzat (serveis de subministrament d’aigua, gas, electricitat i comunicacions, correus, telèfons i altres serveis de telecomunicacions) cal que siguin interpretades i integrades de conformitat amb la legislació general de defensa dels consumidors i usuaris, i avenir-se als principis que s’hi contenen, tant els d’àmbit general estatal com de la normativa autonòmica. Són complementàries d’aquests àmbits normatius, que doten de més garanties els usuaris i consumidors en els processos d’altes, baixes i canvis d’operador, ja que recullen els punts bàsics que han de figurar en els contractes, en garantia de la informació que han de rebre els usuaris, tant en els processos d’alta, com en les contraprestacions que han de rebre a canvi. IV. Les obligacions que neixen dels contractes tenen força de llei entre les parts contractants i han de complir-se de conformitat amb els seus pactes, si bé les obligacions poden modificar-se, entre altres motius, modificant-ne l’objecte o les condicions principals. V. L’arbitratge és un procediment dotat de més flexibilitat que un procés judicial, la qual cosa no eximeix que, de conformitat amb el principi de la càrrega de la prova, cada part hagi d’assumir la càrrega de la prova dels fets en què pretén fonamentar les seves al·legacions i pretensions; de manera que permeti a l’òrgan arbitral sospesar el seu valor probatori, en funció de les circumstàncies de les actuacions i les argumentacions de les parts. Cada part ha de procurar aportar com més elements de judici necessaris i concloents millor; si bé serà facultat primordial de l’òrgan arbitral haver de determinar l’admissibilitat, la pertinença i la ponderació en la valoració de les proves. En les presents actuacions arbitrals consta acreditat que la part reclamada va notificar correctament, mitjançant la factura de data 22/3/2017, la modificació de les tarifes, de conformitat amb les manifestacions del seu escrit de data 1/10/2019, i les previsions de l’article 9.3 de la Carta de drets de l’usuari dels serveis de comunicacions electròniques i les Condicions generals del contracte del client, que permeten a l’operadora realitzar modificacions en els seus contractes, havent-ne d’informar els seus clients amb una antelació mínima d’un mes; fet que cal posar en relació amb el que estableix l’apartat 2 del mateix article, i que permet a l’usuari final resoldre anticipadament el contracte i sense penalització. Una actuació de la part reclamada que ha de considerar-se contrària al principi de la bona fe contractual, que ha de considerar-se sempre des         Junta Arbitral de Consum   de l’òptica de la reciprocitat de les conductes de les diferents parts que integren en comú una relació jurídica. La seva exigibilitat es projecta sobre les lleialtats d’uns en relació amb els altres, i a la inversa, i es considera que l’exercici d’aquesta reconvenció en concepte de compromís de permanència i despeses de gestió no està d’acord amb els valors ètics de lleialtat i honradesa, atès que no consta aportada cap resposta de la part reclamada respecte la carta certificada enviada per la part reclamant, en exercici de la facultat de rescissió atorgada i de conformitat amb les previsions de l’article 9.2 de la Carta de drets de l’usuari dels serveis de comunicacions electròniques. Cal esmentar la no compareixença de la part reclamada al tràmit de l’acte de la vista oral, que, per tant, deixa passar la seva oportunitat de poder al·legar allò que cregués oportú en defensa dels seus interessos. L’òrgan arbitral, basant-se en tot allò que s’ha esmentat anteriorment, i atenent les al·legacions formulades i la documentació aportada que obra a l’expedient, així com les manifestacions realitzades per la part reclamant a l’acte de l’audiència, adopta, en equitat, al seu bon judici, i per unanimitat, la següent RESOLUCIÓ ARBITRAL ESTIMAR la reclamació. ESTIMAR parcialment la reconvenció reconeixent el dret de la part reclamada que li sigui abonat per la part reclamant, i per tots els conceptes que es deriven de les presents actuacions arbitrals, la quantia de 464 €. La part reclamant abonarà a la part reclamada la quantitat mensual de 29 €, durant un termini de 16 mensualitats.