Enquesta Òmnibus Municipal: Direcció de Serveis de Comerç Presentació de Resultats Del 2 al 17 de juny de 2020 Registre Públic d’Enquestes i Estudis d’Opinió: r20003 Enquesta Òmnibus Municipal – Primera onada 2020 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats - Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió Registre d’Enquestes i Estudis d’Opinió r20003 ENQUESTA ÒMNIBUS MUNICIPAL DIRECCIÓ DE SERVEIS DE COMERÇ PRESENTACIÓ DE RESULTATS DEL 2 AL 17 DE JUNY DE 2020 Departament d’Estudis d’Opinió Oficina Municipal de Dades C/ Avinyó, 32, 2a planta Tel. 934 027 918 08002 Barcelona Protegim el Medi Ambient. No imprimiu aquest document si no és necessari. Tots els drets reservats. Aquesta publicació no pot ser reproduïda, ni en tot ni en part, ni registrada en o transmesa per un sistema de recuperació en cap forma ni en cap mitja sigui electrònic, mecànic, per fotocòpia, de gravació o altres, sense el permís del propietari del copyright. 1 Enquesta Òmnibus Municipal – Primera onada 2020 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats - Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió ÍNDEX 003 FITXA TÈCNICA 005 COMERÇ A LA CIUTAT 008 Realitza les compres de casa 009 Grau de satisfacció 010 Tipus d’establiment on l’atenen millor 011 Valoració d’aspectes en l’acte de compra 012 PERFIL DELS ENTREVISTATS 2 Enquesta Òmnibus Municipal – Primera onada 2020 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats - Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió FITXA TÈCNICA ÀMBIT amb el sexe i amb l’edat dels ciutadans ERROR MOSTRAL Municipi de Barcelona. (l’edat es divideix en sis categories: de 16 a Per a un nivell de confiança del 95,5% (2σ), 24, de 25 a 34, de 35 a 44, de 45 a 54, de i P = Q, l'error és de ±3,2 per al conjunt de la UNIVERS 55 a 64 i de 65 anys i més). S’han aplicat mostra. Població de Barcelona de 16 anys i més. quotes per a cadascun dels estrats. DATA DE REALITZACIÓ GRANDÀRIA DE LA MOSTRA A més, s’han establert quotes marginals per Del 2 al 17 de juny de 2020 1000 entrevistes. districte municipal i una altra per a persones en situació d’atur. EMPRESA DE TREBALL DE CAMP METODOLOGIA Gesop S.L. Entrevista telefònica realitzada amb suport ASSIGNACIÓ informàtic (CATI). Proporcional a la població segons el Padró municipal d’habitants. PROCEDIMENT DE MOSTREIG Mostreig aleatori estratificat. Els estrats PONDERACIÓ s’han format per l’encreuament del territori No és procedent. (zona 1= Ciutat Vella, Sants – Montjuïc i Nou Barris; zona 2 = Eixample, Les Corts i Sarrià - Sant Gervasi; zona 3 = Gràcia, Horta-Guinardó, Sant Andreu i Sant Martí) 3 Enquesta Òmnibus Municipal – Primera onada 2020 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats - Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió SIGLES Base. Perfil d’enquestats que responen a la pregunta de l’estudi Número de respostes. Quantitat de respostes valorades per la pregunta concreta de l’estudi. En el cas de gràfics amb evolució s’indica el nombre d’entrevistes de la darrera consulta. Tipus de resposta. Possibilitat o possibilitats que s’han contemplat per a la pregunta formulada 4 Enquesta Òmnibus Municipal – Primera onada 2020 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats - Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió 01 Comerç a la ciutat 5 Enquesta Òmnibus Municipal – Primera onada 2020 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats - Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió RESUM DE RESULTATS COMERÇ A LA CIUTAT En aquesta edició relativa a certs aspectes del comerç majoritàriament les dones (60,3%), mentre que els TIPUS D’ESTABLIMENT de la ciutat, i realitzada entre les fases dos i tres del homes ho fan el 40,6%. Per trams d’edat, aquesta La meitat dels/les entrevistats/es coincideix a desconfinament de Barcelona iniciat el març passat, compra la realitzen principalment les persones de 65 i assenyalar la botiga del barri/ botiga especialitzada palesa una baixada de persones que acostumen a més anys (62,6%), seguit per les de 45 a 54 anys com l’establiment on l’atenen millor (52,5%). realitzar sempre les compres, per bé que mantenint (59%). La menor proporció correspon als més joves l’estructura poblacional d’edicions anteriors. A la (de 16 a 24 anys) amb el 10,36%, seguit a distància Un 19% se sent més ben atès/a al mercat municipal, vegada el grau de satisfacció en diferents aspectes pel tram d’edat de 25 a 34 anys amb el 41,7%. per un 13,8% al supermercat o hipermercat. relacionats amb el comerç a Barcelona (demanant una Evolució: En aquesta onada baixen persones que opinió que no tingui en compte tant com sigui possible Evolució: En relació a fa un any es mantenen el realitzen sempre les compres en 7,3 punts mentre que la situació provocada per la pandèmia), mostra un percentatges de bona atenció a les botigues de barri i pugen 4,7p. les que compren mai o gairebé mai. increment en la valoració mitjana. També un mercats municipals, mentre que baixen 4,9 punts les manteniment de la apreciació de l’atenció que reben referències als supermercats/hipermercats. GRAU DE SATISFACCIÓ AMB EL COMERÇ en el petit comerç a la vegada que s’incrementen valoracions en aspectes com l’honradesa, la La gran majoria dels barcelonins/es estan satisfets/tes professionalitat i el tracte a l’hora d’anar a comprar. amb l’oferta, els horaris i l’atenció personal del comerç de la ciutat. PERSONES ENCARREGADES DE FER LA COMPRA La mitjana dels tres aspectes considerats va de 8,2 El 51,1% de les persones enquestades realitza sempre punts sobre 10 en el grau de satisfacció en relació als les compres de casa seva, i les fan sovint el 23,3%. horaris, a 8,1 en la valoració de l’oferta comercial i 8 En canvi, el 15,2% compra de tant en tant, mentre que en la valoració de l’atenció que ofereixen. un 10,4% diu no comprar mai o gairebé mai. Evolució: El grau de satisfacció puja en els tres Entre les persones que realitzen sempre les compres aspectes, influenciat probablement per l’esforç i bon de casa seva les diferències de gènere són molt servei ofert pel comerç en aquest període. importants ja que les acostumen a realitzar 6 Enquesta Òmnibus Municipal – Primera onada 2020 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats - Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió RESUM DE RESULTATS COMERÇ A LA CIUTAT ASPECTES DEL PROCÉS DE COMPRA Tots els aspectes associats al procés de compra són molt/bastant importants pels consumidors/es, però ho és molt, principalment, l’honradesa (74%), seguit a distancia per la professionalitat (61,6%) i pel tracte que rep (57,8%). Evolució: A l’hora de valorar 5 aspectes (honradesa, professionalitat, tracte, assessorament i rapidesa) quan es va a comprar, l’honradesa continua com la més important i es manté en aquesta edició en les valoracions com a “molt important (9-10 punts)”. Segueix la professionalitat que puja en aquesta onada 4 punts. La rapidesa és l’aspecte menys valorat baixant 4,7 punts. 7 Enquesta Òmnibus Municipal – Primera onada 2020 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats - Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió REALITZA LES COMPRES DE CASA SEVA EVOLUCIÓ / CARACTERÍSTIQUES SOCIODEMOGRÀFIQUES COMERÇ A LA CIUTAT % Evolució Acostuma a realitzar sempre les compres 100 80 58,4 60 51,1 40 22,5 23,3 20 15,2 13,4 10,4 5,7 0 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 CM_1 Vostè personalment acostuma a realitzar les 1000 Sempre Mai o gairebé mai 8 compres de casa seva? Sovint De tant en tant Enquesta Òmnibus Municipal – Primera onada 2020 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats - Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió GRAU DE SATISFACCIÓ AMB... COMERÇ A LA CIUTAT % OFERTA COMERCIAL Mitjana % HORARIS COMERCIALS Mitjana 100 10 100 10 93,4 98,3 92,7 97,5 80 8 80 8 7,8 8,1 7,8 8,2 60 6 60 6 40 4 40 4 20 2 20 2 2,5 3,1 1,2 2,2 0 0 0 0 99 00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 99 00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 % L' ATENCIÓ PERSONAL Mitjana 100 10 94,2 98,7 80 8 7,5 8,0 60 6 40 4 20 2 3,2 0,8 0 0 99 00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 CM_2 Dels següents aspectes relacionats amb el Compren sempre, sovint, de tant en tant Satisfet (5 a 10) 9 comerç de la ciutat, digui'm el seu grau de 943 Poc/gens satisfet (0 a 4) satisfacció en una escala de 0 a 10 0= Gens satisfet; 10= Molt satisfet Mitjana Enquesta Òmnibus Municipal – Primera onada 2020 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats - Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió TIPUS D’ESTABLIMENT ON L’ATENEN MILLOR COMERÇ A LA CIUTAT 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 % M arç Set. M arç Set. Abril Set. M arç Set. Abril Set. M arç Set. M arç Set. M arç M aig Juny A LA BOTIGA DE BARRI / BOTIGA ESPECIALITZADA 43,7 48,3 48,1 44,6 49,4 51,5 48,2 51,9 51,1 46,1 49,6 50,9 50,4 53,7 50,3 50,4 52,5 AL M ERCAT M UNICIPAL 26,6 23,4 22,5 26,1 24,2 21,0 25,0 21,1 23,7 28,7 25,9 27,1 24,8 19,9 21,0 19,4 19,0 AL SUPERM ERCAT / HIPERM ERCAT 17,1 16,6 19,0 18,9 13,1 13,5 16,1 14,2 14,1 14,3 14,7 12,5 14,8 14,1 15,4 18,7 13,8 ALS CENTRES COM ERCIALS 4,0 3,0 0,6 3,6 4,1 6,0 3,0 3,5 5,2 4,9 2,7 4,2 0,7 1,6 4,8 6,4 4,1 AL GRAN M AGATZEM 2,1 2,7 4,0 2,5 2,4 2,7 1,3 2,7 2,0 2,4 1,1 1,2 1,6 1,3 0,7 0,8 1,6 A INTERNET - - - - - - - - - - - - - - - 1,1 1,2 AL GRAN ESTABLIM ENT ESPECIALITZAT - - - - - - - - - - - - - 1,2 - 1,3 1,0 DEPÉN (DEL LLOC, DEL PERSONAL) 0,2 0,1 - 0,2 - - 0,2 0,3 0,4 0,2 0,2 0,2 0,1 0,6 0,1 - - ALTRES 0,2 0,2 0,5 0,2 0,2 1,2 - 0,5 - 1,0 - 0,2 2,5 - - - - A TOT ARREU 3,2 3,3 2,4 1,4 1,7 - 4,0 2,5 0,7 0,6 1,7 - 0,1 - 2,6 1,3 2,5 A CAP 0,1 - - 0,2 0,4 - - - - 0,1 - - 3,5 0,2 - - - NS / NC 2,7 2,8 3,0 2,4 4,5 4,0 2,8 3,6 2,9 2,6 4,3 4,0 1,6 7,3 5,0 0,7 4,4 N (933) (899) (906) (912) (928) (962) (911) (917) (972) (944) (929) (917) (940) (921) (951) (943) (896) CM_3 Em podria dir a quin tipus d'establiment l'atenen Compren sempre, sovint, d tant en tant 10 millor? 896 Enquesta Òmnibus Municipal – Primera onada 2020 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats - Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió VALORACIÓ D’ASPECTES EN L’ACTE DE COMPRA COMERÇ A LA CIUTAT 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 % M OLT + BASTANT M arç Set. M arç Set. Abril Set. M arç Set. Abril Set. M arç Set. M arç Set. M arç M aig Juny LA HONRADESA 95,2 96,7 95,6 93,6 95,9 96,1 93,8 93,1 96,9 98,2 96,0 94,9 95,8 94,3 97,4 94,1 97,2 LA PROFESSIONALITAT 94,3 94,9 94,2 90,7 94,7 95,2 92,4 93,6 95,2 97,6 95,2 93,5 95,2 95,6 96,6 93,5 96,1 EL TRACTE QUE REP 95,7 95,2 94,6 93,2 95,2 94,7 95,4 93,7 96,3 96,1 93,9 94,6 95,8 96,0 96,6 92,6 96,0 L'ASSESSORAM ENT DEL PRODUCTE 81,6 85,3 83,5 83,8 86,2 87,3 84,4 83,5 87,2 89,5 88,4 86,0 87,5 87,8 89,4 86,1 88,4 LA RAPIDESA 91,5 90,2 88,0 87,7 88,8 90,0 86,6 87,6 88,7 90,6 87,3 89,2 89,2 88,0 87,6 84,6 88,3 N (933) (899) (906) (912) (928) (962) (911) (917) (972) (944) (929) (917) (940) (921) (951) (943) (896) 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 % M OLT M arç Set. M arç Set. Abril Set. M arç Set. Abril Set. M arç Set. M arç Set. M arç M aig Juny LA HONRADESA 72,1 72,6 70,9 65,5 71,7 71,4 63,7 60,6 73,8 75,9 73,0 65,4 71,1 69,6 75,3 71,9 74,0 LA PROFESSIONALITAT 60,6 62,1 60,3 56,3 59,9 57,5 53,4 51,7 61,4 61,2 59,8 54,3 60,1 56,8 61,7 57,6 61,6 EL TRACTE QUE REP 57,4 57,8 56,9 56,1 57,9 57,3 54,9 54,0 58,3 62,5 59,7 54,5 56,6 59,7 58,7 59,2 57,8 L'ASSESSORAM ENT DEL PRODUCTE 42,8 44,8 44,4 39,8 43,4 44,9 39,6 38,8 44,8 50,3 48,6 40,8 40,3 44,9 48,6 47,3 48,7 LA RAPIDESA 43,3 43,4 40,4 34,0 35,7 38,4 34,7 39,4 37,1 40,2 38,4 32,8 35,1 39,9 34,8 40,3 35,6 N (933) (899) (906) (912) (928) (962) (911) (917) (972) (944) (929) (917) (940) (921) (951) (943) (896) CM_4 Quan va a comprar, vostè valora molt, bastant, Compren sempre, sovint, de tant en tant 11 poc o gens els següents aspectes.. 943 Enquesta Òmnibus Municipal – Primera onada 2020 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats - Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió 02 Perfil dels entrevistats 12 Enquesta Òmnibus Municipal – Primera onada 2020 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats - Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió QUOTES PERFIL DELS ENTREVISTATS Q1 a Q3 Quotes 1000 13 Q6 -Q7 Enquesta Òmnibus Municipal – Primera onada 2020 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats - Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió POSICIONAMENT I DADES PERSONALS PERFIL DELS ENTREVISTATS Z3 a Z12 Dades personals 1000 14 Enquesta Òmnibus Municipal – Primera onada 2020 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats - Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió POSICIONAMENT I DADES PERSONALS PERFIL DELS ENTREVISTATS Z1-Z2 Dades posicionament 1000 15