Enquesta Òmnibus Municipal: Direcció de Serveis de Comerç Presentació de Resultats Del 30 de novembre al 16 de desembre de 2019 Registre Públic d'Enquestes i Estudis d'Opinió: r19015 Enquesta Òmnibus Municipal – Quarta onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió Registre d’Enquestes i Estudis d’Opinió r19015 ENQUESTA ÒMNIBUS MUNICIPAL DIRECCIÓ DE SERVEIS DE COMERÇ PRESENTACIÓ DE RESULTATS DEL 30 DE NOVEMBRE AL 16 DE DESEMBRE DE 2019 Departament d’Estudis d’Opinió Oficina Municipal de Dades C/ Avinyó, 32, 2a planta Tel. 934 027 918 08002 Barcelona Protegim el Medi Ambient. No imprimiu aquest document si no és necessari. Tots els drets reservats. Aquesta publicació no pot ser reproduïda, ni en tot ni en part, ni registrada en o transmesa per un sistema de recuperació en cap forma ni en cap mitja sigui electrònic, mecànic, per fotocòpia, de gravació o altres, sense el permís del propietari del copyright. 1 Enquesta Òmnibus Municipal – Quarta onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió ÍNDEX 003 FITXA TÈCNICA 019 Sistema de transport. Compra de productes de parament de la 005 HÀBITS DE COMPRA llar 008 Establiment habitual. Aliments 020 Sistema de transport. Compra de 009 Establiment habitual. productes d’oci i cultura Alimentació fresca 010 Establiment habitual. Altres 021 Sistema de transport. Compra de productes d’ús quotidià d’informàtica, telefonia 011 Establiment habitual. Roba i calçat 022 PERFIL DELS ENTREVISTATS 012 Establiment habitual. Productes de parament de la llar 013 Establiment habitual. Productes d’oci i cultura. 014 Establiment habitual. Productes d’informàtica, telefonia. 015 Sistema de transport. Compra d’aliments 016 Sistema de transport. Compra d’alimentació fresca 017 Sistema de transport. Compra d’altres productes d’ús quotidià 018 Sistema de transport. Compra de roba i calçat 2 Enquesta Òmnibus Municipal – Quarta onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió FITXA TÈCNICA ÀMBIT més). S’han aplicat quotes per a cadascun DATA DE REALITZACIÓ Municipi de Barcelona. dels estrats. A més, s'han establert quotes Del 30 de novembre al 16 de desembre de marginals per a persones en situació d’atur 2019 UNIVERS en cadascun dels districtes. Població de Barcelona de 16 anys i més. EMPRESA DE TREBALL DE CAMP AFIXACIÓ Gesop S.L. GRANDÀRIA DE LA MOSTRA Proporcional a la població segons el Padró 1000 entrevistes. municipal d’habitants. METODOLOGIA PONDERACIÓ Entrevista personal realitzada amb suport No és procedent. informàtic (CAPI) al carrer. PROCEDIMENT DE MOSTREIG ERROR MOSTRAL Mostreig aleatori estratificat. Els estrats Per a un nivell de confiança del 95,5% (2σ), s’han format per l’encreuament dels deu i P = Q, l'error és de ±3,2 per al conjunt de la districtes municipals amb el sexe i amb mostra. l’edat dels ciutadans (l’edat es divideix en sis categories: de 16 a 24, de 25 a 34, de 35 a 44, de 45 a 54, de 55 a 64 i de 65 anys i 3 Enquesta Òmnibus Municipal – Quarta onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió SIGLES Base. Perfil d’enquestats que responen a la pregunta de l’estudi Número de respostes. Quantitat de respostes valorades per la pregunta concreta de l’estudi. En el cas de gràfics amb evolució s’indica el nombre d’entrevistes de la darrera consulta. Tipus de resposta. Possibilitat o possibilitats que s’han contemplat per a la pregunta formulada 4 Enquesta Òmnibus Municipal – Quarta onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió 01 Hàbits de compra 5 Enquesta Òmnibus Municipal – Quarta onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió RESUM DE RESULTATS HÀBITS DE COMPRA En línies generals, es mantenen tendències ESTABLIMENT HABITUAL DE COMPRA En l’alimentació fresca és registra la mateixa fonamentals observades en les pautes de compra D’ALIMENTS, ALIMENTACIÓ FRESCA I ALTRES tendència, els mercats municipals històricament dels/les barcelonins/es apuntades en altres onades. La PRODUCTES D’ÚS QUOTIDIÀ proveïdors d’aquests productes, han perdut quota des tendència però, principal de cada tipus, és diferent de l’any 2012 i es més constant des de juny del 2017. segons el tipus de producte. El 67,1% compra els aliments al En els darrers 24 mesos han baixat 6,4 punts. El supermercat/hipermercat, el 15% al mercat municipal i supermercat / hipermercat ha passat a ser proveïdor  Prefereixen el supermercat / hipermercat per la el 12,5% a botigues especialitzades o de barri. majoritari. La botiga de barri manté la seva quota de compra d’alimentació en general i ja supera al mercat municipal en alimentació fresca. I en Per comprar aliments frescos en aquesta onada es mercat. altres articles d’ús quotidià es manté estable. prefereix anar al supermercat / hipermercat (37,5%) més que al mercat municipal (31,6%). Mentre que a la  Baixa la preferència pels comerços del barri o botiga de barri hi va el 27,8%. les botigues especialitzades per la compra de la resta d’articles. En roba i calçat s’estabilitza el La majoria de barcelonins/es tria el supermercat / repunt dels centres comercials. Internet guanya hipermercat (76,4%) per adquirir altres productes d’ús quota de mercat, sobretot en els productes d’oci quotidià (neteja, productes d’higiene personal...), i cultura. segueix a distància la preferència per la botiga del barri (15,2%). Pel que fa al sistema de transport, el desplaçament a peu és molt majoritari per la compra de productes Evolució: En aquesta onada, es manté el supermercat quotidians i menys majoritari (sobretot en roba i calçat / hipermercat com l’establiment majoritari per comprar i parament de la llar), però també el més habitual per a els aliments tot i baixar lleugerament porta un la resta de compres. El transport públic s’incrementa increment de 6,5 punts en els darrers 24 mesos. La respecte al privat. baixada dels mercat municipals en aquest període és de 5,1 punts. 6 Enquesta Òmnibus Municipal – Quarta onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió RESUM DE RESULTATS HÀBITS DE COMPRA ESTABLIMENT HABITUAL DE COMPRA DE Evolució: En els articles de roba i calçat continua L’ús de la resta de sistemes de transport és molt ROBA I CALÇAT, PARAMENT DE LA LLAR, baixant la compra en la botiga de barri (5,4 poc rellevant. OCI I CULTURA I PRODUCTES punts), mentre que es manté estable la compra D’ELECTRÒNICA, INFORMÀTICA I als centres comercials i puja la compra per Per la resta de compres, les menys habituals, tot TELEFONIA. internet (3,3 punts). Pel que fa als articles de i que la majoria també hi va a peu, s’utilitzen més parament de la llar, baixa la compra a la botiga transports. Per exemple, per comprar roba i Els/les barcelonins/es compren ja pràcticament especialitzada (6,6 punts), retornant a calçat, un 43,5% hi va a peu, però el 37,2% en la mateixa proporció la roba i el calçat al percentatges del 2016 i 2017 i puja la compra utilitza transports públics. Per comprar productes centre comercial (36,9%) o a la botiga per internet en 3,6 punts. de parament de la llar, anar a peu també és especialitzada (35,2%). majoritari (42,1%), però un 25,1% utilitza articles de parament de la llar En els productes d’oci i cultura i després de la Per comprar es transports públics. Per comprar productes d’oci i pujada de l’any passat, baixa la compra a la decanten per botigues del barri o especialitzades cultura, el 53,9% hi va a peu, mentre un 23,3% hi botiga especialitzada o de barri (11,3 p.), mentre (37,2%). També ho fan en bona mesura als va en transport públic. I pels productes que puja la compra per internet (10,3 p.). centres comercials (18,5%) i al gran establiment d’electrònica, informàtica i telefonia el 37,3% hi especialitzat (17,9%). Els productes d’oci i SISTEMES DE TRANSPORT va a peu, mentre un 26,3% hi va en transports cultura els compren majoritàriament a les públics. botigues especialitzades o de barri (48%), per Desplaçar-se a peu és la manera com més Evolució: Respecte al desembre del 2018 es internet (16%) i als centres comercials (13,1%). barcelonins/es realitzen les compres, sobretot manté el anar a peu en els productes més Finalment els productes d’electrònica, aquelles que són més habituals. Així hi van per quotidians, on els percentatges ja eren molt alts. informàtica i telefonia es compren comprar aliments (89,3%), alimentació fresca En la resta de productes s’incrementa l’ús del principalment a la botiga especialitzada (27,8%) (91,6%) i altres productes d’ús quotidià (86,3%). transport públic en detriment del privat. i per internet (22,3%). 7 Enquesta Òmnibus Municipal – Quarta onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió ESTABLIMENT HABITUAL ALIMENTS HÀBITS DE COMPRA % 80 68,9 66,2 67,7 60 AL SUPERMERCAT / HIPERMERCAT 62,2 61,2 40 AL MERCAT MUNICIPAL 18,8 20,1 20 15,5 16,4 15,0 12,5 14,5 10,3A LA BOTIGA DEL BARRI/ 14,1 ESPECIALITZADA 12,5 0 ALTRES 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 CM_14 A quin establiment acostuma comprar els 1000 8 aliments? Enquesta Òmnibus Municipal – Quarta onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió ESTABLIMENT HABITUAL ALIMENTACIÓ FRESCA* HÀBITS DE COMPRA % 80 60 40,4 AL MERCAT MUNICIPAL 40 37,5 38,0 37,5 AL SUPERMERCAT / 34,4 HIPERMERCAT 32,5 29,8 31,6 28,2 27,2 28,3 27,8 25,7 26,9 20 A LA BOTIGA DEL BARRI/ ESPECIALITZADA 3,9 2,8 2,3 ALTRES 0 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 CM_14 ... I, més concretament, l’alimentació fresca? 1000 *El juny de 2009 es va preguntar per primera vegada per l’alimentació fresca i després per la resta 9 d’aliments. Des del desembre de 2011 s’especifica als entrevistats que l’alimentació fresca inclou carn, peix, xarcuteria, fruites, verdures, pa... Enquesta Òmnibus Municipal – Quarta onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió ESTABLIMENT HABITUAL ALTRES PRODUCTES D’ÚS QUOTIDIÀ HÀBITS DE COMPRA % 100 78,9 79,6 80 76,4 AL SUPERMERCAT / 78,6 HIPERMERCAT 78,9 60 40 A LA BOTIGA DEL BARRI / ESPECIALITZADA 20 ALTRES 14,7 16,0 15,212,8 12,9 6,7 7,6 5,1 0 4,1 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 CM_14 ...I els altres productes d’ús quotidià? 1000 10 Enquesta Òmnibus Municipal – Quarta onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió ESTABLIMENT HABITUAL ROBA I CALÇAT HÀBITS DE COMPRA % 80 A LA BOTIGA DEL BARRI / ESPECIALITZADA 60 44,844,0 40,8 40,6 40 36,2 36,9 33,1 38,1 35,2 ALS CENTRES 27,6 20 COMERCIALS AL GRAN MAGATZEM 11,210,3 9,2 7,4 8,8 ALTRES NO COMPRA/NS/NCAL GRAN ESTABLIMENT 7,3 8,6 ESPECIALITZAT 8,1 6,0 0 INTERNET 0,1 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 CM_16 A quin establiment acostuma comprar la roba i 1000 Al Juny 2017 s’afegeix la categoria Gran Establiment Especialitzat 11 el calçat? Enquesta Òmnibus Municipal – Quarta onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió ESTABLIMENT HABITUAL PRODUCTES DE PARAMENT DE LA LLAR* HÀBITS DE COMPRA % 80 A LA BOTIGA DEL BARRI / ESPECIALITZADA 60 43,8 41,8 37,837,840 37,2 AL GRAN ESTABLIMENT 22,8 ESPECIALITZAT 20,8 19,0 20 CENTRES COMERCIALS AL GRAN MAGATZEM 17,6 18,5 19,3 16,6 9,9 11,7 8,9 6,3 3,8 ALTRES PER INTERNET 6,0 0 2,4 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 20128,9 2019 CM_16 ...I els productes de parament de la llar? 1000 Al Juny 2017 s’afegeix la categoria Gran Establiment Especialitzat 12 Enquesta Òmnibus Municipal – Quarta onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió ESTABLIMENT HABITUAL PRODUCTES D’OCI I CULTURA* HÀBITS DE COMPRA % 80 A LA BOTIGA DEL BARRI / ESPECIALITZADA 62,3 59,3 60 53,2 50,7 48,0 40 CENTRES COMERCIALS 19,9 20 14,9 16,0AL GRAN MAGATZEM AL GRAN ESTABLIMENT 14,7 ESPECIALITZAT; 15,2 13,1 12,5 13,69,5 5,6 10,8ALTRES 4,9 5,7 2,6 3,9 3,9 3,7 0 PER INTERNET 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 CM_16 ... I els productes d’oci i cultura? 1000 Al Juny 2017 s’afegeix la categoria Gran Establiment Especialitzat 13 Enquesta Òmnibus Municipal – Quarta onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió ESTABLIMENT HABITUAL PRODUCTES D’ELECTRÒNICA / INFORMÀTICA / TELEFONIA* HÀBITS DE COMPRA % 100 6,9 8,1 80 15,5 60 19,4 40 22,3 20 27,8 0 2019 CM_16 ... I els productes d’oci i cultura? 1000 Botiga de barri / especialitzada Gran establiment especialitzat *Inici categoria 2019 14 Internet Gran magatzem Centres comercials Altres Enquesta Òmnibus Municipal – Quarta onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió SISTEMA DE TRANSPORT COMPRA D’ALIMENTS HÀBITS DE COMPRA % 100 89,3 A PEU 86,5 87,5 83,8 82,0 80 60 40 20 TRANSPORTS PRIVATS 10,9 9,3 8,7 7,5 TRANSPORTS PÚBLICS 4,7 5,6 3,2 4,2 ALTRES 6,4 3,3 0 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 CM_15 Quin sistema de transport acostuma utilitzar per anar a 1000 15 comprar els aliments? I Enquesta Òmnibus Municipal – Quarta onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió SISTEMA DE TRANSPORT COMPRA D’ALIMENTACIÓ FRESCA* HÀBITS DE COMPRA % 100 90,0 91,6 87,0 A PEU 80 85,4 85,5 60 40 20 7,8 7,8 8,6 TRANSPORTS PRIVATS 6,0 4,5 3,8 TRANSPORTS PÚBLICS 3,26,3 0 ALTRES 3,6 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 CM_15 I, més concretament, l’alimen-tació fresca? 1000 * El juny de 2009 es va preguntar per primera vegada per l’alimentació fresca i després per la resta 16 d’aliments. Des del desembre de 2011 s’especifica als entrevistats que l’alimentació fresca inclou carn, peix, xarcuteria, fruites, verdures, pa... Enquesta Òmnibus Municipal – Quarta onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió SISTEMA DE TRANSPORT COMPRA D’ALTRES PRODUCTES D’ÚS QUOTIDIÀ HÀBITS DE COMPRA % 100 88,2 84,5 86,3 A PEU 81,9 82,0 80 60 40 20 TRANSPORTS PRIVATS 11,910,211,4 7,3 TRANSPORTS PÚBLICS 6,84,7 2,0 2,8 ALTRES 3,2 3,9 0 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 CM_15 I els altres productes d’ús quotidià? 1000 17 Enquesta Òmnibus Municipal – Quarta onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió SISTEMA DE TRANSPORT COMPRA DE ROBA I CALÇAT HÀBITS DE COMPRA % 80 A PEU 60 49,4 45,9 43,4 43,5 40 45,1 37,2 34,1 TRANSPORTS PÚBLICS 31,633,0 30,9 20 17,7 TRANSPORTS PRIVATS 17,2 17,9 17,5 15,1 2,7 ALTRES 0 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 CM_17 Quin sistema de transport acostuma utilitzar per anar a 1000 18 comprar la roba i el calçat? Enquesta Òmnibus Municipal – Quarta onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió SISTEMA DE TRANSPORT COMPRA DE PRODUCTES DE PARAMENT DE LA LLAR* HÀBITS DE COMPRA % 80 A PEU 60 45,4 46,0 42,1 40 37,6 36,5 30,0 27,0 27,7 TRANSPORTS PÚBLICS 25,1 21,3 20 24,5 21,7 22,2 17,6 TRANSPORTS PRIVATS ALTRES 3,4 3,9 0 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 CM_17 I els productes de parament de la llar? 1000 * Des del desembre de 2011 s’especifica als entrevistats que els productes de la llar inclouen tèxtil de la llar, 19 mobles, electrodomèstics, decoració, ferreteria, floristeria... Enquesta Òmnibus Municipal – Quarta onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió SISTEMA DE TRANSPORT COMPRA DE PRODUCTES D’OCI I CULTURA* HÀBITS DE COMPRA % 80 63,2 60 57,6 54,0 53,9 A PEU 53,5 40 TRANSPORTS PÚBLICS 22,1 23,3 20,5 19,6 20 TRANSPORTS PRIVATS 15,2 11,310,6 11,89,7 ALTRES 7,5 0 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 CM_17 I els productes d’oci i cultura? 1000 * Des del desembre de 2011 s’especifica als entrevistats que els productes d’oci i cultura inclouen llibres, 20 diaris, papereria, joguines, música, esport... Enquesta Òmnibus Municipal – Quarta onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió SISTEMA DE TRANSPORT PRODUCTES D’ELECTRÒNICA / INFORMÀTICA / TELEFONIA* HÀBITS DE COMPRA % 100 4,6 13,4 80 18,4 60 40 26,3 20 37,3 0 2019 CM_17 I els productes d’electrònica, informàtica i telefonia? 1000 A peu A domicili / Altres *Inici categoria 2019 21 Transports Públics NS / NC / No compra Transports Privats Enquesta Òmnibus Municipal – Quarta onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió 02 Perfil dels entrevistats 22 Enquesta Òmnibus Municipal – Quarta onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió QUOTES PERFIL DELS ENTREVISTATS Q1 a Q3 Quotes 1000 23 Q6-Q7 Enquesta Òmnibus Municipal – Quarta onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió POSICIONAMENT I DADES PERSONALS PERFIL DELS ENTREVISTATS Z3 a Z12 Dades personals 1000 24 Enquesta Òmnibus Municipal – Quarta onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats Departament d’Estudis d’Opinió DADES PERSONALS PERFIL DELS ENTREVISTATS Z1,Z2 Dades posicionament 1000 25