Pla estratègic de l’Arxiu Municipal de Barcelona 2020-2023 2 Sumari 1. Presentació 4 2. Estructura 6 3. Metodologia 7 4. Part ic ipants 10 Equip de l’Arxiu Municipal de Barcelona Professionals de l’Ajuntament de Barcelona Professionals externs 5. Missió 12 6. Visió 13 7. Valors 14 8. Model de futur: l’Arxiu Municipal que volem 16 9. Línies estratègiques 18 Línia 1. Iniciatives i objectius Línia 2. Iniciatives i objectius Línia 3. Iniciatives i objectius Línia 4. Iniciatives i objectius 3 Presentació Em plau molt presentar el Pla estratègic de l’Arxiu Municipal de Barcelona 2020-2023. És un plaer perquè és una bona notícia en els temps difícils que ens ha tocat viure durant aquests primers mesos del 2020 però, sobretot, perquè és l’expressió de la voluntat del servei d’accessibilitat a la informació, de progrés de la gestió documental i del coneixement compartit de la nostra trajectòria històrica. Aquest pla és especialment coherent perquè posa en valor fonaments que estan alineats amb la resta dels instruments del mandat; sobretot, l’accés universal als documents per a tothom, la transformació digital de l’administració i la transparència de les decisions del govern municipal. Des de l’inici d’aquest pla es declara que l’Arxiu Municipal vol i ha de ser un servei digital, obert a tothom, per a tothom i de tothom; no hi ha cap exclusió quant al concepte d’arxiu que representa sempre tota la ciutadania i en què volem que tothom se senti vinculat. Per tot això, ens comprometem a treballar per fer arribar l’Arxiu Municipal de Barcelona a totes les persones i els territoris de la nostra ciutat i a seguir apostant per tal que aquest servei progressi i millori els anys vinents. Els arxius són una eina essencial del Govern de la ciutat, però avui es reivindiquen també com una baula de la defensa dels drets i de la memòria democràtica de la ciutadania. Així, el pla que presentem conté una àmplia proposta d’objectius que tenen com a finalitat la justa devolució d’aquesta memòria col·lectiva, en la mesura que es considera ja un magnífic patrimoni dels barcelonins i barcelonines. Montserrat Ballarín Espuña regidora de Comerç, Mercats, Règim Interior i Hisenda 4 El Pla estratègic de l’Arxiu Municipal de Barcelona (2020-2023) és com una carta portolana d’època medieval que custodiem a l’Arxiu Municipal, en la mesura que és un itinerari de navegació que ens indica els diferents ports fins a arribar al destí anhelat; un destí sovint atzarós i ple d’esculls que haurem de superar. El primer sotrac, només a l’inici del viatge, ens ha fet mantenir el timó ferm, perquè ens hem trobat amb una pandèmia d’unes proporcions mai no conegudes en ple segle xxi. Amb el propòsit d’arribar a bon port, la nostra organització té aquesta carta com una brúixola que ens orienta a partir dels fonaments (missió, valors, visió) i amb les quatre grans palanques que són les nostres línies estratègiques: la vinculació amb el coneixement de la memòria ciutadana, l’accessibilitat universal a la informació, la transició digital de la nostra organització i un model organitzatiu amb les persones professionals al centre. Per avançar anirem teixint, dia a dia, els objectius operatius de cada centre i la unió d’aquests esforços ens farà més competents fins a arribar a la nostra meta. Així mateix, volem que aquest pla sigui el fidel representant de l’evolució imparable de l’accessibilitat als arxius, com a principi i motor que s’expressa en tota la seva dimensió. D’aquesta manera, ens alineem amb les declaracions del Consell Internacional d’Arxius, que promou l’accés com a principi essencial de les societats més avançades en la defensa de la transparència, el bon govern i la democràcia. Volem expressar un agraïment especial a totes les persones que, des de diferents àmbits, han participat en la redacció o l’assessorament d’aquest pla, des del personal del mateix Arxiu Municipal fins als col·laboradors externs. Joaquim Borràs Gómez arxiver en cap 5 Estructura Aquest pla s’articula en quatre grans blocs d’informació. Una primera part declarativa que inclou els conceptes de la missió, la visió i els valors que volen posar èmfasi en els elements que ens identifiquen i als quals volem aspirar en el futur immediat. Per això, cada vegada aquestes definicions demostren que, malgrat que hem volgut subratllar que som hereus dels plans anteriors, ara i aquí volem ser molt més directes, clars i propers a les necessitats reals de la ciutadania, pensem que la visió és la demostració més fefaent d’aquesta voluntat de fer una mirada al futur amb esperança i coratge. En segon lloc, presentem el model de futur de l’Arxiu Municipal, que és un veritable compromís de l’equip professional. Així, es tracta d’un decàleg molt ambiciós que posa en primer terme la nostra vocació de servei públic, obert, transparent, accessible, digital, sostenible... Igualment, posem en relleu els trets que ens distingiran, com ens agradaria que ens reconeguin i com ens agradaria que ens veiessin (l’accessibilitat, l’expertesa, l’agilitat, l’atenció personalitzada, l’ètica, la creativitat i la utilitat). A la tercera part presentem les quatre línies estratègiques d’aquest Pla estratègic 2020-2023. Es tracta dels quatre principis rectors o palanques sobre els quals desenvoluparem els nostres objectius del període i les activitats anuals de manera més concreta. Creiem important aprofundir en aquests quatre aspectes rellevants: la vinculació amb el coneixement de la memòria ciutadana, l’accessibilitat universal a la informació, la transició digital de la nostra organització i un model organitzatiu amb les persones professionals al centre. La quarta part d’aquest pla inclou les iniciatives a l’entorn de les línies estratègiques i a continuació es desplega una àmplia bateria d’objectius per al període 2020-2023, és a dir, més de 130 objectius que han estat el resultat del treball i la proposta de les persones professionals de l’Arxiu Municipal que han participat en aquesta experiència d’autogestió, a partir de la creació d’equips motors. 6 Metodologia La metodologia utilitzada per elaborar aquest Pla estratègic de l’Arxiu Municipal 2020-2023 ha buscat integrar, en tot moment i en cadascuna de les seves fases, el coneixement de les i els professionals que tenen una relació directa amb l’Arxiu Municipal, ja sigui perquè formen part del seu equip o perquè en són persones usuàries o col·laboradores externes i connecten amb el que l’organització i la ciutat necessita. En aquest sentit, l’elaboració d’aquest pla ha estat absolutament col·laborativa, amb la intenció d’implicar i fer copropietàries, del propòsit i dels objectius de l’Arxiu Municipal de Barcelona, a totes les persones que hi han participat. Així doncs, el Pla estratègic de l’Arxiu Municipal de Barcelona ha estat redactat a partir de l’activitat integrada dels equips i col·lectius següents: Usuaris i parts Participació en la primera fase de definició d’expectatives interessades i línies de futur de l’Arxiu Municipal de Barcelona. Equip de l’Arxiu Participació en totes les fases d’elaboració Municipal del Pla estratègic. Participació en la concreció dels objectius Equips estratègics en propostes d’actuació (objectius, motor projectes o accions). Supervisió de totes les fases d’elaboració del Pla estratègic, Comitè de comunicant, facilitant, analitzant i validant les diferents Direcció aportacions fetes per cadascun dels col·lectius implicats. Valoració i ajust de les diferents propostes Comitè de metodològiques de treball plantejades i suport tècnic Planif icació al llarg de tot el procés d’elaboració del Pla estratègic. 7 L’elaboració del Pla estratègic de l’Arxiu Municipal 2020-2023 de l’Ajuntament de Barcelona s’ha estructurat en quatre fases: Prospecció estratègica Comunicació Revisió del marc estratègic Formulació d ’object ius Anàlisi i prospecció estratègica del Sistema Municipal d ’Arxius de Barcelona amb els agents implicats En primer lloc es van dur a terme un seguit de dinàmiques participatives per conèixer el punt de vista de les persones usuàries, dels agents externs relacionats (parts interessades) i dels equips de l’Arxiu Municipal respecte a les necessitats de futur, les seves expectatives i l’evolució que ha de tenir l’organització a la ciutat i a l’organització municipal. Aquesta primera part es va completar amb l’anàlisi i la valoració per part de l’equip directiu dels resultats del Pla estratègic anterior i l’obtenció de les lliçons apreses al llarg del seu desenvolupament i gestió. 8 Revisió i a just del Marc estratègic de l’Arxiu Municipal El Sistema Municipal d’Arxius ja va definir, al període estratègic anterior, un marc estratègic molt acurat que tenia en compte l’evolució prevista de l’organització en un futur que anava més enllà del límit dels objectius que es podia plantejar en aquell període; així doncs, en aquesta fase el que s’ha fet és actualitzar aquella visió a partir d’una reflexió on s’han integrat les aportacions dels diferents agents que hi van participar. Com a resultat d’aquesta actualització es van definir les línies estratègiques i els diferents àmbits de resultats sobre els quals calia formular els objectius. Impuls d’equips motors per a la planif icació i la programació de les actuacions La voluntat d’impulsar una cultura de treball basada en l’aprenentatge organitzatiu ha portat a la utilització de models de treball basats en la conversa i l’intercanvi de coneixement i punts de vista entre les i els professionals de l’Arxiu Municipal; així doncs, la proposta d’objectius específics ha estat formulada a través d’equips que s’han denominat “motors” i que han treballat de manera autogestionada rebent tan sols indicacions sobre el tema sobre el qual havien de treballar, els terminis dels quals disposaven i els criteris amb els quals es valoraria la prioritat de les propostes elaborades. Per contrastar els diferents punts de vista i inspirar actuacions, aquests equips també disposaven de tot el material obtingut en la primera fase d’anàlisi i prospecció estratègica i dels resultats del Pla estratègic anterior. El nivell de les aportacions d’aquests equips ha estat extraordinari i l’experiència obtinguda amb aquesta forma de treballar permet a l’organització disposar d’un nou enfocament metodològic que vagi més enllà de l’elaboració del Pla estratègic i serveixi per impulsar altres tipus d’iniciatives sorgides en el dia a dia de l’Arxiu Municipal. Les diferents propostes presentades van ser analitzades, valorades i ajustades a partir de criteris de viabilitat, oportunitat i alineació amb el model de futur elaborat. Comunicació En aquesta fase: • S’ha fet retorn d’informació i el reconeixement oportú a totes les persones que han contribuït a l’elaboració del Pla estratègic 2020-2023 de l’Arxiu Municipal. • S’ha elaborat un document de comunicació corporativa per difondre el Pla estratègic de l’Arxiu Municipal en el seu entorn. 9 Participants En l’elaboració del Pla estratègic de l’Arxiu Municipal de Barcelona 2020-2023 han participat: Equip de • ÀNGELA AMOR • CARME MUNTANER l’Arxiu • ESTEVE BARANDICA • INÉS NIETO Municipal de • GEMMA BAYÓ • INMA NUÑO• OLEGUER BENAIGES • JOSEP OBIS Barcelona • JOAQUIM BORRÀS • JAUME ORIOL • NÚRIA BOSOM • NÚRIA PARERA • JORDI CALAFELL • ANA PAZOS • ORIOL CALVET • OLGA PIEDRAFITA • PILAR CAMPOS • ORIOL PINTOR • ELISA CANO • SANDRA PONCE • EMILIA CAPELL • NÚRIA POSTICO • GORKA COFIÑO • TRINI PRUNERA • MONTSE ESTEVE • MARIA RAYA • ZOEL FORNIÉS • ELISA REGUEIRO • LAURA FORTUNY • MARIA FÈLIX RONCERO • CRISTINA GALLARDO • MONTSE RUIZ • MERCÈ GÁLVEZ • MARTA SAIZ • XAVIER GARCIA • JORDI SERCHS • GLÒRIA GIMENO • JORDI SERRA • ANDREA HERNÁNDEZ • GEMMA SUBIRÀ • GERMÀ ITURRATE • MARIONA TERUEL • EUGÈNIA LALANZA • RAFEL TORRELLA • MERCÈ LÀZARO • ALÍCIA TORRES • ADELA MARTÍNEZ • GEMMA VALLS • IMMA MARTÍNEZ • ROSA VILLANUEVA • MARIA MENA • ROSER DOLORS VISA • GLÒRIA MORA Professionals • ISABEL CASAS, • ELENA PLA, de l’Ajuntament cap del Departament directora d’Administració de Barcelona d’Informació i Documentació Electrònica • ROSER CRIVELLÉ, • CRISTINA RIBAS, cap del Departament de directora de Serveis de Logística i Manteniment Comunicació Digital • MARIBEL FERNÁNDEZ, • JOAN ANTON RODRÍGUEZ, directora de Serveis de director de l’Àrea de Règim Secretaria Tecnicojurídica Jurídic • CARLES LLOVERAS, • MARTA RUBIÓ, director de Serveis de directora de Serveis Generals Secretaria General del Districte de Nou Barris • RAFA LÓPEZ, • ROSA VALENTÍ, cap del Departament cap del Departament de d’Arquitectura d’Aplicacions i Transparència Dades de l’IMI 10 Professionals • CARLOTA BUSTELO, • JAUME DANTÍ, • JOSEP MATAS, externs consultora de records, catedràtic d’Història Moderna advocat i consultor en dret de document and information de la Universitat de Barcelona la informació i de les noves management, Gabinete tecnologies, protecció de Umbus, SL • JOAN ÀNGEL FRIGOLA, dades de caràcter personal i cap de Comunicació del administració electrònica • FRANCESC CABALLÉ, Districte de Sarrià - Sant historiador i especialista Gervasi i membre del Taller • ISABEL SEGURA, historiadora en documentació i arxius, d’Història Clot - Camp de i col·laboradora de l’Arxiu Veclus-Heritage l’Arpa • JOAN SOLER, • MÒNICA CAMINS, delegada • AGUS GIRALT, president de l’Associació comercial de l’empresa historiador, bloguer de Sants d’Arxivers-Gestors de Logisdoc Serveis Integrals / i vinculat a la plataforma de Documents de Catalunya i Servicio Móvil Can Batlló director de l’Arxiu Històric de Terrassa • JOSEP CAPDEFERRO, • OLGA GIRALT, historiador i professor consultora independent en • VICENÇ RUIZ, d’Història del Dret a la gestió de la documentació i la vocal de Recerca de Universitat Pompeu Fabra informació l’Associació d’Arxivers- Gestors de Documents • MIREIA CAPDEVILA, • SÍLVIA MARIMON, periodista, de Catalunya i arxiver al historiadora i coordinadora de especialista en temes de Departament d’Interior de la l’Arxiu Històric de la Fundació memòria i història del Diari Ara Generalitat de Catalunya Carles Pi i Sunyer • MANEL MARTÍN, catedràtic • DANIEL VENTEO, historiador i • XAVIER CAZENEUVE, d’Ensenyament Secundari i museòleg, especialitzat en la historiador especialitzat doctor en Història, membre història de Barcelona i autor en l’estudi, la recerca i la del Centre d’Estudis Ignasi de diverses monografies divulgació de la història de Iglésias sobre patrimoni documental, Barcelona arxius i memòria L’impuls i la direcció de la redacció d’aquest pla estratègic ha estat exercida per Joaquim Borràs, arxiver en cap de l’Ajuntament de Barcelona, amb la col·laboració de Gemma Bayó, cap del Servei de Gestió Documental del Sistema Municipal d’Arxius; Núria Bosom, directora de l’Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona; Núria Postico, directora de l’Arxiu Municipal Contemporani de Barcelona; Ana Pazos, cap del Servei de Coordinació de Centres, i Jordi Serchs, de l’Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona, amb el suport tècnic d’Àngela Fuster, Oriol Pintor i Rosa Villanueva. L’assessorament i el suport metodològic els ha dut a terme Manel Muntada, de cumClavis. 11 Missió L’Arxiu Municipal de Barcelona és un servei públic essencial que garanteix l’accés i l’ús dels documents per assegurar els drets de les persones i contribuir a la memòria, el coneixement de la ciutat i el desenvolupament de la societat en un entorn digital. 12 Visió L’Arxiu Municipal de Barcelona vol ser el referent d’arxiu en l’era digital, obert i per a tothom. 13 Valors Els valors que impulsarà l’Arxiu Municipal de Barcelona amb la finalitat d’orientar la seva presa de decisions i caracteritzar la seva manera de fer són els següents: Accessibi l i tat Innovació Atenció perquè totes les persones puguin fer Anhel i cerca continuada per incorporar noves ús de la informació i dels serveis de l’Arxiu maneres de fer, adequar la qualitat de l’oferta Municipal de manera lliure, còmoda i ràpida. a les possibilitats tecnològiques del moment i ampliar el ventall de serveis que s’ofereix a la Aquest valor integra els valors associats ciutadania. següents: Transparència, disponibilitat, Aquest valor integra els valors associats comunicació, escolta i voluntat de servei. següents: Creativitat, canvi i millora contínua. 14 Col· laboració Cerca del treball conjunt entre els i les professionals i aquells agents amb els quals es relaciona l’Arxiu Municipal, per contribuir al coneixement, als recursos i als esforços i sumar-los en l’assoliment dels propòsits individuals i compartits. Aquest valor integra els valors associats següents: Cooperació, rendibilitat, eficiència i treball en equip. 15 Model de futur: l’Arxiu Municipal que volem 1 Serem un servei públic reconegut com un 6 Haurem implantat l’arxiu electrònic únic a dels arxius més innovadors i rigorosos en l’Ajuntament de Barcelona i contribuirem l’àmbit arxivístic i que garanteix l’accés en a la transició digital dels procediments una societat digital. administratius. 2 Serem un arxiu obert, transparent, sostenible 7 Crearem i publicarem conjunts de dades i compromès amb la ciutadania. obertes i reutilitzables per als sectors interessats. 3 Preservarem la memòria col·lectiva de la ciutat retornant-la als seus protagonistes i 8 Serem un servei referent de l’Ajuntament de posant-la a l’abast de tota la ciutadania. Barcelona en la gestió dels documents i les dades, que incorporaran les condicions d’ús i 4 Donarem accés a grans volums de accés des de la seva creació. documents digitalitzats i oferirem uns serveis en línia adaptats a les necessitats i les 9 Desenvoluparem un model de gestió peticions de les persones usuàries. eficient amb professionals proactius i amb la formació necessària per afrontar els 5 Assegurarem la preservació digital dels reptes de l’administració electrònica i la documents. digitalització dels fons i les col·leccions amb la tecnologia emergent. 16 ELS TRETS QUE ENS DISTINGIRAN SERAN ELS SEGÜENTS: Atenció a aquelles característiques que fan Accessibi l i tat possible i faciliten l’encontre de la persona usuària amb els serveis oferts. Equip de professionals referents en la gestió Expertesa documental i en la prestació dels serveis que se’n deriven. Cura per invertir el mínim temps possible en Agil i tat atendre la demanda i oferir el servei de manera complerta i satisfactòria. Atenció Interès en les necessitats de servei que personal i tzada expressa o espera cada persona usuària. Claredat en les regles que regulen l’activitat Ètica i la responsabilitat sobre l’acompliment dels compromisos de qualitat assumits. Resposta original i innovadora a les Creativi tat necessitats i expectatives relacionades amb l’oferta de serveis. Impacte real en la resolució de les causes Uti l i tat que originen la demanda de la persona usuària dels serveis. 17 Línies estratègiques Les línies estratègiques establertes per al període 2020-2023 són les següents: 1 2 Enfortir Garantir la vinculació amb la ciutadania per la protecció i l’accés als documents i potenciar el coneixement de la memòria recursos d’informació a totes les persones. de Barcelona a través del patrimoni documental. 3 4 Facil i tar Desenvolupar la transició digital de l’Ajuntament de un model organitzatiu i professional que Barcelona per a una gestió eficient dels doni resposta a les necessitats de la ciutat. documents. 18 1 Enfortir 1.1.4. Dissenyar una línia de comunicació i productes de la vinculació amb difusió de les activitats dirigida a públics i accions la ciutadania per potenciar el diverses. coneixement de la memòria de 1.1.5. Fer una proposta d’activitats dirigida a les persones interessades en la història de la ciutat Barcelona a través del patrimoni a partir de les recerques dels investigadors i les documental. investigadores i la documentació consultada. 1.1.6. Desenvolupar activitats en nous formats que permetin el diàleg i la participació ciutadana en el I N I C I A T I V E S I O B J E C T I U S tractament i la difusió dels fons i les col·leccions documentals. 1.1. Impulsar accions de difusió per donar 1.1.7. Crear recursos digitals per donar a conèixer a conèixer els fons i les col·leccions de la història de la ciutat a partir dels fons l’Arxiu Municipal. documentals. 1.1.1. Dissenyar un programa d’activitats de difusió 1.1.8. Elaborar el programa i organitzar les activitats del adreçat a públics diversos que permeti destacar Dia Internacional dels Arxius. els fons documentals i en faciliti la comprensió i el 1.1.9. Reorganitzar i impulsar les línies de publicacions, coneixement. posant èmfasi en les edicions digitals per difondre 1.1.2. Desenvolupar un programa d’exposicions els continguts i les activitats de l’Arxiu. presencials i virtuals que doni a conèixer els fons 1.1.10. Promoure una programació coordinada entre i les col·leccions documentals, sobretot aquells els diferents centres d’arxiu en matèria de menys coneguts, i la història de Barcelona i els planificació d’activitats de difusió. seus barris. 1.1.3. Participar en les commemoracions històriques que s’organitzin a la ciutat conjuntament amb altres equipaments culturals. 19 1.2. Promocionar l’Arxiu Municipal com a 1.4. Oferir serveis al món educatiu servei a través dels canals web, les xarxes i acadèmic per al coneixement del socials i els mitjans de comunicació. patrimoni i la memòria de la ciutat. 1.2.1. Actualitzar i desenvolupar la implantació de 1.4.1. Impulsar espais pluridisciplinaris per estudiar, continguts dels webs de l’AMB a noves versions. planificar i coordinar les activitats educatives. 1.2.2. Establir mecanismes de coordinació entre el 1.4.2. Ampliar l’oferta educativa a totes les etapes personal dels centres d’arxiu que faci tasques de educatives amb activitats basades en comunicació. l’experiència, la recerca i la documentació dels 1.2.3. Crear nous canals institucionals per arribar a arxius. més públic, especialment el més jove, per generar 1.4.3. Oferir recursos didàctics virtuals a alumnat de les comunitat. diferents etapes educatives d’acord amb les seves 1.2.4. Difondre i fer més visible les funcions i els serveis necessitats curriculars. de l’AMB a través del web i les xarxes socials. 1.4.4. Proposar una campanya de comunicació per 1.2.5. Establir mecanismes per fomentar la interacció donar a conèixer l’oferta educativa de l’AMB. amb altres canals de comunicació de l’Ajuntament 1.4.5. Col·laborar amb activitats educatives específiques de Barcelona i altres institucions patrimonials. a través de jornades i trobades tècniques. 1.2.6. Explorar noves línies editorials pel web i les xarxes socials. 1.4.6. Proposar programes educatius específics per a persones amb risc d’exclusió social. 1.2.7. Dur a terme accions de comunicació interna per donar a conèixer l’Arxiu al personal de 1.4.7. Dissenyar un formulari al web perquè els centres l’Ajuntament. educatius puguin fer les inscripcions a les activitats. 1.2.8. Crear una imatge gràfica de l’Arxiu Municipal de Barcelona. 1.2.9. Dur a terme accions de promoció amb els mitjans 1.5. Contribuir al món de la recerca de comunicació sobre els serveis i les activitats de generant coneixement sobre els arxius i l’Arxiu Municipal. el patrimoni documental de la ciutat. 1.5.1. Col·laborar amb institucions, universitats i 1.3. Interactuar amb les entitats i les investigadors i investigadores per a l’explotació dels fons i proposar activitats que promoguin la diferents iniciatives territorials per recerca. difondre el patrimoni documental de la ciutat a la ciutadania. 1.5.2. Oferir noves eines i serveis al personal investigador per facilitar-ne la feina de recerca. 1.3.1. Col·laborar amb altres organismes i equipaments culturals per dur a terme l’estudi i la difusió del 1.5.3. Organitzar jornades, congressos i conferències per fomentar la interacció i el coneixement dels patrimoni històric de la ciutat. fons i la història de Barcelona. 1.3.2. Col·laborar amb centres d’estudis i altres institucions vinculats a la memòria històrica de la ciutat per desenvolupar activitats conjuntes. 1.3.3. Assessorar entitats per a la preservació del seu patrimoni documental. 20 2 Garantir la protecció 2.1.6. Incorporar el servei de préstec digital per millorar l’atenció a les persones usuàries internes i i l’accés als documents i garantir la seguretat dels documents. recursos d’informació a totes 2.1.7. Unificar criteris amb els serveis d’atenció general a la ciutadania (010, OAC...) per fer una correcta les persones. derivació als diferents centres del SMA. 2.1.8. Implantar sistemes que permetin recollir els nivells de satisfacció de les persones usuàries. I N I C I A T I V E S I O B J E C T I U S 2.1. Oferir serveis per facilitar la consulta 2.2. Garantir la transparència, l’accés, la dels documents. seguretat i la protecció dels documents. 2.1.1. Impulsar projectes per millorar l’accessibilitat 2.2.1. Establir un mecanisme de suport amb els física i sensorial. referents jurídics per tenir un assessorament legal àgil amb els dictàmens d’eliminació i accés. 2.1.2. Actualitzar el procediment de reproduccions a demanda de la persona usuària. 2.2.2. Fer difusió de les instruccions establertes pel procediment d’accés a la informació pública quan 2.1.3. Implementar la petició electrònica als diferents la documentació requerida depengui de la DSMA. processos de la gestió de la consulta pública. 2.2.3. Participar en portals de continguts digitals 2.1.4. Dur a terme accions de sensibilització i informació nacionals i internacionals. a persones usuàries internes per a la correcta custòdia i conservació d’expedients en préstec. 2.2.4. Dur a terme un estudi per poder geolocalitzar la documentació. 2.1.5. Assolir l’homogeneïtzació de procediments, formularis i preus públics amb l’objectiu de 2.2.5. Disposar d’una eina corporativa de lliurament treballar cap als arxius oberts. de les reproduccions dels documents que ens sol·licita el ciutadà o ciutadana. 21 2.2.6. Afegir noves funcionalitats al catàleg en línia. 2.4.3. Implantar el nou gestor documental als centres d’arxiu. 2.2.7. Avançar en l’estudi del règim d’accés de les sèries del Calendari de conservació. 2.4.4. Fer un estudi d’arxius relatiu a l’àmbit de la ciutat de Barcelona per poder establir una política de 2.2.8. Elaborar un protocol de protecció de les dades captació de fons. personals contingudes en els documents objecte de consulta. 2.4.5. Revisar les necessitats d’ús, els requisits i el funcionament del Registre de fons com a eina de 2.2.9. Identificar els documents essencials de control dels ingressos. l’Ajuntament de Barcelona i establir les mesures que en garanteixin la preservació. 2.4.6. Estudiar l’aplicació i l’ús d’eines d’intel·ligència artificial per a la indexació de continguts. 2.4.7. Elaborar un pla de descripció dels fons del SMA. 2.3. Articular les polítiques de preservació i les actuacions concretes sobre 2.4.8. Dur a terme actuacions perquè els òrgans polítics restauració i conservació del patrimoni. i els alts càrrecs transfereixin els documents un cop acabat el mandat. 2.3.1. Revisar i actualitzar la normativa i les eines sobre preservació per difondre-la. 2.4.9. Establir un protocol per a la valoració o la taxació del patrimoni documental tant per a les sortides 2.3.2. Fer l’estudi de l’estat de conservació de la temporals dels documents com per als ingressos documentació de caràcter permanent de tots els de fons privats. centres del SMA. 2.4.10. Actualitzar el procediment d’ingressos 2.3.3. Restaurar els documents que hagin patit extraordinaris. degradacions per procedir a recuperar-los. 2.3.4. Crear una fitxa única de seguiment per documentar les restauracions internes i externes. 2.5. Avançar significativament en la digitalització del fons. 2.3.5. Impulsar un programa d’analítiques ambientals en els dipòsits per valorar l’activitat biològica i els 2.5.1. Revisar el protocol de digitalització retrospectiva. nivells de contaminants. 2.5.2. Elaborar el Pla de digitalització retrospectiva del 2.3.6. Unificar la redacció dels plecs tècnics de les SMA. licitacions de restauració, enquadernació i 2.5.3. Implantar una eina compartida de control de la conservació. documentació digitalitzada i ingestada. 2.3.7. Dur a terme auditories per conèixer la implantació 2.5.4. Establir el procediment i el tractament tècnic per dels plans d’emergència a l’AHCB, l’AMCB i l’AFB. a l’ingrés de fons privats digitals. 2.3.8. Desenvolupar protocols d’actuació de recuperació 2.5.5. Establir un pla de preservació digital. o salvament de la documentació en tots els arxius en cas de desastre per afegir-los als plans 2.5.6. Avançar en la ingesta d’objectes digitals de la d’emergència. documentació identificada i descrita al programari d’arxius (Albalà). 2.5.7. Augmentar la capacitat del repositori de 2.4. Impulsar la gestió dels ingressos i el preservació digital. tractament documental. 2.4.1. Definir un procediment per al control de la qualitat de les descripcions dels nostres fons. 2.4.2. Actualitzar l’estudi dels volums i les tipologies documentals per al projecte de reunificació física dels centres. 22 3 Facilitar la transició digital 3.2. Actualitzar i desenvolupar els instruments, els processos i els mètodes de l’Ajuntament de Barcelona del sistema AIDA. per a una gestió eficient dels 3.2.1. Completar i actualitzar el Quadre de classificació documents. uniforme de l’Ajuntament de Barcelona. 3.2.2. Fer accessible tots els instruments del sistema AIDA en format de dades obertes. I N I C I A T I V E S I O B J E C T I U S 3.2.3. Elaborar el model del Quadre de classificació de fons familiars. 3.1. Progressar en la implantació del sistema AIDA en l’Administració municipal. 3.2.4. Elaborar el model del Quadre de classificació de fons d’entitats i empreses. 3.1.1. Estudiar la necessitat d’incloure la fase d’anàlisi documental en les implantacions del sistema AIDA 3.2.5. Elaborar el model del Quadre de classificació de a les oficines. fons personals. Planificar les implantacions del sistema AIDA a les 3.2.6. Actualitzar el Quadre de classificació del fons del 3.1.2. gerències de les àrees i ens municipals. Consell de Cent i Ajuntament Modern. Elaborar un programa de manteniment i 3.2.7. Definir un procediment de coordinació amb 3.1.3. seguiment del sistema AIDA un cop implantat. el Registre de procediments administratius per correlacionar les sèries del Quadre de 3.1.4. Definir els documents i els procediments no reglats classificació amb aquest registre. susceptibles de ser tramitats electrònicament amb el mòdul eOficines i fer-ne l’anàlisi documental. 3.2.8. Unificar en un sol instrument de gestió el Quadre de classificació uniforme i el Calendari de conservació. 3.1.5. Actualitzar els cursos virtuals i de formació presencial en gestió documental adreçats a les 3.2.9. Actualitzar els formularis d’avaluació i accés a la persones usuàries de les oficines. documentació. 3.1.6. Crear nous formats de comunicació pràctica de les eines de gestió documental. 23 3.2.10. Revisar el formulari d’altes, modificacions i baixes 3.3.14. Dur a terme un estudi de gestió i preservació de de sèries al Quadre de classificació uniforme. les bases de dades. 3.2.11. Ampliar les autoritats de matèries del sistema 3.3.15. Definir un model d’anonimització dels documents AIDA per a la descripció de fons gràfics. electrònics. 3.2.12. Elaborar criteris d’utilització dels descriptors. 3.3.16. Migrar els expedients electrònics i objectes de Documentum al nou gestor documental Opentext. 3.2.13. Aprovar nous dictàmens d’avaluació i accés. 3.3.17. Establir el mecanisme per fer còpies 3.2.14. Implantar la funcionalitat de la guia de fons i electròniques autèntiques de documents en paper col·leccions al Catàleg en línia de l’Arxiu Municipal custodiats als centres d’arxiu. de Barcelona. 3.2.15. Desenvolupar eines i recomanacions de gestió documental i arxiu per facilitar el teletreball a 3.4. Incorporar el programa dels arxius l’Ajuntament de Barcelona. i documents audiovisuals i els actius digitals al sistema AIDA. 3.3. Implementar el gestor documental i 3.4.1. Fer el tractament i la digitalització de la l’arxiu electrònic. documentació sonora, visual i audiovisual en suport analògic conservada als centres d’arxiu. 3.3.1. Posar en marxa el mòdul RM del gestor documental. 3.4.2. Definir un protocol d’actuació per a la transferència i l’ingrés de documents sonors, 3.3.2. Posar en marxa el mòdul d’eOficines del gestor visuals i audiovisuals a l’arxiu electrònic. documental. 3.4.3. Fer accessibles els fons orals i audiovisuals de 3.3.3. Posar en marxa el mòdul de gestió i descripció l’Ajuntament promovent-ne la difusió. d’arxius físics als diferents centres del Sistema. 3.4.4. Participar activament en el Dia Mundial del 3.3.4. Posar en marxa la plataforma de gestió Patrimoni Audiovisual. documental per als expedients electrònics. 3.4.5. Impulsar projectes de recollida de fons orals 3.3.5. Establir els procediments d’intervenció en els rellevants per a la història i representatius de la projectes d’administració electrònica. diversitat de la ciutat. 3.3.6. Implementar procediments i accions relatives a 3.4.6. Impulsar la tasca de tria, avaluació i accés de la la posada en marxa de l’Oficina Tecnològica de documentació audiovisual i fotogràfica. Gestió Documental. 3.4.7. Implementar a les oficines la Directriu tècnica 3.3.7. Elaborar les anàlisis documentals dels nous per a la gestió i el tractament dels documents projectes d’expedient electrònic. audiovisuals. 3.3.8. Implementar els projectes d’eAdministració 3.4.8. Fer un estudi sobre el tractament i l’arxiu dels sectorials i transversals. webs de l’Ajuntament de cara a garantir-ne la 3.3.9. Elaborar models específics de gestió de preservació. documents dins del Model de gestió de documents 3.4.9. Estudiar la necessitat de tractament arxivístic electrònics. de les xarxes socials i les app relacionades amb 3.3.10. Contribuir a l’elaboració d’un mapa de la l’Ajuntament. implementació de l’administració electrònica. 3.4.10. Definir els requisits de gestió documental per als 3.3.11. Implementar els evolutius identificats per l’eArxiu. actius digitals (DAM), el seu desenvolupament i la implementació posterior. 3.3.12. Elaborar i revisar normatives tècniques relatives a la implantació de l’arxiu electrònic. 3.3.13. Elaborar una política de preservació de documents i expedients de l’arxiu electrònic. 24 4 Desenvolupar un model 4.1.5. Integrar el personal dels arxius dels ens municipals dependents en la planificació i organitzatiu i professional que l’execució dels objectius i els projectes impulsats doni resposta a les necessitats per l’AMB. de la ciutat. 4.1.6. Dur a terme un estudi per analitzar les possibilitats d’ampliar els horaris de consulta i que s’adeqüin més a les necessitats de les persones usuàries. I N I C I A T I V E S I O B J E C T I U S 4.1.7. Elaborar un protocol de resiliència organitzativa que atenuï l’impacte d’una situació de crisi social 4.1. Desplegar un conjunt d’actuacions sobre el funcionament dels equips, l’activitat i la adreçades a la millora de metodologies de prestació de serveis de l’Arxiu Municipal. treball i de serveis oferts a les persones usuàries. 4.2. Assegurar el correcte equilibri entre 4.1.1. Determinar els mecanismes per detectar i fer extensiu a tots els centres els casos d’èxit de els reptes formulats i la dotació de l’Arxiu Municipal. recursos professionals per a cada centre d’activitat. 4.1.2. Actualitzar els indicadors de gestió i la seva metodologia de seguiment i control. 4.2.1. Validar la proposta d’estudi del model organitzatiu de l’Arxiu de la Ciutat de Barcelona a Can Batlló. 4.1.3. Replantejar l’actual Memòria anual de l’AMB quant a la seva estructura, continguts i disseny. 4.2.2. Actualitzar les funcions de la Direcció del SMA en funció de les noves demandes i necessitats del 4.1.4. Impulsar la metodologia de gestió de projectes context professional, organitzatiu i de serveis. i millorar l’actual eina de seguiment Project 4.2.3. Determinar el model de governança de la Gestió Monitor. Documental arran del nou escenari de l’eArxiu. 25 4.2.4. Implantar el model dels arxius centrals a les 4.4. Establir un sistema de gestió del gerències de les àrees. coneixement de l’organització i de 4.2.5. Impulsar la consolidació de places de tècnic desenvolupament professional. superior en arxivística en l’oferta pública de 4.4.1. Actualitzar els protocols i les normatives del web l’Ajuntament de Barcelona. de l’AMB i de la intranet de l’Arxiu. 4.2.6. Actualitzar els llocs de treball de l’Arxiu Municipal 4.4.2. Planificar sessions o píndoles de formació que consten a la RLT de l’Ajuntament de internes amb un enfocament pràctic. Barcelona, ajustant-los a les necessitats actuals i futures de l’Arxiu. 4.4.3. Elaborar un directori de coneixement expert i talent de l’equip de l’Arxiu Municipal. 4.4.4. Fomentar la participació activa dels tècnics de 4.3. Adequar els equipaments a les l’Arxiu Municipal en fòrums professionals. necessitats actuals i a l’evolució cap a un arxiu unificat. 4.4.5. Organitzar i participar en activitats de desenvolupament professional amb la 4.3.1. Validar el projecte bàsic per a la rehabilitació i col·laboració d’altres organismes i institucions adequació de la nau 8 de Can Batlló com a futura arxivístiques i acadèmiques. seu de l’Arxiu de la Ciutat de Barcelona. 4.4.6. Definir un protocol de desvinculació de persones 4.3.2. Fer una nova proposta per a l’equipament que se’n van i d’acollida de noves persones de l’Arxiu Municipal de Barcelona a un nou treballadores. emplaçament. 4.4.7. Establir un sistema de detecció de necessitats 4.3.3. Adequar l’edifici de l’AHCB als requisits de formació ajustada a la realitat de les i els d’accessibilitat, habitabilitat, riscos laborals i professionals de l’Arxiu Municipal. serveis. 4.4.8. Replantejar l’actual Taula de Coordinació de 4.3.4. Adequar l’edifici de l’AMCB (seu i arxiu intermedi) centres que se celebra bianualment per aprofitar als requisits d’accessibilitat, habitabilitat, riscos millor el coneixement que es comparteix. laborals i serveis. 4.4.9. Elaborar el sistema per desenvolupar el 4.3.5. Adequar l’edifici de l’AFB als requisits teletreball a l’Arxiu Municipal. d’accessibilitat, habitabilitat, riscos laborals i serveis. 4.3.6. Adequar els edificis dels arxius de districte als requisits d’accessibilitat, habitabilitat, riscos laborals i serveis. 4.3.7. Adequar els espais dels arxius centrals als requisits d’accessibilitat, habitabilitat, riscos laborals i serveis. 4.3.8. Elaborar una proposta de custòdia externa per als fons de les diferents gerències i altres ens municipals. 4.3.9. Posar més terminals digitals a disposició de les persones usuàries per a la consulta. 26 Acrònims SMA > Sistema Municipal d’Arxius AMB > Arxiu Municipal de Barcelona DSMA > Direcció del Sistema Municipal d’Arxius AIDA > Administració Integral de Documents i Arxius AHCB > Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona AMCB > Arxiu Municipal Contemporani de Barcelona AFB > Arxiu Fotogràfic de Barcelona AMD > Arxius municipals de districte AMDCV > Arxiu Municipal del Districte de Ciutat Vella AMDE > Arxiu Municipal del Districte de l’Eixample AMDS > Arxiu Municipal del Districte de Sants-Montjuïc AMDC > Arxiu Municipal del Districte de les Corts AMDSG > Arxiu Municipal del Districte de Sarrià - Sant Gervasi AMDG > Arxiu Municipal del Districte de Gràcia AMDHG > Arxiu Municipal del Districte d’Horta-Guinardó AMDNB > Arxiu Municipal del Districte de Nou Barris AMDSA > Arxiu Municipal del Districte de Sant Andreu AMDSM > Arxiu Municipal del Districte de Sant Martí AC > Arxius centrals ADS > Arxiu Central de Drets Socials AEU > Arxiu Central d’Ecologia Urbana ASP > Arxiu Central de Seguretat i Prevenció ARE > Arxiu Central de Recursos AIMHAB > Arxiu Central de l’Institut Municipal de l’Habitatge i Rehabilitació de Barcelona AIMH > Arxiu Central de l’Institut Municipal d’Hisenda de Barcelona AICUB > Arxiu Central de l’Institut de Cultura de Barcelona ACAO > Arxiu Central del Consorci de l’Auditori i l’Orquestra 27 28