Mesura de Govern per al comerç Districte de Sants-Montjuïc MESURA DE GOVERN Pla de xoc i mesures post-COVID-19 per al comerç, mercats i restauració del Districte de Sants-Montjuïc Octubre 2020-Desembre 2021 1 Mesura de Govern per al comerç Districte de Sants-Montjuïc Índex 1. Justificació.....................................................................................3 2. Context General.............................................................................4 2.1.Diagnosi de ciutat..................................................................4 2.2.Context actual del Comerç al districte de Sants-Montjuïc.............................................................................6 3. Línies Estratègiques i Mesures d’Implantació...........................8 3.1.L’adaptació del Comerç als canvis i als reptes sanitaris i econòmics...............................................9 3.2.Innovació i formació com element de canvi........................................................................................12 3.3.El Comerç i la seva transversalitat en polítiques territorials.............................................................20 3.4.La sostenibilitat ambiental en l’activitat econòmica...................................................................................23 4. Governança i participació..............................................................25 5. Calendari..........................................................................................27 6. Òrgans gestors................................................................................28 2 Mesura de Govern per al comerç Districte de Sants-Montjuïc 1. JUSTIFICACIÓ Aquesta mesura de govern neix amb la voluntat d’impulsar i consolidar el teixit comercial i econòmic de Sants-Montjuïc després de mesos complicats arran de la crisi sanitària. El moment actual és particularment greu per al comerç i la restauració degut a la complexa situació actual i la seva incertesa. L’impacte sobre el comerç dels barris i de la ciutat ha estat molt fort i s’han viscut grans canvis de forma accelerada. El sector ja arrossegava una sèrie de problemes i per tant l’objectiu d’aquesta mesura de govern és doble, ajudar a solucionar els que ja tenia i superar l’impacte que ha tingut la COVID-19. És una oportunitat per ajudar al comerç perquè tingui capacitat d’adaptació i resposta de cara a la situació actual i per a situacions futures que puguin succeir. Les accions que es detallaran són una prioritat pel Districte. S’hi inclouen també accions impulsades des de la Regidoria de Comerç i Barcelona Activa per tal d’acompanyar al comerç dels nostres barris a fer front a aquesta crisi. La incertesa del futur a curt i mig termini fa encara més necessari un pla de xoc que aposti per la defensa del nostre comerç de barri. 1.1.Documentació bàsica:  Mesura de Govern: Pla de xoc i mesures post-COVID-19 per al comerç, mercats i restauració de Barcelona. Ajuntament de Barcelona. Juny 2020. https://ajuntament.barcelona.cat/premsa/wp- content/uploads/2020/06/20200622-MG-Pla-comer%C3%A7-2020-2021-1.pdf  Accions de desenvolupament econòmic a Sants-Montjuïc en clau de reactivació. Pla de desenvolupament Econòmic Districte de Sants-Montjuïc. Setembre 2020. http://barcelona.cat/sants-montjuic/pla-desenvolupament-economic/ 3 Mesura de Govern per al comerç Districte de Sants-Montjuïc 1.2.Agents implicats:  Districte de Sants-Montjuïc. Ajuntament de Barcelona  Direcció de Comerç, Restauració i Consum de l'Ajuntament de Barcelona  Barcelona Activa. Direcció Operativa de Desenvolupament de Proximitat i Direcció de Serveis a les Empreses  Direcció de Turisme i Esdeveniments de l'Ajuntament de Barcelona  BCN Acció Intercultural  Institut Municipal de Persones amb Discapacitat  Direcció d’Economia Social i Solidària  Pla de Barris  Eix Comercial Creu Coberta (https://www.creucoberta.com/)  Eix Comercial Sants-Establiments Units (http://carrerdesants.cat/)  Eix Comercial Sants-Les Corts (https://www.eixsantslescorts.com/)  Associació comerciants Poble-sec Paral·lel (http://www.comerciantspoblesec.org)  Associació de Comerciants la Marina (http://www.comerciantslamarina.cat/)  Associació de Comerciants Mercat Nou (http://cmnsants.cat/)  Associació de concessionaris del Mercat de Sants (info@santsmercat.com)  Associació de concessionaris del Mercat d’Hostafrancs (Creu Coberta, 93)  Associació de concessionaris del Mercat de la Marina (Pg. Zona Franca, 178)  Entitats d’Economia Social del Districte  Associacions d’Artesans del Districte (C/ Olzinelles, 30) 2. CONTEXT GENERAL 2.1.Diagnosi de ciutat Vivim moments de complexitat i incertesa. La pandèmia COVID-19 ens col·loca en un nou escenari on els seus efectes en el teixit econòmic i social són d’una dimensió i abast desconeguts. La pandèmia implicarà canvis profunds en la manera d’enfocar l’ocupació, les condicions de treball, el consum, la seguretat i la salut, així com els sistemes de producció i venda de tot tipus de serveis. En particular, es preveu un fort impacte en el consum i en els sectors del comerç i el turisme. Pel conjunt del 2020 l’efecte de la COVID-19, segons un escenari mig, suposaria un decreixement del -8,9% del PIB de Barcelona on les activitats més afectades serien el sector de la construcció (-15,4%) i les branques de comerç i hostaleria (-12,5%). Actualment el PIB del comerç a Barcelona es troba en un -4,8%. Els mesos de tancament i els dubtes sobre la recuperació han provocat una caiguda de la contractació i una pujada de l’atur registrat en el comerç al detall. Així, respecte al maig de 2019 la contractació laboral ha baixat un 71,6 % mentre que l’atur registrat ha augmentat un 25%. 4 Mesura de Govern per al comerç Districte de Sants-Montjuïc Segons dades de l’IDESCAT (Institut d’Estadística de Catalunya), abans de març de 2020 ja es veia una situació difícil pel sector, atès que, per exemple, l’índex de comerç al detall (ICD) va disminuir un 15,6% interanual a Catalunya al març de 2020, mentre que a l’abril la disminució ha estat del 30,9%. 5 Mesura de Govern per al comerç Districte de Sants-Montjuïc Per altra banda, l’Índex de Confiança del Consumidor (ICC) de Barcelona baixa notablement el mes de juny, continuant l’evolució negativa de desembre de 2019, però, malgrat la pandèmia, durant l’últim semestre cau de manera més moderada que l’anterior. També es constata una sistemàtica millor valoració de les expectatives que de la situació actual. Alguns indicadors mostren incipients repunts mensuals, com el de la contractació laboral, que indica que la lenta reactivació al mercat de treball prové bàsicament de les persones que van sortint dels ERTO, on al comerç i la restauració han estat més acusats. 2.2.Context actual del Comerç al districte de Sants-Montjuïc La situació econòmica en la que ens trobem immersos actualment degut a la COVID- 19, ens porta a implementar un pla de xoc amb mesures estratègiques per tal de reactivar el comerç del districte. El comerç constitueix una de les activitats econòmiques fonamentals de Sants-Montjuïc, amb un pes del 25% sobre el total de l’economia i una de les principals activitats generadores d’ocupació de la ciutat. Cal destacar que els barris de Sants i Poble-sec apleguen el 47% de l'activitat econòmica del districte, però és a Hostafrancs on s’aplega la major part del comerç al detall. L’activitat comercial se centra en establiments de comerç alimentari, seguit d’establiments dedicats a l’equipament personal i altres no alimentaris. A Sants-Montjuïc es comptabilitzen, segons el cens de Comerç de 2019, 5.775 locals actius, dels quals 1.328 (23%) de comerç al detall i 1.963 de serveis (34%), a més de 2.475 locals (un 13% de la ciutat) sense cap activitat econòmica. 6 Mesura de Govern per al comerç Districte de Sants-Montjuïc El districte compta amb un fort arrelament associatiu pel que fa al comerç, sent moltes de les seves associacions un model de referència en clau de ciutat: • Els Eixos Comercials de Creu Coberta, Sants Establiments Units i Sants-Les Corts amb una acusada trajectòria històrica en els seus barris i una vinculació molt estreta amb les polítiques del Districte. • L’Associació de Comerciants del Poble-sec, l’Associació de Comerciants de la Marina i l’Associació de comerciants de Mercat Nou, són a més del referent comercial dels respectius barris, un agent fonamental en les xarxes veïnals i comunitàries. • Durant el mes de setembre del 2020 s’ha constituït una nova associació de comerciants: Badal Bordeta Comerç. • Els tres mercats municipals del districte tenen les seves respectives associacions que amb diferent nivell d’incidència en els territoris representen la part comercial del seu àmbit d’actuació: Associació de concessionaris del Mercat de Sants, Associació de concessionaris del Mercat d’Hostafrancs i Associació de concessionaris del Mercat de la Marina. Els establiments ens han transmès a l’enquesta de comerç de 2019: millorar les subvencions per fomentar el petit comerç, més facilitat als aparcaments i accessos, i la millora del barri en obres públiques. Es perceben com a factors favorables els eixos comercials i el turisme, i com a desfavorables la competència de les grans superfícies i les comissions bancàries. També ens han mostrat una situació de pessimisme preveient que disminuirà la facturació del negoci degut a la tendència negativa de les vendes i per la degradació del barri així com per l’augment de la delinqüència. Els establiments no han realitzat prou modificacions en aquests darrers 2 anys ja sigui per modernitzar el local, decorar de nou l’establiment o canvis de productes a la venda. Malgrat això, cal tenir molt en compte que es tracta amb molta diferència del districte on els seus establiments sí que variaran durant el proper any, però per tancament del negoci, traspàs, jubilació o cessió. El comerç és de caire tradicional, sent el districte amb més establiments de la ciutat amb més de 30 anys d’antiguitat. Per altra banda, se situa a la cua de tots els districtes en l’ús del comerç electrònic, xarxes socials, comandes per app, pagaments amb targetes, venda online, etc... Malgrat tota l’oferta de cursos de formació existents, la motivació dels comerços del Districte és baixa. Aquesta mesura pretén reforçar la participació dels comerços en aquestes activitats. 7 Mesura de Govern per al comerç Districte de Sants-Montjuïc 3. LÍNIES ESTRATÈGIQUES I MESURES D’IMPLANTACIÓ Aquesta mesura neix de la necessitat d’establir un pla de xoc pel comerç de proximitat del districte de Sants-Montjuïc en una situació de pandèmia global que ha comportat i comportarà a la configuració de nous escenaris econòmics de Districte i de ciutat així com nous reptes en polítiques de proximitat. La seva pretensió és identificar, ordenar i articular el conjunt d’accions que s’han posat en marxa durant l’estat d’alarma i noves accions que es desenvoluparan l’últim trimestre del 2020 i al llarg de 2021. Consta de 4 línies estratègiques que articulen un total de 14 accions. Línia Estratègica 1: L’adaptació del Comerç als canvis i als reptes sanitaris i econòmics Mesures d’acció en situació de crisi, posicions col·laboratives del comerç, informació, orientació i contenció en escenaris incerts. Línia Estratègica 2: Innovació i formació com element de canvi Accions encaminades a promoure la diversitat de l’oferta comercial en els barris, la reinvenció dels comerços i dels seus sistemes de venda per tal d’impulsar la resiliència del comerç de proximitat en períodes de retrocés del consum. Línia Estratègica 3: El Comerç i la seva transversalitat en polítiques territorials Conjunt d’accions transversals d’acord amb la idea que el comerç genera ocupació i facilita la cohesió social i territorial. Promou també activament el treball transversal i cooperatiu entre les diferents administracions implicades i entre les diferents àrees de l’Ajuntament, buscant la màxima alineació i coherència entre les actuacions que es duen a terme per tal que siguin més eficaces. Línia Estratègica 4: la sostenibilitat ambiental en l’activitat econòmica Conjunt de mesures per aconseguir un major retorn social i ambiental per a tots i totes, alhora que impulsa el sector de l’Economia Social i Solidària perquè es basa en relacions més justes i democràtiques i pel seu alt valor de sostenibilitat i resiliència, que resisteix millor els embats de la crisi. 8 Mesura de Govern per al comerç Districte de Sants-Montjuïc Línia Estratègica 1: L’adaptació del Comerç als canvis i als reptes sanitaris i econòmics La situació d’alarma sanitària ha posat de manifest les potencialitats del comerç de proximitat del districte en quant a les seves funcions d’informació i orientació de tots els dispositius que s’han posat en marxa en aquesta situació de pandèmia global. Les diferents associacions comercials de Sants-Montjuïc han sigut generadores de xarxes comercials i socials per tal de crear mecanismes d’informació immediata, participar en grups veïnals de suport mutu i impulsar/acompanyar a la creació de projectes de promoció comercial i turística en un context d’incerteses econòmiques i socials. 1.Creació de mecanismes d’informació immediata 1.1.Difusió de les mesures de seguretat i salut en el comerç alimentari i no alimentari per part de tots els eixos i associacions comercials del districte i informació continuada sobre les normatives vigents en cada fase de l’estat d’alarma. 1.2. Creació d’un grup de treball amb les dinamitzadores dels eixos i associacions comercials establint canals d’informació i orientació sobre els recursos existents i la identificació de les necessitats expressades pel comerç. Té una periodicitat setmanal. 2.Suports de contenció econòmica 2.1. Garantir la liquidat de les activitats econòmiques i promoció de projectes d’impuls/recuperació econòmica mitjançant les subvencions del Districte, Direcció de Comerç i Barcelona Activa (Impulsem el que fas). “Impulsem el que fas” de Barcelona Activa és una convocatòria d'ajuts per finançar projectes que impulsin l'economia dels barris que fomentin l'ocupació, l'emprenedoria i l'empresa, la innovació socioeconòmica, el turisme responsable, la innovació social i digital, així com models agroalimentaris sostenibles. Pel que fa a l’edició 2019 (execució 2020), es van atorgar 100.000€ a 5 projectes relacionats amb l’àmbit del comerç de proximitat. I per a l’edició 2020, (execució 2021), està previst està previst incrementar aquest el número de projectes vinculats al comerç es puguin beneficiar d’aquesta subvenció. A la convocatòria del 2020 del Districte de Sants-Montjuïc s’han atorgat 18 projectes de dinamització comercial amb un total de 32.750€ 9 Mesura de Govern per al comerç Districte de Sants-Montjuïc 2.2.Ajuts econòmics Autònom+ Barcelona Es tracta d’una ajuda de 300€ a les persones autònomes de Barcelona més afectades per la COVID-19, ja sigui perquè han vist decaure en més d’un 75% les seves vendes o perquè han hagut de tancar el seu negoci. La finalitat d’aquest ajut és que complementi la Prestació Econòmica Extraordinària promoguda pel Govern espanyol. Es podrà sol·licitar fins el 30 de setembre (prorrogat fins el 31 de desembre) a través d’un enllaç de Barcelona Activa. Fins setembre de 2020, el Districte de Sants-Montjuïc ha rebut 2.108 sol·licituds, el 10,98% del conjunt de ciutat, de les quals el 62,38% ja han cobrat i el 14,7% la tenen aprovada i la resta estan en altres fases de tramitació. 2.3. Ajut de lloguer als propietaris locals comercials Ajut econòmic dirigit a persones físiques o jurídiques que siguin arrendadores de béns immobles destinats a locals comercials que redueixin el lloguer als seus arrendataris. L’import de la subvenció és de 600 € si els propietaris rebaixen la quantia entre un 25 i un 50 %, i de 1.200 € si la rebaixa és superior al 50 %. Aquests ajuts es transferiran en un pagament únic La mesura està destinada a protegir, donar suport i facilitar el manteniment del comerç de proximitat de la nostra ciutat en les condicions actuals, fomentant la rebaixa de lloguers als establiments i, a la vegada, actuant com a incentiu i reconeixement perquè els propietaris contribueixin a la continuïtat de l’activitat comercial als carrers de la ciutat. 2.4. Servei de Suport en la recerca de finançament Assessorament a persones autònomes i empreses en funció de les necessitats específiques de cada cas, així com donar suport en el procés de tramitació i obtenció de recursos. Aquest recurs permet accedir a productes financers existents, tant públics com privats, bancaris i alternatius, tot en funció de les necessitats específiques de cada negoci amb el segell de garantia de Barcelona Activa. Per accedir a aquest servei cal demanar cita prèvia al web de l’Oficina d’Atenció a les Empreses (OAE) de Barcelona Activa. Durant l’any 2020 (fins setembre), un mínim de 9 empreses de Districte han demanat assessorament en la recerca de finançament. 2.5. Servei d’Orientació Jurídica per fer front al cànon de lloguer de les empreses Servei d’Orientació Jurídica de Barcelona Activa, en col·laboració amb el Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, per donar suport a les persones autònomes i petites empreses que vulguin resoldre dificultats per fer front al cànon de lloguer derivades de l’afectació de la COVID-19 en el cas que no s’hagi arribat a un acord. L’accés a aquest 10 Mesura de Govern per al comerç Districte de Sants-Montjuïc servei és mitjançant el web de l’Oficina d’Atenció a les Empreses (OAE) de Barcelona Activa. Durant l’any 2020 (fins setembre), un total de 24 empreses de Districte han demanat assessorament en el servei d’orientació jurídica. 2.6 Difusió i comunicació dels recursos existents Per tal de fer arribar al teixit comercial la informació sobre formacions, programes i altres recursos d’interès pel sector, s’oferirà la possibilitat d’organitzar sessions informatives trimestrals adaptades a les necessitats del teixit comercial. Aquestes sessions informatives s’organitzaran en funció de la demanda del comerç de proximitat. Des de la Direcció de Comerç de l’Ajuntament de Barcelona s’ha publicat en format de paper i format digital la guia BCN MAI S’ATURA que informa de tots els recursos activats per reactivar l’economia de la ciutat. https://www.barcelona.cat/reactivacioeconomica/ca/pla-daccio • Subvencions • Difusió de les mesures de • Autònom+ Barcelona seguretat i salut • Ajut de lloguer • Grup de treball amb les • Suport en la recerca de dinamitzadores finançament • Servei d’Orientació Jurídica Creació de mecanismes d’informació Suports de contenció immediata econòmica Línia estratègica 1: L’adaptació del Comerç als canvis i als reptes sanitaris i econòmics 11 Mesura de Govern per al comerç Districte de Sants-Montjuïc Línia Estratègica 2: Innovació i formació com element de canvi 3. Pla Formació i innovació tecnològica 3.1. Accions formatives pel comerç de proximitat Per tal de donar resposta a les necessitats formatives del comerç, així com per millorar les competències digitals, es preveu oferir diferents accions formatives i altres recursos: a) Plans de digitalització per a micropimes i persones treballadores autònomes Es tracta d’un programa que posa a disposició de les petites empreses i les persones autònomes un servei de suport tècnic especialitzat per acompanyar- les en els diferents processos de digitalització. L’acompanyament consistirà en l'assessorament personalitzat per part d'un equip tècnic especialitzat. Fins setembre de 2020, 18 empreses del districte pertanyents als sector del comerç, hostaleria i restauració ha gaudit d’aquest servei de digitalització El servei inclou acompanyament en la implementació de millores en les àrees següents: - Presència de l’empresa a Internet - Estratègia de comunicació i màrqueting online de l’empresa - Utilització de canals de venda online - Digitalització dels processos de gestió de l’empresa b) Formacions a mida per comerços de la Marina i el Poble-sec Formació especialitzada i adaptada a les necessitats dels comerciants, en gestió de les eines de màrqueting digital adreçada als comerços per tal de millorar l’estratègia de promoció, captar nova clientela i augmentar les vendes. La primera edició d’aquesta formació, consistent en 12 hores de formació online repartides en 6 sessions de dues hores, que s’ha fet a l’octubre de 2020 amb una quinzena de comerços de la Marina que van demanar aquesta formació. c) Catàleg de formació online pel comerç i la restauració El Cibernàrium, el servei de divulgació i capacitació tecnològica de Barcelona Activa, ha posat en marxa una formació online específica per al sector comercial i la restauració amb l’objectiu d’afavorir el coneixement i la pràctica d’habilitats i competències digitals de comerciants i restauradors. El servei inclou cursos online oberts massius, el coneguts com a MOOCs i cursos d’autoformació per tal d’adaptar-se a la gran diversitat d’horaris i necessitats del sector. En concret, aquesta catàleg de formació inclou: 12 Mesura de Govern per al comerç Districte de Sants-Montjuïc - Digitalitza el teu negoci. Transformació digital del comerç o restaurant i millora de les habilitats en gestió interna, eines digitals per treballar millor i informació sobre el què cal fer per digitalitzar un negoci. - Crea el web del teu negoci. Aprendre el que cal saber per fer una bona pàgina web i posicionar-la adequadament als cercadors. - Dona a conèixer el teu negoci. Millorar les estratègies de màrqueting a Internet i treure el màxim partit dels diferents canals que ofereix la xarxa per atraure nova clientela. - Incrementa les teves vendes. Millorar les vendes i fidelitzar la clientela utilitzant recursos digitals, obrint un canals de venda online, o implementant millores a la botiga física. Aquesta programació formativa està oberta per totes aquelles persones que estiguin interessades en millorar les seves competències i requereix inscripcions prèvies a la web de Barcelona Activa. d) Comerç a punt: El programa Comerç a punt ofereix assessorament professional individualitzat per reactivar el negoci. Té com objectiu definir una nova estratègia empresarial per redreçar teu negoci, adoptar nous models de màrqueting o desenvolupar noves fórmules per incentivar la demanda. Es tracta d’un servei d'entre 5 i 12 hores de durada i totalment gratuït i adaptat a les necessitats de cada comerç. Al mes de juny es va obrir una edició d’emergència degut a la COVID-19, a la qual van participar 5 comerços de la Marina. De cara al tercer trimestre de 2020 està previst obrir una nova edició a nivell de ciutat que permetrà que entre 20 i 48 comerços del districte puguin participar en aquest programa. El programa tindrà una durada de 6 mesos aproximadament i les persones interessades s’hauran d’inscriure a través de la web de Barcelona Activa. Es farà difusió directa als Eixos i Associacions de Comerciants del districte, així com suport a través xarxes socials i les derivacions que des del Districte es cregui convenien. 4. Promoció i visualització del comerç de proximitat 4.1. Campanya “Compra a prop. Som comerç. Fem Barcelona” Neix per fomentar el comerç de proximitat i la restauració a la ciutat i corresponsabilitza les barcelonines i els barcelonins perquè utilitzin la seva força de consum per contrarestar les conseqüències de la COVID-19 en el sector. En aquest sentit el Districte de Sants-Montjuïc l’ha territorialitzat amb una campanya pròpia portada a terme en tots els seus barris. 13 Mesura de Govern per al comerç Districte de Sants-Montjuïc 4.2. Impuls i acompanyament a la Campanya de Nadal Durant el període de Nadal (novembre fins el 5 de gener) es pretén la dinamització de les diferents zones comercials, per tal que les famílies comprin en el comerç de proximitat. Des dels diferents eixos i associacions del districte de Sants-Montjuïc s’ha proposat vertebrar diferents dinamitzacions comercials al voltant del Nadal per eixos comercials i associacions, distribuïdes també per barris o territoris. Objectius: • Promoció dels diferents eixos comercials donant especial èmfasi a les zones amb més problemes de desertització • Potenciar les sinergies entre els diferents eixos comercials a partir de la realització de projectes comuns • Dinamització del comerç de proximitat en especial en aquelles zones en les que l’índex de compra és més baix • Donar valor a l’esforç que fan els diferents eixos en buscar campanyes de promoció, de visualització i d’arrelament als seus territoris Eixos de la Campanya: • Enllumenat de Nadal • Activitats de ciutat • Activitats dels diferents eixos i associacions del districte L’import previst per la dinamització de la Campanya del Districte és de 30.000€. 4.3. Vinculació del comerç de la Marina amb el teixit empresarial Uns 3.000 treballadors i treballadores s’acosten cada dia a les empreses de la Marina, a més de les persones que vindran a treballar a les noves oficines d’Economia de la Generalitat de Catalunya. Això suposa un alt volum de persones que es desplacen al barri com potencials clients. Al 2019 es va dissenyar i executar la campanya “Treballo al Barri, compro al barri” adreçada a aquests treballadors i treballadores amb l’objectiu d’incentivar-los a conèixer i consumir a la Marina. Es van repartir 1000 talonaris amb descomptes a una trentena d’establiments del barri entre treballadors de 7 empreses. Per al 2020 es va preparar una segona edició de la campanya, amb millores relatives a les ofertes i promocions i la relació amb empreses i la comunicació amb els treballadors i treballadores. Per causa de la pandèmia, aquesta campanya 2020 no s’ha pogut desenvolupar. De totes maneres, s’explorarà la possibilitat de fer accions que impliquin al comerç de proximitat de la Marina i les empreses del territori, per tal de continuar avançant la via iniciada. 14 Mesura de Govern per al comerç Districte de Sants-Montjuïc 4.4. Recerca i acompanyament en nous imaginaris del concepte de Fires Comercials i mostres de Comerç Constitució d’un grup de treball amb els diferents Eixos i Associacions comercials del districte per tal de definir nous escenaris de fires comercials. Es comptarà amb la col·laboració de la Direcció de Comerç i Barcelona Activa per a la recerca d’experts que donaran als participants elements teòrics necessaris per construir un nou model conceptual de fires comercials. 4.5. Projecte “Dissenyem els Comerços” Projecte de col·laboració dels centres d'ensenyament en l'àmbit del disseny amb els comerços de proximitat, impulsat per la Regidoria de Turisme i Indústries Creatives. És un projecte que s’ha posat en marxa en el Districte de les Corts i que ara s’iniciarà al Districte de Sants-Montjuïc. Els seus objectius són: • Elaborar propostes per a impulsar el comerç de proximitat a la ciutat de Barcelona a partir d'una mirada transversal que inclogui temes de comunicació, serveis, esdeveniments, senyalització, amb especial èmfasi en la reactivació del comerç post-COVID19 • Apropar estudiants de disseny i comerços de la ciutat de Barcelona per a la visibilització dels valors del comerç de proximitat i del disseny, en ambdues direccions • Incloure en el procés de disseny als diferents agents, estudiants, comerciants i veïns a través d'accions/tallers creatius que es puguin desenvolupar en espais públics/municipals del territori • Donar visibilitat al projecte i compartir el procés amb la ciutadania 4.6. Projecte Obrim Carrers Voluntat per part de l’Ajuntament de Barcelona que la ciutadania descobreixi com és viure en una ciutat en la qual el vianant és el protagonista, amb un espai públic amable, segur, confortable, saludable i lliure de fums. Amb aquest objectiu, l’Ajuntament intenta pacificar i recuperar el màxim nombre de carrers per a les persones. Malgrat tot, existeixen vies de la xarxa bàsica que difícilment es podran pacificar en un futur pròxim, ja que són indispensables per garantir la mobilitat eficaç a la ciutat. 15 Mesura de Govern per al comerç Districte de Sants-Montjuïc El projecte Obrim Carrers al districte de Sants-Montjuïc pretén recuperar per a les persones el carrer de Creu Coberta i carrer de Sants cada cap de setmana amb l’objectiu de: • Visibilitzar els beneficis per a la ciutadania de la pacificació dels carrer: Més salut, espais de convivència i de joc, mobilitat sostenible... • Fer reflexionar a la ciutadania sobre el model de ciutat que volem • Visualitzar usos alternatius de l’espai públic • Plantejar un canvi d’hàbits en mobilitat: menys ús del transport privat i aposta per la mobilitat sostenible i el transport públic • Visualitzar el comerç de proximitat 4.7. Suport a la xarxa de la restauració de proximitat amb visió comunitària Donant acompanyament a projectes existents al districte, “Sants fa xup xup “ i “Menja’t Montjuïc” i altres noves iniciatives que tenen com objectiu la vinculació de la restauració amb l’àmbit cultural i social del seu barri i de la ciutat. 4.8. Projectes d’innovació tecnològica als Mercat Municipals Projecte de sensors i pantalles per al comptatge de persones als Mercats Municipals L’Institut Municipal de Mercats de Barcelona treballa per controlar l’aforament als mercats garantint la seguretat en la situació actual de pandèmia. Amb l’objectiu de controlar els aforaments màxims pre-definits amb les associacions de comerciants, s’ha engegat un projecte d’instal·lació de sensors i pantalles per als comptatge de persones a tots els mercats municipals (prèviament hi havia comptatge instal·lat a 11 mercats amb dos proveïdors diferents. El canvi suposa la unificació, ampliació a tota la xarxa de mercats i actualització de la infraestructura) Els usuaris visualitzen en una pantalla instal·lada als accessos quin és l’aforament màxim i l’aforament en el moment en que volen accedir al mercat. S’indica clarament la possibilitat o no d’accés. Cada mercat pot visualitzar l’aforament en una pantalla de control i activar els protocols requerits en cada moment. De la mateixa manera, les dades de tots els mercats és visualitzen de manera centralitzada per l’IMMB. Actualment el sistema de sensors més pantalles ja estan instal·lats al Mercat de Sants i estan en procés d’instal·lació a Hostafrancs i la Marina. Xarxa gestió de continguts Sistema de gestió de continguts que permetrà oferir informació als usuaris sobre productes i serveis dels mercats i també d’altres activitats i iniciatives del districte que contribueixin a la dinamització del teixit comercial, cultural i associatiu. 16 Mesura de Govern per al comerç Districte de Sants-Montjuïc S’instal·larà una xarxa de pantalles i de microordinadors distribuïda pels mercats, gestionats per l’IMMB amb un programari de gestió (CMS) amb control remot a través del qual es podran difondre continguts a tota la xarxa o específics a cada equipament. Nou programari d’e-mailer massiu Sistema per a la programació i enviament de mails personalitzats d’acord a una agenda i diferents llistes de distribució comptant amb tots els mecanismes de seguretat necessaris i control a nivell de RGPD. Podrem donar a conèixer als usuaris diferents activitats i informació de servei. 5. Nous models de distribució: repartiment a domicili, servei mancomunat En època d’incertesa provocada per la COVID-19 i tota la crisi econòmica i social que ha generat i que està per venir, els comerços de proximitat s’han vist molt afectats. Al districte de Sants-Montjuïc es preveu que un percentatge de comerços pot estar en vies de tancament. L’hostaleria també passa per un moment complex, però ha vist en el servei a domicili una possible línia d’activitat que els pot fer més resilient la seva activitat econòmica. La proposta d’Impuls Cooperatiu va destinada als eixos comercials del districte i/o als mercats municipals per tal de mancomunar un servei de logística i distribució de comandes a domicili amb l’objectiu d’afavorir el comerç de proximitat a partir de la intercooperació entre aquests per la contractació d’un servei de repartiment generat des d’una entitat de l’ESS que assegura unes condicions laboral, social i ambientalment dignes. Fases del projecte: Setembre - octubre: Definició i validació final de la proposta Octubre - novembre: Explicació del projecte a les entitats comercials Novembre - desembre: Preparació de la part tècnica i definició i contractació del servei amb la cooperativa de distribució, elaboració i difusió de la campanya de difusió Desembre : Implementació de la prova pilot També en aquest sentit, l’IMM està treballant perquè els mercats municipals tinguin un sistema de distribució d’aliments a domicili que faciliti el consum de producte fresc al conjunt de la ciutadania de la ciutat. El projecte Marketplace ofereix als usuaris la possibilitat de comprar des de casa seva amb les mateixes garanties i assessorament que quan ho fan als seus comerços del mercat. El Marketplace de Mercats es completarà amb la implantació d’una xarxa de guixetes per producte sec i refrigerat als mercats. Amb aquest projecte es vol donar flexibilitat 17 Mesura de Govern per al comerç Districte de Sants-Montjuïc per tal de que el client pugui recollir la seva comanda directament a les guixetes quan més li convingui fins i tot quan el mercat ja ha tancat. Per altra banda, el Districte es planteja l’estudi sobre la distribució urbana de mercaderies (DUM) per a la promoció i gestió de microplataformes de distribució de mercaderies per tal de reduir la congestió urbana, desenvolupament del comerç local , millora de l’eficiència energètica, disminució d’emissions de CO2 i la reducció de la congestió urbana. Aquest estudi permetrà el disseny de plataformes i xarxes de distribució que facilitin la habitabilitat de l’espai públic urbà. 6. Dinamització i promoció de locals buits 6.1. Desenvolupament del projecte “Botiga tester“ El Districte posarà a disposició d’emprenedors/ores un local a l’àmbit comercial per tal de facilitar l’obertura d’un nou negoci. L’arrendament per un temps limitat d’aquest local té unes condicions que faciliten comprovar si el negoci pot ser factible. És una prova pilot que ens permetrà valorar la seva implantació en altres barris del districte. 6.2. Establir línies col·laboratives Entre els eixos i associacions comercials amb entitats d’Economia Social per tal d’incentivar el relleu de comerços tancats o a punt de tancament amb l’objectiu d’impulsar l’establiment de nous negocis vinculats a l’economia sostenible i circular. 6.3. Accions de dinamització de locals buits privats Accions per dinamitzar locals buits en planta baixa a Sants-Montjuïc. Es duran a terme actuacions per incentivar l’ocupació de locals comercials que es trobin sense activitat. Aquestes iniciatives oferiran avantatges tant a propietaris de locals com a projectes econòmics que necessitin un espai per instal·lar-se. Un exemple clar és el projecte Reempresa de Barcelona Activa que té com a finalitat facilitar la transmissió de petits comerços i negocis de proximitat als barris de Barcelona per evitar el seu tancament per motius de jubilació, canvi de domicili o qualsevol altre motiu personal dels seus propietaris. 18 Mesura de Govern per al comerç Districte de Sants-Montjuïc Línia Estratègica 2: Innovació i formació com element de canvi Pla Formació i innovació tecnològica •Accions formatives pel comerç de proximitat Campanyes de promoció i visualització del comerç de proximitat •Campanya “Compra a prop. Som comerç. Fem Barcelona” •Impuls i acompanyament a la Campanya de Nadal •Realització de la segona edició de la Campanya ”Compro al barri, treballo al barri” al barri de la Marina •Recerca i acompanyament en nous imaginaris del concepte de Fires Comercials i mostres de Comerç •Projecte "Dissenyem els comerços" •Projecte Obrim Carrers • Suport a la xarxa de la restauració de proximitat amb visió comunitària • Projectes d'innovació tecnològica als mercats municipals Nous models de distribució: repartiment a domicili, servei mancomunat •Estudi sobre la distribució urbana de mercaderies Dinamització i promoció de locals buits •Desenvolupament del projecte "Botiga tester" •Establir xarxes col·laboratives •Accions de dinamització de buits privats 19 Mesura de Govern per al comerç Districte de Sants-Montjuïc Línia Estratègica 3: El Comerç i la seva transversalitat en polítiques territorials 7.Comerç i acció comunitària 7.1. Impuls del projecte Radars comercial als barris de la zona Centre Campanya d’impuls del projecte Radars amb els diferents eixos comercials de la Zona Centre de Sants: Creu Coberta, Sants Establiments Units i Sants-Les Corts amb l’objectiu d’implicar els comerços de proximitat en la detecció de situacions de vulnerabilitat de les persones grans. Des del projecte es demana als 'radars' que estiguin atents a la dinàmica diària de les persones grans que coneixen i que, si detecten algun canvi en la seva rutina diària, en el seu comportament o en el seu aspecte, es posin en contacte amb el projecte. L’adhesió es formalitzarà mitjançant la signatura d‘una fitxa de confidencialitat de dades i, un cop complert aquest tràmit, s’entregarà a cada establiment un distintiu de comerç adherit al projecte Radars. 7.2. Col·laboració amb les xarxes de suport d’abastiment de productes bàsics Xarxes solidàries creades entre les diferents entitats socials i associacions comercials dels diferents barris del districte per tal de donar suport a tasques d’abastiment de productes bàsics. 8. Comerç i interculturalitat Enfortiment de les associacions i eixos comercials del districte de Sants-Montjuïc des d’un vessant de diversitat cultural, reforçant la participació en el teixit associatiu dels diferents barris del comerciants de diferents comunitats culturals. La concreció del pla d’acció així com el desenvolupament de les activitats a realitzar i la seva temporalitat serà treballada de forma tranversal entre diferents àrees municipals: Direcció de Comerç, el Programa Barcelona Intercultural i el Districte de Sants- Montjuïc. Els destinataris del projecte seran tots els eixos i associacions comercials del districte per tal generar sinergies de coneixement i reconeixement que faciliti una participació diversa a nivell comercial. En aquesta línia s’impulsarà als Jardins de la Mediterrània del barri de la Marina un projecte de mediació intercultural per tal de potenciar xarxes col.laboratives entre els diferents comerços de l’espai amb el reconeixement de la seva diversitat cultural. 20 Mesura de Govern per al comerç Districte de Sants-Montjuïc 9. Comerç i accessibilitat al barri de la Marina El projecte Comerç Accessible Sense Barreres –CASBA–liderat per l’IMPD, té com a objectiu principal la formació i sensibilització dels diferents actors al voltant de l’accessibilitat: millorar l’aprenentatge de l’alumnat d’arquitectura i sensibilitzar els comerciants, tècnics municipals i població en general sobre la importància de garantir l’accessibilitat. Agents implicats: Universitat Internacional de Catalunya (UPC), Associacions de Comerciants, entitats i serveis de l’àmbit de la discapacitat i/o diversitat funcional. 10. El Comerç i la Cultura: Projecte de dinamització del Paral·lel En el marc de la Mesura de Govern del Districte de Sants-Montjuïc: “El Paral·lel, un carrer per als seus barris“ (2018), reconeix la necessitat de promoció socioeconòmica de l’eix, la seva reactivació com eix comercial de proximitat i la participació del sector d’artistes i artesans, es treballarà en clau cultural i de transmissió i foment d'oficis vinculats a les arts escèniques, el comerç de proximitat i l’economia de les cures. En aquest sentit, la Direcció de Comerç es planteja treballar de forma transversal un conjunt d’accions que donin suport un desenvolupament social i econòmic sostenible, comunitari i de proximitat de l’avinguda del Paral·lel, que sigui motor dels barris que l’envolten. 11. Comerç i ocupació Realització del curs Cuines del Món. Aquesta formació pretén millorar l’ocupabilitat, la qualificació i l’orientació professional de l’alumnat, i afavorir el seu desenvolupament personal i social. De forma específica, es vol afavorir l’aprenentatge de l’ofici d’auxiliar de cuina tot abordant aspectes com ara la preelaboració d’aliments, la preparació i presentació d’elaboracions culinàries senzilles i l’assistència en elaboracions complexes, la seguretat i la higiene en el treball i la prevenció de riscos laborals. El programa inclou la formació teòrica de 150 hores en auxiliar de cuina i sala, i 45 hores d’experienciació laboral en empreses de restauració del districte on posar en pràctica el que han aprés. Així mateix es durà a terme una formació específica per tal de superar l’examen d’obtenció del certificat en manipulació d’aliments. Per tal de fer arribar aquesta formació a totes les persones del territori, es fa difusió entre els entitats sociolaborals que treballen amb aquest col·lectiu. 21 Mesura de Govern per al comerç Districte de Sants-Montjuïc Línia Estratègica 3: El Comerç i la seva transversalitat en polítiques territorials Comerç i acció comunitària •Impuls del projecte Radars comercial als barris de la zona Centre •Col·laboració amb les xarxes de suport d’abastiment de productes bàsics Comerç i interculturalitat Comerç i accessibilitat al barri de la Marina El Comerç i la Cultura: Projecte de dinamització del Paral·lel Comerç i ocupació 22 Mesura de Govern per al comerç Districte de Sants-Montjuïc Línia Estratègica 4: la sostenibilitat ambiental en l’activitat econòmica 12. Fomentar la contractació inclusiva, els negocis inclusius (ECSS i de proximitat) i Responsabilitat Social de les organitzacions empresarials del districte. a) Fomentar la contractació de persones en situació de vulnerabilitat i amb capacitats diferents del districte a través d’un circuit de contractació de proximitat basat en l’aliança entre les entitats sociolaborals del districte, els dispositius de Barcelona Activa de Treball als Barris i el programa Làbora de l’Ajuntament de Barcelona. b) Fomentar negocis inclusius entre les empreses, ONG i empreses socials presents en el districte, basant-nos també en el catàleg Reconnecta (projecte Impulsem el que fas 2019-20). c) Potenciar els vincles amb les associacions de comerciants del districte de manera que millorin la seva capacitat per influir vers una compra de proximitat que tan contribueix al benestar del barri. 13. Articulació d’accions vinculades en el marc: Barcelona, Capital Mundial per a l’Alimentació Sostenible el 2021 L’any de la Capitalitat inclourà el desenvolupament de més de 90 projectes i polítiques de foment de l’alimentació sostenible i una programació que s’estendrà des del gener fins al desembre. Culminarà amb la Cimera de Ciutats del Pacte de Política Alimentària Urbana de Milà a la tardor de 2021, amb la participació de més de 200 ciutats d’arreu del món, un pacte que posa en valor el paper estratègic de les ciutats en el desenvolupament de sistemes alimentaris sostenibles i impulsa l’accés a aliments saludables, actuant contra la fam i la malnutrició. En aquest sentit el Districte de Sants-Montjuïc participarà en alguns d’aquests projectes per tal de generar més oportunitats econòmiques per als sectors de proximitat, com són els comerços dels barris i els mercats municipals impulsant la producció agrària ecològica i facilitant, a la vegada, una transició agroecològica a la ciutat amb la promoció de l’agricultura urbana i la protecció de la periurbana. 23 Mesura de Govern per al comerç Districte de Sants-Montjuïc 14. Impuls de les economies comunitàries Les economies comunitàries són experiències col·lectives que generen maneres alternatives de satisfer les necessitats de les persones i els col·lectius des d’una mirada transformadora. És un calaix que engloba noves pràctiques econòmiques que tenen en comú un alt grau de participació i organització col·lectiva en la provisió de béns i serveis i, per tant, una forta estructura d’autoorganització. En aquest tipus d’iniciatives és rellevant el tipus d’estratègies econòmiques que es generen i sobretot els vincles personals, que enforteixen comunitats. La vinculació de les economies comunitàries del districte amb les entitats comercials donarà peu a construir nous models de comerç basats en la sostenibilitat ambiental. En aquest sentit, s’obrirà una línia d’assessorament d’eficiència energètica per als locals comercials Línia Estratègica 4: la sostenibilitat ambiental en l’activitat econòmica Fomentar la contractació Articulació d’accions inclusiva, els negocis vinculades en el marc: inclusius (ECSS i de Barcelona, Capital Impuls de les economies proximitat) i Mundial per a comunitàries Responsabilitat Social de l’Alimentació Sostenible les organitzacions el 2021 comercials del districte 24 Mesura de Govern per al comerç Districte de Sants-Montjuïc 4. GOVERNANÇA I PARTICIPACIÓ El Districte de Sants-Montjuïc compta amb diferents espais de concertació i coproducció al voltant del desenvolupament econòmic. Es tracta doncs, d’un treball transversal entres els diferents agents polítics, econòmics, socials i tècnics per donar una visió de conjunt de les diferents estratègies de promoció econòmica que s’activen en el nostre territori: 4.1. Consell d’Economia, Empresa i Ocupació El consell sectorial d’Economia és l’òrgan de participació en què el Districte i la ciutadania debaten sobre diferents àmbits vinculats a la promoció econòmica. En formen part les entitats i associacions interessades en la temàtica que es tracta, els grups municipals del Districte i els serveis i equipaments del districte de l’àmbit del Consell Sectorial. Incorporem al Consell noves associacions que han nascut durant el període de pandèmia sanitària ( Associació de Comerciants Rambla-Badal ) i l’associació de comerciants del Poble Espanyol per tal d’incorporar aquest equipament en les xarxes comercials del districte Els consells sectorials tenen les funcions següents: a) Recollir propostes, quan es demana una determinada actuació pública. b) Plantejar modificacions o objeccions sobre alguna actuació pública ja elaborada. c) Elaborar informes o dictàmens sobre projectes d’actuació o sobre actuacions ja desenvolupades. d) Col·laborar en el desenvolupament d’alguna actuació (coproducció). 4.2. Grup motor Pla Desenvolupament Econòmic És l’espai municipal de lideratge a l’hora de crear i compartir estratègia al territori, per una banda, i en relació amb la governança del procés, per una altra. El grup motor del PDE és un instrument polític- tècnic, estratègic per promoure i fer efectiva la coordinació institucional (interdepartamental/interadministrativa) i la transversalitat (interna i sectorial) en les intervencions de desenvolupament econòmic. El grup motor es reuneix mensualment i el componen membres de diferents àrees i direccions de l’Ajuntament de Barcelona. 25 Mesura de Govern per al comerç Districte de Sants-Montjuïc Compta amb diferents espais de treball:  Comissió Sociolaboral del Poble-sec: comissió del Pla Comunitari del Poble- sec on es treballen des de fa anys temes sociolaborals i socioeconòmics entre diferents entitats del territori. Periodicitat mensual.  Grup de Desenvolupament Socioeconòmic de la Marina: hereu de l’antiga Taula Sociolaboral de la Marina. Periodicitat bimensual.  Grup de Desenvolupament Socioeconòmic dels barris del centre de Sants- Montjuïc: espai d’intercanvi i coordinació que proposa el PDE amb la intenció que totes les entitats i veïns i veïnes que vulguin puguin fer seguiment del PDE i articular propostes i accions de desenvolupament econòmic. Periodicitat bimensual.  Taula d’Empreses: atesa la voluntat d’empreses de la zona de polígon de la Marina i entorn de sumar esforços per al desenvolupament al territori. Periodicitat bimensual. 4.3.Comissió de Comerç És l’òrgan de participació que farà el seguiment d’aquesta mesura així com donar comptes a la resta d’espai participatius vinculats a la promoció econòmica del Districte. Donada la naturalesa transversal de la mesura haurà d’estar composat per agents comercials, entitats d’economia social i actors de diferents àrees i direccions municipals. Es presentarà a la Comissió de Comerç un informe trimestral per valorar el conjunt d’accions impulsades i impulsar noves iniciatives que surtin del treball en xarxa entre les diferents entitats i serveis que la composen. Tindrà una periodicitat bimensual. 26 Mesura de Govern per al comerç Districte de Sants-Montjuïc 5. CALENDARI set-20 oct-20 nov-20 des-20 gen-21 febr-21 març-21 abr-21 maig-21 juny-21 jul-21 ag-21 set-21 oct-21 nov-21 des-21 Grup de treball amb les dinamitzadores dels eixos i associacions comercials Garantir la liquidat de les activitats econòmiques Ajuts econòmic Autònom+ Barcelona Ajut de lloguer als propietaris locals comercials Demanat a la Direcció de Comerç Servei de Suport en la recerca de finançament Servei d’Orientació Jurídica per fer front al cànon de lloguer de les empreses Difusió i comunicació dels recursos existents. Calendari Plans de digitalització per a micropimes i persones treballadores autònomes Formacions a mida per comerços de la Marina i el Poble-sec Catàleg de formació online pel comerç i la restauració Comerç a punt Realització del curs Cuines del Món Campanya “Compra a prop. Som comerç. Fem Barcelona” Impuls i acompanyament a la Campanya de Nadal Realització de la segona edició de la Campanya” Compro al barri, treballo al barri” al barri de la Marina Recerca i acompanyament en nous imaginaris del concepte de Fires Comercials i mostres de Comerç Projecte “ Dissenyem Els Comerços” Projecte Obrim Carrers Repartiment a domicili, servei mancomunat l’estudi sobre la distribució urbana de mercaderies (DUM) per a la promoció i gestió de microplataformes Desenvolupament del projecte “Botiga tester“ Establir xarxes col·laboratives per tal de recuperar locals buits Impuls del projecte Radars Comercial als barris de la zona Centre Col·laboració amb les xarxes de suport d’abastiment de productes bàsics Projecte de Comerç i interculturalitat Comerç accessibilitat al barri de la Marina Projecte de dinamització del Paral·lel Fomentar la contractació inclusiva, els negocis inclusius (ECSS i de proximitat) i Responsabilitat Social de les organitzacions comercials Articulació d’accions vinculades en el marc: Barcelona, Capital Mundial per a l’Alimentació Sostenible el 2021 Impuls de les economies comunitàries 27 Mesura de Govern per al comerç Districte de Sants-Montjuïc 6. ÒRGANS GESTORS Direcció de Altres agents Districte Barcelona Activa Comerç municipals 1.2 .Grup de treball amb les dinamitzadores dels eixos i associacions comercials 2.1. Garantir la liquidat de les activitats econòmiques 2.2. Ajuts econòmic Autònom+ Barcelona 2.3. Ajut de lloguer als propietaris locals comercials 2.4. Servei de Suport en la recerca de finançament 2.5. Servei d’Orientació Jurídica per fer front al cànon de lloguer de les empreses 2.6. Difusió i comunicació dels recursos existents. 3.1.a Plans de digitalització per a micropimes i persones treballadores autònomes 3.1.b.Formacions a mida per comerços de la Marina i el Poble-sec 3.1.c.Catàleg de formació online pel comerç i la restauració 3.1.d.Comerç a punt 4.1. Campanya “Compra a prop. Som comerç. Fem Barcelona” 4.2.Impuls i acompanyament a la Campanya de Nadal 4.3.Vinculació del comerç de la Marina amb el teixit empresarial 4.4.Recerca i acompanyament en nous imaginaris del concepte de Fires Comercials i mostres de Comerç 4.5.Projecte “ Dissenyem Els Comerços” Direcció de Turisme 4.6.Projecte Obrim Carrers Ecologia Urbana 4.7.Suport a la xarxa de la restauració amb visió comunitària 4.8.Projectes d’innovació tecnològica als mercats Municipals Institut Municipal de Mercats 5.Repartiment a domicili, servei mancomunat. E l’estudi sobre la distribució urbana de mercaderies (DUM) per a la promoció i gestió de microplataformes 6.1.Desenvolupament del projecte “Botiga tester“ 6.2.Establir xarxes col·laboratives 6.3.Accions de dinamització de locals buits privats 7.1.Impuls del projecte Radars Comercial als barris de la zona Centre Institut Municipal de Serveis Socials 7.2.Col·laboració amb les xarxes de suport d’abastiment de productes bàsics 8.Projecte de Comerç i interculturalitat BCN Acció Cultural Pla de Barris 28 Mesura de Govern per al comerç Districte de Sants-Montjuïc 9.Comerç accessibilitat al barri de la Marina Institut Municipal Persones amb Discapacitat 10.Projecte de dinamització del Paral·lel 11. Comerç i ocupació: Projecte Cuines del Món 12.Fomentar contractació inclusiva, negocis inclusius (ECSS i proximitat)i Responsabilitat Social organitzacions Direcció de comercials Turisme 13.Articulació d’accions vinculades en el marc: Barcelona, Capital Mundial per a l’Alimentació Sostenible el 2021 Direcció d’Economia Social 14.Impuls de les economies comunitàries Direcció d’Economia Social 29 Mesura de Govern per al comerç Districte de Sants-Montjuïc 30