Informe de Regidoria Consell Plenari Districte de Ciutat Vella 15 d’octubre de 2020 Informe de Regidoria INDEX Introducció 1. Participació Procés participatiu PAM/PAD/ Pressupostos participatius Calendari d’òrgans de participació de la segona meitat de 2020 2. Drets Socials Habitatge Serveis Socials Salut i cures Infància i Joventut Projecte Concilia Activitats realitzades al Pou de la Figuera Campanya d’estiu 2020 3. Cultura, Educació i Ciència Dades de matrícula curs Cessió d’espais/equipaments a escoles 4. Promoció econòmica Pla de Desenvolupament Econòmic Xarxa de Resposta Econòmica 5. Espai públic Obres en curs actualment Terrasses Decret sobre circulació de Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) Motos en vorera a l’avinguda Francesc Cambó i a Sotstinent Navarro 2 Informe de Regidoria CAP Gòtic Provisional Definitiu Indicadors de seguretat Enllumenat - Estat d’actuacions realitzades durant l’estiu 6. Pla de barris Raval sud – Gòtic sud Programa Baobab 2020 Mentrestant Can 60 7. Festes Majors o festivitats culturals 8. Projecte “Casals comunitaris” - Actualització 3 Informe de Regidoria Introducció Aquest Plenari coincideix amb un moment de repunt de la pandèmia que estem vivint des de fa mesos, i torna a ser excepcional per la seva virtualitat. Les mesures de distanciament físic ens obliguen a celebrar-lo d’aquesta manera, de la mateixa forma que ens ha obligat a celebrar uns Consells de Barri diferents: a l’aire lliure, amb control d’accés i mantenint les distàncies. Malgrat la pandèmia, el curs polític no s’atura i per això és necessari seguir celebrant els òrgans de govern, com aquest Plenari, i sobretot els de participació, per transparència, rendició de comptes i perquè són aquells on en els veïns i les veïnes us podeu expressar i treballar conjuntament amb el Govern. Certament vivim moments d’incertesa, cosa que també es trasllada a la mateixa administració municipal. Seguim pendents d’avaluar l’impacte econòmic fruit de l’esforç ingent que ha fet l’Ajuntament per fer front a les necessitats sorgides de la crisi de la Covid-19 i que representa un desequilibri d’uns 300 milions d’euros només el 2020. Aquest canvi de realitat ens obliga a revisar les prioritats del mandat per adaptar-nos a la crisi econòmica, social i sanitària. El Districte de Ciutat Vella ha estat el paradigma del monocultiu i la dependència econòmica al voltant del turisme. Es tracta d’un model que ha expulsat milers de veïns i veïnes i comerciants, que precaritza les vides, augmenta les desigualtats, que molt sovint vulnera drets laborals i que no genera ocupació de qualitat. La crisi provocada per la pandèmia de la Covid-19 no ha fet més que agreujar de manera inesperada i sobtada les conseqüències d’aquest model feble. Per tant, des del Districte prioritzem totes les mesures que tenen a veure amb la resposta a la triple crisi exposada, i de l’altra, es necessiten mesures estructurals destinades a pal·liar les desigualtats i diversificar l’economia que impliquen a totes les administracions. En aquest Plenari us presentem la Mesura de Govern “Ciutat Vella davant la crisi produïda per la Covid-19” què és la primera d’una sèrie d’accions perquè Ciutat Vella també sigui un paradigma de com transicionar d’un territori dependent del turisme cap a la diversificació econòmica, i ho comencem a fer posant les polítiques de cures 4 Informe de Regidoria en sentit ampli al centre, atenent les necessitats socials de veïnes i comerciants i garantint el dret a la Ciutat. I tot això ho hem de fer convivint amb la pandèmia, i posant en pràctica solucions adaptades a la nova situació. En aquest àmbit cal destacar el treball conjunt amb les escoles de tots els barris del Districte per tal d’incorporar espais públics i equipaments als seus espais, i d’aquesta manera garantir les mesures sanitàries necessàries per a l’imprescindible retorn a les aules. La implicació de les direccions de les escoles i dels seus claustres ha estat cabdal per poder donar forma a aquest projecte seguint les especificitats de cadascuna. Com que a causa de la pandèmia no hem pogut celebrar l’acte d’inici del curs escolar, aprofito aquestes ratlles per desitjar un bon curs a tot l’equip de professionals i a l’alumnat, amb un record i una benvinguda especial per a les noves direccions de les tres escoles de la Barceloneta que comencen una nova etapa amb l’objectiu posat en la construcció d’un projecte conjunt en el que convergeixin totes les escoles del barri. Un dels compromisos d’aquest mandat és el reforç d’aquells aspectes que contribueixen a tenir un espai públic més segur, com la il·luminació. En l’informe que teniu a les mans podeu llegir els reforços que s’han fet en els darrers mesos, i que no seran els darrers. Així mateix, la seguretat laboral és cabdal per lluitar contra les desigualtats i la precarietat, i en aquest informe podeu analitzar les dades del Punt de Defensa de Drets Laborals i el projecte de la Xarxa de Resposta Econòmica. També vull agrair la feina dels voluntaris i les voluntàries de les comissions de les festes majors dels nostres barris, que han hagut d’adaptar les seves activitats a la nova realitat, ja sigui modificant actes o cancel·lant les festes. I finalment, vull acabar aquesta introducció recordant algunes persones que han mort els darrers mesos, el Mazar, l'Abu i el Sarfrag, els tres veïns de la Barceloneta morts en 5 Informe de Regidoria un incendi el mes d’agost i la persona morta al Parc de la Ciutadella, en caure-li damunt una palmera, donant el meu condol i el de tot l’equip de govern als seus familiars, amistats i persones properes. 1 Participació Procés participatiu PAM/PAD Canvi de realitat, de la Barcelona pre-COVID a la Barcelona post-COVID. El procés participatiu per l’elaboració del PAM i dels PAD’s als districtes s’emmarcava en una situació d’estabilitat política i suportada per un marc d’acord en l’aspecte financer de la ciutat que consolidava els amplíssims acords per aprovar la revisió de les OO.FF, per un costat i el també amplíssim acord del marc pressupostari, que ens situava amb una disposició d’augment de la capacitat inversora. La irrupció de la pandèmia provocada per la Covid-19 afecta de manera molt pun ent a la ciutat i a la seva ciutadania. Sense cap dubte ha estat una situació mai viscuda a la nostra ciutat i que va obligar a fer un esforç ingent a l’Ajuntament de Barcelona per tal de gestionar una crisi totalment nova i sense precedents. L’adaptació dels serveis municipals a la situació d’estat d’alarma, la decidida actuació per a reforçar la capacitat sanitària de Barcelona, l’acompan ament a la població més vulnerable, les mesures de cures i acompanyament durant el confinament de la ciutadania, així com les mesures determinades per reduir l’impacte a l’economia familiar i al mon del treball, al sector cultural i al comerç, etc. han suposat un desequilibri en el pressupost, només al 2020, d’uns 300 milions d’euros. Podem assegurar que amb l’esforç i la responsabilitat de tots els grups municipals, vam saber ajustar el que era el pressupost més expansiu per al 2020 per saber redistribuir previsions en el que vam anomenar Fons Covid, de 90 milions d’euros, per fer front a les necessitats socials i de reactivació econòmica de la ciutat. Recordem que aquest fons va ser aprovat sense cap vot en contra. Es tracta d’una modificació pressupostària que permet disposar aquest any de recursos econòmics per donar resposta a 6 Informe de Regidoria l’emergència sanitària, social i econòmica. Es destinen 35 milions a les necessitats socials, 30 a la reactivació econòmica, 15 a la transformació de l’espai urbà i 10 a l’àmbit cultural. Així doncs, la responsabilitat d’aquest govern ens obliga a fer una revisió de les prioritats d’un mandat que ha quedat marcat, definitivament, per la pandèmia i ens obliga a fer l’esforç per a continuar amb l’agenda política fent-la conviure i factible amb l’evolució i els efectes d’aquesta. Ens proposem treballar col·lectivament per adaptar aquesta agenda política, que han de marcar PAM i els PAD’s, per adaptar-los a la situació de triple crisi (sanitària, social i econòmica) que, de forma global, afectarà a la societat durant els propers anys. Hores d’ara encara ens movem en un escenari d’incertesa pressupostària davant de les variables que ens marcaran les previsions pel que fa a l’escenari pressupostari, i a la capacitat inversora, en funció dels suports que puguem trobar a nivell finançament local des de les institucions com la Generalitat, l’Estat i els recursos que puguem absorbir del fons extraordinari de la Unió Europea. Pressupostos participatius El calendari d’aquest projecte, com tants d’altres, s’ha vist alterat per l’afectació en els pressupostos municipals de la pandèmia de la Covid-19. El projecte de Pressupostos Participatius segueix congelat a l'espera d'aclarir el marc pressupostari de l'Ajuntament de Barcelona. Som ben conscients que la crisi de la Covid-19 ha provocat una important caiguda dels ingressos municipals i ens ha forçat a prioritzar altres despeses, especialment en l'àmbit social i de reactivació econòmica. No obstant això, els Pressupostos Participatius són un projecte estratègic de l'equip de govern i volem esperar uns mesos a que s'aclareixin i/o es confirmin eventuals nous ingressos per l'Ajuntament que ens permetessin mantenir el projecte, encara que sigui amb una partida més reduïda. 7 Informe de Regidoria Per això, la decisió sobre la continuïtat dels Pressupostos Participatius encara no s’ha pogut prendre i no serà fins a la tardor que es prendrà, un cop tinguem més claredat sobre l’impacte de la crisi sanitària i social i haguem pogut definir quina serà la capacitat inversora municipal d’aquest mandat. Calendari d’òrgans de participació del quart trimestre de 2020 Des del Districte de Ciutat Vella hem treballat en el calendari dels Òrgans de Govern i de Participació del quart trimestre de 2020, que presentem a continuació: ● Consultiva Via Pública, 1 d’octubre ● Consultiva Medi Ambient, 1 d’octubre ● Consultiva Benestar Social, 5 d’octubre ● Segona Comissió de Govern, 5 d’octubre ● Junta de Portaveus, 6 d’octubre ● CEM Ciutadella, 7 d’octubre ● CEM St. Sebastià, 7 d’octubre ● CF La Catalana, 7 d’octubre ● Consell de Barri del Raval, 7 d’octubre ● Consell de Barri de la Barceloneta, 8 d’octubre ● Taula de Seguretat del Raval, 13 d’octubre ● Consell de Barri del Casc Antic, 13 d’octubre ● Taula de Seguretat Barceloneta, 14 d’octubre ● Consell de Districte, 15 d’octubre ● Taula de Seguretat Casc Antic: 20 d’octubre ● Taula de Seguretat Gòtic: 21 d’octubre ● Espai de Mar, 21 d’octubre ● CEM Can Ricart i Colom, 21 d’octubre ● CEM Marítim, 21 d’octubre ● Consell de Dones, 22 d’octubre ● Comissió de Seguiment de Drogues del Raval, 2 de novembre 8 Informe de Regidoria ● Consell de Gent Gran, 3 de novembre ● Consell CC Pati Llimona, 4 de novembre ● Consell CC Convent Sant Agustí, 4 de novembre ● Consell de Salut, 9 de novembre ● Consell de Dinamització Econòmica, 10 de novembre ● Comissió de Taula de Memòria, 11 de novembre ● Primera Comissió de Govern, 16 de novembre ● Consell d'Habitatge, 17 de novembre ● Consell CC Drassanes, 18 de novembre ● Casal de Barri del Raval, 18 de novembre ● Audiència Pública, 19 de novembre ● Consell Escolar, 24 de novembre ● Consultiva VP, 26 de novembre ● Consultiva MA, 26 de novembre ● Consultiva BS, 30 de novembre ● Segona Comissió de Govern, 30 de novembre ● Junta de Portaveus, 1 de desembre ● Consell Casa de la Barceloneta, 9 de desembre ● Consell CC Barceloneta, 9 de desembre ● Plenari, 10 de desembre ● Taula de Memòria, 15 de desembre Recomanem estar atentes a les actualitzacions al web del Districte per possibles canvis en aquestes dates o en el format de realització d’Òrgans. 9 Informe de Regidoria 2 Drets socials Habitatge Actuacions en desnonaments Continuem amb la feina constant de treballar els casos de desnonaments coneguts pel Districte. En aquest Informe de Regidoria presentem les dades fins al 30 de setembre de 2020. Les dades dels primers nou mesos de 2020 indiquen que s’han obert 108 expedients de desnonaments coneguts a Ciutat Vella. Ciutat Vella passa a ser el quart districte de la Ciutat pel que fa al nombre de desnonaments, precedit per Horta- Guinardó (115), Sants-Montjuïc (122) i Nou Barris (174). Cal destacar que aquests són els casos en els quals podem treballar i implicar tots els recursos municipals, gràcies a que la informació ha arribat a l’Oficina d’Habitatge o el Servei d'Intervenció en situacions de Pèrdua de l'Habitatge i/Ocupacions (SIPHO), ja sigui per una visita programada, perquè ho ha detectat Serveis socials o perquè les mateixes persones afectades, moviments socials i veïnes han alertat de la situació. Tot i així, malauradament, les administracions no arribem a totes les persones i famílies que pateixen aquests processos, per aquest motiu és cabdal fer una conjunta per informar la situació a l’Oficina d’Habitatge, situada a la Plaça Salvador Seguí. En el següent quadre podeu veure el nombre absolut de desnonaments tractats a la ciutat per districtes durant els primers nou mesos de 2020. Districtes 1/1/2020 % 31/09/2020 Ciutat Vella 108 11,71% Eixample 105 11,39% Sants-Montjuïc 122 13,23% Les Corts 16 1,74% 10 Informe de Regidoria Sarrià-Sant Gervasi 40 4,34% Gràcia 51 5,53% Horta-Guinardó 155 12,47% Nou Barris 174 18,87% Sant Andreu 87 9,44% Sant Martí 104 11,28% Total 962 100,00% El barri més afectat de Ciutat Vella és el Raval, que fins al 30 de setembre ha concentrat el 53,70% dels desnonaments de Districte, amb un total de 58, seguit de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera (19), el Barri Gòtic (16) i la Barceloneta (15). Aquests desnonaments han afectat, des del 1 de gener fins la 30 de setembre de 2020 a un total de 220 veïns i veïnes, dels quals 71 van ser menors d’edat. Ciutat Vella Total adults Total menors d'edat Total persones Raval 94 41 135 Gòtic 20 16 36 La Barceloneta 14 6 20 Sant Pere, Santa Caterina i la 21 8 29 Ribera Total 149 71 220 11 Informe de Regidoria Pel que fa a les solucions definitives front al desnonaments informades al 2020, s’han aconseguit 246 solucions definitives front als desnonaments que, majoritàriament (193 casos), han estat aportades per les persones afectades, cosa que no és negativa perquè aporta un component de proximitat que fa menys desagradable el canvi de casa després d’un procés traumàtic . Amb tot, i malgrat que des del districte i de la ciutat seguim utilitzant totes les eines possibles per fer front als desnonaments, aquestes xifres evidencien la insuficiència dels recursos municipals per fer front a la crisi habitacional de manera contundent. Des de l’Ajuntament de Barcelona i des del Districte de Ciutat Vella continuarem utilitzant totes les eines per fer front a l'emergència habitacional i la prevenció del desnonament de famílies vulnerables a través de la negociació amb la propietat, la prevenció amb Serveis Socials, l’acompan ament en tràmits i en general durant tot el procés. Continuem apel·lant a la responsabilitat de la Generalitat de Catalunya en la construcció d’habitatges per a Mesa d’Emergència i la urgència de modificar la Llei d’Arrendaments Urbans (LAU) per enfortir els drets de les llogateres. En el següent gràfic desglossem com s’han tancat els casos de desnonament fins a 30 de setembre de 2020. Ciutat Vella Mesa Mediació Lloguer Recurs Borsa Borsa Solució Tota emergències o ajuts Social habitacional Mediació reallotjamen pròpia l contingents t Raval 12 5 6 13 0 0 124 160 Gòtic 2 0 1 0 1 2 14 20 La Barceloneta 3 0 0 2 0 0 24 29 12 Informe de Regidoria Sant Pere, 2 0 1 2 0 1 31 37 Santa Caterina i la Ribera Total 19 5 8 17 1 3 193 246 Obres en habitatges municipals L’anterior Informe de Regidoria va presentar tant l’estat de les promocions d’habitatges gestionades per l’Institut Municipal d’Habitatge i Rehabilitació de Barcelona (IMHAB) com l’estat de les finques en procés de rehabilitació per l’IMHAB al Districte de Ciutat Vella. Aquestes dades es mantenen igual en aquest Informe i s’està treballant per actualitzar les dates de finalització corresponents a cada cas com a conseqüència de l’aturada de les obres per l’aplicació del Decret d’estat d’alarma. Pel que fa a cohabitatge, les obres de l’edifici del passeig Joan de Borbó, 11 amb un total de vuit habitatges, van començar el passat mes de setembre. Pel que fa a les finques en procés de rehabilitació per l’IMHAB al Districte de Ciutat Vella, en la taula següent s’especifica l’estat en què es troben: Ciutat Vella Total habitatges Estat Dates claus Botella 16-16B 11 Licitació obres març-23 Hospital, 116 17 Redacció projecte oct-23 Lancaster 7-9-11 29 Redacció projecte gen-24 Pg. Joan de Borbó 44 18 Redacció projecte febr-23 Reina Amàlia 10 8 Redacció projecte març-23 13 Informe de Regidoria Robador 25-27 13 Obres nov-20 Robador 33 20 Obres Set-22 (previsió) 7 Obres Robador 43 finals setembre 8 Finalitzat set-19 Arc de Sant Pau 13 5 Sant Pere Mitjà 65 Finalitzat maig-19 136 Dades d’atenció de l’Oficina d’Habitatge de Ciutat Vella Les dades d’atenció a la ciutadania de l’Oficina d’Habitatge del Districte de Ciutat Vella durant els mesos d’agost i setembre són les següents: Temàtica gestions Agost Setembre Rehabilitació 0 0 Registre/Adjudicacions 143 221 Ajuts lloguer 891 877 Borsa 31 31 Ús digne de l'habitatge 60 146 Cèdules Habitabilitat 1 1 1126 1276 Serveis Socials Atencions socials i ajuts econòmics als Centres de Serveis Socials 14 Informe de Regidoria El nombre d’atencions presencials i telefòniques acumulades des del decret d’estat d’alarma en el Districte de Ciutat Vella és de 33.188 a data 10 de setembre. Pel que fa als ajuts econòmics, segons les dades facilitades per la Gerència de Serveis Socials, l’import acumulat dels ajuts econòmics que s’han atorgat des de Serveis Socials als veïns i veïnes de Ciutat Vella suposen el 17,50% dels ajuts atorgats al conjunt de la ciutat. L’import acumulat d’aquests ajuts, des de l’aplicació de l’estat d’alarma, ascendeix a 1.831.556,93 € a data 28 d’agost. Infància i Joventut Projecte Concilia En el marc del Pla de Xoc Social de l’Ajuntament per fer front a l’emergència i amb el desplegament conjunt de Pla de Barris i Drets Socials es dissenya i implementa una prova pilot d’una duració de 6 mesos d’un projecte per facilitar l’harmonització de la vida laboral, familiar i personal mitjançant un servei que respongui a les necessitats de conciliació existents, principalment per part de les dones, pel que fa a l’atenció dels menors d’edat a la seva cura. Els beneficiaris seran els membres de les unitats familiars responsables dels menors d’edat a càrrec, i els propis menors d’edat que faran ús del servei, d’entre tres i dotze an s amb necessitats objectives de conciliació laboral, familiar i personal, dificultats d’accés a altres recursos estàndard i que disposin de pocs recursos personals o de xarxa adequats per satisfer les seves necessitats. El servei es podrà demanar amb 48 hores abans i s’oferirà durant els set dies de la setmana en una franja horària de 8 a 19 h segons demanda per a infants i joves d’entre 4 i 13 an s. El servei es desplega a 7 barris de la ciutat del Pla de Barris sent el barri del Raval un d’ells. El servei de canguratge a demanda es desenvolupa a l’equipament públic d’Erasme Janer número 8 on actualment hi és la seu de l’Associació de Famílies monoparentals des de la primera setmana d’octubre. 15 Informe de Regidoria Activitats realitzades al Pou de la Figuera En el marc de l’elaboració del Pla d’Acció Pou de la Figuera es van detectar conjuntament amb Districte i les Àrees i serveis implicats a la zona la necessitat d’implementar dos nous projectes aquest estiu per a cobrir necessitats de la petita infància i la joventut. Així doncs, en coordinació amb la resta d’activitats, s’han desplegat per una banda, el “Petit Pou”, un casal infantil que ha creat un espai segur, confortable i estimulant per a l’aprenentatge al Casal de Barri Pou de la Figuera tots els matins del mes d’agost. L’activitat ha comptat amb 20 infants repartits en dos grups diferents que han participat per quinzenes i han gaudit dels divendres culturals, amb petites activitats culturals d’artistes del barri del col·lectiu Encircant. El projecte ha comptat també amb la contractació d’una monitora de suport al projecte, mare del barri, i antiga colaboradora del projecte de Mescladís i del Casal de Barri. L'aportació del bagatge de coneixement de la dinàmica de les famílies del barri i de les entitats, d'aquesta veïna i professional del barri ha estat un èxit i ha facilitat molt l'aterratge del projecte a l'entorn. Posterior a l'activitat del Petit Pou, aquesta veïna ha estat contractada per a altres projectes de l'entitat Tata Inti, entitat contractada per al desplegament del projecte. Per una altra banda, el projecte de dinamització comunitària de la plaça del Pou de la Figuera i acompanyament de joves, desplegat per l'entitat Ba t Althaqafa, ha permès mantenir des d’una entitat del barri el contacte curós i respectuós amb un grup d’uns 15 joves amb experiències migratòries no acompanyades, que fan estada habitual a la plaça. El projecte ha permès que els joves escoltin, siguin escoltats i tinguts en compte. Al mateix temps, han participat de la programació i muntatge de les activitats lúdiques que s'han ofert a la plaça, com han estat escacs, tornejos de bàsquet, ping pong, etc. S'han produït moments d’interacció intergeneracional, entre aquests joves, infants que juguen sols o acompanyats també a la plaça, i la gent gran que s'ha apropat a conèixer el projecte i a compartir. Un dia a la setmana un grup de vuit joves ha gaudit de la sortida a la piscina, activitat lúdica, que més enllà del gaudi de la mateixa piscina, aporta la sortida del barri, i de l'entorn del Pou de la Figuera. El projecte ha contribuït també a enriquir la diagnosi de les necessitats d'aquests joves, augmentades en el context de pandèmia. 16 Informe de Regidoria Campanya d’estiu 2020 Tenint en compte la situació excepcional en la que aquest an s’han desenvolupat les activitats d’estiu, des del Departament de Promoció de la Infància s’ha decidit prorrogar la data límit per a que les entitats de lleure educatiu duguin a terme l’avaluació de les activitats de la Campan a d’activitats de vacances d’estiu. L’entrada de dades quantitatives i de valoracions qualitatives per part de les entitats estava previst que finalitzés el 10 de setembre i es prorroga fins el 30 de setembre. Tenint en compte això, es preveu que el 16 d’octubre es pugui disposar del conjunt de dades tractades i entregar l’informe de síntesi de valoració de la Campan a. Un cop enllestit es farà arribar als grups municipals. 3 Cultura, educació i ciència Educació Dades d’inici de curs 2020-2021 El Consorci d’Educació de Barcelona va presentar les dades principals de matriculació per a P3 i 1r d’ESO per al proper curs escolar el passat 9 de setembre. El nombre d'alumnes ha crescut a la ciutat de Barcelona, amb 1.087 més que el curs passat i concretament a Ciutat Vella hi ha 209 alumnes més a segon cicle d’infantil, primària i ESO. Malgrat que a la majoria de districtes, hi ha un descens previst d’alumnat al segon cicle d’infantil, a Ciutat Vella aquesta etapa ha crescut en 26 alumnes més respecte al curs anterior. Igualment s’observa un creixement d’alumnat en la resta d’etapes de l’educació obligatòria respecta al curs 2019-2020. 17 Informe de Regidoria Infantil Dif. Primària Dif. ESO Dif. Total Ciutat Vella 1.678 26 3.614 59 2.405 124 7.697 Total 38.523 -535 82199 193 58.852 227 25.286 Barcelona Cessió d’espais/equipaments a escoles Les mesures sanitàries de prevenció davant la Covid-19, seguint el protocol del Departament d'Educació i el Departament de Salut aprovat pel Procicat, recomanen que les escoles formin grups estables d’alumnat, evitant que hi hagi contacte entre diferents grups. Des del mes de maig el Consorci d'Educació de Barcelona ha treballat de manera conjunta amb els districtes i les àrees municipals implicades amb l’objectiu de què els centres disposin d’espais suficients tant per als aprenentatges com per les estones d’esbarjo o el temps de migdia. Per a la gestió d’aquests espais s'ha activat l'Oficina Municipal d’Espais que garanteix les cessions i usos prioritaris d'espai públic i d'equipaments. Al Districte de Ciutat Vella, grans equipaments culturals com el MACBA, el Museu Picasso o el CCCB s’han posat a disposició de les escoles per si era necessari utilitzar espais d’aula. Finalment, només una escola necessita dos espais interiors externs al seu edifici. Actualment s’està treballant per a que siguin el més propers al centre. La resta de centres educatius de Ciutat Vella disposen de prous espais interiors per no haver de fer servir equipaments externs a l’escola. De totes maneres, a Ciutat Vella ja hi ha col·laboracions i treball conjunt entre centres educatius i equipaments culturals, com per exemple el programa “Apadrina el teu equipament” i l’Institut Miquel Tarradell i el CCCB estan treballant en un projecte de residència artística. Des del Districte es potenciarà el vincle entre educació i cultura i, especialment, en els equipaments culturals de proximitat, com a centres cívics i biblioteques. 18 Informe de Regidoria Els centres educatius sí que han expressat la necessitat d’utilitzar l’espai públic per a la realització d’activitats, per a les hores del pati o durant el temps de migdia. En un treball conjunt amb diverses àrees de l’Ajuntament com Parcs i Jardins, Mobilitat, Neteja i Guàrdia Urbana, entre d’altres, a Ciutat Vella es cedeixen un total de 12 espais públics, en aquests moments, i diversos talls de carrers per afavorir les entrades i sortides de l’escola d’una manera més distesa i ordenada. Els espais públics a disposició dels centres educatius en diferents horaris en funció de la necessitat són els següents: Barceloneta: ● Plaça Hilari Salvadó - Escola Mediterrània Casc Antic: ● Parc de la Ciutadella - Escola Parc de la Ciutadella i Institut Verdaguer ● Carrer Amadeu Vives - Escola La Salle Comtal Gòtic: ● Plaça Carme Simó /carrer Sotstinent Navarro - Escola Àngel Baixeras ● Plaça Sant Felip Neri - Escola Sant Felip Neri Raval: ● Pl. Castella - Escola Castella ● Pl. Terenci Moix - Escola Castella ● Pl. de les Caramelles - Escola Milà i Fontanals ● Jardí dels Tarongers - Escola Labouré Durant tot el curs escolar es farà seguiment i es treballarà amb especial cura per a que els espais educatius reuneixin les mesures de seguretat i higiene marcats pels protocols d’actuació davant la Covid-19. També estem en constant diàleg amb els centres educatius davant les noves necessitats d’espais que puguin sorgir durant el 19 Informe de Regidoria curs i farem suport a tots aquests projectes educatius que es puguin desenvolupar en el territori, com potser la utilització de l’espai de la platja. Equipaments oberts agost 2020 Per primer cop s’ha organitzat a nivell de ciutat tot un programa d’activitats en diversos indrets de la ciutat i també l’obertura a l’agost de 25 biblioteques, 20 centres cívics i 20 patis d’escola que normalment estaven tancats aquest mes. A Ciutat Vella, durant el mes d’agost, dins el Pla d’Obertura Equipaments s’han obert el Centre Cívic Drassanes i el Centre Cívic Barceloneta amb el suport de l’ICUB i també el Casal de barri del Raval. Aquests tres equipaments han obert de forma extraordinària tot i que el Centre Cívic Barceloneta té obertes les seves portes normalment a l’agost per donar servei al Casal de Gent Gran. El veïnat dels barris del Raval i de la Barceloneta i també les entitats han rebut de forma molt satisfactòria l’obertura extraordinària d’aquests equipaments. El Centre Cívic Drassanes ha proposat sis tallers formatius presencials (de 4 sessions) amb una inscripció completa de 36 persones durant aquest mes. L’última sessió es va fer online. El centre cívic ha cedit les seves aules a 19 companyies amb prop de 200 hores de cessions i un 40% d’ocupació. També ha ofert una exposició. Cal destacar que, per un cas de Covid-19 d’un col·laborador del centre, aquest es va haver de tancar del 19 al 26 d’agost. El Centre Cívic Barceloneta ha proposat durant aquest mes cinc tallers formatius presencials (de 4 sessions) amb una inscripció completa de 34 persones i tres tallers online amb 51 inscrits. Ha cedit les seves aules a 10 companyies de dansa i teatre amateur amb un 65% d’ocupació. Ha ofert també una exposició i un espectacle. Cal destacar que per un cas de Covid-19 d’un col·laborador del Centre, es va tancar del 14 al 27 d’agost. El Casal de barri del Raval ha proposat durant aquest mes un espai de trobada per al veïnat: ha ofert 73 cessions a una vintena d’entitats amb un 44% d’ocupació. Ha ofert 20 Informe de Regidoria també una exposició i un espectacle de rumba catalana. Ha estat obert durant tots els 21 dies previstos. El Casal de Barri del Pou de la Figuera, ha acollit durant el mes d’agost el Casal Infantil El Petit Pou, emmarcat dins les accions del Pla d’Acció del Pou de la Figuera, gestionat per Tata Inti i amb la participació d’EnCircant. 4 Promoció econòmica Pla de desenvolupament Econòmic Baixos de Protecció Oficial (BPO) S’està preparant una tercera edició de la convocatòria de Baixos de Protecció Oficial per principis d’aquesta tardor. Aquesta convocatòria estarà orientada a donar suport a persones o iniciatives que estiguin patint especialment la crisi econòmica a causa de la Covid-19. En aquest sentit, també es preveu una revisió de preus dels locals a la baixa per tal d’ajustar-los al màxim al context de crisi econòmica post-Covid-19. Entre desembre de 2019 i febrer de 2020 es van adjudicar els vuit locals de la segona convocatòria dels Baixos de Protecció Oficial. Els adjudicataris i els locals de la convocatòria de Baixos de Protecció Oficial 2019 són els següents: 1. Bugaderia Social (C. Francesc Cambó, 30-36), 2. Llibreria Sant Jordi (C. Robador, 43), 3. Fusteria Ecològica (C. Flassaders, 23), 4. Ecomuseu dels gitanos ( C. de la Cera, 10), 5. Fundació Apip-Acam (C. Arc de Teatre, 13), 6. Can Tria botiga ecològica (C. Carretes, 43), 7. Top Manta (C. Robador, 21), 8. Mensakas (C. Santa Madrona 6-8, porta 2) Tot i la paralització de les obres i dels tràmits a causa de la Covid-19, ja s’ha signat el primer contracte d’arrendament i comença a tirar endavant el projecte de la Fusteria 21 Informe de Regidoria Ecològica al carrer de Flassaders. La resta de locals estan en el procés d’adequació i els projectes adjudicataris s’hi aniran instal·lant al llarg dels propers mesos. Per altra banda, els locals de la primera convocatòria de Baixos de Protecció Oficial estan reprenent progressivament les seves activitats comercials o de servei, amb l’excepció de la Galeria Stendhal, que va tancar a principis de juliol. Punt de Defensa dels Drets Laborals A nivell global (dels 3 punts presencials i el que s’ha habilitat exclusivament telemàtic durant aquest període), els Punts de Defensa de Drets Laborals de Barcelona Activa, dedicats a l’assessorament gratuït sobre qüestions legals i drets laborals de les persones treballadores, han atès, des de l’1 de gener i fins mitjans setembre, més de 2.350 persones. Les consultes han estat relacionades amb la Seguretat Social, en referència al cobrament de l’atur i altres indemnitzacions, així com dubtes sobre les prestacions lligades als Expedients de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO), i sobre l’extinció de contractes i acomiadaments. De les 2.353 persones ateses pel Servei, 203 persones són residents de Ciutat Vella. El servei de Punts de Defensa dels Drets Laborals és gratuït i s’hi accedeix amb cita prèvia trucant al telèfon 900 533 175, en horari de 9 a 18 hores, de dilluns a divendres. Per a més informació, es pot visitar el web: barcelonactiva.cat/dretslaborals (en castellà, barcelonactiva.cat/derechoslaborales). Banc de Recursos Mancomunats de Ciutat Vella Actualment la feina per part de les administracions participants en el Banc és la configuració del conveni que n’ha de regular el funcionament per als propers anys. Mentrestant, l’activitat del Banc continua amb la realització de les següents accions: 22 Informe de Regidoria ● Gestió de les donacions rebudes (que rep el Districte o el mateix Banc) i repartiment a entitats del territori. ● Servei de Repartiment de Mercaderies que gestiona el Banc de Recursos Mancomunats de Ciutat Vella amb el suport de Ciutat ampliant a 56 el nombre total de comerços participants posant-li especial reforç a la zona de la Barceloneta. ● Durant el mes de setembre s’han atès més de 30 comandes repartides pel tot el districte de Ciutat Vella. Les botigues de menjar per mascotes, floristeries i de queviures han estat les que més han demandat el servei. Els eixos que conformaran el Banc a partir d’ara i que entraran en vigor amb la posada en marxa del conveni són els següents: ● Dinamització de la mancomunació de recursos, en cessió lliure. ● Xarxa de reutilització de recursos en desús. ● Gestió de donacions. ● Serveis de suport a activitats culturals, comunitàries i comercials. ● Transport i muntatge dels materials, així com altres serveis vinculats a activitats culturals i comunitàries. ● Primeres experiències laboral per a joves del Districte. Punt d’atenció a l’Activitat Econòmica Els resultats del PAAE durant els mesos que portem del 2020 són els següents: Taula 7. Dades acumulades des de l’inici del servei Acumulat des de gener 2020 Tipus de servei Total (acumulat +Set) Dades Set Total persones emprenedores 190 6 Nombre sessions informatives ONLINE 1 23 Informe de Regidoria Total de persones assessorades 149 12 Nombre d’assessoraments -Inicials i de 143 13 seguiment- Nombre d’empreses constituïdes 0 0 Nombre agents econòmics assessorats 238 49 Nombre d’assessoraments/accions amb agents 323 56 (accions) econòmics Nombre de projectes actius 31 6 L’equip del PAAE ha participat en el procés d’activació del servei de repartiment que realitza el Banc de Recursos Mancomunats de Ciutat Vella, mitjançant el suport i assessorament a l’equip del Banc i la prospecció de comerços que poguessin estar interessats a participar en el servei. Així, s’ha acompan at en la creació del projecte. L’equip del PAAE també ha participat en la tasca d’interlocució i creació del servei amb les diferents associacions de comerç del territori. En segon lloc, durant el mes de juliol i setembre, hem de destacar l’acompan ament als comerços participants en el programa “Comerç a Punt” , programa d’assessorament dirigit al comerç per assessorar i analitzar quina és la situació del comerç i establir el pla de treball per incidir en les necessitat de millora detectades. Arran del procés de difusió del programa realitzat pel mateix equip del PAAE, 6 comerços de Ciutat Vella s’han inscrit al programa, amb tots ja hem iniciat entrevistes de treball i tenim un primer diagnòstic establert a través de l’eina PEPPA, l’aplicatiu que s’utilitza en el marc del programa d’assessorament . A través d’aquest primer contacte i coneixement de la situació de l’establiment, s’ha derivat a 4 d’aquests comerços al programa Digitalitza’t. 24 Informe de Regidoria A nivell d’ajuts s’ha fet seguiment d’incidències d’alguns dels comerços de Ciutat Vella per cobrar l’ajut de 300 euros i s’han realitzat accions de comunicació i acompan ament amb el departament corresponent. També s’ha facilitat informació i s’ha fet difusió de l’ajut de 50% per digitalitzar el comerç. Convé remarcar que, en l’àmbit d’emprenedoria, aquest mes ha augmentat una mica la presència de persones emprenedores als assessoraments presencials al Convent de Sant Agustí. A partir del mes d’octubre tornarem a fer tot l’horari normalitzat al Convent, matí i tarda els dies establerts abans de la pandèmia. També cal ressaltar la coordinació amb l’equip tècnic de la Direcció de Proximitat i Foment de Ciutat per al seguiment de projectes BPO i oferir assessorament a nivell estratègic de màrqueting i finançament. Hem recollit l’opinió dels comerços que han fet ús del servei durant el mes de setembre i la mitjana de satisfacció és de 9 sobre un total de 10 punts. Hem fet seguiment de les sinergies que hem anat generant entre empreses i iniciatives d’economia social i solidària així com hem continuat la tasca de connexió de persones emprenedores amb l’oferta social dels barris. Xarxa de Resposta Econòmica La Xarxa és un servei sorgit de l’emergència de la crisi social i econòmica derivada de la crisi sanitària i, com a tal, la voluntat és que es desenvolupi durant el període de temps necessari per fer front a aquesta urgència. Aquest servei cerca atendre a les persones que han patit un empitjorament de les seves condicions bàsiques de vida (econòmiques, socials i de salut), per tal de connectar-les amb els ajuts i recursos de l’administració i del teixit associatiu de proximitat, amb un suport pràctic a nivell de tramitació i amb una voluntat d’enfortir la coordinació i l’abast de recursos i serveis als barris. La Xarxa compta amb diverses línies de treball com son el Punt d’Atenció a la Tramitació d’Ajudes, un programa d’economia bàsica, Grups de Suport emocional, Punt de defensa laboral i altres activitats relacionades. En el cas del Raval el dia 3 25 Informe de Regidoria d’agost es va iniciar el Punt d’Atenció i Suport a la Tramitació d’Ajudes Covid-19 que en el seu primer mes ha atès un total de 130 persones (86 dones i 44 homes), que representen 388 accions (Assessoraments presencials, telefònics, per mail... Sent la majoria assessoraments presencials). Majoritàriament la gent atesa té entre 30 i 45 an s, seguits dels majors de 45. Les nacionalitats majoritàries són l’espan ola (57), seguida per la marroquina (16). Molt per sota trobem persones de Bangladesh (9) o Filipines (7). La demanda principal és la tramitació del Ingrés Mínim Vital. La majoria de derivacions són de Serveis Socials (37), seguides pel boca orella (36). S’han fet 76 coordinacions i derivacions amb altres recursos i serveis del territori. Aquest servei es presencial però funciona sempre prèvia cita prèvia telefònica. Al mes de setembre s’han sumat serveis d’acompan ament per apropar i facilitar tots els recursos i serveis disponibles a les persones i famílies que així ho requereixin. També s’ofereix un acompan ament social i emocional a les persones afectades per la crisi i una formació en economia personal i familiar per aconseguir una vida digne i autònoma amb els recursos disponibles. 5 Espai públic Obres en curs actualment Les obres que s’estan realitzant actualment són les següents: ● Urbanització de la plaça Sant Miquel (previsió finalització octubre 2020). ● Carrer de l’Est i Arc del teatre (previsió de finalització febrer 2021). ● Reurbanització del carrer Reina Amàlia, en el tram de la plaça Folch i Torres al barri del Raval (previsió finalització novembre 2020). ● Adequació dels locals dels carrers Sant Oleguer, 5-11 per a espai d’entitats (previsió finalització octubre 2020) i Reina Amalia, 38 per a l’Ateneu Enciclopèdic (previsió finalització octubre 2020). ● Rehabilitació dels elements comuns de l’edifici del carrer Robador, 33. ● Rehabilitació de l’edifici de 13 habitatges i 1 local al carrer Robador, 25-27 (previsió finalització setembre 2020). 26 Informe de Regidoria ● També s’havien reiniciat els treballs de reforçament i d’ampliació del vestíbul dels FGC a la plaça Catalunya. (previsió de finalització novembre 2020). ● Renovació del paviment d’asfaltat dels carrers Hospital i Sant Antoni Abad (primers d'octubre 2020). ● Cales de la Via Laietana per a la definició del projecte executiu (finalitzen primers d'octubre). ● Renovació de l'enllumenat del passeig de Circumval·lació (finalitzen primers d'octubre). ● Urbanització placeta del carrer Boquer (finalitza primers d'octubre). ● Parc de la Ciutadella, plaça d'Armes, treballs de gran manteniment. (finalitzen juny 2021). Obres Finalitzades Les obres finalitzades són les següents: ● Inhabilitació de l’edifici situat al passatge Sant Bernat, 9. Es disposa de l’Informe de la Direcció d’Obra que aconsella l’enderroc dels balcons. ● Renovacions i millores en la xarxa d’enllumenat als carrers Almirall Aixada i Sant Carles i Plaça Catalun a: L’obra civil està executada. La part elèctrica i de lluminàries es farà el mes d’octubre. Pel que fa a les obres a la plaça de Catalunya, estan finalitzades. Terrasses La normativa que regula la instal·lació de terrasses és la següent: ● Ordenança de Terrasses, modificada el 27 de juliol de 2018. Criteris generals de col·locació i procediment. ● Decret d’alcaldia de 23 de maig que modifica el decret de 21 de maig de 2020, pel que s’estableixen mesures en matèria de la reobertura de terrasses i la flexibilització de restriccions un cop finalitzat l’estat d’alarma per motiu de la pandèmia Covid-19. 27 Informe de Regidoria Els criteris establerts per a la concessió de les llicències de terrasses COVID són els següents: ● Reducció del 50% de les terrasses instal·lades. ● Possibilitat d’ampliar les terrasses, preferentment ocupant calçada, en cordons d’aparcament o carrils de circulació. ● Sense afectar a carrils bici, ni guals ni llocs de pas per a vehicles de serveis. ● En carrils de circulació proposta unitària per a cada tram de carrer ● Distancia de 2 metres entre taules. ● Sense disminuir l’espai públic per als vianants ● 4 mòduls (una taula + 4 cadires) com a màxim. L’autorització excepcional de les llicències de terrasses COVID és la següent: Estat Raval Gòtic Casc Antic Barceloneta TOTAL Concedides 62 22 87 21 192 Denegades 100 118 100 33 351 En tràmit 7 19 12 5 43 Pel que fa a la denegació de les llicències d’aquestes terrasses, els tres motius principals per la denegació de sol·Licituds d'ampliació de terrasses son els següents: ● Dimensions de l'entorn no compleixen la normativa requerida. ● Molèsties veïnals. ● Saturació dels espais. Decret sobre circulació de Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) Per decret d’alcaldia publicat el 4 d'agost de 2020 es va aprovar definitivament, pel que fa al territori del Districte de Ciutat Vella, la restricció durant 3 mesos de la circulació dels vehicles de mobilitat personal i cicles de més de dues rodes permesa per 28 Informe de Regidoria l’article 14 ter, apartat 4, lletra e (referit només als vehicles del tipus A, B i C1) de l’Ordenança de 27 de novembre de 1998, de circulació de vianants i vehicles de Barcelona, introduït per la Modificació de la mateixa, aprovada pel Ple del Consell Municipal en sessió del 26 de maig del 2017 fora de les rutes regulades a l’Annex X de la mateixa (publicada al BOPB de 16 de juny del 2017). Des de l'Àrea de Mobilitat i des del Districte de Ciutat Vella es va considerar necessari que, precisament, per la situació de crisi sanitària en la qual ens trobem i en la línia del seguit d'actuacions que s'estan executant a l'espai públic de la ciutat per garantir que els vianants puguin desplaçar-se amb seguretat, i donada l'estretor que caracteritza els carrers de Ciutat Vella, caldria restringir la circulació durant els mesos d'estiu d'aquesta tipologia de vehicles (VMPs i Cicles de més de dues rodes tipus C1 que realitzen activitat econòmica), de la mateixa manera que s'ha fet els an s anteriors. D’aquesta manera es garantia els desplaçaments segurs de les persones que van a peu. El decret va entrar en vigor el 5 d’agost de 2020 amb una durada de 3 mesos finalitzant la seva vigència el 5 de novembre de 2020. Motos en vorera a l’avinguda Francesc Cambó i a Sotstinent Navarro La campan a consisteix en un conjunt de fases que s’han anat implementant des del seu inici i que es detallen a continuació: ● FASE 1: Duran i Bas ● FASE 2: Antonio López ● FASE 3: Princesa ● FASE 4: Palma de Sant Just ● FASE 5: Av. Drassanes ● FASE 6: La Morera i plaça de Sant Agustí ● FASE 7: Av Francesc Cambó ● FASE 8: Sotstinent Navarro ● FASE 9: Gòtic Sud-Entorns Pati Llimona 29 Informe de Regidoria La fase 7 es va implementar el mes de febrer, la fase 8 al maig i la fase 9 al juny. Pel que fa a la pacificació de Sotstinent Navarro, s’ha tancat l’accés amb pilones i reordenació de motos. El canvi de sentit del carrer es va implementar el dia 7 de juliol. Es preveu reprendre la campanya amb els entorns de la plaça Pons i Clerch i incidir en l’actuació sancionadora en els entorns de la Via Laietana on ja s’ha actuat. CAP Gòtic Provisional El CATSalut ha sol·licitat poder efectuar l’ampliació temporal d’urgència del CAP del Gòtic, atès que la pandèmia ha agreujat la situació que ja s’anava donant de falta d’espai. L’Ajuntament va posar a disposició diverses alternatives d’espai i de locals, resultant la plaça Joaquim Xirau la més favorable a criteri del CATSalut, per la proximitat a l’actual CAP. S’ha efectuat el projecte per a la instal·lació temporal d’uns mòduls prefabricats de PB + 1 per a 9 consultes. I un cop obtingut el permís s’iniciarà la construcció que està prevista que tingui una durada d’unes onze setmanes. L’adequació de l’espai públic i en concret dels jocs infantils, s’efectuarà a cavall de les obres dels mòduls, i es preveu una durada d’un mes a partir de la finalització de les obres dels mòduls per estar en servei en la superfície que quedi disponible. La llicència d’ocupació preveu un període de cinc an s d’ocupació màxima. Definitiu Estem valorant els diversos emplaçaments disponibles, juntament amb CATSalut, per valorar quin és més viable i fer les accions necessàries per posar-lo a disposició del CATSalut , per tal que pugui encarregar el Projecte d’Execució. 30 Informe de Regidoria Indicadors de seguretat A continuació es resumeix la situació del Districte fent comparativa entre els anys 2018, 2019 i fins al 15 de setembre de l'any 2020. Per fer-ho, s’ha tingut en compte els indicadors interns de Guàrdia Urbana i les informacions facilitades a través de les diferents reunions i anàlisi fets per l’Equip de Policia de Barri, i grups de treball del nostre districte. Es recull un resum de dades policials sol·licitades per la Regidoria del Districte de Ciutat Vella, així com de les problemàtiques més rellevants al districte. Quant a les dades de l'an 2020, s’han de valorar amb la perspectiva de l'emergència ocasionada amb motiu de la Covid-19, ja que la situació i l'activitat del districte va ser molt diferent a l'habitual. Demanda de servei al 092/112 Ciutat Vella Els incidents per demanda ciutadana a Guàrdia Urbana s’indiquen en la taula següent, on s’observa la seva evolució en els an s 2018, 2019 i fins al mes d’agost de 2020. Evolució Mensual Districte. Incidents per demanda ciutadana a GUB (092-112) ANY Gen Feb Mar Abr Mai Jun Jul Ago Set Oct Nov Des Total anual 2018 2107 1887 2337 2714 3061 3565 3709 3272 3404 2943 2368 2294 33661 2019 4572 4423 5478 5606 5806 6556 7024 6755 6058 5733 4762 4935 67708 2020 4756 4657 4274 3155 4263 4961 5656 4726 36448 Incidents tramitats per la Sala Conjunta de Comandament Guàrdia Urbana Els incidents tramitats per la Sala Conjunta de Comandament de la Guàrdia Urbana s’indiquen en la taula següent, on s’observa la seva evolució en els an s 2018, 2019 i fins al mes d’agost de 2020. 31 Informe de Regidoria Evolució Mensual Districte. Incidents tramitats per la sala conjunta de comandament ANY Gen Feb Mar Abr Mai Jun Jul Ago Set Oct Nov Des Total anual 2018 4401 4338 4872 5313 5889 6157 6396 6215 6385 5509 4960 4657 65092 2019 7044 6998 8051 8215 8569 9343 9850 9473 8707 8139 6904 7019 98312 2020 7068 7137 7214 5278 6407 7063 8406 7588 56161 Dades Civisme Consum de begudes alcohòliques a la via pública El consum de begudes alcohòliques a la via pública s’indica en la taula següent, on s’especifica l’evolució el 2019 i els primers 8 mesos de 2020. Evolució Mensual Districte. Consum de begudes alcohòliques ANY Gen Feb Mar Abr Mai Jun Jul Ag Set Oct Nov Des Total anual 2019 5 7 9 12 9 18 6 3 13 16 8 7 113 2020 10 10 14 13 50 19 40 57 213 Comerç ambulant no autoritzat d'aliments, begudes i altres productes El comerç ambulant no autoritzat d’aliments, begudes i altres productes s’indics en la taula següent, on es pot observar la seva evolució l’an 2019 i els primers mesos de 2020. Evolució Mensual Districte. Comerç ambulant no autoritzat d'aliments, begudes i altres productes ANY Gen Feb Mar Abr Mai Jun Jul Ag Set Oct No Des Total anual v 32 Informe de Regidoria 2019 34 51 42 92 101 56 68 55 38 34 25 22 618 2020 59 43 17 0 3 26 3 17 168 Demanda al 092-112 per sorolls Les demandes al 092-112 per molèsties per sorolls s’observen en la taula següents, on s’especifica la seva evolució l’an 2019 i durant els primers vuit mesos de 2020. Evolució Mensual Districte. Molèsties per sorolls ANY Gen Feb Ma Abr Mai Jun Jul Ag Set Oct No Des Total r v anual 2019 608 659 912 920 1099 1272 1253 1038 1116 973 718 708 11276 2020 635 737 835 712 1197 1397 1417 1125 8.055 Habitatges destinats a la venda i/o consum de substàncies estupefaents A continuació es presenten les dades relatives a les entrades i tancament de narcopisos i pisos de venda de drogues des del mes de gener fins al 10 d’octubre, incorporant operació Collisuem : Gener a Setembre 2020 Domicilis/Locals Detinguts Raval 59 62 Barceloneta 2 3 Gòtic 14 17 Casc Antic 3 4 TOTAL 78 86 33 Informe de Regidoria Font: Grup Delinqüència Urbana + Mossos d’Esquadra Enllumenat Les actuacions realitzades en enllumenat durant l’estiu s’especifiquen en el següent quadre. 16/12/2019 1 Sant Pere, Santa Sant Pere més Baix REFORÇ PUNTS DE FET Caterina i la Ribera 25-27 LLUM A FAÇANA 16/12/2019 1 Sant Pere, Santa Alvarez de Castro / REFORÇ PUNTS DE FET Caterina i la Ribera Sant Pere mes Baix LLUM A FAÇANA 16/12/2019 1 Sant Pere, Santa Bou de Sant Pere 3- REFORÇ PUNTS DE FET Caterina i la Ribera 5 LLUM A FAÇANA 16/12/2019 1 Sant Pere, Santa Mestres Casals i REFORÇ PUNTS DE FET Caterina i la Ribera Martorell LLUM A FAÇANA 16/12/2019 1 Sant Pere, Santa Pou de la Figuera REFORÇ PUNTS DE FET Caterina i la Ribera LLUM A TERRA ( OBRA CIVIL ) 16/12/2019 1 Sant Pere, Santa Pou de la Figuera REFORÇ PUNTS DE FET Caterina i la Ribera LLUM A FAÇANA 16/12/2019 1 Sant Pere, Santa Pou de la Figuera REFORÇ PUNTS DE FET Caterina i la Ribera (Darrera escenari ) LLUM A TERRA ( OBRA CIVIL ) 16/12/2019 1 Sant Pere, Santa Pou de la Figuera 7 REFORÇ PUNTS DE FET Caterina i la Ribera LLUM A TERRA (OBRA CIVIL) 16/12/2019 1 Sant Pere, Santa Sant Pere més Baix / REFORÇ PUNTS DE FET Caterina i la Ribera Palau Alós LLUM A FAÇANA 16/12/2019 1 Sant Pere, Santa Carders AUGMENT POTÈNCIA FET Caterina i la Ribera I NETEJA 16/12/2019 1 Sant Pere, Santa Plaça sant cugat REFORÇ PUNTS DE FET Caterina i la Ribera LLUM A FAÇANA 34 Informe de Regidoria 16/12/2019 1 Sant Pere, Santa Carrer forn de la AUGMENT POTÈNCIA FET Caterina i la Ribera fonda (fundació I NETEJA comtal) 16/12/2019 1 Sant Pere, Santa Carrer Sidé AUGMENT POTÈNCIA FET Caterina i la Ribera I NETEJA 16/12/2019 1 Sant Pere, Santa Volta del Remei AUGMENT POTÈNCIA FET Caterina i la Ribera I NETEJA 16/12/2019 1 Sant Pere, Santa Carrer d'en Bot AUGMENT POTÈNCIA FET Caterina i la Ribera I NETEJA 6 Pla de barris Raval sud – Gòtic sud Programa Baobab 2020 Aquest programa consta d’un treball durant l’an d’enxarxament i treball conjunt de les entitats d’educació en el lleure del Raval i Gòtic i el campament urbà d’estiu que per primer cop s’ha realitzat a Ciutat Vella. Aquest campament, BAOBAB, s’ha pogut realitzar durant el mes d’agost a l’Escola Pia Sant Antoni i l’espai públic amb 110 infants de P4 a 6è de primària. Aquestes 110 places han estat totalment gratuïtes i derivades tant pels centres educatius com per Serveis Socials. L’activitat s’ha pogut desenvolupar respectant les mesures de sanitat necessàries i sense cap cas positiu entre els infants. A més, aquesta activitat té un altre objectiu i és el de formar i ocupar en el monitoratge en el lleure a joves dels dos barris. Això s’ha aconseguit treballant en xarxa amb altres campaments i entitats del Raval i Gòtic. Mentrestant Can 60 Durant els darrers tres an s s’ha desplegat el projecte de foment de la participació juvenil del barri al centre de la Rambla del Raval mitjançant uns mòduls que han creat un espai d’estada i participació juvenil i de treball en xarxa amb altres entitats i serveis. Per aquest projecte han participat en diferents graus d’intensitat més de 1.500 joves i ha facilitat diferents iniciatives juvenils com la Comissió de la Nit Jove de les festes 35 Informe de Regidoria majors o els grups de treball feministes pel 8M així com participat d’espais establers com la Taula Jove. Durant l’estat d’alarma s’han retirat els mòduls de la rambla del Raval i en l’actualitat s’està redactant la nova licitació del projecte que conserva el mateix objectiu de fomentar la participació juvenil però, en aquest cas, amb una major presència a diferents espais públics del barri i amb un local en planta baixa com a base del projecte. Aquesta primera experiència en un local ha de servir com a llavor per a l’horitzó d’utilització els propers mesos de les naus de planta baixa de Can Seixanta com a casal de joves, així com altres espais de l’edifici per a ús veïnal i comunitari. Per a tal efecte, actualment, s’estan realitzant els estudis de viabilitat d’intervenció arquitectònica per habilitar la planta baixa per obrir al barri aquest emblemàtic edifici abans de fer l’obra definitiva . S’ha contractar un equip d’arquitectes que ja estant treballant. 7 Festes Majors o festivitats culturals Els criteris generals per a l’ús festiu de l’espai urbà adaptats a mesures preventives davant de la Covid-19 defineixen les activitats a l’espai públic. Festa Major Barceloneta La festa major es va celebrar del 29 de setembre al 3 d'octubre, reduint les activitats programades i mantenint les dedicades al dia de Sant Miquel, patró de la Barceloneta. El Grup Barceloneta Feminista en col·laboració amb la Biblioteca va fer una tertúlia literària el 30 de setembre i el d’octubre van fer un Cinema a la Fresca, en col·laboració amb el Centre Cívic Barceloneta. El Grup la Sardineta, que aquest an fa 10 an s, va fer un acte familiar a l’hort comunitari que gestionen al Jardí Antonia Vilas el dissabte 3 d’octubre al matí. Festa Major Sant Roc (Gòtic) Aquest an , a les 431 Festes de Sant Roc, només s’han realitzat els actes més simbòlics, protocol·laris i religiosos al voltant de la Renovació del Vot a Sant Roc concentrats en un únic dia, el 16 d'agost. 36 Informe de Regidoria Les activitats van ser sense crida i sense públic, la majoria es van poder seguir des de casa. Per això, el Seguici Tradicional es va fer sense públic i es va reduir en la durada i en el recorregut, que només va ser des de la plaça Nova fins a la Basílica de Santa Maria del Pi. Només en van formar part membres de l’Associació seguint els protocols de seguretat (distància, mascareta i gel hidroalcohòlic) i es va mantenir l’allun ament del públic passavolant mitjançant membres de l’Associació i auxiliars, i amb la presència de la Guàrdia Urbana. Cinema a la fresca al Gòtic L’espai social La Negreta del Gòtic, gestionat pels mateixos veïns i veïnes del barri, organitzen una proposta cinematogràfica els dijous d’agost i el primer dijous de setembre. Enguan , l’aforament estava limitat a 24 persones. La Mercè al Gòtic Els Protocols sanitaris han determinat la selecció dels espais: espais perimetrables, a poder ser tancats, que ens permetin controlar els aforaments. ● Tota l’activitat tradicional que tenia lloc al Gòtic: plaça de Sant Jaume i plaça de la Catedral, s’ha traslladat al Moll de la Fusta, que era l’espai més pròxim que s’adapta als requeriments sanitaris. ● L’activitat del Correfoc, jornades castelleres i cavalcada de Gegants que tenia lloc al Gòtic ha estat suspesa. Les cercaviles no estan permeses. ● L’an vinent, si aconseguim superar la Pandèmia, tornarem als escenaris habituals pels actes de cultura popular i tradicional del Gòtic. Els espais públics on tradicionalment es feien actes de la Mercè no permetien perimetrar-los sense que es produís aglomeració i efecte “mirom”. Per això, tots els actes s’han fet en espais amb perímetre “natural” com els parcs o espais molt grans i “aïllats” com Port Vell. 37 Informe de Regidoria Festa Major Roser (Gòtic) La Festa del Roser, que Amics de La Rambla organitza ininterrompudament des de l'an 1962, és la celebració anual amb la qual l’Associació d’Amics de La Rambla vol convidar a barcelonins i visitants a (re)descobrir i gaudir de La Rambla. La festa es va fer del 3 al 7 d’octubre i es va realitzar tenint en compte totes les mesures de seguretat i fent únicament les activitats que es podien realitzar sense cap tipus de risc pels participants. Festa del Sacrifici (31 de juliol) Enguan la comunitat musulmana s’ha vist limitada a l’hora de celebrar una de les seves festivitats més importants. Eid al Adha més coneguda per Festa del xai, o del Sacrifici, el divendres 31 de juliol. Aquesta celebració es va poder realitzar complint les mesures dictaminades pel Procicat permetent que “els actes religiosos tinguin limitat l’aforament a un màxim d'un terç de la seva capacitat”. Finalment, es va celebrar la pregària matinal de l'Eid al-Adha a 9 oratoris de Ciutat Vella. Aixura (30 d’agost) Va tenir lloc al Pati dels Tarongers. La comunitat va organitzar diferents horaris d’oracions complint les mesures de seguretat vigents en quant a l’aforament, els circuits d’entrada i de sortida diferenciats, etc. Previsió properes festivitats religioses Festivitats comunitat jueva: El Sukkot, que se celebra enguan el mes d’octubre, no se celebrarà a la via pública. Festivitats comunitat hindú: Enguany no hi ha cap entitat hindú a Ciutat Vella que celebri el Kali Puja, Dipawali que normalment se celebra al novembre. 38 Informe de Regidoria Festivitats comunitat musulmana: Algunes mesquites ens han comunicat que aquest any, per les circumstàncies imposades per la Covid-19, no realitzaran cap acte per la celebració del Mawlid Nabawi, naixement del profeta (octubre). Tanmateix, encara no sabem que decidiran la resta de centres de culte musulmans del districte. Festivitats comunitat cristiana catòlica: Les festivitats de la Mare de Déu de Penyafrancia i de Sant Lorenzo Ruiz se celebraran únicament fent misses a l’església de Sant Agustí. 8 Projecte “Casals comunitaris” El projecte, amb lideratge des del Districte, pretén assolir dos casals del Districte i garantir la implicació de col·lectius i veïnes en el desenvolupament del programa. En concret, es tracta de desenvolupar un treball comunitari amb el Casal de barri del Raval i el Casal de barri Pou de la Figuera. Es valorarà la possibilitat d’ampliar el projecte sumant-hi un casal comunitari a la Barceloneta. ● Al Raval, el propòsit és potenciar el coneixement i els recursos en l’àmbit tecnològic per a les entitats i el veïnat. L’objectiu és facilitar-los i dotar-los d’eines de treball i coneixement per tal que davant de situacions de confinament com les viscudes el 2020 puguin desenvolupar la seva tasca com a entitat i col·lectius. S’ha dissen at la intervenció juntament amb les Direccions dels centres de Serveis Socials, per tal que aquest espai també pugui esdevenir una taula de treball periòdica entre Administració i xarxes comunitàries veïnals que permeti: generar espais de coneixement i reconeixement entre les parts i compartir la detecció de necessitats de la població en relació a l’accés tecnològic com a eix transversal (infància, educació, solitud, gent gran, 39 Informe de Regidoria participació) i les necessitats de les pròpies entitats (comunicació, difusió, accés...). ● Al barri del Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera, l’objectiu és donar un impuls a la feina comunitària que ja desenvolupa el Casal del Pou de la Figuera i enfortir el treball amb les noves entitats i col·lectius que han fet atenció a les persones durant el Covid per tal de millorar les estructures de coordinació conjuntes i donar un recolzament a la tasca que estan duent a terme. 40