- El curs 2020-21 comença amb un miler més d'alum- nes escolaritzats a Barcelona i per primera vegada la matrícula pública a P3 supera la concertada  L'Oficina Municipal per a la coordinacio dels espais gestiona l'operatiu i els usos prioritaris d'espai públic i d'equipaments per als centres educatius que ho hagin sol·licitat o ho facin més endavant  Es crea l'Oficina EduCovid Barcelona, que vetlla per la implantació de mesures de prevenció, les proves a l’alumnat i professorat, i farà el seguiment i valoració general de la comunitat educativa i particular de cada centre  Des de juliol el Consorci treballa en el Pla d'Acompanyament que dona suport als centres amb referents per districtes amb àmbits estratègics com els recursos humans, gestió d'espais i neteja i competències digitals  Creix la dotació de personal als centres educatius amb 514 professionals més, 373 dels quals són docents. També augmenten els recursos d'educació inclusiva amb 41 noves SIEI, 11 EAP i un nou centre d'educació especial que donarà suport inclusiu a l'escola ordinària, a més de créixer el nombre d'hores dels vetlladors  El curs començarà amb una previsió de 179.574 alumnes, un increment de 1.087 respecte el curs passat, i per primera vegada la matrícula a P3 en l'escola pública (51,6%) supera a la concertada (48,4%)  L'Escola La Mar Bella amplia l'equipament i es crea l'Institut Vapor del Fil, tots dos amb dues línies. Durant l'estiu s'han dut a terme obres en un total de 113 centres educatius Barcelona, 9 de setembre 2020 El 14 de setembre obre les portes un nou curs escolar, el 2020-2021, i ho fa enmig d'una situació sanitària que obliga a prendre mesures excepcionals respecte a d'altres cursos. El Consorci d'Educació, seguint el protocol del Departament d'Educació i el Departament de Salut aprovat pel Procicat, ha posat en marxa una sèrie de mesures sanitàries de prevenció davant la COVID-19 i per poder garantir el dret a l’educació de tots els infants. En funció de l'evolució de la pandèmia, aquestes mesures poden anar canviant, cosa que obliga a ser flexibles i a adaptar-les a la situació epidemiològica de cada moment. Barcelona inicia el curs amb la possibilitat que les escoles i instituts utilitzin més de 200 espais a l’aire lliure i en equipaments municipals. premsaconsorcieducacio@gencat.cat 1 Pla d'acompanyament als centres en el context de la Covid-19 Per poder donar suport als centres, a més de la inspecció educativa, al mes de juliol es va començar a treballar el Pla d'Acompanyament, la base per ajudar els centres en l'elaboració dels seus Plans d'Obertura i prevenció, amb la concreció dels referents de diferents àmbits per a una gestió àgil i propera. El Pla es mantindrà actiu durant tot l'any i cada districte disposa de referents de salut, de gestió d’espais i de neteja, de competències digitals i de recursos humans. Seran aquestes persones les que acompanyaran els centres per resoldre de forma òptima les diferents situacions que sorgeixin durant el curs. Oficina Municipal d’espais per a les escoles Des del mes de maig el Consorci d'Educació ha treballat de manera conjunta amb els districtes i les àrees municipals implicades per poder localitzar espais addicionals per aquells centres educatius que ho necessitessin. L’objectiu és que tots els centres disposin de més espais tant per als aprenentatge com per les estones de pati o el temps de migdia. Un cop definits els espais es va consultar a tots els centres perquè fessin arribar les seves necessi- tats específiques i així poder oferir tant espais interiors com exteriors per poder cobrir les seves de- mandes. Per a la gestió d’aquests espais s'ha activat l'Oficina Municipal d’Espais que garanteix les cessions i usos prioritaris d'espai públic i d'equipaments. Fins a data d’avui s’han rebut 129 peticions d’ús d’espai a l’aire lliure i 32 en equipaments municipals, que representen el 40% dels centres educatius de la ciutat. El Consorci d’Educació de Barcelona atendrà pràcticament la totalitat de les demandes dels centres i es posa a disposició d’escoles i insti- tuts de la ciutat perquè les primeres setmanes de curs es puguin fer els ajustos o ampliacions neces- sàries. L’Ajuntament de Barcelona va posar a disposició, inicialment, més de 200 espais en equipa- ments municipals i a l’aire lliure. A tal d'exemple, els espais addicionals que podran fer-ne ús alguns dels centres educatius:  Escola Drassanes: Plaça de la Mercè  Escola Congrés-Indians: Plaça Assemblea de Catalunya, Parc de la Pegaso, Jardins d'Elx  Escola Dovella: Ludoteca Xalet del Clot, Plaça Carme Monturiol i Plaça Robacols  Escola Àngels Garriga: Emplaçament al Carrer Gallecs  Institut Montserrat: Espai Jove Casa Sagnier i Jardins d'Enric Sagnier  Institut Escola Rec Comtal: Escola d'Adults Trinitat Vella, Centre Cívic Trinitat Vella, Parc de la Trinitat Vella i Parc Via Barcino Aquest matí s'ha confirmat a un total de 50 centres de la ciutat els acords de cessió d'espais i equi- paments, i s'anirà treballant amb les futures demandes d'espais. El Consorci d'Educació també ha treballat diferents procediments per garantir l’adaptació dels recintes escolars als requeriments de les autoritats sanitàries i educatives, la sectorialització i la senyalització dels equipaments per garantir la circulació dels grups estables. S'ha dut a terme la inspecció tècnica de 349 centres per complir amb els requeriments sanitaris i s’ha recollit el mobiliari i equipament vell o obsolet de 50 centres que ho han requerit. Un total de 62 centres públics i concertats han demanat suport en la gestió dels accessos ate- nent que les entrades i sortides del centre han de ser esglaonades. En el marc de l’Oficina Muni- cipal d’Espais, s’ha coordinat que durant les primeres setmanes del curs la Guàrdia Urbana i personal auxiliar dels districtes ajudin a gestionar les entrades i sortides dels centres educatius per consolidar les noves dinàmiques als accessos al matí, al migdia i a la tarda. En aquest sentit, també s'habilita senyalització especial en les zones d'accés als centres educatius per gestionar la mobilitat. premsaconsorcieducacio@gencat.cat 2 L’Ajuntament de Barcelona ha posat a disposició dels centres un kit de senyalètica temporal, cartells i tanques per facilitar-ne la gestió. Oficina EduCovid Barcelona L'Oficina EduCovid Barcelona és un espai creat conjuntament pel Consorci d'Educació de Barcelo- na, el Consorci Sanitari de Barcelona i l'Agència de Salut Pública de Barcelona, i que és on s’estableix la coordinació entre els centres educatius i la xarxa de salut al conjunt de la ciutat. Les direccions dels centres educatius són el punt clau de gestió, amb el suport de la xarxa de salut. Cada centre té 2 referents, un de Salut Pública i l'altre d'Atenció Primària, així com el recolzament per part de l'Oficina Tècnica, Àrees Bàsiques de Salut i de l'Agència de Salut Pública de Barcelona per a la gestió d’eventual brots. L'adaptació del protocol de gestió de casos a la situació concreta de la ciutat i el model de coordi- nació establert comporta:  Proves en els centres als grups estables quan s’hagi detectat un positiu  Cada centre tindrà referents específics (gestors COVID-19), un de salut pública i un d’ atenció primària.  Integració dels serveis de prevenció de riscos laborals en la identificació i rastrejament de contactes Aquesta oficina farà el seguiment de la situació epidemiològica a les escoles, amb especial atenció als casos positius i les quarantenes que se’n derivin. Els centres educatius han rebut material de prevenció: mascaretes, guants, gel hidroalcohòlic i ter- mòmetres, a més de productes per a la higiene personal com sabó i paper higiènic. El Consorci, a més, ha reforçat el servei de neteja als centres educatius de la ciutat i als equipaments amb usos escolars per garantir la desinfecció dels diferents espais on es desenvolupin les activitats educatives i dels materials escolars durant tota la jornada lectiva. Dades d'inici de curs El nombre d'alumnes ha crescut a la ciutat de Barcelona, amb 1.087 més que el curs passat i arriba als 179.574. Per franges, a P3 i en tot el 2n cicle d'infantil es viu un descens que ja estava previst, tot i que l'augment a primària i sobretot a secundària fa créixer la xifra total de la franja 3-16 respecte el curs 2019-2020. 2019-2020 2020-2021 P3 12.611 12.172 Infantil 2n Cicle 39.058 38.523 Primària 82.006 82.199 ESO 57.423 58.852 Total 3-16 178.487 179.574 Per primera vegada la matrícula és superior a la pública a P3, passant del 49,8% al 51,6%, i en el global de tota l'educació obligatòria (3-16) a la pública, també creix del 43,4% al 44,8%. premsaconsorcieducacio@gencat.cat 3 Infantil Dif Primària Dif ESO Dif Total Dif Ciutat Vella 1.678 26 3.614 59 2.405 124 7.697 209 L'Eixample 5.379 -27 11.096 247 7.810 297 24.285 517 Sants-Montjuïc 3.316 -22 6.682 37 4.434 -162 14.432 -147 Les Corts 2.819 51 6.134 -105 4.811 -3 13.764 -57 Sarrià-Sant Gervasi 5.435 -213 12.185 -246 10.249 -111 27.869 -570 Gràcia 2.929 -94 6.054 11 3.444 283 12.427 200 Horta-Guinardó 4.039 -6 8.976 -6 6.349 204 19.364 192 Nou Barris 3.382 -54 7.614 50 5.961 209 16.957 205 Sant Andreu 3.886 -66 8.061 48 5.546 361 17.493 343 Sant Martí 5.660 -130 11.783 98 7.843 227 25.286 195 Total Barcelona 38.523 -535 82.199 193 58.852 1.429 179.574 1.087 Enguany s'avança en l'equilibri i la distribució de l'alumnat entre els diferents districtes de la ciutat. En el cas concret de Sarrià-Sant Gervasi, un districte que sempre ha tingut una sobreoferta de places escolars respecte la població, s'observa hi ha un descens de les matriculacions de 570 alumnes menys. A Barcelona hi ha 412 centres educatius sostinguts amb fons públics en les etapes d’educació infantil de segon cicle, primària i secundària obligatòria, dels quals 237 són públics i 175 són concer- tats. Aquest curs 2020-2021 es posen en marxa l'Institut Escola Eixample, l'Institut Vapor del Fil, l'Institut Escola Coves d'en Cimany, l'Institut Escola Plaça Comes i l'Institut Escola Rec Com- tal, 514 professionals més als centres educatius Per poder atendre millor les necessitats generades en context Covid-19, s'incorporen 514 nous professionals més als centres escolars: 373 docents, 110 personal no docent (Tècnic d'Eduació Infantil, Tècnic Integració Social, Educadors Educació Especial, Educadors Llar d’Infants) i 31 de personal d'atenció i serveis (PAS), 31 estudiants en pràctiques de Tècnics d'Educació Infantil en FP Dual. Específicament per als centres de major complexitat en el marc de Pla de Barris, es consoliden els 27 educadors socials de l’Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) que s’integren als equips educatius amb dedicació completa a aquests centres. També creixen els recursos en l'educació inclusiva, amb 41 incoporacions de Suport intensiu d'escolarització inclusiva (SIEI) arribant als 107; augmenten el nombre d'hores dels vetlladors; s'incorporen 11 professionals més als Equips d'Atenció Psicopedagògica (EAP); i un nou centre d'educació especial donarà suport inclusiu a l'escola ordinària, arribant als 7 centres en tota la ciutat que realitzen aquest servei. premsaconsorcieducacio@gencat.cat 4 Mesures per a l’acompanyament de l'alumnat en situació de vulnerabilitat Pel Consorci d'Educació és una prioritat la detecció i l’acompanyament de l'alumnat en situació de vulnerabilitat per possibles accions que s'hagin de dur a terme durant el curs escolar. La detecció de l'alumnat en situació de vulnerabilitat es fa a través del Pla contra la Segregació Escolar, posat en marxa el curs passat en col·laboració amb l'Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS), que fa una valoració en el moment de la matrícula. Però també es fa valoració de les situacions de vulnerabilitat sobrevinguda que poden aparèixer al llarg del curs escolar. Paral·lelament, el Departament d'Educació accelera el Pla d'Educació Digital per facilitar la trans- formació digital del país i per abordar totes els qüestions que tenen a veure amb la bretxa digital en tota la seva magnitud. El Departament ha anunciat el préstec de 300.000 dispositius a tot Catalunya a l'alumnat que cursa 3r d'ESO fins a postobligatòria, que arribaran al llarg del primer trimestre. A Barcelona, el Consorci finançat pel Fons Covid de l’Ajuntament, posa en marxa un banc de tablets amb connectivtat com a servei de préstec amb 2.200 tablets per aquell alumnat que s'hagi de confi- nar i que es trobi en situació de vulnerabilitat. Pel que fa a les beques menjador, per al curs 2020-2021 només en el mes de juny s'han rebut 31.731 sol·licituds, de les quals 25.832 són renovacions de les del curs passat i 5.899 noves sol·licituds. Per titularitat, d'alumnes matriculats a la pública hi ha 22.807 i a la concertada 8.924. Fins al 20 de setembre està obert el segon període de sol·licituds d’ajuts de menjador per a aque- lles famílies que no les van poder presentar en el termini de juny. La sol·licitud, igual que en el període de juny, és telemàtica, però s’hi han introduït algunes millores per simplificar a les famílies la introducció de les dades. Per tal de donar suport a l'alumnat que s'in- corpora durant el curs que es troba en situació de vulnerabilitat i les situacions de vulnerabilitat sobre- vinguda que hagin estat acreditades, es manté obert el període de sol·licituds durant tot el curs. Obres d'estiu El Consorci d'Educació de Barcelona ha aprofitat l'aturada de l'activitat lectiva en els centres educa- tius per realitzar obres de millora i arranjament de les instal·lacions i també per adaptar els centres a les noves necessitats d'escolarització i de reorganització dels espais per fer front a la pandèmia. Es posa en marxa un nou equipament per a l'Escola La Mar Bella (Plaça Bernat Calvó, 2) que per- met el creixement del centre amb dues línies. També el nou Institut Vapor del Fil obre les portes en el recinte de la Fabra i Coats (C/Sant Adrià, 20) amb dues línies. S'han fet obres en un total de 113 centres: 31 per garantir la nova escolarització anual, 67 per obres de millora (RAM), 8 per grans actuacions d’ampliació reforma o trasllat i 3 de nova construcció. A banda d’aquestes intervencions també hem fet l’encapsulat de protecció de les cobertes privades amb amiant dels entorns de 4 centres. premsaconsorcieducacio@gencat.cat 5