Menjadors escolars més sans i sostenibles © 2020 Agència de Salut Pública de Barcelona Tots els drets reservats. No es permet la reproducció total ni parcial de las imatges o textos d’aquesta publicació sense prèvia autorització. https://www.aspb.cat/documents/menjadors-escolars-mes-sans-i-sostenibles Aquesta publicació està sota una llicència Creative Commons Reconeixement – NO Comercial – Compartir igual (BY-NC-ND) https://creativecommons.org/ 1 Menjadors escolars més sans i sostenibles Responsables de l’Informe Pilar Ramos, Marta Font, Olga Juárez (Agència de Salut Pública de Barcelona) Col·laboradors/es Regidoria Salut, Envelliment i cures. Ajuntament de Barcelona Equip de Polítiques Alimentàries Urbanes. Comissionat d'Economia Social i Solidària, Desenvolupament Local i Polítiques Alimentàries Escoles + Sostenibles Cita recomanada Ramos P, Font M, Juárez O. Servei de Salut Comunitària, Direcció de Promoció de la Salut. Menjadors escolars més sans i sostenibles. Barcelona: Agència de Salut Pública de Barcelona; 2020. 2 Menjadors escolars més sans i sostenibles Índex Resum executiu ______________________________________________________ 4 Introducció ___________________________________________________________ 8 Objectius _____________________________________________________________ 9 Metodologia _________________________________________________________ 10 Resultats ____________________________________________________________ 13 Conclusions _________________________________________________________ 21 Bibliografia __________________________________________________________ 22 Annex 1 _____________________________________________________________ 23 Annex 2 _____________________________________________________________ 31 3 Menjadors escolars més sans i sostenibles Resum executiu Descripció A la ciutat de Barcelona s’ha pilotat el projecte “Menjadors escolars més sans i sostenibles”, on participen 6 escoles d’infantil i primària, que pretén promoure una alimentació infantil més equilibrada, sostenible i saludable als centre educatius. Objectiu L’objectiu d’aquest informe és presentar els resultats de l’avaluació inicial de les programacions dels menús escolars servits als centres educatius participants i descriure diferents paràmetres associats a la sostenibilitat. Aquests resultats seran el punt de partida de l’anàlisi de la situació global dels centres educatius, que permeti la identificació de paràmetres a mantenir o millorar, així com la planificació i propostes de millora de futures i diverses estratègies. Mètode Dins del projecte de les 6 escoles pilot “Menjadors més sans i sostenibles”, des de l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) es va realitzar la captació de les escoles participants mitjançant correu electrònic. Les escoles participants van rebre un qüestionari amb l’objectiu de valorar la composició i sostenibilitat dels menús oferts (vegeu Annex 1). Per tal de valorar la composició de les programacions escolars, la segona font d’informació recollida per 4 Menjadors escolars més sans i sostenibles cada centre educatiu va ser la programació de menús del mes de febrer. Amb les dades de la revisió es va elaborar un informe individualitzat que es va lliurar a les persones responsables del menjador escolar de cada centre amb l’objectiu de retornar tota la informació de l’anàlisi de les dades realitzat. En aquest informe que sintetitza les dades de manera global, es pretenen valorar de forma generalitzada els aspectes del menú en el context d’un menjador més saludable i més sostenible dels 6 centres escolars participants i analitzar la situació basal del projecte de manera global. Resultats El 100% (N= 6) de les programacions van incloure en el menú diari, aliments frescos (fruites i/o hortalisses) i verdures i hortalisses (cuites o crues) i es van complir les freqüències recomanades de verdura (100%, N= 6), d’arròs (67%, N=4) i de llegums (83%, N= 5) en els primers plats; així com de peix (33%) i carn (100%, N= 6) en els segons plats setmanalment. Cap escola complia la freqüència mensual de carns de màxim de 6 racions i de proteics vegetals de mínim de 6 racions en el segon plat, ja que tots els centres oferien més racions de carn i menys racions de proteics vegetals mensuals del recomanat. Un 33% (N= 2) de les escoles complia les freqüències recomanades oferint 2 precuinats mensuals. Un 67% (N= 4) dels centres escolars més precuinats dels recomanats (sent la recomanació d’introduir com a màxim 2 precuinats al mes). El 100 % (N=6) dels centres educatius complia la recomanació de les preparacions fregides en els segons plats (oferint un màxim dos fregits setmanals), un 83 % (N=5) complia les racions setmanals d’amanida com a guarnició (el 17% restant oferia menys racions 5 Menjadors escolars més sans i sostenibles d’amanida de les recomanades) i tots els centres (100%) oferia fruita fresca a les postres amb una freqüència de 4-5 dies per setmana com es recomana. La tipologia d’olis recomanada es complia per cuinar (83%, N= 5), per fregir (50%, N=3) i per amanir (83%, N= 5). Un 67% (N=4) consumia la sal iodada. Només la meitat dels centres oferia pasta integral i pa integral (combinat de pa blanc), complint la recomanació del tipus de pa i pasta que s’ha d’oferir. Tots els altres centres oferien pasta blanca i pa blanc, on s’hauria de canviar per la seva varietat integral. Tots els centres servien menús per situacions especials sense ous, sense lactosa i sense gluten. S’ofereixen les programacions dels menús especials a les famílies. Tots els centres oferien menús sense carn. Un 83% (N=5) oferia menús sense porc i un 50 % (N= 3) oferia menús vegetarians. Tots els centres educatius oferien fruita, verdura i patata fresca. Un 67% (N= 4) oferia verdura congelada i un 17% (N= 1) oferia verdura de 4ª gamma. Un 50% (N=3) dels centres donava les patates congelades. L’oferta dels cereals eren d’un 33% (N= 2) en format fresc i d’un 33% en sec i un 17% (N=1) era de quarta gamma. L’oferta de llegums era en un 83% (N=5) dels centres en format sec, un 17% en format fresc i un 17% en conserva. Tots els centres educatius (100%, N= 6) ofereixen la carn fresca i el peix congelat. Un 50% (N= 3) donen també el peix fresc. El 83% (N= 5) dels centres educatius ofereix els ous en format pasteuritzat i un 33% l’ofereix fresc. Els productes ecològics s’oferien en una petita proporció, excepte una escola que oferia el 100% de productes ecològics. S’oferien productes frescos i fruites i verdures de temporada (100%), fruita i verdura de producció ecològica (29%) i de proximitat (41%). 6 Menjadors escolars més sans i sostenibles Conclusions La majoria de programacions de menús escolars revisades es van adequar als criteris d’alimentació saludable. Cal disminuir el consum de peix, els precuinats, carns grasses i processades i proteics animals i augmentar la freqüència setmanal i mensual dels proteics vegetals en els segons plats i augmentar la presència d’amanida com a guarnició. S’ha de canviar la tipologia d’oli tant per amanir com per cuinar, però sobretot per fregir. S’hauria de fer ús de l’oli d’oliva verge per amanir i l’oli de gira-sol alto oleic o l’oli d’oliva verge per cuinar i fregir. S’ha d’introduir el pa integral i la pasta integral en el menú escolar i evitar les varietats blanques d’aquests cereals. S’hauria de canviar qualsevol tipus de sal per la sal iodada per ser la recomanada. És recomanable augmentar el consum de productes ecològics, de proximitat i frescos. 7 Menjadors escolars més sans i sostenibles Introducció El menjador escolar juga un rol important en l’alimentació d’infants i adolescents, no només garantint que l’alumnat tingui accés a una alimentació saludable, sinó com una eina d’aprenentatge i formació. Fa més de 10 anys, els Serveis de Salut Pública Municipals de Barcelona van començar a avaluar les programacions dels menús dels menjadors escolars. L’Ajuntament de Barcelona i l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) han consensuat una nova proposta de menús escolars amb menys carn vermella i/o processada i més proteïna vegetal. Igualment, la nova recomanació insisteix en la importància d’utilitzar oli d’oliva per amanir i cuinar, així com incorporar més amanida a la guarnició i fruita fresca a les postres. La proposta pretén la incorporació de més productes de proximitat i de temporada i s’ha començat a treballar també amb altres departaments i grups de treball de l’Ajuntament per tal que sigui una proposta realista i extensible a altres menjadors dels centres educatius de la ciutat de Barcelona. Aquest programa forma part del centenar d’accions previstes en la declaració de l’emergència climàtica a la ciutat de Barcelona. 8 Menjadors escolars més sans i sostenibles Objectius 1. Presentar els resultats de l’avaluació inicial de les programacions dels menús escolars servits als centres educatius participants 2. Descriure diferents paràmetres associats a la sostenibilitat. 3. Analitzar la situació global dels centres educatius 4. Identificar paràmetres a mantenir o millorar 5. Planificar i proposar millores futures i diverses estratègies. 6. Avaluar la programació dels menús escolars dels centres d’educació especial, infantil, primària i secundària de Barcelona. 9 Menjadors escolars més sans i sostenibles Metodologia Dins del projecte de les 6 escoles pilot “Menjadors més saludables i sostenibles”, les professionals de l’Agència de Salut Publica de Barcelona (ASPB) es va realitzar la captació de les escoles participants mitjançant correu electrònic. Les escoles participants van rebre un qüestionari amb l’objectiu de valorar la composició i sostenibilitat dels menús oferts (Annex 1). Les dades obtingudes es van extreure, tenint en compte les múltiples opcions donades per una escola: una única resposta, resposta múltiple o absència de resposta. El qüestionari inclou dades sobre les característiques del centre i del menjador, tals com els comensals que tenen accés al menjador, els alumnes totals que té el centre educatiu, el temps destinat per dinar, l’encarregat de la gestió del menjador, el tipus de servei de restauració o la disponibilitat de MEABs i els productes que aquestes ofereixen (vegeu Annex 1). També recull quins menús especials s’ofereixen, la possibilitat de dur carmanyola a l’escola i en quines ocasions poden dur-ne, informació sobre el tipus de sal oferta, sobre l’oli utilitzat (tant per fregir, per amanir i cuinar), sobre el tipus de pa i pasta oferts (indicant si és integral o blanca). Per tal de valorar la composició de les programacions escolars, la segona font d’informació recollida per cada centre educatiu va ser la programació de menús del mes de febrer. Amb aquesta informació, els/les professionals del SESAC duen a terme la revisió dels menús seguint els criteris de recomanació del PReME1 (vegeu Annex 2). Els principals aspectes que s’avaluen estan basats en la guia de “L’alimentació saludable en l’etapa escolar”2 (2020), elaborada i editada per l’Agència de Salut Pública de Catalunya (Departament de 10 Menjadors escolars més sans i sostenibles Salut de la Generalitat de Catalunya), i les recomanacions de l’Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición3. Algunes dades que recull el qüestionari ens permeten extraure conclusions sobre la possible oferta de menús més sostenibles. Amb la informació facilitada sobre la tipologia d’aliments consumits al menjador, s’han mesurat els següents aspectes: • Els aliments frescos, que són aquells que no ha patit cap tractament tèrmic ni de conservació, no ha rebut cap transformació. Aquests aliments es danyen més ràpidament per això, s’han de consumir el més aviat millor. • Els aliments congelats, que són aliments que se’ls aplica fred com a tècnica de conservació per tal d’aturar els processos bacteriològics i enzimàtics que destrueixen els aliments. • Els aliments secs, que són productes que se’ls hi ha extret l’aigua com a objectiu d’evitar la proliferació de microorganismes i la putrefacció. • Els aliments pasteuritzats, que són productes on s’ha dut un tractament tèrmic suau amb un objectiu principal, que és el d’eliminar els microorganismes patògens. • Els aliments de quarta gamma, que són aliments semielaborats que no han estat cuinats ni sotmesos a cap tractament tèrmic: estan nets, trossejats i envasats per al seu cuinat i preparació final. • Els aliments en conserva, que són productes frescos ja cuinats, esterilitzat i col·locats en un envàs hermèticament tancat per conservar-se durant un llarg període de temps. Aquests aspectes feien referència el tipus de verdura, fruita, patates, llegums, cereals i proteics animals (ous, carn i peix) ofert en el menú escolar. 11 Menjadors escolars més sans i sostenibles També es recollia el percentatge de cada tipus de verdura i fruita que pertanyia a un radi de menys de 250 km per tal de considerar-se de proximitat. A part, es demanava el percentatge de cada fruita i verdura que s’oferia de temporada en cada estació de l’any, per tal de valorar l’oferta de fruita i verdura de temporada de cada centre. Amb les dades de la revisió s’elabora un informe individualitzat que es lliura a les persones responsables del menjador escolar de cada centre amb l’objectiu de promoure una alimentació més equilibrada i més saludable. També ens han permès donar coneixement als centres dels aspectes a millorar i suggerir propostes per a millorar-les. En aquest informe, es pretenen valorar de forma generalitzada els aspectes del menú en el context d’un menjador més saludable i més sostenible i analitzar la situació actual dels centres escolars participants en aquest projecte. 12 Menjadors escolars més sans i sostenibles Resultats Descripció dels menjadors escolars El nombre de centres escolars que han participat en aquesta prova pilot han estat 6, on són usuaris del menjador escolar un total de 1.735 infants, tots ells alumnat d’educació infantil i primària. El 100% (N= 6) dels centres participants són públics i estaven distribuïdes en 4 districtes diferents: una en el districte 2, una en el districte 3, dos en el districte 6 i dos en el districte 10. La gestió del menjador dels centres avaluats ha estat a càrrec de la direcció del centre (33%, N= 2), de l’AMPA (50%, N =3) i d’altres entitats (17%, N = 1) com el Consorci d'Educació de BCN. Respecte al servei de restauració que utilitzen els centres, un 50% (N= 3) de les escoles disposen de cuina pròpia i un 50% (N=3) tenen una empresa que cuina a l’escola. Tots els centres han gaudit d’un espai destinat al menjador. Cap centre disposa de cantina ni de MEAB. Es recomana disposar d’un mínim de 45 minuts per a dinar a cada torn de menjador escolar. Del total de centres un 17% (N=1) ha donat torns de 31-45 minuts, un 50% (N= 3) ofereix torns de 45 minuts i un 33 % (N = 2) ha donat un temps d’una hora. Respecte als menús especials, tots els centres han servit menús especials per a malaltia, sent els més comuns els menús sense lactosa, sense gluten i sense ou. El 83% (N = 5) ha servit menús sense porc, el 100% (N= 6) menús sense carn i el 50% (N =3) menús vegetarians. 13 Menjadors escolars més sans i sostenibles Dels menús per a situacions especials, tots els centres n’ofereixen les programacions a les famílies. Cap centre ha permès l’opció de poder dur carmanyola. Composició del menú escolar Totes les programacions revisades pertanyien al mes de febrer i constaven de quatre setmanes. En totes elles, s’oferia un ventall molt ampli de diversos tipus de cocció, entre elles estan: al vapor, a la planxa, bullit, al forn, saltejats, etc. Un 67% de les programacions escolars oferien propostes d’organització escolar relacionades amb l’entorn, les festes i celebracions escolars. Amb la informació obtinguda a través dels menús escolars, les professionals de l’ASPB van dur a terme la revisió dels menús seguint els criteris de recomanació del PReME (vegeu Annex 2). Els principals aspectes que s’avaluen estan basats en la guia de “L’alimentació saludable en l’etapa escolar”2 (2020) elaborada i editada per l’Agència de Salut Pública de Catalunya (Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya), i les recomanacions de la l’Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición3. La totalitat dels centres revisats ha tingut presència diària d’aliments frescos (fruites i/o hortalisses) i es servia diàriament verdures i hortalisses (cuites i crues). Per als primers plats, el compliment va ser alt en general, el 100% (N= 6) per a la verdura (1-2 dies per setmana), el 66% (N= 4) per a l’arròs (1 dia per setmana) i el 83% (N=5) per als llegums (1-2 dies per setmana i un mínim de 6 al mes). El 50% (N= 3) de programacions contenien més pasta de la recomanada (sent la ració recomanada d’1 dia per setmana). Per als segons plats, el compliment setmanal va ser del 100% (N=6) per als ous (d’1 vegada per setmana), un 100 % (N=6) per a la carn 14 Menjadors escolars més sans i sostenibles vermella/blanca (de màxim de 2 dies per setmana) i un 33% (N =2) pel peix (un cop per setmana). Cap centre va complir la freqüència màxima de més de 3 proteics animals setmanals, tots els centres n’oferien més del recomanat. El compliment mensual de proteics vegetals, proteics animals i de carns no es va complir. Tots els centres van oferir menys de 6 racions de proteics vegetals al segon plat i més de 6 racions de carns, per tant, oferien menys proteics vegetals i més racions de carn de les recomanades. Segons la tipologia dels aliments, es va servir en un 67% (N=4) més aliments precuinats dels recomanats (recomanació d’un màxim de 2 precuinats mensuals) i cap centre va oferir més d’una ració setmanal de carns vermelles / processades (sent la recomanació de màxim una ració per setmana). Pel que fa a les guarnicions, un 83% (N=5) complia la recomanació d’un mínim de tres dies a la setmana d’amanida com a guarnició (un 17% servien menys amanides de les recomanades) i un 100% (N= 6) de compliment en la recomanació de màxim d’un dia per guarnicions de fregits. Es va servir en un 67% (N=4) més aliments precuinats dels recomanats. El 100% (N= 6) dels centres educatius ha complert la freqüència recomanada de 4-5 dies de fruita fresca a la setmana en les postres. L’adequació de les programacions dels menús als criteris de freqüències recomanades va ser alta (Figura 1). 15 Menjadors escolars més sans i sostenibles Figura 1. Percentatge de compliment de les freqüències recomanades dels menús revisats Pasta 50% 50% Arros 33% 67% Verdures i hortalisses 100% Llegums 17% 83% Peix 33% 67% Carn (máxim 2/setmana) 100% Carn (màxim 6 mes) 100% Carn vermella 100% Ous 100% Proteic vegetal (1-2 /setmana) 67% 33% Proteic vegetal (mínim 6 al mes) 100% Precuinats 33% 67% Segons fregits 100% Fregits guarnicions 100% Amanida guarnició 17% 83% Fruita (4-5) 100% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Menys Adequat Més A l’hora de valorar els “proteics vegetals” presents al menú, només es valoren els proteics vegetals o llegums que corresponen al segon plat. El 67% (N = 4) dels centres educatius no ofereix cap proteic vegetal com a segon plat però un 33% (N = 2) l’ofereix una vegada a la setmana. Cap escola arriba a la recomanació de 6 proteics vegetals com a segon plat mensualment. A la figura 2, es mostra el percentatge d’escoles segons la freqüència de proteïna vegetal com a segon plat. 16 Menjadors escolars més sans i sostenibles Figura 2. Percentatge d’escoles que ofereixen proteics vegetals com a segon plat dins de les escoles participants al projecte pilot (N= 6) 33%… 1 dia per setmana 67%… 0 dies per setmana A la figura 3, es mostra l’adequació del tipus d’olis, sal, pasta i pa utilitzats en les programacions escolars del projecte pilot. Respecte a l’ús de diferents olis per cuinar i amanir es va obtenir que un 83% feia ús de l’oli d’oliva verge per amanir, un 50% utilitzava l’oli d’oliva o de gira-sol alto oleic per fregir i un 83% utilitzava l’oli d’oliva o de gira-sol alt oleic per cuinar. La recomanació en el cas de l’ús dels olis en els menús escolars és: l’oli d’oliva verge per amanir i l’oli d’oliva o de gira-sol alto oleic per a fregir i cuinar. Figura 3. Adequació de la tipologia dels olis, pasta, sal i pa utilitzats en les programacions dels menús escolars de les escoles participants al projecte pilot (N= 6) Olis per amanir 83% Olis per fregir 50% Olis per cuinar 83% Pa integral (o combinat amb pa blanc) 50% Pasta integral 50% Utilització de sal iodada 67% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% 17 Menjadors escolars més sans i sostenibles Un 50% de les programacions no oferia pasta integral ni pa integral (o combinat amb pa blanc). Un 67% dels centres escolars feien ús de sal iodada. Sostenibilitat dels menús escolars A la figura 4, es pot observar que tots els centres educatius oferien fruita, verdura i patata fresca. En el cas de la verdura, un 67% (N= 4) oferia també verdura congelada i un 17% (N= 1) oferia verdura de 4ª gamma. Respecte a la patata la meitat de les escoles oferia patates congelades. Figura 4. Format de les verdures, patates i fruites consumits al menjador escolar 100% 100% 100% 100% 90% 80% 70% 67% 60% 50% 50% 40% 30% 20% 17% 10% 0% Verdura Patates Fruita Fresca Congelada 4ª gamma En la figura 5, s’observen els diferents formats en què se serveixen els cereals i llegums del menú escolar. En el cas dels cereals, destaca el format en fresc (33%, N= 2) i en sec (33%, N= 2). Una menor proporció d’escoles (17%, N=1) l’ofereixen en quarta gamma. Pel que fa als llegums, la majoria de centres l’ofereix en forma seca (83%, N= 5) i una petita proporció l’ofereix en fresc (17%, N=1) i en conserva (17%, N= 1). 18 Menjadors escolars més sans i sostenibles Figura 5. Format dels cereals i llegums consumits al menjador escolar 100% 90% 83% 80% 70% 60% 50% 40% 33% 33% 30% 20% 17% 17% 17% 10% 0% Cereals Llegums 4ª gamma Fresca Secs En conserva Segons les dades obtingudes a la figura 6, tots els centres educatius ofereixen la carn fresca. Totes les escoles ofereixen peix congelat i una meitat també l’ofereix en format fresc. La majoria d’ou s’ofereix en format pasteuritzat (83%, N= 5) i una petita proporció d’escoles (33%, N= 2) l’ofereix fresc. 19 Menjadors escolars més sans i sostenibles Figura 6. Format dels proteics animals (peix, ou i carn) consumits al menjador escolar 100% 100% 100% 90% 83% 80% 70% 60% 50% 50% 40% 33% 30% 20% 10% 0% Carn Peix Ou Congelat Fresca Pasteuritzat En la figura 7, s’observa que totes les escoles presentaven fruita de temporada. Un 29 % de la fruita dels menús era de producció ecològica i un 41 % era fruita de proximitat (menys de 250 km). Totes les escoles oferien productes frescos i fruites i verdures fresques. Figura 7. Tipologia de fruita i verdura ofertada en les programacions escolars 100% 100% 100% 100% 90% 80% 70% 60% 50% 41% 40% 29% 30% 20% 10% 0% De temporada Ecològic De proximitat Frescos Verdura i fruita Productes 20 Menjadors escolars més sans i sostenibles Conclusions La totalitat de centres (100%, N=6) disposaven d’un espai exclusiu destinat al menjador i la gran majoria d’escoles oferien als alumnes entre 45 i 60 minuts per dinar. Un dels centres disposa de torns de 31-45 minuts. És imprescindible disposar d’un mínim de 45 minuts de durada per dinar. Les escoles revisades dins del programa es va poder apreciar un compliment majoritari de les freqüències recomanades de consum per als diferents tipus d’aliments, destacant les hortalisses al menú diari (100%, N=6), els llegums entre els primers plats (83%, N=5), el peix (33% N=2) i la carn com a segons plats (100%, N=6), els aliments frescos al menú diari (fruites i/o hortalisses) (100%, N=6), la presència diària de verdures i hortalisses en el menú (100%, N=6), la fruita fresca com a postres (100%, N= 6) i l’oli d’oliva per amanir (83%, N=5). No obstant això, encara cal millorar la presència de preparacions càrnies, augmentar la presència de proteïna vegetal com a segon plat i de guarnicions d’amanida. Caldria disminuir el consum de peix, els precuinats i augmentar l’ús d’oli d’oliva. Cal oferir les opcions integrals de pasta i pa i canviar la sal a iodada. Cal promocionar els productes de producció ecològica, de proximitat i frescos. La fruita ha de ser de temporada. 21 Menjadors escolars més sans i sostenibles Bibliografia 1. Agència de Salut Pública de Catalunya (ASPCAT). Programa de Revisió de Menús Escolars a Catalunya (PReME). 2. Agència de Salut Publica de Catalunya. L’alimentació saludable en l’etapa escolar. (2020). 3. Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición, A. Documento De Consenso Sobre Alimentación En Centros Educativos. 22. 22 Menjadors escolars més sans i sostenibles Annex 1 23 Menjadors escolars més sans i sostenibles 24 Menjadors escolars més sans i sostenibles 25 Menjadors escolars més sans i sostenibles 26 Menjadors escolars més sans i sostenibles 27 Menjadors escolars més sans i sostenibles 28 Menjadors escolars més sans i sostenibles 29 Menjadors escolars més sans i sostenibles 30 Menjadors escolars més sans i sostenibles Annex 2 31