AEROVISIÓ BCN Document de Consulta de Trànsit Aeri Informe trimestral Octubre 2020 Aerovisió BCN AEROVISIÓ BCN és una visió general del trànsit d’arribada de passatgers aeris a Barcelona. Inclou un anàlisi històric del passatge real i de la capacitat establerta a Barcelona mitjançant certs indicadors clau. Addicionalment s'inclouen les reserves realitzades per volar els propers mesos. ÍNDEX DE CONTINGUTS 1. Introducció 2. Anàlisi dels mercats clau 3. Reflexions finals 3 INTRODUCCIÓ Indicadors a avaluar El present informe, d’actualització trimestral, s’estructura al voltant de tres pilars principals, que seran analitzats per cadascun dels mercats clau: Oferta de Nivell de Indicadors seients reserves històrics Volum de seients oferts Volum de reserves Evolució de diferents per les companyies realitzades per volar els indicadors històrics per aèries per volar els propers mesos, mercat: volum de pròxims mesos, comparat amb el passatgers anuals, focalitzat als mercats mateix període de l’any volum de business, punt objecte d’anàlisi. anterior. de venda del bitllet i estacionalitat. 4 INTRODUCCIÓ Metodologia A continuació es detallen les fonts d’informació i la metodologia per l’extracció de dades: Oferta de Nivell de Indicadors seients reserves històrics Període analitzat: Període analitzat: Període analitzat: Volum de seients oferts Volum de reserves S’analitza la seva evolució durant l’estiu 2020 i realitzades a data de pel període 2015-2020. previsió d’oferta per setembre 2020, per volar l’hivern 20-21. durant el període (Informació extreta a data d’octubre 2020 a juny de 13-oct-20). 2021. Font d’informació: Font d’informació: Font d’informació: 5 ÍNDEX DE CONTINGUTS 1. Introducció 2. Anàlisi dels mercats clau 3. Reflexions finals 6 CONTEXT MUNDIAL 7 Context Mundial La crisi del COVID-19 ha suposat una situació sense precedents pel sector aeri. Després dels mesos de març, abril i maig, en que pràcticament no es van registrar operacions, a partir de finals de juny es va començar a veure certa recuperació de l’activitat. A partir del setembre, l’operativa s’ha tornat a veure reduïda. Factors destacats globals Oferta actual de connectivitat En àmbit internacional, continuen les Les aerolínies que continuen operant a nivell restriccions per part de molts països. intercontinental des de Barcelona són Etihad Actualment aquesta és la gran barrera per tal Airways, Qatar Airways, Emirates Airlines, de recuperar el trànsit intercontinental. Singapore Airlines, Level, Vueling, Air Senegal, La setmana del 19/10/20, hi ha una reducció Royal Air Maroc, Tuniss Air i Air Arabia. interanual d’operacions del -47%. A Espanya, • Les destinacions amb ruta directa són: Dubai, aquesta reducció és del -66%, en el mateix Doha, Abu Dhabi, Fez, Tànger, Casablanca, nivell que Itàlia (-62%), França (-58%), Nador, Tunísia, Dakar, Banjul, Nova York i Alemanya (-68%) i Regne Unit (-70%). Amb Buenos Aires i Istanbul. tot, aquestes reduccions són menors que les Destinacions Previsió registrades a principis d’estiu. (Font: OAG). Àrea %octubre 2020 destinacions 2020 Els grans mercats intercontinentals presenten Europa 76 126 -40% millors xifres que Europa (respecte 2019): Nacional 26 30 -13% Xina -1,5%, EUA -47%, Japó -37%, Índia -44%. Intercontinental 13 47 -72% Total 115 203 -43% 8 CONTEXT MUNDIAL La pèrdua de vols a tot el món s’ha estabilitzat en un -47% des de l’agost. Pel que fa a Espanya, després del retorn parcial de l’activitat de l’estiu (-47% a l’agost), les operacions s’ha vist reduïdes fins a un -66% a l’octubre. 9 10 11 12 ALEMANYA 13 ▹ La recuperació d’oferta que es preveia a partir de juliol no s’ha produït. ▹ Durant els mesos d’estiu de 2020, hi ha hagut una reducció d’entre el -65% i el -75% respecte l’any anterior. ▹ Es preveu una recuperació parcial a partir del mes de desembre, tot i que aquestes dades s’han de prendre amb prudència, ja que les aerolínies continuen re-programant la seva oferta amb molt poca antelació. 14 ▹ Les principals connexions se centren des dels principals hubs alemanys de Frankfurt, Munic i Berlin. ▹ En general, totes les ciutats més importants redueixen l’oferta cap a BCN respecte 2019 entre un -45% i un -65%. ▹ Lufthansa i Vueling dominen el mercat alemany i, en menor mesura, Ryanair. 15 ▹ El volum de reserves pels propers mesos ha decaigut un -85% respecte al volum de reserves que hi havia en anys anteriors. Aquesta reducció coincideix per volar tant a Espanya com a Barcelona. ▹ Frankfurt i Munic continuen destacant com a ciutats d’origen per sobre de la resta de ciutats alemanyes. ▹ S’han reduït les reserves -11pp respecte a les reserves del mes de juny. 16 ▹ L’any 2019 va destacar pel creixement de viatgers ▹ Durant els mesos d’abril, maig i juny, es van registrar amb origen Alemanya, trencant l’estancament dels reduccions de gairebé el -95% anys anteriors. ▹ Durant els mesos de juliol i agost es va experimentar una certa recuperació (-85% i -90%), motivada per la temporada turística. 17 ▹ Business: el percentatge de passatgers business ha estat força reduït en els últims anys. ▹ Estacionalitat: és un mercat que no mostra una estacionalitat molt pronunciada, tot i que el període abril-octubre destaca per sobre la resta de mesos. ▹ Punt de venda: el mercat alemany clarament domina el punt de venda (60%). 18 FRANÇA 19 ▹ La recuperació d’oferta que es preveia a partir de juliol no s’ha produït, tot i que durant el mes d’agost es va produir un augment de seients disponibles. ▹ Durant els mesos d’estiu de 2020, hi ha hagut una reducció d’entre el -65% i el -75% respecte a l’any anterior. ▹ Es preveu una recuperació important a partir del desembre, no obstant aquestes dades s’han de prendre amb prudència, ja que les aerolínies continuen re-programant la seva oferta amb molt poca antelació. 20 ▹ El principal aeroport d’origen és París, que acapara més del 70% d’oferta de places entre el juliol de 2020 i el febrer de 2021. ▹ En general, tant París com altres ciutats secundàries redueixen l’oferta cap a Barcelona respecte al 2019 entre un -35% i un -65%. ▹ El mercat francès està clarament dominat per Vueling amb un share del 62%, seguit d’Air France amb un 18%. ▹ EasyJet perd la segona posició, degut al seu fort retrocés respecte al mateix període de l’any anterior (-74%). 21 ▹ En el període 2020-2021, les reserves han caigut fins al -87% respecte al mateix període de l’any passat. ▹ Les reserves a mes de setembre han caigut -5pp respecte les reserves registrades el mes de juny. ▹ Les reserves estan totalment concentrades a París, en algun dels seus aeroports (CDG,ORY). 22 ▹ En els últims anys, el mercat francès ha mostrat una ▹ Durant els mesos d’abril, maig i juny les reduccions maduresa elevada amb creixements interanuals d'una han estat superiors al -95% xifra. ▹ Durant els mesos de juliol i agost, hi ha hagut certa recuperació (-86% i -84%), motivada per la temporada turística. 23 ▹ Business: el mercat business es manté al voltant de l’1% els darrers anys. ▹ Estacionalitat: és un mercat amb una estacionalitat rellevant durant el període abril-octubre. ▹ Punt de venda: el punt de venda és superior a França (52%). 24 ITÀLIA 25 ▹ La recuperació d’oferta que es preveia a partir de juliol no s’ha produït, tot i que durant el mes d’agost es va produir una lleugera recuperació de seients oferts. ▹ Durant els mesos d’estiu 2020 hi ha hagut una reducció d’entre el -65% i el -75% respecte l’any anterior. ▹ Es preveu una recuperació important a partir del desembre, tot i que aquestes dades s’han de prendre amb prudència, ja que les aerolínies continuen re-programant la seva oferta amb molt poca antelació. 26 ▹ Els principals aeroports d'origen de les places són Milà i Roma, amb un share del 30% i 24%, respectivament. ▹ Altres ciutats secundàries redueixen l’oferta cap a Barcelona respecte 2019 entre un -40 i un -50%. ▹ El mercat italià està dominat per Vueling amb un 56% de share, seguida de Ryanair i Easyjet, amb un 28% i un 6%, respectivament. 27 ▹ En el període 2020-2021, les reserves han caigut fins al -92% respecte al mateix període de l’any passat. ▹ Les reserves a mes de setembre han caigut -7pp respecte a les reserves registrades el juny. ▹ Les reserves estan concentrades a Roma i, en menor mesura, Venècia i Milà. 28 ▹ El mercat italià ha crescut a un ritme del +7 i el +8% en ▹ Durant els mesos d’abril, maig i juny, les reduccions els últims anys. han estat superiors al -95% ▹ Durant els mesos de juliol i agost, s’ha registrat certa recuperació (-86% i -79%), motivada per la temporada turística. 29 ▹ Business: el tràfic business és totalment residual els darrers anys. ▹ Estacionalitat: és un mercat estacional amb dos pics al maig i a l’agost. ▹ Punt de venda: el punt de venda està molt repartit entre Espanya i Itàlia. 30 PAÏSOS BAIXOS 31 ▹ La recuperació d’oferta que es preveia a partir de juliol no s’ha produït, tot i que durant el mes d’agost es va produir un lleuger pic d’oferta de seients. ▹ Durant els mesos d’estiu de 2020, hi ha hagut una reducció d’entre el -60% i el -68% respecte a l’any anterior. ▹ Es preveu una recuperació important a partir del desembre. No obstant, aquestes dades s’han de prendre amb prudència, ja que les aerolínies continuen re-programant la seva oferta amb molt poca antelació. 32 ▹ El mercat holandès està molt concentrat a l’aeroport d’Amsterdam-Schiphol (93%). ▹ Les 3 ciutats redueixen l’oferta cap a Barcelona dràsticament, especialment Rotterdam que ho fa en un -93%. ▹ Les principals companyies són KLM, Vueling i Transavia, amb un share del 41%, 33% i 26%, respectivament. 33 ▹ En el període 2020-2021 les reserves han caigut fins al -87% respecte al mateix període de l’any passat. ▹ Les reserves a mes de setembre han caigut -17pp respecte a les reserves registrades el juny. ▹ Les reserves estan totalment concentrades a Amsterdam. 34 ▹ El 2019 va presentar un decreixement en contraposició ▹ En els primers mesos del 2020, abans de la pandèmia, a la tendència a l’alça dels últims anys. es van registrar creixements positius. ▹ Després de l’aturada durant el període març-juny, durant els mesos de juliol i a l’agost, s’ha produït certa recuperació (-72% i -83%). 35 ▹ Business: el mercat business és força reduït. ▹ Estacionalitat: presenta una alta estacionalitat entre maig i octubre. ▹ Punt de venda: el punt de venda està un 52% a Països Baixos i un 37% a Espanya. 36 REGNE UNIT 37 ▹ La recuperació d’oferta que es preveia a partir de juliol no s’ha produït, tot i que durant el mes d’agost es va produir un lleuger pic de seients. ▹ Durant els mesos d’estiu de 2020, hi ha hagut una reducció d’entre el -65% i el -80% respecte a l’any anterior. ▹ Es preveu una recuperació important a partir del desembre. No obstant, aquestes dades s’han de prendre amb prudència, ja que les aerolínies continuen re-programant la seva oferta amb molt poca antelació. 38 ▹ La principal ciutat d’origen és Londres (amb un dels seus 5 aeroports), que concentra més del 66% d’oferta de places. El segon origen més important és Manchester, que disposa del 13% d’oferta. ▹ En general, la resta de ciutats redueixen l’oferta cap a Barcelona respecte 2019 entre un 40-60%. ▹ El mercat britànic està liderat per Ryanair (29%), seguida de Vueling, EasyJet i British Airways (totes amb una quota de mercat similar, d’entre el 22 i el 24%). 39 ▹ En el període 2020-2021, les reserves han caigut al -83% respecte al mateix període de l’any passat. ▹ Les reserves a mes de setembre han caigut -16pp respecte a les reserves registrades el mes de juny. ▹ Les reserves estan totalment concentrades a Londres en algun dels seus 5 aeroports. 40 ▹ L'any 2019, els passatgers provinents des del Regne ▹ Seguint la tendència mundial, a partir del març, degut Unit van experimentar un creixement del +5,7% a les restriccions de la crisi sanitària, l’arribada de respecte a l’any anterior, invertint la tendència de passatgers de passatgers del Regne Unit es va reduir decreixement de l’any 2018. un -52%. Aquesta caiguda es va consolidar a l’abril, amb reduccions històriques de més del -95% fins al juny. ▹ El mes de juliol (-88%), els mercats europeus van reobrir. El mes d’agost es va registrar una disminució del -74%. 41 ▹ Business: mercat business poc rellevant (<1% els darrers anys), en línia amb altres mercats europeus. ▹ Estacionalitat: es produeix una important estacionalitat, si es compara la temporada d’estiu (abril-octubre) amb la d’hivern (novembre-març). ▹ Punt de venda: mercat anglès (58%) més emissor que l’espanyol (36%). 42 ESTATS UNITS 43 ▹ La represa prevista de vols a partir del mes juliol, tot i que limitada, finalment no es va produir. ▹ Durant els mesos d’estiu no hi ha hagut vols amb Estats Units. Aquesta connectivitat ha començat el mes de setembre, de forma molt limitada. ▹ Es preveu una lleugera millora de places disponibles a partir del gener. No obstant, aquestes dades s’han de prendre amb prudència, ja que les aerolínies continuen re- programant la seva oferta amb molt poca antelació. 44 ▹ La principal ciutat d’origen és Nova York (des d’un dels seus 3 aeroports), que concentra el 52% de les places. ▹ Alternativament, només es mantenen Boston i San Francisco com a aeroport d'origen. Per tant, altres ciutats importants com Atlanta, Chicago i Los Angeles no disposen de connectivitat directa amb Barcelona. ▹ Iberia-Level és l’única aerolínia amb vols regulars actualment. 45 ▹ En el període 2020-2021, les reserves han caigut fins al -86% de reserves respecte al mateix període de l’any passat. ▹ El mes de setembre, les reserves han caigut -9pp respecte les reserves registrades el mes de juny. ▹ Les reserves estan concentrades a Nova York i, en menor mesura, a Miami. 46 ▹ Els passatgers estatunidencs han tingut un gran ▹ A partir del març, degut a les restriccions de la crisi creixement de dues xifres els darrers 5 anys, tot i que el sanitària, els passatgers provinents dels Estats Units 2019 aquest creixement (+20%) es va alentir respecte van començar a retrocedir (-51%). al 2018 (+22%). ▹ L’impacte a partir de l’abril s’ha mantingut per sobre del -80%. 47 ▹ Business: mercat business en línia amb els mercats intercontinentals (10-12% els darrers anys). ▹ Estacionalitat: corbes similars els darrers 5 anys. Es produeix una important estacionalitat, diferenciant la temporada d’estiu (abril-octubre) amb la d’hivern (novembre-març). ▹ Punt de venda: mercat estatunidenc (71%) és molt més emissor que l’espanyol (22%). 48 JAPÓ 49 ▹ Actualment no hi ha oferta de vols directes entre Barcelona i Japó. ▹ Actualment no hi ha oferta de vols directes entre Barcelona i Japó. 50 ▹ En el període 2020-2021, les reserves han caigut fins al -97% respecte al mateix període de l’any passat. ▹ Les reserves a mes de setembre han caigut -13pp respecte a les reserves registrades el mes de juny. ▹ Les reserves estan concentrades a Tòquio. 51 ▹ Els passatgers japonesos van tenir una evolució molt ▹ Durant els mesos d’abril, maig i juny, es van estable fins el 2018. No obstant, l’any 2019 el experimentar reduccions al voltant del -90% creixement es va disparar fins al +27%. ▹ Aquesta tendència s’ha mantingut fins a l’agost, tot i que aquest darrer mes hi ha hagut una lleugera recuperació (-87%). 52 ▹ Business: mercat business en línia amb els mercats intercontinentals (10-11% els darrers anys). ▹ Estacionalitat: corbes similars els darrers 5 anys. No es veu una diferència clara entre estiu i hivern, tot i que es produeix repetidament un pic molt rellevant a l’agost. ▹ Punt de venda: el mercat japonès (61%) és molt més emissor que l’espanyol (15%). 53 XINA 54 ▹ Es preveia una represa de vols a partir de l’agost, que finalment no es va produir. ▹ Durant els mesos d’estiu no hi ha hagut vols amb la Xina, ni s’operaran durant la tardor. ▹ Es preveuen alguns vols a partir del gener, tot i que aquestes dades s’han de prendre amb prudència, ja que les aerolínies continuen re- programant la seva oferta amb molt poca antelació. 55 ▹ Es disposa d’una única ruta amb la Xina, concretament a Hong Kong (Cathay Pacific). Aquesta ruta, tot i que es està programada a partir de gener de 2021, està subjecta a canvis. ▹ Altres ciutats com Pequín i Xangai (Air China) han perdut totalment la connectivitat amb Barcelona. La seva recuperació no està prevista a mig termini. 56 ▹ En el període 2020-2021, les reserves han caigut fins al -97% respecte al mateix període de l’any passat. ▹ Les reserves del mes de setembre han caigut -8pp respecte les reserves del mes de juny. ▹ Les reserves estan concentrades a Xangai i Hong Kong 57 ▹ Els passatgers xinesos han tingut una evolució a l’alça ▹ A partir de febrer, un mes abans que els mercats destacada des de 2015. El 2019 no va ser una excepció, europeus, ja es va produir un retrocés de viatgers i va es va registrar un increment superior al +10%. xinesos cap a Barcelona. ▹ Durant els mesos següents, aquesta tendència negativa s’ha mantingut estable en quasi un -95%. ▹ El vol directe a Pequín només s’ha restablert a Madrid, per polítiques xineses. 58 ▹ Business: mercat business en línia amb els mercats intercontinentals (8-10% els darrers anys). ▹ Estacionalitat: corbes similars els darrers 5 anys. Es produeixen dos pics importants tots els anys, situats els mesos de febrer i setembre. ▹ Punt de venda: el mercat xinès (49%) és més emissor que l’espanyol (38%). 59 ÍNDEX DE CONTINGUTS 1. Introducció 2. Anàlisi dels mercats clau 3. Reflexions finals 60 REFLEXIONS FINALS ▹ FIABILITAT DE LES DADES: Des del començament de la crisi, les companyies estan processant canvis de programació de vols pràcticament cada setmana. Les companyies no cancel·len vols amb més de 30 dies d’antelació en general perquè tenen reserves fetes en aquests vols (encara que siguin poques) i estan obligats a retornar els diners. Per tant, esperen al màxim abans de cancel·lar vols per veure com poder resoldre la situació amb el menor impacte econòmic. ▹ EUROPA: La Unió Europea (UE) va acordar a principis d’octubre establir una sèrie de criteris comuns en les restriccions que els Estats imposen als viatgers a causa de la pandèmia de COVID-19. L'acord, que es va formalitzar dimarts 13/10/2020 a Luxemburg, en el marc del Consell d'Afers Generals (GSA), és una recomanació i els Estats es reserven la llibertat d'aplicar les restriccions als viatgers que desitgin. Una decisió que el sector aeri considera un "fracàs" perquè no ha establert un codi comú per a les limitacions de viatge i adverteix de possibles conseqüències negatives. 61 REFLEXIONS FINALS MERCAT INTERCONTINENTAL ▹ Ens enfrontem amb barreres de protecció sanitària governamental que són necessàries però difícils de canviar ara mateix com és el cas de Xina, que manté una sola destinació per país (en el cas d’Espanya, només Madrid). Altres països mantenen quarantenes molt estrictes i prohibicions de viatge a molts tipus de passatgers. Per aquest motiu, és molt difícil guanyar la confiança del consumidor. ▹ Diverses companyies (p. ex., Etihad Airways i Iberia) faciliten fer les proves PCR abans i durant el viatge, segons les condicions del país on es viatgi. ▹ És essencial que la Unió Europea lideri d’una forma coordinada l’obertura de les fronteres a països tercers per tal d’afavorir la recuperació de les connexions intercontinentals de llarg radi. TEMPORADA D’HIVERN 2020/21 ▹ La recuperació de cara a l’hivern no serà tan optimista com es pensava fa uns mesos, en l’obertura del mercat a l’estiu. ▹ Analitzant el comportament del mercat, tot sembla indicar que es mantindrà una reducció de l’oferta durant la temporada d’hivern, esperant que per l’estiu 2021, hi pugui haver una certa recuperació. 62 REFLEXIONS FINALS ▹ Les diferents línies corresponen a l’oferta de places vista en diferents dates. Es pot observar que, a mesura que avança el temps, es va reduint l’oferta. ▹ Es preveu un retrocés en el creixement esperat a nivell europeu després de l’estiu, així com una estabilització de l’oferta intercontinental en xifres molt baixes. 63 64 GRÀCIES! www.gpa.aero Avda. Diagonal 452 08006 Barcelona Tel. +34 934 169 429 Jaume Adrover David Tomàs Director General Senior Consultant Javier Enebral Senior Consultant