RESOLUCIÓ del Gerent de l'Institut Municipal de Persones amb Discapacitat de Barcelona, d’aprovació definitiva de les bases del programa “La meva llar” i convocatòria 2020. El Gerent de l´Institut Municipal de Persones amb Discapacitat, actuant per delegació del President de l’Institut Municipal de Persones amb discapacitat de data 19 de juny de 2020, ha aprovat en data 18 de setembre de 2020 la següent resolució: INTRODUIR en el text de les bases del programa “La meva llar” les següents millores tècniques: Primera.- A la base setena incloure les actuacions per la millora de l´accessibilitat comunicativa, Segona.- A la base novena canviar la quantia màxima de 2.000 € per la de 5.000€; la quantia màxima de 4.000 € per la de 10.000€; i establir la xifra de 2.000 € com l´import que serà subvencionable al 100% del cost d´actuació. A partir d´aquest import de 2.000 € s´aplicaran els percentatges indicats en el present apartat. Tercera.- A la base dissetena fixar el termini de presentació de sol.licituds en 30 dies hàbils. APROVAR definitivament les bases del programa “La meva llar”, incorporant les millores tècniques esmentades al punt anterior. PUBLICAR al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona i a la seu electrònica de l´Ajuntament de Barcelona el text de les bases del programa “La meva llar” aprovades definitivament. CONVOCAR les subvencions del programa “La meva llar” 2020, impulsat per l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat de l’Ajuntament de Barcelona, en els termes regulats a les Bases aprovades definitivament del programa “La meva llar” . AUTORITZAR la despesa de 475.000 €, a càrrec del pressupost de l’any 2020 de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat de l’Ajuntament de Barcelona. APROVAR el model de sol.licitud i de declaracions responsables de la convocatòria 2020 que s´annexen. CONVOCAR l’inici del període de presentació de sol•licituds, que començarà a comptar a partir del dia següent de la publicació d’aquesta convocatòria al Butlletí Oficial de la Província i serà de 30 dies hàbils. PUBLICAR al portal de tràmits de l’Ajuntament de Barcelona i al Butlletí Oficial de la província de Barcelona la Convocatòria per a l’atorgament de subvencions del programa “La meva llar” 2020. 1 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-9-2020 CVE 2020025746 Pàg. 1-17 https://bop.diba.cat A Bases definitives del programa de subvencions “La meva llar” Primera.- Objectiu general Impulsar intervencions de millora dels habitatges de persones amb discapacitat que han optat per projectes d’autonomia personal i de vida independent, tot millorant la qualitat de vida tant de les persones amb discapacitat i mobilitat reduïda com d’aquelles que requereixen incorporar elements per a la millora d’accessibilitat comunicativa en el seu domicili. Segona.- Objectius operatius Fer obres per a la millora de l’accessibilitat de l’habitatge. Incorporar elements domòtics i tecnologia per a l’accessibilitat universal a l’interior de l’habitatge. Incorporar elements per a la millora de l’accessibilitat comunicativa a l’interior del domicili. Tercera.- Àmbit L’àmbit d’intervenció del programa és el municipi de Barcelona. Quarta.- Finalitat Fomentar la realització d’actuacions d’adaptació dels habitatges on resideixen persones amb discapacitat o amb mobilitat reduïda, per a la millora de qualitat de vida al seu domicili. Aquestes actuacions hauran de permetre la millora de la seva autonomia personal facilitant la mobilitat interior, l’eliminació de barreres arquitectòniques, i l’augment de la seguretat en l’entorn domèstic. Cinquena.- Règim jurídic Constitueix el règim jurídic aplicable: - La Normativa general reguladora de subvencions de l’Ajuntament de Barcelona aprovada pel Consell Municipal en data 17 de desembre de 2010. - La Llei 38/2003 general de subvencions i el Reglament de desenvolupament aprovat pel Reial decret 887/2006. - La Carta municipal de Barcelona. - La Llei 1/2006 que regula el Règim especial del municipi de Barcelona. - El text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya aprovat per Decret legislatiu 2/2003. 2 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-9-2020 CVE 2020025746 Pàg. 2-17 https://bop.diba.cat A - La Llei 26/2010 de règim jurídic i del procediment de les administracions públiques de Catalunya. - La Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. - El Reglament d’obres, activitats i serveis dels ens locals. - La Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes. - La Llei 17/2015, de 21 de juliol, d’igualtat efectiva de dones i homes. - La Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal. - La Llei 19/2014, de transparència, accés a la informació pública i bon govern. - I la resta de normativa vigent aplicable. L’atorgament de les subvencions es condiciona pel compliment de la finalitat d’interès general i tenen caràcter no devolutiu, sens perjudici del seu reintegrament en els supòsits previstos en la Normativa reguladora de les subvencions de l’Ajuntament de Barcelona. La gestió de les subvencions s’efectuarà d’acord amb els principis de: publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat, no-discriminació, eficàcia i eficiència. Correspon a l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat de l’Ajuntament de Barcelona la resolució de dubtes interpretatius relatius a les previsions d’aquestes bases i a la gestió d’aquest programa de subvencions. Sisena.- Import de la convocatòria L’import de la convocatòria es determinarà en la convocatòria anual específica. Setena.- Requisits de l’habitatge i de les actuacions L’habitatge ha de ser residència habitual i permanent de la persona beneficiària. Les actuacions han de complir els requisits següents: -Actuacions no iniciades, amb sol·licitud del corresponent títol habilitant (comunicació prèvia, llicència urbanística o altre). El període d’execució de les actuacions no iniciades serà d’un any des de la concessió de la subvenció. - Actuacions en curs d’execució en el termini de presentació de sol·licituds de subvencions, emparades pel corresponent títol habilitant (comunicació prèvia, llicència urbanística o altre) quan fos necessari. El període d’execució de les actuacions en curs serà d’un any des de la concessió de la subvenció. 3 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-9-2020 CVE 2020025746 Pàg. 3-17 https://bop.diba.cat A - Actuacions domòtiques, robòtiques o per la millora de l’accessibilitat comunicativa acabades en l’anualitat de la convocatòria, emparades pel corresponent títol habilitant (comunicació prèvia, llicència urbanística o un altre) si fos necessari. Vuitena.- Requisits de les persones beneficiàries Les persones beneficiàries de la subvenció han de complir algun dels requisits següents: Persones que tinguin reconegut i en vigor un grau de discapacitat igual o superior al 33% en el certificat de discapacitat i amb barem de mobilitat reduïda positiu. Persones que tinguin reconegut i en vigor un grau de discapacitat igual o superior al 65%. Totes elles han d’estar empadronades a l’habitatge pel qual es demana la subvenció, per un període mínim d’un any amb anterioritat a la sol·licitud de subvenció. I l’habitatge ha d’estar situat a la ciutat de Barcelona. Si al domicili hi conviu més d’una persona amb discapacitat, es podrà acceptar més d’una sol·licitud sent aquesta de característiques diferents. Només es considerarà una sol·licitud per persona i convocatòria. Novena.- Quantia màxima de la subvenció i percentatge de l’import La quantitat màxima de la subvenció per a intervencions d’accessibilitat, elements domòtics i tecnologia d’accessibilitat al domicili serà la següent: a) De 5.000 euros per a aquells habitatges on resideixin els beneficiaris o beneficiàries amb discapacitat i barem de mobilitat reduïda amb grau igual o superior al 33% i inferior al 65%. b) De 10.000 euros per a aquells habitatges on resideixin els beneficiaris o beneficiàries amb discapacitat amb grau igual o superior al 65%. El percentatge de l’import de la subvenció sobre el cost real de les actuacions serà el següent: c) Per a imports menors o iguals a 2.000 euros serà subvencionable el 100% del cost de l’actuació. A partir de 2.000 euros s’aplicaran els percentatges indicats en els presents apartats. o Del 50% i fins a 5.000 euros per a aquells habitatges on resideixin els beneficiaris o beneficiàries amb discapacitat i barem de mobilitat reduïda amb grau d’entre el 33% i el 64%, amb trastorn mental amb grau inferior al 75, amb discapacitat intel·lectual amb grau inferior al 75, amb discapacitat visual o amb discapacitat auditiva. o Del 65% i fins a 10.000 euros per a aquells habitatges on resideixin els beneficiaris o beneficiàries amb discapacitat física i grau igual o superior al 65 i inferior al 74 o discapacitat intel·lectual amb grau igual o superior al 75. 4 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-9-2020 CVE 2020025746 Pàg. 4-17 https://bop.diba.cat A o Del 80% i fins a 10.000 euros per a aquells habitatges on resideixin els beneficiaris o beneficiàries amb discapacitat física o trastorn mental i grau igual o superior al 75%. Per al càlcul de les subvencions objecte de la convocatòria, es procedirà a determinar el pressupost protegible que serà el resultat de la revisió, per part dels servei tècnic de l’òrgan gestor, de la documentació aportada pels sol·licitants. Es detallarà els conceptes de pressupost protegible i despeses subvencionables. Desena.- Actuacions subvencionables Les actuacions subvencionables són les següents: 1. Les adaptacions funcionals de l’habitatge on resideixi amb caràcter permanent la persona amb discapacitat i que en millorin l’accessibilitat. 2. Les intervencions amb la incorporació d’elements domòtics en l’habitatge que facilitin la vida independent de les persones amb discapacitat. 3. La incorporació de dispositius relacionats amb l’accessibilitat comunicativa a l’interior de l’habitatge. Les adaptacions funcionals han de tenir per objecte l’eliminació de barreres arquitectòniques, l’eliminació d’obstacles, la instal·lació de dispositius domòtics o electrònics, així com qualsevol altra actuació d’adaptació de la llar o els seus elements destinada a facilitar l’accessibilitat i l’autonomia a la llar i la seguretat, per tal d’adaptar el seu habitatge habitual a necessitats especials. No se subvencionarà el següent: 1. Actuacions estètiques o que no millorin l’accessibilitat de l’habitatge. 2. Actuacions en els espais comuns de l’edifici. 3. Obres exteriors a l’habitatge. 4. Productes de suport que no formin part de l’adaptació funcional de l’habitatge i que no siguin fixos i permanents en l’habitatge, a excepció d’equipament per a la millora de l’accessibilitat de la llar dels col·lectius amb discapacitat sensorial. Onzena.- Beneficiaris i beneficiàries Podran ser persones beneficiàries de la subvenció els propietaris/àries, els llogaters/eres, els usufructuaris/àries d’habitatges on visquin persones amb discapacitat que poden ser beneficiàries de la subvenció. No poden ser beneficiaris dels ajuts les administracions públiques, els seus organismes autònoms i empreses i altres ens públics, ni aquells beneficiaris que tinguin un habitatge la propietat del qual sigui una administració pública. Els propietaris/àries, arrendataris/àries o usufructuaris/àries en qui concorrin qualsevol de les circumstàncies de prohibició de contractar previstes a l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. 5 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-9-2020 CVE 2020025746 Pàg. 5-17 https://bop.diba.cat A L’ajuda sol·licitada haurà de ser necessària i adequada en raó de la discapacitat, a criteri de l’òrgan gestor. Dotzena.- Caràcter de la subvenció La subvenció té caràcter finalista i s’ha de destinar íntegrament a l’objecte de la subvenció. Tretzena.- Compatibilitat de la subvenció La subvenció no és compatible amb cap altra subvenció, de cap altra administració, que tingui les mateixes característiques o la mateixa finalitat. Catorzena.- Procediment de l’atorgament de la subvenció Les persones beneficiàries han d’emplenar la sol·licitud de subvenció annexant el pressupost o factura de l’arranjament d’accessibilitat fet o previst durant l´any de la convocatòria, per part d’un proveïdor exempt de les circumstàncies de prohibició de contractar previstes a l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Es concedirà l’import de la subvenció per avançat i en els tres mesos següents des de la publicació de la convocatòria. L’IMPD realitzarà d’ofici totes les actuacions que estimi necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals ha d’emetre informe del acompliment dels requisits administratius i la valoració tècnica i econòmica de la inversió, en virtut de la qual s’hagi de formular la proposta de resolució. El criteri d’assignació és l’ordre de prelació de les sol·licituds presentades que compleixin els requisits establerts en la data de presentació dins el termini previst; podran obtenir la subvenció únicament les que es trobin dins dels límits de crèdit disponible en la convocatòria i la resta seran denegades. Quinzena.- Determinació de despeses subvencionables o pressupost protegible 1. Es consideren despeses subvencionables o pressupost protegible el que comprèn el conjunt de despeses originades amb motiu de les actuacions subvencionables d’acord amb aquesta convocatòria, i que representi el cost real d’aquestes. 2. En cap cas el cost de les despeses subvencionables pot ser superior al valor de mercat. Aquest extrem el comprovaran els serveis tècnics i es prendrà com a 6 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-9-2020 CVE 2020025746 Pàg. 6-17 https://bop.diba.cat A referència a aquests efectes l’última edició publicada del Banc de la construcció 2020 a https://metabase.itec.cat/vide/ca/bedec 3. Es considera com a pressupost protegible o despeses subvencionables la suma dels conceptes següents, un cop els serveis tècnics els hagin comprovat, sempre que la discapacitat reconeguda estigui relacionada amb l’ajut sol·licitat: a) Adaptació de la cambra de bany, incloent-hi el canvi de banyera a dutxa, instal·lació de seients de dutxa abatible, adequació dels sanitaris, elements de seguretat fixos i aixetes, a les necessitats de les persones sol·licitants. b) Adaptació de la cuina, incloent-hi la modificació de l’altura del taulell de cuina, instal·lació de mòduls adaptats extraïbles amb sòcol accessible, instal·lació de mòduls regulables en altura i supressió de mòduls inferiors per a la interacció autònoma en cadires de rodes, així com aquelles adaptacions de la cuina que puguin requerir les persones amb discapacitats sensorials, intel·lectuals o amb trastorn de salut mental per garantir la seguretat. c) Adequació de portes o passadissos a fi de permetre el pas amb productes de suport per a mobilitat reduïda. d) Modificació de parets divisòries per millorar l’accessibilitat dels espais. e) Instal·lació o adaptació d’elements de millora de l’accessibilitat com ara grues de sostre, plataformes, etc., per al desplaçament autònom dins de la llar. f) Instal·lació o adaptació de barres, passamans, cadira salvaescales, rampes interiors i altres elements d’ajuda per a la mobilitat. g) Adequació de paviments per limitar el risc de relliscament, prevenció de caigudes i facilitar el desplaçament a persones amb limitacions de mobilitat. h) Instal·lació de domòtica, robòtica, sistemes de control d’entorn i tecnologies de la llar digital que contribueixin justificadament a afavorir l’autonomia personal de persones amb discapacitat. i) Instal·lació de sistemes de bucles d’inducció magnètica en les diferents estances de la habitatge. j) Instal·lació de sistemes d’avís i senyalització en l’habitatge, visuals, sonors, tàctils o per vibració, segons correspongui amb la capacitat funcional de la persona. k) Instal·lació/adaptació de la ubicació o control remot dels endolls, polsadors, sistemes d’il·luminació, així com el canvi d’altura o ubicació de porters electrònics o videoporters, així com els sistemes que permetin el control remot de manera centralitzada de l’obertura i tancament de les llums de la llar. l) Obres auxiliars que sigui necessari executar com a conseqüència exclusivament de l’actuació subvencionada, com ara pintura, fusteria, obra, entre d’altres, sempre que es facin en les mateixes condicions que estaven en el seu origen. 7 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-9-2020 CVE 2020025746 Pàg. 7-17 https://bop.diba.cat A m) Qualsevol altre que contribueixi a la millora de l’accessibilitat o supressió de barreres arquitectòniques, afavoreixin l’autonomia en altres situacions de discapacitat dins de la llar i tinguin l’informe favorable dels tècnics municipals, a excepció d’aquells dispositius referenciats a les bases. Totes les despeses subvencionables inclouran els de manteniment o substitució per deteriorament associat a l’ús i es consideren incloent-hi l’IVA. Aquest serà subvencionable únicament quan no sigui susceptible de recuperació o compensació. Es consideren despeses subvencionables aquelles que siguin estrictament necessàries, responguin de manera indubtable a la naturalesa de l’activitat i es realitzin amb anterioritat a l’acabament del termini previst per a l’execució de l’obra o instal·lació subvencionada. No tenen el caràcter de subvencionables els costos indirectes. Setzena.- Obligacions de les persones beneficiàries • Realitzar l’objecte que fonamenta la concessió de la subvenció. • Acceptar i complir les bases i condicions fixades per a la seva aprovació. • Complir el règim d’incompatibilitats vigent, tenint en compte les vinculacions derivades del dret comunitari europeu. • Acceptar i complir la normativa aprovada per l’Ajuntament i la restant normativa aplicable. • Acreditar, amb anterioritat a la proposta de resolució de concessió de la subvenció, que es troba al corrent de les seves obligacions tributàries amb l’Ajuntament, l’Agència Estatal d’Administració Tributària i la Seguretat Social. • Justificar l’aplicació dels fons rebuts dins dels terminis establerts, així com el compliment de la finalitat que determina la concessió de la subvenció. • Comunicar a l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat qualsevol alteració significativa que es produeixi amb posterioritat a l’atorgament i reintegrar els fons rebuts en el cas del no compliment de les bases reguladores o, en cas que sigui necessària, la renúncia corresponent. • Col·laborar en les actuacions de comprovació i informació que faci l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat. • Disposar de la documentació original de factures i projecte tècnic, que puguin exigir els òrgans de fiscalització, i facilitar-la per garantir-ne les facultats d’inspecció i control. • Conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control. • Declarar les subvencions rebudes de l’Ajuntament i d’altres administracions o ens públics en el darrer any. Les persones beneficiàries de les subvencions resten sotmeses a les responsabilitats i el règim sancionador que, sobre infraccions administratives en la matèria, estableix la normativa aplicable en matèria de subvencions. 8 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-9-2020 CVE 2020025746 Pàg. 8-17 https://bop.diba.cat A L’Ajuntament de Barcelona i l’IMPD queden exempts de les responsabilitats civil, mercantil, laboral o de qualsevol altra mena derivades de les actuacions a què quedi obligada la persona beneficiària de la subvenció, respecte a tercers. La persona beneficiària no pot alterar en cap cas la destinació de les subvencions concedides. Dissetena.- Presentació de sol·licituds El període de presentació de les sol·licituds és de 30 dies hàbils des de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de la Província. Es poden presentar, a elecció de les persones físiques, per qualsevol de les següents formes previstes en l’article 14 LPACAP: a) Electrònicament, accedint a la seu electrònica de l’Ajuntament de Barcelona. b) En aquest cas, caldrà utilitzar algun dels certificats electrònics admesos per l’Ajuntament de Barcelona. c) Presencialment, a les oficines de registre de l’Ajuntament de Barcelona, o mitjançant les altres formes previstes a l’article 16.4 de la LPACAP. Un cop presentada la sol·licitud, s’atorgarà un període de deu dies hàbils per esmenar la documentació requerida o aportar els documents preceptius, amb l’advertiment que si no ho fa es considera que desisteix de la seva petició. La sol·licitud s’ha de presentar preferentment de manera telemàtica al canal de tràmits municipals de l’Ajuntament de Barcelona i dels districtes. En el supòsit que, dins el termini de presentació de sol·licituds que s’estableix a les bases, tinguin entrada en el Registre de l’Ajuntament diverses sol·licituds d’una mateixa persona beneficiaria referides a actuacions en el mateix habitatge, s’admetrà a tràmit únicament la primera sol·licitud, i es tindran per no admeses les restants. Divuitena.- Model de sol·licitud de subvenció 1. La sol·licitud de subvenció es presentarà mitjançant el model que s’incorporarà a la convocatòria. Aquest model i els restants referits a la convocatòria es poden obtenir a la seu electrònica de l’Ajuntament de Barcelona. 2. La sol·licitud haurà d’estar degudament formalitzada i signada per la persona amb discapacitat o qui en tingui la representació legal o la persona que n’assumeixi la tutela, en la qual, a més de consignar les dades identificatives i de contacte, haurà d’aportar les declaracions següents, incloses en el model de sol·licitud adjunt a aquesta convocatòria: a) Declaració d’estar al corrent de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, així com autorització a l’IMPD per comprovar que el 9 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-9-2020 CVE 2020025746 Pàg. 9-17 https://bop.diba.cat A beneficiari o beneficiària es troba al corrent de les seves obligacions tributàries davant la Seguretat Social i Hisenda. b) Declaració de no trobar-se en cap de les causes que impedeixen obtenir la condició de beneficiari o beneficiària de subvencions públiques, i d’estar al corrent de pagament d’obligacions per reintegrament de subvencions. c) Declaració responsable de no haver rebut ni tenir concedida cap altre tipus d’ajut per a les mateixes actuacions en l’habitatge. d) Declaració responsable de la veracitat dels documents presentats. e) Declaració responsable d’haver sol·licitat títol habilitant en el supòsit que fos necessari (comunicació prèvia o llicència urbanística). Dinovena.- Documentació general obligatòria 1.1 Model oficial de sol·licitud, emplenat en tots els seus apartats. Quan la sol·licitud sigui formulada pel representant de la persona amb discapacitat, cal acreditar la representació per qualsevol document vàlid en dret. 1.2 Certificat o nota simple del Registre de la Propietat o bé documentació acreditativa de fet, acte o negoci jurídic (contracte de compravenda, contracte d’arrendament, escriptura de partició d’herència, testament o certificat d’últimes voluntats, escriptura pública de donació, etc.) que demostri la titularitat de l’immoble com a propietari/ària, arrendatari/ària, usufructuari/ària o titular per qualsevol altre títol jurídic de similar naturalesa admissible en dret. 1.3 Document d’alta de pagament per transferència. Aquest document estarà disponible a la seu electrònica de l’Ajuntament de Barcelona. Les persones beneficiàries han de tenir un compte bancari obert per al cobrament de la subvenció, excepte en els casos en què hi hagi representant legal o qui n’assumeixi la tutela, que serà a nom seu. Vintena.- Documentació específica obligatòria 2.1 En el supòsit de sol·licitud per part de qui no sigui propietari/ària de l’habitatge: Declaració responsable subscrita per o la sol·licitant o el seu representant, on manifesti que gaudeix de la plena disponibilitat de l’immoble per a la realització de les actuacions, tenint l’autorització del propietari o propietària, segons el model adjunt a la convocatòria i disponible a la seu electrònica de l’Ajuntament de Barcelona. 2.2 En el supòsit d’actuacions sense iniciar o en curs d’execució: Pressupost del cost de l’actuació per a la qual se sol·licita l’ajut, incloent-hi les obres o instal·lacions per realitzar i, en cas que fos necessari per l’entitat de les obres, projecte bàsic signat per un tècnic facultatiu competent. 2.3 En el supòsit d’actuacions sense iniciar: Fotografies de l’estat actual, previ a la reforma. 2.4 En el supòsit d’actuacions sense iniciar i quan l’import d’alguna de les despeses subvencionables iguali o superi la quantia establerta en la Llei 10 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-9-2020 CVE 2020025746 Pàg. 10-17 https://bop.diba.cat A 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per a la contractació menor de subministraments o serveis (15.000 euros sense IVA): El beneficiari o beneficiària de l’ajut haurà de sol·licitar tres ofertes, com a mínim, de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació. Quan l’elecció no recaigui sobre l’oferta econòmicament més avantatjosa, s’ha d’aportar una memòria que justifiqui els motius de l’elecció d’acord amb criteris d’eficiència i economia. 2.5 En el supòsit de sol·licitud de subvenció per a actuacions acabades en el termini de presentació de les sol·licituds: s’ha d’aportar, a més de la documentació general, la documentació descrita a les bases. 3. Per acreditar el grau de discapacitat de la persona amb mobilitat reduïda o discapacitat sensorial, que resideixi a l’habitatge, cal presentar qualsevol d’aquests documents: 3.1 Certificat de qualificació de la discapacitat en vigor, que inclogui el grau de mobilitat reduïda positiu (Barem de mobilitat reduïda) o que acrediti la discapacitat visual o auditiva. 3.2 Targeta individual acreditativa del grau de discapacitat en vigor, que inclogui el grau de mobilitat reduïda positiu (Barem de mobilitat reduïda) o que acrediti la discapacitat. En el supòsit d’autoritzar la consulta en l’imprès de sol·licitud de subvenció, aquestes dades les comprovarà d’ofici l’Administració i, en aquest cas, no caldrà aportar-les. 4. Les sol·licituds s’han d’acompanyar dels documents recollits en aquest article, llevat que ja estiguessin en poder de l’Administració actuant o que hagin estat elaborats per aquesta; en aquest cas es poden acollir al que estableix la lletra d) de l’article 53.1 de la LPACAP sempre que es faci constar la data i l’òrgan o dependència on es van presentar o, si escau, on es van emetre, i quan no hagin transcorregut més de cinc anys des de l’acabament del procediment a què corresponguin, d’acord amb l’article 23.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Aquest extrem s’ha d’acreditar mitjançant declaració responsable del o la sol·licitant o del seu representant en la qual s’especifiquin els documents presentats, la data de presentació anterior i la dependència on es van lliurar. En aquest cas, els o les sol·licitants han d’acreditar, en l’esmentada declaració responsable, que els documents, així com els fets i les circumstàncies que hi constin, es mantenen vigents i no han sofert modificacions en la data de presentació de la sol·licitud. 5. Amb caràcter general no s’exigirà l’aportació de documents originals a les persones interessades, que es responsabilitzaran de la veracitat dels documents que presentin. No obstant això, quan hi hagi dubtes derivats de la qualitat de la còpia o quan la rellevància del document en el procediment ho exigeixi, l’Administració pot requerir, de manera motivada, l’exhibició del document o de la informació original corresponent a les còpies aportades, per fer-ne la confrontació. 11 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-9-2020 CVE 2020025746 Pàg. 11-17 https://bop.diba.cat A 6. Per acreditar el compliment de les obligacions tributàries municipals i l’empadronament en l’habitatge, no serà necessari aportar el volant d’empadronament, ja que l’IMPD, com a òrgan instructor, comprovarà d’ofici l’empadronament i la situació d’estar al corrent de les obligacions tributàries municipals. En cas d’oposició a la consulta de les dades esmentades (en l’imprès de sol·licitud), haurà de presentar la documentació corresponent. Vint-i-unena.- Resolució d’atorgament o denegació Les sol·licituds presentades es valoraran d’acord amb els requisits establerts en les bases reguladores, i la resolució corresponent a cada sol·licitud s’emetrà en el termini màxim de tres mesos a comptar des de la data de la seva presentació en el Registre públic corresponent. La proposta de concessió la formularà l’òrgan col·legiat previst a les bases, òrgan que ha d’elaborar l’informe preceptiu d’atorgament de les subvencions. En virtut de la Normativa reguladora de les subvencions de l’Ajuntament de Barcelona, l’atorgament de la subvenció es divideix en dues fases: una que culmina amb la resolució d’atorgament provisional i una segona fase en què, vençut el termini d’audiència i examinades les al·legacions que, si escau, s’hagin pogut presentar, culmina amb la resolució definitiva. D’acord amb l’article 24.4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, es pot prescindir del tràmit d’audiència quan no es tinguin en compte altres fets o al·legacions i proves diferents de les adduïdes pels interessats. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té el caràcter de definitiva. Atès que l’únic criteri de valoració és el compliment dels requisits per accedir a la convocatòria, s’estableix el criteri de prelació relatiu al fet que, en cas necessari, per a la resolució s’atendrà a l’ordre cronològic de presentació fins a esgotar la partida pressupostària prevista. L’òrgan instructor del procediment és la cap del Departament d’Estratègia i Coordinació de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat. La competència per a l’atorgament i denegació de les subvencions correspon a la Gerència de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat, actuant per delegació de la Presidència de l’Institut de data 17 de juny de 2020. La competència per a l’autorització, la disposició i l’obligació de les corresponents despeses correspon al gerent de l’IMPD, per a les subvencions atorgades, mitjançant la tramitació dels corresponents documents comptables. Les resolucions es notificaran als i les sol·licitants mitjançant la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona per raons d’economia procedimental derivades de la previsió d’un volum important de sol·licituds per al Programa. Addicionalment, es poden efectuar notificacions individuals. 12 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-9-2020 CVE 2020025746 Pàg. 12-17 https://bop.diba.cat A La publicació en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona de les resolucions no posa fi a la via administrativa, contra la qual els interessats poden interposar recurs d’alçada davant l’Alcaldia, en el termini d’un mes. Vint-i-dosena.- Modificació i revisió 1. Cal l’autorització prèvia i expressa de l’òrgan concedent de la subvenció per a qualsevol modificació o variació del seu pressupost o del seu programa i/o termini d’execució. Qualsevol modificació de la resolució de concessió queda condicionada a la disponibilitat de crèdit pressupostari adequat i suficient. No obstant això, s’aplicaran en tot cas els imports màxims establerts en aquesta convocatòria, corresponents per a cada tipus d’actuació subvencionable. Es podrà modificar, a sol·licitud del beneficiari o beneficiària, la resolució de concessió quan es produeixin circumstàncies d’índole operativa o successos imprevisibles o fortuïts, i sempre que aquesta modificació no suposi canvis en el projecte subvencionat que alterin essencialment la naturalesa o objectius de la subvenció. En aquest cas, la proposta de modificació s’haurà de comunicar a l’òrgan concedent amb caràcter immediat a l’aparició de les circumstàncies que la justifiquin. La modificació haurà de ser autoritzada prèviament i expressament per l’Ajuntament. La sol·licitud de modificació s’ha de presentar abans que conclogui el termini per a la realització de l’activitat. 2. El beneficiari o beneficiària pot sol·licitar de l’òrgan concedent la modificació de la resolució de concessió, inclosa l’ampliació dels terminis d’execució i justificació, sense que en cap cas pugui variar la destinació o finalitat de la subvenció. La sol·licitud de modificació ha d’estar suficientment justificada, i s’ha de presentar de manera immediata a l’aparició de les circumstàncies que la motivin i amb antelació a l’acabament del termini d’execució concedit inicialment. L’acte pel qual s’acordi la modificació, revisió o pèrdua del dret al cobrament de la resolució de concessió de la subvenció serà adoptat per l’òrgan concedent d’aquesta, un cop s’hagi instruït l’expedient corresponent. 3. Excepcionalment, l’òrgan concedent podrà modificar d’ofici la resolució de la concessió de la subvenció quan, per causa imputable a l’Administració, concorrin qualssevol errors o defectes que racionalment facin presumir o determinin la impossibilitat del beneficiari o beneficiària de complir amb els terminis o altres requisits establerts per a l’inici, execució i acabament de les actuacions subvencionables. La modificació de la resolució de concessió de la subvenció es notificarà al beneficiari o beneficiària, que podrà formular, si escau, les al·legacions que estimi oportunes en el termini de deu dies, a comptar des de l’endemà de la seva recepció. 13 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-9-2020 CVE 2020025746 Pàg. 13-17 https://bop.diba.cat A Vint-i-tresena.- Termini d’execució de les actuacions subvencionables 1. Els terminis per a l’execució de les actuacions subvencionables són els que es recullen en la base setena de la present convocatòria. 2. El fet que no s’efectuïn les actuacions subvencionables en els terminis d’execució determinarà la pèrdua de la subvenció i l’obligació dels beneficiaris o beneficiàries de procedir al seu reintegrament, d’acord amb el que disposa el títol II de la Llei general de subvencions. Vint-i-quatrena.- Obligacions dels beneficiaris o beneficiàries 1. Els beneficiaris o beneficiàries de les subvencions estaran obligats al següent: a) Justificar davant l’òrgan concedent el compliment dels requisits i les condicions, així com la realització de l’actuació i el compliment de la finalitat que determina la concessió de la subvenció. b) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que efectuï l’òrgan concedent, així com a qualsevol altra comprovació i control financer que puguin executar els òrgans de control competents, i aportar tota la informació que se li requereixi en l’exercici de les actuacions anteriors. c) Comunicar a l’òrgan concedent l’obtenció d’altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos que financin les actuacions subvencionades. Aquesta comunicació s’ha d’efectuar tan aviat com es conegui i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de l’aplicació donada als fons percebuts. d) Comunicar immediatament, fins i tot durant la tramitació de la sol·licitud, a l’òrgan concedent qualsevol modificació de les condicions que van motivar tal reconeixement, que pugui determinar la pèrdua sobrevinguda del dret a l’ajut. e) El fet de no comunicar aquestes modificacions serà causa suficient per a l’inici d’un expedient per determinar l’incompliment i el reintegrament, si escau, de les quantitats que es puguin haver cobrat indegudament. f) Disposar de la documentació comptable i administrativa degudament arxivada, amb la finalitat de garantir l’exercici adequat de les facultats de comprovació i control. g) Conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control. h) Procedir al reintegrament dels fons percebuts en els termes que s’estableixen en les bases. 2. Els beneficiaris o beneficiàries dels ajuts resten sotmesos al control financer de la Intervenció General de l’Ajuntament de Barcelona, a la fiscalització de la Sindicatura de Comptes i altres òrgans competents, sens perjudici de la possibilitat d’incoar les actuacions pertinents per accions contràries a l’ordenament jurídic administratiu per part dels subvencionats o subvencionades, o de l’exigència de les responsabilitats que poguessin imputar. 14 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-9-2020 CVE 2020025746 Pàg. 14-17 https://bop.diba.cat A Vint-i-cinquena.- Pagament de la subvenció 1. La competència per aprovar la justificació de les subvencions objecte d’aquesta convocatòria correspon al gerent de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat. 2. El pagament de les subvencions s’efectuarà mitjançant transferència bancària al compte que hagi indicat el o la sol·licitant en la sol·licitud de subvenció. 3. L’abonament de l’ajut es practicarà de manera anticipada i per la totalitat de l’import que al beneficiari o beneficiària se li reconegui i notifiqui amb la resolució de la concessió de la subvenció. Per al reconeixement i percepció del pagament de la subvenció no s’exigeix dels beneficiaris o beneficiàries la constitució de garantia. Vint-i-sisena.- Justificació i control 1. Els beneficiaris o beneficiàries estan obligats a justificar el compliment dels requisits i les condicions, així com la realització de l’actuació i el compliment de la finalitat que va determinar la concessió de la subvenció en el termini màxim de tres mesos des de la data d’acabament del termini per executar les actuacions subvencionables que estableix la convocatòria. 2. La justificació s’efectuarà amb aportació de justificants de despesa, mitjançant la presentació de la documentació següent: a) “Comunicació de finalització d’actuacions”, seguint el model adjunt a la convocatòria i disponible a la seu electrònica de l’Ajuntament de Barcelona, en què s’indiqui la data en què l’actuació ha estat efectivament realitzada. b) La presentació de les factures que acreditin la intervenció. Les factures han de reunir els requisits que exigeix el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre; per a l’acreditació d’aquest extrem s’ha de presentar una declaració responsable subscrita pel o la sol·licitant de la subvenció o el seu representant. c) Així mateix, s’hauran d’emetre a nom del beneficiari o beneficiària de la subvenció, així com tenir el segell i signatura del o la responsable per ser admeses, llevat que es tracti de factures electròniques, on tindrà validesa la signatura electrònica. d) Fotografies de l’actuació acabada que es correspongui amb les factures aportades. e) Documents d’acreditació d’autorització obres, si escau (comunicat, esment d´obres, o altre). Vint-i-setena.- Comprovacions 1. La quantia de la subvenció en cap cas pot ser superior a l’import que resulti d’aplicar el percentatge fixat sobre el pressupost protegible, segons els barems establerts a la convocatòria, sobre les actuacions subvencionades efectivament justificades i, si escau, comprovades. 15 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-9-2020 CVE 2020025746 Pàg. 15-17 https://bop.diba.cat A La quantia de la subvenció finalment abonada es calcularà en funció de la justificació aportada, reduint la quantia en funció de la justificació presentada, en cas que aquesta sigui inferior a la de l’actuació subvencionada. 2. L’òrgan instructor pot efectuar a través dels seus serveis tècnics totes les inspeccions que consideri necessàries per comprovar l’efectiva realització de les actuacions subvencionables. Vint-i-vuitena.- Criteris de graduació dels possibles incompliments 1. L’incompliment de qualsevol de les condicions imposades amb motiu de la concessió de les subvencions o el seu compliment extemporani, quan el compliment total de les condicions o el del termini fos determinant per a la consecució de la finalitat pública perseguida, serà causa de pèrdua total del dret al cobrament i, si escau, de reintegrament. 2. El compliment parcial de les condicions establertes o la realització en termini de només una part de l’actuació donarà lloc al pagament parcial de la subvenció o, si escau, al reintegrament parcial aplicant la proporció en què es trobi l’actuació realitzada respecte a la total. Vint-i-novena.- Anul·lació i reintegrament Sens perjudici de les responsabilitats que escaiguin, l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat procedirà a la revocació total o parcial de la subvenció atorgada en els casos d’incompliment següents: • La manca de justificació o la justificació incompleta dels fons rebuts. • El no compliment de la finalitat o les condicions d’acord amb les quals es va concedir la subvenció. • El no compliment de les obligacions socials, fiscals, comptables, laborals o de conservació de documents. • La resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control per part de l’òrgan municipal que gestiona la subvenció. També comportarà la revocació de la subvenció la renúncia per part de la persona beneficiària. Per fer efectiu l’import total o parcial de la subvenció a retornar, es procedirà, en primer lloc, per la via voluntària i, si escau, per la via de constrenyiment quan no es retorni el reintegrament de manera voluntària. Quan es procedeixi per la via de constrenyiment, s’afegiran els interessos de demora corresponents. Trentena.- Publicitat L’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat publicarà la convocatòria i la relació de les subvencions concedides i denegades en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona i a la pàgina web de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat de 16 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-9-2020 CVE 2020025746 Pàg. 16-17 https://bop.diba.cat A l’Ajuntament de Barcelona, en compliment de les obligacions derivades de l’article 18 de la Llei general de subvencions. Trenta-unena.- Crèdit pressupostari El crèdit pressupostari i l’import s’establiran en la convocatòria anual. L’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat concedirà les subvencions fins que s’esgoti l’import màxim de la partida pressupostària prevista. En el cas que, un cop resolta la convocatòria de subvencions i en el transcurs de l’exercici, quedés crèdit sense aplicació a la partida, es podrà atendre’n d’altres que, a causa de les disponibilitats pressupostàries, haguessin quedat sense subvenció, sempre que aquestes sol·licituds s’hagin presentat en el seu moment a la convocatòria i a partir dels criteris, requisits, procediments i altres extrems d’aquestes bases. Trenta-dosena.- Comissió de Seguiment La Comissió de Seguiment és integrada pels càrrecs següents: Gerent de l’IMPD o persona en qui delegui. La cap d’estratègia i coordinació de l’IMPD o persona en qui delegui. La cap de promoció i suport de l’IMPD o persona en qui delegui. El cap d’administració i personal de l’IMPD o persona en qui delegui. El secretari delegat. Farà el seguiment de tot el procés, així com de les sol·licituds rebudes, a fi de garantir la consecució dels objectius previstos i proposar l’atorgament o denegació de les subvencions sol·licitades. Trenta-tresena.- Protecció de dades de caràcter personal D’acord amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals (LOPD) i el Reglament de protecció de dades, les dades de caràcter personal es tractaran amb la finalitat de gestionar i tramitar les convocatòries regulades per aquestes bases d’acord amb els principis de seguretat i confidencialitat que la normativa estableix. Es fa públic per a general coneixement. Barcelona, 22 de setembre de 2020. El Secretari delegat (pd. 15/6/2015) Antoni Galiano Barajas 17 Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-9-2020 CVE 2020025746 Pàg. 17-17 https://bop.diba.cat A