LA GESTIÓ DE LA PANDÈMIA POST-DECRET D’ALARMA Durant la primera quinzena del mes de juliol, ja en fase de “nova normalitat” el nombre de contagis a Catalunya va tornar a créixer, fet que va obligar a la Generalitat de Catalunya a prendre noves mesures per fer front al control i seguiment de la malaltia Covid19. A Barcelona després d’un mes de juny a on s’havia arribat a un nombre de casos i defuncions molt baixes, la setmana del 29 de juny al 4 de juliol es va tornar a produir un augment moderat dels casos, que va continuar creixent fins la setmana del 13 al 19 de juliol, quan es va començar a estabilitzar. Aquest increment va obligar a la Generalitat de Catalunya a prendre noves recomanacions i mesures de restricció (RESOLUCIÓ SLT/1746/2020, de 17 de juliol, per la qual s'adopten mesures especials en matèria de salut pública per a la contenció del brot epidèmic de la pandèmia de COVID-19). Un nou marc que va suposar que la ciutat hagués de preparar-se i adaptar-se de nou a les noves mesures. Més enllà de les mesures i les restriccions el govern de la ciutat sempre ha alertat que era essencial pel control de la malaltia millorar i dotar bé els sistemes de seguiment i control epidemiològic, i específicament articular de forma eficaç els circuïts de detecció i rastreig dels contactes de persones amb covid positiu, així com el reforç de l’atenció primària de salut, entenent que aquesta es el primer nivell de detecció i seguiment de la malaltia. L’Ajuntament de Barcelona s’ha posat a disposició de les diferents Administracions competents en matèria de Salut per tal d’articular una resposta i gestió coordinada de l’epidèmia a la ciutat. En el període “post-decret” d’alarma ha estat clau la continuïtat dels diferents espais de coordinació municipal (Comitè de Seguiment Covid19 Municipal), dels espais de coordinació interinstitucional (Comissió Mixta entre la Generalitat de Catalunya i Ajuntament de Barcelona), així com la consolidació d’aquelles oficines tècniques i programes específics orientats al seguiment i control de l’epidèmia. Durant l’estiu s’han articulat nous espais de coordinació i treball interadministratiu essencials per treballar en la nova fase en la que es trobava la malaltia de la COVID19 a la ciutat. El 24 de Juliol l’Ajuntament va aprovar sense cap vot en contra una modificació pressupostaria que permetrà disposar aquest any de recursos econòmics per donar resposta a l’emergència sanitària, social i econòmica. Això suposa que la ciutat comptarà amb un Fons Covid de 90 milions d’euros, fent un esforç excepcional com a ciutat per a fer front a les necessitats socials i promoure la reactivació econòmica de la ciutat. 1 La ciutat hores d’ara ha apostat per treballar i reforçar aspectes claus pel control de la malaltia, fent-ho a més des d’una visió de justícia social, donat que ha tingut present que les condicions de les persones per fer un bon aïllament no depenen de voluntats individuals, si no que sovint estant molt determinades per les situacions socioeconòmiques. Les actuacions principals que s’han enfortit i que son la clau per la gestió de la nova fase son:  Reforç dels sistemes de salut pública. En aquest sentit l’Ajuntament ha treballat per reforçar l’Agència de Salut Pública, i reforçar el seu paper als barris i en coordinació amb la primària de salut i les escoles.  Insistir en la importància de reforçar i dotar suficientment el sistema sanitari, especialment l’atenció primària i la salut pública.  Aposta per programes que ajudin a les persones a fer bones quarantenes, amb especial cura a totes aquelles persones que per raons socioeconòmiques no poden fer un aïllament en bones condicions.  Acompanyament i suport de col·lectius específics amb especial vulnerabilitat davant del virus, especialment les persones grans amb dependència.  Coordinació i acompanyament a l’apertura d’escoles, reconeixent i vetllant pel drets dels infants. Es important destacar que en tot moment des de l’Ajuntament hem cercat que la sortida a la crisi fos sempre buscant acords polítics amplis i basat en la col·laboració i coordinació institucional. FONS ESPECIAL MUNICIPAL COVID19 El 24 de Juliol es va aprovar un Fons Covid de 90 milions d’euros per fer front a les necessitats socials i de reactivació econòmica de la ciutat sense cap vot en contra. Es tracta d’una modificació pressupostària que permet disposar aquest any de recursos econòmics per donar resposta a l’emergència sanitària, social i econòmica. Els 90 milions del Fons Covid es distribuiran de la següent forma: es destinen 35 milions a les necessitats socials, 30 milions a la reactivació econòmica, 15 a la transformació de l’espai urbà i 10 a l’àmbit cultural. Aquest fons suposa una reacció ràpida i precisa al context actual de la ciutat, en aquest sentit es tracta d’una mesura expansiva i que es possible gràcies a que l’Ajuntament és una administració sanejada amb romanents i estalvis acumulats. 2 EIXOS PRINCIPALS DE TREBALL I COORDINACIÓ 1. Reforç de la Salut Pública: 1.1. Reforç Agència de Salut Pública Una peça important a la ciutat ha estat el reforçar el paper de l’Agència de Salut Pública de Barcelona donat que es l’autoritat sanitària a la ciutat. Com a tota epidèmia de salut pública, l’Agència de Salut Pública de Barcelona té responsabilitats importants en la gestió de l’epidèmia de la COVID-19. Des del mes de febrer ha estat necessari reestructurar l’organització, per tal d’avançar en la prevenció i el control de l’epidèmia. Alguns aspectes a tenir en compte:  El Servei d’Epidemiologia (30 persones) s’ha ampliat amb 6 professionals de salut pública i infermeria, 6 professionals administratius agents-COVID i 10 professionals externs per poder ajudar a telefonar als malalts de COVID. Les principals funcions d’aquest servei són: - Control de casos de COVID, realització de l’enquesta epidemiologia a cada un i aixecament de cens de contactes - Control dels brots (inclosos els de residències i escoles) - Assessorament a professionals - Informació a la ciutadania que es posa en contacte - Participar a l’oficina de residències i la d’escola - Participar en grups de treball de la Secretaria de Salut Pública de la Generalitat - Participació en projectes de recerca sobre la COVID.  El Servei de Salut Comunitària (30 persones) està en contacte amb les escoles per donar informació general sobre aspectes relacionats amb la COVID. Cada escola té un referent ASPB.  Unitat de Recerca i Comunicació: Responsable d’actualitzar el web de l’ASPB per tal que tingui informació suficient sobre la COVID. És una web molt completa amb preguntes i respostes i informes diversos: https://webs.aspb.cat/covid19/  Web de dades COVID: un esforç molt important ha estat la creació de la web de dades COVID de l’ASPB: https://aspb.shinyapps.io/COVID19_BCN/ S’actualitza 3 vegades al dia. Aquesta web ha estat molt visitada i ha servit per prioritzar polítiques públiques com l’oficina de quarantenes i de barris. A partir d’ella es fan informes periòdics sobre l’estat de l’epidèmia.  Altres serveis de l’ASPB estan preparats i treballen aspectes com: Covid i alimentació, COVID i Medi Ambient, COVID i tabac, etc. Produint documents i 3 assessorant als diferents grups de treball de l’Ajuntament de Barcelona.  L’ASPB participa als espais de coordinació municipal de la pandèmia (Comitè de Seguiment COVID), així com forma part dels diferents espais de coordinació com ara l’Oficina de Salut, l’Oficina de Salut i Escola, l’Oficina de Residències, etc. L’ASPB ha encarregat una avaluació de la feina feta a una persona experta en gestió i salut pública. Ha fet més de 20 entrevistes a professionals de l’ASPB i està elaborant un informe amb recomanacions. L’informe provisional s’està discutint amb persones implicades amb la idea de posar sobre la taula els canvis que es considerin necessaris. 1.2. Oficina de Salut Pública El mes de juliol l’Ajuntament de Barcelona va impulsar la creació de l’Oficina de Salut Pública ja que es va considerar que era necessari enfocar de forma coordinada la preparació de la resposta sanitària i social-sanitària a una nova onada epidèmica Covid19 a la ciutat de Barcelona. En aquest sentit, el dia 15-7-20 l’Ajuntament i la Generalitat acorden la creació de l’Oficina Tècnica per seguir els brots de COVID-19 a Barcelona des del punt de vista de la salut pública. Aquesta oficina té les següents funcions i estructura: Les funcions de l’Oficina son:  Coordinació de totes les institucions implicades en el control dels casos i contactes de COVID-19  Anàlisi continua dels indicadors clau de procés i de resultat.  La reacció immediata, coordinada i informada davant d’una sospita de brot i altres alertes  Las comunicació necessària als professionals implicats i a la ciutadania L’Oficina està formada per l’Agència de Salut Pública de Barcelona, el Consorci Sanitari de Barcelona, l’Institut Català de la Salut, els responsables dels gestors COVID que fan la trucada (061) i la Secretaria de Salut Pública de Catalunya. Des de l’Oficina de Salut s’han coordinat els cribratges massius a diferents barris de la ciutat durant el mes d’agost i setembre (Torre Baró, Besos, Raval Nord i Trinitat Vella). La tria dels barris a on fer cribratges s’ha realitzat en base a les dades d’incidència acumulada de COVID19, prioritzant doncs aquells a on aquesta es mes elevada. L’objectiu d’aquests testos massius és poder detectar precoçment persones afectades i prevenir la transmissió de la infecció de la COVID-19. Aquestes actuacions poden permetre no haver d’arribar a imposar restriccions més severes a causa de nous rebrots no controlats. 4 Dades cribratges Pel que fa als resultats: a Torre Baró, de les 835 proves fetes en població asimptomàtica, es van detectar un 2,75% de positius; al Besos i el Maresme, van ser 1.541 proves, amb un 2,2% de positivitat. En aquesta estratègia treballen amb estreta coordinació l’atenció primària, l’Agencia de Salut Pública de Barcelona, el Consorci Sanitari de Barcelona, l'Ajuntament de Barcelona i el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM). 2. Reforç sistema Sanitari 2.1. Projecte PAVELLONS SALUT: Durant la primera onada de l’epidèmia es van habilitar 4 espais propers als hospitals de referència de la ciutat per donar resposta a les possibles situacions de col·lapse que funcionen com a extensió d’aquests hospitals. En pocs dies es munten i posen en funcionament els pavellons de Salut amb gairebé 550 places.  El Pavelló de de la Vall d’Hebron en funcionament a partir del 31 de març i amb capacitat per 132 pacients.  El Pavelló del Guinardó associat a Sant Pau en funcionament a partir del 3 d’abril i amb capacitat per 88 pacients.  Pavelló Claror associat a Hospital del Mar en funcionament a partir del 4 d’abril i amb capacitat per 72 pacients.  INEFC associat a l’Hospital Clínic: es finalitza l’adequació de l’espai, amb 252 llits i es deixa a punt per entrar en funcionament Actualment s’ha signat un conveni per a mantenir en funcionament el Pavelló de la Vall d’Hebron. 2.2. Acompanyament de l’atenció primària de Salut En l’actual fase de l’epidèmia el paper de l’atenció primària de Salut és clau. Val a dir que el sistema sanitari català ja fa anys que arrossega les conseqüències de les polítiques de retallades que es van anar acumulant en el període 2011 a 2015 i que encara avui no s’ha assolit el nivell de despesa pública en Salut de l’any 2010 (quan es va assolir el seu màxim històric). Això ha suposat que en el període 2011-2015 s’hagi produït un decrement de 2.400 professionals al sistema, i que ha tingut també un impacte en la debilitació de l’Atenció Primària de Salut, que ara cal revertir i revisar per poder fer una bona atenció i poder fer un bon seguiment de la malaltia. En aquest sentit des de l’Ajuntament estem treballant de forma coordinada amb el Consorci Sanitari per tal que aquest reforç permeti avançar cap a un millor sistema d’atenció primària a la ciutat. 5 Actualment s’està treballant des de lo més concret per tal de facilitar els espais necessaris per facilitar les noves tasques de la primària i els nous requeriments de tenir circuïts i espais específics per tractament COVID19. Així hem treballat conjuntament per a la instal·lació de carpes al CAP Gòtic (districte Ciutat Vella) i CAP Sant Joan (districte Eixample), i estem treballant plegades per si cal ampliar espais per una millor atenció, o per treballar campanyes específiques com la de la vacunació. 3. Programes per a fer bons aïllaments 3.1. Programa de Quarantenes És un projecte per facilitar fer bons aïllaments a persones que no poden fer-ho per condicions socioeconòmiques. A l’Oficina es treballa amb el CSB, l’ASPB, l’IMSS, i els professionals de l’Atenció Primària de Salut i és fruït del treball entre Administracions però també amb entitats com Open Arms, Creu Roja, i altres, i el personal voluntari municipal que s’ha sumat a l’oficina tècnica que ha posat en marxa el projecte. Es va posar en marxa el 22 d’abril. S’ofereixen tan recursos domiciliaris com allotjament en cas de necessitar-se. El recurs s’activa des de l’Atenció de Salut Primària que és qui està fent seguiment de casos i qui a partir de la seva valoració s’activaran els recursos domiciliaris com l’entrega a domicili de mascaretes i altres materials de protecció, l’activació de neteges a domicili, o activació de recollida periòdica de residus, o el trasllat a diferents solucions habitacionals. Dades d’atenció Després d’un mes de juny amb molt poques peticions, i un més de Juliol amb pujades de serveis molt notables, durant el mes d’Agost les peticions s’han estabilitzat en un nivell alt, amb fluctuacions setmanals. En aquest mes de setembre, sembla definir-se una certa tendència a la baixa. Així, després de disminuir un 28% la setmana anterior, aquesta setmana els serveis sol·licitats han disminuït un 36% més. 6 Taula. Nombre de llars ateses a domicili pel Programa de Quarantenes segons tipologia de Servei a domicili TOTAL Última Setmana setmana anterior Cistelles 496 19 30 d'aliments i productes bàsics Menjar cuinat 111 4 12 Equips de 302 19 24 protecció individual Recollida 152 10 17 residus Neteges, cura 38 2 2 mascotes TOTAL 1099 54 85 Com a serveis d’allotjament temporal, el CSB gestiona a la ciutat dos hotels per persones positives per COVID-19, l’Hotel Salut Melià Condal Mar pel que han passat 382 persones i que a dia 9 de setembre n’allotjava 26, i l’Hotel Salut Catalonia obert durant la segona setmana d’agost, pel que han passat 70 persones i que a dia 09/09 n’allotjava 20. Des de l’Ajuntament, es complementa aquest servei amb l’Hotel Salut Sagrada Família, gestionat per l’IMSS amb Fundació Sant Pere Claver i el suport del CAP Sagrada Família, adreçat a persones positives per COVID-19 amb problemes d’exclusió social i/o residencial. El 09/09, s’allotjaven a l’Hotel 7 persones. En total hi han passat 80 persones diferents. També s’ha donat resposta a necessitats d’allotjament de persones amb aïllament per contacte de risc. A través del CUESB, des del mes d'agost s’han allotjat temporalment en pensions 8 persones, cap de nova aquesta darrera setmana. 3.2. Projecte Barris (Des)Confinament A l’abril es va crear el grup de Barris Bon Confinament, amb lideratge de les gerències de districte especialment allà on hi estan els barris amb més casos positius. El grup de treball es va reforçar a l’estiu per tal de fer front a la tasca d’informació i acompanyament comunitari als barris per fer efectives les noves recomanacions de la Generalitat. Els objectius del grup son: - Reforçar serveis municipals essencials en aquests barris. - Reduir el nombre de vianants que continuen fent servir l’espai públic sense respectar l’estat d’alarma. - Acompanyar a la ciutadania que està patint un confinament en precari. 7 Durant l’estiu això ha suposat un reforç de 277 figures comunitàries que han vetllat per transmetre i oferir informació, i que també han sigut una peça clau pel control i seguiment de la epidèmia. Actualment aquests dispositius també es posen al servei dels nous cribratges, i la seva tasca es clau per que els cribratges a barris sigui un èxit. Taula. Recursos actius la setmana del 06/09 Recursos dedicats a Barris Sants- Horta- Nou Sant Sant Desconfinament (235) Ciutat Vella Eixample Montjuic Les Corts Sarrià Gràcia Guinardó Barris Andreu Marti TOTAL Dispositiu específic 6 40 0 8 0 0 0 0 15 6 Districte 75 Agents Cívics 2 0 10 0 4 0 6 6 4 0 32 Agents Cívics platges 12 n/a n/a n/a n/a n/a n/a n/a n/a 0 12 Reforç entrada OAC 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 10 Reforç COVID19 0 4 4 2 0 0 4 4 0 0 18 Plans d'ocupació 7 10,2 11,2 2 13,8 5 4 6 3,6 12 74,8 Equips de mediació 6 nocturna 15 5 6 0,75 4 7 0,75 0,75 0,75 46 Conveni Creu Roja amb 2 Generalitat 4 2 0 0 0 2 0 0 0 10 TOTAL 81 22,2 40,2 5,75 22,8 15 15,75 32,75 15,35 27 277,8 4. Els col·lectius vulnerables: Oficina Integrada de Residències Durant la primera onada les Residències per persones grans van ser un dels espais en els que més va impactar la COVID19, i des de l’Ajuntament es va impulsar la creació de l’Oficina Integrada de Residències. Aquesta Oficina s’ha mantingut activa després del fi del Decret d’Alarma, i hores d’ara es clau pel control i seguiment de l’epidèmia a la ciutat. La seva feina durant l’estiu ha fet que la incidència de l’epidèmia als centres residencials fos relativament baixa, i ha permès reaccionar ràpid a les emergències. Ara per ara l’oficina Integrada de Residències és una peça clau per a la gestió de l’epidèmia a la ciutat, i es un espai imprescindible per començar a gestar un futur model assistencial per les persones grans a la ciutat. Organització De l’oficina Integrada formen par el Departament de Treball de la Generalitat, l'Institut Català de la Salut, el Consorci de Salut de Barcelona, el Consorci de Serveis Socials, l'Agència de Salut Pública i l'Ajuntament de Barcelona. Aquesta Oficina, cerca coordinar respostes relacionades amb la COVID, però també oferir criteris per a la creació d'un model amb visió integral, que posi en el centre a les persones. L’organització de l’Oficina compta amb dos espais, el comitè clínic, que es qui fa el seguiment diari de l’estat de les Residències, i té una periodicitat de reunions gairebé diària, i el Comitè Estratègic, que és un espai de trobada setmanal a on es tracten i fan 8 propostes d’actuació i millora a les Residències de la ciutat i en relació a la situació de la pandèmia. Per exemple, és el Comitè Estratègic qui va fer una proposta sobre un protocol específic d’obertura de Residències que modificava el Decret de tancament de Centres. Dades d’activitat estiu  Seguiment Quotidià de les Residencies: es realitza cada dia un seguiment de dades de les Residències. Com a novetat cal destacar: 1) S'ha formulat i enviat, un qüestionari de control de símptomes i exposició COVID-19 per professionals de les Residències de Gent gran, Salut Mental i discapacitats de Barcelona ciutat. Aquest és control es per passar a les persones treballadores després de cada descans. 2) S’ha definit una proposta de protocol per a l’obertura de les Residències per a les visites de familiars, i petites sortides als entorns propers dels residents més autònoms.  Actuacions immediates de resposta: durant el mes d’agost entre d’altres accions s’ha: 1) autoritzat el trasllat temporal de més de 100 persones a la residència de positius i a les de la xarxa de negatius de la ciutat. 2) Per raó de vulnerabilitat social, s’han autoritzat més de 52 ingressos urgents a residències, sense COVID, prèvia valoració compartida amb CSSBcn i SAUV. 3)S'han coordinat o autoritzat 9 desinfeccions 3) S’ha elevat a la DGAPiD 6 peticions d’inspecció per raó de mala gestió Covid19 o per negligències en la gestió assistencial de les persones.  Accions de seguiment i acompanyament: 1) S'ha realitzat seguiment a totes les residències que informaven tenir una sospita de brot, o a un brot efectiu. (en total s’han presentat 21 brots, 6 dels quals d’elevada magnitud (més de 5 casos en residents). 2) Conjuntament amb els centres d'atenció primària, s'han realitzat visites de control i seguiment a 9 Residències de la ciutat. 3) s’ha donat resposta a 523 qüestions relacionades amb la pràctica habitual 5. Tornada a l’escola Des de la vessant de la Salut Pública la ràpida i extraordinària propagació del coronavirus SARS-CoV-2 (causant de la malaltia COVID-19) ens obliga a extremar les mesures de prevenció i seguretat dels centres educatius per al curs 2020-2021. Una de les principals necessitats de les escoles de la ciutat es la disponibilitat d’espai per poder mantenir la presencialitat tot i garantint les mesures de prevenció i protecció que imposa la situació de la COVID-19. Per aquest motiu durant l’estiu l’Ajuntament i especialment les gerències de districte de forma coordinada amb el Consorci d’Educació per tal de facilitar espais en equipaments i espais a l’aire lliure per a cedir- los per a usos escolars. D’aquesta forma s’ha activat des del Consorci d’Educació l’Oficina de Coordinació d’Espais dels Barris per les Escoles per fer l’operatiu per concretar i gestionar les cessions i usos prioritaris d’espais d’espai públic i 9 d’equipaments, resoldre el cas per cas amb criteris generals de ciutat i necessitats sobrevingudes. Inicialment s’ha posat a disposició dels centres més de 230 equipaments i espais a l’espai públic. 5.1. Oficina EduSalut El Consorci d’Educació de Barcelona (CEB) i l’IMEB en coordinació amb el Consorci Sanitari de Barcelona (CSB) i l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) i la Gerència Territorial de Barcelona (ICS) han creat l’Oficina EduSalut BCN COVID19 que te per finalitat, garantir una educació de qualitat en condicions de presencialitat. Aquesta oficina s’ha constituït el setembre de 2020. L’objectiu d’aquesta oficina és d’ajudar als centres educatius a la gestió de casos de COVID així com a portar a terme les mesures de prevenció i protecció de la salut previstes pels departaments d’Educació i Salut. L’oficina té tres nivells d’intervenció:  un primer, anomenat bàsic, que és el que es produeix en el si dels centres i serveis educatius,  un segon, anomenat de coordinació tècnica, de caràcter executiu a nivell de ciutat i que és l’àmbit de referència per als centres educatius per a tot allò que no pugui ser atès o resolt directament des dels centres,  i un tercer nivell, de direcció, que estableix les directrius d’actuació, les mesures extraordinàries a prendre i la valoració i seguiment de la incidència en el conjunt dels centres educatius de la ciutat. L’àmbit d’actuació de l’oficina abasta la totalitat dels centres educatius públics, concertats i privats, des de l’etapa infantil fins a l’etapa post obligatòria, així com a tots els casos que afectin als alumnes i els professionals, integrant així també, totes les actuacions del servei de prevenció de riscos laborals. Per últim, aquesta oficina, també se’n encarrega de l’establiment i/o adaptació dels criteris i pautes d’actuació que determinin el departament d’Educació i Salut en relació a: procediments d’actuació, determinació de rols, requisits d’accés als centres educatius, formació, sistemes d’informació i informes de seguiment i senyalètica. 10 LA SORTIDA A LA CRISIS AMB ACORDS POLÍTICS I COL·LABORACIÓ INSTITUCIONAL Treballar des de l’acord dins de la ciutat i fora ha estat una característica de la feina tant durant la gestió de la pandèmia com alhora de definir fulls de ruta de futur. S’identifiquen diferents nivells de treball en aquesta recerca constant d’acords. 1. L’acord polític amb l’oposició a l’Ajuntament En els mesos més crítics de la pandèmia s’ha procurat mantenir sempre informada l’oposició i compartir les dades i passes que s’anaven fent, procurant generar un clima de col·laboració dins l’Ajuntament. Hi ha però, dos elements que donen visibilitat a la capacitat d’acord en el disseny de la sortida: 1. El Pacte per Barcelona recolzat de forma unànime per tots els grups municipals de l’Ajuntament i que recull 10 objectius i un ampli llistat de propostes per la recuperació econòmica i social de la ciutat sorgits de les taules de treball en les que han participat 200 entitats de la ciutat. 2. L’aprovació del Fons Covid de 90 milions d’euros per fer front a les necessitats socials i de reactivació econòmica de la ciutat sense cap vot en contra. Es tracta d’una modificació pressupostària que permet disposar aquest any de recursos econòmics per donar resposta a l’emergència sanitària, social i econòmica. Es destinen 35 milions a les necessitats socials, 30 a la reactivació econòmica, 15 a la transformació de l’espai urbà i 10 a l’àmbit cultural. 2. La col·laboració amb la Generalitat de Catalunya Tot i que amb moments de tensió per la manca de recursos i d’estratègia que en ocasions ha mostrat la Generalitat de Catalunya en la gestió de la Crisi, el cert és que la vocació de l’Ajuntament sempre ha estat de cercar espais de col·laboració. Es va fer amb els Hotels Salut, amb l’Oficina de Residències i amb totes les actuacions. Qualsevol demanda ha anat acompanyada d’un oferiment, com en el cas dels rastrejadors durant el juliol (vam oferir personal municipal). També s’ha creat una Oficina mixta per gestionar la nova fase de desconfinament 3. La col·laboració en l’àmbit del municipalisme Durant els mesos més durs de la pandèmia el contacte amb els ajuntaments metropolitans son habituals per compartir experiències i aprenentatges. També es celebren reunions amb les alcaldies de les ciutats més poblades de l’Estat donant com a resultat una declaració conjunta que reclama més instruments per als ajuntaments per la sortida a la crisi. Sobretot un canvi en el marc financer. 11 En la fase en que la gestió recau en mans de la Generalitat, els Ajuntaments metropolitans fan posicionaments conjunts en relació a les resolucions del Procicat i forcen un millor diàleg entre els ajuntaments i el Govern. També s’han fet posicionaments conjunts, per exemple, reclamant el manteniment de les targetes moneder de les beques menjador. De cara al futur hi ha el compromís de treballar en l’àmbit de la Regió metropolitana en el marc del Pla Estratègic Metropolità. “Barcelona Demà. Compromís Metropolità 2030”, el primer pla estratègic per la ciutat real: la metròpoli dels 5 milions. 4. La col·laboració amb el govern de l’Estat El contacte amb el govern de l’Estat ha estat fluid durant la gestió de la pandèmia i l’Ajuntament ha mostrat sempre la seva voluntat de col·laborar. S’ha valorat molt positivament totes les mesures preses d’escut social, sobretot els ERTO, l’aturada de desnonaments... etc. Ara bé, hi ha dos elements que considerem fonamentals de cara al futur sobre els que volem millors solucions.  La millora del finançament municipal. Desprès d’una votació al Congrès on es va desestimar la proposta del Govern, per arribar tard i no haver fet la negociació corresponent, el Ministeri d’Hisenda ha fet una nova proposta que entenem com un punt de partida per negociar, però que encara està lluny de les nostres demandes: o La disponibilitat del superàvit i dels romanents acumulats els darrers anys per abordar la situació de crisi econòmica, reformant la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera. o Eliminació de la regla de despesa almenys durant l’etapa de crisi sanitària. o La Creació d’un Fons de Recuperació i suficiència financera no inferior al 14% (percentatge de la despesa consolidada de les corporacions locals en el conjunt de la despesa del sector públic d'Espanya) de la totalitat del fons europeu destinat a les entitats locals amb els recursos provinents de Fons NextGeneration que a més dels ens locals amb romanent positiu, donés sortida a aquells ajuntaments amb liquidacions negatives i que no tenen cap recurs per a la reconstrucció.  La necessitat d’un Pacte d’Estat per l’Habitatge, amb mesures per atendre a la crisi habitacional que vindrà per la crisi econòmica i social derivada de la pandèmia. 5. La col·laboració a nivell internacional. A nivell internacional Barcelona ha jugat el seu paper de lideratge municipalista: - Es fa públic un article signat per Barcelona, Amsterdam, Paris i Milà on es reclama a Europa una sortida social a la crisi i un reforç del poder local. Barcelona i nou ciutats europees més hem reclamat a les institucions de la UE atendre els infants vulnerables en situació de refugi a Grècia. - Barcelona lidera la crida municipalista europea perquè la UE incrementi la inversió en recerca i innovació davant de la crisi de la Covid-19. 12 Hem demanat a la Unió Europea que les ciutats tinguin accés als Fons per a la recuperació econòmica per poder fer front a l’emergència social i a la transició ecològica. 13