CIUTATS EDUCADORES Què vol dir “Ciutat educadora” Àngel Castiñeira 24 de febrer 2016 En general, en el món de l’educació, diem que els subjectes (o agents) són educadors i els objectes educatius. Parlem de ciutats educadores perquè creiem que algunes d’elles trien conscientment exercir l’acció, la funció, la força o la tasca d’educar.  Volen ser subjectes, no objectes.  Volen ser agents, no recipients.  Volen ser actives, no passives o reactives. Educar és més ampli que ensenyar. Es un procés actiu i permanent de desenvolupament integral de les persones i les seves capacitats. L’educació no és tan sols l’escolarització. Les ciutats no són (ni suplanten la tasca de) professors, docents, ensenyants o mestres. La seva tasca no és dedicar-se professionalment a l’ensenyament. Les ciutats compten ja amb institucions que treballen la dimensió formal, no formal i informal de l’educació. Les ciutats poden afavorir la col·laboració i cooperació entre aquestes institucions educatives i ho poden fer de manera estratègica. No com una tasca complementària sinó com una tasca prioritària i finalista. L’educació inclou la formació però també el desenvolupament, el treball, el comerç, l’entreteniment, el joc, l’esbarjo, la convivència, la relació, la cooperació, la creació, la innovació, la participació, l’associació, el diàleg intergeneracional, la sensibilitat mediambiental, el contacte amb la natura, la inclusió, etc. Tota decisió municipal de naturalesa política, social, econòmica o de serveis té també un impacte educatiu i formatiu. Es tracta de tenir-ho present i aprofitar-ho de manera pro- activa. En la planificació urbana, en l’ordenació de l’espai físic o en l’elecció d’equipaments i serveis (des del transport urbà als cossos de seguretat o protecció civil), per exemple, també es posa en joc la funció de la ciutat educadora.  Invertir en educació és apostar pel capital humà.  Invertir en educació és afavorir condicions de més igualtat i sense exclusió.  Invertir en educació és contribuir a crear una societat del coneixement. Les ciutats ofereixen habitualment un conjunt de funcions: econòmiques, socials, polítiques i de prestació de serveis Les ciutats són també agents educadors permanents. La funció educadora és/hauria de ser avui una funció cabdal més de les ciutats. Les ciutats tenen incomptables possibilitats o potencialitats educatives. Les ciutats poden contribuir a la formació integral de la persona al llarg de la vida. PROJE T Cada vegada més, en el projecte de ciutat s’incorporaran el seu potencial educador i les seves responsabilitats educatives. 10 APUNTS FINALS 1. LA CINTA DE MOEBIUS La ciutat educa, l’educació urbanitza. L’educació transforma la vida de les nostres ciutats. Si hi ha ciutats intel·ligents no és perquè hi hagi infraestructures intel·ligents, sinó perquè hi ha ciutadans intel·ligents. 2. BEYONCÉ  La ciutat és comunitat, crea espai comú, vincles, afiliació, formes de pertinença.  La ciutat crea inclusió, expressions de fraternitat i solidaritat.  No hi ha bé comú sense sentit de pertinença a la comunitat.  La pertinença s’obté per la via 1) dels drets universals i reals de ciutadania (WS), 2) per la preservació i compartició d’un mateix patrimoni cultural i 3) per la participació cívica.  La solidaritat no és caritat, la inclusió no pot ser paternalista, sinó l’acció de ciutadans lliures. 3. YIN/YANG Talent i equitat, èxit educatiu i cohesió social, aprenentatge i servei són les dues cares d’una mateixa moneda. PACK: Necessitats, capacitats i oportunitats. Aprenent es pot servir i servint s’aprèn. 4. ALLIOLI Hi ha un subjecte educatiu, la persona, però hi ha molts agents educadors. Necessitem enfortir la consciència de ser agents educadors. I després calen aliances, complementarietat i coresponsabilitat per treballar conjuntament. 5. JOSEP PALLACH Política és pedagogia. La millor gestió del poder ha de tenir sempre vocació educadora. 6. PLATÓ L’ànima alimenta el cos. L’espai físic urbà (el cos) depèn de l’espai mental dels ciutadans (l’ànima). Sense (bona) mentalització i predisposició no hi ha (bona) urbanització. 7. NEWTON La ciutat educadora és espai (àgora, urbanisme, planificació de la mobilitat), però també temps. Una forma de relació amb l’espai i el temps: ritmes, cadències, compassos. Ara el temps i les trajectòries educatives són discontinus i sovint endogàmics. Calen nous espais i nous ritmes. 8. COL·LABORATORIS Junts sabem i podem més. Memòria i projecte, herència i diferència, continuïtat i canvi, imitació i innovació, transferència i experimentació, llegat i creativitat. Ens cal aprendre col·laborativament. 9. INTERNET Hi ha un nou espai “urbà” de contacte i participació que és virtual. 10. ÀNIMA - La ciutat necessita llei i ànima. L’espai públic urbà ha de ser prestigiat i requereix també bons serveis públics - Les ciutats educadores transfereixen coneixements, aprenentatges, emocions i valors.